pökö
Kaivo jäässä
Kyllä.Vesipumppu väärin valittu.
Jos minulla olisi tuo vilp korvaisin millä keinolla tahansa tuon ongelmapumpun.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä.Vesipumppu väärin valittu.
On se sellainen että jotain on tehtävä. Joko säännöllinen puhdistus usein, mikä ei ole kivaa, ei silti vaikeetakaan. Tai joku supersuodatin möhjän sieppaamiseen.On tuo ko ongelma laadultaan sellainen että sitä vastaan kannattaa suojautua etupainotteisesti vaikka se hiukan vaatisikin, paska kun osuu tuon osalta tuulettimeen niin se saattaa levitä laajallekin.
Onkohan uutta pumppua helposti saatavilla jos vanha hajoaa.Kiertovesipumppu ei ole kovin hankala avata ja putsata maallikonkaan mutta on siinäkin riski jotain särkeä ja mitenhän taas takuut menee kun noita on itse aukonut jos jostain muusta syystä pumppu hajoaa.
Näyttää olevan helpompi saada kuin nuo muoviputket. Löytyy hakemalla ACXB53-00390. Hinta rapsakka kylläkin.Onkohan uutta pumppua helposti saatavilla jos vanha hajoaa.
Pumpun liitokset on juuri tuollaiset että painetaan putki sisään jossa kuminen O-rengas ja metallinen panta lukitsee paikalleen.Oliko se niin että tuo kv pumpun liitoksetkin olivat tavanomaisesta poikkeavia? Jotenkin muistelisin että tuo vesilinja olisi ollut painettavilla/tiivisteisillä muoviosilla tehty mutta ehkä tuo oma muisti tekee kuitenkin tepposet.
Kolmisen sataa, varaosalle inhimillinen hinta.Näyttää olevan helpompi saada kuin nuo muoviputket. Löytyy hakemalla ACXB53-00390. Hinta rapsakka kylläkin.
H-sarjan pumppua ollut 1-2kpl Kataikon hyllyssä, mutta päivän tilannetta ei nyt muista, selviää soittamalla..Onkohan uutta pumppua helposti saatavilla jos vanha hajoaa.
Nämä tuli mieleen lukematta koko ketjua. Riippuen nyt kuinka paljon haluaa mielenrauhaa tai varmuuttaEn oikein tiedä miten varautua siihen, jos tuo kv-pumppu jumittaa. Siitä ei taida tulla edes mitään ilmoitusta smart cloudiin, vaan se pitää itse huomata? Meillä kun ohjauspaneeli teknisessä tilassa, niin ei tuota välttämättä huomaa kovinkaan nopeasti ja sitten on jo liian myöhäistä.. vapaakierto periaatteessa saattaa toimia, vielä testaamatta. Sitten mulla on ne tyhjennysventtiilit putkissa ulkona, mutta niidenkin toimivuus vähän kysymysmerkki.
Ihan mielenkiinnosta, onko kukaan selvitänyt pumpun valmistajaa että saako tätä ulkomailta? Takkuhan ei koske pumpun jumitamista koska valmitajan mielestä kyse ei ole pumpun viasta vaan lämmönjaossa olevat epäpuhtaudet aiheuttavat jumittamisen.H-sarjan pumppua ollut 1-2kpl Kataikon hyllyssä, mutta päivän tilannetta ei nyt muista, selviää soittamalla..
Nämä tuli mieleen lukematta koko ketjua. Riippuen nyt kuinka paljon haluaa mielenrauhaa tai varmuutta
1) asenna jäätymisenesto venttiili 2) asenna lämpötila-anturi mistä huomaat jäähtymisen 3) Asenna magneettimutaihti 4) akusto sähkökatkon varalle 4) hankk/asenna uusi pummpu rikkoutumisen varalle
Niin, tähän voisi autta toinen pumppu kytkettynä sarjaan / rinnan ja käynnistyy jos lämpötilat laskee tms. Foorumilta löytyy varmasti erilaisia toteutapoja hoittaa ongelma. Itsellä ei ole Panan VILP niin tieto Panan käytäytymisestä on varsin ohut..Mun mielestä suurin ongelma on siinä että tuo laite reagoi mihin tahansa häiriöön sammuttamalla sen kv pumpun. Eli vaikka pumpussa, tai kierrossa ei olisi mitään ongelmaa, ei lohduta, kun kierto on tarkoituksellisesti pysäytetty.
