Raspberry pi ja 1-wire

VesA

In Memoriam
Vs: Raspberry pi ja 1-wire

V sanoi:
Kaikki kamat ois nyt saapunut, mutta rj11 piuhaa ei ole, ei päässy vielä testaaamaan. Perus rj11 ei näköjään käynykkään kun pitäisi olla kaikki piuhat kytketty..

Lähetetty minun LT26w laitteesta Tapatalkilla

RJ45 eli ethernetkaabeli menee RJ11-liittimeen pienellä muovin viilauksella.

V

Jäsen

Kiitti vinkistä, pitääpä kokeilla..

V

Jäsen

Eihä noita rj11 6/6 piuhoja oikein tahdo löytyä mistään, pitääkö tässä sijoittaa liittimiin ja puristimiin

M

Myst

Vieras

Olen nyt miettinyt tätä mittaria ilppiin ja IV-koneeseen:
http://www.top-messtechnik.com/jtlshop/index.php?a=475
Tässä pitäisi siis olla SO liitäntä joten sen luku pitäisi onnistua dualcounterin avulla? Sivun Saksan kielisellä versiolla puhutaan SO liitännästä mutta Lontoon kielisessä ei puhuta. Eivät varmaan ole jaksaneet kirjoittaa..
Olisin ostamassa mittareita 2kpl kun eikös dualcounterilla(nimensä mukaan?) pitäisi pystyä lukemaan 2 eri SO liitäntää?
Miten kytkentä tapahtuu mittareiden ja DC:n välillä? :-[

VesA

In Memoriam

Myst sanoi:
Olen nyt miettinyt tätä mittaria ilppiin ja IV-koneeseen:
http://www.top-messtechnik.com/jtlshop/index.php?a=475
Tässä pitäisi siis olla SO liitäntä joten sen luku pitäisi onnistua dualcounterin avulla? Sivun Saksan kielisellä versiolla puhutaan SO liitännästä mutta Lontoon kielisessä ei puhuta. Eivät varmaan ole jaksaneet kirjoittaa..
Olisin ostamassa mittareita 2kpl kun eikös dualcounterilla(nimensä mukaan?) pitäisi pystyä lukemaan 2 eri SO liitäntää?
Miten kytkentä tapahtuu mittareiden ja DC:n välillä? :-[

S0:ssa on optoerotin jonka läpi laitetaan menemään virta. Dualcounterin tapauksessa +5V syötöstä vastus, vaikkapa 4,7kohmia antaa siinä 1mA jolla se varmaan toimii, tyypillisesti 20mA on yläraja. Tämän vastuksen toinen pää yhdistetään DC:n laskuriporttiin ja S0-sisäänmenoon. Ja S0:n toinen puoli sen +5V maahan. Tällöin DC:n laskuri on aina joko +5V jännitteessä 4,7kohmin vastuksen kautta ( S0 ei johda virtaa), tai sitten maassa S0:n kautta (S0 johtaa virtaa ) DC on herkkä laskemaan ylimääräisiä pulsseja jos siinä on irtonainen karva, eli sitä sisäänmenoa ei sovi päästää kellumaan.

M

Myst

Vieras

Kiitos vastauksesta.
Onko kenelläkään Sheepwalk Electronicsin SWE2 piiriä muovikotelossa tms? Mistä olette ostaneet?
DualCounter tarvitsisi myös kotelon joten siihen sopivat kotelot kiinnostavat myös.

fraatti

Hyperaktiivi

Täällä on myös tälläinen vaihtoehto laskurista, muistelisin että tuossa oli patteri korvattu jollain superkondensaattorilla tms...

112111-wires0counter_2.jpg

http://www.eservice-online.de/1-Wire-Bus/Digital-Ein-und-Ausgang-Analog-Eingang-Zaehler/1-Wire-Dual-S0-Zaehlermodul.html

Johdoksi joskus mietin rj11 karvana käytettävää puhelinjohtoa. Siihen 100kpl puristettavia liittimiä näyttää maksavan 4€. Tongit ei nekään varmaan kalliit ole. Jakaa nuo olisi voinut sitten vaikka tälläisillä. 10€/20 kpl sis pk Tuollainen olisi ainakin helppo muokata jälkeenpäin. Tosin kuinka luotettava tuo liitin sitten mahtaa olla. Tosin onhan rj45 liittimet vastaavia ja kait niitä luotettavina pidetään...
$T2eC16N,!)8FJfzI0JHLBSYHBKvU1Q~~60_57.JPG

Tuollaisia kun saisi rj11 liittimillä. Tuo 2,5mm plugi ei ole kovin hyvä kun taitaa kyykätä koko verkko kun tökkää uuden anturin tuohon liittimeen
New-Arrival-3-Color-6-Way-3-5mm-Stereo-Audio-Headset-Hub-Splitter-Headphone-Splitter-Free.jpg

M

Myst

Vieras

Kysymys tuosta fraattin postaamasta linkistä jossa oli kWh mittari.
Sain tuosta sellaisen käsityksen että yhdellä laitteella voisi laskea 2 eri laitteen kulutusta, mahtaako pitää paikkansa?

