Pihanurmikko

pAy

Aktiivinen jäsen
Vs: Pihanurmikko

prelude sanoi:
Lisätään listaan:

Tarhurin Nurmikkolannoite 10kg (15,99 honkkari)
NPK 14-3-15
-> €:lla saa 88g, 19g, 94g
Annosteluohje: 3,3kg-4kg/100m2 keväällä -> 511g, 109g, 548g (5,84€/100m2)
Hyvin osaavat rahastaa noilla puutarha lannoitteilla. Hankkijan verkkokaupasta kun katsoin niin Y3 NPKS 23-3-8-3 25kg säkissä 0,46€/kg ja 700kg säkeissä joissa itse ostan 0,42€/kg.

Tuota pitää vain levittää vähän tarkemmin ja melkein puolet vähemmän jos ei halua raitaista nurmikkoa. Vaihtoehtoja löytyy paljon jos haluaa vaikka Fosforia tai Kaliumia enemmän. Typellähän sen kasvamaan saa ja vihreäksi.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

jolla sanoi:
erilainen nurmikko

meillä ei ole koskaan kylvetty nurmea eikä lannoitettu, päinvastoin pyritään korjaamaan leikattu pois jotta maa köyhtyisi

tuossa toissavuonna kaadettujen pihakoivujen kohdalla oli hyvä sammalmatto koivujen ollessa mutta nyt siihen on parina kesänä tullut aika tukeva nurmikko

poutakesänä tämä on tällaista luonnonläheistä, meille kelpaa, kun ei ole mikään edustuspiha

https://youtu.be/kkgdwTDokoY
Tuollainen minullakin olisi jos ei olisi robottia, helppohoitoinen ja stressitön vaihtoehto joka sopii hyvin perussiistin pihan nurmikoksi. Itseasiassa mökillä minulla on samalla periaatteella hoidettu nurtsi.

Mutta robotin kanssa tilanne muuttuu, siinä on niin helppo pyrkiä täydellisyyteen kun ei tarvitse muuta kuin typpilannoitetta pari kertaa vuodessa tummaan väriin ja leveelehtisen myrkkyä kerran pari vuodessa lähinnä apiloiden poistoon, voikukat, ratamot ym lähtee siinä samalla.

fraatti

Vakionaama

metsänhoitaja sanoi:
Mutta robotin kanssa tilanne muuttuu, siinä on niin helppo pyrkiä täydellisyyteen kun ei tarvitse muuta kuin typpilannoitetta pari kertaa vuodessa tummaan väriin ja leveelehtisen myrkkyä kerran pari vuodessa lähinnä apiloiden poistoon, voikukat, ratamot ym lähtee siinä samalla.
Sanopas mikä nuo apilat vie mennessään? Tuntuu että.tuo työkaverilta saamani primus xl ei ole mikään paras aine niitä vastaan. En tosin tiedäkään onko tuo valmiiksi lantrattu aine kestänyt vuoden yli menettämättä tehooan ja kuinka tuo on alunperin lantrattu.

Morjens_1

Aktiivinen jäsen

fraatti sanoi:
Sanopas mikä nuo apilat vie mennessään? Tuntuu että.tuo työkaverilta saamani primus xl ei ole mikään paras aine niitä vastaan. En tosin tiedäkään onko tuo valmiiksi lantrattu aine kestänyt vuoden yli menettämättä tehooan ja kuinka tuo on alunperin lantrattu.
Toxania ainakin minä olen käyttänyt. Pitäis taas tehdä tämän kesän myrkytys. Piharatomoon ei tunnu tehoavan, voikukkaan ja apilaan kyllä.

Laittaa leveälehtiset kasvamaan itsensä hengiltä. Kasvu muuttuu niin nopeaksi että kasvavat sykkyrälle. Perustuu ilmeisesti siihen että juuret eivät pysty imemään tarpeeksi tehokkaasti vettä. Lannoittaminen ilmeisesti tehostaa Toxanin toimintaa.

J

jolla

Vieras

kovin 'vihreille' ei ajatukset tunnu
myrkyttää nyt oma piha tai lannoittaa piha

vähän sama kuin tuo lentäminen, johan saa polttoainetta kulua
puoleen putoaa paneleiden tuotto kun koneet lentää ja ilma on sellainen että vesihöyry jää paikoilleen, satun just kansainvälisen liikenteen risteykseen

fraatti

Vakionaama

pAy sanoi:
Hyvin osaavat rahastaa noilla puutarha lannoitteilla. Hankkijan verkkokaupasta kun katsoin niin Y3 NPKS 23-3-8-3 25kg säkissä 0,46€/kg ja 700kg säkeissä joissa itse ostan 0,42€/kg.
Saattaa olla että sulla on eri hinnat mutta täytyy varmaan käydä hamuamassa tuota seuraavaksi testiin. Millaista tuo on koostumukseltaan? Mietin vain että onko sitä helpompi sekoittaa johonkin (esim kalkkirakeisiin) kun levittää sitä jotta levitettävää olisi "enemmän".

Hinnan puolesta tuo on miltei ilmaista muihin verrattuna. Biolaniin ero on kymmenkertainen. ::) Lisäsin litaniaan sellaisen rivin millä hintaa voi verrata samalla typen määrällä, sehän se tässä määräävä tekijä taitaa olla.

