Prismatic lifepo kennot & bms

-Teme-

Vakionaama
Andy ilmeisesti sellaisen / sellaisia saanut ennakolta testiin. Vielä niitä ei taida olla myynnissä

Espejot

Hyperaktiivi
Paljon ollut puhetta akkujen halpenemisessa mutta mitä nyt katson niin pari sataa tullut hinnat alas, 10.2024 maksoi 280Ah 1400EUR
ja nyt 280Ah 1200EUR ja samaan hintaa saa 314Ah kennot.

Espejot

Hyperaktiivi
Joskus miekka ja kivi - siis useampi kuukausi sitten - katsoin ensimäisen Victron videon ja se oli Will Prowse tekemä. Myöhemmin sitten oivalsin yhteyden DIY solar foruumiin. Minä tykkästyin kansantajuisuuteen ja siinä Wil loistaa. Eli hyvä lähtökohta tutustua aiheeseen.

Espejot

Hyperaktiivi
JK BMS asetukset selitettynä Andyn sanoin. Linkki: youtube.com

Mulla on RCV time 0,5h... olisko sitä syytä nostaa? RFC on 6h.
Eli pidetään kennoja 55,2V 30 min ja sen jälkeen siirrytään float tilaan kuudeksi tunniksi. GobelPower suositusarvot on 5h sekä RCV ja RFV.

Liitteet

• 1745855807131.png
    1745855807131.png
    1,2 MB · Katsottu: 39
Viimeksi muokattu:

tepa

Aktiivinen jäsen
JK BMS asetukset selitettynä Andyn sanoin. Linkki: youtube.com

Mulla on RCV time 0,5h... olisko sitä syytä nostaa? RFC on 6h.
Eli pidetään kennoja 55,2V 30 min ja sen jälkeen siirrytään float tilaan kuudeksi tunniksi. GobelPower suositusarvot on 5h sekä RCV ja RFV.
Pidempi RCV time mahdollistaa kennojen pitämisen balansointialueella pidempään. Kennojen pitäminen tuolla jännitteellä kuitenkin rasittaa niitä tarpeettomasti, joten jos tasapainotuksessa ei ole ongelmaa, tuo 30min riittää kyllä täyteen lataukseen.

-> En nostaisi jos ei ole tarvetta.

Espejot

Hyperaktiivi
Pidempi RCV time mahdollistaa kennojen pitämisen balansointialueella pidempään. Kennojen pitäminen tuolla jännitteellä kuitenkin rasittaa niitä tarpeettomasti, joten jos tasapainotuksessa ei ole ongelmaa, tuo 30min riittää kyllä täyteen lataukseen.

Lueskelin RCV:n merkityksestä, mitä suremalla teholla akkua ladataan niin sitä kauemmin absorptio lautausta pitäisi ylläpitää johtuen osittan kennojen luonnollisesta jännitteen laskusta ja balansoinnin tarpeesta. Mutta mielenkiintoista että näissä asetuksissa on näin suuria eroja ja kuinka tieteeliseen lähestymistapaan ne perustuvat.

Onko näkemystä RCV ja SoC jännitteen eroon... Andillä ero on pieni 0,01V mutta jotkut sanovat että sen pitäisi olla 0,04V*. Toi taitaa vaikuttaa ainostaa siihen että kuinka nopeasti SoC nollaantuu, latauksiin se ei pitäisi vaikuttaa, sanoo minun järki?

*) Voltage corresponding to 100% state of charge
Must be 0.04V lower than Vol. Cell RCV to reset SOC.
Lähde: gobelpower: JK BMS Parameter Specification (EVE 314Ah 0.5C)

Viimeksi muokattu:

tepa

Aktiivinen jäsen
Osa eroista johtuu siitä, että merkitys ei ole valtavan suuri ja lyhyellä aikavälillä on suurempi vaikutus sillä, tapahtuuko riittävää balansointia jännitehälytysten välttämiseksi.

