Panasonic t-cap 9kw H20 virhe

Ton1A

Vakionaama
Olisihan siihen hienoa laittaa joku Grundfoss tms., mutta kun tuo on hieno kierrossäädettävä pumppu, jota ei tuosta vaan vaihdeta. Härvelissä on vieläpä virtausmittarikin, se menisi varmaan aika hämilleen jos virtaus ei tottelisi säätöä.

Joo, mun DIY-viritykseni pyöri 10 vuotta ihan perus Grundfoss-kiertovesipumpulla. Ei siinä koskaan ollut mitään ongelmia vesikierron kanssa.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Tuo taisi olla useammalla tavalla perin tavallisuudesta poikkeava tuo ko kv pumppu eikä tuo siten taida ihan heittämällä vaihtua peruspumppuun. Toisaalta "tavallinenkin" kv pumppu jossa on pwm tai 0-10V nopeudensäätö maksaa yleensä huomattavasti enemmän kun tavan 25-40 180 Grundphos tai vastaava Wilo.

Oliko se niin että tuo kv pumpun liitoksetkin olivat tavanomaisesta poikkeavia? Jotenkin muistelisin että tuo vesilinja olisi ollut painettavilla/tiivisteisillä muoviosilla tehty mutta ehkä tuo oma muisti tekee kuitenkin tepposet.

Toki mikäänhän ei ole tunnetusti mahdotonta, jotkut asiat ovat vain enemmän haastavia kun toiset. Jos on tiedossa millä tuo panan oma kv pumppu käskytetään (pwm/0-10V/joku muu) niin siihen löytynee ratkaisu ilman muuta. Virtausmittari tuskin on integroitu pumppuun (vai onko?) jolloin se ei häiriinny vaikka pumppu vaihtuisi. Ja oli se vesiputkisto sit millainen vain niin kaipa siihen saa tehtyä sovittimet jolla linjaan saa "perinteisen" mutta säädettävän kv pumpun.

On tuo ko ongelma laadultaan sellainen että sitä vastaan kannattaa suojautua etupainotteisesti vaikka se hiukan vaatisikin, paska kun osuu tuon osalta tuulettimeen niin se saattaa levitä laajallekin.

Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
On tuo ko ongelma laadultaan sellainen että sitä vastaan kannattaa suojautua etupainotteisesti vaikka se hiukan vaatisikin, paska kun osuu tuon osalta tuulettimeen niin se saattaa levitä laajallekin.
On se sellainen että jotain on tehtävä. Joko säännöllinen puhdistus usein, mikä ei ole kivaa, ei silti vaikeetakaan. Tai joku supersuodatin möhjän sieppaamiseen.

pamppu

Hyperaktiivi
On se kyllä metka että yksinkertaiset asiat pitää aina välillä tehdä ihmeellisen monimutkaisella, muovisella ja hajoavalla tavalla. Ja ulkona. Mulla on nyt 2013 vuodesta saakka Alpha 2L pyörittänyt vilpin vettä sisältä käsin. Kertaakaan en ole avannut mutasihtiä edes.

Harmi että euroopassa valmistajat voi loputtomasti väistellä vastuutaan väittämällä ”neva hööd, tää on ihan eka kerta”. Jep rait…

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Täällä 9 kW h-mono pyörinyt n. 4,5 vuotta, ei pumppujumia. Ainut vika ollut se vikuriräpsy 4 kertaa, joka on edelleen
selvittämättä kun ei taas ole esiintynyt.
Tuo pumppuongelma on kyllä ollut myyjän tiedossa koska minullekin suositeltiin ostotilanteessa magneettisuodattimen asentamista. Olen sen muutaman kerran putsannut, aina siellä jotakin on mutta se irtoaa magneetista ihan hanan alla huuhtomalla.
Onko tuo pumpussa oleva lika oikein lujassa( puupalikka ja vasara).

Moro. Juuri tossa purin yhden H-sarjan t-cap 9kw pumpun varaosiksi jos vielä on jollain tarvetta osille. Kompura ja kenno ainoat osat joita ei ole,mutta kaikki muu löytyy. Esim. pumppu ja sen putket uudet ja vain koekäytetty kun vaihdettiin jäätymisen seurauksena kompuran leikattua kiinni... Myös kompuraa ohjaava piirikortti uusi. Ilmoitus löytyy myynti osiosta.

Viimeksi muokattu:

Kelmer

Jäsen
Sain liimattua sen vuotavan putken tuossa helmikuussa muoviliimalla ja epoksilla. Nyt ihan vähän tiputtaa vielä, vaikuttaa tulevan tällä kertaa putket yhdistävän O-renkaan ohi. Onko putken muoto muuttunut tai O-rengas väsynyt kun sitä joutunut purkamaan, paha sanoa. Kuitenkin tiputus niin vähäistä että reilu 5vk nyt pystynyt tuota käyttämään.

Helmikuussa kuulin myös että osa on tilattava tehtaalta, ei ole varaosana edes saatavilla. Sitä saatavuutta odotellessa...

2vk käytön jälkeen tarkastin koneen oman magneetti filtterin ja silloin ei ollut likaa nähtävissä. Pitänee kevään mittaan tarkastaa ja syksyllä ehdottomasti. Magneetti siinä saisi olla ehkä tehokkaampi kun kerran läpi päästää pumppua jumittaavaa töhnää, jos se nyt edes kaikki magneettiin tarttuu. Tuo pitääkin testata jos ja kun pumpusta löytyy tuota mustaa että onko se magneettiin tarttuvaa.

Kiertovesipumppu ei ole kovin hankala avata ja putsata maallikonkaan mutta on siinäkin riski jotain särkeä ja mitenhän taas takuut menee kun noita on itse aukonut jos jostain muusta syystä pumppu hajoaa.

pökö

Kaivo jäässä
Kiertovesipumppu ei ole kovin hankala avata ja putsata maallikonkaan mutta on siinäkin riski jotain särkeä ja mitenhän taas takuut menee kun noita on itse aukonut jos jostain muusta syystä pumppu hajoaa.
Onkohan uutta pumppua helposti saatavilla jos vanha hajoaa.

Kelmer

Jäsen
Oliko se niin että tuo kv pumpun liitoksetkin olivat tavanomaisesta poikkeavia? Jotenkin muistelisin että tuo vesilinja olisi ollut painettavilla/tiivisteisillä muoviosilla tehty mutta ehkä tuo oma muisti tekee kuitenkin tepposet.
Pumpun liitokset on juuri tuollaiset että painetaan putki sisään jossa kuminen O-rengas ja metallinen panta lukitsee paikalleen.

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Kauhulla lueskelin tätä ketjua.. olin naiivisti ajatellut että ainoa realistinen jäätymistilanne olisi sähkökatko näiden monoblockien kanssa mutta tämä pumpun jumitus taitaakin olla varsin yleistä.

Mulla on pyörinyt pumppu nyt vajaa 2kk, puhdistelin eilen tuon mutasihdin ja ei siinä verkossa kamalasti mitään ollut, ehkä n. 10 pientä metallinpalasta tms. Mitään magneettia en siinä nähnyt, mutta ehkä se siellä jossain on.

Katselin kyllä että nuo meno- ja tulopuolen anturit näyttivät 28 astetta koko ajan (ulkona 0 astetta), eli kai se pumppu siellä koko ajan vähän vettä kierrättää, vaikka mulla buffer-kytkentä käytössä. Kun siis täällä joku taisi sanoa, että ei kierrätä silloin kun pumppu lepäilee. Eilen oli 3kpl n. 1,5h mittaisia käyntijaksoja pumpulla, eli aika paljon se vielä näillä lämpötiloilla lepäilee.

En oikein tiedä miten varautua siihen, jos tuo kv-pumppu jumittaa. Siitä ei taida tulla edes mitään ilmoitusta smart cloudiin, vaan se pitää itse huomata? Meillä kun ohjauspaneeli teknisessä tilassa, niin ei tuota välttämättä huomaa kovinkaan nopeasti ja sitten on jo liian myöhäistä.. vapaakierto periaatteessa saattaa toimia, vielä testaamatta. Sitten mulla on ne tyhjennysventtiilit putkissa ulkona, mutta niidenkin toimivuus vähän kysymysmerkki.