Niin, tähän voisi autta toinen pumppu kytkettynä sarjaan / rinnan ja kännitsyy jos lämpötilat laskee tms.
Joku väitti täällä että tuo rinnakkainen kv pumppu myös aiheuttaa virheen, jos vesi virtaa sellaisella hetkellä kun pana ei sitä odota..Niin, tähän voisi autta toinen pumppu kytkettynä sarjaan / rinnan ja kännitsyy jos lämpötilat laskee tms. Foorumilta löytyy varmasti erilaisia toteutapoja hoittaa ongelma. Itsellä ei ole Panan VILP niin tieto Panan käytäytymisestä on varsin ohut..
Jos sen ylimääräisen kiertovesipumpun laittasi käynnistymään esim +5C asteessa niin luulisi että Pana on jo silloin juntturassa eikä tuplavirhe haittaa. Toki, voihan tohon laittaa ennakkohälytyksen esim +10C tai jopa korkeammalle.Joku väitti täällä että tuo rinnakkainen kv pumppu myös aiheuttaa virheen, jos vesi virtaa sellaisella hetkellä kun pana ei sitä odota..
En ole tuota mitenkään todentanut.
Eli tuo termostaatti jonnekin Panasonicin sisälle vesilinjaan kiinni, mutta miten termostaatista saa ohjauksen pumpulle?Jos sen ylimääräisen kiertovesipumpun laittasi käynnistymään esim +5C asteessa niin luulisi että Pana on jo silloin juntturassa eikä tuplavirhe haittaa. Toki, voihan tohon laittaa ennakkohälytyksen esim +10C tai jopa korkeammalle.
Yleensäottaen suositelen lukemaan enemän kuin vähemmän ja kiinnitämään huomioita myös siihen mitä ei sanota. Käyttäjien kokemukset ja vertaistuki on myös aika hyvällä tasolla Panan pumpujen kohdalla. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Aloitasin sinuna asetamalla ihan etäluetavan lämpömittarin esim Ruuvi tms millä pääset seuraamaan lämpötiloja. Mulla kenkkuili pakstin ja asensin Ruuvi tagin ja ihan hyvin on toiminut. Siinä saa mielenrauhaa ja samalla tutustuu laitteistoon. Seuraava aseklta voi sitten miettiä rauhassa...Eli tuo termostaatti jonnekin Panasonicin sisälle vesilinjaan kiinni, mutta miten termostaatista saa ohjauksen pumpulle?
Tarvisi kyllä melkein putkimiehen tuon kytkemään, niin pieni kynnys tässäkin. Kunpa olisin lukenut tämän ketjun ennen asennusta..
Pitäisi varmistaa millaisia lämpötiloja siellä normaalisti on sulatuksen aikana. Tuo härveli on siitä hullu että se sammuttaa kv pumpun sulatusjakson ajaksi ja sulattaa kennon laitteeseen jääneellä lämpöenergialla, kv pumppu ja sähkövastus käynnistetään vasta kun on niin kylmää ettei laitteeseen varautunut energia riitä sulatukseen.Jos sen ylimääräisen kiertovesipumpun laittasi käynnistymään esim +5C asteessa niin luulisi että Pana on jo silloin juntturassa eikä tuplavirhe haittaa. Toki, voihan tohon laittaa ennakkohälytyksen esim +10C tai jopa korkeammalle.
Ainakaan 15l/min virtaus ei aiheuta J-sarjalaisessa hälyjä, joskus kun jäi sarjassa oleva varapumppu vahingossa päälle.Joku väitti täällä että tuo rinnakkainen kv pumppu myös aiheuttaa virheen, jos vesi virtaa sellaisella hetkellä kun pana ei sitä odota..
En ole tuota mitenkään todentanut.
Onko sulla joku varaaja siinä välissä vai millainen systeemi? Pitäisi varmaan itsekin testailla pakkasten tultua että kiertääkö vesi yhtään jos laitan pumpun sulakkeet pois päältä.Mulla on shuntin ja talon lattialämmityksen kierron putkitus niin, että lattialämmityksen kiertovesipumppu pitää yllä pientä kiertoa Panan ulkoyksikössä vaikka pumppu on jumissa.
Meillä on 7 kw J-monossa direct moodi ollut päällä kohta 1,5 vuotta. Pana pörrää taukoamatta, eikä tarvitse miettiä talven jäätymisiä. Kesäkautena huhtikuulta lokakuulle käytän aikakellokäyttöä ja tällä hetkellä ei aikakelloa, vaan pyörii koko ajan. Vuosicoppi on mittareilla mitattuna (pollu/eltako) 2,8.Kauhulla lueskelin tätä ketjua.. olin naiivisti ajatellut että ainoa realistinen jäätymistilanne olisi sähkökatko näiden monoblockien kanssa mutta tämä pumpun jumitus taitaakin olla varsin yleistä.
Mulla on pyörinyt pumppu nyt vajaa 2kk, puhdistelin eilen tuon mutasihdin ja ei siinä verkossa kamalasti mitään ollut, ehkä n. 10 pientä metallinpalasta tms. Mitään magneettia en siinä nähnyt, mutta ehkä se siellä jossain on.
Katselin kyllä että nuo meno- ja tulopuolen anturit näyttivät 28 astetta koko ajan (ulkona 0 astetta), eli kai se pumppu siellä koko ajan vähän vettä kierrättää, vaikka mulla buffer-kytkentä käytössä. Kun siis täällä joku taisi sanoa, että ei kierrätä silloin kun pumppu lepäilee. Eilen oli 3kpl n. 1,5h mittaisia käyntijaksoja pumpulla, eli aika paljon se vielä näillä lämpötiloilla lepäilee.
En oikein tiedä miten varautua siihen, jos tuo kv-pumppu jumittaa. Siitä ei taida tulla edes mitään ilmoitusta smart cloudiin, vaan se pitää itse huomata? Meillä kun ohjauspaneeli teknisessä tilassa, niin ei tuota välttämättä huomaa kovinkaan nopeasti ja sitten on jo liian myöhäistä.. vapaakierto periaatteessa saattaa toimia, vielä testaamatta. Sitten mulla on ne tyhjennysventtiilit putkissa ulkona, mutta niidenkin toimivuus vähän kysymysmerkki.
Meillä on 7 kw J-monossa direct moodi ollut päällä kohta 1,5 vuotta. Pana pörrää taukoamatta, eikä tarvitse miettiä talven jäätymisiä. Kesäkautena huhtikuulta lokakuulle käytän aikakellokäyttöä ja tällä hetkellä ei aikakelloa, vaan pyörii koko ajan. Vuosicoppi on mittareilla mitattuna (pollu/eltako) 2,8.
Kokeile direct moodia. Copit ei heikkene ja ei tarvitse miettiä panan toimintaa. Pörrää omalla logiikalla vuoden ympäri.
Väärin.Katselin kyllä että nuo meno- ja tulopuolen anturit näyttivät 28 astetta koko ajan (ulkona 0 astetta), eli kai se pumppu siellä koko ajan vähän vettä kierrättää, vaikka mulla buffer-kytkentä käytössä. Kun siis täällä joku taisi sanoa, että ei kierrätä silloin kun pumppu lepäilee. Eilen oli 3kpl n. 1,5h mittaisia käyntijaksoja pumpulla, eli aika paljon se vielä näillä lämpötiloilla lepäilee.
Väärin.Tuo härveli on siitä hullu että se sammuttaa kv pumpun sulatusjakson ajaksi ja sulattaa kennon laitteeseen jääneellä lämpöenergialla, kv pumppu ja sähkövastus käynnistetään vasta kun on niin kylmää ettei laitteeseen varautunut energia riitä sulatukseen.
Väärin.
Pumppu vetää kovilla kierroksilla sulatukset, koska se käyttää sitä lämmitettyä vettä sulatuksiin (niin kuin normisti kaikki koneet). Ainoastaan alle -10'c lämpötiloissa sulatukset tehdään kompuralla, jolloin pumppu pysähtyy ja jos siellä silloin kiertää vesi (esim. toisen) pumpun pyörittämänä, niin kone menee vikatilaan.
Nopeasti kirjoitettu, niin korjataan paremmin ymmärrettäväksi.No eihän se nyt väärin ole, kun itsekin kumoat tuon seuraavassa virkkeessä.
Ja tuo "alle -10C" tarkoittaa siis tilannetta jolloin lämpötila on korkeampi kuin -10C... Eli varsinkin eteläsuomessa se on se normaali sulatussykli.