Panasonic 7 kw J-sarjan monoblock kokemuksia (1-vaihe kone)

Nihan

Aktiivinen jäsen
Sain viimein aikaiseksi Heishamonin käyttöönoton ja liittämisen HA:han joten Panan toiminnan seuranta ja optimointi onnistuu hieman paremmin. Millaisia sulatusvälejä muilla on ollut näillä keleillä? Täällä eilen -7C ja ilmankosteus jopa 96%, sulatteli jopa 50m välein. Nyt pakkasen kiristyttyä -18C on vetänyt reilun parin tunnin syklejä.

Katselin noita lämpötila-antureiden tietoja ja näyttäin minun Panan outdoor temp valehtelevan jopa 1,5-2C liian lämpimäksi. Ero outdoor pipe temppiinhän laukaisee sulatuksen joten pohdin mahtaako tuo nyt johtaa liian tiheään sulatteluun. Olikos noita antureita mahdollista kalibroida?

Screen Shot 2024-01-15 at 11.47.00.png

Viimeksi muokattu:

Nihan

Aktiivinen jäsen
Katselin noita lämpötila-antureiden tietoja ja näyttäin minun Panan outdoor temp valehtelevan jopa 1,5-2C alaspäin. Ero outdoor pipe temppiinhän laukaisee sulatuksen joten pohdin mahtaako tuo nyt johtaa liian tiheään sulatteluun. Olikos noita antureita mahdollista kalibroida?

Nyt kun on tullut tutkittua tätä lisää niin ei tuolla ulkolämpötila-anturin virheellä taida suurta vaikutusta olla. Pipe temp tippuu sulatusta ennen niin äkäiseen tahtiin että aste tai pari lisää ei kovin pitkää lisäkäyntiaikaa toisi. Kaipa kelit nyt vain ovat olleet sen verran kosteita että sulattelua kertyy.

Sitten toisaalta tuo parin asteen heittohan efektiivisesti pidentänee toiminta-alueen -25C saakka...

Jotenkin muistelen että joku piilovalikko olisi ollut antureiden kalibrointiin, muistaako joku onko ja miten sinne pääsi?

Onko näiden 1-vaihe monojen sulatuskäytöstä ylipäänsä setvitty kovin perusteellisesti auki? TCAPit on analysoitu tuolla isossa ketjussa perusteellisesti ja niissä on kompurasulatusta ja vesisulatusta. Nyt ainakin näissä olosuhteissa omani on lyönyt vastuksen päälle sulatuksen ajaksi joka kerta.

Sinänsä sulatukset ovat nopeita, alle 10min. Myös takaisin täyteen laukkaan pääsy on nopeaa, vain hieman yli 10min ja ollaan taas normaalin käyttöalueen COPissa ja tuotossa.

MetaX

Aktiivinen jäsen
Oma H-sarjalainen 7kW mono on ajellut tällä tavalla viime päivän. Tuohon Outdoor pipe temppiin se sulatus suoraan perustuu. Siitä löytyy manuaalista kuvakin. Niitä salavalikoita on kaksi erilaista:

Custom menu: Main menu + alas nuoli + vasemmalle nuoli 5s
Maintenance menu: takaisin nuoli + enter nuoli + oikealle nuoli 5s (täällä on se sensor calib)

IMG_6940.jpeg

Nihan

Aktiivinen jäsen
Oma H-sarjalainen 7kW mono on ajellut tällä tavalla viime päivän. Tuohon Outdoor pipe temppiin se sulatus suoraan perustuu. Siitä löytyy manuaalista kuvakin. Niitä salavalikoita on kaksi erilaista:

Custom menu: Main menu + alas nuoli + vasemmalle nuoli 5s
Maintenance menu: takaisin nuoli + enter nuoli + oikealle nuoli 5s (täällä on se sensor calib)

Kiitti, kokeilin nyt korjata outdoor temppiä 1,5C. Aika iso ero sinun koneeseesi kun näkyy olevan jopa 5h veto tuossa aamulla. Mulla nyt pisin 2h30min.