Aineet:
Typpi(N), Fosfori(P), Kalium(K), Magnesium(Mg), Rikki(S)

Kevät/kesälannoitteet:
Greencare Nurmikon kevät & kesä+ 40l/22kg (~60€)
NPK 9-2-7, (S 6, Mg 2)
-> €:lla saa 33g, 7g, 26g
Annosteluohje: 1,4kg/100m2 keväällä -> (N) 124g, (P) 28g, (K) 96g
Kustannus valmistajan annosteluohjeella 3,75€/100m2 / 550g (N) annoksella 16,6€/100m2

Biolan nurmikkolannoite 10l/6,9kg (~23€/Hongkong)
NPK 10-1-5
-> €:lla saa 30g, 3g, 15g
Annosteluohje: 3,5kg/100m2 keväällä -> 345g, 35g, 173g
Kustannus valmistajan annosteluohjeella 11,5€/100m2 / 550g (N) annoksella 18,3€/100m2

Kekkilä Nurmikkolannoite 20 kg (39€/Hankkija)
NPK 12-3-10 (S 13, Mg 1)
-> €:lla saa 61g, 15g, 51g
Annosteluohje: 4,5-5kg/100m2 keväällä -> 570g, 143g, 475g
Kustannus valmistajan annosteluohjeella 9,3€/100m2 / 550g (N) annoksella 9€/100m2

Tarhurin Nurmikkolannoite 10kg (15,99 honkkari)
NPK 14-3-15
-> €:lla saa 88g, 19g, 94g
Annosteluohje: 3,3kg-4kg/100m2 keväällä -> 511g, 109g, 548g
Kustannus valmistajan annosteluohjeella 5,84€/100m2 / 550g (N) annoksella 6,30€/100m2

Yara Pellon Y 3 (11,5€ Hankkija)
NPKS 23-3-8-3
-> €:lla saa 500g, 65g, 174g, 65g
Annosteluohje, jolla saadaan typpeä 550g/100m2: 2,4kg/100m2 -> 550g, 69g, 184g, 69g (1,10€/100m2)
Kustannus 550g (N) annoksella 1,10€/100m2

Syyslannoitteet:
Kekkilä Syyslannoite 20 kg (25,90€/Hankkija)
PK 5-19
-> €:lla saa 39g, 147g
Annosteluohje: 3,3kg/100m2 -> 165g, 627g (4,3€/100m2)
Biolan Syksyn PK-lannoite 25l/17,5kg(27,95€/Hongkong)
P-K 0-2-12
-> €:lla saa 13g, 75g
Annosteluohje: 5,8kg/100m2 -> 116g, 696g (9,2€/100m2)
GreenCare Puutarhan Syksy kivennäislannoite 20kg (29,95€/Hongkong)
PK 4-17 (Ca 2, Mg 2.5, S 13)
-> €:lla saa 27g, 113g
Annosteluohje: 3,5kg/100m2 -> 140g, 595g (5,2€/100m2)

pAy

Aktiivinen jäsen

fraatti sanoi:
Saattaa olla että sulla on eri hinnat mutta täytyy varmaan käydä hamuamassa tuota seuraavaksi testiin. Millaista tuo on koostumukseltaan? Mietin vain että onko sitä helpompi sekoittaa johonkin (esim kalkkirakeisiin) kun levittää sitä jotta levitettävää olisi "enemmän".

Hinnan puolesta tuo on miltei ilmaista muihin verrattuna. Biolaniin ero on kymmenkertainen. ::) Lisäsin litaniaan sellaisen rivin millä hintaa voi verrata samalla typen määrällä, sehän se tässä määräävä tekijä taitaa olla.
Hinta oli verkkokaupan hinta, luulisin että kaikille sama, tarjouspyynnöllä isomman määrän saa vähän halvemmalla.

Tuo on rakeista, pyöreitä palloja, halkaisija ehkä n. 2mm. Olen heitellyt 1500m2 nurmikolle käsin niin leveälle alueelle kun saa ja sitten toiseen kertaan ristiin.

fraatti

Vakionaama

pAy sanoi:
Tuo on rakeista, pyöreitä palloja, halkaisija ehkä n. 2mm. Olen heitellyt 1500m2 nurmikolle käsin niin leveälle alueelle kun saa ja sitten toiseen kertaan ristiin.
Onko kerta/kaksi kesässä piisannut tasaiseen kasvuun vai vähemmän ja useammin?

Sanokaas nyt joku fiksu samalla onko sillä syyslannoituksella oikeasti mitään muuta virkaa kun keventää ostajan lompakkoa?

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

fraatti sanoi:
Minä haen aina myrkyt ja lannoitteet maanviljelijä kaverilta. Myrkky lienee nimeltään Starane 180, tuo lienee on tuossa siksi että en ole siitä ihan varma koska yleensä niitä kaadellaan hakiessa tyhjiin kannuihin jos valmiita ”pohjia” ei ole. En muista kaadettiinko viimeksi jostain johonkin mutta Starane 180 kannu minulla on.

Muutenkin jos myrkyt eivät tunnu tehoavan niin kannattaa tarkistaa olosuhteet, jotkut myrkyt toimivat esim, vain tietyssä lämpötilassa käytettynä.
https://www.lantmannenagro.fi/tuotteet/kasvinsuojeluaineet/rikkakasvien-torjunta-aineet/

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

fraatti sanoi:
Onko kerta/kaksi kesässä piisannut tasaiseen kasvuun vai vähemmän ja useammin?

Sanokaas nyt joku fiksu samalla onko sillä syyslannoituksella oikeasti mitään muuta virkaa kun keventää ostajan lompakkoa?
En ole fiksu mutta kokemuksieni mukaan kaksi kertaa kesässä lannoitusta riittää oikein hyvin.

Syyslannoitetta erikseen kaupasta ostettuna pidän juuri tuollaisena lompakonkevennys touhuna.
Typpilannoitetta vaikka tuo kaksi kertaa niin riittää hyvin. Elokuussa ei saa enää typettää jotta nurtsi
voi valmistautua talveen. Nurmikko on parempi ja tasaisempi keväällä jos ei typetä enää elokuussa.
Nämä omia kokemuksia, voi olla että fiksut toteavat vääriksi mutta minulla on kyllä kokolailla täydellinen tumma nurmikko. Typpenä käytän siis maajussien ilmeisesti vähän voimakkaampaa, eli typpipitoisempaa raetta. Ja paaaljon halvempaa.

fraatti

Vakionaama

Scroll sanoi:
Mitä se maksaa?

Payn antama esimerkki aiemmin oli:
"Y3 NPKS 23-3-8-3 25kg säkissä 0,46€/kg ja 700kg säkeissä joissa itse ostan 0,42€/kg. "

Tuo neljän sentin ero on minusta mitätön, vain noin 10% pienpakkkauslisää. Todennäköisesti tehtaan omakustannus asialle.

Jos siihen nurmikkoon kaataa ton koko 700 kg säkin, on hintaero vavisuttavat 28 euroa suursäkin eroksi.

Kuinka monta tonnia lannoitetta ne teidän nurmikot oikein imee, kun tota hintaeroa hehkutellaan täällä viestistä toiseen?? Euromääräisesti se merkkaa teillle mitä?

Jos teillä nurtsiin vaikka pari pienpussia kesässä (50 kg), onko tuo kahden euron säästö oikeasti niin iso juttu, että siitä kannattaa lauluja kirjoitella viikosta toiseen? Aika perkeleellinen vaiva siinä 700 kg suursäkin varastoimisessakin muuten. Eikös se pidä suojata kosteudelta ja eikös se ole hygrosskooppistakin?
Tais mennä sulta ilmeisesti ohi mutta juuri nuo Hankkijan aineet ovat niitä maajussien aineita jotka eivät ole tarkoitettu yksityisten nurmikoille vaan maajussien pelloille tms riippumatta pakkauskoosta. Esim tuosta pellon Y3:sen hintaa ei ole missään nähtävillä eikä sitä myöskään missään mainosteta nurmikon lannoitteeksi.

Vertailukelpoiset hinnat näkee siitä laittamastani viestistä missä luki hinta per 550g typpeä / 100m2. Tällöin hinnat ovat jotakuinkin vertailukelpoisia.

burmanm

Vakionaama

Scroll sanoi:
Kuinka monta tonnia lannoitetta ne teidän nurmikot oikein imee, kun tota hintaeroa hehkutellaan täällä viestistä toiseen?? Euromääräisesti se merkkaa teillle mitä?
Niin ja miksei hyödynnetä sitä luonnon typpilannoittajaa, eli apilaa? Nyt tungetaan hirveä kasa lannoitteita ja sitten tapetaan kaikki elävä myrkyillä perään. Enemmän säästäisi kun menisi kaivamaan naapurin apilat ja niistä poimimaan siemenet. Voikukat voisi vetää salaattina ja taas säästyisi rahaa.

On nuukuutta ja sitten on nuukuutta.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

Scroll sanoi:
Mitä se maksaa?

Payn antama esimerkki aiemmin oli:
"Y3 NPKS 23-3-8-3 25kg säkissä 0,46€/kg ja 700kg säkeissä joissa itse ostan 0,42€/kg. "

Tuo neljän sentin ero on minusta mitätön, vain noin 10% pienpakkkauslisää. Todennäköisesti tehtaan omakustannus asialle.

Jos siihen nurmikkoon kaataa ton koko 700 kg säkin, on hintaero vavisuttavat 28 euroa suursäkin eroksi.

Jos teillä nurtsiin vaikka pari pienpussia kesässä (50 kg), onko tuo kahden euron säästö oikeasti niin iso juttu, että siitä kannattaa lauluja kirjoitella viikosta toiseen? Aika perkeleellinen vaiva siinä 700 kg suursäkin varastoimisessakin muuten. Eikös se pidä suojata kosteudelta ja eikös se ole hygrosskooppistakin?
Minä saan nuo ilmaiseksi mutta kun tämä foorumi on säästäväisyyteen painottuva niin mainitsin tuon edullisuuden, pahoittelut aiheuttamastani mielipahasta.

Mutta hinnoista, minun käyttämäni on sitä kaikista typekkäintä vissiin, eli suomensalpietaria. Siinä on typpeä noin 27%. Nyt kun sen pienen kaupunkipihan ostaja menee sinne Hankkijalle niin mitä jos hän marssiikin sinne maatalouspuolelle ja ostaa pari säkkiä suomensalpietaria hintaan 14€/25kg säkki sen sijaan että ostaa niitä nurmikkolannoitteen nimellä olevia kekkilä säkkejä hintaan 39€/20kg joissa typpeä siis 12%? Toinen satsi maksaa 28€ ja toinen suurinpiirtein saman typpimäärän omaava satsi vaatisi kuuden säkin oston jolloin hinta olisi 234€.

fraatti

Vakionaama

burmanm sanoi:
Niin ja miksei hyödynnetä sitä luonnon typpilannoittajaa, eli apilaa? Nyt tungetaan hirveä kasa lannoitteita ja sitten tapetaan kaikki elävä myrkyillä perään. Enemmän säästäisi kun menisi kaivamaan naapurin apilat ja niistä poimimaan siemenet. Voikukat voisi vetää salaattina ja taas säästyisi rahaa.

On nuukuutta ja sitten on nuukuutta.
Juu, toisen mielestä nurmikolle kuuluu apila, toisen ei. Pelkän apilan typentuotto ei täytä nurmikon vaatimusta typelle. Toisella nurmeksi lasketaan kaikki mikä vihertää ja toiselle tuollainen on pelkkä kenttä rikkaruohoa. Jokainen sitten vuodattaa sitten halutun määrän hikeä ja kyyneleitä jotta pääsisi haluttuun lopputulokseen - tai antaa luonnon hoitaa nurmikkoa suuntaan X. Itse haluan "siistin"-nurmikon ja jos joku haluaa pitää luonnontilassa niin se on mulle ok. Turha siitä kait on vängätä että mikä on oikeanlainen nurmikko. Yleisesti ottaen rikkaruohoja kuten ratamoita, voikukkia yms ei pidetä nurmikolla toivottuina vaan se saadaan sitten myöhemmin "bonuksena". Toiset jaksaa taistella niitä vastaan ja toiselle asialla ei ole mitään merkitystä.

Yksi oleellinen keino päästä eroon rikkaruohoista on lannoittaa nurmikkoa ja taata nurmelle riittävän hyvät kasvuolosuhteet jolloin se voittaa rikkaruohot. Olen testannut jo useampana vuonna miten nurmi tässä kasvaa ilman lannoitusta. Se ei kasva, vain rikkaruohot kasvavat sekä satunnaiset apilaryppäät. Voipi olla että maa on huonoa mutta fakta on kuitenkin se että nurmi vaatii kasvaakseen typpeä ja ilmasta se ei sitä saa. Olen joskus itsekseni tuuminut myös että joskus näkee wanhoja taloja joissa pihassa kasvaa nurmikko ihan ok ilman lannoittamatta. Mahtaako sitten maaperä saavuttaa joskus jonkinlaiset tasapainon kaikenmoisen mikrobiologisen toiminnan yms kanssa jolloin se pysyy herkemmin kunnossa? Edellisessä rivarissa siirtonurmikko kasvoi hyvän mullan päällä itsekseen ja samoin siemenistä kasvatettu nurmi toisella puolelle taloa kasvoi kuin rairuoho, jostain syystä kuitenkaan tässä ei asia ole mennyt niin. Sen mitä tässä on tullut kierreltyä ja kaarreltua näitä tuoreita asuinalueita niin ei tuo nurmikon perustaminen tunnu aina kovin helposti onnistuvan muiltakaan. Samoin jokaisella hiljattain rakentaneella tutulla on ollut ongelmia asian kanssa. Omiin ongelmiin syynä saattaa myöskin olla se että oman nurmen heinälajikkeet on turhan vaativia. Nykyisellä tietämyksellä en ottaisi enää samaa siemenseosta vaan vaihtaisin sen toiseen. Jo kasvavassa nurmessa ei vaan vaihto taida niin vaan onnistua? Jokatapauksessa sinä aikana mitä tää nurmi on tässä oman töllin pihassa ollut olen jo oppinut yhtä ja toista mitä nurmikko vaatii että se menestyy ja oikeaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa kokoajan.

Osalla ihmisistä on iskostunut sellainen ajatus että nurmikkoa ei missään nimessä voi lannoittaa, en tiedä johtuuko se nurmikonleikkuun vastenmielisyydestä, siitä että lannoitteet ovat kalliita vai jostain muusta. Nyt kuintenkin on jo ollut esillä sellaiset vaihtoehdot millä se ei ainakaan hintaan enään kaadu.

Tässä niitä muutamia nurmikoita. Alin on eniten omaan mieleen ja vastaa kysymykseen miltä nurmikon mun mielestä pitäs näyttää. Ylin taas on varsin lähellä sitä miltä oma nurmikko näyttäisi lannoittavine apiloineen ilman lisälannoitusta.

burmanm

Vakionaama

fraatti sanoi:
Juu, toisen mielestä nurmikolle kuuluu apila, toisen ei. Pelkän apilan typentuotto ei täytä nurmikon vaatimusta typelle. Toisella nurmeksi lasketaan kaikki mikä vihertää ja toiselle tuollainen on pelkkä kenttä rikkaruohoa. Jokainen sitten vuodattaa sitten halutun määrän hikeä ja kyyneleitä jotta pääsisi haluttuun lopputulokseen - tai antaa luonnon hoitaa nurmikkoa suuntaan X. Itse haluan "siistin"-nurmikon ja jos joku haluaa pitää luonnontilassa niin se on mulle ok. Turha siitä kait on vängätä että mikä on oikeanlainen nurmikko. Yleisesti ottaen rikkaruohoja kuten ratamoita, voikukkia yms ei pidetä nurmikolla toivottuina vaan se saadaan sitten myöhemmin "bonuksena". Toiset jaksaa taistella niitä vastaan ja toiselle asialla ei ole mitään merkitystä.
Mielestäni voikukka ja apila ei kyllä kuulu samaan kategoriaan. Rikkaruohoksi tosin lasken ruohonkin, se kun haluaa levitä ja kasvaa sielläkin minne sitä ei kaivata. Apila on erittäin mukava jalan alla, paljon mukavampi kuin nämä "pitää olla golf-viheriö takapihalla - vaikka en koskaan paljain jaloin ulos menisikään" tyyppiset pihat. Yleensä ne ovat lähinnä kauhean näköisiä tosin, kun ei niistä golf-viheriöitäkään saa, vaan ne ovat vähän sinne päin vain. Eli jos haluaa sen luonnottoman pihan, niin kannattaisi se nyt sentään vetää oikeasti sitten luonnottoman näköiseksi.

Itse olen tarkoituksella kasvattanut kyllä apilaa pihalle, mielestäni nurmikko voi paremmin ja se on kivemman näköinen. Tänäkin kesänä kun on ollut kuivia jaksoja niin alueet missä apilaa kasvaa ovat olleet paremman näköisiä eivätkä palaneet niin pahasti karrelle, joten taidan sitä vielä lisätä niihinkin paikkoihin joissa sitä ei kasva. Ei tuo tarkoita etteikö lannoita, mutta myrkyt jätän kyllä pois - voikukkia voi nostella sen parisataa kappaletta joka kevät (onpahan puuhaa), eivät ne tosin mihinkään siitä vähene. Täytyisi kokeilla niitä höyrytysvehkeitä varmaan jos sillä saisi luonnollisesti rikkaruohoja pois.

repomies

Hyperaktiivi

Ratamot ja voikukat on kyllä persiistä. Etenkin ratamot. Voikukka on mahdollista häätää ja oikeastaan jos vaan jaksaa ajaa nurmea matalaksi niin eipä tuo nyt niin paljon haittaa. Mutta ratamo menee maata pitkin eikä paljon välitä jostain toxanin tapaisesta.

J

jolla

Vieras

makuasioita
voisiko persoonattomampaa nurmea olla kuin tasavärinen tasainen lämpäre -tekonurmi ajaa paremmin sen asian

ei lannoitteita, ei myrkkyjä, eikä kylvetty mitään koskaan
vähän kuivanlaista ollut keväästä mutta vaihtelu virkistää, eri lajitkin on näin kuivana kesänä

kelpaa minulle
https://youtu.be/J4LX9xi83XM

tj86430

Aktiivinen jäsen

Tyylejä on erilaisia. Minulla suurin osa nurmikosta (n. 4ha) on vanhaa heinäpeltoa, jota alettiin 18v sitten säännöllisesti leikkaamaan ja siitä se pikkuhiljaan nurmikoitui. Siellä kasvaa kaikkea mahdollista, ja sammaltakin on ihan reilusti. Lyhyeksi leikattuna se on silti ihan siistin näköinen ja mukava kävelläkin. Ei tulisi mieleenkään ryhtyä sitä lannoittamaan tai muutenkaan hoitamaan (pl. leikkaus). Talon ympärille on joskus nurmikko oikein kylvettykin, muttei sitäkään mitenkään leikkausta lukuunottamatta hoideta. Hyvin kasvaa, eikä ole sammaloitunut, mutta voikukka, apilaa jne siinäkin on. Sopii meille, mutta kuten sanottu, tyylejä on erilaisia eikä kaikki varmaan tykkäisi.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

fraatti sanoi:
Sen mitä tässä on tullut kierreltyä ja kaarreltua näitä tuoreita asuinalueita niin ei tuo nurmikon perustaminen tunnu aina kovin helposti onnistuvan muiltakaan. Samoin jokaisella hiljattain rakentaneella tutulla on ollut ongelmia asian kanssa. Omiin ongelmiin syynä saattaa myöskin olla se että oman nurmen heinälajikkeet on turhan vaativia. Nykyisellä tietämyksellä en ottaisi enää samaa siemenseosta vaan vaihtaisin sen toiseen. Jo kasvavassa nurmessa ei vaan vaihto taida niin vaan onnistua?
Minun mielestä suurimmat virheet tehdään mullan laadun ja määrän suhteen. Jos haluaa hyvän nurtsin niin multaa pitää olla minimissään 20cm. Jos pihassa on sora alla niin sitten vielä ainakin 10cm savikerros mullan ja soran väliin pitämään maan kosteana. Mullassa ei saisi itsessään olla savea, jos savea on niin mullasta tulee liian kovaa. Multa pitäisi seuloa oikealla seulalla, kauhaseulottu multa ei ole koskaan kuohkeaa. Mitään hiekkaa multaan tai nurtsiin ei kuulu lisätä vaikka urbaanilegendat joskus niin väittivät. Tietenkin mullan ravinnearvoista olisi hyvä olla tietoa, ja ainakin kalkitus hoidettu kuntoon tehdessä ja parina kolmena ensimmäisenä vuonna.
Nurmikko olisi hyvä mahdollisuuksien mukaan muotoilla niin että sulamis eikä sadevesi seisoisi missään paikassa.

Jo kasvava nurmihan peruskorjataan myrkyttämällä kaikki vanha pois ja sitten lisäämällä tarvittaessa uutta multaa ja/tai möyhimällä se parikymmentä senttiä kuohkeaksi ja sitten vaan ne uudet siemenet.

Näähän nyt on kaikille selvää mutta aika usein näkee että nurtsi koitetaan perustaa viiden sentin multaan tai aletaan niittämään jotain ketoa talon vierestä ja sitten ihmetellään kun homma ei pelitä.

fraatti

Vakionaama

Näyttäisi lumihome olevan jo tuloillaan. Syksyllähän nuo ensimmäiset merkit pitäisi näkyä ja siltä se nyt kyllä vaikuttaa.

fraatti

Vakionaama

pökö sanoi:
Just leikkasin nurmet, kai jo oli vuoden viimeinen repäisy.
Sama homma olisi edessä niissä paikoissa mitä robotti ei ajele. Ja lehtiäkin näyttäisi ropisevan maahan uhkaavaa tahtia.

juu-zo

Aktiivinen jäsen

Ajelin juuri itsekin sillä ajatuksella että vuoden viimeinen ajelu. Putsasin leikkuupöydän ja irroitin jo valmiiksi että saa lumien tultua lumilevyn kiinni.

Skata

Vakionaama
@fraatti kun oli nurmikkomies, niin laitas tollanen hankintaan :cool: Olen joka kevät rautaharavalla nurtsin ilmannut ja olkapäät olleet kovilla. Tässä Stigan vehkeessä ihmeellisyys on toi sähköjohdon perässä vetäminen, miksi ei polttomoottoria?? Mutta eipähän myöskään akku lopu. Lopputulos kuitenkin pirun paljon aiempaa nopeampi homma ja olkapäät kiittävät. Kuollutta irtonurtsia tuollainen 1000 - 1300 litraa....saa taas kasvaa jotta pääsee leikkaamaan :p

Liitteet

noble

Aktiivinen jäsen
Olen myös harkinnut ilmauskoneen ostamista. Tekeeköhän 100e vehkeillä mitään? Pinta-alaa vain noin 450m2.

Ja onko kokemuksia auttaako nostamaan rikkakasvien juuria. Tälle mäelle on pesinyt niittynurmikka, koko naapurosto täynnä

Skata

Vakionaama
Olen myös harkinnut ilmauskoneen ostamista. Tekeeköhän 100e vehkeillä mitään? Pinta-alaa vain noin 450m2.

Ja onko kokemuksia auttaako nostamaan rikkakasvien juuria. Tälle mäelle on pesinyt niittynurmikka, koko naapurosto täynnä
@noble Sammal tuolla ainakin lähtee, tarttis mennä kokeilemaan jollekin oikein sammaloituneelle pihalle. Yllättävän tehokkaalta vaikutti, tiedä sitten toimiiko pahemmalla sammaleella / savimaalla. Mutta ainakin tällä pihalla täytti virkansa täydellisesti. Itse ostin kaverilta muutaman kerran käytettynä. Kaveri muistaakseni tilas ulkomailta...
Koitin videon liittää mutta tuo ei onnistunut. Tuossa linkin videossa taitaa korkeussäätö olla aika ylhäällä, itselläni möyhi ihan huolella, kun korkeussäädön laski alas. Toi keruusäiliö pois, sillä ei tee mitään, tulis täyteen ihan samantien. Mutta en mä tuota luukkua nostellut kuten tuossa videossa, kyllä se roju sieltä läpi tuli :phttps://m.youtube.com/watch?v=f9_CG65ds3U
Tämä Stiga on SV 415 E, uutena näyttää maksavan tuolla vajaa parisataa.

ollikuhta

Aktiivinen jäsen
Ostin pari vuotta sitten boschin vastaavaan. Repii sammaleet hyvin pois ja nostamalla korkeammalle korvaa haravoinnin. Johdon kanssa pelaaminen miinusta...

prelude

Aktiivinen jäsen
Itse hommasin vuosisitten saksasta wolf-garten-va-378-nurmikonilmaajan. Olen ollut hyvin tyytyväinen laitteeseen, on kevyt käännellä ja säiliön joka on täynnä aina 5-10:n metrin jäkeen irroitus ja takaisinlaitto on helppoa.

Mukana tulee kummatkin terät eli ilmaamiseen sekä keräämiseen.

lmfmis

Vakionaama
Noita ilmauslaitteita on juuri tuollaisia viiltäviä ja sitten sellaisia jotka ottavat hylsyn irti pinnasta irti ja johon koloon voi sitten täyttää hiekkaa. Seulottua.

Tuota jälkimmäistä käytetään golfkentän viheriöillä eli se on parasta A luokkaa. Ostin tuohon tarkoitukseen käsin poljettavan laitteen, mutta noin pitkälle ei enää harrastus riittänyt että olisin jaksanut polkeakkin :)

Siirtonurmi: laitoin 100m2 viime syksynä ja nyt huomasin (tästä ketjusta... on muuten suomen paras) etten edes tiedä mikä lajike siinä nyt makoilee..

Tietääkö kukaan mitä lajiketta noissa käytetään?

fraatti

Vakionaama
@fraatti kun oli nurmikkomies, niin laitas tollanen hankintaan :cool:
Ei kannatta yllyttää hullua. Pian on laite pihassa. :rolleyes:
En ole tullut mietittyä että onko moisella virkaa. Viime keväänä roippeet taisi tulla haravoitua. Helpoittaako nuo sitä hommaa? Juurestahan nuo käsittääkseni ottavat sen nöyhdän irti?

Tosin täällä on sellainen hanki vielä osassa pihaaa ettei nyt tässä aivan heti tarvitse vielä kuopia mitään...

Jos toi niittynurmikka oli se mikä tekee sellaisia tiheitä "puskia" ja vihertää heti lumien sulettua niin kokemuksesta voin sanoa että siihen ei auta kun mekaaninen poisto tai roundup.

fraatti

Vakionaama
Siirtonurmi: laitoin 100m2 viime syksynä ja nyt huomasin (tästä ketjusta... on muuten suomen paras) etten edes tiedä mikä lajike siinä nyt makoilee..

Tietääkö kukaan mitä lajiketta noissa käytetään?
Jokainen käyttänee omia seoksiaan mutta muistelisin että monessa siirtonurmikkossa ruohon lehti on todella leveä. Tuo taitaisi viitata niittynurmikkaan. Ja kaikki nuo siirtonurmetkaan eivät ole samanlaisia.

Takaraivossa on sellainen muistikuva että muistaisin että jossain olisi mainittu lajikkeeksi myös nurmirölli josta kaikki eivät pidä olleenkaan. Ja täytyyhän tuo lajike varmaan olla sellainen ettei juuret mene 0,5m syvyyteen saakka.

Tässä jotain ensimmäiseltä mikä tuli vastaan:
"
  • kylvettäessä Basic-siirtonurmea, siemenseoksesta on valtaosa niittynurmikkaa. Lisäksi seoksessa on puisto- ja punanataa. Kasvupaikka ja olosuhteet muokkaavat kasvuston lajikesuhteita niin, että nurmikan ja nadan suhteet voivat vaihdella eri kasvupaikoissa niin siirtonurmen viljelijällä kuin jatkossa käyttäjälläkin.
  • niittynurmikka on leveälehtinen tummanvihreä ns. jalkapallokenttien päälajike. Se on vaatelias kasvi, mikä pitää kosteasta ravinteikkaasta ja ilmavasta maasta. Varsinkin niittynurmikka rakastaa aurinkoa ja eikä pärjää varjoisissa olosuhteissa.
  • puisto- ja punanata ovat kapealehtisiä, ja kuten nimikin jo antaa osviittaa, ovat puistojen päälajikkeita. Ne pärjäävät myös vaatimattomimmissa olosuhteissa, eivätkä tarvitse niin paljon kosteutta eikä ravinteita ja sietävät hieman varjoakin. Nadat voidaan leikata hyvinkin lyhyksi.
Yleisesti:
Siemenseokset
Jokainen meistä tietysti odottaa, että nurmikko talvehtii hyvin, viheriöi keväällä nopeasti, on rikkaruohovapaa, kestää puiden varjostusta, paahtavaa hellettä, märkyyttä, kasvaa tuuheana mutta lyhyenä, viheriöi syksyyn saakka ja kestää kulutusta ja leikkaamista. Jotta nurmikosta tulisi kaunis, helppohoitoinen ja kestävä, on siemenseoksen laji- ja lajikevalinta hyvin tärkeää. Lajikkeet valitaan täydentämään toisiaan, kaikki edellä mainitut vaatimukset huomioiden.

Esimerkiksi niittynurmikka (Poa pratensis) on pitkäikäinen, hitaasti kehittyvä, tiheäkasvuinen ja tallausta kestävä. Punanata (Festuca rubra) on hyvin lyhytkasvuinen, tiheä ja kuivuutta kestävä laji. Puistonata (Festuca nigrescens) taas kestää kulutusta ja on pitkää kasvukautta edistävä laji. Näin lajit täydentävä toisiaan. Peltokasvilajikkeista on luovuttu, koska ne kasvavat harvahkona ja mätästävänä, korsiintuvat helposti ja niiden kasvuunlähtö on hidasta.
Sopivasta paikasta kun ottaa niin saa valita mitä sieltä tulee...
Siirtonurmikkotyypin valinta
Kasvupaikka ja käyttötarkoitus määrittelee sen millainen siirtonurmi on sinulle paras. Voimme tuottaa siirtonurmikkoa hiekka-, hieta- ja multamailla. Käytämme erilaisia nurmikkosiemenseoksia käyttökohteen mukaan.

Pihanurmikko
Pihanurmikko kylvetään niittynurmikka-, puna- ja puistonataseoksella. Vihervakan siirtonurmi sisältää normaalisti 4-5 eri lajiketta. Siirtonurmikkoa on sekä hiekkapohjaisena, että hietasavi- ja multamailla kasvatettua valmisnurmikkona. Siirtonurmikko on vahvajuurista ja ohjeita noudattaen juurtuu nopeasti. Leikkuukorkeus kasvatuksessa on n. 40 mm. Nurminauhan mitat ovat 40 x 250 cm tai 59 x 171 cm. Molemmat nauhat kooltaan 1 m2.
Golf-urheilunurmikko (hiekkanurmikko)
Golf-urheilunurmikon väri on toimitettaessa toisinaan hieman vaaleaa. Se on kuitenkin erittäin vahvajuurista siirtonurmea ja rehevälle kasvupaikalle asennettuna hyvään kasvuun lähtevä nurmikko. Tämä valmisnurmikko on kulutusta kestävää ja sopii erinomaisesti liikuntapaikoille ja sellaisille kohteille, joissa hyvä vedenläpäisykyky on tärkeää. Golf-kentistä valtaosa nurmikoidaan tällä. Sirtonurmen leikkuukorkeus on n. 20 mm ja se käy heti esimerkiksi lyöntipaikoille ilman aikaa vievää alasleikkuuvaihetta. Siirtonurminauhan mitat ovat 40 x 250 cm (1 m2)

Suurille aloille tarjoamme siirtonurmikon 100 x 1500 cm tai 60 x 2000 cm maksirullina asennettuna. Maksilla saat nopeasti vihreää ja tasaista valmisnurmea, jossa saumoja on vähän. Siirtonurmikko maksirullina vaatii koneellisen asennuksen erikoislaittein.
Kuivan ja paahteisen paikan siirtonurmikko
Kuivan ja paahteisen paikan siirtonurmikko kasvatetaan hiekkapohjaisessa maaperässä ja sen leikkuukorkeus on matala. Nurmikkotyypin lajeina ovat puna-, puisto- ja etelännata. Tätä siirtonurmea suositellaan paahteisille kasvupaikoille ja kasteluveden puutteesta kärsiville aloille, esimerkiksi kiinteistöjen eteläseinustoille ja rinteille. Ruoho on hienojakoista, jolloin haihtumispintaa vähemmän kuin nurmikalla. Matalan leikkuun ansiosta siirtonurmi on tuuheaa ja samettista. Siirtonurminauhan mitat ovat 40 x 250 cm (1 m2).
https://www.vihervakka.fi/siirtonurmi/nurmilaadun-valinta/

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Täällähän on erittäin paljon tietoa näköjään nurmikosta ja pihanhoidosta ylipäätään.

Oma kohde:
Tontti on vanhalle metsäpohjalle joskus tehty, pitkälti savea ja vähän multaa sekaisin.
Pihalla kasvaa nyt jonkinlainen nurmikko, mutta tänäkesänä pitää kaivaa maakivet esille, tasailla kuoppia ja laajentaa nurmikko koko tontin kokoiseksi. Ensimmäisen kuvan niitetty alue pitäisi muuttaa kasvimaaksi..

Millä hommaa lähtisi viemään eteenpäin kivien poistamisen ja muokkaamisen jälkeen, roundup pintaan, jumalattomasti kalkkia ja lannoitetta sekä siemenet pintaan ja aktiivista kastelua?

Liitteet

fraatti

Vakionaama
Täällähän on erittäin paljon tietoa näköjään nurmikosta ja pihanhoidosta ylipäätään.

Oma kohde:
Tontti on vanhalle metsäpohjalle joskus tehty, pitkälti savea ja vähän multaa sekaisin.
Pihalla kasvaa nyt jonkinlainen nurmikko, mutta tänäkesänä pitää kaivaa maakivet esille, tasailla kuoppia ja laajentaa nurmikko koko tontin kokoiseksi. Ensimmäisen kuvan niitetty alue pitäisi muuttaa kasvimaaksi..

Millä hommaa lähtisi viemään eteenpäin kivien poistamisen ja muokkaamisen jälkeen, roundup pintaan, jumalattomasti kalkkia ja lannoitetta sekä siemenet pintaan ja aktiivista kastelua?
Kyllä se taitaa vaatia joko maan mylläyksen jyrsimellä tai uutta multaa pintaan jos nurmikko perustetaan uudestaan? Samoin kasvimaalle tarvinnet uutta multaa reilusti.

Mikäli vanha on vielä kelvollinen pääsääntöisesti niin sitten vain sen parantelua. Ajatus heittää siemenet tiivistyneeseen ja roudupin polttamaan maahan ei kuulosta hyvälle. Mikäli jyrsimellä lähdetään mylläämään niin kannattanee katsoa että onko nykyisessä maassa jotain "vikaa" mitä olisi syytä korjata samalla. Esim kaadot, liian vähän hiekkaa, liiaan vähän multaa joukossa tms...

Tässä muutama juttu aiheesta:
https://puutarha.net/artikkelit/18/pihanurmikko.htm
https://www.ts.fi/teemat/asuminen/1073962125/Nurmikko+uusiksi

fraatti

Vakionaama
Jospa noilla sitten pysyisi rikkaruohot kurissa vuosia sekä muutamaksi vuodeksi saataisiin nurmikko kasvamaan. :rolleyes:

Itse Yara Pellon Y 3 maksoi Hakkijalta normi kuolevaiselle 17,5€. Tuolla säkillä lannoittaa noin 1000m2 aikaisemman tulkintani mukaan. Täytyy kokeilla että saako annostelun helpommaksi jos sekoittaa lannoitteen kalkin joukkoon. Tuota Y3:sta kun ei kait tarvi kun noin 2,4kg/100m2.

Viimeksi muokattu:

prelude

Aktiivinen jäsen
Täytyy kokeilla että saako annostelun helpommaksi jos sekoittaa lannoitteen kalkin joukkoon. Tuota Y3:sta kun ei kait tarvi kun noin 500g/100m2.
Ympäri verkkoa sanovat että kalkki pitäisi laittaa paria viikkoa ennen lannoittamista. Syytä en enää muista. Itsekkin mietin Y3:n käyttöä ja ajattelin sekoittaa sen hiekkaan ja saada tätä kautta helpommin tasaisesti levitettävän seoksen.

prelude

Aktiivinen jäsen
Niinpä se näytää olevan:
https://www.suomela.fi/piha-puutarha/Puutarhanhoito/Testaa-tietosi-lannoittamisesta--50105
11. Kannattaako kalkita ja lannoittaa eri aikaan?
Yleensä kalkki ja lannoitteet voidaan antaa yhtä aikaa. Jos maa on erittäin hapanta, ja joudutaan tekemään suuria kalkkilisäyksiä, olisi kalkitus hyvä tehdä riittävän ajoissa ainakin ennen monivuotisten kasvien istuttamista. Kasvimaahan kalkin voi lisätä jo syksyllä ennen maan kääntämistä, jotta se sekoittuu tehokkaasti. Yksi tapa on levittää kalkki jo talvella lumen päälle, mikäli maan pinta ei ole kovin viettävä.

12. Vaikuttaako kalkitus lannoitteiden tehoon?
Kyllä. Maan pH-taso vaikuttaa ravinteiden liukoisuuteen. Viljelyyn sopii parhaiten pH 6-6,5, koska tällöin ravinteet ovat hyvin kasvien käytettävissä.

Jospa noilla sitten pysyisi rikkaruohot kurissa vuosia sekä muutamaksi vuodeksi saataisiin nurmikko kasvamaan. :rolleyes:

Itse Yara Pellon Y 3 maksoi Hakkijalta normi kuolevaiselle 17,5€. Tuolla säkillä lannoittaa noin 4500m2 aikaisemman tulkintani mukaan niin menee sitten helposti seuraavakin vuosi samalla säkillä vaikka pariin kertaan lannoitaisikin vuodessa. Täytyy kokeilla että saako annostelun helpommaksi jos sekoittaa lannoitteen kalkin joukkoon. Tuota Y3:sta kun ei kait tarvi kun noin 500g/100m2.
Eikö se määrä ollut 2,4 kg/100m2 niin typpeä tulee oikea määrä?

Ylös Bottom