Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Toni sanoi:
Mun Pollucom on näyttänyt varsin kivoja lukemia. Tällä viikolla ei ole ollut yhtään sulatusta (tehon tarve vähäinen, lämpimät yöt). Maanantain COP oli 4.0, tiistain ja keskiviikon 3.8. Näin lämpimällä VILP kuluttaa sellaiset 5-8 kWh vuorokaudessa. Mutta tuo sisältää vain (vähäisen) lattialämmityksen ja käyttöveden esilämmityksen, varaaja ottaa sitten lisäksi noin 5 kWh/vrk.

Juu, siä Turuus taitaa olla aika lämpimät yöt, jos FMI:n lukemat paikkansa pitää. Tääl Tanpesteris menee neljän asteen nurkille ja allekin öisin, ja silloin sulattaa. Mullahan pumppu ottaa ihan rapsakoita tehoja öisin, päivisin sitten huilii. Mutta enemmän ja enemmän minusta näyttää siltä että ei se turhaan sulattele, kyllä se aiheesta sulattaa. Se nyt vaan on pikkuisen eri juttu puskea 198 neliöiseen betonilaattaan öisin lämpöä liki 100% ilmankosteuden vallitessa, kuin jonkun 90-neliöisen rivarin 70 neliön vaikutusalan ilmamassaan.

Olisihan se hyvä ollut laittaa kaksi pollucomia, yksi sulatuksille ja toinen lämmitykselle. Näin jälkikäteen niitä on vaikea saada mihinkään mahtumaan, sen verta ahdasta on. Olisi tuo hankalaa ollut muutenkin, tilaa ei ole liikaa, ellei sitten olisi alkanut puuhailla lisää mutkia putkivetoon (muchos dineros).
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Vielä kommentteja tuohon asiaan (josta olen pitkälle samaa mieltä kanssasi) ...

repomies sanoi:
Olisivatpa asiat yhtä yksinkertaisia kuin ensisilmäykseltä näyttää.
... jne.

PILPin COP on kytkennässäsi VILPiä huonompi plussakeleillä jo ihan siitäkin syystä, että kompressori on pienempi (käy aina täysillä) sekä alkeellisempi ja lauhduttimen lämpötila on korkeampi, kun tarkoituksena on tuottaa käyttövettäkin, eikä lauhdutin toimi "kermankuorintamoodissa" laittilämmityksen paluuveden lämmittäjänä. Tästä syystä on siis todellakin selvää, että "lämmöntalteenotto" ei plussakeleillä kannata.

Periaatteessahan halutun ohjaustoiminnan saa mielestäni aikaan sillä, että VILPiä ohjataan plussakeleillä hiukan PILPille valitun lämmityskäyrän yläpuolella (kattilatermostaatti kyllä pitää huolen käyttövedestä) ja käännepisteen alapuolella (olkoon se vaikka mainitsemasi +2) VILPiä käyrä ohjataan hiukan PILPille valitun käyrän alapuolelle. Tuolloin ei pitäisi olla vaaraa sähkövastusten päälle kytkeytymisestä ennen aikojaan. Kuvaamasi periaate tuon taitaa varsin hyvin toteuttaakin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

kotte sanoi:
...eikä lauhdutin toimi "kermankuorintamoodissa" laittilämmityksen paluuveden lämmittäjänä. Tästä syystä on siis todellakin selvää, että "lämmöntalteenotto" ei plussakeleillä kannata.

Hauska termi tuo kermankuorinta. Mielestäni asialla voisi olla kaupallistakin merkitystä, koska kunnon halppis-kermankuorintapumppuja ei myydä. Lämpökäyrällä ohjattava invertteri-VILP lattialämmityskierron lämmitykseen suoraan ei pitäisi maksaa laitteistona juurikaan sen enempää kuin perus ILP, ei se levylämmönvaihdin sisäyksikköön verrattuna kovin monimutkainen vekotin nimittäin ole. Ja tulokset näyttävät kuitenkin aika kivoilta Tonin mittausten nojalla. Toki ohjauslogiikka tarvitaan, mutta se ei ole yhtään ILPin ohjausta kummoisempi juttu.

Olen "aika varma" että tuommoiselle 1000-1200 euron kieppeille hinnoitellulle laitteelle voisi olla mukavasti markkinoita. Asennukset ja tarvikkeet sitten siihen päälle. On erikoista, ettei moista markkinarakoa ole kukaan täyttänyt.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Hauska termi tuo kermankuorinta. Mielestäni asialla voisi olla kaupallistakin merkitystä, koska kunnon halppis-kermankuorintapumppuja ei myydä. Lämpökäyrällä ohjattava invertteri-VILP lattialämmityskierron lämmitykseen suoraan ei pitäisi maksaa laitteistona juurikaan sen enempää kuin perus ILP, ei se levylämmönvaihdin sisäyksikköön verrattuna kovin monimutkainen vekotin nimittäin ole. Ja tulokset näyttävät kuitenkin aika kivoilta Tonin mittausten nojalla. Toki ohjauslogiikka tarvitaan, mutta se ei ole yhtään ILPin ohjausta kummoisempi juttu.

Olen "aika varma" että tuommoiselle 1000-1200 euron kieppeille hinnoitellulle laitteelle voisi olla mukavasti markkinoita. Asennukset ja tarvikkeet sitten siihen päälle. On erikoista, ettei moista markkinarakoa ole kukaan täyttänyt.

Tuollainen olisi hieno peli. Päällepäin se voisi näyttää samanlaiselta kuin Ultin sisäyksiköllinen 5500 malli.
  • Ihan tavallinen EEV:llä varustettu ILP:n ulkoyksikkö
  • Sisällä olisi peltikaappi jossa sisällä levylämmönvaihdin (tai Ultin tapaan putki putkessa) ja elektroniikka
  • Ohjaus joko kaukosäätimellä, tai käyttöpaneelilla (esim. kaapin etulevyssä)
  • Lämpöanturit menovedelle, ulkoilmalle ja optionaalisesti huoneilmalle

Systeemi kytkettäisiin sarjaan nykyisen lämmityksen kanssa, lattialämmityksen paluuputkeen. Systeemiin saisi asettaa sopivat parametrit samaan tapaan kuin vaikkapa Ouman EH800:ssa. Pumppu hoitaisi lämmityksen niin pitkälle kuin pystyisi ja sitten kun ei pysty kaikkeen niin talon varsinaisen lämmitysjärjestelmän shuntti alkaa avautumaan. Pro-mallissa olisi kaksi piiriä, toinen pesutilojen lattialämmitystä varten.

Tuohon kun vielä laitettaisiin lämmityskierron virtausmittaus, niin käyttöpaneelissa voitaisiin näyttää ottotehoa, antotehoa, COPpia jne. Ja kaikki softat tietysti open sourcena.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Toni sanoi:
Tuollainen olisi hieno peli. Päällepäin se voisi näyttää samanlaiselta kuin Ultin sisäyksiköllinen 5500 malli.
  • Ihan tavallinen EEV:llä varustettu ILP:n ulkoyksikkö
  • Sisällä olisi peltikaappi jossa sisällä levylämmönvaihdin (tai Ultin tapaan putki putkessa) ja elektroniikka
  • Ohjaus joko kaukosäätimellä, tai käyttöpaneelilla (esim. kaapin etulevyssä)
  • Lämpöanturit menovedelle, ulkoilmalle ja optionaalisesti huoneilmalle

Systeemi kytkettäisiin sarjaan nykyisen lämmityksen kanssa, lattialämmityksen paluuputkeen. Systeemiin saisi asettaa sopivat parametrit samaan tapaan kuin vaikkapa Ouman EH800:ssa. Pumppu hoitaisi lämmityksen niin pitkälle kuin pystyisi ja sitten kun ei pysty kaikkeen niin talon varsinaisen lämmitysjärjestelmän shuntti alkaa avautumaan. Pro-mallissa olisi kaksi piiriä, toinen pesutilojen lattialämmitystä varten.

Tuohon kun vielä laitettaisiin lämmityskierron virtausmittaus, niin käyttöpaneelissa voitaisiin näyttää ottotehoa, antotehoa, COPpia jne. Ja kaikki softat tietysti open sourcena.

Olis ainakin toimiva ja edullinen.
Päähän vois tehdä venttiilin mistä otetaan välillä lämpöä 300l käyttövesivaraajaan?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

ekis sanoi:
Päähän vois tehdä venttiilin mistä otetaan välillä lämpöä 300l käyttövesivaraajaan?

Käyttöveden teko halppiksella on vähän semmosta kesäajan hommoo. Joku esilämmitysyritelmä voisi olla fiksumpi, mutta sen halvasta teknisestä toteutuksesta en lähde spekuloimaan. Liikaa ominaisuuksia ei kannata halpiksella yrittää, vaan keskittyy yhteen asiaan hyvin ja halvalla. Ne on nämä zubbabubbapumput jo toteuttaneet all-in-one ratkaisut, eikä niiden kanssa välttämättä ole järkeä lähteä kilpailemaankaan. Gäppi markkinoilla on juuri laitteesta joka keskittyy tekemään halvalla tuon yhden asian hyvin - lattioiden lämmityksen.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Käyttöveden teko halppiksella on vähän semmosta kesäajan hommoo. Joku esilämmitysyritelmä voisi olla fiksumpi, mutta sen halvasta teknisestä toteutuksesta en lähde spekuloimaan. Liikaa ominaisuuksia ei kannata halpiksella yrittää, vaan keskittyy yhteen asiaan hyvin ja halvalla. Ne on nämä zubbabubbapumput jo toteuttaneet all-in-one ratkaisut, eikä niiden kanssa välttämättä ole järkeä lähteä kilpailemaankaan. Gäppi markkinoilla on juuri laitteesta joka keskittyy tekemään halvalla tuon yhden asian hyvin - lattioiden lämmityksen.

Ei käyttövettä tarvis lämmittää kuin 40-asteiseksi ja sitten kerran viikossa nostais sähköllä 60-asteiseksi.
Vesi tuolle viritykselle otettais varaajan ala-ostasta ja ajettais ylä-osaan, ainakin meidän varaajassa olis nuo lähdöt valmiina.
Venttiilin lisäksi vaadittais toinen kiertovesipumppu, varaajan alaosaan lämpötila anturi ja joku ohjaus-softa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Muutin vaihteeksi pumpun softaa siten että se pysyy päällä vähän korkeammassakin ulkolämpötilassa. Keväällä hyvä sammutteluraja on ollut siinä 10 asteen nurkilla, koska lattiaa on öisin lämmitetty paljon. Nyt syksyllä yöt ei ole niin kylmiä eikä laattaan ole varautunut yhtä paljon energiaa, ja lämmittely on parempi lopettaa vähän korkeammassa ulkolämpötilassa. Päättely tapahtuu ulkolämpötilan ja palaavan veden lämpötilan perusteella, eli jos palaa suht viileää vaikka on lämmintä, niin lämmitetään yhä. Keväällä palaa lämmintä vettä kierrosta ja lämmitys lakkaa.

Toki tuo toimi noilla keväisilläkin säädöillä, mutta luulen tuon VILPin COPin olevan PILPpiä parempi myös minimitehoilla, joten ajelen nyt sitten tosiaan enempi VILPillä.

Kelit kyllä kuulemma kylmenee joten voi olla ettei tuosta ole iloa kuin ensi syksynä sitten.
 
J

Joppe112

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP


Asetin sekä Tonin että Repomiehen aiheet pysyväksi koska selvästi läpimurto on tapatunut DIY-rintamalla. :cool:
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Joppe112 sanoi:
Asetin sekä Tonin että Repomiehen aiheet pysyväksi koska selvästi läpimurto on tapatunut DIY-rintamalla. :cool:

Tuota noin.. aika paljon näitä pysyviksi lukittuja ketjuja. Mitäs jos pysyväksi laittaisi vain yhden viestin mittaisen kokoojaketjun johon on listattu noita DIY-vilp ketjuja. Onhan noita muitakin kuin Tonin ja minun projektit. Muitakin aihepiirejä voisi ehkä ryhmitellä samaan tapaan, kukaties.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Lattiaan menevä vesi on pian 30-astetta ja paluu 25-astetta?
Virtausnopeus ~9l/min?
=> ~3kW?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

ekis sanoi:
Lattiaan menevä vesi on pian 30-astetta ja paluu 25-astetta?
Virtausnopeus ~9l/sec?
=> ~3kW?

Mene tiedä virtausnopeudesta. Ainakin tupakeittiön termarit on auki jatkuvasti.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Nyt on ollut yöllä tehojen loppuminen kesken hyvin liki. Kello 2-4 välillä ei ole kattilan lämpö noussut mitenkään rakettina yli 50 asteen. Sinänsä Fuji on jaksanut ihan hyvin nostaa vaihtimelta lähtevän veden lämmön ylös eikä Nibe ole nostanut menoveden lämpöä yhtään ylemmäs, mutta sulatusten aikana Nibe on avannut sen verran shunttia että kattilan lämpö on laskenut nopeasti.

Vaihtimelle tulevan veden lämpötilan heilumisesta näkee, että termostaatit ovat napsuneet on/off vähän väliä.

Sinänsä nyt on joku -5C ulkona ja laatta alkaa olla vissiin lämmennyt, termostaatit ei mene päälle enää niin usein. Fuji jaksaa ihan ok. Keväältä muistelen että vastukset pitää kytkeä joskus -7 tai -8 nurkilla mukaan. Puskurivaraajaan jos puskisi lämpöä ja shunttaisi siitä, voisi jaksaa vähän kylmemmälläkin.

Edit: hmm, pikkuisen kyllä ihmetyttää nuo lämpötilat joita saan ulkolämpötila-anturistani.. näyttää aina asteen tai jopa pari enemmän kuin Härmälän tai Pirkkalan lentoaseman mittarit. Minullahan on tuo anturi raitisilmakanavassa, eli teoriassa se ilma saattaa hieman ehtiä lämmetä tuolla yläpohjassa ja tullessaan villojen läpi Nibelle päin. Putket on kyllä eristetty ja raitisilma kulkee ylimpänä yläpohjassa, joten ei pitäisi vaikuttaa.. mutta joku näyttäisi vaikuttavan. Niin säännönmukaisesti tuo näyttää pakkaskeleillä "liikaa" verrattuna virallisiin mittauksiin. Pitäisi kai hommata joku hyvä referenssimittari ja laittaa sen anturi ulos yhtä korkealle, jos vain mahdollista. Niben anturi näyttää about samoja mitä FMI:n Härmälän mittari.
 

A-P.K

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

aika mukavastihan tuo näyttää vielä menevän. Itse pidän termostaatit auki jatkuvasti eli menoveden lämpötila nousee maltillisesti ulkoilman lämpötilan laskiessa.

En tiedä saatko puskurilla mitään etua enää, koska sulatuksen jälkeen konetta pitäisi ajaa vieläkin kovemmin, että saisit puskurin taas ladattua ennen seuravaa sulatusta (energiaa lattiaan ja puskuriin varastoon).
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

A-P.K sanoi:
En tiedä saatko puskurilla mitään etua enää, koska sulatuksen jälkeen konetta pitäisi ajaa vieläkin kovemmin, että saisit puskurin taas ladattua ennen seuravaa sulatusta (energiaa lattiaan ja puskuriin varastoon).

Aivan, sitä pitäisi tosiaan sitten puskea vielä kovemmin Fujilla. Eikä sitä reserviä nyt niin paljon enää tuossa tilanteessa ole kun sulatusten aikana imaistaan liikaa tehoa lämmitykseen. Pumppu imi jo illalla/alkuyöstä termarien alettua napsua jotain 1700-1800W tienoilla tehoja verkosta. COP ei varmasti ole enää hurja, mutta eiköhän se silti yli ykkösen lie..

Tuollainen puskurivaraaja + shuntti + ohjaus olisi ihan hullu investointi, ei mitään järkeä, eli ei pelkoa että lähtisin sellaiseen. Tuo on nyt tuollainen ja sillä mennään.
 

A-P.K

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

saat saman aikaan, jos tykität konetta sulatuksen jälkeen reilummin, jolloin Nibe taas saa tankin haltuunsa, kun shuntti menee kiinni hieman. Sen jälkeen taas ajelee rauhassa lämmönkulutuksen mukaan. Sitä Niben shuntin viivästystä voisi tuohon miettiä, koska talo ei varmaan jäähdy vielä sulatuksen aikana ;D Sitten koneella voisi ajaa tasaista kuormaa lämmöntarpeen mukaan ;D
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Tuota noin.. aika paljon näitä pysyviksi lukittuja ketjuja. Mitäs jos pysyväksi laittaisi vain yhden viestin mittaisen kokoojaketjun johon on listattu noita DIY-vilp ketjuja. Onhan noita muitakin kuin Tonin ja minun projektit. Muitakin aihepiirejä voisi ehkä ryhmitellä samaan tapaan, kukaties.

Nyt kaikki DIY jutut kerätty samaan aloitukseen, joka asetettu pysyväksi.

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11424.0
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

A-P.K sanoi:
saat saman aikaan, jos tykität konetta sulatuksen jälkeen reilummin, jolloin Nibe taas saa tankin haltuunsa, kun shuntti menee kiinni hieman. Sen jälkeen taas ajelee rauhassa lämmönkulutuksen mukaan. Sitä Niben shuntin viivästystä voisi tuohon miettiä, koska talo ei varmaan jäähdy vielä sulatuksen aikana ;D Sitten koneella voisi ajaa tasaista kuormaa lämmöntarpeen mukaan ;D

Ei se ihan noin mene. Käytännössä aina kun menovesi on samanlämpöistä kuin vaihtimelta lähtevä vesi, Niben shuntti on kokonaan kiinni. Eli esim tuossa 2-4 välillä yöllä, shuntti on ollut auki vain sulatuksissa ja hetken sen jälkeen. Sinä aikana on vaan kiskottu aika paljon tehoa lämmitykseen.

No tietysti ohjelmaa voisi viilata siten että se yrittää nostaa pakkasella tehot maksimaalisen nopeasti sulatuksen jälkeen.. mutta luulenpa että Fujin oma algoritmi rajoittaa kierroksia tietyn aikaa sulatuksen jälkeen. Niinhän se useimmissa ILPeissä on.

Tuota Niben shuntin viivästystä en halua tehdä johtuen siitä että sitten tuloilman lämpö dyykkaa pahasti. Olen aika herkkä havaitsemaan, jos makuuhuoneen katosta alkaa tulla kylmää ilmaa sisään. Joku voisi sanoa tuloilman lämpötilaa jopa liian korkeaksi, mutta ei se minun mielestäni sitä ole.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
No tietysti ohjelmaa voisi viilata siten että se yrittää nostaa pakkasella tehot maksimaalisen nopeasti sulatuksen jälkeen.. mutta luulenpa että Fujin oma algoritmi rajoittaa kierroksia tietyn aikaa sulatuksen jälkeen. Niinhän se useimmissa ILPeissä on.

Tuo pumppu ottaa kyllä aika reippaasti kierroksia heti sulatuksen jälkeen. Itse sulatus menee aika pienillä kompuratehoilla, mutta sitten heti sen jälkeen pompataan isoille tehoille (näyttää riippuvan ulkolämpötilasta). Kestää hetken (n. 20 min) ennenkuin kompuralle palaava neste (joo, kuvassa edelleen virheellinen nimi) jäähtyy vaihtimelle tulevan veden lämpötilaan, olisikohan kyse siitä että kone hakee sopivan EEV:n asennon?
 

Liitteet

  • 1DB98F0F000000count.png
    1DB98F0F000000count.png
    16,5 KB · Katsottu: 387
  • all_temperature.png
    all_temperature.png
    19,2 KB · Katsottu: 373

A-P.K

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Ei se ihan noin mene. Käytännössä aina kun menovesi on samanlämpöistä kuin vaihtimelta lähtevä vesi, Niben shuntti on kokonaan kiinni. Eli esim tuossa 2-4 välillä yöllä, shuntti on ollut auki vain sulatuksissa ja hetken sen jälkeen. Sinä aikana on vaan kiskottu aika paljon tehoa lämmitykseen.

No tietysti ohjelmaa voisi viilata siten että se yrittää nostaa pakkasella tehot maksimaalisen nopeasti sulatuksen jälkeen.. mutta luulenpa että Fujin oma algoritmi rajoittaa kierroksia tietyn aikaa sulatuksen jälkeen. Niinhän se useimmissa ILPeissä on.

Tuota Niben shuntin viivästystä en halua tehdä johtuen siitä että sitten tuloilman lämpö dyykkaa pahasti. Olen aika herkkä havaitsemaan, jos makuuhuoneen katosta alkaa tulla kylmää ilmaa sisään. Joku voisi sanoa tuloilman lämpötilaa jopa liian korkeaksi, mutta ei se minun mielestäni sitä ole.

Ei kai tuloilman esilämmityspatteri ole saman shuntin takana kuin lämmityspiiri?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Toni sanoi:
Tuo pumppu ottaa kyllä aika reippaasti kierroksia heti sulatuksen jälkeen

Tulkkasinko kuvaa oikein, että sulatus on päättynyt noin 5:55 ja tehoille on päästy taas 6:00? Kuulostaa ihan tyypilliseltä viiveeltä.. eikä tuo tuossa kohtaa vielä ota maksimeja, mitkä olisi vähintään 2500W minun pumpussani. Siihen menee vielä minuutti tai pari.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

A-P.K sanoi:
Voi perse, mikä laite ;D Onneksi en haksahtanut - suoritin muutaman laskun ja tuumasin, että voi kiesus ;D

Toisaalta, mulle tarjottiin CO2:sta ;D ja nyt nibe tuntuu lottovoitolta
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

A-P.K sanoi:
OK - repomiestä pitäen referenssinä (pelkällä Nibellä) omani menee puolet vähemmällä

No ei minulla ihan sentään 32000kWh vuodessa mene ilman vilppiä, hyvä jos 2300-24000 menisi.. Ensimmäinen vuosi oli ~20800kWh ja VILPpi pistettiin maaliskuun lopulla.
 

A-P.K

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
No ei minulla ihan sentään 32000kWh vuodessa mene ilman vilppiä, hyvä jos 2300-24000 menisi.. Ensimmäinen vuosi oli ~20800kWh ja VILPpi pistettiin maaliskuun lopulla.

Jos lämmöntarve olis 20 ja käyttösähkö 6, niin sehän olis 26. Nyt sitten 10+6 eli 16. Mikä tässä mättää? Aika linjassahan tuo on.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

A-P.K sanoi:
Jos lämmöntarve olis 20 ja käyttösähkö 6, niin sehän olis 26. Nyt sitten 10+6 eli 16. Mikä tässä mättää? Aika linjassahan tuo on.

Tuo minun 20800 sisältää käyttösähköt. Tosin lämmittelin takkaa joulukuusta maaliskuulle, jotain 1/2-2/3 päivistä ehkä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

A-P.K sanoi:
Jos lämmöntarve olis 20 ja käyttösähkö 6, niin sehän olis 26. Nyt sitten 10+6 eli 16. Mikä tässä mättää? Aika linjassahan tuo on.

no, en ensimäiseksi lähtisi vertamaa Nibeä VILP:iin... mutta tämä repomiehen nykyinen systeemi viittaa aika vahvasti siihen suuntaan että VILP toimii ihan passelisti PILP:n kaverina.... säästöt taitaa olla reilusti yli 50%.


EDIT: Täällä tämä hetken keskikulutus on 33 kWd + 12 kg sekapuuta. Arvioin että tossa on käyttösähköä + vesi n. 25 kWh josta saunan osuus on about 4 kWh/d. ILP tai sähkövastuksia ei käytetty
 

A-P.K

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Tuo minun 20800 sisältää käyttösähköt. Tosin lämmittelin takkaa joulukuusta maaliskuulle, jotain 1/2-2/3 päivistä ehkä.

Sehän vain osoittaa, että Nibekin tekee joitan duunia ;D

http://www.nibe.fi/fi/Tuotteet/Poistoilmalampopumput/Tuotevalikoima/FIGHTER-410P/

liekkö päivittäneet sivuja, mutta säästö olisi sittenkin aika lähellä, mitä ilmoitettu :eek:
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Kylläpä rauhoittui käppyrät kun säädin virtauksia ja poistin käytöstä yhden termostaatin. Ihan pientä värähtelyä enää palaavan veden lämmössä. Noin tasaista jos piirtää, voisi vähän yksinkertaisempikin ohjaus toimia, kuin mikä nyt on ollut käytössä.
 

A-P.K

Vakionaama
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

repomies sanoi:
Kylläpä rauhoittui käppyrät kun säädin virtauksia ja poistin käytöstä yhden termostaatin. Ihan pientä värähtelyä enää palaavan veden lämmössä. Noin tasaista jos piirtää, voisi vähän yksinkertaisempikin ohjaus toimia, kuin mikä nyt on ollut käytössä.

