pökön iv-jäähdytysprojekti

Espejot

Hyperaktiivi
Tossa Valoxissa suurin osa painehäviöstä taitaa tulla suodattimesta... Luvata 250 painehäviöt on 7 Pa jos ilmavirta 98 l/s

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Itse olisin laittanut kondessiyhteen toiseen päähän, jossa kenno osuu pohjaan. Kondessiyhde pohjalle.

kotte

Hyperaktiivi
Kotte mihin perustat noi tiedot, kun juuri tuossa kävi ilmi että sen suodatuksen saa ennen tuota patteria. Itse en ainakaan missään pienemmässä tai suuremassa patterissa ole nähnyt vaakatasossa olevia lamellaja yleensä kaikissa pattereissa lamellit ovat pystysuorassa.
Vain itse kysymykseen vastauksena (en puutu aiheesta virinneeseen keskusteluun ...): Nuo aatokseni eivät pohjaudu tietoon, vaan omiin ajatuksiin ja kokeiluihin. Itse asiassa sivuprojektina on lämmöntalteenottokenno, jonka lamellien parasta suuntaa tässä samalla olen ppohtinut. Haaveilen ratkaisusta, jossa talteenottokenno olisi ilman suodatusta ja ideana olisi, että toisaalta kondenssi ja toisaalta sade, kennon asento ja ilmavirta pitäisivät suoraan johonkin yläsektoriin paljaana olevan kennon pysymään itsestään puhtaana. Kennon mitoituksen pitäisi tietenkin olla riittävä paine-eron pitämiseksi kohtuullisena (ja estämään pienten kuitujen tarttumisen kennon alapuolelle, mutta kuitenkin niin pieni, että ainakin kuivat lehdet lentävät tuulen, kennon kallistuksen ja ilmavirran ansiosta taivaalle tai lähistölle.

pökö

Kaivo jäässä
Haaveilen ratkaisusta, jossa talteenottokenno olisi ilman suodatusta ja ideana olisi, että toisaalta kondenssi ja toisaalta sade, kennon asento ja ilmavirta pitäisivät suoraan johonkin yläsektoriin paljaana olevan kennon pysymään itsestään puhtaana.
Tämä oli minulla eka asennusajatus, eli kenno lamellit pystyssä ulkoseinällä paljaana.
Esteettisistä syistä päädyin nykyiseen kotelointiin.

pökö

Kaivo jäässä
Ok. Mulla kondenssiliitäntä on väärällä puolella ja aiheuttaa harmaita hiuksia
@Espejot
Pasahti vaan äsken päivälöylyissä mieleeni että jos laitat tuon lto:n jälkeen niin et tarvi siinä suodatinta ollenkaan niin silloinhan voit käännellä patteria niin että kondenssinippa on oikeaan suuntaan. Suodatinkotelohan muuten määrää miten tuo asennetaan, vai määrääkö?

Espejot

Hyperaktiivi
@Espejot
Pasahti vaan äsken päivälöylyissä mieleeni että jos laitat tuon lto:n jälkeen niin et tarvi siinä suodatinta ollenkaan niin silloinhan voit käännellä patteria niin että kondenssinippa on oikeaan suuntaan. Suodatinkotelohan muuten määrää miten tuo asennetaan, vai määrääkö?

Joo, kondenssiyhteen puoli vaihtuu muutenkin jos pistän LTO:n jälkeen. Asennussuunan määrää kennon putkitus, oliko se niin että putket kulkee ilman lähtöpuolta tulopuolelle niin että kylmin vesi (viilennys) on lähtöpuolella ja ilman tulopuolelle vanhaa lämennyttä vettä. Eli mulla on ilmankulkusuunta merkitty.

Jos laitan suodattimen niin jokun erillisen laatikon laitan mutta en haluu kiivetä katolle joka vuosi vaihtamaan suodatinat että eiköhän tää mee LTO:n jälkeen.

Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Pieni nytkähdys projektissa eteenpäin.
Jouduin nyt ostoksille putkiliikkeeseen, 22mm pex valikoitui maalitkun siirtäjäksi ja se oli nyt pakko ostaa ja eristeet myös.

Täytyy jälleen todeta että tukusta tai netistä en tilaa ikinä ainuttakaan putkitarviketta. Tämä paikallinen myy halvemmalla ja antoi tälläkin kertaa 50m kiepin mukaan josta palautan mitä yli jää, samoin toimittiin kun maalämpöä laitoin. Osiakin voi ottaa vaikka ämpärillisen ja loppu palautetaan. Ja jos jotain tavaraa ei ole niin hakevat tukusta viimeistään huomiseksi. Helppoo ku heinän teko.

iqo

Vakionaama
Täytyy jälleen todeta että tukusta tai netistä en tilaa ikinä ainuttakaan putkitarviketta. Tämä paikallinen myy halvemmalla
Sinulla on hyvät välit myyjäsi kanssa, mukava kuulla tällaisiakin kokemuksia vielä nykymaailmassa! Minulla täysin päinvastaiset kokemukset, ainakin hinnan osalta. Ei millään viitsi maksaa 100% kalliimpaa hintaa valmiiksi listatuista osista, vaikka palvelu olisi miten hyvää tahansa. Oikeastaan ei edes viitsi enää noista "paikallisista" kysellä hintoja joka nippelille ja kysymättäkään ei uskalla ostaa, kun voi taju lähteä loppusumman selvitessä kassalla. Siinä vaiheessa ei voi enää puihinkaan vetää, kun tavarat tilailtu jne. Pitäisi olla se kiinteä ale-% ja tukkuhinnasto, niin asioiminen olisi edes periaatteessa mahdollista.

pökö

Kaivo jäässä
Kylmäpatteri on nyt raitisilmakanavassa.
Selkee homma mutta käsiä kun on vain 2 meinasi tulla ongelma koska en halunnut purkaa nykyisiä eristeitä.
Hiki tuli, ja kunnolla tulikin, mutta se on nyt selätetty.

Seuraavaksi viinat kiinni ja käyttö. Mut ei nyt heti.

Olen tätä venuttanut kun pesin patterin vedellä ja vaikka puhaltelin vesiä pois niin aina voi jotain jäädä patteriin, se voi tietää tuhoa jos on yöpakkasia.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Nyt olis nesteet sisällä ja pumppu käy :)

Painemittari menee uusintaan se näyttää n 0,5 bar kun todellinen on 1bar mutta se ei ole akuutti asia. Näkee siitä nytkin pysyykö paineet vai ei.

Hienoa. Mulla vielä vaiheessa... viikonloppuna tilaan puutavaraa jotta saan kulkusillat rakenettu vappuna niin ehkä sen jälkeen.

pökö

Kaivo jäässä
Litkupumppu käynyt muutaman tunnin. Kaivosta tulee 6,5 astetta ja patteri lämmittää sitä 0,8 astetta kun ulkona on 9-10 astetta lämmintä.

Pitääpä tuota seurailla kun muutakaan seurattavaa ei nyt ole ennenkuin tulee helle tai pakkanen.

pökö

Kaivo jäässä
Kostee liitos korjattu mitään purkamatta.

Eli paineet pois ja helmi löysälle sen verran ettei vuoda mutta että voi kierreliitoksen löysätä hieman yli puolivälin niin ettei sekään vuoda ja sitten jenkaan Locktite-55 naru ja kiristys. Nyt pitää.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Niin, onhan se maalämpö kätevä, kun saa jäähdytyksenkin, eikä tarvi kompuraakaan huudattaa. Sen voi jättää talvemmaksi kun sitä oikeasti tarvitaan. Oliko sulla niin, että lämmin vesi tuotetaan melkein kokonaan keräimillä kesän?

pökö

Kaivo jäässä

Liitteet

• Screenshot_20200423-201012.png
    Screenshot_20200423-201012.png
    160,1 KB · Katsottu: 243

pökö

Kaivo jäässä
Tänään luvattu 21 lämmintä ja kennon jäähdytyskykyä pääsee hieman tutkimaan.
Kaivosta tulee yli 7 asteinen litku eikä vielä ole tietoa mihin se helteillä riittää, vai riittääkö mihinkään.
Tähän mennessä raitisilma on lämpimimmillään ollut 19 astetta ja se on jäähtynyt 10 asteeseen josta LTO nostaa sen 20 asteeseen
Arvot luettu iv-kojeen kaukosäätimestä, tarkkuus ei ehkä ole labratasoa.

EQ74

Jäsen
Hienot on systeemit.

Tähän oma vähäpätöinen kommentti kokemuksesta:

Edellisessä talossa vuonna 2004 sain kanssa idean jäähdyttää taloa maapiirillä.
Lämpöpumput oli silloin muka kalliita.

Kokeilin ensin jäähdytystä ennen iv-konetta, muuten toimi hyvin, mutta ilma lämpeni liikaa putkistoissa, joten ei oikein ollut mitään hyötyä.
Sitten kokeilin kiertoilmaratkaisua, jossa kierrätettiin sisäilmaa kennon lävitse.
Toimi jotenkin, olohuoneessa oli muutaman asteen viileämpi, mutta ongelmat alkoi, kun oli n. 30°C:n pidempi hellejakso.
Maa piruvie lämpesi 2-viikon aikana niin paljon, että piiristä tuli muistaakseni yli 12°C lämpöistä nestettä (putket 300m oli pellolla ja osittain suolla).
Ei sillä sitten enää mitään tehnyt.

Porakaivossa ei tietysti ole tuota ongelmaa.
Mielenkiinnolla seuraan tätä projektia ;)

Mikki

Hyperaktiivi
Millainen kanavapatteri oli @EQ74 käytössä? Pököllä taitaa olla aika järeä lämmönvaihdin käytössä, mutta olikos niin että pökö ajaa LTOn kanssa tuota, ettei mene liian kylmäksi?

EQ74

Jäsen
Millainen kanavapatteri oli @EQ74 käytössä? Pököllä taitaa olla aika järeä lämmönvaihdin käytössä, mutta olikos niin että pökö ajaa LTOn kanssa tuota, ettei mene liian kylmäksi?

Se kennoosa oli aika iso, jotain 600x600x100, pitää katsoa onko mitään materiaalia jäljellä siitä.

pökö

Kaivo jäässä
Raitisilma jäähtyy nyt 22 asteesta 12 asteeseen kun iv-kone käy tehostuksella, sen litramäärää en ulkoa muista. LTO nostaa tuloilman lämmön 20 asteeseen.

Espejot

Hyperaktiivi
On toi ny jo hyväs mallis:)
Joo... piti tänään laittaa paikalleen ja raahasin patterin asenuspaikalle... selvis että pakko nostaa putket ylös että saa mahtumaan kattotuolien väliin ja jos nostan 40 cm korkeamalle niin kaato ongelmakin poistuu. Taidan samalla nostaa äänen vaimentimenkin ylös niin tulee yksi mutka vähemmän. Ja eikun puuiloon hankimaan osia.

iv-kuva.jpg

Back
Ylös Bottom