L

lorvi

Vieras

Miksiköhän noita 1wire hommia pitää sinne sähkökaappiin kiskoon tunkea kun hyvin tiedetään että sähkökaapelit aiheuttavat niille ongelmia, täällä on saanut lukea että kun menee samasta läpiviennistä ei enää toimi luotettavasti

HeTi

Aktiivinen jäsen

Myst sanoi:
Kysymys tuosta fraattin postaamasta linkistä jossa oli kWh mittari.
Sain tuosta sellaisen käsityksen että yhdellä laitteella voisi laskea 2 eri laitteen kulutusta, mahtaako pitää paikkansa?

Tuossa näyttäisi olevan 2kpl pelkkiä laskureita, pulssisisääntulolla.
Jos sähkönkulutusta haluaa mitata, pitää olla vielä erikseen kwh-mittari jos pulssin saa ulos.

M

Myst

Vieras

HeTi sanoi:
Tuossa näyttäisi olevan 2kpl pelkkiä laskureita, pulssisisääntulolla.
Jos sähkönkulutusta haluaa mitata, pitää olla vielä erikseen kwh-mittari jos pulssin saa ulos.

Ahaa, eli toiminta on sama kuin DualCounterilla?

Ismo67

Vakionaama

http://swissnox.de/stromzahler.html
Minulla on Swissnox kolmivaihemittari pulssiulostulolla sähkökaapissa, mutta kaapeli on CAT7 SFTP tyyppinen eikä ole ollut ainakaan toistaiseksi ongelmia. Samoja mittareita myynnissä esim. ebayssä. Heillä myös 1-vaihe mittareita pulssiulostulolla:
http://swissnox.de/stromzahler/swissnox-digitaler-wechselstromzahler-230v-5-50-a-1-phasig-fur-hutschienen-35mm-lcd.html

D

Deleted member 1344

Vieras

Mulla on myös vastaava mittari sähkökaapissa, piti ostaa SchellCount kun ei ollut tilaa kuin neljän yksikön levyiselle kolmivaihemittarille. S0-liitännästä lähtee noin metrinen puhelinkaapeli (neljä johdinta, alumiinivaippa) sähkökaapin alle lankapuhelimen haaroituskoteloon jossa on tuo Dual Counter. Hyvin tuo toimii, tammikuussakin oli vain 3 kWh eroa oman ja Fortumin mittarin välillä, ja itse asiassa oma mittari ei mittaa autotallin sähkönkulutusta. Vaikka eipä siellä juuri mitään ole päällä, suurin kulutus taitaa tulla kahdesta 60W hehkulampusta jotka syttyvät liiketunnistimesta.

M

Myst

Vieras

Tilasin 2kpl Swissnoxin 1-vaihe mittareita mitä Ismo linkitti.
Katsotaan millaisia ovat kun saapuvat.

V

Jäsen

Nyt tuli loputki kamat perille..

Tyhmä kysymys? kytketäänkö lämpöanturi näin usb sovittimeen??

hk268vlkak1.jpg

Jostain syystä ei ala toimimaan kun ensin tässä testailen windowssissa ja logtempissä.. Mitkäs on logtemp:n asetukset adapterille?

Kyseessä siis tämä
http://probyte.fi/oscom/images/DS9490USB.jpg

O

olammi

Vieras

V sanoi:

Siirrä adapterin päässä piuha 2:sesta 4:seen.

V

Jäsen

olammi sanoi:
Siirrä adapterin päässä piuha 2:sesta 4:seen.
Kiitoksia!! siitähän se johtui.. nyt alkoi lukeamia tulemaan... mutta laitoin minuutin välein tuota lukemaan niin tulee todella usein virhe luettaessa anturia..

Mistähä tuo johtuu kun välistä luku onnistuu? verkko on tosiaan vain yksi piuha suoraan usb:sta anturille

V

Jäsen

Mites tuonne kortille pääsisi konffeja yms muuttelemaan kätevästi toiselta koneelta? ftp? yms?

Puttyllä kyllä pääsee, mutta ois niin paljo helpompi windowssin puolella noita tiedostoja muutella

minulla on siis tuo talologger pi, ja ei viitsisi aina sammutella ja käyttää korttia toisessa koneessa kun haluaa jotain muuttaa ja lisäilee antureita?

O

olammi

Vieras

V sanoi:
Mites tuonne kortille pääsisi konffeja yms muuttelemaan kätevästi toiselta koneelta? ftp? yms?

Puttyllä kyllä pääsee, mutta ois niin paljo helpompi windowssin puolella noita tiedostoja muutella

minulla on siis tuo talologger pi, ja ei viitsisi aina sammutella ja käyttää korttia toisessa koneessa kun haluaa jotain muuttaa ja lisäilee antureita?

SFTP? (= SSH:n tiedostosiirto)

Esim. tuollainen: http://winscp.net/eng/index.php

L

lorvi

Vieras

V sanoi:

minulla on samba, taloLogerin tiedostot ovat kuten muutkin ja niitä voi muokkailla winukassa kuin mitä tahansa
tulta löytyy ohjeet http://koti.mbnet.fi/micu/raspberrytut4.htm

kaihakki

Vakionaama

V sanoi:

hk268vlkak1.jpg

Jostain syystä ei ala toimimaan kun ensin tässä testailen windowssissa ja logtempissä.. Mitkäs on logtemp:n asetukset adapterille?
Kyseessä siis tämä
http://probyte.fi/oscom/images/DS9490USB.jpg

En saanut itsekkään tuota sinun kytkentääsi toimimaan. Minulla on oheisen kuvan mukainen parasiittikytkentä, joka toimii kaikissa laitteissani.

Liitteet

• 1_wire_drawing_1.jpg
    1_wire_drawing_1.jpg
    43,8 KB · Katsottu: 655

V

Jäsen

Tämä siis samba viestiin vastaus

Joo, kiitos. Tuo vaikuttaa hyvältä.. Kokeilinkin jo sitä asentaa, mutta käyttäjä oikeuksien kohalle tökkäs tuo ohje.. Samoin ei onnistunu käynnistää sambaa uudestaa, aivanko sitä ei ois vaikka konffi filuakin pääsi muokkaamaan.

V

Jäsen

kaihakki sanoi:
En saanut itsekkään tuota sinun kytkentääsi toimimaan. Minulla on oheisen kuvan mukainen parasiittikytkentä, joka toimii kaikissa laitteissani.
tuohan olisi yksin kertainen.. Kyseessä siis 1 ja 4 pinni adapterissa?
Siis nuo red ja green.. Mulla eriväriset piuhat.

kaihakki

Vakionaama

RJ11 pistokkeessa on neljä piuhaa. Keskimmäiset ovat vihreä ja punainen, jotka ovat aina samoihin napoihin kytkettynä. Ota esim. puhelinpiuha, niin näet läpinäkyvästä muovista läpi niiden sijainnin. Netistä löytyy paljon kuvia. Katso vaikkapa:

https://www.google.fi/search?q=rj11&tbm=isch&imgil=b8O2GbI1jO7mAM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn2.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcRnRy7ZvqSKClOIp39zGy2c5B8MiJApXclY3vXbSNkv6yG6eixW-Q%253B1239%253B939%253BTxrLrcH4Ei5WYM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fcommons.wikimedia.org%25252Fwiki%25252FFile%25253ARj11-4-6_to_icsp.jpg&source=iu&usg=__W3bTyg1eaTX9fWkM5RVoJ3Ed52A%3D&sa=X&ei=62DyUublE4uCzAODv4KwCA&ved=0CDkQ9QEwAA&biw=1440&bih=785#imgdii=_

V

Jäsen

Ok, tuo on siis täysin eri systeemi.. Empäs tuostakaan tiennyt. Onko noilla kytkentä tavoilla jotain eroa toiminnassa?

kaihakki

Vakionaama

Tuo sinun kuvasi on DS9490R adapterin kuva. Siinä on reunassa tosiaan jännite 5V. Mutta sen virta ei riitä antureille. Normaali RJ11 pistokkeessa tuossa kohtaa on pelkkää muovia. Elikkä ota vaan RJ11 piuha ja laita sen vihreä ja punainen keskimmäisiin adapterin kohtiin. Sinun kuvan 3 laitetaan DS1820 keskipinniin ja reunimmaiset pinnit yhdistettynä sinun kuvan 4:een.

V

Jäsen

kaihakki sanoi:
Tuo sinun kuvasi on DS9490R adapterin kuva. Siinä on reunassa tosiaan jännite 5V. Mutta sen virta ei riitä antureille. Normaali RJ11 pistokkeessa tuossa kohtaa on pelkkää muovia. Elikkä ota vaan RJ11 piuha ja laita sen vihreä ja punainen keskimmäisiin adapterin kohtiin. Sinun kuvan 3 laitetaan DS1820 keskipinniin ja reunimmaiset pinnit yhdistettynä sinun kuvan 4:een.
jes, kiitos paljon, tämänkö ois tienny heti niin ois paljolta säästyny..

