Pieniä kysymyksiä rakentamisesta

Hempuli

Töllintunaaja
Mökkisaunan mäntyiset kattolaudat sahapintaisina olivat tummuneet ja pihkaantuneet. Rapasin pihkat pois ja laitoin oikohöylästä läpi. Oikohöylästä meni samalla myös kuusiset laude- ja lattialaudat. Lauteet viimeistelyhioin lisäksi epäkeskolla pikaisesti. Apassi on pehmeämpää, mutta eiköhän sen uskalla hioa. Harmaa voi olla paikoin syvälläkin, mutta kyllä niistä paremmat tulee, vaikka harmaata vähän jäisikin. Kuusesta tuli ainakin uudenveroiset, mutta ne ei ollutkaan kuin reilu 20 vuotta käytössä.
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Terassin kattopalkkiin (+laudoitus) pitäisi kiinnittää voimistelurenkaita varten 64cm kattokannatin. 11mm reikiä 4 kpl 20cm jaolla. Järeää tekoa on tuo kannatin.

Kattopalkki taitaa olla 2x10, joten ei liene ongelma, mutta milläs tuo paras kiinnittää kun noinkin isot reiät (11mm)?

 

Liitteet

  • F90B362D-312A-4244-82AC-D58028A732D6.jpeg
    F90B362D-312A-4244-82AC-D58028A732D6.jpeg
    71,2 KB · Katsottu: 289

Latvis

Aktiivinen jäsen
Terassin kattopalkkiin (+laudoitus) pitäisi kiinnittää voimistelurenkaita varten 64cm kattokannatin. 11mm reikiä 4 kpl 20cm jaolla. Järeää tekoa on tuo kannatin.

Kattopalkki taitaa olla 2x10, joten ei liene ongelma, mutta milläs tuo paras kiinnittää kun noinkin isot reiät (11mm)?

Itse kiinnittäisin varmaan 10x100 täkkipulteilla, poraisin pienet esireiät ja laittaisin leveät prikat vielä väliin.
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Itse kiinnittäisin varmaan 10x100 täkkipulteilla, poraisin pienet esireiät ja laittaisin leveät prikat vielä väliin.
Kansiruuvien kanssa tullut hiukan vähemmän pelattua, mutta samaan suuntaan ajattelin, että noilla kiinnitys ja atselin jo aamusta omat valikoimat läpi. Löytyi 7,5mm 80 ja 100 pitkinä, mutta kymppimillistä vain lyhyempänä. Ostohommiksi menee siis.

Näissäkin sama ohje esiporaukselle kirreosalle; 0,7x ruuvin paksuus? Tuntuu kyllä aavistuksen liian isolle...
 

jmaja

Hyperaktiivi
Miten kannattaa rakentaa taso varaajalliselle MLP:lle? Siis täytenä 450 kg 60x60cm. Tuossa on kuoppa alla uima-allaskoneistolle. Kuoppa 98x178cm ja ajattelin toiseen reunaan tehdä n. 70x98 cm tason. Jänneväli siis 98 cm. Palkkikengät ja kolme 2x4 + levy? Mikä levy? Filmivaneri? Levyn ja 2x4 pintakäsittely? Ei tarvitse olla kaunis, mutta ei saa lahota.

Miten vedet hoitaa, jos tuonne vuotaa jotain tai tulee kondenssia? Kuopan pohjalta joutuu pumppaamaan viemäriin. Tason alta riittäisi ehkä juuri ja juuri kaato viemäriin.

Seinät tuolla korkeudella betonia, joten palkkikengät saa hyvin kiinni.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Eikai sisätilassa edes tavallinen kakkosnelonen mihinkään lahoa. Filmivaneri on hyvä... Bauhausista saat paksun levyn mittoihin sahattuna ja ei tarvitse ostaa koko levyä kun ne laskee koon palalle ja maksat vain siitä.


Filmivaneri ei sisätiloissa kyllä lahoa pienestä kondenssista.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ei normaalisti, mutta tuossa tilassa on paljon mahdollisuuksia kondenssille ja vuodoille.

Mutta jos ymmärsin oikein on niiden kakkosnelosten päällä filmivaneri ja alla tyhjää ilmaa. Mikäs ne pitäisi märkänä jatkuvasti, ettei välillä pääsisi kuivumaan? No laita kestopuusta palkit jos epäilet tavallista puuta.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Mutta jos ymmärsin oikein on niiden kakkosnelosten päällä filmivaneri ja alla tyhjää ilmaa. Mikäs ne pitäisi märkänä jatkuvasti, ettei välillä pääsisi kuivumaan? No laita kestopuusta palkit jos epäilet tavallista puuta.
Päällä olisi filmivaneri. Alla tuo betonikuoppa joka on maanvarainen ja viileä eli voihan tuolla aika kosteaa olla. Kestopuuta ei saisi sisätiloissa käyttää, mutta onkohan se niin tarkkaa.

Pitäisköhän tuohon vaneriin laittaa kaatoa, jotta mahdolliset vedet ei valu kaikilta reunoilta? Kai tuohon keskelle saisi lattiakaivonkin, mutta onko tarpeen.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Laita vuotokaukalo alle joka ohjaa mahdolliset vuodot yhteen paikkaan näkyville, vaikka mahdollisesi suoraan kohti lattiakaivoa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Laita vuotokaukalo alle joka ohjaa mahdolliset vuodot yhteen paikkaan näkyville, vaikka mahdollisesi suoraan kohti lattiakaivoa.
Lattiakaivoa ei siis ole. Kuopan pohjalla on kuoppa, jossa uppopumppu pumppaamassa viemäriin. Viemärin korkeusasema ei muuta salli. Tai siis ehkä tuohon filmivanariin saisi rakennettua, mutta silloin pitäisi saada kaadotkin. Kai ne jollain kiiloilla 2x4 päälle saisi tehtyä?
 

siwer

Vakionaama
Onko tyhmä kysymys, miksi tuo MLP voisi kondensoida? Taitaa olla kylmän maapiirin osat tehtaalla eristettyjä. Käyttövesiputken räjähtäessä sen telineen puun lahoaminen on varmaan ongelmista pienimpiä. Joku pieni tihkuvakin vuoto on parempi huomata kuin jättää havaitsematta, esim. siitä että näkee puun olevan märkä jos pari kertaa vuodessa käy katsomassa laitteitaan.

Ei kuivia sisätiloja kestopuusta rakenneta putkivuotojen pelossa muutenkaan, miksi siis tuossa.

Sinänsä toki jos viitseliäisyys riittää niin kyllähän kaikki paikat joissa vettä liikkuu voisi kaukaloittaa ja putkittaa viemäreihin, aina lämpöpattereita myöten.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Onko tyhmä kysymys, miksi tuo MLP voisi kondensoida?
En tiedä. Tuolla on paljon muutakin eli IV-kone ja kanavia, jakotukkeja, esilämmitys/jäähdytyspatteri, uima-allaskoneisto. Lisäksi vieressä on uima-allas, josta tulee kosteaa ilmaa ja ehkä joku roiskekin voi joskus päästä oven raosta tms. Onhan tuolla varmasti tavallista MLP-asennusta suurempi riski kondenssille, mutta en ole koskaan moista omistanut, joten en tiedä tuleeko kondenssia lainkaan.

45-vuotias ejektoripumppu ja sähkökaapeleiden teräsputket olivat pahasti ruosteessa. Samoin ruuvit betonissa. Tosin tuossa ei ole ollut minkäänlaista seinää uima-altaalle ja ilmanvaihto ei ole ollut aina riittävä uima-allastilassa. Taisi joskun 70/80-luvun taitteesa pintavesiäkin päästä tuohon kuoppaan, joten tuo ejektoripumppu on saattanut olla upoksissa.

45-vuotiaat 2x4:t on ihan OK, mutta ne on jollain käsiteltyjä. Osa ollut suoraan kiinni maalatussa betonissa.
 

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Olisko kenelläkään arviota minimi syvyydeksi kaukolämpöputki-lämpökanaalille?
Entäpä kuinka riittääkö metrin styroksointi keruuputkille tullessaan sisään rakennukseen, kyseessä autotalli.Routavaara.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Talliin tulee MLP ja sieltä 15m kanaalia taloon ja keruuputket myös tulevat tietenkin talliin. En kairaa valua vaan teen reiän seinään ja sieltä molemmat maahan ja maasta. Taloon teen kyllä sokkeliin reiän kanaalille kun on tuulettuva alapohja.

jaa , eli kyse ei ole kaukolämpöputkesta. Tiedä että ensiöpiirin tekee urakoitsija ja syvyys lienee luokkaa aika syvä. Toisiopiiri on sitten riippuvainen routaeristyksestä jne. omasta halusta. Kun kyse on kuitenkin joustavasta putkesta en näe roudan vaaraa kovin suurena vrt jäykkä kaukolämpöputki. Taisin oman litkuputken vetää luokkaa 50cm syvyyteen ja eristys päälle.
 

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
jaa , eli kyse ei ole kaukolämpöputkesta. Tiedä että ensiöpiirin tekee urakoitsija ja syvyys lienee luokkaa aika syvä. Toisiopiiri on sitten riippuvainen routaeristyksestä jne. omasta halusta. Kun kyse on kuitenkin joustavasta putkesta en näe roudan vaaraa kovin suurena vrt jäykkä kaukolämpöputki. Taisin oman litkuputken vetää luokkaa 50cm syvyyteen ja eristys päälle.
Kyllä kyseessä on kaukolämpöputki d200 ja 2x60mm sisäputkella. Käytän sitä MLP:lla eli ei ajeta kuumaa vettä. Hitsailen sitä läjään parasta aikaa. Hankaluus on tallin ja talon pieni korkeusero 40cm. Vaikka vedän muovilla lopun 50cm. Sitä ruotimista tässä ihmettelen että mitä se sille tekee.

Ja keruu tulee vaakapiirinä ja sitä kyselen että paljonko pitää lopusta eristää kun se tulee tallin kylkeen ja siitä sisään ettei se roudi sitä tallin valua.
 

pökö

Kaivo jäässä
keruu tulee vaakapiirinä ja sitä kyselen että paljonko pitää lopusta eristää kun se tulee tallin kylkeen ja siitä sisään ettei se roudi sitä tallin valua.
Ei varmaan pelkoa routimisesta kun putken lämpö on nollassa tai hieman alle, pakkasellahan se on jäätynyttä routivaa maata selkeesti lämpimämpi.
 

msr

Aktiivinen jäsen
Räystään alle seinän viereen pitäisi pistää lintuesteet, eli n. 800mm pitkiä laudanpätkiä aina kattotuolien väliin n. 30mm seinästä. Ajattelin että kattotuoliin kiinnittäisi rimanpätkän pystyyn ja nuo sitten rimaan kiinni. Pysyykö nätisti jos kiinnittää viimeistelynaulaimella RST nauloilla. Vai pitäisikö ulkona olla järeämpi kiinnitys ettei vääntyile irti? Hyvässä sateensuojassa nuo joka tapauksessa on.
 

Mislo

Aktiivinen jäsen

Teet lautaa lyhyemmät palikat, kuitenkin sillain että tulee seinän 'yli' tai päälle ettei verkon alta pääse välikatolle. Taita verkko seinän ja palikan väliin, ammu palikat dyckert/viimeistelynaulaimella kattotuoliin kiinni - suoraan seinän tasaisesti ja taita verkko laudan ja palikan väliin ja ammu lauta palikoihin kiinni samoilla nauloilla. Maalaa naulankannat, vaikka eivät kyllä sieltä näy. Palikat on siksi lyhyemmät jos mahdollista, ettei verkko näkyisi alaspäin.

Verkko tietysti kannattaa olla sen mittainen että jää laudan taa eikä tule yli mistään reunoilta.
 
  • Tykkää
Reactions: msr

msr

Aktiivinen jäsen
Talo vihdoin rapattuna. Seuraavana hommana seinän ritilöiden pistäminen. IV koneen tuloritilästä kuuluu ottaa verkko pois. Ryömintätilan ritilöihin verkko jätetään ettei hiiret mene. Mutta miten takan ilmanotto? Toisaalta, kun takassa on tuli vastaa koneellista ilmanvaihtoa, mutta toisaalta ilmanotto on 30cm maasta, joten joku elukka sinne helposti voisi säältä mennä suojaan.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Minä jätin verkon takan raitisilmanotttoon. Eihän se korkealla ole jos pitää joskus putsata. Ja ihan hyvin on toiminut veto.
 

Seagear

Aktiivinen jäsen
Ei nyt ihan suoraan rakentamiseen liity, mutta mistäköhän saisi edullisimmin jonkun 2 kuutiometriä kivituuhkaa, mielellään punertavaa? Joskus tilasin 1000 kg säkin Siisti Piha Oy:stä kun naapurikin tilasi, mutta hinta rahteineen oli aika älytön. Kolme kuutiota (5 säkkiä) tuolta maksaisi tänä päivänä melkain 600 €.
 

Seagear

Aktiivinen jäsen
Ei nyt ihan suoraan rakentamiseen liity, mutta mistäköhän saisi edullisimmin jonkun 2 kuutiometriä kivituuhkaa, mielellään punertavaa? Joskus tilasin 1000 kg säkin Siisti Piha Oy:stä kun naapurikin tilasi, mutta hinta rahteineen oli aika älytön. Kolme kuutiota (5 säkkiä) tuolta maksaisi tänä päivänä melkain 600 €.
Eikös se ole aika hienoa slurryä mitä kaivon porauksesta tulee? Ei nyt ainakaan mitään tasakokoista.

Edit: Eipä näytä tuo myynnissä olevakaan olevan tasakokoista.

"kivituhka, 0-8mm punertava
240.00€ – 900.00€ sis.alv 24 %
Hinnat ovat toimitettuna Uudenmaan alueelle"

Onkohan se sitten ennemminkin hienoa sepeliä mitä minä etsiskelen?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Sepelistä puuttuu se nolla. Eli ei tamppaannu kovaksi. Varsinkin mäessä jossa ajetaan autolla pitäisi olla nollaa mukana.