Vetääkö sinun kone täysillä tuossa kuvaajan pitkissä vedoissa vai vielä osateholla?

kaihakki

Vakionaama
Nyt kun on kiinnostunutta porukkaa, niin seuraava aihe voisi olla selvittää miten "direct" moodissa pana osaa tuottaa lämpötehoa samaa rataa, mitä kiinteistö kuluttaa. Meillä 2000 litran varaaja, jonne pyynti on 43 astetta. Panan virtausnopeus vaihtelee n. 9 - 18 litraa minuutissa välillä. En ole asiaan alkanut paneutumaan tarkemmin, mutta tuntuu, että pelkillä meno/tulo lämpötilaeroilla ei taida pärjätä. Patteriverkostokin pyytää lisää lämpötehoa ilmojen kylmetessä, mutta muutos on aika hidas.
Meidän talon lämmönkulutuksesta sain panan lukujen perusteell piirrettyä suoran koordinaatistoon, josta voi ennakoida lämmöntarpeen ulkolämpötilan perusteella. Jos ollaan esim. nollassa, tarvitaan n. 3 kw ja -10 pakkasessa n. 4,5 kw. Elikkä, jos pyynti ja dT pysyvät samoina, pitää pumpun vauhtia lisätä 50%.
Olisiko mahdollista, että pana on myös piirtänyt käyrän meidän talon lämmöntarpeesta ja ajaisi sen mukaan konetta. Senhän se pystyisi helposti tekemään.

kaihakki

Vakionaama
Eiköhän se kuitenki toimi niiden arvojen mukaan mitä olet itse sinne syöttänyt.
Tilannehan on kuitenkin, että pyynti ei voi riittää. Kesällä pyynti sama kuin talvella, mutta lämmöntarpeet ihan erilaiset. dT minulla on myös vakio koko ajan. Pana muuttaa kv-pumpun vauhtia omalla logiikallaan.
Jos vertaa edelliseen Ultiin, niin siinä minulla virtaus oli vakio läpi vuoden ( n. 500 l/h). Pyynti oli myös sama läpi vuoden. Ilmojen kylmetessä Ultista teho ja coppi aleni koko ajan. Panassa on erilainen logiikka. Sen kompuran teho riittää meillä n. -17 pakkaseen, jonka jälkeen pikku hiljaa vastuksella lisää. Ja pyörii taukoamatta direct moodissa.

Samalla periaatteella toimii myös patteriverkosto. Kun huoneet alkaa viilenemään, niin termostaatit aukeaa ja veden virtaus lisääntyy. Minulla on n. 40 asteinen vesi patteriverkostoon.

Pitää jossain vaiheessa hommata panan etäohjain CZ-TAW1, joka näköjään pystyy piirtämän käppyrää monista asioista.

Viimeksi muokattu:

MetaX

Aktiivinen jäsen
Kiitti, kokeilin nyt korjata outdoor temppiä 1,5C. Aika iso ero sinun koneeseesi kun näkyy olevan jopa 5h veto tuossa aamulla. Mulla nyt pisin 2h30min.

Vetääkö sinun kone täysillä tuossa kuvaajan pitkissä vedoissa vai vielä osateholla?
Kyllä tuossa aika kovalla teholla ajettu. Tämä ei ota kuin 67Hz kovemmalla pakkasella.
IMG_6942.jpeg

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Tilannehan on kuitenkin, että pyynti ei voi riittää. Kesällä pyynti sama kuin talvella, mutta lämmöntarpeet ihan erilaiset. dT minulla on myös vakio koko ajan. Pana muuttaa kv-pumpun vauhtia omalla logiikallaan.
Eiköhän se muuta pumpun nopeutta dT:n mukaan. Ja jos lämpötilaero pysyy vakiona ja virtaus kasvaa, niin tehokin kasvaa.

Käsittääkseni sinulla tulee vilpiltä ulos varaajalle aina samanlämpöistä vettä, mutta paluu sekä virtaama (eli teho muuttuu).

Ei se lämpöpumppu omaa mitään sumeaa logiikkaa, vaan ajaa asetettua vakiolämpöä ulos niin kauan kuin sen teho riittää.

mobbe

Vakionaama
Eiköhän se muuta pumpun nopeutta dT:n mukaan. Ja jos lämpötilaero pysyy vakiona ja virtaus kasvaa, niin tehokin kasvaa.

Käsittääkseni sinulla tulee vilpiltä ulos varaajalle aina samanlämpöistä vettä, mutta paluu sekä virtaama (eli teho muuttuu).

Ei se lämpöpumppu omaa mitään sumeaa logiikkaa, vaan ajaa asetettua vakiolämpöä ulos niin kauan kuin sen teho riittää.
Mun havainto on se että panasonic pyrkii ensin pitämään kiinni dT:stä ja sitten menolämmöstä.Käytössä nyt dt3 patteriverkkoon joka on arvosteluakin herättänyt mutta siihen on syynsä ei siitä tässä enempää.Sulatuksen yhteydessä paluuveden lämpö notkahtaa ja menon lämpö seuraa perässä eikä väkisin yritä tarkkaa menolämmön asetusta vaan virtauksen ja kompressorin tehonnoston yhteistyöllä saavat paluun ja menon lämpöä ylös koko ajan pitäen kiinni dt:stä ja lopulta ollaan taas menon tavoitelämmössä

kaihakki

Vakionaama
Mun havainto on se että panasonic pyrkii ensin pitämään kiinni dT:stä ja sitten menolämmöstä.Käytössä
Justiinsa noin se toimii. Syksyyn asti ajoin aikakellolla muutamia tunteja päivällä ja syksyllä enemmän. Kerrostui hyvin. Kun pana aloitti, oli alussa panan suuntaan ehkä n. 30 asteista ja kun minulla oli dT asetettu 6 asteeseen, se teki alussa 36 asteista vettä. Lisäsi kv-pumpun vauhtia ja siten lisää lämpötehoa ja sai samalla dT:llä nopeasti menoveden pyyntiä vastaavaksi. Sen jälkeen vähensi virtausta ja dT pieneni edelleen, kunnes pysäytti koneen, kun oli lähellä pyyntiä. Minulla yleensä aikakello pysäytti jo hieman aiemmin.

Nyt pakkasten aikaan minusta tuntuu, että panalla on jollain lailla erilainen logiikka, mutta en ole siitä mitenkään varma.

kaihakki

Vakionaama
Pakko dokumentoida tilanne nyt. Jää samalla itsellekin muistiin. Elikkä meillä molemmat ulkomittarit näyttää nyt -23,6 paikkeilla ja ollaan hyvin lähellä panan kompuran pysäyttämistä (-23). Saas nähdä mennäänkö vielä enemmän pakkasen suuntaan. Sääennuste näyttää nopeasti lämpenevää parin tunnin päästä. Kuitenkin nyt on anto/ otto 4100/2500 = cop 1,6. Kämppä on hitaasti viilenemässä, mutta on edelleen n. 22 astetta plussalla. Vastus lähtee päälle, kun panan tuottolämpötila laskee n. 40 asteeseen. On vielä 41 astetta.

Nihan

Aktiivinen jäsen
Näyttää että ulkolämpötila-anturin kalibroinnilla saa hieman lisää toiminta-aluetta näille pikkupanoille. Omassa laitteessani on siis alun alkaen anturissa virhettä n. 1,5C lämpimän suuntaan. Korjasin sen oikeaksi testatakseni vaikuttaako sulatusväleihin (ei juuri). Tänään palautin virheen ennen pakkasen kiristymistä ja nyt on Pana vetänyt illan täyttä höökiä vaikka pakkanen lienee 23-24. Sääasema 4km päässä näyttää -26C.

tjani

Aktiivinen jäsen
Aina välillä Panan logiikka jotenkin sekoaa ja tekee tuollaista suoraan kiertoon ajettaessa. Sulatuksen jälkeen sitten rauhottunut ja jatkanut tasaista käyntiä pitkään.
Silloin varaaja käytännössä T-haaralla menossa sekä paluussa.
Varaajaan ajettaessa ei ongelmaa.

1705852857045.png

Muutenkin tykkää pumpata monesti tehoa ylös alas koko ajan kun ajaa suoraan kiertoon. Toisinaan sitten taas menee nätisti tasaisesti pitkän aikaa.

1705853398909.png

Juha1964

Aktiivinen jäsen
^Meneekö sun kiertoon kaikki Panalta tuleva vesi? Mulla itsellä Pana tykkää kierrättää runsaammin vettä kuin lämmityskierrossa liikkuu. Mulla pana varaajaan paluussa T-haaralla. Normaalivirtaamalla puolet panan virtaamasta tulee patterikierrosta ja puolet varaajan alaosasta. Kaiken palauttaa aina varaajaan. Tuntuu toimivan. En oo tuollaista sekoilua huomannu. Tosin en käppyröitä saakaan.

mobbe

Vakionaama
Mulla taas kaikki vesi menee varaajaan ja palautuu myös lämmönjako ottaa varaajasta minkä tarvii.Panan kv-pumppu kierrättää välillä hullun lailla että pääsisi eroon liian lämpimästä paluun vedestä jota tulee vaan lisää mutta tasaista käyntiä on tuottolukemat on hurjia cop ehkä suurinpiirtein oiken se vaan että voisi tuo tulla pienemmälläkin pyörityksellä.

Ton1A

Vakionaama
Aina välillä Panan logiikka jotenkin sekoaa ja tekee tuollaista suoraan kiertoon ajettaessa. Sulatuksen jälkeen sitten rauhottunut ja jatkanut tasaista käyntiä pitkään.
Kyse taitaa olla ihan niinkin yksinkertaisesta jutusta kuin minimitehosta. Pana käy minimitehollaan ja silti lämpöä syntyy liikaa. Hetken päästä on pakko pysähtyä.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Mulla taas kaikki vesi menee varaajaan ja palautuu myös lämmönjako ottaa varaajasta minkä tarvii.Panan kv-pumppu kierrättää välillä hullun lailla että pääsisi eroon liian lämpimästä paluun vedestä jota tulee vaan lisää mutta tasaista käyntiä on tuottolukemat on hurjia cop ehkä suurinpiirtein oiken se vaan että voisi tuo tulla pienemmälläkin pyörityksellä.
Pieni dT = iso virtaus, iso dT = pienempi virtaus.
Ei ole mitään järkeä ajella sillä dT2 kovalla kierrolla pönttöä (öljykattilaa) sekaisin. Sitä kattilaa on jo muutenkin vaikea saada kerrostumaan, niin turha sitäkään on pilata ja vaikeuttaa yhtään enempää isolla virtauksella.
On nimittäin kokemusta öljykattilaankin ajamisesta ajalta ennen hybridivaraajaa

tjani

Aktiivinen jäsen
Meneekö sun kiertoon kaikki Panalta tuleva vesi?
Nyt ajanut niin että suurin osa menee kiertoon. Virtaukset lähellä samaa, Panan vähän suurempi. Ylijäämä menee kyllä varaajaan koska sekin lämpiää.
Kierto on lyhyt ja pieni tilavuudeltaan ja kun Panan tulo nousee niin se myös näkyy nopeasti menossa. Kuten tuosta alemmasta kuvasta näkee.

Kyse taitaa olla ihan niinkin yksinkertaisesta jutusta kuin minimitehosta.
Ei ole. Sehän lyö tuossa kompuraan kierrokset lähes tappiin ja sitten levolle. Tämä käy minimissä 19 Hz.

Mulla taas kaikki vesi menee varaajaan ja palautuu myös lämmönjako ottaa varaajasta minkä tarvii.
Tämä on mulla toinen vaihtoehto, jonka saan sulkuja kääntelemällä. Mutta tässä on varaaaja käytännössä aina tasalämpöinen ja varaajasta saa kiertoon asteen tai pari kylmempää mitä Pana sinne lykkää.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
varaajasta saa kiertoon asteen tai pari kylmempää mitä Pana sinne lykkää.
Mulla menee sillai kytkentöjen kanssa että Panan tuottaa saman tai asteen lämpimämpää kuin kiertoon menee. Hieman edes kerrostuu. Hanat mahdollistavat muuttaa syöttö- ja ja ottokohtaa varaajassa.

Viimeksi muokattu:

kaihakki

Vakionaama
Nyt on uusia Quiet operation kokemuksia. Pana alkoi pitää melua vaihtelevasti. Mitään logiikkaa en saanut aikaan. Huomasin, että panassa on ohjauspaenelissa painike, jolla voi käynnin aikana hiljentää konetta. Tasoja on kolme. Kokeilin eri tasoja ja laite hiljeni. Kompuran ja tuulettimen vauhtia hidastetaan. Panasta lähtevän veden lämpötila aleni jonkin verran, mutta pana kompensoi sen lisäämällä veden virtausvauhtia, joten lämpöteho pysyi ennallaan.

1708549105356.png

kaihakki

Vakionaama
Ei viilene kämppä. Puskee samaa tehoa kuin ennenkin. Panan mittarista näkee, että kompuran taajuus aleni ja veden virtausvauhti kasvoi. Olisko niin, että paisuntaventtiiliä säätämällä saa tehoja lisää alemmilla kierroksilla ja veden virtauksen lisällä säilyy lämpöteho ennallaan.

kaihakki

Vakionaama
Ei käytä vastuksia. Pyyntinä on 43 astetta. Quiet operationin kanssa panalta lähtevä vesi viilenee pari astetta 41 asteeseen. Ja kun panalle tuleva vesi on edelleen sama kuin aiemmin, niin dT pienenee sen 2 astetta. Jotta lämpöteho pysyy ennallaan, pana lisää veden virtausta vastaavasti. Kun meillä shuntti säätää pattereille menevää vettä 40 asteeseen, niin se säilyy. 41 on isompi kuin 40 astetta.
Pasiuntaventtiiliä kiristämällä pana varmaankin lisää tehoja. Ja kun nyt pana jauhaa aikansa samalla dT:llä ja suuremmalla virtauksella, alkaa varaajalta tuleva vesi lämmetä ja vastaavasti panalta lähtevä vesi kiipeää pikku hiljaa 43 asteeseen, jossa se nyt tälläkin hetkellä on.
Panan logiikassa lämpötehon säätö on selvästikin se jutun ydin. Tästä on aiemminkin väännetty. Jostain kummasta pana tietää, paljonko kämppä tarvitsee lämpötehoa milläkin ulkolämpötilalla. En asiasta sen enempää tiedä, mutta havainnot vaikuttaa sille. Liekö sitten jollain lailla oppiva systeemi?

Pretor

Aktiivinen jäsen
Kyllä se kämppä viilenee siinä vaiheessa, kun se Quiet Mode ei enää riitä. Ei se Pana edelleenkään ole mikään tekoälyvehje.
Quiet Mode rajoittaa kompuraa. Ja jos se kompuran teho rajoitettuna ei (jossain pakkasasteessa) enää riitä, niin se ei riitä. Se kone ei vesipumpun kierroksia muuttamalla revi tehoja yhtään mistään yhtään enempää.

Laitetaan nyt kolmatta, tai neljättä kertaa 9kW koneen karkea Quiet Mode käyttäytyminen. Jokseenkin jonkinlaisella samanlaisella kaavalla se rajoitettuna menee 7kW koneessakin niin, että OFF on täydet tehot käytössä. Ei kun testaamaan ja laittamaan antotehot ylös.

OFF: 9kW (8.5-10)
QM1: 8kW (7.5-9)
QM2: 7kW (6.5-8 )
QM3: 6kW (5.5-7)

Jos mä pidän QM3 jossain alle -10'c pakkasessa, niin kyllä se kämppä alkaa jäähtymään, koska kone ei anna tarpeeksi tehoja ulos.

Edit:
Itse olen tuota Quiet Modea käyttänyt koko ajan ympäri vuoden automaation kanssa jo pari vuotta (vai peräti kolme). Tuolla pystyy varaajan kanssa pidentämään käyntijaksoja, koska ei oteta täysiä tehoja ulos. Tarkoittaa myös sitä, että pidemmiltä tauoilta takaisin tavoitteeseen pääsemisessä kestää kauemmin.

Viimeksi muokattu:

kaihakki

Vakionaama
En lähde väittelemään asiasta lyhyen kokeilun jälkeen. Voit olla oikeassa.
Noteerasin vaan sen, että kompuran taajuuden vähenemisen jälkeen pumpun tuotto kasvoi.
Oletin, että pätee fysiikan kaava: Lämpöteho = dT x tilavuusvirta. Eli pienemmällä dT:llä sama teho virtauksen kasvaessa.
Katselin myös pollucomista lämpötehoa ja vaikutti, että tehot pysyvät samoina. On kuitenkin ihan selvää, että raja tulee vastaan jossain vaiheessa ja tehot ei Quiet Modella riitä, vaan on laitettava offille. Pari päivää nyt menty kakkosasennolla ja varaajan lämmöt on kuten ennenkin ja laite käy hiljaisemmin.

pökö

Kaivo jäässä
On kuitenkin ihan selvää, että raja tulee vastaan jossain vaiheessa ja tehot ei Quiet Modella riitä, vaan on laitettava offille
Eikai tuo quiet mode nyt sentään loppuelämää päällä ole kun sen kerran laittaa, kai sen pois saa kun pakastaa?

Vai huutaako pana nyt niin kovaa ettei sitä voi normaalisti käyttää?

kaihakki

Vakionaama
Pana on nyt talven aikana välillä pitänyt kovempaa melua. Vaihtelee kuitenkin aika satunnaisesti ja ei pysty liittämään ulkolämpöihin tai muihinkaan juttuihin. Yleisesti ottaen on hiljainen kone. Tossa sattumalta jossain vaiheessa tuli mieleen, että mikäs se sellainen Quit Mode on ja testasin sitä. On nyt päällä QM2. Laitan sen jossain vaiheessa offiin, mutta kunhan nyt testailen sitä muutamia päivä.
Justiinsa katsoin tilannetta, niin pana puskee taas normaalia 43 asteista varaajaan. Eli pari päivää sitten kun laitoin QM2:n päälle, niin notkahti 41 asteeseen. Nyt on pikku hiljaa hivuttanut takaisin 43 asteeseen. Homma toimii.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kumpaan tuo Quite mode nyt sitten vaikuttaa, kompressorin kierroksiin vai puhaltimen kierroksiin? Jos kompressorin käyntialuetta rajoittaa yläpäästään se parantaa hiukan COPia. Puhaltimen käytönopeuden rajoitus oletettavasti huonontaa, mikäli leikkaa sen pyörimisnopeutta.

kaihakki

Vakionaama
Tässä SM tekstiä. Ota nyt näistä selvää. Panan näytön mukaan ainakin kompuran taajuus alenee. Kuuntelun mukaan myös puhallin vähentää pyörimisnopeutta. Nämä panan SM tekstit on kyllä aika vaatimattomia.
1708637782409.png

Viimeksi muokattu:

tjani

Aktiivinen jäsen
Puhaltimen nopeutta ainakin rajoittaa.
Dutchi foorumilla sanovat että hyötysuhde huononee kun hiljaisia tiloja käyttää. Itse en ole niin tarkaan seurannut. Enkä tiloja käyttänyt sitten syksyn.

MikkoRi

Tulokas
Hei, osaako kukaan neuvoa kuinka pääsen sinne Asennus valikkoon? Sain tänään WH-MDC07J3E5 7KW:n monoblockin käyntiin, niin kone lähti toimimaan mutta en pääse tekemään määrityksiä!

MikkoRi

Tulokas
Nyt on kolme vuorokautta käytetty monoblockia ja on herännyt kysymyksiä:
1. Miten luotettava tuo COP:n laskenta on, tuo historiatietojen mukaan päiväkohtainen COP olisi ollut 2, 1.3, 1.1?
Mutta sähköyhtiön seurannan mukaan sähkön kulutus olisi puolittunut edellisiin kolmeen päivään verrattuna (käytössä tällöin pellettikattilan 6 kW vastus)? Lämpötila on ollut 0-3 °C välillä koko viikon ajan ja ilma ilmeisesti erittäin kostea
Samoin Tämä hetki kohtainen COP on näyttänyt 1-1,3 lukemia?
Lisäksi ihmetystä on herättänyt tuo laitteen huurtuminen?

kaihakki

Vakionaama
Meillä sama pana. Otan joka päivä todelliset kulutus/lämpöteholukemat ylös (Eltako/Pollucom). COP on kolmosen tasolla. Sulatuksia ei huomioitu. Panan omissa lukemissa ottoteho antaa liian pieniä lukemia ja lämpöteho on melko tarkkaan sama kuin Pollucomilla.
Sinun koneen mittareissa on selvästikin vikaa.

Paljonko näyttää tällä hetkellä sinun panan otto/antotehot ja mitä näyttää coppi?
Huomasin jossain vaiheessa, että panan coppiluku ei välttämättä ole jakolaskuna anto/otto.

Laitteen huurtumiseen vaikuttaa ulkoilman kosteus. näinä päivinä meidän kone sulattelee tunnin välein. Toisaalta kun pakkasilla on kuiva keli, niin pana voi pörrätä parikin vuorokautta ilman sulatuksia.

1709029253377.png

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom