Palautetta ylläpidolle ja moderaattoreille

Vaahteramäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Palautetta ylläpidolle ja moderaattoreille

Kun nyt niin kovin sanoin mollataan nykyisiä moderaattoreita, aluevalvojia jne. niin eikö nyt olisi aika antaa mahdollisuus uusille moderaattoreille, aluevalvojille jne. :-*

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Mistä niitä saisi? Harva haluaa alkaa tällaiseen hommaan, joka on ihan ymmärrettävää kun lukee tätäkin ketjua.

Eikä se kyllä tilannetta muuta ;D Tämänkin ketjun alussa Espejot on toisella puolella viivaa "arvostelemassa" moderointia ja nyt tilanne on lopussa täysin päälaellaan. Ryhtymällä moderaattoriksi siirtyy vain viivan yli sylkijästä sylkykupiksi. En usko että löytyy henkilöä joka olisi kaikille mieliksi. Sitä mukaa kun viestejä poistaa tai muokkaa kerää vihamiehiä, vaikka kaikki toimet tehtäisiin 100% aiheesta.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Samppa sanoi:
Tuosta anonyymistä moderoinnista vielä. Se voisi toimia siten että jatkossa uusille moderaattoreille luotaisiin kokonaan uusi tunnus moderointia varten. Vanhalla tunnuksella he jatkaisivat kirjoittelua kuten tähänkin asti. Tällä modetunnuksella ei kirjoitettaisi käytännössä mitään, koska kirjoitustyylistä kyllä hyvinkin nopeasti fiksut kaverit tunnistavat kenestä on kyse. Toisaalta anonyymit modet herättävät taas varmasti muuta parranpärinää kun koitetaan arvuutella kenestä on kyse.. Mutta ainakaan sitten ei sotkettaisi henkilökohtaisia erimielisyyksiä moderointia koskevaan arvosteluun.
Ideana tämän on hyvä mutta... vanhan systeemin muuttaminen vaatisi että aluevalvontaa sekoitetaan... vai luuletko ettei pilp alueen valvojaa ei tunnisteata jos vain nimi muutetaan ;) Vähintäänkin täytyy nimetä useampi aluevalvoja.

Samppa sanoi:
Tämänkin ketjun alussa Espejot on toisella puolella viivaa "arvostelemassa" moderointia ja nyt tilanne on lopussa täysin päälaellaan. Ryhtymällä moderaattoriksi siirtyy vain viivan yli sylkijästä sylkykupiksi.
Täytyy sen verran nostaa hattua avautujille - tietysti myös ex-itselle ;D - että "sylkemällä" he auttavat muuttamaan systeemiä. Toki se vaattii muutakin kuin sylkeä mutta kuitenkin.

Vaahteramäki

Aktiivinen jäsen

Käsittääkseni tämä foorumi toimii vapaaehtois pohjalta, eikä tämä ole kenellekään tulon lähde, eikös vaan?

Joten,

se kuka on luonut/aloittanut koko lämpöpumppufoorumin on suurin Kalifi ja hän päättää ketkä ovat apureina. Näitä Ahmed Ahneita, jotka toimivat väärin tai kritisoivat Kalifia/hänen apureitaan neuvon pysyttelemään poissa täältä tai ainakin pidättäytyvän kirjoittelusta. Jos kuitenkaan ei voi olla poissa foorumilta lukijana/kirjoittajana tulee hänen hyväksyä se, että hänen kirjoituksiaan poistetaan.

Niin,

ja ainahan näitä foorumeita voi perustaa uusia, omilla säännöillä, niin on parempi olla, vai onko.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Espejot sanoi:
Ideana tämän on hyvä mutta... vanhan systeemin muuttaminen vaatisi että aluevalvontaa sekoitetaan... vai luuletko ettei pilp alueen valvojaa ei tunnisteata jos vain nimi muutetaan ;) Vähintäänkin täytyy nimetä useampi aluevalvoja.
Siksi kirjoitinkin, että "jatkossa uusille moderaattoreille" ;)

Vaahteramäki sanoi:
se kuka on luonut/aloittanut koko lämpöpumppufoorumin on suurin Kalifi ja hän päättää ketkä ovat apureina.
Ei noita sopivia moderaattoreita ole jonoksi asti tyrkyllä, kuten jo aiemmin kirjoitin. Tarpeen mukaan aina katsotaan tilannetta ja modetarpeita lävitse.

ja ainahan näitä foorumeita voi perustaa uusia, omilla säännöillä, niin on parempi olla, vai onko.
Tämä on ihan hyvä idea, suosittelen. Onnistuu ihan perus atk- taidoilla. Jos tuntuu että homman hoitaisi itse paremmin, niin miksei sitten tee niin ;)

Vaahteramäki

Aktiivinen jäsen

Espejot sanoi:
Niinpä, eikun valvojille valvojat ja sitten jos vielä ei kaikkia tyydytä, niin kaikki valvojiksi ja moderaattoreiksi ;D

Hei, hyvää päivää...