Espejot

Hyperaktiivi
En oikein tiedä miten varautua siihen, jos tuo kv-pumppu jumittaa. Siitä ei taida tulla edes mitään ilmoitusta smart cloudiin, vaan se pitää itse huomata? Meillä kun ohjauspaneeli teknisessä tilassa, niin ei tuota välttämättä huomaa kovinkaan nopeasti ja sitten on jo liian myöhäistä.. vapaakierto periaatteessa saattaa toimia, vielä testaamatta. Sitten mulla on ne tyhjennysventtiilit putkissa ulkona, mutta niidenkin toimivuus vähän kysymysmerkki.
Nämä tuli mieleen lukematta koko ketjua. Riippuen nyt kuinka paljon haluaa mielenrauhaa tai varmuutta
1) asenna jäätymisenesto venttiili 2) asenna lämpötila-anturi mistä huomaat jäähtymisen 3) Asenna magneettimutaihti 4) akusto sähkökatkon varalle 4) hankk/asenna uusi pummpu rikkoutumisen varalle

H-sarjan pumppua ollut 1-2kpl Kataikon hyllyssä, mutta päivän tilannetta ei nyt muista, selviää soittamalla..
Ihan mielenkiinnosta, onko kukaan selvitänyt pumpun valmistajaa että saako tätä ulkomailta? Takkuhan ei koske pumpun jumitamista koska valmitajan mielestä kyse ei ole pumpun viasta vaan lämmönjaossa olevat epäpuhtaudet aiheuttavat jumittamisen.

Jule

Vakionaama
Nämä tuli mieleen lukematta koko ketjua. Riippuen nyt kuinka paljon haluaa mielenrauhaa tai varmuutta
1) asenna jäätymisenesto venttiili 2) asenna lämpötila-anturi mistä huomaat jäähtymisen 3) Asenna magneettimutaihti 4) akusto sähkökatkon varalle 4) hankk/asenna uusi pummpu rikkoutumisen varalle

Mun mielestä suurin ongelma on siinä että tuo laite reagoi mihin tahansa häiriöön sammuttamalla sen kv pumpun. Eli vaikka pumpussa, tai kierrossa ei olisi mitään ongelmaa, ei lohduta, kun kierto on tarkoituksellisesti pysäytetty.

Normaalissa talossahan on lämpöenergiaa varautuneena ihan valtavasti, jos vaan lämpö saataisiin leviämään tasaisesti kaikkialle jossa jäätyninen rikkoo jotain, ei mikään käytössä oleva rakennus jäädy kovillakaan pakkasilla.

Espejot

Hyperaktiivi
Mun mielestä suurin ongelma on siinä että tuo laite reagoi mihin tahansa häiriöön sammuttamalla sen kv pumpun. Eli vaikka pumpussa, tai kierrossa ei olisi mitään ongelmaa, ei lohduta, kun kierto on tarkoituksellisesti pysäytetty.
Niin, tähän voisi autta toinen pumppu kytkettynä sarjaan / rinnan ja käynnistyy jos lämpötilat laskee tms. Foorumilta löytyy varmasti erilaisia toteutapoja hoittaa ongelma. Itsellä ei ole Panan VILP niin tieto Panan käytäytymisestä on varsin ohut..

Viimeksi muokattu:

lmfmis

Vakionaama
Niin, tähän voisi autta toinen pumppu kytkettynä sarjaan / rinnan ja kännitsyy jos lämpötilat laskee tms.

Tuo pumppu linjaan (sarjaan) on se paras suoja kv jumittamaan ja halpakin.

Panan kanssa vain järkevää laittaa vaikka termistaatilla/shellyllä yms päälle ohjattavaksi.

Jule

Vakionaama
Niin, tähän voisi autta toinen pumppu kytkettynä sarjaan / rinnan ja kännitsyy jos lämpötilat laskee tms. Foorumilta löytyy varmasti erilaisia toteutapoja hoittaa ongelma. Itsellä ei ole Panan VILP niin tieto Panan käytäytymisestä on varsin ohut..
Joku väitti täällä että tuo rinnakkainen kv pumppu myös aiheuttaa virheen, jos vesi virtaa sellaisella hetkellä kun pana ei sitä odota..

En ole tuota mitenkään todentanut.

Espejot

Hyperaktiivi
Joku väitti täällä että tuo rinnakkainen kv pumppu myös aiheuttaa virheen, jos vesi virtaa sellaisella hetkellä kun pana ei sitä odota..