Jos SoC% resetoituu normaalisti, eli ihan lataussyklin lopussa, on asetus toimiva. Lataus itsessään menee kuitenkin tuon RCV timerin mukaan, ei SoC% mukaan.

Espejot

Hyperaktiivi

Pitäisikö absorptio latauksen päätteeksi akuston jännite olla 55,2V?

tepa

Aktiivinen jäsen
Kyllä, absorptio (=vakiojännitelataus) alkaa kun jännite saavuttaa tuon asetetun rajan, ja samassa jännitteessä se myös loppuu. Absorption voi siis päättää joko virran laskettua jonkin rajan alle tai kun ollaan oltu tuossa jännitteessä riittävän pitkään. Energiaa tuonne ei enää juurikaan enempää saa vaikka lataisi vaikka 56v asti.

Espejot

Hyperaktiivi
Kyllä, absorptio (=vakiojännitelataus) alkaa kun jännite saavuttaa tuon asetetun rajan, ja samassa jännitteessä se myös loppuu. Absorption voi siis päättää joko virran laskettua jonkin rajan alle tai kun ollaan oltu tuossa jännitteessä riittävän pitkään. Energiaa tuonne ei enää juurikaan enempää saa vaikka lataisi vaikka 56v asti.
Juu. Pohdiskelun taustalla on nyt lähinna kennojen taspainotus. Huomasin että jännite on luokkaa 54,8V absoptiolatauksen alkaessa/aikan. En ole vielä päässyt havanoimaan missä ajassa tuo 55.2V saavutetaan.... aurinko pikkuisen sotkee asiaa. Varsinkin jos akustoa puretaan välillä niin paluu latauksen voi oman havainon mukaan häiriintyä. Tosin, koska JK:ssa on aktiivinen balansoitiu niin teidä sitten onko merkityksellistä. Täytyy seurata tilannetta.

K

korsteeni

Vieras
Juu. Pohdiskelun taustalla on nyt lähinna kennojen taspainotus. Huomasin että jännite on luokkaa 54,8V absoptiolatauksen alkaessa/aikan. En ole vielä päässyt havanoimaan missä ajassa tuo 55.2V saavutetaan.... aurinko pikkuisen sotkee asiaa. Varsinkin jos akustoa puretaan välillä niin paluu latauksen voi oman havainon mukaan häiriintyä. Tosin, koska JK:ssa on aktiivinen balansoitiu niin teidä sitten onko merkityksellistä. Täytyy seurata tilannetta.
onkohan tämä nyt kuitenkin sitä absoptiolatausta kun noin yhtäkkiä jännitteen nostaa?
luulin että akku on rikki ja tilasin aamuyöstä jo uuden tilalle.

1746446312009.png

-Teme-

Vakionaama
BMS laitteiden osalta maailma on varsin kirjava ja joillakin valmistailla on järki laitteiden osalta kadonnut kokonaan.
On iso määrä laitteita joiden firmistä ei voi päivittää, eli niillä bugeilla mennään mitkä oli tekohetkellä.
Toinen on esim Pace BMS kohdalla että mainostetaan että voi käyttää yhden hallinnan kautta vaikka 16 rinnan, mutta ongelmana että eri revisiot samasta laitteesta ei keskustele keskenään. Lisäksi osa akkupakettien valmistajista saattaa myydä samaa akkua eri revisioilla eli yhteensopivuus ei ole millään tasolla taattu.
Just nyt tuntuu että luotettavimman ja pitkäikäisimmän matalajännite akkupaketin saa kun kokoaa sen itse omavalintaisista komponenteista

Espejot

Hyperaktiivi
Just nyt tuntuu että luotettavimman ja pitkäikäisimmän matalajännite akkupaketin saa kun kokoaa sen itse omavalintaisista komponenteista
Korjaan, virittelee. Mutta se että komponenttin saa itse poimia tuo lisäarvoa mm huollettavuuden ja myös turvallisuuden näkövinkelistä. Jos haluaa halpuuttaa niin päätös on oma, ei muiden. Sen minkä siinä sitten häviää on hyväksyntäleima että sen joutuu sitten itse todistamaan jos tarve vaatii.