Eiköhän palata puun juurelle ja janti porukoineen valvoo, poistaa ja lukitsee.

vayne

Vakionaama

Juu ei tehdä kärpäsestä härkästä :)

Monelle kun ei ole ollut tiedossa, että moderoidut asiat eivät häviä, vaan siirtyvät "säilöön". Tuolla noista asioista keskustellaan ja käydään yhdessä läpi oliko homma ok. Tämä tieto tuo varmaan hiukan lisää infoa eli moderaattorikoneisto tekee yhteistyötä aina keskenään, joka ei näy foorumilla yleisesti.

Henkilökohtaiset moderaattorin naulaamiset täällä kertoo sitten myös henkilökemioista, jotka ei aina ole näköjään balanssissa :)

Samppa kyllä hyvin esittänyt asiat jo kaikille ;)

repomies

Hyperaktiivi

Äimänkäki sanoi:
Jospa yrittäisit sanoa sanasesi rauhallisesti, ilman kirosanoja ja henkilökohtaisia hyökkäyksiä, niin saisit varmaan läpi mielipiteesi aurinkopaneelien tuontitulleista.
Ei minulla ole ollut, eikä varmaankaan tule olemaankaan, mitään ongelmaa saada tekstejäni julkaistua niin, ettei moderaattoreiden tarvitse niihin koskea. Luullakseni hyvin pieni prosentti viesteistäni on joutunut moderaattoreiden muokkaamaksi tai poistamaksi. Niin pieni, etten sitä itse ole oikein koskaan noteerannutkaan.

Kyse ei ole siis siitä ettenkö pystyisi kirjoittamaan, vaan siitä, jaksanko kirjoittaa miettien koko ajan miten ja mistä asioista nyt on sopivaa kirjoittaa. Mitä tulee EU:n tuontitulleihin, en todellakaan jaksa.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pökö sanoi:
Pitkästä aikaa aktiivinen ketju, hyvä ;D
Juu, minusta on hyvä että vaikka kirjoitusinto on muuten vähentynyt niin silti jaksetaan osallistua foorumin kehittämiseen.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Miten mahtaisi foorumin käydä jos joka kategoriassa olisi asiallinen "asiantuntijamoderaattori", ja olisi olemassa joku selvä linja, mutta ei liian tiukka , mitä sallitaan ja mitä ei?.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Osin tähän suuntaan pyrittiin viimeisimmässä aluevalvojien lisäyksessä.

Voi olla että pitää joku yleinen sivuston netiketti kirjoittaa jossain vaiheessa. Vähentäisi se varmasti tulkinnanvaraisuutta. Tosin harkintavalta pitää säilyttää moderaattoreilla. Kaikenkattava ohje lie mahdottomuus.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Kaikenkattava ohje joka koskee esim. käytöstapoja ei luulisi olevan hankala.
Nykysäännöt foorumilla on ihan ok, kelpaa mulle.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Mainosrahakeskustelu siirretty tänne:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=18549.0

ZONS

Mitsubishi Electric MSZ-FD25VA

Onnittelut realmisterille :)

Forumin linja on hyvä! Asiaa ja kritiikkiä sopivasti.
Ja itsellänikin hyvä olla kun tietää että jos ei itsesensuuri toimi
niin ehkä joku poimii pahimmat ankat pois loukkaamasta ketään ;)

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

VesA sanoi:
Laita sille YV.. se menee myös sähköpostiin, jos vaikka olisi laittanut jonkun oikean osoitteen.
Mulla ei ainkaan toimi noin YV:t??

Jaa ei ollut mulla ruksia vaan tuossa kohdin "Muistuta minua kun saan yksityisviestin: "

Tois puol jokke

Vakionaama

kun laittaa kuvia liitteeksi ja päätteenä on jpeg niin ei anna liittää laisinkaan.
miten nuo eroaa jpg kuvista?

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Eipä ne taida mahdottomasti erota. Nyt pitäisi onnistua.

D

dessan

Vieras

Antero se vaan saa aina "vastuuvapauden" vaikka kirjoittaisi mitä.

Kaikenlaisia elämänviisauksia on palstalle tuputettu, mutta minä pitäisin yhtä viisautta myös arvossaan: Joskus vilkaisu peiliin on hyväksi kelle hyvänsä meistä.

Kyky arvioida niitä omia tekojaan (täällä: kirjoitukset) hieman kriittisessäkin valossa. Minä olin se peili - ja jonkun mielestä minä heijastin ruman kuvan?

Kypsä ihminen olisi osannut katsoa siihen peiliin ja naurahtaa, että "tuoltako ne mun jutut näyttääkin toisten ihmisten silmissä, pitääpä vähän skarpata".

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Näkökulma se on tuokin. Mutta minun mielestä meillä ei ole tarvetta "peileille" täällä. Jokainen kantakoon vastuun omista kirjoituksistaan ja jos menee yli, niin modet hoitaa. Ihmisiä ja kirjoitustyylejä on erilaisia. Puuttuminen ihmisen ulkomuotoon, tapaan toimia tai kirjoittaa on rasismia epäkohteliasta.

Asiasisältöjä emme ihan hevin lähde moderoimaan, vaikka paikkaansapitävyys olisikin avoin. Asiallisella keskustelulla voidaan esittää vasta-argumentit. Henkilöön suoraan tai kiertoteitä menevä argumentointi kokee hyvin herkästi moderointia.

D

dessan

Vieras

Minusta moderointi voi aivan hyvin puuttua off-topicin jauhamiseen.

Aika monessa keskustelupaikassa tehdään niin - ja se on vain hyväksi keskustelulle.

Esim. Kennedyn salamurhat sun muut tuskin kuuluu lämpöpumppu tai aurinkolämpöasioihin...

Ei se minusta väärin ole, että kirjoittajakin joutuu vähän miettimään, että mitä kirjoittaa säikeeseen.

Henkilöönmenevään argumentointiin syyllistyn mielestäni erittäin harvoin. Tosin monella on Suomessa väittelykulttuurin puutteita eli eivät ole tottuneet anglosaksiseen haastavaan argumentoitiin. Saatan sanoa joko suoraan tai lauserakenne voi olla "Hetkinen, mitenkäs sinä ton muka ajattelit" kun havaitsen löysää ajattelua tai henkistä laiskuutta. Tapa on aivan yleinen tuolla maailmalla ja ainakin meitä vanhemmissa ja suuremmissa sivistyskulttuureissa sitä pidetään aivan ok-tapana "piiskata" keskustelua eteenpäin ja jalostaa ajatuksia. Esim. englanninkielisissä maailmassa jaarittelevaa puhetyyliä pidetään paskanjauhantana tai merkkinä henkisestä vähälahjaisuudesta.

Ei meillä täällä kellään ole kuin rajallinen elämä - joten sitä tekstiä voi kyllä yrittää vähän skarpatakkin, että se oleellinen asia tulee esiin.

Rolf Dobelli kiteyttää kirjassaan Viisaan toiminnan taito (kannattaa muuten lukea!):

GE:n legendaarinen pääjohtaja Jack Welch sanoi kerran eräässä haastattelussa:
"Ette voi uskoa, miten vaikeaa on olla puheissaan yksinkertainen ja selkeä. Ihmiset pelkäävät, että heitä pidetään typeryksinä. Todellisuudessa asia on juuri päinvastoin".