termostaatit on kirosana ;D Nyt menee aika makeesti jo ;D
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Nyt meni pumppu rajoilla.. lattiat oli kylmänä kun lämpöä riitti vielä eilen runsaasti ulkona, ja sitten sukellettiin pakkaselle usvaisessa kelissä. Katselin aamulla että mikä on kun ei vesi lämpene reilua kolmea astetta enempää, vaikka pumppu kiskoo verkosta 2.2kW tehoa, ja menin pumpulle hämmästelemään. No eihän siellä mitään höyrystintä näkynyt, lumipallo vain. Ei kai se lämmitä, jos ilma ei pääse läpi. Sulatukset on sitten olleet vissiin sen mukaisia yöllä, eli kestävät aika pitkään. Tällaisilla keleillä ei COPilla juhlita.. onneksi en tiedä mitä COPpi on ollut yöllä, niin ei tarvitse potkia seiniä.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Mä pistin eilen illalla tulet takkaan kun tuo pakkasyö oli tiedossa. Tai itse asiassa sulatusrumba alkoi kello 04:00 kun lämpötila laski kahteen asteeseen, kuudelta mentiin nollan alle ja nyt on taas vähän plussalla.

Kyllä tuo silti näyttää tuottavan jotain... Sulatukset huomioiden se näyttäisi tuottavan noin 4 kW jatkuvan lämpötehon COP:n ollessa luokkaa 2.5. Neljässä ja puolessa tunnissa tuotettu 18 kWh lämpöä 7.4 kWh sähkönkulutuksella.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Juu näemmä siäl turuus ei tullut kunnon pakkasta. No täällä meillä tuli ihan pakkasyö samalla kun Pirkkalan lentoasemalla mittari on vetänyt RH 100% vissiin melkeinpä koko yön. Koska ilmassa on jotain veden harmaata olomuotoa joka ei syystä taikka toisesta tule alas pisaroina, väittäisin että keli oli kovempi kuin normaali RH 100%.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Joo, siellä on vähän kovemmat oltavat, mutta ei täälläkään mikään VILP:n ihannekeli ole (Turku Artukainen vastaa lähinnä meidän säätilaa):

Tuorein säähavainto: 2.11.2010 8:10 Suomen aikaa
Lämpötila -0,3 °C; kosteus 99 %; kastepiste -0,4 °C; itätuulta 2 m/s; puuska 3 m/s; paine 1011,8 hPa; tunnin sadekertymä 0,0 mm (7:00); lumen syvyys 0 cm; pilvistä (9/:cool:; näkyvyys 0,4 km.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

Jep jep, sulatusvälin aikana Nibe jaksaa nostaa varaajan ylemmän anturin lämpöä vain pari astetta.. no onhan sekin tietysti enemmän kuin ei mitään. Sulatusvälihän on jotain max 40 minuuttia eli ~3 astetta tunnissa. Aika pitkään saa Nibe ja VILP jauhaa käytännössä täysiä ennen kuin varaaja on taas täysin lämmin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Projekti: Repomiehen Fuji DIY-VILP

No niin kyllähän ne varaajan lämmöt sieltä nousuun lähti. Tylsiä kelejä pitää, johan nämä on nähty. Saisi tulla sellainen pakkasjakso että vuorokauden keskilämpötila huitelisi -5..-10 asteen välillä, niin näkisi missä kohtaa paukut loppuvat kesken.

Kiinnostaisi myös tietää miten tuota ILPin ja PILPin sekä VILPin yhdistelmää pitäisi oikein ajaa, jotta varaaja ei kyykkäisi, kun vastuksia ei ole kytketty. Yksi mitä olen pohtinut on sellainen että ottaisi lattioista termostaatit pois ja säätäisi ILPin nostamaan ihan "mukavuuslämmöt" taloon eli jotain 23-24 astetta, kun normaalisti on olohuoneessa jotain 21-22 astetta. Sitten lopulta takkaan tulet, jos ILPpikään ei pääse tavoitteeseen.

Termostaattien kanssa käy helposti niin että lattialaatta jäähtyy ILPin tehdessä töitä, ja sitten termostaatin avautuessa odottaa hurja tehontarve kun kylmää laattaa pitää alkaa lämmittää. Jos ILP nostaa lämpöä riittävästi kun lattiatermostaatit on pois käytöstä, niin lattiasta ei irroteta hurjasti lämpöä, vaikka se pidetäänkin lämpimänä. Häviöiden kannalta laatan lämmittäminen on tietysti typerää, mutta tehontarpeen tasaamisen kannalta ja ihan mukavuuden kannalta se olisi hyvä.
 
Back
Ylös Bottom