Power World R290 Ultimate 9000E seuraajaksi?

Arisoft

Hyperaktiivi
Mä en oo tuota hallintapaneelia pahemmin penkonut niin en noista A42 jutuista niin tiedä. Sovelluksella olen katsellut kun paneeli on pannuhuoeessa. Johto ei ylety...

Onkohan se tuo "opening steps of main expansion valve"?

Se se on... minulla on paneelissa ollut joitain asetuksia mitä ei applikaatiossa edes ole. Mutta niihin olen päässyt Local Tuya:n kautta kiinni.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Mulla meni tekstit sekaisin. 😆 En viitsi nyt mennä tuonne asetuksiin kun pumppu puskee pakoputki punaisena kun yöllä oli kova pakkanen.

Edit: Löysin valokuvan missä on ainoa 350 arvo mitä koneessa on. Tarkoititko tuota?
1770132561067.png

Viimeksi muokattu:

Amigo

Aktiivinen jäsen
Eikun tuokin kuva on vielä väärä. No siellä on kuitenkin joku vastaava main expansion valvesta.😅 Se on nyt vähän hankala kun ei pääse katsomaan kun täytyis pumppu sammuttaa enkä viitsi kun tuuttaa niin hyvin.

Jordoniltakin tuli postia että tekevät päivityksen. Jäi vähän epäselväksi onko se nyt tulossa oikeaan asiaan ja lähetin vielä tarkennusta asiasta. Mainitsin myös tuon "odotus 30 min> sulatus 450p >lämmitys 350p" ongelman. Mullahan matalapainehälytys tulee tuon jälkeen jos ei anna koneen olla riittävän kauan sammuksissa kun käynnistää sen uudelleen. Eli ongelmaa ei paineiden kanssa ole. Kysin tuosta pakkosulatuksestakin mikä on tullut sovellukseen jos sen saisi toimimaan näitten vanhojenkin kanssa.

Mutta päivitys vaatii toimia sovelluksen kanssa joten ei se kenellekkään väkisin tule jos ei ole joku auto update päällä.

vellu

Aktiivinen jäsen
Mullahan matalapainehälytys tulee tuon jälkeen jos ei anna koneen olla riittävän kauan sammuksissa kun käynnistää sen uudelleen. Eli ongelmaa ei paineiden kanssa ole. Kysin tuosta pakkosulatuksestakin mikä on tullut sovellukseen jos sen saisi toimimaan näitten vanhojenkin kanssa.
Itseasiassa taisin huomata keinon kuinka välttää tämä ongelma. Laitoin tuossa pumpun päälle, mutta sammutin sen heti kun kiertovesipumppu meni päälle. Tämän jälkeen laitoin sen uudelleen päälle ja ainakin omassa (aivan ensimmäinen versio softasta) pumpussa sulatusta ei tapahtunut, vaan pumppu alkoi suoraan lämmittämään vettä.

Arisoft

Hyperaktiivi
Tämän jälkeen laitoin sen uudelleen päälle ja ainakin omassa (aivan ensimmäinen versio softasta) pumpussa sulatusta ei tapahtunut, vaan pumppu alkoi suoraan lämmittämään vettä.

Kokeilin kerran tuollaista että annoin sen aloittaa sulatuksen ja sitten pistin seis hetkeksi, mutta en noin että katkaisen jo ennen kuin se alkaa sulattaa. Se olisikin helppo toteuttaa eikä käynnistä edes kompressoria turhaan.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Kyllä tuohon varmaan konsteja löytyy mutta kuka näitä jaksaa määräänsä enempää päivystää.:rolleyes: Itse olen sammuttanut pumpun jos olen tuon huomannut. Jälkiä jos katsoo niin kyllähän niitä siellä on ollut. Tämä sama oire kuitenkin R32 ja R290 pumpuissa niin ei mikään uusi juttu ole. Ihmettelen eikö kukaan ole asiasta reklamoinut aikaisemmin. Tosin jos ei yhtään seuraa pumpun toimintaa niin voihan tuollainen helposti jäädä huomaamatta tai jos pumppu ei koskaan pakkasella pidä 30 minuutin taukoa. Selvä ohjelmointikukkanenhan tuo on. Ei voi olla vaikea korjaus kun vaan osaisi sen heille hyvin kertoa.

Arisoft

Hyperaktiivi
Kyllä tuohon varmaan konsteja löytyy mutta kuka näitä jaksaa määräänsä enempää päivystää.

Itsellä ohjaus on kokonaan automatisoitu niin voisin ihan hyvin käynnistää pumpun kahdesti, jos siitä on ratkaisuksi tuohon. Eihän tuota bugia edes huomaa ellei ole tiedonkeruuuta toiminnasta. Edelleen mietityttää miksi se ei joka kerta edes aloita sulatusta vaikka periattees pitäisi. Nytkin laite odottaa käyntilupaa. Odotellu jo viime yöltä. Kävi pitkään kunnes automatiikka pysäytti. Kenno ei tarvitse sulatusta mutta saas nähdä sulattaako se sen silti. Sitä mietin että onko erona se, kauanko sulatus kestää eli oliko se edes tarpeen.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Edelleen mietityttää miksi se ei joka kerta edes aloita sulatusta vaikka periattees pitäisi.
Tätä olen itsekin ihmetellyt kun mulla on oikein käyntilupa-ajastinkin 30 minuutille. Silti se tulee vain joskus. Viimeyönkin piti aina 30 minuuttia taukoa kun lämmitteli pelkkiä lattioita (-25). Pureskeli varaajaa aina 30 minuuttia yöllä eikä yhtään bugia. Päivällä teki temput juuri kun katsoin puhelimesta.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Kirjoitetaampas tännekin vähän mikä on tilanne.

Eli 7.2.2026 pumppu pysähtyi er06/69. Yritti lähteä aina uudelleen käyntiin mutta pysähtyi samoihin häiriöihin nopeasti. Yrityksen aikana sovelluksesta katsottuna häyrystymislämpötila menee 4-5 sekunnissa -40 asteeseen.

Kävin äsken katsomassa pumppua. Painemittarin näyttö liitteenä, ulkolämpötilassa -9. Lämmitysjärjestelmän paine on 1 bar mikä on normaali. Paisuntaventtiiliä manuaalisesti ajaen kuuluu terveen oloista vaimeaa surinaa. Pumpun sisällä kaikki näytti normaalilta.

Pumpusta erillinen varaajan 9 kW vastus lähti lämmittämään täysin suunnitelmien mukaan ja pumppu kierrättelee vettä vaikka ei edes tarvitsisi. Pumppu on pois päältä mutta sähköissä.

Tehtaalle kirjoitettu lisää postia. Omituisia häiriöitä oli jo aikaisemminkin joista kirjoiteltu.

En tiedä mikä on vikana. Vika tuli -10 asteen lämpötilassa. Ehdotuksia/ arvauksia? :hmm:

1770562635669.png

ER06_69.png

1770565165757.png

arto_k

Jäsen
No voi harmi. Itse sain vastaavan virheen aikaiseksi ,kun pienensin paisuntaventtiilin avautumis arvoja. Palautin arvot defaultiin ja sen jälkeen en ole virhettä saanut. Oletettavasti tämä arvojen palautus on ensimmäinen ohje, mitä tehtaalta tulee. Oletko sitä kokeillut ?

Arisoft

Hyperaktiivi
Eli 7.2.2026 pumppu pysähtyi er06/69. Yritti lähteä aina uudelleen käyntiin mutta pysähtyi samoihin häiriöihin nopeasti. Yrityksen aikana sovelluksesta katsottuna häyrystymislämpötila menee 4-5 sekunnissa -40 asteeseen.

Millaiset kierrokset kompressori tuossa tilanteessa ottaa? Tuohonhan pääsisi sillä tavalla että paisunta on lähes kiinni ja aloitetaan maksimi kierroksilla. Lisäharmia voisi tulla vielä siitä että lämmönvaihdin on kuuma. Kuinka lämpimänä vastus sen pitää?

Amigo

Aktiivinen jäsen
No voi harmi. Itse sain vastaavan virheen aikaiseksi ,kun pienensin paisuntaventtiilin avautumis arvoja. Palautin arvot defaultiin ja sen jälkeen en ole virhettä saanut. Oletettavasti tämä arvojen palautus on ensimmäinen ohje, mitä tehtaalta tulee. Oletko sitä kokeillut ?
En ole arvoja muuttanut viime lämmityskauden jälkeen. Ensimmäinen häly taitoi tulla joulukuun lopulla ja se oli kompressorin virtapiikki tai joku sellainen, sen jälkeen tullut ehkä 2 kpl matalapainehälyjä Tammikuun lopussa. Toinen niistä johtui siitä kun pumppu käynnistyi sulatuksella ja sen jälkeen alkoi lämmittää paisuntaventtiilin arvolla 350. Sammutin pumpun ja laitoin liian nopeasti takaisin päälle jolloin tuli matalapainehäly. En ole palauttanut arvoja koska en vain usko että ne olisivat nyt muuttuneet jotenkin huonoiksi.

Tullut tässä vähän sellainen tuntuma että ovat tuota paisuntaventtiilin avautuma asiaa korjanneet uudemmissa pumpuissa eikä se enään ole kokoajan automaattisäädön minimirajaa vasten. Ehkä vaihtaneet pienemmän paisuntaventtiilin?

Haluan odottaa että tehtaalta kurkistavat tilannetta ennen kuin teen mitään muutoksia koska näillä pumppu on kuitenkin toiminut viimeisen vuoden. Viimeisessä postissa 3.2 ilmoittivat että lokissa yksi er06 hälytys.

Tuohonhan pääsisi sillä tavalla että paisunta on lähes kiinni ja aloitetaan maksimi kierroksilla.
Kyllä, vaikuttaa juuri sellaiselta. Ihan kuin paisuntaventtiili olisi täysin kiinni eikä aukeaisi ollenkaan. Tuo koneen paisuntaventtiilin säätö ei vaikuta mitään vaan kone sammuu häiriöihin. Paisuntaventtiilin jumittamisesta tehtaalle alunperin kirjoittelin mutta ei sitä siellä oikein ostettu. Enkä siitä itsekään tiedä. Epäilys oli kun arvoja katseli.

Pumppu kävi tuossa on/off tyyliin 75Hz. Vastus tuli hätiin vasta myöhemmin kun varaajan lämpö alkoi laskea.

Vedet ja propaanit ei ainakaan oman ymmärryksen pohjalta ole menneet sekaisin. Jos aineet olisivat muualle karanneet niin luulisi että paineet olisivat jo tippuneet kokonaan. Käynti loppui kuitenkin kuin seinään.

Edit: kuva varaajan vastuksen mukaantulosta. Kuvassa näkyy myös piikki jossa kokeilin kylmän tekemistä mutta sekään ei ollut menestys.

Liitteet

• 1770642954813.png
    1770642954813.png
    73,7 KB · Katsottu: 9
Viimeksi muokattu:

Amigo

Aktiivinen jäsen
Mites multa on mennyt tuo @rapu n kirjoitus vallan ohi. Eli ilmeisesti laajemminkin paisuntaventtiilin "jumitus" ongelmaa josta itse kirjoittelin tehtaalle. Samana päivänä sain sieltä vastauksen että tekevät siihen päivitystä mutta kestää pari päivää.:hmm:Vähän epäilyttää että tämä pumppu päivityksellä korjaantuisi.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Kyllä se paisuntaventtiili oli jumiutunut kiinni asentoon. Ajoin manuaalisesti paisuntaa edestakaisin ja naputtelin varovasti paisuntaventtiilin runkoa. Johan rupesi ääntämään kunnolla. Varmasti tilapäinen korjaus mutta nyt on ainakin varmuus missä vika on.👍

En usko että päivityksellä korjattavissa.🙈

Liitteet

• 1770735675246.png
    1770735675246.png
    61,7 KB · Katsottu: 13
  • 1770735854644.png
    1770735854644.png
    16,4 KB · Katsottu: 13

Arisoft

Hyperaktiivi
En usko että päivityksellä korjattavissa.