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
prismatic kennot tarkoittaa että ovat laatikko mallisia, lisäksi on sylinteri ja pussi vaihtoehdot.
Itse pistäisin kaikkiin jkbms:n BMS:t esim BP1A16S10P, eli 16S, 100A ja 1A balanserilla
Nuo saa kaikki keskustelemaan keskenään ja tarvittaessa myös invertterin kanssa.

-Teme-

Vakionaama
offgrid garagen Andylla testissä EVE MB56 kennoja.
Aika mukavat kapat per kenno 628Ah / 3.2v / 2009kWh
Mittauksista saataneen video viikon aikana
Niiden koko on lähes 2x mitä perinteisissä 280Ah...314Ah kennoista totuttu :hattu:
IMG_4257.jpeg
Noilla saakin näppärästi 32kWh akun yhteen askiin.

Jule

Vakionaama
Onko tuossa kuitenkaan mitään merkittävää etua verrattuna siihen että kytkisi aina kaksi puolikasta kennoa rinnan?

-Teme-

Vakionaama
On, kun kytkee 2 kennoa rinnan BMS valvonta on näille yhteinen. Tällöin se ei havaitse ongelmia samalla tavalla kuin yhden kennon osalta. LFP jännite-erot kun on todella pieniä voi vahingoittunut/ viallinen kenno jäädä huomaamatta kun rinnalla toinen puskee edelleen tasaista 3.2v

Espejot

Hyperaktiivi
Onko tuossa kuitenkaan mitään merkittävää etua verrattuna siihen että kytkisi aina kaksi puolikasta kennoa rinnan?
Kait riippuu asenuksesta mutta tässä taidetaan nyt verrata tilanetta missä kennot asetetaan yhteen koteloon yhden BMS taakse. Mutta kai tälläkin kolikolla on kaksi puolta.

Mikki

Hyperaktiivi
Lisäksi yksinkertaisempi kytkentä, vähemmän liitäntöjä. Helpompi balanssointi.

Fiksulta näyttää ja hurjia kapasiteetteja vrt. muutaman vuoden takaisiin kennoihin.

Espejot

Hyperaktiivi
Lisäksi yksinkertaisempi kytkentä, vähemmän liitäntöjä. Helpompi balanssointi.
Ei kait sentään tässä mitää eroja ole? Itse en ole huomannut balansointi mitenkään kun yrittänyt napata tapahtuman lennosta kiinni mutta oletan että tekee sen automaattisesti. Mutta on kaiketi BMS kohtainen ominaisuus ja asentaako kaksi akustoa vai yhden isomman. Minun mielestä näidern akustojen suurin etu on skaalautuvuus.

Jule

Vakionaama
Kait riippuu asenuksesta mutta tässä taidetaan nyt verrata tilanetta missä kennot asetetaan yhteen koteloon yhden BMS taakse. Mutta kai tälläkin kolikolla on kaksi puolta.
Tuota yhteen koteloon saman bms:n taakse mäkin kyllä tarkoitin, mutta laittaa aina kaksi kennoa rinnan, jo,loin kapasiteetti kaksinkertaistuu.

-Teme-

Vakionaama
Tuota yhteen koteloon saman bms:n taakse mäkin kyllä tarkoitin, mutta laittaa aina kaksi kennoa rinnan, jo,loin kapasiteetti kaksinkertaistuu.
Rinnan kytketyt kennot pitäisi olla identtisiä ominaisuuksiltaan, muutoin virta ei jakaudu niille symmetrisesti. Eri kapan kennot kulkevat epäsymmetriaan ja balansointi voi olla lähes mahdotonta kun BMS ei saa oikeaa tietoa balanssoinin aloittamisesta ja lopettamisesta. Heikompi kenno tyhjenee ja latautuu nopeammin jolloin se myös vanhenee nopeammin joutuessa kovemmalle rasitukselle.
LiFePo4 kemian akkujen varaustasoa kun ei voida jännitteestä päätellä kuin ala- ja ylärajoilla, 90% ajasta jännite on 3.25v +-50mv

