Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miksi olisi? Vaihtaen vaan...60 litraisessa 2kW vastuksella varustetussa Jäspi -tulistusvaraajassani on hieman lyhykäinen sähköjohto, ylettyy pistorasialle epäsiististi VILPin puskurivaraajan päältä oikoen. Onko mitään estettä vaihtaa johtoa metrin pidempään?
Ei tästä välttämättä ihan pienellä rempalla selviä, mutta asia on etukäteen selvitettävissä.Minkä kokoiset ryhmäsulakkeet noiden nykyisten suurimpien taulussa olevien 3x25 tilalle olisi hyvät, 3x50? Täytyykö ryhmäsulakkeiden olla aina vähintään pykälää pienemmät kuin pääsulakkeiden? Riittääkö sähkölaitokselta tilaus pääsulakkeiden vaihdosta ja itse voi vaihtaa nuo ryhmäsulakkeet? Kiitoksia jos joku viitsii jakaa tietouttaan. T. Haluan saunaan pakkasella.
Miksi niiden pitäisi olla yhtäaikaa päällä? Onhan 3x35 A niukasti kahteen asuntoon, mutta ei kai kämppää tarvitse lämmittää kiukaan ollessa päällä. Eikä varsinkaan sähköautoa ladata. Vai saunotaanko tuntikausia päivittäin? Saunoessa olisi tietysti kiva olla lämmintä vettä. Mutta riittäähän tuo 25 kW kiukaaseen ja vastuksiin. Kai se VILP sentään melkein aina käynnissä on eli ei tarvita ainakaan täyttä vastustehoa.Pelkistään molemmat saunat ja vilpin varaajan vastukset vievät 33kw parhaimmillaan.
Työkaveri vaihtoi roput 25A -> 35A oktssa juuri. Pitää kuulemma ladata sähköautoa ja talo on sähkölämmitteinen. Pari tonnia meni siihen muutokseen ja seurauksena tietysti jatkuvasti suuremmat kk-maksut.Voi olla aika kallis urakka vaihtaa pääsulakkeet. Pitäähän koko keskus ja syöttökaapelit mitoittaa sen mukaan.
Ei saunota tuntikausia. Joo eihän sitä tiedä milloin kukin saunoo niin äkkiäkös sitä kovalla pakkaskelillä molemmissa asunnoissa saatetaan laittaa illalla sauna päälle ja juuri kun CTC sähkövastukset on laulamassa. Jostain syystä vaikka saunat eivät ole päällä eikä auto latauksessa niin 6kw+7.8kw on ollut talvella maksimi mitä olen tuossa näytöllä havainnut eli ei silloinkaan saisi 15kw kerralla käyttöön. Tämä olisi kanssa tärkeä, kun saunojen ja suihkujen jälkeen nopea varaajan lämpötilan nosto olisi tärkeä asia huomioiden kovalla pakkasella tapahtuvan 10kw jatkuvan kulutuksen niin ei paljon jää suihkuvedelle vastustehoa kun patterit syö samaa tahtia melkein energian kuin sitä varaajan taiotaanMiksi niiden pitäisi olla yhtäaikaa päällä? Onhan 3x35 A niukasti kahteen asuntoon, mutta ei kai kämppää tarvitse lämmittää kiukaan ollessa päällä. Eikä varsinkaan sähköautoa ladata. Vai saunotaanko tuntikausia päivittäin? Saunoessa olisi tietysti kiva olla lämmintä vettä. Mutta riittäähän tuo 25 kW kiukaaseen ja vastuksiin. Kai se VILP sentään melkein aina käynnissä on eli ei tarvita ainakaan täyttä vastustehoa.
Voi olla aika kallis urakka vaihtaa pääsulakkeet. Pitäähän koko keskus ja syöttökaapelit mitoittaa sen mukaan.
Naapurin kiuas tiputtaa vastuksista ison osan pois. Molemmilla on vissiin 3x25 sopimukset ja nyt onkin selvittelyssä, että tuleeko koko taloon vain se 3x25 17kw teho sähköyhtiöltä vaikka pääsulakkeet antaisivat 3x35 24kw, mahdollisuutena on siis, että on otettu tuo pienempi sopimus 3x25 aikoinaan koska muutaman euron pienempi perusmaksu ja jos näin on niin siitä nostosta irtoaisi edes se 7kw lisää.Sähköautovaraukset samalla kuntoon ettei joudu uutta remppaa tekemään muutaman vuoden sisällä.
Tiputtaako kumpikin kiuas vastukset pois päältä?
63A pääsulakkeiden tilalle voisi riittää 50A pääsulakkeet (tiukkaa tekee jos kaikki halutaan päälle samaan aikaan) jolloin nykyinen syöttöjohto voisi riittää. Mutta tuo selviää sähkölaitokselta millaiset sulakkeet saa nykyisellä johdolla.
Voi mennä piuhakin vaihtoon.
Varsinkin 63 ja ehkä 50:kin vaatii mahdollisesti sähkötaulun vaihdon. Selviää sähkäriltä.
Onko nuo 25 ryhmäsulakkeet asuntokohtaiset? Vai vilpin sulakkeita? Tai molempia?
Voi olla että 35A per asunto riittää. Tuo 25A:kin voisi riittää jos vilp on eri sulakkeiden takana. 25:llä pelaa moni omakotitalokin. Mutta jos lämmitys sähköllä niin vaatii kuorman rajoitusta ja tarkkaa mitoitusta mitä laitteita tulee mihinkin vaiheeseen yms. Tässäkin voi mennä taulu vaihtoon (jos eri kuin missä pääsulakkeet). Sähkäri selvittää.
Jos pumppu ja vastukset ovat toisen asunnon sähköissä niin sitten sen toisen asunnon sähköihin ei tarvi muutoksia (paitsi sähköauton osalta eli mahdollisesti kasvatus 35? Sähkäri selvittää).
Toisessa asunnossa sitten pelkästään tuo 9+15 kW on jo 35A per vaihe. Eli tämä asunto tarvis ehkä 50 sulakkeet (sähkäri selvittää)
Eli lyhyesti…. Sähkäriin ja sähkölaitokseen yhteyttä.
Pumppu on CTC Ecoair 410 ja sisäyksikkönä Ecozenith i250. Loistava pumppu on, ei pahaa sanottavaa, mutta liian pieni on tällaiseen 240m2 taloon patterilämmityksellä. Eka talvi kun kunnolla pakkasta niin huomaa erityisen hyvin. Teho -20c ulkolämpötilassa ei varmaan tuota 5kw edes ole enään kun pumppu vääntää reilu 50 asteista vettä, veikkaanpa lähempänä 4kw. -22c menee kiinni kokonaan automatic ellei sitten aikaisemmin jo halua lopettaa pyristelyä itse. Meillä asuu 2hlö ja olen meistä ainoa joka käy suihkussa illalla sen 5 minuuttia, puoliso käy aina aamulla/päivällä. Toisessa asunnossa asuu 3hlö ja heilläkin suihkuttelu on vähäistä. Tuo mainitsemasi lämminvesivaraaja täytyy kyllä ehdottomasti laittaa, mutta järkevänä vaihtoehtona on vain asuntoihin laitettavat joka tarkoittaa esim.saunamallista Jäspin laatuvaraajaa tai sittel jos seinälle asentaa niin oltava alle 30cm syvyys varaajalla ja tällöin vaihtoehtona on vain kiinassa tehtyjä elctroluxeja ja esim. ariston velis evo 100L. Todennäköisesti päädyn tällaiseen seinälle asennettavaan ja tosiaan tuohan saa sitten lämmetä muina aikoina kuin illalla jolloin sen sauunomisen vaara molemmissa asunnoissa onTuohan on kooltaan noin 2 omakotitaloa. Sen verran vanha että eristykset ei ihan tätä päivää ole jos alkuperäisessä kunnossa.
10kW pumppu on tosiaan pieni kun vielä ottaa huomioon että 20 asteen pakkasella teho on ehkä 5kW.
Mikä pumppu olikaan kyseessä?
Tuolla saattaisi auttaa (isompi) varaaja käyttövedelle. Ei loppuisi käyttövesi kesken kaiken. Voisi ehkä olla erillinen sähköinen lisävaraaja (300l?) kunhan vastukset sammutetaan saunomisen ajaksi. Ehkä yösähköllä toimiva? Yöllä harvemmin saunotaan joten kiukaan tehon verran on enemmän tehoa käytettävissä kuin itse saunomisen aikana. 300l varaajia käytetään okt:issa joten voi olla saisi olla vähän isompikin.
Sattuuko usein että molemmissa asunnoissa saunotaan (suihkutellaan) samaan aikaan? Montako suihkuttelijaa?
Kuinka paljon lämmöt ehtii tippua saunomisen aikana?
Tuo käyttöveden lisäys auttaisi huonelämpöihinkin kun pumppu ja vastukset voisi saunomisen aikana keskittyä pelkästään huoneiden lämmitykseen.
Tuota mietin jos tulisi joskus sähköauto meille (viimeiseen asti lykätään kyllä tuota). Ei voi olla kovin halpaa, että tuosta läpikulkutie kaivetaan auki paksummille piuhoille ja sähkötaulu vaihdetaan ja tietysti autokatokseen paksut kaapelit vaihdetaan.Voi olla aika kallis urakka vaihtaa pääsulakkeet. Pitäähän koko keskus ja syöttökaapelit mitoittaa sen mukaan.
Eise sähköauto normimeiningillä paksuja piuhoja tarvitse, yön aikana riittää aika pienikin virta, mutta jos haluaa investoida siihen, että auto ladataan yön halvimman tunnin aikana vaikka 22kW teholla niin sitten sitä virtaa tarvitaan. Ei monikaan auto ota 16A enempää ja mukana tulevasta sukopiuhasta saa 8A eurooppalaisissa ja ehkä enemmän Aasian vehkeissä.Tuota mietin jos tulisi joskus sähköauto meille (viimeiseen asti lykätään kyllä tuota). Ei voi olla kovin halpaa, että tuosta läpikulkutie kaivetaan auki paksummille piuhoille ja sähkötaulu vaihdetaan ja tietysti autokatokseen paksut kaapelit vaihdetaan.
@Leo Kannattaa ihan omatoimisesti käydä katsomassa mitä taulujen tyyppikilvissä lukee.. Siis mittauskeskuksen, asuntojen ryhmäkeskusten ja ilmeisesti teillä on siellä vielä yksi yhteinen keskus jonka takana on tuo lämmitysjärjestelmä. Se voi tietysti olla myös mittauskeskuksen yhteydessä. Teillä on ilmeisesti siis kummallakin oma sähkösopimus ja taloyhtiöllä kolmas? Vai taloyhtiöllä sopimus ja maksatte sitten taloyhtiölle oman kulutuksen mukaan?
Mittauskeskuksen kilvessä lukee keskuksen nimellisvirta ( In ) joka määrää sen suurimman mahdollisen sähköliittymän, joka on nyt ilmeisesti tuo 3x35A, joka on kyllä nafti, mutta ei mahdoton sähkölämmitteiselle 70-luvun 240m2 talolle. Asuntokohtaisen liittymän maksimi sulakkeen määrittely ei ole ihan yhtä yksioikoista, tosin jos asunnon ryhmäkeskusen nimellisvirta on 25A, niin ei sitä asunnon sulaketta silloin paljoa nosteta.
Tuohon teidän lämmittimeenne on kytketty virtamuuntajat, jolla se mittaa kokonaisvirrankulutusta, ja rajoittaa omaa virrankäyttöään niin ettei sulakkeet pala, mutta mien tuo on nyt säädetty? Siis jos ne virtamuuntajat ovat siellä 35A liittymäkaapelissa mutta koneen asetuksiin on laitettu max 25A, se VILP jättää aina 3x10A tehoja käyttämättä, ja koko ongelma voi korjaantua pelkästään asetuksia muuttamalla, mutta tuo tosiaan pitäisi ensin selvittää että mistä se tuon virran mittaa, ja minkä liittymän takana tuo VILP on.
2x 9kW kiuas ei vielä pitäisi aiheuttaa ongelmia vaikka sähköliittymä onkin vain 3x35A, mikäli lämminvesivaraaja on päässyt toimimaan normaalisti ja käyttövesi on lämmitetty etukäteen.
Sähköauton lataus ei _pitäisi_ myöskään aiheuttaa ongelmia kunhan se lataus on toteutettu tehonrajoituksella (niin päin että lataus joustaa, eikä kuten nyt että lämmitys joustaa), tai vaihtoehtoisesti se auton lataus on asetettu riittävän pienelle max virralle. esim 3x6A voimavirtalataus on 4,1kW latausteho, joka normaalisti kyllä riittää arkiajot kattamaan.
Kai tuo sitten on jo niin vanha keskus että tyyppikilpeä ei ole vielä tuolloin vaadittu... Tai vaan pudonnut. Yleensä se kyllä on noissa vanhoissakin.Meillä on kiinteistömuotoinen paritalo ja molemmilla omat sähkösopimukset. Naapurissa on nuo pääsulakkeet tosiaan ja hänen tauluunsa kytketty vilp vastuksineen. Täytyykin selvitellä miten tuo vilp vastuksineen on kytketty. Muistelisin, että on 25a takana. CTC sisäyksiköm näytöltä näen, että pääsulakkeeksi on ilmoitettu 25 ja sitä pystyy muuttamaan itsekin. Kuvat omasta ryhmäkeskuksesta liitteenä + kaksi vanhaa kuvaa naapurin puolelta josta en nyt parempia kuvia tähän hätään saa. Omassani ei tyyppikilpeä tai mitäön tietoa näy.
Kai tuo sitten on jo niin vanha keskus että tyyppikilpeä ei ole vielä tuolloin vaadittu... Tai vaan pudonnut. Yleensä se kyllä on noissa vanhoissakin.
Siis meneekö tosiaan koko talon lämmitys toisen osapuolen piikkiin? Kai siinä nyt jokin kompensointi on? Vähän hankala hahmottaa kokonaisuus tuollaisista yksityiskohtakuvista.
Lähtökohtaisesti se VILP:n sulake on se minkä ko. laite vaatii, ja se virtamuuntajatiedon perusteella tapahtuva rajoitus tehdään jonkun pääsulakkeen perusteella.
Eihän sähköyhtiö mitenkään tehoa rajoita. Tuolta tulee mitä vaan, kunnes sulake palaa. Ja se palaminen vaatii aika runsaasti ylitehoa, varsinkin kohtuu lyhyellä ajalla kuten kiukaan käyttö.Että tuleeko koko taloon vain se 3x25 17kw teho sähköyhtiöltä vaikka pääsulakkeet antaisivat 3x35 24kw,
Tuo lienee se ongelma. Onko ymmärretty/kytketty väärin. No tuossa on tietysti kahdet "pääsulakkeet" vai miten tuo CTC on kytketty. Ilmeisesti menee toisen 3x25 A sähköistä. Toivottavasti virtamittaus on myös toteutetty tuosta eikä niistä 35 A sulakkeista. Voisi varmaankin melko huoletta laittaa noi virtamittarit sinne 35 A sulakkeille ja laittaa asetukseksi 35 A. Silloin tietysti voi 25 A ylittyä siinä liittymässä, jossa CTC on, mutta se edellyttää, ettei toisessa asunnossa ole kovin kummoista kulutusta ja taas siinä CTC-asunnossa on.CTC sisäyksiköm näytöltä näen, että pääsulakkeeksi on ilmoitettu 25 ja sitä pystyy muuttamaan itsekin.
Eihän sähköyhtiö mitenkään tehoa rajoita. Tuolta tulee mitä vaan, kunnes sulake palaa. Ja se palaminen vaatii aika runsaasti ylitehoa, varsinkin kohtuu lyhyellä ajalla kuten kiukaan käyttö.
Tuo lienee se ongelma. Onko ymmärretty/kytketty väärin. No tuossa on tietysti kahdet "pääsulakkeet" vai miten tuo CTC on kytketty. Ilmeisesti menee toisen 3x25 A sähköistä. Toivottavasti virtamittaus on myös toteutetty tuosta eikä niistä 35 A sulakkeista. Voisi varmaankin melko huoletta laittaa noi virtamittarit sinne 35 A sulakkeille ja laittaa asetukseksi 35 A. Silloin tietysti voi 25 A ylittyä siinä liittymässä, jossa CTC on, mutta se edellyttää, ettei toisessa asunnossa ole kovin kummoista kulutusta ja taas siinä CTC-asunnossa on.
25 A sulakkeet kuitenkin kestävät varsin pitkään 35 A virtaa.
Ei sitä pienennettyä pelkällä puhelinsoitolla saa.. Tai saa, mutta sieltä tulee asentaja vaihtamaan proput.Ok. Viereisen asunnon omistaja jossa nyt vuokralainen niin muisteli, että asuessaan tuossa niin laski sitä tehoa ihan soittamalla sähkön toimittajalle ja meinasi, että se on jäänyt sille tasolle. Eli näin ei sitten voisikaan ilmeisesti olla.
Kokeilin puolison kanssa. Tuijottelin ja hän kytki kiukaan tulille. Ei muutosta ihmeemmin virta-arvoissa. Pientä elämää oli kun yläosan sähkövastus kuumensi juuri käyttövettä 70 asteeseen. Olen talveksi sen asettanut niin, että sähkövastus lämmittää yläosan käyttövettä ja pumppu vain alaosan patterivettä kun ei järkeä tuolla pumpulla käyttövettä yrittää talvella tehdä. Vaihtoventtiilikonehan tämä on ja kierukka varaajassa.Ei sitä pienennettyä pelkällä puhelinsoitolla saa.. Tai saa, mutta sieltä tulee asentaja vaihtamaan proput.
Eli teillä on 3x35A liittymä jonka alla on 2kpl 3x25A käyttöpaikka.
Jos se vilp on nyt toisen käyttöpaikan takana, niin se sen vilpon täytyy vahtia niitä käyttöpaikan 3x25A sulakkeita ja rajoittaa hieman tehoja esim saunan lämmittäessä. Jos ne virtamuuntajat on asennettu mittaamaan liittymän virtaa (eli teidän kummankin sähköä), se rajoittaa tuottoa aivan liikaa, eikä varmasti riitä.
Jos tuon vilpin on asentanut putkari, jolla on vain ohjeistus sähkön kytketään, niin ei ole mitenkään tavaton asia että olisi väärässä paikassa nuo virtamuuntajat.
Tuo on melko helppo testata. Naapuri tuijottaa vihaisesti tuon vilpin näytön virta-arvoja kun sä käännät saunan päälle. Näkyykö virta-arvossa muutos? Lähtötilanne kannattaa kikkailla niin että on esim alle 20A, jolloin se vilpin mahdollinen tehonrajoitus ei sotke lukemaa liikaa.
Yleensähän tähti-kolmi-käynnistystä käytetään puhaltimille ja keskipakopumpuille tms., joiden kuormitus kasvaa kierrosluvun toisessa tai kolmannessa potenssissa. Käytännössähän vaihdetaan kolmioon, kun kierrosluku ei enää vaikuta nousevan käsikäytöllä ja automatiikka voi tarkkailla virtoja kellon avustamana. @Ton1A:han edellä kertoi virrasta ja virta kuvaa aika hyvin saatavaa vääntömomenttia, joka siis putoaa runsaaseen puoleen aluksi. Mutta mainitun kaltaisella kuormalla vääntämomentin putoaminen ei haittaa.Kuinka kriittinen oikea aikainen siirtyminen tähdestä kolmioon on? Tähän varmaan vaikuttaa paljon se miten isoa kuormaa moottorista otetaan, mutta yleisesti ajateltuna. Mikäli kevyesti kuormitetun moottorin lämmöt eivät nouse niin onko mitään muuta haittaa kuin pienempi saatava teho vaikka ajaisi pidempäänkin tähdessä?
Pitääpä vähän seurata miten tarkasti kaikissa laitteissa tuo aika on sama. Minunkin mielestä tuo kertomani aika kuulostaa aika pitkältä. Laite kytketään 125A pistokkeella verkkoon ja valtakunnan verkon kanssa näiden käytössä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Generaattori käytössäkin pääsääntöisesti toimii ihan oikein ja jos nyt oikein muistan niin aina vika on ollut generaattorissa silloin, kun ei ole toiminut. Taajuusmuuttajaa käytettäessä generaattori pääsisi kyllä varmaan aika paljon helpommalla.^Onhan tuollainen hydrauliikkapumpun sovellus kuvatun seurauksin epäilemättä aika kriittinen tähti-kytkennän käynnistyksen kannalta ja erityisesti teholtaan nafti moottori saattaa tosiaan ottaa kolmiovaiheessa aika paljon virtaa.
Mitähän varten tuohon on yleensäkään järjestetty tähti-kolmiokytkentä? Jollei generaattorin varassa oleva verkko sitä kestä ja valtakunnan verkon liittymänkin kanssa olisi ongelmia, taajuusmuuttaja helpottaisi enemmän kuin mikään muu. Toki tähti-kolmiokytkentäautomaatiotakin voi varmaan säätää niin, että siirtyisi kolmiolle nopeammin. Eihän tuollaista laitekokonaisuutta kannata missään tapauksessa pitää tähtikytkennällä enää yhtään sen jälkeen, kun kiertonopeus ei käytännössä enää kasva. Mäntäpumppujen vaatima momenttihan alkaa luultavasti kasvaa ehkä nopeastikin, kun paineakut alkavat vastustaa pumppua (jos siis lähdetään paineettomasta alkutilanteesta).
Ja seuraava kysymys...
jostakin syystä laitoin ulkomittasukeskuksen tontin nurkalla ja talon syöttäkaapeli kulkee alapohjassa varaston kautta taloon. Voiko syöttökaapelin pistää poikki varaston/autokatoksen kohdalta ja lisätä uuden ryhmäkeskuksen josta sitten jatketaan olemassaolevaan ryhmäkeskukseen missä sijaitsee talon sulakeet jne? Sähköasentaja on tulossa käymään mutta ajatelin hieman kysellä etukäteen. Nykyinen syöttökaapeli on MCMK 4x10+10 ja Ensto EVNP 63A sulake ja nimellisvirta on 50A
Ei sinne RK2 tarvii talolle nousevaan kaapeliin johdonsuojaa. Jos jokin RK2 ryhmistä polttaa sulakkeen ei se tietenkään talon nousua kylmennä.Jatketaan miettimistä. Jos lisään uuden ryhmäkeskuksen MK ja RK1 (nykyinen ryhmäkeskus) väliin niin maalikon silmin en näe yli ylikuormitumisen varaa koska talo vie mitä vie mutta jos uudessa ryhmäkeskuksessa (RK2) "palaa" johdonsuoja niin ko vaihe taitaa tipahtaa pois myös RK1 ja talo kylmee?