Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
on se näin, kuten edellä totesin, yit'ltä jää kermat kuorimattaPaneeleiden korjaamistarpeen osalta toki noin (jos omistaja ei osaa tehdä tai teettää mitään), mutta rakennuksen korjaamisen osalta ääritilanteet voisivat olla täysin toimivan paneeliston siirtäminen pois väliaikaisesti tai pysyvästi korjauksen tieltä tai sitten kokonaisuudessaan kelvottomaksi rikkoutuneen paneeliston poistaminen syystä tai toisesta. Sellaisellakin paneelistolla olisi varsin vähän käyttöarvoa jäljellä, jos valtaosa niistä olisi toimimattomia, kun muutaman yksittäisen varaan ei paljon voi perustaa.
meillä ei ihan noin.........muija on pistänyt pyykkikoneen sekä astianpesukoneen päälle vaikka on umpipilvessä ja 996w näyttää tulevan........
Vaimolle annoin äsken luvan käynnistää APK:n kun 4,6kW pukkaa katolta ;=))
Varmaan jos ei myy omalle sähkönmyynti yhtiölle niin yleisesti on hyvitys kerran vuodessa koska määrät ovat kuitenkin sen verran pieniä. Onko oikeastaan syytä edes katsella muuta kuin omaa sähkönmyyntiyhtiötä jolle tuotantonsa myy?
Siis itäkaakko suuntaus koko setillä ja noin hyvä tuottosuhde 7002kwh/7.6kwp, mikäs ihmepaneeli tuo on?Tulipa vuosiraportin aika. 7,6kW systeemi tuotti vuodessa 7002 kWh. Mielestäni kokolailla OK.
Aiemmin jo kommentoin, puolet tontille toinen puoli myyntiin. v-21 kertymän myyntihinta oli se 7,8c/kWh. nyt en vielä tiedä keskih. -22 mutta viime viikkoina on monia pvä jolloin tuotto ollut tasan 50 kWh. Väppi on mainio apsi seurannassa, jos sitä vaanii. Nyt on ollutkin yllättävän korkeita keskipäivän hintoja, sehän sopii.. Väppi näyttää mm. vilkaisu hetkellä mitä se sillä tunnilla mulle maksaa. Pääasia, että mun ideologian mukainen mitoitus ja lappeiden itäkaakko suuntaus poimii max tehon omakulutukseen, ostoa korvaamaan. Tällä kertaa en ota kantaa TMA:han enkä tupakkaskin vertailuhintaan....
Aurinkoista jatkoa
mielenkiintoista kun minulla on hyvinkin saman suuruinen kokoonpano ollut 4 vuotta, (8.2kw) ,maaliskuussa tuplaantuiTulipa vuosiraportin aika. 7,6kW systeemi tuotti vuodessa 7002 kWh. Mielestäni kokolailla OK.
Aiemmin jo kommentoin, puolet tontille toinen puoli myyntiin. v-21 kertymän myyntihinta oli se 7,8c/kWh. nyt en vielä tiedä keskih. -22 mutta viime viikkoina on monia pvä jolloin tuotto ollut tasan 50 kWh. Väppi on mainio apsi seurannassa, jos sitä vaanii. Nyt on ollutkin yllättävän korkeita keskipäivän hintoja, sehän sopii.. Väppi näyttää mm. vilkaisu hetkellä mitä se sillä tunnilla mulle maksaa. Pääasia, että mun ideologian mukainen mitoitus ja lappeiden itäkaakko suuntaus poimii max tehon omakulutukseen, ostoa korvaamaan. Tällä kertaa en ota kantaa TMA:han enkä tupakkaskin vertailuhintaan....
Aurinkoista jatkoa
Olin itsekin kommentoimassa juurikin tuota samaa, mutta sitten havahduin, että tokihan paneelien hyödyntäminen maksimaalisesti, juurikin omaan käyttöön, voi tuottaa toisille suuremman mielihyvän, kuin näiden taloudellinen optimointi.Eikö kannata myydä, vaikka aurinkoiseen aikaan hinta usein 20-30 snt/kWh? Sen sijaan vastuksilla veteen? Kuulostaa järjettömältä.
No tuo suunta hiukan paransi tilannetta, silti kova lukema, mikä kattokulma ja mikä paneeli (hyötysuhde)?No juu. kyllähän tuo suuntausilmoitus meni pieleen kyllähän sen piti olla kaakko-etelä.
Tällä meridiaanilla n. klo 11.30 nykyaikaa aurinko paistaa kohtis. ja 13.40 etelä mutta jo hieman taittoa. Tuo fifty/sixty tarkoitti toukok-jouluk -21. Kuitenkin sijoitetun pääoman tuotto oli >7%
Jatkosta en tiedä mutta sitä mielihyvää tulee taas taivaan täydeltä (tänään)

ei minkään laskuopin mukaan, silloin se puuttuva pitää aina hankkia jostain, jollain tapaa, jossain vaiheessaEikö kannata myydä, vaikka aurinkoiseen aikaan hinta usein 20-30 snt/kWh? Sen sijaan vastuksilla veteen? Kuulostaa järjettömältä.
kuinka olet taloudellisesti optimoinut vaikkapa auton käytön, mytytkö sitä silloin kun et itse käytä.....ehkä saisit hyvästä autosta hyvän "liisingin" ja jostain vanha panda jolla pääsee liikkumaan, taloudellinen optimointiOlin itsekin kommentoimassa juurikin tuota samaa, mutta sitten havahduin, että tokihan paneelien hyödyntäminen maksimaalisesti, juurikin omaan käyttöön, voi tuottaa toisille suuremman mielihyvän, kuin näiden taloudellinen optimointi.
En halua millään tasolla loukata, mutta kyllä se juurikin matemaattisesti on järkevää myydä kallilla ja ostaa halvalla. Muutoin en olisi kommentoinut, mutta tässähän olisi aidostikin sinulle pohdinnan paikka.ei minkään laskuopin mukaan, silloin se puuttuva pitää aina hankkia jostain, jollain tapaa, jossain vaiheessa
kuinka tuo omien panelien tuotannon oma käyttö on järjetöntä, ajatuksesikin on aivan järjetön
Itse asiassa, en omista autoa. Melko optimoitu siiskuinka olet taloudellisesti optimoinut vaikkapa auton käytön, mytytkö sitä silloin kun et itse käytä.....ehkä saisit hyvästä autosta hyvän "liisingin" ja jostain vanha panda jolla pääsee liikkumaan, taloudellinen optimointi
kun on järjetöntä, niin tässä on nyt mahdollista antaa minulle ohje kuinka toimin ja optimoin tuoton esim. seuraavassa päivittäisessä tilanteessa, luen sanatarkastiEikö kannata myydä, vaikka aurinkoiseen aikaan hinta usein 20-30 snt/kWh? Sen sijaan vastuksilla veteen? Kuulostaa järjettömältä.
katso edellä, saisinko yksi varmasti halvemmalla? entä siirtomaksu, meillä menee sähkön ostosta siirtomaksuEn halua millään tasolla loukata, mutta kyllä se juurikin matemaattisesti on järkevää myydä kallilla ja ostaa halvalla. Muutoin en olisi kommentoinut, mutta tässähän olisi aidostikin sinulle pohdinnan paikka.
Myyt SPOT-hintaan ja koska tietänet oman sähkönostosopimuksesi ja täten kulloisen, sen hetkisen ostokustannuksen, on laskutoimitus hyvinkin simppeli mallia X-Y=Z.
Kuinkas paljon tuo siirtomaksu on? Lahti Energian alueella se on 0,09 c/kWh eli aika lailla merkityksetön kokonaiskuvassa.katso edellä, saisinko yksi varmasti halvemmalla? entä siirtomaksu, meillä menee sähkön ostosta siirtomaksu
kuinka toimisit edellä @jmaja lle esittämässäni tilanteessa
tuohon jäljempään, jätät nyt aika monta ennalta arvaamatonta muuttujaa huomioimatta
0.9€/1000kWh... ei kovin paljoo, niin vähän että sitä ei moni edes peri, esmes Caruna ei ole perinyt...Kuinkas paljon tuo siirtomaksu on? Lahti Energian alueella se on 0,09 c/kWh eli aika lailla merkityksetön kokonaiskuvassa.
EDIT: tuo siis verkkoon myydyn sähkön siirtomaksu
Et muista merkkii?No kattokulma luokkaa 30. Hankittu Lumme Energialta 320W yksikide, half cut, musta
Niin tuossa tapauksessakin se tulee myytyä 'harakoille' häviöinä kun sitä vetelee 90°C lämpöihin ja tunnetusti harakat vie mielellään arvökasta kiiltävääkin. Verkkoon tuupaten häviöt on 0%.@korsteeni :n laskelmissa pitää ottaa huomioon käytettävissä oleva varaajakapasiteetti ja jos ei riitä, mitä lisäkapasiteetti maksaa.
En tiedä sinusta, mutta minä saisin sen vajaat 11 snt/kWh sisältäen siirtomaksut. Lisäksi tarve olisi 1/4, kun lämmitys taphtuisi MLP:llä eikä suorasähköllä. Luultavasti ero olisi paljon suurempikin, kun sinulla vastukset on suoraan paneelissa ilman MPPT-optimointia, joka on verkkoon myynnissä.päivällä paistaa 50kWh, sinä myisit sen 20-30 sentin hintaan, minä lataan varaajaan
tulee ilta eikä paista, mistä ottaisit sen yöksi varaamani energian? mihin hintaan sen saisi?
Ilmaisilla puilla tietysti, sinun tapauksessa....päivällä paistaa 50kWh, sinä myisit sen 20-30 sentin hintaan, minä lataan varaajaan
tulee ilta eikä paista, mistä ottaisit sen yöksi varaamani energian? mihin hintaan sen saisi?
jos puiden tekijä ei ole enää vaikkapa sairaudesta johtuen kyennyt niitä puita tekemäänIlmaisilla puilla tietysti, sinun tapauksessa....
Tärkeintä on, että itse olet tyytyväinen ratkaisuihin.ihan hyvät perustelut, jos , jos, jos ja jos
entäpä jos se hinta silloin kun tarvitsee onkin korkeampi?
minä en jaksa kyttäillä sähkön hintoja, minulla on elämä jota elän

Tämän takia moni on tehnyt ohjauksen kotiautomaation kautta, ei tarvi väijyä hintoja.ihan hyvät perustelut, jos , jos, jos ja jos
entäpä jos se hinta silloin kun tarvitsee onkin korkeampi?
minä en jaksa kyttäillä sähkön hintoja, minulla on elämä jota elän
No joo eipä Lumme noista anna tarkkoja tietoja, kummallista piilottelua.Roots kyseli "ihmepaneeleista". Kauppaa tehtiin helmi-maalisk. asenn. huhtikuun loppu -21.
Silloin ostin 24 kpl Lumme Skandic 320Wp paneleita. Ymmärtääkseni nyt vastaava olisi 360Wp??
Speksit löytynee Lummnen sivuilta.
Paneelit on tosi epäsopiva lääke tuon tyyppiseen asiaan kun kovimpaan energiatarpeeseen ~½ vuotta ne tuottaa huonosti ja ihan piikkitarpeeseen ~1/4 vuotta paneelit ei tuota mitään. Vois tulla meleko kylmää jos paneeleilla meinais tuon lääkitä, siksi on muita tehokkaampia reseptejä hoitaa tuo edullisesti ilman klapeja.jos puiden tekijä ei ole enää vaikkapa sairaudesta johtuen kyennyt niitä puita tekemään