Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pörssisähkösopimuksemme alkaa 15.2. Sattuipa sopivasti.OL3 verkkoon tulo siirtyy eteenpäin, 10.2.2023 uusi ajankohta.
"Olkiluoto 3:n sähköntuotannon jatkamista valmistellaan parhaillaan. Ennen tuotannon aloittamista korjataan vielä apusyöttövesipumpun mekaaninen tiiviste, jonka jälkeen aloitetaan tehonnostoon liittyvät toimenpiteet.
Laitostoimittaja Areva-Siemens-konsortiolta saadun tiedon mukaan sähköntuotanto jatkuu 10. helmikuuta 2023 ja säännöllinen sähköntuotanto näin ollen maaliskuussa 2023 (14. maaliskuuta)."
TVO - OL3-tuotanto koekäytön aikana
www.tvo.fi
ja startti siirtyi 14.2Pörssisähkösopimuksemme alkaa 15.2. Sattuipa sopivasti.
Kieltämättä vähän alkaa tuntua ettei joku taho haluakaan sen valmistuvan stabiiliin tuotantoon... mistä noita tietää, raha saa aikaan vaikka mitä moraalitonta toimintaa. Ja isot rahat varsinkin. Lehmää lypsetään niin kaun kuin heruu... ja tämän isompaa lehmää ei hevillä löydy.Hyväpalkkaiset insinöörit teettävät itselleen ja yhteistyökumppaneilleen tehtävää jotta ei hommat kokonaan lopu ja laitos pääsisi jatkuvaan tuotantoon.
Toisiaanko ajaisi reilusti yli vuoden putkeen?Käsittääkseni laitoksen on tarkoitus käynnistyksen jälkeen jatkaa lähes täysillä kaupalliseen käyttöön ja seuraava suunniteltu seisokki olisi vasta ensi keväänä.
Aika hullua olisi ottaa laitos käyttöön ilman perusteellista turbiinin tarkastusta, kun kerran katkon syynä on ollut höyrypiirin sisäisten osien säröily. Aikatauluun en ota kantaa, mutta onneksi on sen verran heillä malttia ja järkeä, että käynnistyksen lisäviiveen uhallakin suorittavat nuo olennaiset tarkistukset.
Kun homma on luokkaa 15 vuotta myöhässä, laitoksen tilaajan ja toimittajan välinen kommunikointi supistuu sellaiseksi, että kummankaan osapuolen lakipalvelut eivät pääse puuttumaan minhinkään eikä anneta eväitä mihinkään ylimääräiseen kiemuraan. Tällä on suuri vaikutus siihen, mitä informaatiota välitetään toiselle osapuolella, julkisuuteen ja milloin. Eiköhän kuvio ole mennyt sitä rataa, että laitostoimittaja on päättänyt, mitä tehdään ja kertoo eteenpäin vain ehdottoman välttämättömät asiat ja esittää ne muodossa, mistä ei synny lisävelvoitteita. Tilaaja on hiukan puun ja kuoren välissä.Mutta kuvittelisi että tälläiset asiat tiedostetaan ajoissa ja viestinnässä voitaisiin sitten kokonaisuus huomioida. Sen sijaan että viikosta toiseen viivästytetään aikataulua.
Aika hullua on myös seisottaa laitosta kuukauden ja keksiä sitten loppumetreillä että aijoo, mitä jos vielä viikko pari vähän tarkasteltaisiin? Tosin onhan tuo touhu ollut tähänkin asti kuin kummelin sketsistä, ettei se nyt sinänsä ketään tietenkään yllätä pätkän vertaa. "No siinä poikien kanssa alettiin huolestua että kuukauden mittainen kampaviineridieetti näyttäisi olevan loppumassa ja tarttis alkaa jauhaa sähköä pullan sijaan, niin Pena sen siinä keksi ihan viimemetreillä että veti ässän hihasta ja sano että teetetään tarkastuksia turbiiniin vielä viikko kerrallaan kunnes päästään sitten bumbum-Thaikkuihin talvilomalle purkamaan raskaan palaveeraamisen synnyttämiä paineita, hehheh."Aika hullua olisi ottaa laitos käyttöön ilman perusteellista turbiinin tarkastusta, kun kerran katkon syynä on ollut höyrypiirin sisäisten osien säröily. Aikatauluun en ota kantaa, mutta onneksi on sen verran heillä malttia ja järkeä, että käynnistyksen lisäviiveen uhallakin suorittavat nuo olennaiset tarkistukset.
Olisiko sitten viisasta rikkoa laitosta kymmenien miljoonien arvosta ja seisottaa lisää vähintään useita kuukausia tai jopa vuoden, jos turbiini rikkoutuu sellaisen mahdollisen vaurion takia, joka olisi ollut havaittavissa ja korjattavissa nopeammin ja halvemmalla?Aika hullua on myös seisottaa laitosta kuukauden ja keksiä sitten loppumetreillä että aijoo, mitä jos vielä viikko pari vähän tarkasteltaisiin?
Jokseenkin jokainen ydinvoimalaprojekti on ns. länsimaissa mennyt viime vuosikymmeniä aivan samanlaisen kaavan mukaan.Pahemmin päin seiniä hoidettua rakennusprojektia ei tässä maassa ole nähty, eikä juuri koko maailmastakaan taida kovin monta huonompaa löytyä. Olisihan se perinteiden vastaista, jos joku luvattu aikataulu olisi edes loppua kohden kuitenkin pitänyt.
Onhan puolet lämpöpumppuasennuksista ihan vastaavaa tasoa, ellei huonompaa.Pahemmin päin seiniä hoidettua rakennusprojektia ei tässä maassa ole nähty,
eikä juuri koko maailmastakaan taida kovin monta huonompaa löytyä.
Enhän minä ehdottanut, että tarkastuksia ei tehtäisi. Minä vaan kauheasti ihmettelen, mikä on estänyt hoitamasta turbiinin tarkastuksia kuukauden mittaisen seisokin aikana. Tuntuu siltä että tuossa projektissa tekemisen suunnittelu etukäteen puuttuu täysin, ja on puuttunut tähän astikin, päätellen viivästysten määristä.Olisiko sitten viisasta rikkoa laitosta kymmenien miljoonien arvosta ja seisottaa lisää vähintään useita kuukausia tai jopa vuoden, jos turbiini rikkoutuu sellaisen mahdollisen vaurion takia, joka olisi ollut havaittavissa ja korjattavissa nopeammin ja halvemmalla?
Jos tuollaisen laitoksen käyttöönotossa toimittaisiin yhtä edesvastuuttomasti, mitä ehdotat, ei sitä saada ikinä toiminmaan, koska puutteellisten tarkastusten takia paikkoja hajoaa nopeammin kuin niitä saadaan fiksatuksi ja kassan pohja alkaa tulla vastaan.
Jokseenkin jokainen ydinvoimalaprojekti on ns. länsimaissa mennyt viime vuosikymmeniä aivan samanlaisen kaavan mukaan.
No voisiko olla niin, että tämä uusien tarkastusten tarve on tullut vastaan jossain aiemmassa, siihen edellisen seisokin laajuuteen kuuluneessa hommassa? Eli jotain suunniteltua tarkastusta tai korjausta tehdessä on huomattu jonkin asian olevan pielessä, mistä on seurannut tarve lisätarkastuksille. Tuskin noita lisäseisokkeja ilmoitettaessa kovin tarkasti laskeskellaan eri skenaarioita, että mitä kaikkea voi löytyä, joka voi vaatia aikatauluun lisää seisokkiaikaa. Jos tehdään tarkastuksia, pitäisikö niiden kesto ilmoittaa sillä periaatteella, että tarkastuksissa tulee löytymään kaikki mahdolliset viat mitä voi olla olemassa, ja lasketaan sitten niiden kaikkien vikojen korjaukseen kuluva aika mukaan ilmoitettuun seisokin kestoon? Kuinka monta iteraatiota pitäisi tehdä, koska ainahan siellä korjauksissakin voi löytyä taas lisää vikaa?Enhän minä ehdottanut, että tarkastuksia ei tehtäisi. Minä vaan kauheasti ihmettelen, mikä on estänyt hoitamasta turbiinin tarkastuksia kuukauden mittaisen seisokin aikana. Tuntuu siltä että tuossa projektissa tekemisen suunnittelu etukäteen puuttuu täysin, ja on puuttunut tähän astikin, päätellen viivästysten määristä.
Tottakai voisi. Mutta voisiko myös olla, että tuossa projektissa osaamaton johtaa halutonta, ja siksi se ei etene?No voisiko olla niin, että tämä uusien tarkastusten tarve on tullut vastaan jossain aiemmassa, siihen edellisen seisokin laajuuteen kuuluneessa hommassa?
Mene kysymään laitostoimittajalta, joka on tehnyt jo monta miljardia persnettoa Ranskan veronmaksajille ja pyrkii hoitamaan asiat niin, että koko roskasta selvitään mahdollisimman vähin taloudellisin lisätappioin eikä polteta siltoja takana (ainakaan niin pahasti, että suuremmat asiat alkavat keikutella venettä).Enhän minä ehdottanut, että tarkastuksia ei tehtäisi. Minä vaan kauheasti ihmettelen, mikä on estänyt hoitamasta turbiinin tarkastuksia kuukauden mittaisen seisokin aikana.
Eikun insinöörien syytä. Kunhan nyt tässä kuussa jo starttais ja kaikki viat korjattu..OL3 haukkumisesta on tullut maan ja kansan tapa ja kaikki tapahtunut on ranskalaisten syytä.
Niinhän se on ollut alusta asti kaikki ranskalaisten syytä ja unohtaen että toinen toimittaja on saksalainen. Jo perustuksista lähtien johon Forssan Betoni Oy toimitti vääränlaatuista betonia.OL3 haukkumisesta on tullut maan ja kansan tapa ja kaikki tapahtunut on ranskalaisten syytä.
Tuo betonirumba jatkui vielä myöhemminkin. Jos kura ei ollut väärän sorttista niin se oli väärän lämpöistä, pienikin heitto lämmössä niin koko kuorma kaatopaikalle. Tätä sitten koitettiin viilata kohdalleen ajamalla jäämurskaa 90 kilometrin päästä betoniautoilla paikalle.Niinhän se on ollut alusta asti kaikki ranskalaisten syytä ja unohtaen että toinen toimittaja on saksalainen. Jo perustuksista lähtien johon Forssan Betoni Oy toimitti vääränlaatuista betonia.
Ja suomalaisella valvovalla joustamattomalla byrokratialla ei ole mitään osuutta mihinkään.
Ranskalaisten syy.
Ei ranskalaiset lainkaan toivottomia ole, vaikka kulttuurieroja suomalaisiin onkin. Ranskalaisilla on nimenomaan positiivista mainetta projektien vastuullisena suorittajana, mutta tekevät he tuotteitakin. Eipä Suomessa juuri ole käytössä muualla kuin pääosin Ranskassa ja pääranskalaisvastuulla valmistettuja liikennelentokoneitakaan ja nuohan ovat vaatimustasoltaan aivan ydinvoimalan luokkaa ja aivan mainioita tuotteita globaalissakin mielessä. Joka kansallisuudella on omat erityispiirteensä enkä nostaisi jotakin tiettyä faktapohjalta toisten edelle, vaikkakin jotkin luonteenpiirteet sattuisivatkin miellyttämään suomalaista enemmän kuin jonkin toisen kansallisuuden. Tällä ei välttämättä ole tekemistä lopputuloksen kanssa ja joka paikassa osataan myös tyriä hyvinkin lahjakkaasti.Jos taitava ehkä saattaa pärjätäkin ranskalaisten kanssa niin viisas ei siihen tilanteeseen olisi koskaan joutunutkaan.
Eikös ne jälkeenpäin todenneet että se byrokratia itseasiassa säästi aika paljon rahaa, vaivaa ja aikaa, kun monia virheitä korjattiin toimistolla eikä työmaalla.Eihän tässä ole ollut enää pitkään aikaan suomalaisella byrokratialla mitään tekemistä. Jotain vain on hajonnut aina vuorollaan kun on yritetty käynnistellä.
Samaa sarjaa kuin kuulennot, pelkkää menoa (vain ydinvoiman kehityksen nielemät verovarat vetävät vertoja ja ylittävät moisen, mutta eipä aikoinaan ollut vaihtoehtoja -- tai jos olisi ollutkin, historia osoitti ne vääriksi valinnoiksi).Concordeahan käytetään esimerkkinä, kun etsitään pahiten pieleen mennyttä insinööriprojektia, koska projekti myöhästyi tavattoman paljon ja budjetin ylitys oli tähtitieteellinen, langeten lopulta veronmaksajien niskaan.
Johan ne nyt venttiilit ruostuu jumiinNyt siirtyi 20.3 koekäytön jatkaminen.
20.2Nyt siirtyi 20.3 koekäytön jatkaminen.
Concordelle ei ollut riittävästi kysyntää ennen onnettomuuttakaan eikä sillä olisi matkustanut kukaan, jos tuotekehityskulut olisi kaadettu matkustajien niskaan. Projekti oli taloudellinen katastrofi.Tosiasiassa Concorde-lentotoiminta oli äärimmäisen kannattavaa niin kauan kuin sitä kesti (ainoaan konetyypille sattuneeseen onnettomuuteen asti, minkä seurauksena maksukykyisten matkustajien kiinnostus hiipui, vaikkakin ulkoisesta riippumattomasta tunaroinnista aiheutuneen katastrofin toistumismahdollisuus ilmeisesti onnistuttiinkin perusteellisilla konstruktiomuutoksilla estämään).
Lentotoiminta ehkä jotenkin koneita operoiville yhtiöille mutta kuten repomies jo sanoi, laajemmin ei. Koneita valmistettiin liian vähän ja ne olivat käsittämöttämän kalliita lentää. Lopputulemana verovaroin tuotettu/tuettu elitistinen palvelu. Jostakin muinoin luin, että amerikkalaiset lentokoneen valmistajat olisivat myös yliäänimatkustajakonetta pohtineet mutta hylänneet idean jo varhaisessa vaiheessa kaupallisesti mahdottomana. Onhan tuo jotain, että lensi jo yli 50 vuotta sitten.Tosiasiassa Concorde-lentotoiminta oli äärimmäisen kannattavaa .
Asia on aika paljon monimutkaisempi. Toki projekti takkuili teknisesti ja tuli aluksi hirmuisen paljon kalliimmaksi ja kesti kauemmin, kuin oli käynnistysvaiheessa lupailtu (oli katkollakin monta kertaa). Mutta tuli myös muita mutkia matkaan alkuvaiheessa, eli 1. öljykriisi iski erittäin pahasti näkymiin, kone oli kapsiteetiltaan pienehkö suunnitelun valmistumisajan mittapuulla ja aitoamerikkalainen protektionismi esti käytön reitillä, jolle kone oli suunniteltu. Sen takia koneita tilasivat käskettynä vain Ranskan ja Britannian kansalliset lentoyhtiöt, mistä syystä valmistuslinja oli aika pian pantava kiinni, kun sarja jäi auttamatta aivan liian pieneksi. Nuo valmistetut kappaleet sitten kannattivat lopulta hyvin, vaikka huvi oli matkustajille poskettoman kallista, kun protektinismi antoi lopulta periksi ja väkeä., jolle lipun hinta ei merkinnyt mitään, riitti tuolle minimaaliselle vuoro- ja kapasiteettitarjonnalle.Concordelle ei ollut riittävästi kysyntää ennen onnettomuuttakaan eikä sillä olisi matkustanut kukaan, jos tuotekehityskulut olisi kaadettu matkustajien niskaan. Projekti oli taloudellinen katastrofi.
Vain viivästymiseen voi luottaa
https://www.tvo.fi/tuotanto/laitosyksikot/ol3/ol3ennusteet.htmlLaitosyksikön käynnistyminen siirtyy tämän hetkisen arvion mukaan ensi viikon lopulle. Sähköntuotanto jatkuu 20.2.2023. Säännöllinen sähköntuotanto alkaa 24.3.2023.