Tasaisella pihalla joku 4-8mm sepeli on ihan siistin nököistä. Isompi alkaa olemaan jo vähän krouvia.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Eikös se ole aika hienoa slurryä mitä kaivon porauksesta tulee? Ei nyt ainakaan mitään tasakokoista.
Mitä sitten etsit? Kivituhka on aika hienoa ja sopii hyvin teiden pinnaksi. Ei tuo minun pihalle jäänyt mitään mutaa tai edes hiekkalaatikkohiekkaa ole ja on melko tasakokoista.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Mitäs ajatuksia olisi autokatoksen sadeveden imeytykseen. Tontilla on vähän huonot ojat mihin voisi ohjata vesiä eli kattovedet pitäisi imeyttää.

Rakennekuvissa pitäisi laittaa 8/16 sepeli anturan alle 20cm. Mutta kun sepeliä tulee niin josko pyytää kaivuria tekemään autokatoksen eteen vähän syvemmän kuopan sepelille ja sinne laittaisi bilteman kiviarkun.


Katoksen kattopinta tulee olemaan on noin 50m2 ja rankkasateen vesimäärä olisi noin 1,5m3 (30mm sade).

Menisikö noin että kiviarkun kautta levittää veden siihen sepeliin mikä on koko katoksen alla ja ensisijaisesti siihen monttuun kiviarkun alle. Perusmaa alla on suhteellisen hyvin vettä imevää.

Rännikaivoihin laitan verkot ettei isompaa roskaa mene imeytykseen.
 
Viimeksi muokattu:

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Kyllä sadevesi kiviarkun kautta imeytyy ellei ympärillä ole sit umpikalliota tai vettä läpäisemätön savi.

Tuon Bilteman muovi?hökötyksen jättäisin kyllä suosiolla kauppaan kuitenkin. En näe et moisesta olisi mitään etua. Tilavuus on pieni ja noin yleisesti koko värkki omasta mielestä tarpeeton.

Kaivuri kun käy tontilla niin pyydät kaivamaan kuopan haluamaasi kohtaan. Vaikka metri halkaisijaltaan ja kaksi metriä syvä. Ei se sadevesi tiedä onko kuoppa minkämallinnen, onko symmetrinen tms. Kuoppa täyteen kiviä, itse olen laittan hiukan krouvempaa kiviä noihin pesiin eli niitä mitä on olen seulonut esille kun on rempattu. 5-30 senttisillä kivillä toimii vallan mainiosti mutta eipå tuo nuukaa ole. Sadevesiputken ympärille ja päälle olen sit laittanut hienompaa tavaraa tyyliin 8-16 mursketta. Ja päälle finnfoamit. En yksinkertaisesti keksi mitä hyötyä tuosta Biltsun kehikosta olisi tuollaisessa hommassa verrattuna sellaiseen jossa tuota ei ole.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kaipa se etu olisi siinä, että mahdollinen hieno muhju vuosien mittaan ottaisi aikaa että haittaa vedenkulkua. Lähinnä siis ihan se putken pään "laajentaminen" on mielessä.

Mutta voisihan viemäriputkella laittaa ja reiittää kunnolla viimeinen pari metriä. Ja tietysti viemäriputken voisi imeä tyhjäksi jollain keinolla jos tökkii joskus.

Jatketaan pähköilyä ilman Bilteman häkkyrää.
 
Viimeksi muokattu:

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Olen yleensä laittanut itse tuon viimeisen matkan kivipesässä salaojaputkella ja päätyä viistäen. Edellisessä talossa katto oli noin 200m2, siitä toinen puoli meni käsin kaivettuun kivipesään mikä olisi saattanut olla hiukan reil metrin halkaisijaltaan mutta syväyttä ei varmaan ollut kun korkeintaan 1,5 metriä. Sinne sateet upposivat ongelmitta vaikka kyseessä olikin vanhaa merenpohjaa. Toisaalta perimätiedon mukaan tontille oli joskus ajettu louhetta oikein urakalla joten ehkä se jatkoi tuonne.

En usko että arkku ilman tuollaista kehystä olisi se herkempi menemään tukkoon.

Muoks: Toki noille kannattaa aina jo tekovaiheessa laittaa se huoltoyhde josta linjat saa tarvittaessa pestyä korkeapainepesurilla.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Joo ehkä se menee noin. Viemäriputkella muuten ja salaojaputkea loppuosa ja vaikka pari viemärihaaraa väliin mistä vesi pääsee holahtamaan
 

Espejot

Hyperaktiivi
Sisäoven vaihto lasioveksi. Miten saan tavallisen oven irti - nostamalla?

Edit: täältä löytyikin ohjeet vaihtohommiin eli koska vanha karmi menee "roskiin" niin ruuvaan saranatkin irti.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom