Raspberry pi ja 1-wire

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilpena
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Raspberry pi ja 1-wire

lorvi sanoi:
Minulla ei jaksanut kun noin 20 anturin paikkeille laittaa verkkoa, sitten pari anturia/buutti ja 31 anturi vaati jo 2 buuttia mittausvälin ollessa 300.

Kyllä toimii nyt minuutin mittausvälillä hienosti, ongelmana oli "joku" ilmeisesti tuo ensimmäisen kerran tietokannan luonti tai, tai, ...tuo counteri rykäisi 8 numeroiset luvut.... en tiedä.
Jatkuu testit

Tietokantaformaateista
Mikähän vika noissa .DBF formaateissa on vs mysql. Useat suomiohjelmat käyttävät menestyksekkäästi (minulla esim taloushallintaohjelma ja toinenkin .DBF kantaa käyttävä) . DBF formaattia. Se on helppo muokata, siirtää ja sen voi lukea kaikilla, myös vanhemmilla tietokantaohjelmilla unohtamatta exeliä. Siirtäminenkin tapahtuu vaikka hiirellä vetämällä, siis yksi tiedosto, vaikka tikulle ja toiseen koneeseen
En tarkoita että taloLoggerissa DBF formaatti pitäisi olla, mutta nyt esim logtempin txt tietokanta olisi helppo siirtää ja historian saisi helposti käyttöön ihan sillä perus copy/paste menetelmällä.
Nyt kaikki on vielä raspin/taloLoggerin kanssa niin "vaiheessa" etten vielä tiedä millä tietokantarakenteella alan oikeat kokeilut mutta historia, nuo txt tiedostot sinne pitää kyllä saada. Ehkäpä SQlite, en ole vielä kokeillut.
Jotenkin tuntuu tutulle sellainen rakenne että aika on vasemmalla pystyrivillä ja ylärivissä anturit.
Onko mysql kannasta tietoa hidastuuko se kannan kasvaessa?
Edit:
Kyllä se mysql muokkaaminen onnistuukin muutaman mutkan kautta exelillä, ei suoraan mutta kuitenkin.

lorvi sanoi:
Ei aukene exelissä sqlite tietokanta, kyllä kaikki "kiva" saadaan helposti winukan perusohjelmilla pöytäkoneella aikaan mutta nyt on minulla tarkoitus saada raspilla aikaan kaikki ,mitä tällähetkellä logtempillä teen miniläpällä, tarkoitus puolittaa virrankulutus ja lisäherkkuna linuxin paljonhehkutetut lisämausteet (onko niitä edes?)
Onko sinulla tuo firefox muuten raspissa?

Ei taida raspi firefoxia pyörittää.

Mulla firefox winukkakoneessa johon haen raspin jakokansioon tallentuvasta tietokannasta varmuuskopion.
Se raspin SD kortti menee muuten aika helposti paskaks kun se törröttää siitä päästä yli. Yks jo tuhoutunu.

Raspissa olen käyttänyt sqlite browseria kannan luomiseen ja tarkasteluun.
sudo apt-get install sqlitebrowser.

Tässä kuvallinen ohje sqlitedb -> exel.csv

Liitetiedostot

• 0.jpg
    0.jpg
    54,9 KB · Lukukerrat: 504
  • 01.jpg
    01.jpg
    46,8 KB · Lukukerrat: 494
  • 02.jpg
    02.jpg
    46,9 KB · Lukukerrat: 471
  • 03.jpg
    03.jpg
    48,7 KB · Lukukerrat: 467
  • 04.jpg
    04.jpg
    104,4 KB · Lukukerrat: 491
  • 05.jpg
    05.jpg
    86,2 KB · Lukukerrat: 470
  • 06.jpg
    06.jpg
    51,8 KB · Lukukerrat: 468

http://www.youtube.com/watch?v=9cODs3ft8Xc

Se iceweasel jota joskus raspissa kokeilin oli kyllä aika kamala, mutta tuossa väitetään että olisi ffox. Ei silti etteikö ffoxikin olisi nykyään aika rikki.. uutta versiota pukkaa mutta eise sen paremmaksi tule.