Niin, ja elän muuten kuten opetan: Mulle ainakin saa sanoa, että "hetkonen, mitäs sä ton nyt jaarittelit - olisit voinut sen sanoa vähän topakammin ja terävämmin". Lupaan olla pahastumatta, jos jollakulla on tekstin jäntevöittämiseen liittyvää palautetta.* Sitä yleensä tosin harvoin kuulee. Suomalaisessa konsensus-maailmassa on tärkeämpää pitää huolta siitä, että kukaan "ammattimielensäpahoittaja" ei vaan ole jossain päin nettiä pahoittanut sitä mieltään. Ja niitähän ihmisiä riittää. Eräs sukulaiseni on tuota kastia. Tässä oli kesällä sukutapaaminen ja satuin (epäonnekseni!) istumaan lähelle tuota nirppanokkaa. Noh, kun ne yhteisen puheenaiheet olivat vähäisiä niin jossain vaiheessa ruokailua kysäisin että "etkö pitänyt tästä ruuasta" kun kyseinen henkilö on kasannut lautaselleen loput riistaruuasta pieneksi keoksi. Arvatkaapa mitä...kyllä, ammattimielensäpahoittajahan veti palkokasvit nenäänsä moisesta kysymyksestä ja poistui yhteisestä ruokapöydästä niskojaan nakellen. Pilaten tunnelman aika monelta muulta ihmiseltä... (aika itsekästä käytöstä mielestäni, IMHO)

Kyllähän me suomalaiset olemme erikoista kansaa, mutta eräistä piirteistä olisi kyllä syytä päästä jo eroon. Joka asiasta ei tarvitse potentiaalisesti loukkaantua - ja jos oikeasti olemme muka sitä toiset ihmiset huomioivaa kansaa, niin mikä siinä on niin v* vaikeaa että suomalainen mulkvisti ei osaa tervehtiä edes toista kanssaihmistä kun tulee saman talon rapuissa vastaan??? (tapa tervehtiä tuntematontakin vastaantulijaa on aivan yleinen tuolla maailmalla - ja tervehtimättömyys antaa suomalaisista todella oudon ja juron kuvan muun maailman ihmisille)

* se tekstin jäntevöittämiseen liittyvä palaute kannattanee varmaan esittää useimmiten privana ellei sillä nyt sitten ole kaikkia kirjoittajia opastavaa vaikutusta

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen

Samppa sanoi:
Puuttuminen ihmisen tapaan toimia tai kirjoittaa on rasismia.
Ehkei nyt sentään laajenneta tuota rasismia ihan mahdottomuuksiin. Taannoin Janti ehdotti Pökölle, että tämä kirjoittaisi vähintään kolmen lauseen perusteltuja mielipiteitä. En pitäisi sitä rasismina. Modet tekivät päätöksen, että puoluepolitiikasta ei kirjoiteta tällä foorumilla. Rasismiako? Monien tekstien lopussa on merkintä moden muokkauksesta, ilmeisesti on puututtu ihmisen tapaan kirjoittaa.

Harkintaa siis rasismikortilla lyömiseen!

(Puutuin siis sinun tapaasi kirjoittaa rasismista. Olenko rasisti?)

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Äimänkäki sanoi:
Taannoin Janti ehdotti Pökölle, että tämä kirjoittaisi vähintään kolmen lauseen perusteltuja mielipiteitä. En pitäisi sitä rasismina.
Kyllä tuo oli pahimmanlaatuista sortoa ja rasismia yksilöä kohtaan, herkkänä ja totisena ihmisenä en ehkä toivu tuosta milloinkaan ;D

SON

Vakionaama

Ilman kommentteja. Smiley211007

Suomen perustuslaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
:
:
12 §
Sananvapaus ja julkisuus

Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.

:
:

Laki sanavapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030460
:
:
1 §
Lain tarkoitus

Tällä lailla annetaan tarkempia säännöksiä perustuslaissa turvatun sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä.

Tätä lakia sovellettaessa ei viestintään saa puuttua enempää kuin on välttämätöntä ottaen huomioon sananvapauden merkitys kansanvaltaisessa oikeusvaltiossa.
:
:

/a045b

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Äimänkäki sanoi:
Ehkei nyt sentään laajenneta tuota rasismia ihan mahdottomuuksiin. Taannoin Janti ehdotti Pökölle, että tämä kirjoittaisi vähintään kolmen lauseen perusteltuja mielipiteitä. En pitäisi sitä rasismina. Modet tekivät päätöksen, että puoluepolitiikasta ei kirjoiteta tällä foorumilla. Rasismiako? Monien tekstien lopussa on merkintä moden muokkauksesta, ilmeisesti on puututtu ihmisen tapaan kirjoittaa.

Harkintaa siis rasismikortilla lyömiseen!

(Puutuin siis sinun tapaasi kirjoittaa rasismista. Olenko rasisti?)
Minulla on varaa loiventaa tuota kantaa, korjasin alkuperäiseen viestiin

Kaikki ylläpidon toiminta pohjaa käyttöehtojen näihin kohtiin:
Lampopumput.info varaa oikeuden milloin tahansa estää pääsyn sivuilleen sekä oikeuden muuttaa sivuja tai sulkea sivut.

