Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

jvahatalo

Tulokas
Tuore Nilan EC9 käyttäjä tässä moro!

Meille valmistui keväällä Nokialle 110m2 yksitasoinen lamellihirrestä tehty vapaa-ajan asunto. Talon pitää lämpimänä Pilp ja varaava takka. Nyt syksyn tullen on alkanut ihmetyttää Pilpin toiminta, kun laite puhaltaa suurimman osan ajasta kylmää ilmaa taloon. Kovin hölmöltähän se tuntuu, että vaivalla poltetaan puuta takassa ja samaan aikaan iv viilentää. Tämän huomaa erityisesti makuuhuoneissa, kun niissä on omat tuloventtiilit, jotka tällä hetkellä viilentävät makuuhuoneen lämpötilan (oven ollessa suljettuna) yön aikana 21-22 asteesta miltei 18 asteeseen.

Sähköä kuluu sellaisinakin päivinä n. 45-50kwh, jolloin täällä ei edes olla, joten uskon ja toivon, että Nilaniin saadaan säädöt kohdalleen, jotta talven energiankulutus ei pomppaa ihan taivaisiin.
Mikä siis neuvoksi? Olen koittanut perehtyä laitteen käyttöohjeisiin, sekä kopioinut täällä foorumilla toiselle käyttäjälle (about saman kokoinen talo) suositellut asetukset.

Huonelämpötila on ollut tavallisesti n. 21 astetta ja takan lämmityksen jälkeen n. 22-24 astetta.

Mikä neuvoksi laitteen optimaaliseen käyttöön? Iso kiitos ja arvostus kaikille vastaajille jo tässä vaiheessa!

Toimintatila: Auto

Pyynti Nilanista 28c
Olokeittiön ja makuuhuoneiden termostaattien pyynti 20C
Märkätiloissa vapaa kierto

Näytä data

Nykytila: ilman lämmitys
T1 ulkoilma: 4,8c
T2 tulo puh: 6,2c
T5 lauhdutin: 5,8c
T6 höyrystin: 19c
T10 poistoilma: 19,7c
T11 vesi ylä: 63c
T12 vesi ala: 60,6c
T14 menovesi: 27,1c
Ilmankosteus: 36%
Tulopuhallin 1 (23%)
Poistopuhallin 1 (30%, oli alunperin 25%, mutta koitin tätä lisäämällä ruokkia pilppiä lisää)

Keskuslämmitys
Toiminta: käyräohjaus
Meno min: 20c
Meno max: 28c
Käyrä: 2
Siirtymä 0
Kiertovesipumppu: jatkuva

Lämminvesi
Veden lämpötila: 60c
Prioriteetti: Vesi

Viilennys
Viilen. asetus: off
Puhallus iso: off

Kosteus
Puhallus pieni: off
Pieni kosteus%: 30%
Puhallus iso: off
Max aika: 30 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto: talvi
Käyrä min: 35C
Käyrä max: 45C
Kompressori min: 10C
Talvi pien: off

Lämpötilasäätö
Kesä: 16c


HUOLTO
Keskuslämmitys
Keskuslämmitys: sähköinen
Integraali aika: 10 sec
Ulostulo: rele 7
Kiertovesipumppu: 15C

Lämminvesi
Lisävastus: off
Max veden lämpötila: 65c

Ilmanlaatu
Toiminto: kosteus+co2

Ilmanvaihto
Min. Tulopuhallus: 0
Min. Poistopuhallus: 1
Max. Poistopuhallus: 4
Tulo teho 1: 23%
Tulo teho 2: 40%
Tulo teho 3: 65%
Tulo teho 4: 100%
Poisto teho 1: 30%
Poisto teho 2: 45%
Poisto teho 3: 70%
Poisto teho 4: 100%
Käynnistysviive: 0 min

Sulatus
Ilmanvaihto: etäkytkin
T6 sulatus alku: -2c
T6 sulatuk lopet: 6C
T6 min sulat: 30 sec

Lämpötilasäätö
Valitse lämmönläh: LP
Huone pieni: off
Ulk.läm. siirtymä: -1C

Tulopuhallinsäätö
Uudelleenkäynnist: 6 min

Huonesäätö
Neutraali alue 2c
 

Vbee

Jäsen
Keskuslämmitys
Toiminta: käyräohjaus
Meno min: 20c
Meno max: 28c
Käyrä: 2
Siirtymä 0
Kiertovesipumppu: jatkuva

Lämminvesi
Veden lämpötila: 60c



Lämminvesi
Lisävastus: off
Max veden lämpötila: 65c



Sulatus
Ilmanvaihto: etäkytkin
T6 sulatus alku: -2c
T6 sulatuk lopet: 6C
T6 min sulat: 30 sec
Kokeile seuraavia muutoksia:
Keskuslämmitys käyrä 1, siirtymä esim +1 tai +2. Meno min esim 22. Pitäisi riittää.

Lämmin vesi +45 (jatkaa lämpeämistä myös tämän arvon jälkeen vaikka painopiste siirtyy ilman lämmitykseen)

Max veden lämpötila 80 (nyt sulla kompura todnäk pysähtynyt kun lämmin vesi saavuttanut max arvon, eli puskee raakana ulkoilman sisään)

Sulatus
Ilmanvaihto off
T6 sulatuksen aloitus -4 tai -6. Matalilla poistoprosenteilla saattaa sulatella usein.. :(

Nämä nyt pitäisi auttaa ainakin alkuun. Kulutus tulee laskemaan todennäköisesti reilusti, kun nyt olet lämmittänyt talon pääasiassa suoralla sähköllä lattian kautta
 

Androvsky

Jäsen
Terve, täällä kans uusi Nilan Ec9 käyttäjä ja aivan hukassa asetuksien kanssa, eikä talofirmalta meinaa saada ketään kiinni.. Kulutukset näyttää nyt syys-loka-marraskuussa keskiarvoisesti 40-55 kWh/vrk ja Keski-Suomessa ollaan. Talo on toukokuussa 2022 valmistunut 124m2 1-kerros omakotitalo. Kohteessa PILP ja vesikiertoinen lattialämmitys.

Osaisiko joku jeesata asetuksien kanssa ensi hätään kunnes saan talofirmalta jonkun kiinni? Alla dataa (juuri suihkussa käyty (mikäli vaikuttaa))



Toimintatila: Auto
Olokeittiön ja makuuhuoneiden termostaattien pyynti 20-21C
Märkätiloissa 22-23C

Näytä data
Nykytila: lämmitys+vesi
T1 ulkoilma: 6,6c
T2 tulo puh: 18,2c
T5 lauhdutin: 18,8c
T6 höyrystin: 5,6c
T10 poistoilma: 21,2c
T11 vesi ylä: 59,2c
T12 vesi ala: 20,2c
T14 menovesi: 25,3c
Tulopuhallin 1
Poistopuhallin 2

Keskuslämmitys
Toiminta: käyräohjaus
Meno min: 21c
Meno max: 35c
Käyrä: 2
Siirtymä -2c
Kiertovesipumppu: jatkuva

Lämminvesi
KV lisävastus: 30c
Veden lämpötila: 55c
Prioriteetti: Vesi

Viilennys
Viilen. asetus: off
Puhallus iso: 2

Kosteus
Puhallus pieni: off
Pieni kosteus%: 30%
Puhallus iso: off
Max aika: 30 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto: kesä
Kompressori min: 5c
Talvi pien: off

Lämpötilasäätö
Kesä: 12c
 
P

Poistunut käyttäjä 18084

Vieras
Terve, täällä kans uusi Nilan Ec9 käyttäjä ja aivan hukassa asetuksien kanssa, eikä talofirmalta meinaa saada ketään kiinni.. Kulutukset näyttää nyt syys-loka-marraskuussa keskiarvoisesti 40-55 kWh/vrk ja Keski-Suomessa ollaan. Talo on toukokuussa 2022 valmistunut 124m2 1-kerros omakotitalo. Kohteessa PILP ja vesikiertoinen lattialämmitys.

Osaisiko joku jeesata asetuksien kanssa ensi hätään kunnes saan talofirmalta jonkun kiinni? Alla dataa (juuri suihkussa käyty (mikäli vaikuttaa))



Toimintatila: Auto
Olokeittiön ja makuuhuoneiden termostaattien pyynti 20-21C
Märkätiloissa 22-23C

Näytä data
Nykytila: lämmitys+vesi
T1 ulkoilma: 6,6c
T2 tulo puh: 18,2c
T5 lauhdutin: 18,8c
T6 höyrystin: 5,6c
T10 poistoilma: 21,2c
T11 vesi ylä: 59,2c
T12 vesi ala: 20,2c
T14 menovesi: 25,3c
Tulopuhallin 1
Poistopuhallin 2

Keskuslämmitys
Toiminta: käyräohjaus
Meno min: 21c
Meno max: 35c
Käyrä: 2
Siirtymä -2c
Kiertovesipumppu: jatkuva

Lämminvesi
KV lisävastus: 30c
Veden lämpötila: 55c
Prioriteetti: Vesi

Viilennys
Viilen. asetus: off
Puhallus iso: 2

Kosteus
Puhallus pieni: off
Pieni kosteus%: 30%
Puhallus iso: off
Max aika: 30 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto: kesä
Kompressori min: 5c
Talvi pien: off

Lämpötilasäätö
Kesä: 12c
Harva talotehdas näistä mitään ymmärtää, tämä palsta ja ohjeiden lukeminen taitaa olla ainoa keino opiskella laitteen logiiggaa.

Varmaan tuonne ilmanvaihtoon voi keski-suomessa jo laittaa talvi ja anna olla siellä koko talven, sitten kun keväällä ei ole enää pakkasia niin vaihtaa takaisin kesään.

Veden lämpötila-kohtaa laskisin 45 asteeseen. Komp max 80 astetta.

Keskuslämmitys:Käyrä 1 riittänee, jos pakkasilla tuntuu ettei lämpö riitä niin nosta siirtymää vaikka pari astetta. Tämä vie eniten sähköä, eli paras mitä alemmalla käyrällä pärjäätte.

Huoneiden termostaattien pyynti voi olla alempi, vaikka 19 vielä jos säästöjä haette. Jos pakkasilla tarvii niin nosta aste kerralla. Ei turhaan vielä lämmittäisi koko taloa lattiaoiden kautta, mikä kuluttaa paljon sähköä.

Päänäytön lämmityspyynnöksi talveksi selvästi suurempi asteluku, esim 26-28 astetta: tällä taataan ettei kompressori eli - > ilmapuhalluksen lämmöntalteenottotoiminto pysähdy ollenkaan. Nilan ei pysty kuitenkaan lämmittämään ilmalla noin kuumaksi, joten talvella se pyynti vaan laitetaan aivan liian korkealle em. syystä. Kevät/kesä/syksy ajat lämpötilapyynti voi sitten olla aina se mikä halutaan, esim 21 astetta.

Saatko huoltovalikon tiedot? Sinne pääsee uudessa laitteessa numerolla 02.
 

Androvsky

Jäsen
Harva talotehdas näistä mitään ymmärtää, tämä palsta ja ohjeiden lukeminen taitaa olla ainoa keino opiskella laitteen logiiggaa.

Varmaan tuonne ilmanvaihtoon voi keski-suomessa jo laittaa talvi ja anna olla siellä koko talven, sitten kun keväällä ei ole enää pakkasia niin vaihtaa takaisin kesään.

Veden lämpötila-kohtaa laskisin 45 asteeseen. Komp max 80 astetta.

Keskuslämmitys:Käyrä 1 riittänee, jos pakkasilla tuntuu ettei lämpö riitä niin nosta siirtymää vaikka pari astetta. Tämä vie eniten sähköä, eli paras mitä alemmalla käyrällä pärjäätte.

Huoneiden termostaattien pyynti voi olla alempi, vaikka 19 vielä jos säästöjä haette. Jos pakkasilla tarvii niin nosta aste kerralla. Ei turhaan vielä lämmittäisi koko taloa lattiaoiden kautta, mikä kuluttaa paljon sähköä.

Päänäytön lämmityspyynnöksi talveksi selvästi suurempi asteluku, esim 26-28 astetta: tällä taataan ettei kompressori eli - > ilmapuhalluksen lämmöntalteenottotoiminto pysähdy ollenkaan. Nilan ei pysty kuitenkaan lämmittämään ilmalla noin kuumaksi, joten talvella se pyynti vaan laitetaan aivan liian korkealle em. syystä. Kevät/kesä/syksy ajat lämpötilapyynti voi sitten olla aina se mikä halutaan, esim 21 astetta.

Saatko huoltovalikon tiedot? Sinne pääsee uudessa laitteessa numerolla 02.
Kiitoksia näistä, pitääpäs kokeilla!

Meinaatko tuolla "Päänäytön lämmityspyynnöksi talveksi selvästi suurempi asteluku, esim 26-28 astetta:" MENO MIN. Arvoa? Eli nostan sen 21 --> 26-28 c?


Huoltovalikko aukesi joo.

HUOLTO
Keskuslämmitys
Keskuslämmitys: sähköinen
Integraali aika: 10 sec
Ulostulo: rele 7
Kiertovesipumppu: 5C

Lämminvesi
Lisävastus: on
Max veden lämpötila: 80c

Ilmanlaatu
Toiminto: off

Ilmanvaihto
Min. Tulopuhallus: 1
Min. Poistopuhallus: 1
Max. Poistopuhallus: 4
Tulo teho 1: 46%
Tulo teho 2: 66%
Tulo teho 3: 71%
Tulo teho 4: 100%
Poisto teho 1: 40%
Poisto teho 2: 60%
Poisto teho 3: 65%
Poisto teho 4: 100%
Käynnistysviive: 0 min

Sulatus
Ilmanvaihto: ei mitään
T6 sulatus alku: -6c
T6 sulatuk lopet: 6C
T6 min sulat: 30 sec

Lämpötilasäätö
Valitse lämmönläh: LP
Huone pieni: off
Ulk.läm. siirtymä: -1C

Tulopuhallinsäätö
Uudelleenkäynnist: 6 min

Huonesäätö
Neutraali alue 2c
 
Viimeksi muokattu:

jvahatalo

Tulokas
Kiitos neuvoista! Näyttäisi siltä, että nämä säädöt toimii juuri halutulla tavalla sähkön kulutuksen suhtee! Palautin myös poisto 1 tehon alkuperäiseen, eli 25%.

Hieman vilpoiselta tuntuu nyt kun ei ole takkaakaan lämmitetty muutamaan päivään. Termostaattien lämpömittarit näyttävät makkareissa 18,9 astetta ja olokeittiössä 19,1 astetta.

Kysymys:
Jos säätäisin ilmanvaihtoa kovemmalle teholle, jolloin lämmintä tuloilmaa teoriassa tulisi huusholliin enemmän, saisinko sisälämpötiloja nostettua nykyisistä? Vai käykö laite jo nyt maksimiteholla ja tuloilman puhallustehoa nostamalla laite ei ehtisi lämmittää tuloilmaa edes nykyiselle tasolle?

Tämän hetken dataa:
Nykytila: ilman lämmitys
T1 ulkoilma: 2,8c
T2 tulopuh: 22,9c
T5 lauhdutin: 30,2c
T6 höyrystin: 4,0c
T10 poistoilma 20,8c
T11 vesi ylä 70,3c
T12 vesi ala 70,1c
T14 menovesi 26,7c
 
P

Poistunut käyttäjä 18084

Vieras
Kiitoksia näistä, pitääpäs kokeilla!

Meinaatko tuolla "Päänäytön lämmityspyynnöksi talveksi selvästi suurempi asteluku, esim 26-28 astetta:" MENO MIN. Arvoa? Eli nostan sen 21 --> 26-28 c?


Huoltovalikko aukesi joo.

HUOLTO
Keskuslämmitys
Keskuslämmitys: sähköinen
Integraali aika: 10 sec
Ulostulo: rele 7
Kiertovesipumppu: 5C

Lämminvesi
Lisävastus: on
Max veden lämpötila: 80c

Ilmanlaatu
Toiminto: off

Ilmanvaihto
Min. Tulopuhallus: 1
Min. Poistopuhallus: 1
Max. Poistopuhallus: 4
Tulo teho 1: 46%
Tulo teho 2: 66%
Tulo teho 3: 71%
Tulo teho 4: 100%
Poisto teho 1: 40%
Poisto teho 2: 60%
Poisto teho 3: 65%
Poisto teho 4: 100%
Käynnistysviive: 0 min

Sulatus
Ilmanvaihto: ei mitään
T6 sulatus alku: -6c
T6 sulatuk lopet: 6C
T6 min sulat: 30 sec

Lämpötilasäätö
Valitse lämmönläh: LP
Huone pieni: off
Ulk.läm. siirtymä: -1C

Tulopuhallinsäätö
Uudelleenkäynnist: 6 min

Huonesäätö
Neutraali alue 2c
Ei, päänäytön lämpötilapyynti tarkoittaa sitä minkä laitat siihen näytön alkuasetelmaan siihen mitä haluat että sisällä on lämmintä. Se tarkoittaa ilman lämmitys kompressorin pyyntilämpötilaa, eli lämmittää ilmaa aina kun siltä pyydetään sitä: jos sisällä on 20.5 astetta ja lämpötilapyynti 21, se lämmittää ilmaa. Kun sisällä on tarpeeksi lämmintä eli yli tuon pyyntisi esim. 21, kompressori pysähtyy, ei lämmitä ilmaa ja päästää suoraan ilman ulkoa sisään ilman lämmittämistä. Pakkasilla laite toimii tältä ilmalämmityksen osalta lämmötalteenottokoneena ja ei koskaan pysty lämmittämään liikaa ilmaa, joten lämpötilapyynti laitetaan tosi korkealle sinne 26 astetta tai yli jotta se aina lämmittää ilmaa. Lämpimällä ilmalla ilmalämmitystä ei tarvita, joten kompressori voi sammua kun se ylittää pyynnin.

Keskuslämmitysvalikon asetuksesta säädetään lattialämmitysverkkoon menevän veden lämmitystä, jota lämmitetään sähköllä. Siellä voi olla min 21 max 35 ja käyrä 1, se säätyy ulkolämpötilan mukaan automaattisesti aina:lattiaan menee kuumempaa vettä kun ilma kylmenee.

Huoltovalikko näyttää ihan oklta, sulatuskohtaan voisi laittaa T6 sulatuksen alku - 4 astetta. Ilmanvaihtoprosentit on varmaan joku säätänyt sinne sopivaksi kun on vähän erilaiset, niihin ei kannata koskea tai jos joskus muokkaa jotain niin ota alkuperäiset arvot talteen. 2 puhallinnopeudella laitetta käytetään oikeastaan aina, joten se on tärkein että on talon omiin ilmamääriin sopiva, tosi kovilla pakkasilla (-20 tienoilla) tuota tulopuh 1 prosenttia voi ehkä laittaa muutamia asteita alaspäin jos tuntuu että tuloilma asuntoon on tosi kylmää, mutta muuten varmaan menee noilla hyvin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
P

Poistunut käyttäjä 18084

Vieras
Kiitos neuvoista! Näyttäisi siltä, että nämä säädöt toimii juuri halutulla tavalla sähkön kulutuksen suhtee! Palautin myös poisto 1 tehon alkuperäiseen, eli 25%.

Hieman vilpoiselta tuntuu nyt kun ei ole takkaakaan lämmitetty muutamaan päivään. Termostaattien lämpömittarit näyttävät makkareissa 18,9 astetta ja olokeittiössä 19,1 astetta.

Kysymys:
Jos säätäisin ilmanvaihtoa kovemmalle teholle, jolloin lämmintä tuloilmaa teoriassa tulisi huusholliin enemmän, saisinko sisälämpötiloja nostettua nykyisistä? Vai käykö laite jo nyt maksimiteholla ja tuloilman puhallustehoa nostamalla laite ei ehtisi lämmittää tuloilmaa edes nykyiselle tasolle?

Tämän hetken dataa:
Nykytila: ilman lämmitys
T1 ulkoilma: 2,8c
T2 tulopuh: 22,9c
T5 lauhdutin: 30,2c
T6 höyrystin: 4,0c
T10 poistoilma 20,8c
T11 vesi ylä 70,3c
T12 vesi ala 70,1c
T14 menovesi 26,7c
Laitetta pitäisi käyttää aina tuolla 2 ilmanvaihdolla, silloin sen pitäisi saada tarpeeksi poistoilmaa josta voi tehdä lämpöä ilmaan. Kolmosella se alkaa taas kylmetä eli yleensä paras on tuossa kakkosen kohdalla. Iv säädöt tähän vaikuttavat eniten ja ovat hyvin talokohtaisia, mutta yleensä iv säädetään niin että tuossa 2 asetuksessa ilma vaihtuu noin kerran kahdessa tunnissa.

Talvi-ilmanvaihtoasetus optimoi talven tuloimaa parhaiten. Oikein jos haluaa viilata, niin tulopuh 1 tehoa voi laskea 20%, jolloin lauhdutin voi käydä vähän lämpimämmällä, kovilla pakkasilla voi olla vielä tarpeen laskea sitä. Muuten ei oikein ole keinoja saada paremmaksi lämmitys kapasiteettia, muuta kuin että lämmität takkaa tai lattioita vähän enemmän jolloin pilpille on lämpimämpää ilmaa tarjolla.
 

Rieska

Jäsen
Meillä 113m2 vuoden vanhassa talossa asetukset olivat/ovat perseellään.
Nilanille laitoin suoraan kyselyä ja tallaiset kuvat laittoivat.

"Ohessa suositusasetuksia. Noilla voi lähteä liikkeelle"
Jaoin myös tänne, jos niistä jollekkin muulle hyötyä
Nilan.jpg
 

Rieska

Jäsen
Muutama arvo mietityttää omassa nilanissa. T2 tulopuhaltimen ja T5 lauhdittimen arvo?
Menikö se niin että päänäytön halutulla lämpötilalla ei säädetä kuin lattian lämpötilaa ja se kannattaa pitää talvella liioitellun korkealla?
Tein säädöt vasta toissa päivänä ja ajatuksena tiputtaa sisälämpötila sinne ~20*C nurkille. Käyrällä alaspäin?
Sähkönkulutusta pystyn seuraamaan parin päivän viiveellä ja siitä en vielä mitään osaa päätellä.

Asetukset
Toimintatila:On
Toiminta:Auto
Meno min:21
Haluttu lämpötila:28
Näytä data
Nykytila:Ilmanlämmitys
T1 ulkoilma:11.2
T2 tulopuh:34.4
T5 lauhdutin:38.7
T6 höyrystin:7.7
T10 poistoilma:22.7
T11 vesi ylä:67.7
T12 vesi ala:62.5
T14 menovesi:23.8
Tulopuhallin:1
Poistopuhallin:2
Keskuslämmitys
Toiminta:Käyräohjaus
Meno min:21
Meno max:35
Käyrä:1
Siirtymä:1
Kiertovesipumppu:jatkuva
Lämminvesi
KV lisävastus:30
Veden lämpötila:50
Max veden lämpöt:80
Prioriteetti:vesi
Viilennys
Viilen. asetus:off
Puhallus iso:off
Ilmanvaihto
Ilmanvaihto:talvi
Käyrä min:35
Käyrä max:45
Kompressori min:7
Talvi pien:off
Lämpötilasäätö
Min. kesä:14
Min. talvi16
Max. kesä30
Max. talvi30
Kesä12
HUOLTOVALIKKO
Keskuslämmitys
Keskuslämmitys:sähköinen
Integraali aika:10 sec
Ulostulo:rele 7
Kiertovesipumppu:15
Lämminvesi
Lisävastus:on
Legionella päivä:maanantai
Ilmanvaihto
Min. tulopuhallus:1
Min. poistopuhallus:1
Max. poistopuhallus:4
Tulo Teho 1:31
Tulo Teho 2:62
Tulo Teho 3:81
Tulo Teho 496
Poisto Teho 1:32
Poisto Teho 2:64
Poisto Teho 3:84
Poisto Teho 4:100
Käynnistysviive:0 min
Sulatus
Ilmanvaihto:Ei mitään
T6 sulatus alku:-6
T6 sulatus loppu:6
T6 min. sulat:30 sec
Lämpötilasäätö
Valitse lämmönlähde:LP
Huone pieni:off
Ulk.läm. siirtymä:-1
Tulopuhallinsäätö
Uudelleenkäynnistys:6 min
Huonesäätö
Neutraali alue:2
 
P

Poistunut käyttäjä 18084

Vieras
Muutama arvo mietityttää omassa nilanissa. T2 tulopuhaltimen ja T5 lauhdittimen arvo?
Menikö se niin että päänäytön halutulla lämpötilalla ei säädetä kuin lattian lämpötilaa ja se kannattaa pitää talvella liioitellun korkealla?
Tein säädöt vasta toissa päivänä ja ajatuksena tiputtaa sisälämpötila sinne ~20*C nurkille. Käyrällä alaspäin?
Sähkönkulutusta pystyn seuraamaan parin päivän viiveellä ja siitä en vielä mitään osaa päätellä.

Asetukset
Toimintatila:On
Toiminta:Auto
Meno min:21
Haluttu lämpötila:28
Näytä data
Nykytila:Ilmanlämmitys
T1 ulkoilma:11.2
T2 tulopuh:34.4
T5 lauhdutin:38.7
T6 höyrystin:7.7
T10 poistoilma:22.7
T11 vesi ylä:67.7
T12 vesi ala:62.5
T14 menovesi:23.8
Tulopuhallin:1
Poistopuhallin:2
Keskuslämmitys
Toiminta:Käyräohjaus
Meno min:21
Meno max:35
Käyrä:1
Siirtymä:1
Kiertovesipumppu:jatkuva
Lämminvesi
KV lisävastus:30
Veden lämpötila:50
Max veden lämpöt:80
Prioriteetti:vesi
Viilennys
Viilen. asetus:off
Puhallus iso:off
Ilmanvaihto
Ilmanvaihto:talvi
Käyrä min:35
Käyrä max:45
Kompressori min:7
Talvi pien:off
Lämpötilasäätö
Min. kesä:14
Min. talvi16
Max. kesä30
Max. talvi30
Kesä12
HUOLTOVALIKKO
Keskuslämmitys
Keskuslämmitys:sähköinen
Integraali aika:10 sec
Ulostulo:rele 7
Kiertovesipumppu:15
Lämminvesi
Lisävastus:on
Legionella päivä:maanantai
Ilmanvaihto
Min. tulopuhallus:1
Min. poistopuhallus:1
Max. poistopuhallus:4
Tulo Teho 1:31
Tulo Teho 2:62
Tulo Teho 3:81
Tulo Teho 496
Poisto Teho 1:32
Poisto Teho 2:64
Poisto Teho 3:84
Poisto Teho 4:100
Käynnistysviive:0 min
Sulatus
Ilmanvaihto:Ei mitään
T6 sulatus alku:-6
T6 sulatus loppu:6
T6 min. sulat:30 sec
Lämpötilasäätö
Valitse lämmönlähde:LP
Huone pieni:off
Ulk.läm. siirtymä:-1
Tulopuhallinsäätö
Uudelleenkäynnistys:6 min
Huonesäätö
Neutraali alue:2
Eikun päinvastoin, päänäytön alkunäkymän halutulla lämpötilalla säädellään ilman puhalluksen lämpötilaa (jos lämmitys pyyntö sille on ylempi kuin mitä kämpässä on, kompressori on päällä ja lämmittää ilmaa ja käyttövettä samalla). Nilanilla ainoa säästö voi tulla juuri näillä lauhoilla ilmoilla kun kompressori pystyy itsenään lämmittämään sekä kv:n että ilman kautta asunnon, eli sitä kautta kannattaa pyrkiä lämmittämään. Ja sitä nyt tuo sun laite tekee, tosi hyvät arvot lauhduttimelle ja tulopuhaltimelle eli ne lämmittävät asuntoa.

Nyt kun on niin lauhaa vielä ja jos haluat viileämpää asuntoa, laita se päänäytön pyynti siihen 20 tai mitä haluat, jolloin kompressori ja ilmalämmitys pysähtyvät aina kun niille ei ole tarvetta. Säästöä tulee vähän tässä katkokäynnissä, kunhan lattiatermarit huoneissa (muualla kuin kosteissa tiloissa) ovat tyyliin 18 asteessa ettei ne vahingossa lämmitä.

Keskuslämmitys ja käyräasetus ovat lattialämmitystä ja tapahtuu sähkövastuksilla. Tällä kelillä vois vielä tuota käyrän siirtymää jopa tiputtaa asteen jos ei kylppärin lattia mene liian kylmäksi omaan mieleen. Säästö tulee tästä, mitä alempana lattialämmitys voi käydä.

Eli jos haluat viileämpää, voi katkokäyttää kompuraa ennen kuin alkaa yöpakkaset. Vielä meilläkin pyynti päänäytössä 20 tai 21, ja kun tulee pakkaset yöllä, nostan "jatkuvaan" lämmitys moodiin ja 28 asteeseen. Tämä on talvella se Nilanin lämmöntalteenotto.

Muuten jos teidän ilmanvaihdolla kaikki pelaa ok niin asetukset näyttää hyvältä. Käyrä Min. 30 vois muuttaa. Jos pakkasilla tulee ilmaa liian viileänä niin siirtyisin puhallustehoon 2 päänäytöstä laittamalla, poistoilmaa on sitten enemmän tarjolla pumpulle.
 
Tuon legionella asetuksen voi ottaa myös pois päältä koska veden lämpötila on muutenkin yli 60. Ja talvella vielä varmemmin kun kompura lämmittää kaiken aikaa.
 

Magirus

Jäsen
Liittynee Nilanin asetuksiin tai ei, niin katsoin tämän aiheen liippaavan riittävän läheltä. Joskus olen joutunut taistelemaan sopivan tasapainon löytymiseen takanpoltossa. Tulo kolmosella liikaa ylipainetta ja tuloilmakin viilenee tarpeettomasti. Molemmat kakkosella liian vähän korvausilmaa ja takanpolttoon muutoinkin niukka. Huomasin, että Nilan antaa pakottamalla muuttaa tulo- ja poistoilmapuhaltimien nopeutta hiukan (5% ero maksimi, siitä kun menee yli, potkaisee puhaltimet perusasetukselle). Siispä lisäsin molemmille puhaltimille asetukset takanpolttoa varten. Normaalissa tilanteessa tulo 44 ja poisto 45. Nyt takkaa polttaessa
pakotetaan openhabin avulla tulo 49 ja poisto 40. Ensi testi tuotti positiivisia tuloksia eikä ikkunaa tarvitse enää raottaa hyvän palamisen tueksi.

Vielä kun osaisi koodata tuota varten oman ”kytkimen” openhabiin. Nyt pitää pudotusvalikosta valita takanpoltto molemmille erikseen.
 

Liitteet

  • 9A795CBA-53EB-42FB-9601-AD5476F61BA7.png
    9A795CBA-53EB-42FB-9601-AD5476F61BA7.png
    210,1 KB · Katsottu: 113
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Tuon legionella asetuksen voi ottaa myös pois päältä koska veden lämpötila on muutenkin yli 60. Ja talvella vielä varmemmin kun kompura lämmittää kaiken aikaa.
Miksi ihmeessä sen laittaisi pois? Jotta se sitten ei olisi päällä silloin kun ne olosuhteet sattuvat olemaan sellaiset että legionellalle on soveltuvat kasvuolosuhteet?
 
Miksi ihmeessä sen laittaisi pois? Jotta se sitten ei olisi päällä silloin kun ne olosuhteet sattuvat olemaan sellaiset että legionellalle on soveltuvat kasvuolosuhteet?
Sähkön säästöstähän tässä oli kysymys. Logiikka oli, että jos vesi on edes silloin tällöin (viikon sisällä) yli 60C niin legionella-ajolla ei ole merkitystä.
 

nnynas

Tulokas
Millainen on normaali aika käyttöveden lämpeämiselle? Kokemuksia kauanko menee vaikka 35->45->55 Täällä puhutaan tunneista. Tänään mentiin alimmillaan 26C asteeseen n.klo 15 ja nyt ollaan jossain 43C, siitä asti siis lämmitetty. Lisävastus ei ole inahtanutkaan, kompuralla mennään.

Edit. Tuon klo 15 alimman lämpötilan jälkeen siis lähinnä käsienpesua, ei suihkuja

Edit2. Alalämpö siis tuo arvo, ylälämpö jossain 57 hujakoilla ollut ja pysynyt
 

Jule

Vakionaama
Sähkön säästöstähän tässä oli kysymys. Logiikka oli, että jos vesi on edes silloin tällöin (viikon sisällä) yli 60C niin legionella-ajolla ei ole merkitystä.
Siis tekeekö se sen legionellan tapon ihan aivot narikassa pelkän aikataulun mukaan, eikä sen mukaan onko ne pasiliskot voineet lasvaa?
 
Siis tekeekö se sen legionellan tapon ihan aivot narikassa pelkän aikataulun mukaan, eikä sen mukaan onko ne pasiliskot voineet lasvaa?
Se aktivoituu asetetun aikataulun mukaan ja lämmittää käyttöveden asetetun lämpötila-arvon yläpuolelle (jos ei jo ole). Tällä varmistetaan, että ainakin kerran ko. asetetun aikataulun puitteissa vesi on niin lämmintä/kuumaa, että legioonalaisbakteerit tapetaan. Nuo bakteerithan kuolee about 60C lämpötilassa.

Jos vedenkäyttöä on paljon ja on epäilys että käyttövesi on pääsääntöisesti alle 60, niin silloin varmasti kannattaa pitää legionella asetus päällä. Jos taas on varma, että käyttövesi on ainakin kerran viikossa 60 tai yli, niin turha sitä silloin on aktivoida.

Jos olen väärässä pilpin toimintaperiaatteesta tämän suhteen, niin toivon tosiaan että muut käyttäjät oikaisevat väärinymmärrykseni!

Terveyskirjastosta clippi:
"Suomalaisten vuosittain sairastamasta noin 30 legionelloositapauksesta yli puolet on ulkomailta tuotuja. Vuonna 2018 tartunnan sai 54 henkilöä, joista 24:llä oli keuhkokuume ja kaksi näistä kuoli. Suomesta oli saanut tartunnan neljäsosa (6). Kotimaisia tartuntoja oli saatu mm. teollisuuden vesistä, uimahallista ja kodin talousvesistä. Vuonna 2017 oli 3 sairaalainfektiota, ja ainakin yksi liittyi sairaalan vesijärjestelmään. Ulkomaisista tartunnoista kuusi vuonna 2018 oli saatu Espanjasta, Thaimaasta tai Saksasta ja yksittäisiä 14 muusta maasta. Vuonna 2017 oli seitsemän sairastuneen rypäs (kolmella keuhkokuume), joka syntyi suomalaisen hotellin porealtaasta. Suomen legionelloositapausten määrä on pieni verrattuna siihen, että suomalaiset sairastavat 50 000 muuta keuhkokuumetta vuosittain."
 

miowen

Tulokas
Kymysys. Meille luovutettiin viime joulukuussa 127 m² talo missä nilanin ec 9 ja varaava takka. Nyt muodostunut ongelmaksi se että kun vaihtaa ilmanvaihdon asetuksia talven ajaksi talviasentoon jatkuvasta niin kämppään tulee niin raju alipaine että savunhajut sisään. Ei viitsisi pakkasillakaan mitään ikkunaa raottaa. Viime talvella ei sitä ongelmaa ollut. Talotehtaan asettamat asetukset ja Vaikka asetuksien kanssa ei kikkailtu muuta kuin ilmanvaihdon ja toimintatilan kanssa. Kiitos etukäteen vastauksista.
 

Skata

Vakionaama
@miowen onko takkakytkin asennettu? Päänäytöstä pyynti >1< polton ajaksi ja takkakytkimellä tuloilmaa >2<, nämä säädöt riittävät itselläni. Älä laita liesituuletinta päälle ja jos mahdollista, niin katso ettei vedenlämmitys ole päällä, kun takkaa poltat.
 

miowen

Tulokas
Joo takkakytkin aina päällä kun sytytetään. Kun takkakytkimen vaikutus loppuu niin silloin menee hetki niin alkaa käryt tulemaan läpi. Kokeilen alkuun noilla
 

Skata

Vakionaama
@miowen anna sen takkakytkimen olla päällä koko polton ajan, ajan saat säädettyä laitteen asetuksista, jotta ei jää vahingossa päälle. Ei sitä pelkkää sytyttämiseen tarvitse käyttää. Hiillosvaiheessa (tai kun poltto alkaa hiipumaan) otan itse sen pois käytöstä mutta pidän poistin >1< kunnes laitan pellit kiinni :)
 

Skata

Vakionaama
Meillä oli palautuva painikekytkin
Täällä palautuva kytkin ollut koko ajan käytössä. Ajastus varmuuden vuoksi 2 tuntia, vaikka en sitä aikaa takkaa poltakkaan. Tuo tulee palautettua automaattisesti, kun palautan poisto >1< —> >2< sillä tuo poisto IV-nosto kumoaa automaattisesti takkakytkimen toiminnon.
 

Magirus

Jäsen
Täällä palautuva kytkin ollut koko ajan käytössä. Ajastus varmuuden vuoksi 2 tuntia, vaikka en sitä aikaa takkaa poltakkaan. Tuo tulee palautettua automaattisesti, kun palautan poisto >1< —> >2< sillä tuo poisto IV-nosto kumoaa automaattisesti takkakytkimen toiminnon.
Totta tuokin. Ykköskytkimellä toimii ajastus myös vaikka jättäisi päälle (kunhan on jotain muuta kun 0 asetusarvona). Nyt tulee takanpoltossa huijattua puhaltimia aiemman postauksen tapaan ja etäkytkintä käytin lähinnä ilmanvaihdon tehostukseen. Taas openhabia mainostaen, tein pikavalinnat etäkytkimen ajastuksen valinnalle 15min pykälissä (helppo muuttaa kännykällä, ei tartte näpytellä ohjainpaneelilta).
 

nickeee

Tulokas
Osaako joku vähän avata että onko tämä normaalia vai laitteessa jotain ihmeellistä?
90m2 talo +(10m2 varasto joka on ~13 asteessa lattialämmöllä.) valmistui helmikuussa 2022.
0 ulkolämpötila kulutus n 45-50kWh vuorokaudessa joka tuntuu vähän suurelta.
+5 ulkolämpötila kulutus n 30kWh.
+10 ulkolämpötila kulutus n 20kWh

Keskuslämmitys
Toiminta: käyräohjaus
Meno min: 20c
Meno max: 35c
Käyrä: 1
Siirtymä: 0
Kiertovesipumppu: jatkuva

T14: 35c

Ihmetyttää miksi tuo lämittää menoveden tuohon meno maks arvoon vaikka käyräohjaus päällä ja käyrä 1? Noin 0 asteen paikkella on ulkolämpötilat olleet.

Termostaatit on 20-21 pyynnissä ja sisäläpötila noin 22 ja jakotukin kaikki "venttiilit?" alhaalla joten ei taida lisää lämmintä vettä mennä huoneisiin.

Edit:
Se T14 laskee aina tuosta kyllä sit tuohon ~25 asteeseen mutta tuntuu kun vastus lämmittäisi vähän liian pitkään aina tuota lattialämmön vettä kun on tarve lämmittää.
 
Viimeksi muokattu:

salosa

Jäsen
Kolme vuotta nyt asustellut uudessa talossa, jos EC9. Nyt sähkönhinnan noustessa on alkanut kiiinnostamaan asetukset ja foorumin mukaisesti niitä olen säädellyt. Nyt laitoin modbussin ja Home assistantin kiinni Nilaniin ja huomasin että näillä Etelä-Suomen lampötiloilla -1C - -5C laite sulattelee itseään säännöllisesti puolen tunnin välein (tila 7 lämmitys ja 13 sulatus). Onko muilla sama juttu?

Asetukset:
Keskuslämmitys
Toiminta: Käyräohjaus
Meno min: 21
Meno max: 36
Käyrä: 1
Siirtymä: -1
Kiertovesipumppu: talvi

Lämminvesi
KV lisävastus: off
Kompressori: 45
Kompressori max: 65
Prioriteetti: vesi

Viilennys
Viilen. asetus: +2
Puhallus iso: 3

Kosteus
Puhallus pieni: 1
Pieni kosteus: 35%
Puhallus iso: 4
Max aika: 30 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto: talvi
Käyrä min: 30
Käyrä max: 45
Kompressori min: -10
Talvi pien: 2
Talvi < -1C

Ja Huolto sulatus:
Sulatus
Ilmanvaihto: Etäkytkin
T6 sulatus alku: -2
T6 sulatus loppu: 6



EC9_tila.jpg
Sulatus.jpg
 
Viimeksi muokattu:

darkkis

Tulokas
Mitä tuo modbus ja Home Assistant tarkalleen vaatii, mitä johtoja ja laitteita pitäisi ostaa? Nilan myy itse jotain 310 euron palikkaa, mutta ei kai semmoista tarvitse ostaa?
 
P

Poistunut käyttäjä 18084

Vieras
Kolme vuotta nyt asustellut uudessa talossa, jos EC9. Nyt sähkönhinnan noustessa on alkanut kiiinnostamaan asetukset ja foorumin mukaisesti niitä olen säädellyt. Nyt laitoin modbussin ja Home assistantin kiinni Nilaniin ja huomasin että näillä Etelä-Suomen lampötiloilla -1C - -5C laite sulattelee itseään säännöllisesti puolen tunnin välein (tila 7 lämmitys ja 13 sulatus). Onko muilla sama juttu?

Asetukset:
Keskuslämmitys
Toiminta: Käyräohjaus
Meno min: 21
Meno max: 36
Käyrä: 1
Siirtymä: -1
Kiertovesipumppu: talvi jatkuva

Lämminvesi
KV lisävastus: off 30
Kompressori: 45
Kompressori max: 65 80
Prioriteetti: vesi

Viilennys
Viilen. asetus: +2 off
Puhallus iso: 3 off

Kosteus
Puhallus pieni: 1 off
Pieni kosteus: 35%
Puhallus iso: 4 off
Max aika: 30 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto: talvi
Käyrä min: 30
Käyrä max: 45
Kompressori min: -10
Talvi pien: 2 off
Talvi < -1C (pitäsii poistua valikosta)

Ja Huolto sulatus:
Sulatus
Ilmanvaihto: Etäkytkin Ei mitään
T6 sulatus alku: -2 -4
T6 sulatus loppu: 6



katso liitettä 81877katso liitettä 81878
Lisäilin tuohon tekstiisi sinisellä arvoja, joita voisi muuttaa.

Laitteen ei pitäisi sulatella noin jatkuvasti vielä, joskus isommilla pakkasilla sitten. Tarkista, että laite saa tuloilmaa; eihän ulkoseinän tuloilmaräppänässä ole hyönteisverkkoa? Suodattimet puhtaat koneessa (ja tuloilmasuodatin vaihdettu tiiviimpään EU5/EU7 malliin?, näitä saa netistä esim suodatinpisteestä).

Paljonko sulla on ilmanvaihtoprosentit huoltovalikossa? Onko ilmanvaihto säädetty kunnolla? Mitä ilmanvaihtonumeroa käytät koneessa päävalikossa (yläreunassa numero ropellin kuvan vieressä)? Mitä näytä data näyttää nyt vanhoilla asetuksilla että ilmanvaihto on, tulopuh ja poistopuh millä numerolla? Pakkasella jos kone ei saa tarpeeksi poistoilmaa (ykkösteho esim.), höyrystin jäätyy helpommin. Sen ei pitäisi jäätyä jatkuvasti. Jos avaat koneen ne pellit kokonaan, siellä varmaan nyt on jäätä muodostunut höyrystimen pintaan tai sen lähelle kuparikierukoihin? Ota kuva sieltä koneen sisältä jatkoa/mahdollista huoltoa varten jos niin on. Toisaalta taas tuo kosteusvalikko kannattaa ottaa pois päältä, sekin sekoittaa toimintaa pakkasella. Sulla on myös noilla asetuksilla pumppu saattanut pysähdellä itsekseen, etenkin talvella sen kannattaa antaa käydä jatkuvasti.

Noiden asetusten muuton ja tarkastusten jälkeen sulata kone manuaalisesti huoltovalikon manuaalitoiminnosta kunnolla, jos höyrystin on jäässä. Sitten kokeile alkaa käyttää konetta normaalisti ja pidä puhallus ainakin kakkosasetuksella, koneen täytyy saada poistoilmaa kunnolla.

Konetta avatessa tsekkaa myös, että ylätasoilta sulava vesi pääsee valumaan hyvin tasoilta kondenssiputkia pitkin viemäriin. Onhan kondenssivesiletku puhdas (se täytyy välillä puhdistaa) ja siinä pitää olla kieppi eli ilmalukko ja vettä siinä ilmalukossa että toimii oikein).
 

salosa

Jäsen
Lisäilin tuohon tekstiisi sinisellä arvoja, joita voisi muuttaa.

Laitteen ei pitäisi sulatella noin jatkuvasti vielä, joskus isommilla pakkasilla sitten. Tarkista, että laite saa tuloilmaa; eihän ulkoseinän tuloilmaräppänässä ole hyönteisverkkoa? Suodattimet puhtaat koneessa (ja tuloilmasuodatin vaihdettu tiiviimpään EU5/EU7 malliin?, näitä saa netistä esim suodatinpisteestä).

Paljonko sulla on ilmanvaihtoprosentit huoltovalikossa? Onko ilmanvaihto säädetty kunnolla? Mitä ilmanvaihtonumeroa käytät koneessa päävalikossa (yläreunassa numero ropellin kuvan vieressä)? Mitä näytä data näyttää nyt vanhoilla asetuksilla että ilmanvaihto on, tulopuh ja poistopuh millä numerolla? Pakkasella jos kone ei saa tarpeeksi poistoilmaa (ykkösteho esim.), höyrystin jäätyy helpommin. Sen ei pitäisi jäätyä jatkuvasti. Jos avaat koneen ne pellit kokonaan, siellä varmaan nyt on jäätä muodostunut höyrystimen pintaan tai sen lähelle kuparikierukoihin? Ota kuva sieltä koneen sisältä jatkoa/mahdollista huoltoa varten jos niin on. Toisaalta taas tuo kosteusvalikko kannattaa ottaa pois päältä, sekin sekoittaa toimintaa pakkasella. Sulla on myös noilla asetuksilla pumppu saattanut pysähdellä itsekseen, etenkin talvella sen kannattaa antaa käydä jatkuvasti.

Noiden asetusten muuton ja tarkastusten jälkeen sulata kone manuaalisesti huoltovalikon manuaalitoiminnosta kunnolla, jos höyrystin on jäässä. Sitten kokeile alkaa käyttää konetta normaalisti ja pidä puhallus ainakin kakkosasetuksella, koneen täytyy saada poistoilmaa kunnolla.

Konetta avatessa tsekkaa myös, että ylätasoilta sulava vesi pääsee valumaan hyvin tasoilta kondenssiputkia pitkin viemäriin. Onhan kondenssivesiletku puhdas (se täytyy välillä puhdistaa) ja siinä pitää olla kieppi eli ilmalukko ja vettä siinä ilmalukossa että toimii oikein).
Kiitos avusta ja tuli tässä paljon tietoa.
Muutin kaikki mitä olit laittanut, paitsi kosteuden, koska mun mielestä on hyvä, että laittaa puhalluksen täysille kun käy suihkussa tai saunassa.
Suodattimet on vaihdettu muutama viikko sitten (K-raudasta, F7-hienosuodattimen sekä G4-karkeasuodattimen) ja hyttysverkkoa ei ole.
Huoltovalikon ilmanvaihto on:
TuloPoisto
23%20%
40%20%
65%50%
94%80%

Poisto arvolla 2 on hiukan erikoinen, mutta en ole siihen puuttunut. Ilmanvaihto on mittauspöytäkirjan mukaan mitoitettu arvolla 3, joka minulla on myös päällä (minulla on vielä vanhalla näytöllä oleva). Ilmanvaihto asetukset oli vanhoilla asetuksilla molemmat 1.
En avannut vielä ja katsonut miten on jäässä. Täytyy jotain jättää myöhemmäksikin. Ja käsin sulatusta en ajanut, koska en tiedä missä se asetus on...
Laitan tähän vielä tämän hetken datan:
Nykytila: lämmitys
T15 paneeli 21C
T10 ulkoinen 19C
Kosteus 32%
T2 Tulopuh 32C
T1 ulkoilma -2C
T11 vesi-ylä 64C
T12 vesi-ala 58C
T14 meno 25C
T5 Lauhdutin 35C
T6 Höyrystin -7C
Tulopuh 1
Poistpuh 1
 
Viimeksi muokattu:

huugo

Vakionaama
Itsekin Nilanistina pohdin kahta aika usein esiin tulevaa asiaa / asetusta:

1. Ykkösellä ilmanvaihto. Johtaa siihen että poistoilman määrä laskee ja menee reippaan alas. Vettä lämmitetään kompressorin lämmöllä eikä oikeastaan poistoilmalla. Sulatuksiakin varmaan paljon.

2. Tuloilman kuristaminen. Johtaa alipaineeseen. Vesi lämpiää nopeasti mutta korvausilma vedetään jostakin seinän raosta tai satunnaisesta paikasta. Meillä tulisi savupiipusta. Tuloilman suodatus ja putkisto on tehty tuloilmaa varten.

Molemmat saatavat pienentää sähkölaskun mutta talon ilmanvaihto on aika hassu. Kuitenkin alipaine kestää pitkään.

Kääntäen johtaa tilanteeseen, jossa Nilan ei ole kovin taloudellinen laite kun lämpö menee pakkaselle. Tehdään se 650W työtä tuloilman lämmittämiseksi jonka voisi saada aikaa hyvällä IV-koneella. Veden lämmittämiseen fysiikan lakienkin mukaan ei vaan riitä energiaa.

Eli minusta Nilanin rajat asettaa poistoilman lämpötila (nomikäytössä lämpimämpi kuin tuloilman) ja ilmanvaihdon normaali toiminta. Kun nämä kaksi ehtoa pitää voimassa, niin talvella laite ei ole ihmelaite. Tai edes kovin järkeväkään. Asetuksilla säätämällä tosiaan nämä kaksi ehtoa saa rikki ja kulutusta alas. Mutta kääntöpuolena ilmanvaihdon väärintoiminta.

Näihin asetuksiin kommentti. Tulo% isommalla kuin poisto%. Onko talo ylipainenen?
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Mitä tuo modbus ja Home Assistant tarkalleen vaatii, mitä johtoja ja laitteita pitäisi ostaa? Nilan myy itse jotain 310 euron palikkaa, mutta ei kai semmoista tarvitse ostaa?
Täältä ostin itse etäohjauspalikan hintaan 145€:


Tarjolla joko wifi tai LAN malli.
RJ45 piuhasta kolme karvaa kiinni pömpelin katolla olevaan 8-pin liittimeen ja siinä kaikki. Ilmeisesti näissä hieman eroavaisuuksia vuosimallien välillä, mutta Nilanin sivuilta saa ladattua tarkat asennusohjeet mallista riippuen.

Itselle riittää ainakin mainiosti. Näkee graafit tärkeimmistä lämpötiloista ja asetuksista. Ei tietenkään aivan kaikkea pääse säätämään etänä, mutta en näkisi tavallisen käyttäjän näkökulmasta rajoitteena.

Toki jos haluaa oikein kunnon datapenetraatiota harrastaa Nilanin kanssa niin ilmeisesti noilla raspeilla ym. säätämisellä saa varmasti enemmän dataa irti(?)
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Itsekin Nilanistina pohdin kahta aika usein esiin tulevaa asiaa / asetusta:

1. Ykkösellä ilmanvaihto. Johtaa siihen että poistoilman määrä laskee ja menee reippaan alas. Vettä lämmitetään kompressorin lämmöllä eikä oikeastaan poistoilmalla. Sulatuksiakin varmaan paljon.

2. Tuloilman kuristaminen. Johtaa alipaineeseen. Vesi lämpiää nopeasti mutta korvausilma vedetään jostakin seinän raosta tai satunnaisesta paikasta. Meillä tulisi savupiipusta. Tuloilman suodatus ja putkisto on tehty tuloilmaa varten.

Molemmat saatavat pienentää sähkölaskun mutta talon ilmanvaihto on aika hassu. Kuitenkin alipaine kestää pitkään.

Kääntäen johtaa tilanteeseen, jossa Nilan ei ole kovin taloudellinen laite kun lämpö menee pakkaselle. Tehdään se 650W työtä tuloilman lämmittämiseksi jonka voisi saada aikaa hyvällä IV-koneella. Veden lämmittämiseen fysiikan lakienkin mukaan ei vaan riitä energiaa.

Eli minusta Nilanin rajat asettaa poistoilman lämpötila (nomikäytössä lämpimämpi kuin tuloilman) ja ilmanvaihdon normaali toiminta. Kun nämä kaksi ehtoa pitää voimassa, niin talvella laite ei ole ihmelaite. Tai edes kovin järkeväkään. Asetuksilla säätämällä tosiaan nämä kaksi ehtoa saa rikki ja kulutusta alas. Mutta kääntöpuolena ilmanvaihdon väärintoiminta.

Joo on suunniteltu logon mukaisesti jonnekkin Tanskan latitudeille. Itselle riitti puolikas talvi vehkeen kanssa ja päätin investoida ILP:n tukemaan lämmitystä muutoin kuin suorasähköllä - jäähdytystehokin paranee.

Saat toki säädettyä huoltovalikosta IV-tasot vastaamaan omia tarpeita eli vaikka taso 1 tuloilman prosenttia nostamalla ja vaikka tasoa 2 poistosta laskemalla.
 
P

Poistunut käyttäjä 18084

Vieras
Kiitos avusta ja tuli tässä paljon tietoa.
Muutin kaikki mitä olit laittanut, paitsi kosteuden, koska mun mielestä on hyvä, että laittaa puhalluksen täysille kun käy suihkussa tai saunassa.
Suodattimet on vaihdettu muutama viikko sitten (K-raudasta, F7-hienosuodattimen sekä G4-karkeasuodattimen) ja hyttysverkkoa ei ole.
Huoltovalikon ilmanvaihto on:
TuloPoisto
23%20%
40%20%
65%50%
94%80%

Poisto arvolla 2 on hiukan erikoinen, mutta en ole siihen puuttunut. Ilmanvaihto on mittauspöytäkirjan mukaan mitoitettu arvolla 3, joka minulla on myös päällä (minulla on vielä vanhalla näytöllä oleva). Ilmanvaihto asetukset oli vanhoilla asetuksilla molemmat 1.
En avannut vielä ja katsonut miten on jäässä. Täytyy jotain jättää myöhemmäksikin. Ja käsin sulatusta en ajanut, koska en tiedä missä se asetus on...
Laitan tähän vielä tämän hetken datan:
Nykytila: lämmitys
T15 paneeli 21C
T10 ulkoinen 19C
Kosteus 32%
T2 Tulopuh 32C
T1 ulkoilma -2C
T11 vesi-ylä 64C
T12 vesi-ala 58C
T14 meno 25C
T5 Lauhdutin 35C
T6 Höyrystin -7C
Tulopuh 1
Poistpuh 1
Jos sulla on se uudempi Nilan jossa on kosketusnäyttö, niin sulatustoiminto on huoltovalikossa (nro 02 on "salasana" sinne) kohdassa manuaalitoiminta; sulatus. Sitä pitäisi päällä kunnes kenno on sulanut. Tuon höyrystimen arvon perusteella siellä on jäätä ja talven pakkasilla laite ei kyllä silloin toimi oikein. Ottaisin kuvan jäätyneestä osiosta ennen kuin sulatat, koska jos tarvitset myöhemmin siihen huollon apua, se kannattaa sinne huoltopyyntöön laittaa. Toki nyt sulla näyttää olevan lauhdutin lämmin ja vesikin joten luulisin ettei ole mitenkään rikki, on vaan liian kylmänä tuo höyrystin ja ei sen pitäisi olla jäässä jatkuvasti. Se liittyy ilmavirtoihin, höyrystin pitäisi olla +3 astetta - -3 astetta eli se haluaa lähennellä nollaa astetta Nilanissa, niin se toimii optimaalisimmin, näin on huolto opastanut ja logiikka toiminut ainakin omissa vehkeissä aina noin just.

Nuo iv-säädöt on kyllä hassut, kun yleensä niiden pitäisi mennä jotenkuten yks yhteen; kun tuloilmaa tehostetaan tai lasketaan niin samassa suhteessa tehdään samoin poistoilmalle. IV pitäisi olla kuitenkin säädetty tasapainoon tai vähän alipaineiseksi sille 3-asetukselle, jota siis kannattaa käyttää. Jos sulla on joku mittauspäytäkirja niin siitäkin selvinnee lisätietoa mitkä litramäärät siellä kulkee.

Jos otat nuo puhallusprosentit ylös niin voit myös kokeilla sinne täällä usein hyväksi havaittuja puhallusarvoja, miten ne toimisi sun laitteessa, kokeileminen ei mitään haittaa. Tuo höyrystimen jäätyminen kielii siitä, että siellä ei nyt tarpeeksi poistoilmaa tule. Jos käytät 3-asetusta puhallukselle, niin miksi datassa on arvot 1 puhallukselle tulo+poisto? Onhan huoltovalikon tulopuh. min 1, max 4 ja poistopuh.min1 max4? Tuo kosteusvalikko voi sekoittaa myös tätä tietysti (pakottaako se nyt olemaan puhaltimet koko ajan ykkösellä?), se voi sekoittaa Nilanin muun toiminnan kokonaan eli moni on ottanut sen pois ja suihkun jälkeen lisännyt itse puhallinnopeutta hetkeksi päänäytöstä. Laite tarvitsee tosiaan enemmän poistoilmaa talvella kuin 1-puhallinnopeudella, yleensä puhaltimet on säädetty 2 asetuksella normaaliksi mutta jos teillä 3 niin sitä sitten tulisi käyttää.
 
P

Poistunut käyttäjä 18084

Vieras
Itsekin Nilanistina pohdin kahta aika usein esiin tulevaa asiaa / asetusta:

1. Ykkösellä ilmanvaihto. Johtaa siihen että poistoilman määrä laskee ja menee reippaan alas. Vettä lämmitetään kompressorin lämmöllä eikä oikeastaan poistoilmalla. Sulatuksiakin varmaan paljon.

2. Tuloilman kuristaminen. Johtaa alipaineeseen. Vesi lämpiää nopeasti mutta korvausilma vedetään jostakin seinän raosta tai satunnaisesta paikasta. Meillä tulisi savupiipusta. Tuloilman suodatus ja putkisto on tehty tuloilmaa varten.

Molemmat saatavat pienentää sähkölaskun mutta talon ilmanvaihto on aika hassu. Kuitenkin alipaine kestää pitkään.

Kääntäen johtaa tilanteeseen, jossa Nilan ei ole kovin taloudellinen laite kun lämpö menee pakkaselle. Tehdään se 650W työtä tuloilman lämmittämiseksi jonka voisi saada aikaa hyvällä IV-koneella. Veden lämmittämiseen fysiikan lakienkin mukaan ei vaan riitä energiaa.

Eli minusta Nilanin rajat asettaa poistoilman lämpötila (nomikäytössä lämpimämpi kuin tuloilman) ja ilmanvaihdon normaali toiminta. Kun nämä kaksi ehtoa pitää voimassa, niin talvella laite ei ole ihmelaite. Tai edes kovin järkeväkään. Asetuksilla säätämällä tosiaan nämä kaksi ehtoa saa rikki ja kulutusta alas. Mutta kääntöpuolena ilmanvaihdon väärintoiminta.

Näihin asetuksiin kommentti. Tulo% isommalla kuin poisto%. Onko talo ylipainenen?
1. Luulisin, ettei ykköskohta pienennä talvella sähkölaskua vaan päinvastoin kun poistoilmaa ei tule tarpeeksi ja kone ei toimi optimaalisesti, ja sulattelee koko ajan. Lauhemmalla kelillä se vielä toiminee, muttei pakkasen laskettua. Kesällä taas laite varmaan keittää ylikuumaksi ykkösellä..(?)

2. Tuloilman kuristaminen; ainakin vanhemmat lämmöntalteenottovehkeethän tekevät tätä samaa tai jopa kokoaan sammuttavat tuloilman edelleen, vaihtoehto on lämmittää ilmaa lisää sähkövastuksella. Meillä tämä talvi iv ei aiheuta liikaa alipainetta, ja Nilanin huoltomiehen tarkan selityksen mukaan poistoilmaa kuitenkin vedetään tuloilmaräppänöistä ensisijaisesti vaikka poistopuhallin olisikin kovemmalla, se vaikuttaisi meillä aika osuvalta kuvaukselta kun ovet aukeavat hyvin ja takka ei vedä savuja sisään. Ja niitä iv-lukuja säätelemällä voi tosiaan edelleen vaikuttaa tuohon alipaineeseen. Sitten kovilla pakkasilla laitteen hyöty kyllä minimoituu jos ei tuloilmaa voi ollenkaan kuristaa. Eipä näitä Suomen oloihin ole suunniteltu.
 

salosa

Jäsen
Jos sulla on se uudempi Nilan jossa on kosketusnäyttö, niin sulatustoiminto on huoltovalikossa (nro 02 on "salasana" sinne) kohdassa manuaalitoiminta; sulatus. Sitä pitäisi päällä kunnes kenno on sulanut. Tuon höyrystimen arvon perusteella siellä on jäätä ja talven pakkasilla laite ei kyllä silloin toimi oikein. Ottaisin kuvan jäätyneestä osiosta ennen kuin sulatat, koska jos tarvitset myöhemmin siihen huollon apua, se kannattaa sinne huoltopyyntöön laittaa. Toki nyt sulla näyttää olevan lauhdutin lämmin ja vesikin joten luulisin ettei ole mitenkään rikki, on vaan liian kylmänä tuo höyrystin ja ei sen pitäisi olla jäässä jatkuvasti. Se liittyy ilmavirtoihin, höyrystin pitäisi olla +3 astetta - -3 astetta eli se haluaa lähennellä nollaa astetta Nilanissa, niin se toimii optimaalisimmin, näin on huolto opastanut ja logiikka toiminut ainakin omissa vehkeissä aina noin just.

Nuo iv-säädöt on kyllä hassut, kun yleensä niiden pitäisi mennä jotenkuten yks yhteen; kun tuloilmaa tehostetaan tai lasketaan niin samassa suhteessa tehdään samoin poistoilmalle. IV pitäisi olla kuitenkin säädetty tasapainoon tai vähän alipaineiseksi sille 3-asetukselle, jota siis kannattaa käyttää. Jos sulla on joku mittauspäytäkirja niin siitäkin selvinnee lisätietoa mitkä litramäärät siellä kulkee.

Jos otat nuo puhallusprosentit ylös niin voit myös kokeilla sinne täällä usein hyväksi havaittuja puhallusarvoja, miten ne toimisi sun laitteessa, kokeileminen ei mitään haittaa. Tuo höyrystimen jäätyminen kielii siitä, että siellä ei nyt tarpeeksi poistoilmaa tule. Jos käytät 3-asetusta puhallukselle, niin miksi datassa on arvot 1 puhallukselle tulo+poisto? Onhan huoltovalikon tulopuh. min 1, max 4 ja poistopuh.min1 max4? Tuo kosteusvalikko voi sekoittaa myös tätä tietysti (pakottaako se nyt olemaan puhaltimet koko ajan ykkösellä?), se voi sekoittaa Nilanin muun toiminnan kokonaan eli moni on ottanut sen pois ja suihkun jälkeen lisännyt itse puhallinnopeutta hetkeksi päänäytöstä. Laite tarvitsee tosiaan enemmän poistoilmaa talvella kuin 1-puhallinnopeudella, yleensä puhaltimet on säädetty 2 asetuksella normaaliksi mutta jos teillä 3 niin sitä sitten tulisi käyttää.
Ei vaikuttanut sulatukseen säädöt. Vieläkin tapahtuu puolen tunnin välein ja sulattaa noin 2 min. Minulla on "vanhan" mallinen ohjainyksikkö ja en tiedä missä se sulatus on siinä.
Ilmanvaihdon mittauspöytäkirjasta juuri ne puhaltimen säätöprosentit ja asetus 3:n otin. Litramäärät näytti ihan OK:lta

Mahtaisiko ilmanvaihdon käyräohjaus vaikuttaa puhallinnopeuteen (https://www.nilan.fi/wp-content/uploads/nilan-ec9-ohjelmisto-opas-cts602-hmi-v310-2020.pdf)

IlmanvaihtoT5Lauhdutin.jpg
 
Back
Ylös Bottom