VesA sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=9cODs3ft8Xc

Se iceweasel jota joskus raspissa kokeilin oli kyllä aika kamala, mutta tuossa väitetään että olisi ffox. Ei silti etteikö ffoxikin olisi nykyään aika rikki.. uutta versiota pukkaa mutta eise sen paremmaksi tule.
Tuossa asennusvideossa välähti Raspin Internet-valikossa myös Chromium, joka voisi olla Iceweaselia/Firefoxia vikkelämpi Raspissakin, jos sattuu toimimaan(?). Chromium poikkeaa Googlen Chrome-selaimesta enemmän kuin Iceweasel jostakin hiukan vanhemmasta Firefox-versiosta, josta sitten on yritetty virheitäkin hiukan korjata muutettujen logojen ja brändikuvien lisäksi.

kotte sanoi:
Tuossa asennusvideossa välähti Raspin Internet-valikossa myös Chromium, joka voisi olla Iceweaselia/Firefoxia vikkelämpi Raspissakin, jos sattuu toimimaan(?). Chromium poikkeaa Googlen Chrome-selaimesta enemmän kuin Iceweasel jostakin hiukan vanhemmasta Firefox-versiosta, josta sitten on yritetty virheitäkin hiukan korjata muutettujen logojen ja brändikuvien lisäksi.

Näytön laittaminen raspiin siinä hengessä että sitä käyttelisi X-terminaalina normaalisti näppiksen kanssa ja ajelisi siellä selaimia sun muita on kyllä aika turhaa puuhaa, vehjettä on kuitenkin mukavampi käyttää etänä vaikka jostain syystä ajelisi siellä selaintakin. En tosin ole perehtynyt winkkarin ilmaisiin X-terminaaleihin pitkään aikaan, itse käytin cygwiniä mutta se saattaa olla hiukan liian tyly jos ei ole Xää ennen käyttänyt, vaikka cygwinin mukana saa sitten ihan vaikka mitä jos niin haluaa. Tässä macissa X on mukana, bsd-kone kun on pohjimmiltaan.

VesA sanoi:
Näytön laittaminen raspiin siinä hengessä että sitä käyttelisi X-terminaalina normaalisti näppiksen kanssa ja ajelisi siellä selaimia sun muita on kyllä aika turhaa puuhaa, vehjettä on kuitenkin mukavampi käyttää etänä vaikka jostain syystä ajelisi siellä selaintakin. En tosin ole perehtynyt winkkarin ilmaisiin X-terminaaleihin pitkään aikaan, itse käytin cygwiniä mutta se saattaa olla hiukan liian tyly jos ei ole Xää ennen käyttänyt, vaikka cygwinin mukana saa sitten ihan vaikka mitä jos niin haluaa. Tässä macissa X on mukana, bsd-kone kun on pohjimmiltaan.
Mutta Raspissapa on muihin(kin) ominaisuuksiinsa nähden aika jyty näyttöadapteri, (joka pystyy purkamaan jopa HD-tason tv-kuvaa) mutta ohjelmistojen, eli X-serverin, kanssa on edelleen ollut hiukan ongelmia, kun tuo puoli pitäisi sovittaa rautaan sen erikoisuuksia hyödyntämään. Jopa tuolla analogiakonsolilla voi kokemuksen mukaan hätätilassa toimia, jollei ole hdmi-adapterilla varustettua näyttöä vapaana ja joutuu turvautumaan romuihin.

Cygwinin X on muuten kehittynyt aika paljon käyttäjäystävällisempään suuntaan. Se on helppo ottaa käyttöön kun on ensin asentanut oikeat paketit ja lukee muutaman sivun pituisen dokumentin, jossa on mainittu tarvittavat erikoiskäskyt. Menee ainakin Win7:ään ihan heittämällä. Nykyinen ikkunamanageri on varsin yhteensopiva Windowsin kanssa ja avaa ikkunat suoraan normaaleina Windows-ikkunoina. Olen itse käyttänyt sitä jopa etänä Ubuntu- ja Debian-pohjaisten moninäyttökoneiden yhteisen "leikepöydän" osana (varsinaisen työn leikepöytäalustana tekee xemacs, josta on helppo käynnistää etäikkunoita eri koneidenkin näytöille, kun rakentaa joka koneesta "ssh -X (tai -Y)"-pohjaiset putket master-palvelimelle, jolloin kaikki näytöt saa toimimaan master-koneen virtuaalinäyttöinä (ja koko homman voi automatisoida X-palvelimen startupin käynnistyksen yhteyteen). Ja ennen muuta tuo toimii johdonmukaisesti, mitä varsin kirjavat muut leikepöytäemulaatiot eivät tyypillisesti tee.

Tietenkin myös koneiden ohjaus (näppis- ja hiiri) täytyy jotenkin integroida, mutta siihen on omat ratkaisunsa, joista ei tässä yhteydessä.

kotte sanoi:
Mutta Raspissapa on muihin(kin) ominaisuuksiinsa nähden aika jyty näyttöadapteri, (joka pystyy purkamaan jopa HD-tason tv-kuvaa) mutta ohjelmistojen, eli X-serverin, kanssa on edelleen ollut hiukan ongelmia, kun tuo puoli pitäisi sovittaa rautaan sen erikoisuuksia hyödyntämään. Jopa tuolla analogiakonsolilla voi kokemuksen mukaan hätätilassa toimia, jollei ole hdmi-adapterilla varustettua näyttöä vapaana ja joutuu turvautumaan romuihin.

Niin, uskon ettei raspin X koskaan pelaa kunnolla koska piirivalmistaja myy näytönohjaimen kehitysympäristöä kalliilla rahalla kaupallisiin hankkeisiin eikä sitä siis saa ominaisuuksia linux-devaajien käyttöön yhtään sen enempää kuin katsovat viitsivänsä Broadcommilla itse tehdä.. yhtä lailla sieltä puuttuu codecceja koska raspi-projektilla ei ollut varaa lisensoida niitä. Toki reverse-engineeraus ajan kanssa tämänkin voi parantaa.

Mutta siis.. onko nyt siis suositus kansalle koittaa cygwinin X:ää ? Minulla ainakin on tarkoitus sijoittaa raspit paikkoihin joihin ei päivä paista... ei sinne näyttö ja näppis kainalossa mennä.

VesA sanoi:
Mutta siis.. onko nyt siis suositus kansalle koittaa cygwinin X:ää ? Minulla ainakin on tarkoitus sijoittaa raspit paikkoihin joihin ei päivä paista... ei sinne näyttö ja näppis kainalossa mennä.
Jokainen kokeilkee tietenkin omalla vastuullaan, mutta käytän tuota Cygwiniä koko ajan työssä eikä siinä omasta mielestäni ole ainakaan enempää ongelmia, kuin esim. Win-7:n käytössä yleensäkään. Päin vastoin, sillä voi kiertää monia Windows-ympäristön ongelmia (ja samoinhan asia on ollut jo Windows-NT:n ajoista lähtien, kun olen Cygwiniä jokseenkin päivittäin käyttänyt eri tavoin, vaikka ennen asiat olivat paljon hankalammalla tolalla ...).

kotte sanoi:
Jokainen kokeilkee tietenkin omalla vastuullaan, mutta käytän tuota Cygwiniä koko ajan työssä eikä siinä omasta mielestäni ole ainakaan enempää ongelmia, kuin esim. Win-7:n käytössä yleensäkään. Päin vastoin, sillä voi kiertää monia Windows-ympäristön ongelmia (ja samoinhan asia on ollut jo Windows-NT:n ajoista lähtien, kun olen Cygwiniä jokseenkin päivittäin käyttänyt eri tavoin, vaikka ennen asiat olivat paljon hankalammalla tolalla ...).

Tarttiskohan kokeilla ihan itsekin. Cygwin tosiaan pelastaa erinäisiin työkaluihin tottuneen päivän jos muuten on syytä käyttää winkkarikonetta.. toinen vaihtoehto on ajaa linux-virtuaalikonetta winkkaripannussa ja jakaa tiedostot. Itse ratkaisin asiat toisin päin: ostatin työantajalla macin jossa kaikki unixkama pelaa luonnostaan ja puuttuvat softat saa portseista samalla vaivalla kuin cygwiniinkin. Ja se firman wirallinen winkkari-image muuttui macissa pyöriväksi virtuaalikoneeksi, kun edelleen oli 1&2 asiaa jotka vaativat IE:n tai vision tms.

ilpena sanoi:

Nuo kuuluisat 18650-formaatin akut ovat Li-Co -akkuja joiden käyttöikä ei ole erityisen pitkä jos niitä ei helli.. läppäreissäkin kestävät nykyään pikemmin puoli vuotta kuin vuoden jos vehje on etupäässä laturissa.. tuossa siis tuon laturiosuuden laatu aika pitkälle ratkaisee onko vehkeestä upsiksi. Itse ehkä koittaisin rankentaa systeemit Sanyon eneloop -nimh akkujen varaan, niistä on jonkinlaista kokemusta vuosien varrelta.. tai sitten 6V ups-lyijyakun ja ylläpitolaturin varaan.

VesA sanoi:
Nuo kuuluisat 18650-formaatin akut ovat Li-Co -akkuja joiden käyttöikä ei ole erityisen pitkä jos niitä ei helli.. läppäreissäkin kestävät nykyään pikemmin puoli vuotta kuin vuoden jos vehje on etupäässä laturissa.. tuossa siis tuon laturiosuuden laatu aika pitkälle ratkaisee onko vehkeestä upsiksi. Itse ehkä koittaisin rankentaa systeemit Sanyon eneloop -nimh akkujen varaan, niistä on jonkinlaista kokemusta vuosien varrelta.. tai sitten 6V ups-lyijyakun ja ylläpitolaturin varaan.

Näissähän on ollut pitkään sisäänrakennettuna suojaus joka estää yli- ja alilatauksen.

The UtraFire 18650 rechargeable Lithium battery is equipped with a protection circuit board (PCB) on the negative pole. The PCB can protect the battery from overcharge, over-discharging, overload and short circuit, which can make the battery safer and longer lifespan. The battery is environment friendly and perfect for super bright flash and other devices

Tuossa näkyy vaan olevan rinnankytketyt akut. Sais vaan sellaisen vähintään 4000mAh kapasiteettiä.
Taskulamppu käytössä noita numeron pienemmät toimineet mulla jo kohta kolme vuotta. Kolme paria akkuja mistä yks pari yleensä unohtunu laturiin missä palaa valmis ledit ja akut ei lataannu ennenkuin jännite putoaa.

ilpena sanoi:
Näissähän on ollut pitkään sisäänrakennettuna suojaus joka estää yli- ja alilatauksen.

Tuossa näkyy vaan olevan rinnankytketyt akut. Sais vaan sellaisen vähintään 4000mAh kapasiteettiä.
Taskulamppu käytössä noita numeron pienemmät toimineet mulla jo kohta kolme vuotta. Kolme paria akkuja mistä yks pari yleensä unohtunu laturiin missä palaa valmis ledit ja akut ei lataannu ennenkuin jännite putoaa.

Vähän pakko niissä on olla suojat kun ovat sitä räjähtävää li-akkusarjaa, mutta loppu taitaa olla laturin armoilla. Kyllähän ne ennen kestivät, juu.. mutta nykyään taitaa olla taitolaji löytää hyvät ja siihen sitten hyvä laturi päälle. http://lygte-info.dk/info/Batteries18650-2011%20UK.html .. kyllä niissä mukavasti sähköä on. Varmaan jos löytää aidot japanilaiset niin kaikki hyvin.

VesA sanoi:
Nuo kuuluisat 18650-formaatin akut ovat Li-Co -akkuja joiden käyttöikä ei ole erityisen pitkä jos niitä ei helli..

Noita saa myös Li-Fe kemialla, A123:n valmistamana. Ne ovat hauskoja radio-ohjattavissa kun ne pystyy lataamaan reilusti alle 10 minuutissa tyhjästä täyteen.

Toni sanoi:
Noita saa myös Li-Fe kemialla, A123:n valmistamana. Ne ovat hauskoja radio-ohjattavissa kun ne pystyy lataamaan reilusti alle 10 minuutissa tyhjästä täyteen.

Kemioissa on tosiaan eroja. Koboltilla saa enemmän wattitunteja, mutta tehoja ei irtoa. Hitaasti purettavaan UPSiin koboltti sopii siis paremmin.
www-scf.usc.edu/~rzhao/LFP_study.pdf

VesA sanoi:
Kaipa teillä on raspeissa nopeat muistikortit eikä mitään halpiksia..
Mulla likan kamerasta pöllitty yli neljä vuotta vanha sandisk..

Meitä kyllä ryöstetään täällä suomessa:http://viewitem.eim.ebay.fi/SANDISK-EXTREME-PRO-SDHC-95MB-633X-8GB-8G-8-G-GB-SD-HC-UHSI-CLASS-10-LIFE-TIME/330634632160/item
Hinnat täällä kolmestakympistä ylöspäin ???

Tosin mun sandisk on extreme III ja winukka kirjoittaa siihen 19,5MB/s

joo, riippuu mist roikkuu, mist ostaa.
http://www.nettimania.fi/Verkkokauppa/kingston-32gb-microsdhc-class-flash-card-p-2499.html

Taitaa olla minulla hitaita niinkuin olen itsekin, mutta ei kiire.

ilpena sanoi:
Noi hitaat vaan aiheuttaa oireita raspille :(
Etenkin graafisessa tilassa

Joo, jossain suositeltiin class 10:ä Raspille ja että hitaampia ei suositella.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?Storage%2520Capacity=32%2520GB&LH_ItemCondition=3&_sop=15&Format=SDHC%7CMicroSDHC&_from=R40&_sacat=0&_dmpt=UK_AudioTVElectronics_PDAsAccessories_MemoryCards&_mPrRngCbx=1&_nkw=class%2010%20sd&LH_PrefLoc=2&rt=nc

Ismo67 sanoi:
Joo, jossain suositeltiin class 10:ä Raspille ja että hitaampia ei suositella.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?Storage%2520Capacity=32%2520GB&LH_ItemCondition=3&_sop=15&Format=SDHC%7CMicroSDHC&_from=R40&_sacat=0&_dmpt=UK_AudioTVElectronics_PDAsAccessories_MemoryCards&_mPrRngCbx=1&_nkw=class%2010%20sd&LH_PrefLoc=2&rt=nc

Käytännössä on toimineet vanhat kingstonin micro sd 2 gigaset missä ei mitään nopeusmerkintöjä, nyt laitoin saman valmistajan 8 GB missä HC ja 4 nämä oli joskus nopeita mutta raspin nopeuteen perstuntumalla ei ole vaikutusta.

Joku ongelma on raspin verkkopuolella. Kun jokin verkon kone on yhteydessä nettiin ja raspin boottaa, niin nettiyhteys katkeaa ja modeemi käynnistyy uudelleen. Jos verkosta ei ole aktiivista nettiyhteyttä, näin ei tapahdu. Raspi kadottaa myös yhteyden muihin laitteisiin eikä toimi näppiksellä ekä hdmi n kautta kuvaa, mutta mittaukset pysyvät siitä huolimatta päällä(taloLogger). Laitan seuraavaksi kaikkiin kiinteät IP t, jospa auttaisi. Hyvä on kuitenkin että loggaa koko ajan.

Edit
Oli ollut "kylmänä" niin vähän aikaa etten huomannut että kyllä se oli halvaantunut koko raspi täysin.

Itsellä ihan sama ilmiö tapahtui Talologger-Pi imagella.

Rasberry menee muutamassa päivässä siihen kuntoon että siihen ei saa mitään yhteyttä. (Mulla ei näyttöä/näppistä)

Samalla raudalla toimii kuitenkin oma samanlainen OWFS/MYSQL/PHP viritys joka mittaa lämpötilat moitteettomasti.

