Painepesuri

Kränzlellä tosiaan isoin 230V pesuri taitaa olla Profi160 ja K2160 ja niissä tuo 11l/min, sen enempää ei valovirralla saa tehtyä tehoa

Itse pesin katon viime kesänä Kärcherin K5:lla, joka on ollut jo aika monta vuotta minulla. Toki piti se katto pestä harjalla ja pesuaineella myös. Ihan hyvin tuo K5 hoiti hommansa. Käytin kyllä lämmintä vettä pesussa mikä on mielestäni oleellista. Itse olen etsiskellyt oikotasohöylää viimeisen parin viikon aikana lähinnä saksasta, suomesta ja italiasta. Kyseisen värkin toimitus aika tuntuu olevan 3-5kk, eli jotenkin korona tähän nyt vaikuttaa. Värkissä pitää spiraalikutteri... Saa nähdä vaikuttaako Korona muidenkin laitteiden toimituksiin ja riittävyyteen.

Kärcheriä ei pysty ostamaan kun ovat pilanneet maineensa näillä hobby Hall - malleilla.
Ihan kokemuksesta jos uusi Kärcherkin kelpaa, niin samointein hakee Lidlistä Parksiden ja näin säästää jonkun euron, mutta tasan yhtä laadukas peli on kuitenkin kyseessä, sen verran rajusti Kärcher on tullut vehkeissään jo alas jotta tuo nimi ei enää takaa pesurin kyljessä yhtään mitään :confused:

Ihan kokemuksesta jos uusi Kärcherkin kelpaa, niin samointein hakee Lidlistä Parksiden ja näin säästää jonkun euron, mutta tasan yhtä laadukas peli on kuitenkin kyseessä, sen verran rajusti Kärcher on tullut vehkeissään jo alas jotta tuo nimi ei enää takaa pesurin kyljessä yhtään mitään :confused:
Kai se raja laadussa menee värin mukaan, harmaa hyvä, keltainen...

Ostin käytetyn HD 7/17 ja lopussahan se oli, täristi kovin. Huollossa laitettiin tiivisteet yms kuntoon ja johan löytyi potkua, maksoi kyllä saman kun halvemmanpään uusi kone.

Viimeksi muokattu:
Itse pesin katon viime kesänä Kärcherin K5:lla, joka on ollut jo aika monta vuotta minulla. Toki piti se katto pestä harjalla ja pesuaineella myös. Ihan hyvin tuo K5 hoiti hommansa. Käytin kyllä lämmintä vettä pesussa mikä on mielestäni oleellista.
Mitä pesuainetta käytit? Pitäisi tiilikatto pestä kesällä, mikähän aine siihen sopisi?

Itse pesin katon viime kesänä Kärcherin K5:lla, joka on ollut jo aika monta vuotta minulla. Toki piti se katto pestä harjalla ja pesuaineella myös. Ihan hyvin tuo K5 hoiti hommansa. Käytin kyllä lämmintä vettä pesussa mikä on mielestäni oleellista. Itse olen etsiskellyt oikotasohöylää viimeisen parin viikon aikana lähinnä saksasta, suomesta ja italiasta. Kyseisen värkin toimitus aika tuntuu olevan 3-5kk, eli jotenkin korona tähän nyt vaikuttaa. Värkissä pitää spiraalikutteri... Saa nähdä vaikuttaako Korona muidenkin laitteiden toimituksiin ja riittävyyteen.

Tuossahan itse juuri kerroit että et sitä pesurilla pessyt vaan harjalla ja pesuaineella.
Kunnollisella ison vesimäärän pesurilla ja kuumalla vedellä ei tarvitse harjaa eikä pesuainetta että lähtee sammaleet ja oaskat pois.
Itse tekisin niin että pesurilla ja kuumalla vedellä pesu, sen jälkeen antaa kuivua ja sen jälkeen Biocomp pintaan ja homma selvä. Biocomp tappaa tiilien välissä olevat kasvustot joita ei pesulla saa oikeen mitenkään pois

Laiskana ajattelin laittaa vaan keväällä Biocompit tiilikatolle ja antaa sateen hoitaa painepesun... painepesuria en sille ajatellut tarjota.

Alkaa mennä ohi aiheen tämä katonpesukeskustelu, mutta ehkä se siirretään oikeaan paikkaan. Hyviä kokemuksia silti.

@roots ja @BBF : testasin itsekin loppukesällä tuota pelkkää Biocompin levitystä (Strong laimennettuna) yhdelle pohjoispuolen lappeelle. Odotukset ei olleet korkealla, mutta toisaalta moni on tuota kehunut. Sammaleet kyllä kuoli aika pian. Niitä ei tosin paljon ollutkaan, lähinnä tiilien päissä. Enemmän minuakin häiritsi kasvustoista lähtevä tumma lika tiilien aaltokuvioiden pohjalla. Tuolle lialle ei vielä syksyllä näyttänyt tapahtuvan mitään. Nyt kuitenkin, kun osa lappeesta on jo lumen alta paljastunut, näyttää että talvi on irrottanut enemmän kuolleita kasvustoja ja tiilet näyttävät muutenkin puhtaammille. Mielenkiinnolla seuraan, mitä kevään siitepölykausi tuo tullessaan. Pesuhommat ei kyllä kiinnosta enää yhtään, oli niin karmea urakka eikä se kuitenkaan auttanut kuin sen reilu 5 vuotta (mitä pesufirmatkin lupaavat "takuuksi"). Aineena oli pesun yhteydessä Einza 2-keraisena, eli ennen pesua ja pesun jälkeen.

Naapurissa kävi joku vuosi sitten LA-kattohuolto putsaamassa ja käsittelemässä jollain pohjoislappeet. Harjasivat vain irtonaiset pois ja laittoivat jonkun tehoaineen. Seurasin epäluuloisena sitäkin hommaa. Yllätys oli kuitenkin suuri, kun jo saman vuoden aikana punainen tiilikatto peseytyi kyllä ihan moitteettomaksi. Lähti siis tuo noki/muu musta lika ihan sateiden mukana. Varmaan pitäisi ottaa sama käsittely itsellekin, mutta monta tonniahan nuo maksaa. Taitaa olla luokkaa 20e/m2.

Naapurissa kävi joku vuosi sitten LA-kattohuolto putsaamassa ja käsittelemässä jollain pohjoislappeet. Harjasivat vain irtonaiset pois ja laittoivat jonkun tehoaineen. Seurasin epäluuloisena sitäkin hommaa. Yllätys oli kuitenkin suuri, kun jo saman vuoden aikana punainen tiilikatto peseytyi kyllä ihan moitteettomaksi. Lähti siis tuo noki/muu musta lika ihan sateiden mukana. Varmaan pitäisi ottaa sama käsittely itsellekin, mutta monta tonniahan nuo maksaa. Taitaa olla luokkaa 20e/m2.
A-Clean, tai mikä lieneekään nykyään nimi, taitaa olla aine jota puhdistukseen firmat levittelevät eikä tuo irtonaisten hätistely ja ruiskutus 20 maksa...jossain 3-5€/m2

Ennen Kärcheriä minulla oli Bauhausin Hercules, joka kesti 4v ja 6kk, joten 5v takuu toimi. Muistaakseni speksien mukaan hercules ja Kärcher olivat aika saman tason laitteita, mutta Kärcheri käytännössä paljon parempi.
Vaikka katon harjasin ja pesin myös peltipesulla niin se oli lähinnä mielenrauhan saavuttamiseksi. Kyllä se pinta puhdistui pelkällä painepesurilla. Toki katolla ei ollut kuin 10v liat. Maaliahan ei ole tarkoitus pesurilla irroittaa tai jos on niin sitten pitää irroittaa kaikki maalit. Rälläkkää piti näyttää muutamaan kohtaan mutta vain muutamaan. Toki miettisin hetken ennen kuin kattoa pesisin ihan överi paineilla oli se sitten peltiä tai tiiltä.

Tänään se kärcheri luovutti. Tilasin jo varaosat saksasta, josko siitä vielä peli tulisi. Osat maksoin 10e ja postikulut 15e...
Sama vika kuin tuossa ketjun keskustelussa.. Aika heppoisia osia

Näyttää siltä että Kränzlen mallisto on uudistumassa kun markinoilta löytyy "sama" painepesuri kahdella eri tuotenumerolla. Esim Profi 160 TST on Känzlen uusimass esiteessä art.num. 60600 mutta kaupoissa löytyy myös art.num. 412301. Uudempi on D12 pikaliittimellä.

Tämä esim on vanhaa tuotesarjaa

Viimeksi muokattu:
Tulee varmaan sama kuin noihin pienempiin että pesuri muuten sama mutta kahvan ja pesuputken väliin tulee pikaliitin vakiona. Pikaliittimet halpoja että jos saa vanhemman mallin edullisesti niin kannattaa investoida

Multakin noita kaikenlaisia pikaliittimiä löytyy

Tulee varmaan sama kuin noihin pienempiin että pesuri muuten sama mutta kahvan ja pesuputken väliin tulee pikaliitin vakiona. Pikaliittimet halpoja että jos saa vanhemman mallin edullisesti niin kannattaa investoida

Multakin noita kaikenlaisia pikaliittimiä löytyy

Saksasta saman hintainen D12 pikaliittimellä kuin Suomesta ilman.

Saksasta saman hintainen D12 pikaliittimellä kuin Suomesta ilman.
Eli mitä Saksasta maksaa hommata tälläinen pikaliitinversio minkä saa suomessa alle 750 eurolla?

Tuskin se paljon halvemmalla sieltä tulee

Eli mitä Saksasta maksaa hommata tälläinen pikaliitinversio minkä saa suomessa alle 750 eurolla?

Tuskin se paljon halvemmalla sieltä tulee

Profi 160 TST maksaa 1122EUR kotiovelle.

Mistä liikkeestä olet katsellut?
Minä olen katsellut sieltä täältä ja ainakin ibb-shop24 tuntuu toimittava Suomeen hintaan 29+59EUR. Ostoskoria pidemmälle en ole edennyt kun arvon viellä 1v ja 3v väliltä.

Viimeksi muokattu:
Näyttää siltä että Kränzlen mallisto on uudistumassa kun markinoilta löytyy "sama" painepesuri kahdella eri tuotenumerolla. Esim Profi 160 TST on Känzlen uusimass esiteessä art.num. 60600 mutta kaupoissa löytyy myös art.num. 412301. Uudempi on D12 pikaliittimellä.

Tämä esim on vanhaa tuotesarjaa
Kyllä noita kränzlejä on saanut jo vuosia myös pikaliitinversiona tehtaalta. Ei vain ole Suomessa paljon mainostettu. Tilasin itsekin 10/122:n tällaisena versiona myyjältä, joka ainakin ebayssä toimii CubeRS-nimellä. Häneltä olen ostanut monta kertaa kysymällä s-postilla tarjouksen ja maksu paypalilla. Kaikki toiminut kympin arvoisesti, myös yhdet takuuselvittelyt. Tässä viestissä yhteystiedot: https://lampopumput.info/foorumi/threads/painepesuri.25178/#post-326532

Kränzlet ainakin kaveripiirissä olleet vähän kepuleita, toki riippuu mitä tekee. Nuo siis autofixi/korjaamo käytössä.
Painekytkimet jumittaa päälle eikä vesimääräkään juuri kehuja saa.

Itsellä voisi olla järeä KEW/Alto myytävänä. Ei sillä ettäkö huono olisi mutta noita on kaksi. Voin tarkistaa tarkemman mallin jos kiinnostuneita löytyy. Sijainti Tampereen lähimaasto. Sen verran iso etten ala lähettelemään.

Itse käyttänyt Lechlerin 60ast. suuttimia.

Painekytkimet jumittaa päälle eikä vesimääräkään juuri kehuja saa.
En oikein ymmärrä, miksi noihin Kränzleihin on ängetty se painekytkin (TS=total stop) viime vuosien aikana melkeinpä joka malliin. Vai onko se "lisävaruste" josta pitäisi vieläpä maksaa ekstraa? Itse ainakin pidin sitä etuna, että ei ole tuota turhaa rikkoutuvaa osaa räpsimässä pumppua päälle ja pois joka kahvan painalluksella. No, kai se markkinoiden paine tmv. joka on saanut tuotekehityksen pään käännettyä.

Noissa kavereidenkin kränzleissä ne jumittaa päälle, jolloin kone jauhaa kokoajan maksimivoimalla. Sitä sitten yritetään kahvaa renaamalla saada hiljenemään. Noissa kew/alto isommissa on ainakin joku paineventtiili/by-pass mikä vapauttaa paineen mutta kone pyörii kuitenkin jatkuvasti idleä. Vaahdottimen käyttö on hieman haastavaa, toki en ole kuin yhtä vaahdotinta tuossa kokeillut.

Itsellä voisi olla järeä KEW/Alto myytävänä. Ei sillä ettäkö huono olisi mutta noita on kaksi. Voin tarkistaa tarkemman mallin jos kiinnostuneita löytyy. Sijainti Tampereen lähimaasto. Sen verran iso etten ala lähettelemään.
Elikkäs Kew 4403K on tuo malli jos tuommonen jotakuta sattuu kiinnostamaan. Tarjouksia kuunnellaan vaikka YV.

1619028495640.png

Noissa kavereidenkin kränzleissä ne jumittaa päälle, jolloin kone jauhaa kokoajan maksimivoimalla. Sitä sitten yritetään kahvaa renaamalla saada hiljenemään. Noissa kew/alto isommissa on ainakin joku paineventtiili/by-pass mikä vapauttaa paineen mutta kone pyörii kuitenkin jatkuvasti idleä. Vaahdottimen käyttö on hieman haastavaa, toki en ole kuin yhtä vaahdotinta tuossa kokeillut.
Perus-kränzlekin pyörii koko ajan - se painekytkin oli vähän ( 50e) kalliimmassa rinnakkaismallissa jota en ottanut. Oikeaa vaahdotinta en ole kokeillut, ruiskinut sillä Kränzlen mukana tulevalla suuttimella vaahtoainetta. Eise sama tee, mutta vaahdottaa.

Ja tässä on pätevä pesuaine raakana vaahdottimeen, toistaiseksi ei ole tullut parempaa vastaan:
Megaclean

Ja tästä vanteille/ruosteeseen. 5L kannussa joku 20€ ja 3-10% sekotuksella. Ei kannata päästää kromiin/paljaalle alumiinille.
W-FG

Kai se raja laadussa menee värin mukaan, harmaa hyvä, keltainen...

Ostin käytetyn HD 7/17 ja lopussahan se oli, täristi kovin. Huollossa laitettiin tiivisteet yms kuntoon ja johan löytyi potkua, maksoi kyllä saman kun halvemmanpään uusi kone.
Joo,reilut 30 vuotta hieman rajummilla painepesureilla touhunneena sanoisin,että hyvä painepesuri ei ole ainakaan sininen,keltainen,harmaa tai oranssi.Punaiset pesurit toimineet parhaiten,nykyinen mennyt jo neljä vuotta pelkillä normihuolloilla.

Nuo Kränzlen total stopit on ihan pelkästään energiansäästön vuoksi, itsellä ei niistä pahaa sanottavaa ole.
Omaan makuun paras on pieni jälkikäynti kahvan päästön jälkeen, 1165 oli tällainen. Eli kun päästät kahvasta kone käy 30sekuntia ja sen jälkeen sammuu, pystyy vaihtamaan asentoa yms eikä kone sammu kesken kaiken mutta sammuu kuitenkin kun esim alkaa kinnastelemaan

No kyllähän noilla myrkyillä lähtee kaikki pois, mukaanlukien vahat :D

Ehkä vähän miedompia aineita löytyy jotka eivät ihan tuollaisia myrkkyjä ole eikä vie vahoja mennessään

Ja tässä on pätevä pesuaine raakana vaahdottimeen, toistaiseksi ei ole tullut parempaa vastaan:
Megaclean

Ja tästä vanteille/ruosteeseen. 5L kannussa joku 20€ ja 3-10% sekotuksella. Ei kannata päästää kromiin/paljaalle alumiinille.
W-FG

No kyllähän noilla myrkyillä lähtee kaikki pois, mukaanlukien vahat :D

Ehkä vähän miedompia aineita löytyy jotka eivät ihan tuollaisia myrkkyjä ole eikä vie vahoja mennessään
Ei ole kyllä megacleanillä vahat lähtenyt vaikka käytännössä päivittäin pesen. Toki jos kintaalla päästelee menemään kunnolla ja usein niin varmasti näkyy vahan kestossa. Jos esipesee W-204 niin sillon pääsee myös vahoista eroon mutta harvemminpa sitä tarvitsee ellei nyt ole ihan tietyömaapiessä koko aparaatti.

Liikaa tuottoa, pätkii koko ajan. Syötön kun säätää pumpun päädystä minimille niin joskus saattaa herätä, muuten liruttaa vaan vaahdottimen läpi suoraan kengille.

Empä ole vielä peitausaineilla joutunut autoani pesemään :)

Meillä on ainoana "rajumpana" yleispesuaineena ollut Solmaster AS-40.

En minä kyllä vaahdottimen takia ala vaihtamaan kevyempään pesuriin. Työmaalta löytyy myös noita reilu 10L/min sumupesureita, en kyllä osaa sellaisiin enää palata kun on tottunut kunnon pesuriin. Jos nyt trendikästä ja insta -ystävällistä vaahtoa täytyy saada helpommin, hommaan erilaisen vaahdottimen. Oletteko koskaan miettineet kuinka nopeasti auton huuhtelee isommalla vesimäärällä? Niin usein tulee auto(t) pestyä joten ajan säästö on merkittävä vesimäärän kasvaessa, näkyy toki myös puhdistustehossa.

Tuo sun pesurihan tarvii vesipostin, hommaa auton pesuun semmoosen pienen Kränzlen

Itsellä tuo on totta tosiaan vesipostissa kiinni. Kränzlekö laitetaan imemään ämpäristä?

Liikaa tuottoa, pätkii koko ajan. Syötön kun säätää pumpun päädystä minimille niin joskus saattaa herätä, muuten liruttaa vaan vaahdottimen läpi suoraan kengille.
On aika raaka vehje tuo sinun Kew 4403K, mutta Autonhoitokaupan Janne varmasti osaisi järkätä sinulle toimivan vaahdottimen. En tiedä, toimisiko suoraan tämä, vai saako tuohon vieläkin isompaa suutinta:
En ole minäkään mikään ammatti-autonpesijä, mutta sanoisin myös että tuo 10 l/min on aikalailla minimi autonpesuun, eikä "riittävällä" vesimäärällä oikeastaan ole ylärajaa. Toki kaikilla vehkeillä tulee toimeen, jos ei paremmasta tiedä, eikä ole kiire mihinkään.

Porasin vaahdottimen suuttimen 1.5mm, tuli jo melko kelvollinen. Nälkä kasvoi syödessä ja kokeilin vielä 2.0mm, sitten lensikin pesuaineet vaahdottimen säiliön huohottimesta. Koitin tinata tuon umpeen ja porata takasin 1.5mm, terä poikki.

Suutin roskiin ja tilasin nyt 1.6 mm sekä 1.8 mm suuttimet autodudelta.

• Tykkää
Reaktiot: iqo
Onko noissa vaahdottimissa eroa... Kränzle vs noname. Ainakin hinnat on ääripäissä...

Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös Bottom