Jule

Vakionaama
Rinnan kytketyt kennot pitäisi olla identtisiä ominaisuuksiltaan, muutoin virta ei jakaudu niille symmetrisesti. Eri kapan kennot kulkevat epäsymmetriaan ja balansointi voi olla lähes mahdotonta kun BMS ei saa oikeaa tietoa balanssoinin aloittamisesta ja lopettamisesta. Heikompi kenno tyhjenee ja latautuu nopeammin jolloin se myös vanhenee nopeammin joutuessa kovemmalle rasitukselle.
LiFePo4 kemian akkujen varaustasoa kun ei voida jännitteestä päätellä kuin ala- ja ylärajoilla, 90% ajasta jännite on 3.25v +-50mv
No harvoinhan tuollaista akkua kasataan satunnaisista irtokennoista.

Jos nuo kennot laittaa kaksi rinnan, niin että kummatkin ovat "samaa erää", ei se kennokohtainen ero niin valtavan iso ole. Toki sen vakaan jännitteen alueella se heikompi kenno tyhjenee hieman nopeammin, ainakin siihen asti kunnes jännitteen alenema alkaa ja se heikompi kuormittuu luontaisesti vähemmän, mutta vaikka se vierekkäisten kennojen kapasiteetti ero olisi jopa 1% (jota voi pitää jo isona), ja käyttö olisi kaikkein epäoptimaalisinta, se on se heikompi kenno 3000 syklin kohdalla tehnyt 30 sykliä enemmän kuin vahvempi.

Sanoisin käytännön vaikutus on täysin mitätön, ja jos tuosta huolestuu, voi ennen akun kasaamista tehdä kennokohtaisen kapasiteettimittauksen ja laittaa samanarvoiset pareiksi.

Mulla on siis kytketty kennot pareittain, ja pohdin tuota asiaa silloin useamman tovin, ja tulin tällaiseen lopputulokseen. Nyt kun olen akkua jo hieman käyttänyt, on mielipide saanut vahvistusta, ainakaan mun käytössä niitä käyttösyklejä tulee niin hitaasti että aika tappaa akun, ei kuluminen.

-Teme-

Vakionaama
Tässä vertailussa JK Inverter BMS:t molemmat ovat 150A 1A balanserilla
Ylempi on versio 14/15 (en muista kumpi) ja alempi v19
erona on että v14/v15 on kiinteä BAT+ johto, kun v19 se on ruuviliittimellä, lisäksi v19 on UART liitäntä näytölle, sekä yläreunassa on kiinankielinen miniliitin (v14/v15) kun v19 samassa kohtaa on ruuviliitin kiina merkinnällä
Teknisenä erona on että v19 pystyy toimimaan masterina v14 ja v15 BMS laitteille. Vaikka v14 ja v15 laitteiden firmisten kehitys on lopetettu saadaan uudet ominaisuudet käyttöön v19 masterin kautta.
Siksi ei välttämättä tarvitse perääntyä jos tarjolla edukas v14 tai v15 versio poistomyynnistä
IMG_6130.jpeg

Espejot

Hyperaktiivi
Mitenkäs JK BMS... jos alin kennojännite on 3,44 niin alkaako tasapainotus? Minulla max latausjännite on 50,2V 55.2V mutta alin kennojännite tahtoo jääda alle 3,45V?

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Mitenkäs JK BMS... jos alin kennojännite on 3,44 niin alkaako tasapainotus? Minulla max latausjännite on 50,2V mutta alin kennojännite tahtoo jääda alle 3,45V?
50,2V 😲 eikö tuo ole todella paljon alakanttiin? tai sitten sulla on pakka tosi pahasti sekaisin jos osa on jo 3.44V tuossa vaiheessa

haraldh

Vakionaama
Älä laita 3,30 V. Ei niitä kennoja pidä tasapainottaa kun ei tiedä miten täysiä ne ovat. 3,45 V on hyvä aloitusjännite balansointiin.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom