Pieniä kysymyksiä rakentamisesta

Mislo

Aktiivinen jäsen
Sisäoven vaihto lasioveksi. Miten saan tavallisen oven irti - nostamalla?

Edit: täältä löytyikin ohjeet vaihtohommiin eli koska vanha karmi menee "roskiin" niin ruuvaan saranatkin irti.
Kannattaa pistää jotain mattoa vähän alle sitten ku nostat ovea paikalleen, kaksin kerroinkin jos vain mahtuu. Ne painaa yllättävän paljon ku nostaa paikalleen.
 

Mekaniker

Vakionaama
Kannattaa pistää jotain mattoa vähän alle sitten ku nostat ovea paikalleen, kaksin kerroinkin jos vain mahtuu. Ne painaa yllättävän paljon ku nostaa paikalleen.
Tai käy niinkuin minulle parikin kertaa: Sanoo PAM ja seisot tyhmänä lasipalasia käsissä ja loput jalkojen ympärillä:huh2:
Eli jos säilyttää ulkosalla kylmässä/pakkasessa niin hidas lämpiäminen parasta
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tai käy niinkuin minulle parikin kertaa: Sanoo PAM ja seisot tyhmänä lasipalasia käsissä ja loput jalkojen ympärillä:huh2:
Eli jos säilyttää ulkosalla kylmässä/pakkasessa niin hidas lämpiäminen parasta
Katos, meitä on sitten kaksi. Mulla räjähti tuollainen lasiovi myös käsiin ja sitä silppua oli aikas paljon. Itse en kolhinut ovea mihinkään vaan kevensin lasia muistaakseni turvakengän kärjen päälle ja se kerkesi olemaan siinä varmaan sen 5s ja rikkoontui siihen. Lasi oli tuolloin olult sisällä jo pidempään ja oli lämmin. Hiukan kyllä harmitti.

Työkseni olen käsitellyt sekä karkaistua että karkaisematonta lasia aikas paljon ja ei ne kyllä tuolla tavalla ole koskaan rikkoontuneet. Epäilen että tuossa ovessa oli jotain jännityksiä jotka pilkkoivat sen kun lasiin tuli pistemäisempi kuorma.
 

arimika

Vakionaama
Katos, meitä on sitten kaksi. Mulla räjähti tuollainen lasiovi myös käsiin ja sitä silppua oli aikas paljon. Itse en kolhinut ovea mihinkään vaan kevensin lasia muistaakseni turvakengän kärjen päälle ja se kerkesi olemaan siinä varmaan sen 5s ja rikkoontui siihen. Lasi oli tuolloin olult sisällä jo pidempään ja oli lämmin. Hiukan kyllä harmitti.

Työkseni olen käsitellyt sekä karkaistua että karkaisematonta lasia aikas paljon ja ei ne kyllä tuolla tavalla ole koskaan rikkoontuneet. Epäilen että tuossa ovessa oli jotain jännityksiä jotka pilkkoivat sen kun lasiin tuli pistemäisempi kuorma.
Täällä ilmottautuu kolmas. Saunan ovea asentaessa ovea siirtäessä lasiovi vaan lähti valumaan alaspäin, sinänsä hauska muistikuva ihan jäi lumisade fiilis.

Edit: varmaan mullakin oli joku jännitys ovessa koska ei se minhinkää osunut. Seuraavana päivä uusi paikalleen sielllä se on nyt ollu yli 10 vuotta
 

iqo

Vakionaama
Epäilen että tuossa ovessa oli jotain jännityksiä jotka pilkkoivat sen kun lasiin tuli pistemäisempi kuorma.
Voi toki olla, mutta katkaistu lasi murtuu kaikista herkimmin juuri noin. Eli syrjästä jos saa pienenkin iskun tai riittää että laskee lasin syrjälleen hiekan murun päälle sopivasti. Jos kenkäsi päällä on ollut vaikka tuollainen hiekan jyvä tai muu epätasaisuus, niin muuta ei tarvita.

Edit. Karkaisuhan siis perustuu juuri siihen, että lasiin saadaan tarkoituksellisesti aikaan voimakkaat sisäiset jännitykset (tasopintoihin). Tämän vuoksi pienikin pistemäinen lisäjännitys voi saada aikaan murtolujuuden ylittymisen ko. pisteessä, jolloin koko lasin sisäiset jännitykset vapautuvat äkisti ja koko lasi räjähtää kauttaaltaan murusiksi. Toki valmistusvikojakin on, siksi laseja myös murtuu omia aikojaan ilman ulkoista kuormitusta.
 

