Pientuotannon myynti verkkoon

oem

Aktiivinen jäsen
Osto/myynti tasapainoon tarvinnee myydä yli 2x ostettu määrä verkkoon jos siirtokustannus ja kulut, verot otetaan huomioon.
Oma käyttö paremmin kannattavaa.

K

korsteeni

Vieras
Paneeleiden korjaamistarpeen osalta toki noin (jos omistaja ei osaa tehdä tai teettää mitään), mutta rakennuksen korjaamisen osalta ääritilanteet voisivat olla täysin toimivan paneeliston siirtäminen pois väliaikaisesti tai pysyvästi korjauksen tieltä tai sitten kokonaisuudessaan kelvottomaksi rikkoutuneen paneeliston poistaminen syystä tai toisesta. Sellaisellakin paneelistolla olisi varsin vähän käyttöarvoa jäljellä, jos valtaosa niistä olisi toimimattomia, kun muutaman yksittäisen varaan ei paljon voi perustaa.
on se näin, kuten edellä totesin, yit'ltä jää kermat kuorimatta
yleisesti vielä että koko aurinkopanelihomma on kannattamatonta jos ne
- ostaa avaimet käteen
- ostaa kuukausierissä valmiina pakettina
- yleensäkin maksaa kaikesta, mikä ei edes ole välttämätöntä

juhannuksena tulee 5 vuotta kun minulla on ollut paneli tuotannosssa, alkuun ihan vaan kokeiluja harrastuksen/mielenkiinnon takia kun syttynä oli kauan sitten hankittu oikein monikide 64w 16v paneli, joka tunti ihan virtaa tuovan ja testaukset sillä loppui kun rosvot ryöväsivä mökin ja veivät kyhäämäni erotiikan, pittää olla ainakin vähän perillä kuka sitä ihan äkkiä hyödyntää

kannattavuus lähtee kokemusteni parusteella siitä että on varaaja mihin sitä energiiaa voi varastoida
- kaikkein edullisin ratkaisu on kun laittaa panelit suoraan syöttämään varaajan vastusta,
mppt ei tässä kohdin tuo koskaan hintaansa takaisin, jos itse laittaa niin 3-5 vuodessa pääoma on kuoletettu,
nykysähkön hinnoilla....no en lähde pilkuttelemaan
tässä ratkaisussa ei ole minkäänlaista putinkorttia, kun mitää kustannuksia hankinnan jälkeen ei ole
sitten on...........menee ohi, joten asiaan
siis jos hankkii, kuten alussa mainitsin, ei panelien irroitus, jällenasentaminen ole niin ajattelevalle mikään kustannus enää, koko homma on tietänyt vain menoja
jos on ostanut talon missä ne joudutaan ottamaan pois.....ihan varmasti ne joku hakee kun vain antaa luvan, ei se kustannus ole
ja tämähän on asia jos, jos jos jos ja kuten mainitsit "ääritilanteet"

Hieno homma , että saamme vähän lepoa noista TV-uutisista. Toki Putiini täälläkin on ainakin omavaraisuuden suhteen välillisesti vilahtanut.
Olen omaa hankintaa perustellut jo monelta kantilta. Sen perusteen itselle myymisessä on se suurin kynnys hankinalle. Onhan kysymys harrastuksesta...
Viimeisenä valttina katuparlamentissa olen pitänyt tupakin askihinnan, jota harva tietää.
Olen otttanut asiasta selvää... Kyllä se sen 10€ on. Eli kaksiteräinen miekka, peruste vaimolle ja katuparlamentille, toimii. Jos nyös vaimo ei vielä polta, OKT panelit on siinä!
Vaimolle annoin äsken luvan käynnistää APK:n kun 4,6kW pukkaa katolta ;=))

K

korsteeni

Vieras
........
Vaimolle annoin äsken luvan käynnistää APK:n kun 4,6kW pukkaa katolta ;=))
meillä ei ihan noin.........muija on pistänyt pyykkikoneen sekä astianpesukoneen päälle vaikka on umpipilvessä ja 996w näyttää tulevan
kangistuneita kaavoja ei täällä muuteta mutta harrastetaan asian tiimoilta niin perusteellisesti
en jakele lupia mutta enpä juuri kyselekkään

Jatkojupinoita...
Rupee vaan kuulostamaan siltä, että kaikki mitä tontilta saa kaapattua oli perunoja, marjoja, omenia tai sitä aurinkosähköä, lisää jatkossa omavaraisuutta mistä ne nyt puhuu. Isot pankkiirit pelkää inflaatiosta, taitaa Transportteri katolla olla jonkilainen inflaatiosuoja? Mielenkiintoiset 2vko.

Mekaniker

Vakionaama
Ensimmäistä kertaa vaimo kysyi jos laittaisin pyykkikoneen päälle päivällä kun aurinko paistaa, olimme asiasta jutelleet aikaisemmin viikolla
Sähkölaskun vähentämistä sekin vaikka puolipilvistä

Käyttäjä89

Aktiivinen jäsen
Pientuotannon myyntiä tässä kovasti selvitellyt kun aurinkopaneelitarjous ollaan tässä viittä vaille kättelemässä että ehtii ensi kesän koitoksiin. Toki nyt on kuuma aihe kun omavaraisuudesta puhutaan ja 2027 pitäisi Euroopan olla irtautunut Putinin energiasta.

Varmaan jos ei myy omalle sähkönmyynti yhtiölle niin yleisesti on hyvitys kerran vuodessa koska määrät ovat kuitenkin sen verran pieniä. Onko oikeastaan syytä edes katsella muuta kuin omaa sähkönmyyntiyhtiötä jolle tuotantonsa myy?

harb

Aktiivinen jäsen
Varmaan jos ei myy omalle sähkönmyynti yhtiölle niin yleisesti on hyvitys kerran vuodessa koska määrät ovat kuitenkin sen verran pieniä. Onko oikeastaan syytä edes katsella muuta kuin omaa sähkönmyyntiyhtiötä jolle tuotantonsa myy?

Eipä oikeastaan. Paitsi silloin kun oma yhtiö ei sähköä osta.

Tulipa vuosiraportin aika. 7,6kW systeemi tuotti vuodessa 7002 kWh. Mielestäni kokolailla OK.
Aiemmin jo kommentoin, puolet tontille toinen puoli myyntiin. v-21 kertymän myyntihinta oli se 7,8c/kWh. nyt en vielä tiedä keskih. -22 mutta viime viikkoina on monia pvä jolloin tuotto ollut tasan 50 kWh. Väppi on mainio apsi seurannassa, jos sitä vaanii. Nyt on ollutkin yllättävän korkeita keskipäivän hintoja, sehän sopii.. Väppi näyttää mm. vilkaisu hetkellä mitä se sillä tunnilla mulle maksaa. Pääasia, että mun ideologian mukainen mitoitus ja lappeiden itäkaakko suuntaus poimii max tehon omakulutukseen, ostoa korvaamaan. Tällä kertaa en ota kantaa TMA:han enkä tupakkaskin vertailuhintaan....
Aurinkoista jatkoa

roots

Hyperaktiivi
Tulipa vuosiraportin aika. 7,6kW systeemi tuotti vuodessa 7002 kWh. Mielestäni kokolailla OK.
Aiemmin jo kommentoin, puolet tontille toinen puoli myyntiin. v-21 kertymän myyntihinta oli se 7,8c/kWh. nyt en vielä tiedä keskih. -22 mutta viime viikkoina on monia pvä jolloin tuotto ollut tasan 50 kWh. Väppi on mainio apsi seurannassa, jos sitä vaanii. Nyt on ollutkin yllättävän korkeita keskipäivän hintoja, sehän sopii.. Väppi näyttää mm. vilkaisu hetkellä mitä se sillä tunnilla mulle maksaa. Pääasia, että mun ideologian mukainen mitoitus ja lappeiden itäkaakko suuntaus poimii max tehon omakulutukseen, ostoa korvaamaan. Tällä kertaa en ota kantaa TMA:han enkä tupakkaskin vertailuhintaan....
Aurinkoista jatkoa
Siis itäkaakko suuntaus koko setillä ja noin hyvä tuottosuhde 7002kwh/7.6kwp, mikäs ihmepaneeli tuo on?

Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
Aurinkoista jatkoa
mielenkiintoista kun minulla on hyvinkin saman suuruinen kokoonpano ollut 4 vuotta, (8.2kw) ,maaliskuussa tuplaantui
kertaakaan ei 4 vuoden aikana tullut yhtään ylimääräistä myyntiin eikä myöskään nyt maalis- eikä huhtikuussa vaikka paneleita on yli 60kpl

viikko sitten sunnuntaina oli varasto kaikkein täynnä keskilämpötila kuitenkin alle 90C
nyt on taas varasto hyvin tyhjä joten aurinkoiset päivät tervetulleita, lämpötilan nousu vähentää tietty kulutusta
huhtikuussa ostettiin 50kWh sähköä, meni hitsaukseen ja sähkökiukaaseen piikkeihin

Koelli

Aktiivinen jäsen
Eikö kannata myydä, vaikka aurinkoiseen aikaan hinta usein 20-30 snt/kWh? Sen sijaan vastuksilla veteen? Kuulostaa järjettömältä.
Olin itsekin kommentoimassa juurikin tuota samaa, mutta sitten havahduin, että tokihan paneelien hyödyntäminen maksimaalisesti, juurikin omaan käyttöön, voi tuottaa toisille suuremman mielihyvän, kuin näiden taloudellinen optimointi.

No juu. kyllähän tuo suuntausilmoitus meni pieleen kyllähän sen piti olla kaakko-etelä.
Tällä meridiaanilla n. klo 11.30 nykyaikaa aurinko paistaa kohtis. ja 13.40 etelä mutta jo hieman taittoa. Tuo fifty/sixty tarkoitti toukok-jouluk -21. Kuitenkin sijoitetun pääoman tuotto oli >7%
Jatkosta en tiedä mutta sitä mielihyvää tulee taas taivaan täydeltä (tänään)

roots

Hyperaktiivi
No juu. kyllähän tuo suuntausilmoitus meni pieleen kyllähän sen piti olla kaakko-etelä.
Tällä meridiaanilla n. klo 11.30 nykyaikaa aurinko paistaa kohtis. ja 13.40 etelä mutta jo hieman taittoa. Tuo fifty/sixty tarkoitti toukok-jouluk -21. Kuitenkin sijoitetun pääoman tuotto oli >7%
Jatkosta en tiedä mutta sitä mielihyvää tulee taas taivaan täydeltä (tänään)
No tuo suunta hiukan paransi tilannetta, silti kova lukema, mikä kattokulma ja mikä paneeli (hyötysuhde)?

7% Miinus investoinnin häviäminen eli jäljelle jää mielihyvä. :sormet:

K

korsteeni

Vieras
Eikö kannata myydä, vaikka aurinkoiseen aikaan hinta usein 20-30 snt/kWh? Sen sijaan vastuksilla veteen? Kuulostaa järjettömältä.
ei minkään laskuopin mukaan, silloin se puuttuva pitää aina hankkia jostain, jollain tapaa, jossain vaiheessa
kuinka tuo omien panelien tuotannon oma käyttö on järjetöntä, ajatuksesikin on aivan järjetön

K

korsteeni

Vieras
Olin itsekin kommentoimassa juurikin tuota samaa, mutta sitten havahduin, että tokihan paneelien hyödyntäminen maksimaalisesti, juurikin omaan käyttöön, voi tuottaa toisille suuremman mielihyvän, kuin näiden taloudellinen optimointi.
kuinka olet taloudellisesti optimoinut vaikkapa auton käytön, mytytkö sitä silloin kun et itse käytä.....ehkä saisit hyvästä autosta hyvän "liisingin" ja jostain vanha panda jolla pääsee liikkumaan, taloudellinen optimointi

Koelli

Aktiivinen jäsen
ei minkään laskuopin mukaan, silloin se puuttuva pitää aina hankkia jostain, jollain tapaa, jossain vaiheessa
kuinka tuo omien panelien tuotannon oma käyttö on järjetöntä, ajatuksesikin on aivan järjetön
En halua millään tasolla loukata, mutta kyllä se juurikin matemaattisesti on järkevää myydä kallilla ja ostaa halvalla. Muutoin en olisi kommentoinut, mutta tässähän olisi aidostikin sinulle pohdinnan paikka.

Myyt SPOT-hintaan ja koska tietänet oman sähkönostosopimuksesi ja täten kulloisen, sen hetkisen ostokustannuksen, on laskutoimitus hyvinkin simppeli mallia X-Y=Z.

Koelli

Aktiivinen jäsen
kuinka olet taloudellisesti optimoinut vaikkapa auton käytön, mytytkö sitä silloin kun et itse käytä.....ehkä saisit hyvästä autosta hyvän "liisingin" ja jostain vanha panda jolla pääsee liikkumaan, taloudellinen optimointi
Itse asiassa, en omista autoa. Melko optimoitu siis :)

K

korsteeni

Vieras
kun on järjetöntä, niin tässä on nyt mahdollista antaa minulle ohje kuinka toimin ja optimoin tuoton esim. seuraavassa päivittäisessä tilanteessa, luen sanatarkasti

päivällä paistaa 50kWh, sinä myisit sen 20-30 sentin hintaan, minä lataan varaajaan
tulee ilta eikä paista, mistä ottaisit sen yöksi varaamani energian? mihin hintaan sen saisi?
meillä olisi kylmä yö
mutta kerro ne optimoinnin alkeet, ehkä opin, kokeilen ainakin

K

korsteeni

Vieras
En halua millään tasolla loukata, mutta kyllä se juurikin matemaattisesti on järkevää myydä kallilla ja ostaa halvalla. Muutoin en olisi kommentoinut, mutta tässähän olisi aidostikin sinulle pohdinnan paikka.

Myyt SPOT-hintaan ja koska tietänet oman sähkönostosopimuksesi ja täten kulloisen, sen hetkisen ostokustannuksen, on laskutoimitus hyvinkin simppeli mallia X-Y=Z.
katso edellä, saisinko yksi varmasti halvemmalla? entä siirtomaksu, meillä menee sähkön ostosta siirtomaksu
kuinka toimisit edellä @jmaja lle esittämässäni tilanteessa

tuohon jäljempään, jätät nyt aika monta ennalta arvaamatonta muuttujaa huomioimatta

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
K

korsteeni

Vieras
jos em pörssilinjalle lähdetään niin lätkin ennemmin pörssissä dax in turbowarreja enkä välitä sähkön hinnasta tuon taivaallista

No kattokulma luokkaa 30. Hankittu Lumme Energialta 320W yksikide, half cut, musta.
Niin eihän pääoma ole realisoitavissa kuten osakenippu. Mutta minä olenkin rahoittanut tupakkalakolla >60v. Mielihyvä tulee aina kun näkee edellisen asiakkaan tupakit kassahihnalla aurinkoisena päivänä....

kotte

Hyperaktiivi
@korsteeni :n laskelmissa pitää ottaa huomioon käytettävissä oleva varaajakapasiteetti ja jos ei riitä, mitä lisäkapasiteetti maksaa.

Aivan yleisesti olemassa oleva varaaja kannattaa kuumentaa maksimiinsa silloin, kun aurinko paistaa, mutta sähkön pörssihinnat eivät ole aivan maksimissaan päivän jatksolla. Kaikkein kalleimpina hetkinä kannattaa myydä verkkoon. Riippuu sähkön hinnan vaihtelun rajuudesta, mihin raja kannattaa noiden käyttövaihtoehtojen välille vetää.

puuteknikko

Vakionaama
Niin, kai siinä voi tehdä yksinkertaisen laskutoimituksen omaan ostohintaan verraten. Itselle tulee 20-30 c/kWh tunteina 2-3-kertainen tuotto omaan käyttöön nähden. Jos vesivaraajan lämmitykseen öisin tunnissa tarvittava energia on vähemmän kuin tuo kerroin niin profit.

puuteknikko

Vakionaama
katso edellä, saisinko yksi varmasti halvemmalla? entä siirtomaksu, meillä menee sähkön ostosta siirtomaksu
kuinka toimisit edellä @jmaja lle esittämässäni tilanteessa

tuohon jäljempään, jätät nyt aika monta ennalta arvaamatonta muuttujaa huomioimatta
Kuinkas paljon tuo siirtomaksu on? Lahti Energian alueella se on 0,09 c/kWh eli aika lailla merkityksetön kokonaiskuvassa.
EDIT: tuo siis verkkoon myydyn sähkön siirtomaksu

roots

Hyperaktiivi
Kuinkas paljon tuo siirtomaksu on? Lahti Energian alueella se on 0,09 c/kWh eli aika lailla merkityksetön kokonaiskuvassa.
EDIT: tuo siis verkkoon myydyn sähkön siirtomaksu
0.9€/1000kWh... ei kovin paljoo, niin vähän että sitä ei moni edes peri, esmes Caruna ei ole perinyt...

roots

Hyperaktiivi
@korsteeni :n laskelmissa pitää ottaa huomioon käytettävissä oleva varaajakapasiteetti ja jos ei riitä, mitä lisäkapasiteetti maksaa.
Niin tuossa tapauksessakin se tulee myytyä 'harakoille' häviöinä kun sitä vetelee 90°C lämpöihin ja tunnetusti harakat vie mielellään arvökasta kiiltävääkin. Verkkoon tuupaten häviöt on 0%.

jmaja

Hyperaktiivi
päivällä paistaa 50kWh, sinä myisit sen 20-30 sentin hintaan, minä lataan varaajaan
tulee ilta eikä paista, mistä ottaisit sen yöksi varaamani energian? mihin hintaan sen saisi?
En tiedä sinusta, mutta minä saisin sen vajaat 11 snt/kWh sisältäen siirtomaksut. Lisäksi tarve olisi 1/4, kun lämmitys taphtuisi MLP:llä eikä suorasähköllä. Luultavasti ero olisi paljon suurempikin, kun sinulla vastukset on suoraan paneelissa ilman MPPT-optimointia, joka on verkkoon myynnissä.

Siis myisin päivällä 50 kWh vaikkapa 20 snt/kWh ja ostaisin tarpeen mukaan n. 10 kWh 11 snt/kWh. N. 9 €/vrk fiksumpaa.

K

korsteeni

Vieras
ihan hyvät perustelut, jos , jos, jos ja jos
entäpä jos se hinta silloin kun tarvitsee onkin korkeampi?
minä en jaksa kyttäillä sähkön hintoja, minulla on elämä jota elän

Roots kyseli "ihmepaneeleista". Kauppaa tehtiin helmi-maalisk. asenn. huhtikuun loppu -21.
Silloin ostin 24 kpl Lumme Skandic 320Wp paneleita. Ymmärtääkseni nyt vastaava olisi 360Wp??
Speksit löytynee Lummnen sivuilta. Aurinkoinen Länsi-Rannikko on lienee yksi tuotannon tekijä. Joidenkin puiden ja suuntauksenkin takia tahallani ylimitoitin systeemin. Tässä vaiheessa Fronius-7 herää aamukuudelta ja tyypillisinä pvä ostoja ei ole 7-17 välillä nykyään.
Mahtaako noihin 50kW päiväsaaliisiin vaikuttaa viileät ilmat? Yhtäältä ne lienee aika pölyiset?

roots

Hyperaktiivi
Roots kyseli "ihmepaneeleista". Kauppaa tehtiin helmi-maalisk. asenn. huhtikuun loppu -21.
Silloin ostin 24 kpl Lumme Skandic 320Wp paneleita. Ymmärtääkseni nyt vastaava olisi 360Wp??
Speksit löytynee Lummnen sivuilta.
No joo eipä Lumme noista anna tarkkoja tietoja, kummallista piilottelua.

K

korsteeni

Vieras
koskeeko veroton sähkönmyynti ainostaan yhtiön kautta myytyä sähköä, entä jos alankin myymään ohikulkijoille,
"aurinkosähköhuoltoasema, vain lataus"

Kävin pikaisesti Lummen sivuilla, siellä nykyiset Scandic mustat panelit näyttää olevan 390Wp.
Ilmeisesti pitää ottaa tarjous että saa lisätietoa??
Kun nyt asia oli esillä klo 6 Fronius hereillä 300W , aamukahvin aloituksessa ennen 9.. 4,5kW ja nyt kirjoitettaessa 5,4kW. Melko jyrkkää. No Fronius sen leikkaa 7kW.
Sokerina vaanimiselle, Väre maksaa nyt mulle 29,69c/kWh. Empä ole moista havainnoinut käsipeleillä.
Joku systeemi tämäkin vaan on, varsinkin kun vielä deletoi netissä pomppivia sähkötarjouksia 12-14c/kWh. Siihen verot ja siirto... Jotenkin panelien tuotto vaan jotain peittää.

roots

Hyperaktiivi
jos puiden tekijä ei ole enää vaikkapa sairaudesta johtuen kyennyt niitä puita tekemään
Paneelit on tosi epäsopiva lääke tuon tyyppiseen asiaan kun kovimpaan energiatarpeeseen ~½ vuotta ne tuottaa huonosti ja ihan piikkitarpeeseen ~1/4 vuotta paneelit ei tuota mitään. Vois tulla meleko kylmää jos paneeleilla meinais tuon lääkitä, siksi on muita tehokkaampia reseptejä hoitaa tuo edullisesti ilman klapeja.

Back
Ylös Bottom