Jos sen ylimääräisen kiertovesipumpun laittasi käynnistymään esim +5C asteessa niin luulisi että Pana on jo silloin juntturassa eikä tuplavirhe haittaa. Toki, voihan tohon laittaa ennakkohälytyksen esim +10C tai jopa korkeammalle.

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Jos sen ylimääräisen kiertovesipumpun laittasi käynnistymään esim +5C asteessa niin luulisi että Pana on jo silloin juntturassa eikä tuplavirhe haittaa. Toki, voihan tohon laittaa ennakkohälytyksen esim +10C tai jopa korkeammalle.
Eli tuo termostaatti jonnekin Panasonicin sisälle vesilinjaan kiinni, mutta miten termostaatista saa ohjauksen pumpulle?

Tarvisi kyllä melkein putkimiehen tuon kytkemään, eli pieni kynnys tässäkin. Kunpa olisin lukenut tämän ketjun ennen asennusta..

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Eli tuo termostaatti jonnekin Panasonicin sisälle vesilinjaan kiinni, mutta miten termostaatista saa ohjauksen pumpulle?

Tarvisi kyllä melkein putkimiehen tuon kytkemään, niin pieni kynnys tässäkin. Kunpa olisin lukenut tämän ketjun ennen asennusta..
Yleensäottaen suositelen lukemaan enemän kuin vähemmän ja kiinnitämään huomioita myös siihen mitä ei sanota. Käyttäjien kokemukset ja vertaistuki on myös aika hyvällä tasolla Panan pumpujen kohdalla. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Aloitasin sinuna asetamalla ihan etäluetavan lämpömittarin esim Ruuvi tms millä pääset seuraamaan lämpötiloja. Mulla kenkkuili pakstin ja asensin Ruuvi tagin ja ihan hyvin on toiminut. Siinä saa mielenrauhaa ja samalla tutustuu laitteistoon. Seuraava aseklta voi sitten miettiä rauhassa...

Jule

Vakionaama
Pitäisi varmistaa millaisia lämpötiloja siellä normaalisti on sulatuksen aikana. Tuo härveli on siitä hullu että se sammuttaa kv pumpun sulatusjakson ajaksi ja sulattaa kennon laitteeseen jääneellä lämpöenergialla, kv pumppu ja sähkövastus käynnistetään vasta kun on niin kylmää ettei laitteeseen varautunut energia riitä sulatukseen.

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Joo ehkä mulla nyt ensimmäinen vaihe on tosiaan jonkun hälytyksen virittäminen, jos pumpun sisällä lämpötila laskee liian alas esim. tuolla Ruuvilla, se toki vaatii sitten sen gatewayn mikä vähän kallis tähän tarkoitukseen.

Vähän asiaan liittyen, eristelin alkusyksystä noita pumpun sisuksia ja laitoin myös ne lämpötila-anturit armaflexin sisään. Kannattaisikohan ne jättää kuitenkin eristämättä, ettei ainakaan anna liian lämpimiä arvoja pumpulle, jos vaikuttaa jotain noihin sulatuksiin ym?

Tällä hetkellä näyttää tällaisia arvoja:

1730632224447.png

Karvakuono

Aktiivinen jäsen

Ainakaan 15l/min virtaus ei aiheuta J-sarjalaisessa hälyjä, joskus kun jäi sarjassa oleva varapumppu vahingossa päälle.

Ton1A

Vakionaama
Mulla on shuntin ja talon lattialämmityksen kierron putkitus niin, että lattialämmityksen kiertovesipumppu pitää yllä pientä kiertoa Panan ulkoyksikössä vaikka pumppu on jumissa.

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Mulla on shuntin ja talon lattialämmityksen kierron putkitus niin, että lattialämmityksen kiertovesipumppu pitää yllä pientä kiertoa Panan ulkoyksikössä vaikka pumppu on jumissa.
Onko sulla joku varaaja siinä välissä vai millainen systeemi? Pitäisi varmaan itsekin testailla pakkasten tultua että kiertääkö vesi yhtään jos laitan pumpun sulakkeet pois päältä.

Ton1A

Vakionaama
On puskurivaraaja, vanha öljykattila. Tää mun systeemini ei muuten oikein toimi, kun on kaksi eri lämpöistä piiriä, joista lämpimämpi virtaa varsin vähän (pesutilat). Talon pääkiertoon shuntataan Panasonicin tulosta, joten vaikka ulkoyksikön pumppu olisi pysähdyksissä, pääkierron pumppu kierrättää ainakin osan virtauksesta ulkoyksikön kautta. Tätä on testattu ihan käytännössäkin. Alunperin shunttasin kattilavedestä, mutta tuollainen öljykattila on huono kerrostumien ja sekoittumisen suhteen, kovalla pakkasella tuli pari astetta häviötä jo ihan sekoittumisen vuoksi.

Varasysteeminä on ihan mekaanisesti ohjattu öljykattilan varavastus, se saa luvan kytkeytyä kun shuntti on selällään. Siinä on tietysti myös oma termostaattinsa.

kaihakki

Vakionaama
Kauhulla lueskelin tätä ketjua.. olin naiivisti ajatellut että ainoa realistinen jäätymistilanne olisi sähkökatko näiden monoblockien kanssa mutta tämä pumpun jumitus taitaakin olla varsin yleistä.

Mulla on pyörinyt pumppu nyt vajaa 2kk, puhdistelin eilen tuon mutasihdin ja ei siinä verkossa kamalasti mitään ollut, ehkä n. 10 pientä metallinpalasta tms. Mitään magneettia en siinä nähnyt, mutta ehkä se siellä jossain on.

Katselin kyllä että nuo meno- ja tulopuolen anturit näyttivät 28 astetta koko ajan (ulkona 0 astetta), eli kai se pumppu siellä koko ajan vähän vettä kierrättää, vaikka mulla buffer-kytkentä käytössä. Kun siis täällä joku taisi sanoa, että ei kierrätä silloin kun pumppu lepäilee. Eilen oli 3kpl n. 1,5h mittaisia käyntijaksoja pumpulla, eli aika paljon se vielä näillä lämpötiloilla lepäilee.

Meillä on 7 kw J-monossa direct moodi ollut päällä kohta 1,5 vuotta. Pana pörrää taukoamatta, eikä tarvitse miettiä talven jäätymisiä. Kesäkautena huhtikuulta lokakuulle käytän aikakellokäyttöä ja tällä hetkellä ei aikakelloa, vaan pyörii koko ajan. Vuosicoppi on mittareilla mitattuna (pollu/eltako) 2,8.
Kokeile direct moodia. Copit ei heikkene ja ei tarvitse miettiä panan toimintaa. Pörrää omalla logiikalla vuoden ympäri.

Onhan sinulla kuitenkin joku muukin lämmityssysteemi panan lisäksi, joten ei syytä huoleen. Pumpun jumiutuminen on tietysti mahdollista. Mutta anna nyt vaan panan pörrätä ja seuraat tilannetta. Vuoden päästä olet viisaampi. Ei kannata nyt ratkoa monenlaisia potentiaalisia tulevaisuuden ongelmaskenaarioita etukäteen, kun ei edes ole tietoa, ovatko realistisia.

Viimeksi muokattu:

Nihan

Aktiivinen jäsen
Meillä on 7 kw J-monossa direct moodi ollut päällä kohta 1,5 vuotta. Pana pörrää taukoamatta, eikä tarvitse miettiä talven jäätymisiä. Kesäkautena huhtikuulta lokakuulle käytän aikakellokäyttöä ja tällä hetkellä ei aikakelloa, vaan pyörii koko ajan. Vuosicoppi on mittareilla mitattuna (pollu/eltako) 2,8.
Kokeile direct moodia. Copit ei heikkene ja ei tarvitse miettiä panan toimintaa. Pörrää omalla logiikalla vuoden ympäri.

Pumpun jumiminen on panan kanssa se pääriski ja siihen ei vakiolämpömoodi vaikuta millään lailla. Jokaisen pana-omistajan olisi ihan viisasta rakennella vähintäänkin jonkinlainen hälytys joka liipaistuu lämpöjen laskusta. Tai jos virittelyintoa riittää niin järjestää vapaakierto tai kakkospumppu linjaan.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Väärin.
Ei se pumppu mitään kierrätä, jos buffer-kytkentä on käytössä, vaan lepäilee tauon ajan. Sehän se on koko buffer-kytkennän idea.
Tuo härveli on siitä hullu että se sammuttaa kv pumpun sulatusjakson ajaksi ja sulattaa kennon laitteeseen jääneellä lämpöenergialla, kv pumppu ja sähkövastus käynnistetään vasta kun on niin kylmää ettei laitteeseen varautunut energia riitä sulatukseen.
Väärin.
Pumppu vetää kovilla kierroksilla sulatukset, koska se käyttää sitä lämmitettyä vettä sulatuksiin (niin kuin normisti kaikki koneet). Ainoastaan -10'c ja kylmemmässä sulatukset tehdään kompuralla, jolloin pumppu pysähtyy ja jos siellä silloin kiertää vesi (esim. toisen) pumpun pyörittämänä, niin kone menee vikatilaan.

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Sulatukset tehdään kompressorilla jos edes toinen näistä ehdoista täyttyy sulatuksen alkaessa
  • Ulkolämpötila on alle -10 astetta
  • Pumpulle tulevan veden lämpötila on alle +28 astetta
Kompressorisulatuksessa kiertovesipumppu ei pyöri ja laite ottaa kovan sähkötehon. Vesisulatuksessa pumppu pyörii, sähköteho on huomattavasti pienempi ja sulatusaika huomattavasti lyhyempi. Lisäksi pohjan sulatusvastuksen voi asettaa päälle vain sulatuksen ajaksi.

kaihakki

Vakionaama
Meillä J-sarjalainen, pyynti läpi vuoden +43 astetta, direct moodi, pyörii taukoamatta, vesisulatukset kaikissa oloissa -23 saakka, jolloin laite pysähtyy.

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Toi direct-moodi ei oikein maistu, kun taitaa olla meidän pumpussa minimiteho jotain 1,5kw luokkaa. Eilen oli lämpötila -1 ja +1 välillä koko pv ja pumppu kulutti 16kwh sähköä. Bufferilla pystyy myös ajamaan paremmin halvoilla tunneilla. Vesisulatuksen siinä varmaan menettää ainakin vielä näillä keleillä, jos siinä tuo 28 asteen raja on tulevalle vedelle.

Ehkä meillä sitten hyvin eristetyt putket, jos pumppu ei kerran kierrätä mitään lepoaikana eikä lämpötila tuon enempää laske useamman tunnin levon aikana. Taidan ne eristeet silti ottaa pois pumpun lämpötila-antureiden päältä.

Arisoft

Hyperaktiivi
Miten tuo pumppu eroaa muista niin, että se pystyy pelkällä varaajan vedellä lämmittämään höyrystimen ilman että kompressori käy?

Olisko kuitenkin kyse siitä että se vain estää kylmän veden pääsyn varaajasta lämmitykseen mutta kompressori silti käy ja lämmittää höyrystimen kuumaksi?

Ton1A

Vakionaama
Kyllä se kompura käy vesisulatuksessakin, oleellista on se että höyrystimeen saadaan lämpöä jäähdyttämällä vesikiertoa.

Jule

Vakionaama
Väärin.
Pumppu vetää kovilla kierroksilla sulatukset, koska se käyttää sitä lämmitettyä vettä sulatuksiin (niin kuin normisti kaikki koneet). Ainoastaan alle -10'c lämpötiloissa sulatukset tehdään kompuralla, jolloin pumppu pysähtyy ja jos siellä silloin kiertää vesi (esim. toisen) pumpun pyörittämänä, niin kone menee vikatilaan.

No eihän se nyt väärin ole, kun itsekin kumoat tuon seuraavassa virkkeessä.

Ja tuo "alle -10C" tarkoittaa siis tilannetta jolloin lämpötila on korkeampi kuin -10C... Eli varsinkin eteläsuomessa se on se normaali sulatussykli.

Pretor

Aktiivinen jäsen
No eihän se nyt väärin ole, kun itsekin kumoat tuon seuraavassa virkkeessä.

Ja tuo "alle -10C" tarkoittaa siis tilannetta jolloin lämpötila on korkeampi kuin -10C... Eli varsinkin eteläsuomessa se on se normaali sulatussykli.
Nopeasti kirjoitettu, niin korjataan paremmin ymmärrettäväksi.
Tulee noista automaatioista johtuen niiden logiikan mukaan laitettua alle -10'c -> kylmempää. Yli -10'c ->lämpimämpää.
Tosiaan jos puhutaan, että pakkasta on alle -10'c, niin on jotain 0 ja -10'c väliltä.

Back
Ylös Bottom