Olisko siinä viimeisessä jotain, kun minulla toimi se ensimmäinen talologgerpi img kertaakaan kaatumatta mutta asensin nyt uuden ja se ei vuorokautta pidempään ole ollut jaloillaan. Muistikorttikin kyllä vaihtunut. USB sekoili myös tällä uusimmalla tlg img llä ei löytynyt näppistä ei hiirtä enkä saanut millään tulille koko raspia, sitten ajoin toiselle kortille millä nyt toimi 9 tuntia kunnes jäätyi. Pitäskin testata sillä vanhemmalla vielä, on tallessa.
Jos lie käynyt niinkuin EKSOTEn Effican päivityksessä.

Lorvin kuvaamat verkko-ongelmat kuulostavat äkkiseltään joltain DHCP-konfiguraatio-ongelmalta siinä lähiverkossa.

Näihin Raspin jumittamisiin tLPi:llä tai ilman:
  • tLPi v1.0a:ssa on Raspbian Wheezy (2012-12-16 versio), johon on asenneltu apt-get:illä normaalirepositorystä tavaraa. Ainoa mieleentuleva rautaan tai ajureihin kohdistuva konffimuutos on lisätty kernel-parametri
    Koodi:
    dwc_otg.speed=1
    , joka asettaa USB-väylän tilaan, jossa se ei tue USB2.0:aa. Tämä aiheutti mm. näppisten ja muiden kanssa ongelmia sekä ainakin itsellä jumitti tuon Raspin verkkokortin (joka on USB2.0-laite sen USB-väylässä) parin päivän sisään bootista. Tämän parametrin laittaminen v1.0a:han oli minulta jälkeenpäin ajatellen varmaan virhe.
  • tLPi v1.0b:ssä on Raspbian Wheezy (2012-12-16 versio), rikkova speed-parametri on poistettu, joten siitä kohden distribuutio on taas normaali. Tämän lisäksi on ajettu Wheezyssä sen omat päivitysskriptit (apt-get update, apt-get upgrade, apt-get dist-upgrade), jotka asentavat Wheezyn päivityksiä. En tiedä onko näissä tullut jotain muutoksia, jotka voisivat vaikuttaa. Ainakaan Kernel-versio ei ole vaihtunut.

Nyt on tullut Wheezystä uusi versio, jossa ilmeisesti on myös uudempi Kernel. Tämä tulee sitten joskus v1.0c:hen, kun sellaista ruvetaan leipomaan (tai uudempi, jos on silloin saatavilla).

olammi sanoi:
Lorvin kuvaamat verkko-ongelmat kuulostavat äkkiseltään joltain DHCP-konfiguraatio-ongelmalta siinä lähiverkossa.

Kyllä ne minulla kotikutoisia ovat jos muilla ei tee vastaavaa. Minulla on kolmella kortilla eri imaget, raspin oma, tLg Pi kahdella kortilla. Kaikilla katkaisee ADSL yhteyden ja resetoi modeemin samassa kohdassa, en ihan tarkkaa tiedä kun en step by step osaa käynnistää mutta valot vilahtaa kun "Cleaning up temporary files..../tmp.""Loading kernel module snd-bcm2835" ja joka kerta samassa paikassa kaikilla imageilla. Ilmeisesti minun modeemissa syy.
Joo, irrotin verkosta kaikki koneet ja verkkolevyt ja kamerat, sama juttu, samassa paikkaa resetoi modeemin. Ihme raspi.

lorvi sanoi:
Kyllä ne minulla kotikutoisia ovat jos muilla ei tee vastaavaa.
Ihan kuin koko verkon liikenne lähtisi kiertämään raspin kautta ... "Sopivilla" reititys-, siltaus- ja dhcp-asetuksilla raspissa ja modeemissa tuollaisen kyllä saa aikaan ... Mutta mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon, joten oireista on vaikea päätellä.

Täytynee olla vikaa HW puolella, halvaantui jo puolenyön aikaan, epäilen muistikorttia, ei se rikki ole mutta ei vaan sovi yhteistyöhön raspin kanssa. Nyt on pakko luovuttaa vähäksi aikaa ja todeta taas kerran , intel, windows, logtemp jyrää. En nyt luovuta kuitenkaan, syy täytyy löytyä. Ensin toisella kortilla ilman verkkoa että pysyykö jaloillaan.

lorvi sanoi:
Kyllä ne minulla kotikutoisia ovat jos muilla ei tee vastaavaa. Minulla on kolmella kortilla eri imaget, raspin oma, tLg Pi kahdella kortilla. Kaikilla katkaisee ADSL yhteyden ja resetoi modeemin samassa kohdassa

lorvi sanoi:
Minulla on 27" näyttö HDMI liittimessä, ei mitään puttyjä tarvii. Olisimpa vain 50v nuorempi niin ........
Se raspin verkkokortti on usb laite, kannattaisko kumminkin koittaa hommaa verkon yli...
Tuolla saisi rajattua pois mahdolliset näppis/ hiiri yhteensopivuus ongelmat.
Tuolla meille tyhmille linux aloittelijoille hyödyllinen ohjelma:http://koti.mbnet.fi/micu/raspberrytut6.htm
Muutenkin kätevämpää kun pystyy winkkarin työpöydällä vaikka screenhunterilla nappaileen kuvia raspin konffauksista.
Ssh on raspbian imageissa oletuksena päällä joten näyttöö, hiirtä ja näppistä ei tarvi missään vaiheessa.

ilpena sanoi:
Se raspin verkkokortti on usb laite, kannattaisko kumminkin koittaa hommaa verkon yli...
Tuolla saisi rajattua pois mahdolliset näppis/ hiiri yhteensopivuus ongelmat.Muutenkin kätevämpää kun pystyy winkkarin työpöydällä vaikka

Jos se verkkokortti on USB laite, niin mitä kautta sinne sitten pääsee verkon yli käyttämättä USB laitetta. Jos usbi on pelistä poissa, ei sinne pääse millään minun ymmärryksen mukaan.

lorvi sanoi:
Käytännössä on toimineet vanhat kingstonin micro sd 2 gigaset missä ei mitään nopeusmerkintöjä, nyt laitoin saman valmistajan 8 GB missä HC ja 4 nämä oli joskus nopeita mutta raspin nopeuteen perstuntumalla ei ole vaikutusta.
Itse taistelin pitkään levyvirheistä johtuvien ongelmien kanssa ja syyksi selvisi lopulta 4 nopeusluokan SD kortti. Joku sen pilasi kun ei raspin jälkeenkään toiminut luotettavasti edes tietokoneen SD lukijassa.

Nyt tilalla on ollut 10 nopeusluokan kortti (4Gt) ja uptime 33 päivää ilman virheitä.

lorvi sanoi:
Jos se verkkokortti on USB laite, niin mitä kautta sinne sitten pääsee verkon yli käyttämättä USB laitetta. Jos usbi on pelistä poissa, ei sinne pääse millään minun ymmärryksen mukaan.

Jos se usb verkkokortti sattuis toimimaan ilman muita laitteita.
Ootko koittanut bootata raspia ilman hiirtä, näppistä ja näyttöö. Aiheuttaako se silloin modeemille jotain?

oh5lep sanoi:
Itse taistelin pitkään levyvirheistä johtuvien ongelmien kanssa ja syyksi selvisi lopulta 4 nopeusluokan SD kortti. Joku sen pilasi kun ei raspin jälkeenkään toiminut luotettavasti edes tietokoneen SD lukijassa.

Nyt tilalla on ollut 10 nopeusluokan kortti (4Gt) ja uptime 33 päivää ilman virheitä.

Mulla menny 39 päivää 6 luokan sandisk kortilla joka tosin on nopeampi kuin 10 luokkaiset yleensä.
Kerännyt jo 108450 riviä mittauksia tietokantaan.

Alkuun yritin 4 luokan 8Gt maxellilla ja 4Gt 4 luokan kingstonilla joilla kävi usein raspin työpöytä valkoisena ja usein katkaisi etäyhteyden.
Sandiskilla toimii kun junan vessa vaikka raspbian kopioitu Paragonilla kingstonista.

Tuolla listaa korteista jotka toimii tai ei toimi. http://elinux.org/RPi_SD_cards

lorvi sanoi:
Kyllä ne minulla kotikutoisia ovat jos muilla ei tee vastaavaa. Minulla on kolmella kortilla eri imaget, raspin oma, tLg Pi kahdella kortilla. Kaikilla katkaisee ADSL yhteyden ja resetoi modeemin samassa kohdassa, en ihan tarkkaa tiedä kun en step by step osaa käynnistää mutta valot vilahtaa kun "Cleaning up temporary files..../tmp.""Loading kernel module snd-bcm2835" ja joka kerta samassa paikassa kaikilla imageilla. Ilmeisesti minun modeemissa syy.
Joo, irrotin verkosta kaikki koneet ja verkkolevyt ja kamerat, sama juttu, samassa paikkaa resetoi modeemin. Ihme raspi.
eihän adsl modeemissa ole upnp päällä ? kannattaa muutenkin tietoturvan takia ottaa pois käytöstä jos sattuisi olemaan..

ilpena sanoi:
Jos se usb verkkokortti sattuis toimimaan ilman muita laitteita.
Ootko koittanut bootata raspia ilman hiirtä, näppistä ja näyttöö. Aiheuttaako se silloin modeemille jotain?

Kokeilin juuri, ainoastaan verkkokaapeli kiinni ja käynnistettäessä sama juttu, resetoi modeemin. Mutta ei tuo sinänsä haittaa kun eihän sitä nyt useasti tarvitsi käynnistellä kun saa toimimaan.
Siellähän se on listalla punaisella tuo minun kingston, empä enää yritäkään sillä. Kiitti tiedosta.

lorvi sanoi:
Kokeilin juuri, ainoastaan verkkokaapeli kiinni ja käynnistettäessä sama juttu, resetoi modeemin. Mutta ei tuo sinänsä haittaa kun eihän sitä nyt useasti tarvitsi käynnistellä kun saa toimimaan.
Siellähän se on listalla punaisella tuo minun kingston, empä enää yritäkään sillä. Kiitti tiedosta.
kotte sanoi:
Ihan kuin koko verkon liikenne lähtisi kiertämään raspin kautta ... "Sopivilla" reititys-, siltaus- ja dhcp-asetuksilla raspissa ja modeemissa tuollaisen kyllä saa aikaan ... Mutta mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon, joten oireista on vaikea päätellä.

Mitähän sekoilua ristiinkytketty kaapeli voisi saada aikaan?

Pistin uuden 2013-02-09-wheezy-raspbian kortille eikä resetoi modeemia. Huomenna uusi kortti, kortissa vika kun minulla on kaksi niitä 8gb 4 kortteja ja toisella halvaantuu alkumetreillä jo näppisongelmiin. Yritän tatuoida tuon taloLoggerin uuteen img een ja samalla testailen jotain muuta web servua kun apache2 iltapuhteina.

ilpena sanoi:
Tuolla listaa korteista jotka toimii tai ei toimi. http://elinux.org/RPi_SD_cards

Kyseisellä sivulla sd-kortti listan jälkeen ohje kortin luku- ja kirjoitusnopeuksien mittaamiseksi.
Koodi:
Write speed 

dd if=/dev/zero of=~/test.tmp bs=500K count=1024

Read speed 

dd if=~/test.tmp of=/dev/null bs=500K count=1024

Delete the temporary file 

rm ~/test.tmp
Näistä olis mukava saada vähän vertailua.
Mulla siis 4 vuotta täyttänyt Sandisk Extreme III 4Gt
Kirjoitusnopeus 17,2 MB/S
Lukunopeus 19,5MB/s

Liitetiedostot

• 12.jpg
    12.jpg
    53 KB · Lukukerrat: 479

Nyt näyttäisi että muistinvuotaminen raspissa olisi joko loppunut tai ainakin hitaampaa... Vaihdettu siis lighttpd ja php5 : stä karsittu kaikki tarpeeton. Kantana edelleen mysql.

Uptime on kuukauden verran ja ihan hyvältä näyttää.

Miniläppärillä uptimet oli tasan niin kauan kuin antoi koneen olla päällä, joten siihen on vielä matkaa...

Jos tässä jaksaisi, niin pitäisi kokeilla ainakin:

- uusi raspian wheezy image
- siihen päälle minimisetti tavaraa
- sqlite kannaksi

Takaisin
Ylös Bottom