Olkiluoto 3:n polttoaine on Olkiluodossa

Tila
Keskustelu on suljettu.

Mikki

Hyperaktiivi
On siellä vaihtoturbiini tontilla ollut jo pitkään.
Mikä ihme on tuon kokoluokan turbiinin noin paskonut? Ei luulisi mikään siipien mittausvirhe olevan mahdollista noin isossa ja kalliissa turbiinissa.

Eli rakenteellinen ongelma? Miksi uusi turbiini kestäisi?
 

jarkko_h

Vakionaama
Mikä ihme on tuon kokoluokan turbiinin noin paskonut? Ei luulisi mikään siipien mittausvirhe olevan mahdollista noin isossa ja kalliissa turbiinissa.

Eli rakenteellinen ongelma? Miksi uusi turbiini kestäisi?

Ollut niin monta vuotta käyttämättömänä, että teräsakseli ehtinyt virua. Tämä vitsinä.

Mut on tämä homma kyllä harmi. Toivottavasti saavat pian kuntoon ja juurisyy selviää.

Aika on ajamassa isojen ydinvoimaloiden ohi.
 

pökö

Kaivo jäässä
Jospa on jotain vierasesinettä ajautunut sinne jostain.

Jotenkin toivoisin että tämä juttu ei olisi tosi ja tulisi vahvistus mikä siellä riivaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Eli rakenteellinen ongelma? Miksi uusi turbiini kestäisi?
On voinut esimerkiksi seisoa paikoillaan pyörittämättä liian kauan (jopa tunteja). On myös ehkä seisonut varastossa liian monta vuotta (jolloin siivet ovat viruneet väärällä tavalla ja väärtässä lämpötilassa; ja tämä ei ole vitsi). Luultavampaa on kuitenkin, että lämpölaajenemisilmiöitä ei syystä tai toisesta ole osattu ottaa oikealla tavalla huomioon.

Noitten turbiinien toleranssit on käytännön pakosta rakennettava hyvin tarkoiksi. Niinpä laitoksen lämmittäminen ja kierrosnopeuden kasvattaminen on tehtävä hyvin hitaasti (lämmittäminen vie vähintään päiviä tai ehkä viikkkoja ja nopeutta on kasvatettava hyvin hitaasti, koska kaikki viruu ja vanuu).
 

Sekottaja

Jäsen
On voinut esimerkiksi seisoa paikoillaan pyörittämättä liian kauan (jopa tunteja). On myös ehkä seisonut varastossa liian monta vuotta (jolloin siivet ovat viruneet väärällä tavalla ja väärtässä lämpötilassa; ja tämä ei ole vitsi). Luultavampaa on kuitenkin, että lämpölaajenemisilmiöitä ei syystä tai toisesta ole osattu ottaa oikealla tavalla huomioon.

Noitten turbiinien toleranssit on käytännön pakosta rakennettava hyvin tarkoiksi. Niinpä laitoksen lämmittäminen ja kierrosnopeuden kasvattaminen on tehtävä hyvin hitaasti (lämmittäminen vie vähintään päiviä tai ehkä viikkkoja ja nopeutta on kasvatettava hyvin hitaasti, koska kaikki viruu ja vanuu).
Ekana lämmitellään tulohöyry, vastapainelinjat, ja turbiini takaperin. Käppyröistä katellaan millä ehdoilla saa ajaa ylös.. Turbiinin pesän ylä ja alapuolen lämpötilaerot, tulohöyryn lämpö ja venymät määrää. Kun kaikki alueella niin eka 600 kierrokseen ja katellaan että kaikki ok ja jatketaan 3000 kierrokseen. Tuon välin vetää nopeasti koska ei saa jäädä jurraamaan värinäalueelle. Sitten kun 3000 niin tahdistetaan valtakuntaan. Tuohon 0-3000 ei mee montaa minuuttia. Näin ainakin meidän teollisuus vastapainelaitoksessa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Näin ainakin meidän teollisuus vastapainelaitoksessa.
Tuo on muuten melkein lilliputtikokoinen OL3:n matalapaineturbiinin mittasuhteisiin nähden. En sinällään tiedä, mikä turbiinin painejakso on käynnistyksen kannalta kriittisin, mutta ainakin matalapainepuolen lämmittäminen on jo laitteiden koon takia haastellista (vaikkakaan tuo ei käy erityisen kuumana). Samoin siipien venytysvoimat ovat matalapainepäässä melko hurjat. Vai onko tuossa ylimääräisiä vaihteistoja eri jaksojen välillä (tuskinpa sentään kitkahäviöiden minimoimiseksi?)?
 

Sekottaja

Jäsen
Tuo on muuten melkein lilliputtikokoinen OL3:n matalapaineturbiinin mittasuhteisiin nähden.
Joo tottakai on. Ja mitä isompi on niin sitä herkemmin tulee helpommin romua hyvinkin äkkiä. Jos turbiinin akseli 68 m pitkä ja genunkin 17m. Ei hirveitä heittoja tai tärinöitä kärsi olla.
 

tet

Hyperaktiivi
Kun noita vastaavia voimaloita on Kiinassa jo 2 kpl käynnissä, niin kai niillä on samanlaiset turbiinit? Vai ovatkohan valinneet saksalaisen sijaan jonkun oman konstruktionsa, vähän isommilla välyksillä.
 

BBF

Vakionaama
Länsimaisen tekniikan ongelma on aina ollut liian pienet välykset... venäläinen insinööri osaa sen puolen paremmin :cool:
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jotenkin toivoisin että tämä juttu ei olisi tosi ja tulisi vahvistus mikä siellä riivaa.
Kuulin tässä myös itse sattumalta että olisi "kypsä" hlöltä joka on ollut myös tuolla suunnalla töissä. Mediassa taitaa liikkua aika kaunisteltua tietoa asiasta. :hmm:
Mutuilivat jostain järjestelmän toimintahäiriöstä joka olisi johtanut vaurioihin....
 

pökö

Kaivo jäässä
Kuulin tässä myös itse sattumalta että olisi "kypsä" hlöltä joka on ollut myös tuolla suunnalla töissä. Mediassa taitaa liikkua aika kaunisteltua tietoa asiasta. :hmm:
Mutuilivat jostain järjestelmän toimintahäiriöstä joka olisi johtanut vaurioihin....
Minulle sanottiin että 30 % nopeudessa tapahtui tuho ja 40 siemenssin osaajaa ympäri maailman tuli nopeasti paikalle, muuta "tietoa" ei ole.
 

Mikkolan

Vakionaama
Jääkö tuommosesta mitään korjauskelpoista kun se vikaantuu 30 % nopeudessa?


GE-9H-Gas-Turbine_PSP31369-1491.jpg
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuossa juttua Hanasaaren turbiinivauriosta. Tuo antaa kuvaa mitä siellä voi tapahtua.
 

tet

Hyperaktiivi
Taishanissa ja Flamanville 3 on Ahlstomin turbiinit. :rolleyes:
Parikymmentä vuotta sitten tuli käytyä Ranskassa Alstomin kaasuturbiinipajalla, siitä ei ainakaan mikään hirveän hyvä vaikutelma jäänyt. Laadusta en osaa sanoa, kun meidän kone on seissyt suurimman osan aikaa (hankittiin väärään aikaan, liian kallis käyttää). Mutta paja oli pimeä ja nokisen näköinen, ja kaverit nostelivat ketjutaljoilla osia paikalleen. Jotenkin olettaisi Siemensin olevan laadukkaampi, sakemannit ovat senverran pilkunviilaajia.
 

Mikki

Hyperaktiivi
On tuo laitos melkoinen murheenkryyni. Väittäisin tältä istumalta että tuo tulee olemaan huollettavana käyttöönoton jälkeen puolet vuodesta.

Eli tuulivoiman kanssa samaa tasoa :)

Aivan uskomattoman monimutkainen laitos tuo on ja vikakohteita loputtomasti.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Jotenkin tuntuu erikoiselta, että nuo viat ikään ketjuttuvat. Nyt korjataan turbiinia ja kun se on valmis on uusi jumi jossakin muualla. Aikaan jäi mieleeni kun projekti oli uusi ja rakentaminen alkutaipaleella, väläyteltiin kipinään projektin aikataulun pienestä umpeen kuromisesta. Nuo jatkoajat (jokainen yksinään) ovat aivan pöyristyttäviä suhteessa alkuperäiseen suunnitelmaan.
 

pjkl

Aktiivinen jäsen
Minua kiinnostaa Olkiluoto 3:n TMA. Hinta on tasoa 'avaimet käteen ja kädet poikki', mutta toteutus tasoa 'naapurin Pekka asentaa, Pekan poika on insinööri'. Jos purkutyöt on jotain 1-2mrd, niin syö aika hyvin takaisinmaksuikaa sekin. :)
 

kaihakki

Vakionaama
Jos OL3 joskus lähtee käyntiin, niin aika huolestuttava on tilanne. Laitos on ilmeisesti softaohjattu, joka tarkoittaa, että kukaan käyttöhenkilöstöstä ei voi ymmärtää softalogiikan toimintaa täysin. Lento-onnettomuuksia sattuu juurikin tästä syystä ehkä eniten. Lentokoneonnettomuuden seuraukset ovat kuitenkin pieniä verrattuna ydinvoimala poksahdukseen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Uusissa voimalaitoksissa on jokseenkin aina kaikenlaista häikkää aluksi, joten ei tuo homma sinällään ole vielä hirmuisen huolestuttavaa. Tuotahan testaillaan aika perinpohjaisesti ikään kuin käyttöönotossa (lämmittämällä pannua sähköllä ydinreaktorin sijaan). Jollei tilanne parane parin vuoden sisällä käyttöönotosta, sitten voikin jo hiukan huolestua. Ilmeisesti tuollainen toimii Kiinassakin.
 

kaihakki

Vakionaama
Siistin näköinen on turbiini. Mikähän sen hajoamisen aiheutti. Pitää selvittää, ennen kuin tehdään uusi turbiini. Juurisyyt selville. Muutoin voi uusikin turbiini hajota. Onkos tuossa OL3:ssa ainoastaan yksi turbiini.
 

kaihakki

Vakionaama
Minua kiinnostaa Olkiluoto 3:n TMA. Hinta on tasoa 'avaimet käteen ja kädet poikki', mutta toteutus tasoa 'naapurin Pekka asentaa, Pekan poika on insinööri'. Jos purkutyöt on jotain 1-2mrd, niin syö aika hyvin takaisinmaksuikaa sekin. :)
Tuollaiselle laitokselle ei oikeastaan voi laskea takaisinmaksuaikaa. Se tuottaa sähköä, jonka kustannukset ovat mitä ovat. Markkinahinta sitten määrää, että tuleeko takkiin vai kannattaako pisnes. Nythän sähkön hinta on nousussa ilmeisesti pysyvästi, niin OL3 valmistuu hyvässä lykyssä juuri oikeaan aikaan ja saavat talouden kuntoon ja hankaluudet jäävät unholaan.
 

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Olkiloto 3:ssa on yksi turbiini, mikä koostuu samalla akselilla olevista yhdestä kp-turbiinista ja kolmesta mp-turbiinista.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Jälkiviisautena voitaneen todeta, että suurin virhe oli kun annettiin lupa yhden reaktorin rakentamiseen määrittelemättä kapasiteettia. Kaksi pienempää tuskin olisi paperilla näyttänyt halvemmalle mutta olisivat saattaneet valmistua jossakin aikataulussa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Jälkiviisautena voitaneen todeta, että suurin virhe oli kun annettiin lupa yhden reaktorin rakentamiseen määrittelemättä kapasiteettia. Kaksi pienempää tuskin olisi paperilla näyttänyt halvemmalle mutta olisivat saattaneet valmistua jossakin aikataulussa.
Tuohan oli erikoistarjous ja hinta poikkeuksellisen halpa, kun oli ensimmäinen kappale kyseistä tyyppiä ja vielä piirustuspöydällä. Kyllä kapasiteetti tiedettiin tilattaessa ja luvitettaessa eri vaiheissa. Arviohan oli suunnilleen, että on tullut maksamaan luokkaa kolminkertaisesti alkuperäiseen kauppahintaan nähden (Siis hinnaksi sovittiin pyöreästi 3 miljardia ja arvio oli jossakin vaiheessa viime vuosina, että on tullut maksamaan luokkaa 9 miljardia. Tosin hinta on ostajallekin noussut pari miljardia päivitetyn sopimuksen perusteella, mutta tuo on sitten vain luokkaa puolet siitä, mitä ranskalaiset veronmaksajat joutunevat kaivamaan kuvettaan. Noin siis suunnilleen julkisuudessa olleiden lukujen mukaan, mutta tilannehan tuntuu jatkuvasti elävän hieman).
 

VesA

In Memoriam
Suomi on tunnettu tiukkapipoisesta ydinvoimahallinnosta - eiköhän patonkiveikoilla ollut aikomus käyttää sitä hyväkseen jotta saadaan helpommin muuallekin myytävä tuote, mutta eivätpä arvanneet mihin joutuvat. Sama meininki on Hanhikiven ja venäläisten kanssa - vaikka Suomen hanke jäisi tekemättä jo nyt on tuotettu ja koko ajan tuotetaan lisää paljon kaikenlaista hyödyllistä.
 

pökö

Kaivo jäässä
Sama meininki on Hanhikiven ja venäläisten kanssa - vaikka Suomen hanke jäisi tekemättä jo nyt on tuotettu ja koko ajan tuotetaan lisää paljon kaikenlaista hyödyllistä.
Hanhikivi on jo hyvässä vauhdissa. Vasta 10 vuotta touhuttu eikä vielä edes voimalan sokkelia valettu, eikä ole edes lupaa siihen vielä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Suomi on tunnettu tiukkapipoisesta ydinvoimahallinnosta - eiköhän patonkiveikoilla ollut aikomus käyttää sitä hyväkseen jotta saadaan helpommin muuallekin myytävä tuote, mutta eivätpä arvanneet mihin joutuvat. Sama meininki on Hanhikiven ja venäläisten kanssa - vaikka Suomen hanke jäisi tekemättä jo nyt on tuotettu ja koko ajan tuotetaan lisää paljon kaikenlaista hyödyllistä.
Tuossahan on pääsyy, miksi olen hyvin epäileväinen ydinvoiman lisärakentamiseen Suomeen. Suomeen on luotu lainsäädäntö, joka tekee homman niin vaikeaksi, että kaupallisesti kilpailukykyisiä tarjouksia voi olla vaikea saada (vaikkei kukaan muukaan olisi kiinnostunut ostamaan). Luulisi OL3:n ja Hanhikiven kokemusten levinneen eri ilmansuuntiin niin, että tiedetään jo, mitä sopii odottaa.

Noiden modulaaristen laitosten kohdalla tietenkin toivotaan lievennettyjä ehtoja, mutta kun lainsäädäntöä pitäisi konkreettisesti noiden kohdalla lieventää, tuskin on perusteita ennen kuin on kokemuksia ulkomailta. Tuossa voi vierähtää tovi jos toinenkin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Mitähän maksaisi OL3 kopio.. vaikka Hanhikiven tontille.
Voi olla riski, että tarjouksessa halutaan korvaus edellisestä tappiosta. Itse Arevakin kai perustettiin lähinnä hoitamaan OL3-talouskatastrofi loppuun valtion piikkiin, eikä taida olla suunnitelmaa jatkaa alalla. Ranskan kansallisen ydinvoimayhtiön ehkä valmistaa jatkossa vastaavia laitoksia Ranskaan, mutta taitaa visusti välttää ryhtymästä ulkomaanprojekteihin. En osaa sanoa, mikä on noiden Britannian projektien tilanne tällä hetkellä (eli kuka vastaa ja etenevätkö ne). Ranskassahan on ollut OL3:n tapaan vastoinkäymisiä. Kiina taitaa olla jotakuinkin putkessa, kun OL3:n kohdalla laitossuunnitelma kaiketi saatiin riittävän pitkälle ja lisäksi Suomessa tarvittavista vaatimuskiemuroista päästiin luistamaan.
 

pökö

Kaivo jäässä
Parakkeja ja toimistoja. Onko voimalasta vielä kuvia. Olen ollut tontilla jo kun kolmosen pohjia alettiin tehdä, kovin erinäköistä oli.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Automaatiokeskustelu omaan ketjuunsa

 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös Bottom