VesA

In Memoriam
Posautin minäkin suihkukaapin seinän - niitä olivat kaappia vasten nojallaan ja otin siitä yhden päältä niin allaoleva rähähti. Nostossa ollut lasi suojasi - vain sen lasin toiselle puolelle kiertynyt osa kädestä oli aika täynnä lasia - ei syvällä mutta siinä ne pystyssä törröttivät. Hurjempi oli hajonneen lasin linjalla olleen vessaharjatelineen kohtalo - sen lasimurusuihku halkaisi. Käytiin hakemassa uusi lasi, mutta sanoin suihkukaapin omistajalle että minä en kyllä moisessa lasihaulikkokopissa uskaltaisi suihkua ottaa - sopiva kolaus vaikka suihkupäällä ja kylpijän nahka on täynnä lasimurua.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Aika hankaalaa saada karmia suoraan kun oviaukko on vino... ihan selkeesti ammatilainen tehnyt muuraukset.
 

pökö

Kaivo jäässä
Laitoin osakkeen suihkuun 2 lasiovea. Valmistaja sanoi että lasi kestää lyödä vasaralla keskelle lasia mutta jos joku nurkka käy kaakeliin ni muruja tulee, ihme homma.

Onnistuin silti, ihme homma sekin
 

Espejot

Hyperaktiivi
Laitoin osakkeen suihkuun 2 lasiovea. Valmistaja sanoi että lasi kestää lyödä vasaralla keskelle lasia mutta jos joku nurkka käy kaakeliin ni muruja tulee, ihme homma.

Onnistuin silti, ihme homma sekin

Oliko sulla joku apuna? Aika painava toi lasi... ostin varuiksi kaksi imukuppia.
 

Mislo

Aktiivinen jäsen
Oliko sulla joku apuna? Aika painava toi lasi... ostin varuiksi kaksi imukuppia.
Laita lauta poikittain ja tee pitkä kiila jostain 2x2 puusta ja laita sellanen toppari jostain puunsoirosta ruuvaten niin ei lähde lasiovi luistaa. Jalalla painat kiilaa niin nostaa ylöspäin, kun lauta siellä alla niin saat molemmat kädet vapaaksi käsitellä ovea. Nämä siis sen suojamaton päällä vielä. Sen kiilan nostokohtaan voi laittaa solukumiakin vielä suojaksi.

Saitko karmin paikalleen?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mikäs siinä huonoo on?

Ei ovi istu karmeihin ja HOPPE kahva istuu yhtä huonosti. Tai oikeammin lukon kieli. Taas on säästetty - joko minä, valmistaja tai molemmat. Tai sitten asennusvirhe. Ei ole niin monta liikkuvaa osaa minkä pystyy tekemään tosin. Voi olla että myyjä on myynyt ei niin yhteensäpivan lukon... käytännössä ovi ei pysy kiinni.
 

Liitteet

  • vihtan-lukko.jpeg
    vihtan-lukko.jpeg
    26,7 KB · Katsottu: 232
  • vihtan-lukko-puoli.jpeg
    vihtan-lukko-puoli.jpeg
    62 KB · Katsottu: 221
  • vihtan sarana-puoli.jpeg
    vihtan sarana-puoli.jpeg
    54,6 KB · Katsottu: 224
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Kui tuossa saranapuolessa ei ole mitään rakoo aukkoon?

Koska oviaukko on vino... eikä ole ainoa vino asia minkä sisätilamuurari on saanut aikaan. Kyseisen kulman ristimitassa ei ole milliäkään pelivaraa.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
On se syynä ettei ovi istu karmeihin?

Karmi on suorassa, laserilla mitannut, 1-2 mm heittoa. Ongelma on että ovi ei istu syvyyssuunnassa, saranapuoli menee liian syvälle. Täytyy miettiä mikä kämmi olisi mahdollinen. Ainoa mitä keksi että kahvan lukkopesä väärälle puolelle ovea...

Edit: lukkon kieli asenettu väärälle puolelle, se on nyt ykkös epäily. Kiitos @pöko
Edit2: tämä johtuu oikeastaa siitä että lukko ja ovi on kaksi eri tuotetta ja asennusohjeista puuttuu kielen puolen valinta.
Edit3: ongelmma ratkesi kielen puolen vaihdolla. Mutta kieli on kyllä hento pesään verattuna.
 
Viimeksi muokattu:

Mislo

Aktiivinen jäsen
Itekkin raavin päätäni hopen kanssa hetken mutta kyllä se sinne meni kun aikani järkeilin ja hyvä tuli.

Siinä oli juuri jotain kommervenkkiä ohjeissa, joten kasasin lukon pariin kertaan ilman liimaamista että menee oikein.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Olisiko ideoita millä käsitellä kuusilaudasta tehty puolilämpimän pihavaraston sisus. Tarkoitus jättää puulle, mutta jollain suojata seinät ja lattia että lika ei hirmuisesti tartu.

Alustavasti ajattelin seiniin väritöntä saunasuojaa. Mutta olisiko parempia ideoita?

Entäs lattia? En maalata halua, että ennemmin joku öljy tai vaha... Ehkä?
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Olisiko ideoita millä käsitellä kuusilaudasta tehty puolilämpimän pihavaraston sisus. Tarkoitus jättää puulle, mutta jollain suojata seinät ja lattia että lika ei hirmuisesti tartu.

Alustavasti ajattelin seiniin väritöntä saunasuojaa. Mutta olisiko parempia ideoita?

Entäs lattia? En maalata halua, että ennemmin joku öljy tai vaha... Ehkä?

Saunasuoja ei hengitä. Seiniin laittaisin jonkin hengittävän vahan värillisenä tai värittömänä. Esim.
https://www.k-rauta.fi/tuote/hirsivaha-variton-9l/6414621142577 Lattiaan sopisi joku kosteudenkestävä lattiaöljy. Näitä on lähes joka firmalla omansa ja kun kyseessä on pihavarasto, niin jostain Byggmax tai Tokmannilta voisi löytyä edullisemmin.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kiitti, tuo hirsivaha ei ollutkaan osunut silmiin. Sillä taidan mennä seinät ja katon.

Lattiaan voisi olla öljyvaha Osmolta tai sitten joku öljy vain
 

Torsas

Jäsen
Saunasuoja ei hengitä. Seiniin laittaisin jonkin hengittävän vahan värillisenä tai värittömänä. Esim.
https://www.k-rauta.fi/tuote/hirsivaha-variton-9l/6414621142577 Lattiaan sopisi joku kosteudenkestävä lattiaöljy. Näitä on lähes joka firmalla omansa ja kun kyseessä on pihavarasto, niin jostain Byggmax tai Tokmannilta voisi löytyä edullisemmin.
Aika reippaasti saa saunasuojaa lotrata, että sillä olisi hengittävyyteen merkittävää vaikutusta. Ei ne vahat ole se parempia sen suhteen.
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Aika reippaasti saa saunasuojaa lotrata, että sillä olisi hengittävyyteen merkittävää vaikutusta. Ei ne vahat ole se parempia sen suhteen.

Saunasuojat ovat usein akrylaattipohjaisia kuten paljon käytetyt akrylaattipohjaiset talo sekä ovi ja ikkunamaalit. Ulkona ok, kun tarkoitus on, että kosteus ei siirry ulkoa rakenteisiin. On myös koulukuntia, jotka eivät halua tuota edes saunaansa. Itse en laittaisi akrylaattipohjaista tuotetta sisäseiniin. Poislukien tietenkin kosteat tilat.
 

Torsas

Jäsen
Saunasuojat ovat usein akrylaattipohjaisia kuten paljon käytetyt akrylaattipohjaiset talo sekä ovi ja ikkunamaalit. Ulkona ok, kun tarkoitus on, että kosteus ei siirry ulkoa rakenteisiin. On myös koulukuntia, jotka eivät halua tuota edes saunaansa. Itse en laittaisi akrylaattipohjaista tuotetta sisäseiniin. Poislukien tietenkin kosteat tilat.
On totta että nuo on akrylaattia mutta ei se pelkästää tee siitä hengittämätöntä. Kalvopaksuus on olematon.
Luonnonöljypohjaisen saunavahan höyrynvastus on noin 50% suurempi kuin akrylaattipohjaisen saunasuojan, mutta ei silläkään ole juuri mitään vastusta. Paneelin paksuuden kasvattaminen kahdella millillä vastaa suunnilleen samaa diffuusion vastuksen kasvua kuin akrylaattipohjaisen saunasuojan levittäminen.
Toki hengittävyyteen kuuluu myös hygroskooppisuus mutta sitä ei oikein voi pintakäsittelyaineisiin soveltaa.
 