Voi olla korjattavissa, jos siellä on bugi, joka ajaa sen liian kiinni. Noihan toimii askelmoottorilla, joten siellä ei oikein ole mitään palautetta oikeasta asennosta. Miten lie toteutettu yleensäkään paisuntaventtiilien absoluuttiasennon löytäminen?

Amigo

Aktiivinen jäsen
Ei ole mitään takaisinkytkentää neulan asennosta. Ajaa aina sammuessaan venttiilin kiinni ja "kalibroi" siitä sijaintinsa.:hmm:Säätö on siis täysin sokea.

rapu

Jäsen
Kovaa ajoa vaan ni notkistuu!
eka laite mulla toimi kuin unelma suoraan tehtaalta, näyttää siltä että nämä uudemmat mallit on sellaisia joissa säädöt on ulkoistettu käyttäjälle. Onneksi sain toissayönä kattavan informaatiopläjäyksen @Amigo lta miten lämpöpumpputekniikka toimii, ni osaan vähän lukea jo käppyrääkin.

Luulen että olivat tehtaalla sotkeneet minut amigoon ja tehneet minun pumpun versiolla myös päivityksen, vaikka en edes tajunnut sitä tarvitsevani. Mutta samanlaista oireilua kyllä oli. Minun tosin jotenkuten toimi kun lämmitti vain 30 asteista vettä ja kävi pienillä kierroksilla…

Amigo

Aktiivinen jäsen
Voi olla korjattavissa, jos siellä on bugi, joka ajaa sen liian kiinni.
Jos pystyvät jotenkin lisäämään paisuntaventtiilin säätöelukan virtaa tai jotain muuta nerokasta ettei jumiudu? Tuo paisarin jumiminenhan on suht yleistä EEV koneissa loppuviimeksi. En siihen kyllä muuta korjausta keksi kuin sen vaihtamisen? Likaa järjestelmässä/ tehoton säätö/ neulan kierteet paskana?

Kovaa ajoa vaan ni notkistuu!
eka laite mulla toimi kuin unelma suoraan tehtaalta, näyttää siltä että nämä uudemmat mallit on sellaisia joissa säädöt on ulkoistettu käyttäjälle. Onneksi sain toissayönä kattavan informaatiopläjäyksen @Amigo lta miten lämpöpumpputekniikka toimii, ni osaan vähän lukea jo käppyrääkin.

Luulen että olivat tehtaalla sotkeneet minut amigoon ja tehneet minun pumpun versiolla myös päivityksen, vaikka en edes tajunnut sitä tarvitsevani. Mutta samanlaista oireilua kyllä oli. Minun tosin jotenkuten toimi kun lämmitti vain 30 asteista vettä ja kävi pienillä kierroksilla…
Kyllä tuota on sotkettu kuin tulpatonta mopoa. Sääli on sairautta. Se on hommattu lämpöä tekemään ja jos ei sitä kestä niin kuolkoot pois.:)Kiitos kauniista sanoista mutta kyllä mun ymmärrys tästä tekniikasta on aika rajoittunutta. Kaikki mitä tiedän on tullut tämän pumpun toimntaa ihmetellessä. Aika paljon olen kyllä sitä ihmetellyt.😅

Vähän jäänyt sellainen käsitys että en ole onnistunut heille kuvaamaan oireita riittävän hyvin. Jumittavat vallan matalapainehälytyksessä mutta eivät välttämättä nytkään ymmärtäneet mistä se johtui vaikka pistin käppyröiden kanssa postia. No, katsotaan minkälaista päivitystä sieltä tulee.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Google käännös:

Voit nähdä, että matalapaineen muunnoslämpötila on -40 °C, mikä on epänormaalia. Ohjain tulkitsee järjestelmän virheellisesti äärimmäiseksi kylmäainepulaksi. Yrittäessään palauttaa tasapainon ohjain pakottaa elektronisen paisuntaventtiilin (EEV) avautumaan leveämmälle jokaisen säätöjakson aikana.

Kyseessä kuitenkin ihan oikea kylmäainepula jota EEV ei pystynyt korjaamaan koska paisuntaventtiili oli jumiutunut kiinni. En tiedä tulkitsenko tuon kirjoituksen väärin.:hmm:

Back
Ylös Bottom