Lampopumput.info voi milloin tahansa poistaa käyttäjän tai käyttäjän lähettämän aineiston sivuiltaan.
Jos vain pysytään näiden raamien sisällä, niin homma on ok ;) Käyttäjille on määritelty vain vastuita, ei oikeuksia lainkaan ;D Kuten:

Noudata "netikettiä". Varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä samaa viestiä tarpeettoman moneen ryhmään. Ole kohtelias ja ystävällinen, äläkä tarkoituksella provosoi riitoja tai hauku muita keskustelijoita.
Ehkä tuohon voisi lisätä tuon vaatimuksen vähintään kolmen lauseen perustellusta mielipiteestä?

D

dessan

Vieras

Samppa sanoi:
Käyttäjille on määritelty vain vastuita, ei oikeuksia lainkaan ;D
Eipä "käyttöehdoilla" taida pystyä kävelemään perustuslain tapaisen lakijärkäleen yli?

Perustuslaissa taatut perusoikeudet ovat juridisesta näkökulmasta katsoen ns. loukkaamattomia. Niitä ei voi sopimuspohjaisesti rajoittaa tai kaventaa.

Både

Kylmämestari

dessan sanoi:
Eipä "käyttöehdoilla" taida pystyä kävelemään perustuslain tapaisen lakijärkäleen yli?

Perustuslaissa taatut perusoikeudet ovat juridisesta näkökulmasta katsoen ns. loukkaamattomia. Niitä ei voi sopimuspohjaisesti rajoittaa tai kaventaa.
Voi,sillä tämä on yksityisten ylläpitämä foorumi. Liittymällä jäseneksi HYVÄKSYT käyttöehdot.
He saavat valita kuka saa kirjoittaa ja mitä saa kirjoittaa.
Heillä EI ole MITÄÄN velvollisuutta julkaista sepustuksiasi.Luuletko muka että saat sanomalehteen kirjoittaa ihan mitä haluat veoamalla perustuslakiin..
Kannataisi käydä niitä kouluja VÄHÄN enemmän niin oppisit laistakin jotakin.

Aivan kuten muutkin väittämäsi,perustat tämänkin OLETTAMUKSEEN.

D

dessan

Vieras

Både sanoi:
Voi,sillä tämä on yksityisten ylläpitämä foorumi. Liittymällä jäseneksi HYVÄKSYT käyttöehdot.
He saavat valita kuka saa kirjoittaa ja mitä saa kirjoittaa.
Heillä EI ole MITÄÄN velvollisuutta julkaista sepustuksiasi.Luuletko muka että saat sanomalehteen kirjoittaa ihan mitä haluat veoamalla perustuslakiin..
Kannataisi käydä niitä kouluja VÄHÄN enemmän niin oppisit laistakin jotakin.

Aivan kuten muutkin väittämäsi,perustat tämänkin OLETTAMUKSEEN.

En nyt aio lähteä kanssasi Både jankkamaan yhtään mistään kun tiedän kuinka heikolla tasolla sulla monen asian teoriatuntemus on. Veikkaanpa, että mulla on juridisten asioiden ymmärtämisestä paljon enemmän taustaa ja edellytyksiä kuin sinulla.

Äläkä taaskaan mene siihen ad hominemiin, että rupeat raivoamaan viestintuojalle kun viesti on epämiellyttävä. Minä vain kerroin kuinka Suomen oikeusjärjestelmä toimii ja mitenkä se soveltaa esim. perustuslaillisia oikeuksia. Niitä ei voi sopimusoikeudellisesti rajoittaa.

Vaikka kuinka olisin hyväksynyt em. käyttöehdot, eivät ne käyttöehtojen kohdat, jotka ovat ristiriidassa perustuslain kanssa - ole yksinkertaisesti voimassa. Ymmärrätkö?