siwer

Vakionaama
Onko mitään syytä olla jättämättä runkopuuta joka suunnasta PIR-levyjen väliin. Yläpohjassa A-kattotuolien vaakaosuuksien alla on nyt 30mm PIR-levy ja kakkosnelosten väleissä 100mm PIR-levyä. Aattelin että jos laittais vielä päälle yhtenäisenä 100mm lisää niin olisi ainakin U-arvot kunnossa, mutta sitten puu ei voisi kuivua ulospäin. Kannattaisiko laittaa vaikkapa kivivillalevyä 100mm kerros ennemmin tai sitten antaa olla tuolla 130mm PIR-vahvuudella.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Eikös tuo ole tuplahöyrynsulku joten ei alkuunkaan suositeltava? Mitä hyötyä tuota on PIRillä tehdä, jos tilaa on villallekin? PIR maksaa ainakin 5x villan verran samaan eristykseen.
 

siwer

Vakionaama
Yläkolmiossa on aika naftisti tilaa ryömiä, 100mm PIRin päällä mahtuisi vielä juuri ryömimään, 150mm villaa + puiset kulkusillat niin ei enää mahdu. Kompromissina tosin vaikkapa 66mm villalevy ja ne kulkusillat olisi varmaan aivan riittävä.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Yläpohjassa se 30mm PIR levy on hyvä höyrynsulku. Sen päälle suoraankin voisi laittaa puhallusvillat. Yleensähän se levyvilla laitetaan että jos pitää joskus avata kattoa, ei sieltä varise heti puolet villoista alas

Mutta jos nyt on jo 130mm PIR levyä, niin ei muuta kuin kivivillaa puhallettuna päälle. Ei missään mimessä tiukkaa eristettä ristiin kattotuolien päälle.

Aika naftisti on kyllä tilaa kun huomasin päivityksesi.
 
Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Tiukka eriste on joo vähän epämääräinen sana, mutta tarkoitan tosiaan höyrytiivistä eristettä: Finnfoam, PIR eristeet, kaikki foliopinnoitetut eristeet.

Toisaalta pinnoittamattomat villalevyt... kivivillaa, lasivillaa tai ekovillaa.... ne kyllä höyryä läpäisee hyvin. Ne kyllä ristiin uskaltaa laittaa hyvinkin.
 
Viimeksi muokattu:

Tuokko

Aktiivinen jäsen
Perussääntö edistämisessä on se, että rakenteen täytyy ”harveta” lämpimästä tilastakylmään tilaan mentäessä. TS. Tiukka eriste, höyrynsulku tai ilmansulku tulee lämpimälle puolelle. Talon sisällä seinä tai kattoverhouksen alle.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Perussääntö edistämisessä on se, että rakenteen täytyy ”harveta” lämpimästä tilastakylmään tilaan mentäessä.
Aika laveasti tuota pitää tulkita tuulensuojalevyjen osalta, jollaisena usein vaikkapa Gyprociakin käytetään. Toki höyrynsulku on monta kertaluokkaa tiiviimpi, mutta välissä harvempaa villaa.
 

siwer

Vakionaama
Jossain on ollut se 5x-sääntö että ulkopuolen tuulensuojan pitää läpäistä vesihöyryä 5x paremmin kuin sisäpuolisen sulun.

Alumiinipintainen PIR-levy molemmin puolin toki toteuttaa tämän ehdon koska 0*5=0. Mutta toki pienikin ilmavuoto jostain levynsaumasta on sitten paikallinen katastrofi jos välissä on jotain orgaanista kuten puuta.

Ne "tuplahöyrynsulut" on katastrofeja siksi kun yleensä kyseessä on joku melko vuotava (sähköasennusreiät ym.) muovi, ja ulompi voikin sitten olla aika tiivis. En usko että PIR-levyjen väliin kätketty puupala olisi ihan vastaava mutta tottahan se on että turha sitä riskiä on ottaa.

Se nyrkkisääntö "harvenemisesta" käytännössä viittaa vain siihen kummalla puolen pitää olla enemmän höyrytiiviyttä. Ei se sitä voi tarkoittaa ettei välissä saisi olla jotain vielä paremmin höyryä läpäisevää, eihän siitä voi olla mitään haittaa.
 
Back
Ylös Bottom