Otan esimerkin lähempää arjesta. Useimmat ihmiset tuntevat asunnonvuokraamisen - jotkut ovat jopa tutustuneet sitä säätelevään huoneenvuokralakiin. HVL:ssä on kasa yksityiskohtaisia pykäliä ja myös mainintoja, milloin laki on pakottava eli sitä ei voida mitätöidä sopimuksella. Esim. vuokralaisen irtisanomisajaksi voit Både ihan rauhassa kirjata että: "Minä, vuokranantaja Både voin heittää vuokralainen Dessanin pihalle yhden (1) päivän irtisanomisajalla". Minä voin hymyssä suin ja turvallisin mielin vetaista tyytyväisenä nimen alle siihen soppariin ja siitä tulee pätevä vuokrasopimus.

Miksi olen hymyssä suin? Koska sopimukseen kirjaamasi 1 päivän irtisanomisehto on täysin kohtuuton ja ristiriidassa lain kanssa. Sun on ihan turha jankata siitä, että sopparista löytyy jopa minun nimikirjoitukseni, jolla olen hyväksynyt koko sopimuksen. Ei merkkaa mitään.
Mennään vaikka oikeuteen asiasta ja otat nokkaasi siellä, häviten jutun hands-down, jos et muuten minua usko. Niin, ja sinä muuten maksat myös MINUN asianajajan palkkioni, koska hävisit juttusi. Näin se Både menee, kun tosipaikka tulee. Olen joutunut kerran kouluttamaan erästä "apinaa" tuomioistuimen kautta kun sillä oli ihan samanlaiset suuret luulot itsestään. 20000 euroa oli loppulasku hänelle, kun ei kerran osaa Suomen lakia. Loppui muuten se uhoaminen siihen paikkaan, kun kaveri tajusi paljonko se väärässä oleminen tuli hänelle maksamaan. Jossain vaiheessa uhosi hoviinkin valittamisesta - ja minä sanoin: siitä vaan. Enemmän vaan saat turpiisi. Onneksi hänen oma juridinen avustajansa oli sen verta humaani, että neuvoi kaveria luopumaan turhasta jatkokäräjöinnistä jutussa, jossa ei ollut mitään tsäänssiä voittaa. Näissä asioissa ei kandee Både hirveesti huudella, jos ei osaa. Se tulee sulle kalliiksi.

kotte

Hyperaktiivi

dessan sanoi:
Vaikka kuinka olisin hyväksynyt em. käyttöehdot, eivät ne käyttöehtojen kohdat, jotka ovat ristiriidassa perustuslain kanssa - ole yksinkertaisesti voimassa. Ymmärrätkö?
Sampalla ei kumminkaan ole mitään velvollisuutta julkistaa tuotoksiasi. Samppa voi aivan hyvin asettaa ennakkoehtoja, jotka sinun täytyy sopimuksella hyväksyä, jotta pääset käyttämään Sampan tarjoamaa kanavaa. Samppa voi myös koska tahansa lopettaa tuotostesi jakelun (muttei toki voi taannehtivasti estää sitä, että Google on ehkä ehtinyt jotakin imaista sisäänsä, ilman Goolen myötävaikutusta). Olet nyt aivan eri aaltopituudella kuin mistä perustuslaki säätää.

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"

dessan sanoi:
En nyt aio lähteä kanssasi Både jankkamaan yhtään mistään kun tiedän kuinka heikolla tasolla sulla monen asian teoriatuntemus on. Veikkaanpa, että mulla on juridisten asioiden ymmärtämisestä paljon enemmän taustaa ja edellytyksiä kuin sinulla.

Äläkä taaskaan mene siihen ad hominemiin, että rupeat raivoamaan viestintuojalle kun viesti on epämiellyttävä. Minä vain kerroin kuinka Suomen oikeusjärjestelmä toimii ja mitenkä se soveltaa esim. perustuslaillisia oikeuksia. Niitä ei voi sopimusoikeudellisesti rajoittaa.

Sinulla on hankaluuksia saada aikaiseksi yhtä ainoaa viestiä missä tuot mielipiteesi julki ilman, että vähättelet kanssakirjoittajaa tai suoranaisesti ivaat. Tämä ei ole asiapitoiselle foorumille sopivaa. Ylläoleva on ihan hyvä esimerkki siitä.

Syytät nimimerkki Bådea sen totamisesta, että hän kertoo miten yksityisen palstan pitäjillä on oikeus puuttua tekstiisi. Kuka on pihalla? Oletko oikeasti sitä mieltä, että tämän forumin ylläpito ei saisi sensuroida viestejäsi tahi poistaa niitä kokonaan. Kyllä heillä on oikeus päättää kuka kirjoittaa heidän foorumillaan ja millä säännöillä...

Taannoin änkesit nimimerkki Pökön osto ja myynti ketjuun yrittäen ostaa samaa tuotetta kalliimmalla. Tajuatko kuinka naurettavaa se on kun et vaivautunut vaikka tekemään omaa ilmoitusta, jos moista tavaraa niin himoitsit. Jos laitat auton myyntiin nettiin niin ei siihen ilmoitukseen kukaan muu tule laittamaan, että mulla on samanlainen halvemmalla. Silloin tehdään oma ilmoitus.

Jos rikot palstan sääntöjä ja palstalla vallitsevaa suhteellisen hyvähenkistä tapaa kirjoittaa, on täysin oikeutettua että teksteihin puututaan. Ylläpito on toiminut oikeudenmukaisesti ja osoittanut pitkää pinnaa. Monella muulla tämän lajin palstalla olisi nimimerkki jo aikaa sitten siirtynyt pois muonavahvuudesta.

Caol Ila

Aktiivinen jäsen

dessan sanoi:
Mennään vaikka oikeuteen asiasta...
Jep, kun Samppa heittää sun nimimerkin jorpakkoon, ja poistaa kirjoitamasi tekstin, kerta toisensa jälkeen (tottapa heti kirjaudut uudella nimimerkillä..).
Niin haasta Samppa oikeuteen perustuslaillisten oikeutesi loukkaamisesta, niin siihen tilaisuuteen lupaan tulla yleisöön ottamaan oppia oikeista käytännöistä..

nimim. käpälälauta

Både

Kylmämestari

dessan sanoi:

Otan esimerkin lähempää arjesta. Useimmat ihmiset tuntevat asunnonvuokraamisen - jotkut ovat jopa tutustuneet sitä säätelevään huoneenvuokralakiin. HVL:ssä on kasa yksityiskohtaisia pykäliä ja myös mainintoja, milloin laki on pakottava eli sitä ei voida mitätöidä sopimuksella. Esim. vuokralaisen irtisanomisajaksi voit Både ihan rauhassa kirjata että: "Minä, vuokranantaja Både voin heittää vuokralainen Dessanin pihalle yhden (1) päivän irtisanomisajalla". Minä voin hymyssä suin ja turvallisin mielin vetaista tyytyväisenä nimen alle siihen soppariin ja siitä tulee pätevä vuokrasopimus.

Miksi olen hymyssä suin? Koska sopimukseen kirjaamasi 1 päivän irtisanomisehto on täysin kohtuuton ja ristiriidassa lain kanssa. Sun on ihan turha jankata siitä, että sopparista löytyy jopa minun nimikirjoitukseni, jolla olen hyväksynyt koko sopimuksen. Ei merkkaa mitään.
Mennään vaikka oikeuteen asiasta ja otat nokkaasi siellä, häviten jutun hands-down, jos et muuten minua usko. Niin, ja sinä muuten maksat myös MINUN asianajajan palkkioni, koska hävisit juttusi. Näin se Både menee, kun tosipaikka tulee. Olen joutunut kerran kouluttamaan erästä "apinaa" tuomioistuimen kautta kun sillä oli ihan samanlaiset suuret luulot itsestään. 20000 euroa oli loppulasku hänelle, kun ei kerran osaa Suomen lakia. Loppui muuten se uhoaminen siihen paikkaan, kun kaveri tajusi paljonko se väärässä oleminen tuli hänelle maksamaan. Jossain vaiheessa uhosi hoviinkin valittamisesta - ja minä sanoin: siitä vaan. Enemmän vaan saat turpiisi. Onneksi hänen oma juridinen avustajansa oli sen verta humaani, että neuvoi kaveria luopumaan turhasta jatkokäräjöinnistä jutussa, jossa ei ollut mitään tsäänssiä voittaa. Näissä asioissa ei kandee Både hirveesti huudella, jos ei osaa. Se tulee sulle kalliiksi.
Pitkään useassa yrityksessä esimiehenä,johtoryhmään kuuluneena sekä yrittäjänä voin todeta että kirjoitustyyliltäsi samanlaisia "besserwisser koti-inssejä" vastaan on ennenkin käyty oikeutta.
Lopputuloksen voit vain arvata. ;D

Tiedätkö että asunnonvuokrauksella ja yksityisen tahon ylläpitämällä keskustelufoorumilla ei ole MITÄÄN tekemistä keskenään.
Ei edes perustuslain silmissä.

Tiedätkö miksi?
(Jos olet nätisti niin voin antaa 5 pisteen vihjeen)

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Caol Ila sanoi:
Jep, kun Samppa heittää sun nimimerkin jorpakkoon, ja poistaa kirjoitamasi tekstin, kerta toisensa jälkeen (tottapa heti kirjaudut uudella nimimerkillä..).
Niin haasta Samppa oikeuteen perustuslaillisten oikeutesi loukkaamisesta, niin siihen tilaisuuteen lupaan tulla yleisöön ottamaan oppia oikeista käytännöistä..

nimim. käpälälauta
Niin, ongelma on siinä että moderoidun foorumin ylläpitäjän katsotaan olevan vastuussa kunkin sananvapautensa/nimimerkin suojissa heittelemistä jutuista:

http://www.edilex.fi/lakimies/7788

Tämä on edelleen aika hämärä alue, mutta erityisesti heikosti toteennätettyjen väitteiden kirjoittelu jostain yrityksestä aiheuttaa äkkiä yhteydenottoja.

On täällä foorumilla jokunenkin uuden elämän aloittanut. Kinastelu tapahtuu yleensä muutaman ihmisen porukan kesken ja tilanne kypsyy sellaiseksi että pukareiden on vaikea kirjoittaa asiallista kommenttia toistensa viesteihin vaikka juttu olisi kuinka järkevä.. tästä ei pääse irti kovin helpolla, mutta hetki poissa ja uudella nimimerkillä takaisin onnistuu ajoittain. Järki sen suhteen mistä seuraa vain turhaa off-topikkikinaa kasvaa toisilla hitaammin kuin toisilla.. ja toiset eivät vaan tajua ikinä. Jos jutuissa on asiaakin modet saattavat siivota niistä tarpettomia provoja pois, jos hälyä on liikaa kuumarinki kutsuu.

Morjens_1

Aktiivinen jäsen

Melko henkilöön meneväksi on tämänkin ketjun keskustelu näköjään mennyt. Oisko moderoinnille tarvetta? ;D

Ko henkilöön meneviin kommentteihin en ota muuten kantaa, että aktiivisissa foorumeissa on aina väriä, ja se sallittakoon ;)

"Anteron uskomusketjut" ovat hyvää viihdettä jotka eivät mielestäni kuitenkaan tällaiselle foorumille kuulu.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Edellinen viestini oli hivenen kieli poskessa kirjoitettu, mutta hyvä riitahan sitä tuli ;D Totta on että voimme ylläpidossa ihan vapaasti poistaa minkä tahansa ketjun, viestin tai käyttäjän emmekä sillä riko lakia. Tietenkään käyttöehtoihin ei voi ihan mitä tahansa kirjoitella, mutta tämä lie olisi ollut selvää jo ilman tätä jankkauskierrostakin. Asunnon vuokrausta ei tosiaan ihan suoraan voi verrata ilmaiselle keskustelupalstalle rekisteröitymiseen.

D

dessan

Vieras

Caol Ila sanoi:

nimim. käpälälauta

Loistavasti asiayhteydestä erilleen revitty lauseenpätkä sinulta. En sanonut tuossa yhteydessä Sampasta mitään - enkä ylipäänsä ollut ketään oikeuteen täältä haastamassa - se oli vain fiktiivinen esimerkki HVL:n ympäriltä (Bådelle suunnattu).

Mitä taas tulee siihen perusteettomaan bannimiseen, alttereihin sun muihin niin:

Minulla on aivan samantekevää, vaikka Samppa bannaisi tunnari ikuisiksi ajoiksi täysin ilman syytä - tämä palsta nyt ei mulle merkkaa käytännössä yhtään mitään (Sampalle se sentään merkkaa ja bannimalla kirjoittajat, joilla on jotain kiinnostavaa ja uutta sanottavaa, hän vähitellen tappaa oman leipäpuunsa).

Säästän ruutini sellaisiin oikeuskeisseihin, joilla on minulle jotain merkitystäkin, jos se sinua trollailevaa raukkaparkaa niin kovasti kiinnostaa.

Både: Vai että oikein "johtoryhmä". Mikä firma? Möttösen Kylmäasennus ky vai? Montako työntekijää ja mikä liikevaihto?

Ylös Bottom