V

Jäsen

V sanoi:
jes, kiitos paljon, tämänkö ois tienny heti niin ois paljolta säästyny..

Taisimpa hihkasta liian aikaisin.. en saakkaa tuolla kaihakkin systeemillä toimimaan... ei tunnista onewireviewer edes usb-adapteria kun tuollainen piuha on kiinni.. ilman piuhaa kyllä näkyy

kaihakki

Vakionaama

Jotain kummaa on systeemissä. Itse opiskelin asian tältä webbi saitilta aikoinaan. http://jensandeelinh.net/projects/how-to-get-a-1-wire-temperature-sensor-working/

M

Myst

Vieras

En keksinyt miten saisin vietyä ilpin sisäyksikölle johdon teknisestä tilasta jotta voisi pumpun lämpöjä mittailla.
Seinässä on reikä sähkö/kondessivesi/kylmäaine putkille mutta eipä tuo johto siitä mahtunut vaikka miten survoi.
Tarvitsee miettiä jotain muuta ratkaisua. Langaton ei kauheesti houkuta mutta taitaa olla ainut vaihtoehto.

V

Jäsen

kaihakki sanoi:
Jotain kummaa on systeemissä. Itse opiskelin asian tältä webbi saitilta aikoinaan. http://jensandeelinh.net/projects/how-to-get-a-1-wire-temperature-sensor-working/
No nyt toimii, ehkä ne on nää minun juotostaidot jotka vastustaa..

Seuraavaksi pitäisi iskeä tuon linuksin kimppuun.. että vielä päässy minusta. sen verran katselin että se ei ihan plug'n'play ole. Epä selväksi jäi miten sitä tietokantaa muutellaan, eli saraketta anturille yms.

owfs:llä sain jo lämmön näkymään, mutta pitäisi vielä saada se talologgern grafiikkaan..

M

Myst

Vieras

Apua tarvittaisiin.
Käytössä Raspi + sheepwalkin RPI2 sekä SWE2 RJ45 jakopalikka jonka piirilevyllä on lämpötila-anturi. Ohjelmistona talologgerpi.
Asentelin RPI2 kortin ohjeiden mukaan ja anturi löytyykin /home/talo/owfs/28.51F84A050000 osoitteesta ja antaa lämpötiloja ulos hienosti:
pi@raspberrypi /home/talo/owfs/28.51F84A050000 $ cat temperature; echo
23.125
pi@raspberrypi /home/talo/owfs/28.51F84A050000 $

Mutta miten nuo talologgerin konffit oikein konffataan?
Näkyy dummya kokoajan vaikka olen ne mielestäni jo poistanut.
talologger.conf tiedostoon (joka sijaitsee /home/talo/etc hakemistossa) olen laittanut näin:
@OWFS:OWFS = outdoor:1:/home/talo/owfs/28.51F84A050000/temperature12
Eli tuossa on nyt tuo sama anturi kuin ylempänä.
Muut kohdat annoin olla entisellään, paitsi otin sen dummy maininnan pois.

taloLoggerGraph.conf tiedostossa on:
@SERIES = NORMAL:eek:utdoor:eek:utdoor:eek:range:2:1.0
Dummy poistettu ja muuten on entisellään.

Tuo taitaa ainakin olla väärin?
Mutta miten nuo sitten konffataan niin että näkyy tuon anturin tieto tuolla sivuilla?
Entä sitten jatkossa kun tulee lisäantureita?
Liitteenä kuva millaista nyt piirtää.

Liitteet

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    63,8 KB · Katsottu: 516

V

Jäsen

Taitaa olla väärät konffit mitä oot muokannu. Kato oikeat polut talologger pi howto:sta.

M

Myst

Vieras

Siellä mainitaan:
/home/talo/etc/taloLogger.conf
/home/talo/public_html/taloLoggerGraph.conf

ja juuri noita olen konffanut.
taloLogger.conf tiedostoon olen laittanut myös @DATASOURCE=OWFS:OWFS kohdan.

M

Myst

Vieras

Myst sanoi:
Siellä mainitaan:
/home/talo/etc/taloLogger.conf
/home/talo/public_html/taloLoggerGraph.conf

ja juuri noita olen konffanut.
taloLogger.conf tiedostoon olen laittanut myös @DATASOURCE=OWFS:OWFS kohdan.

EDIT: Saatoin saada toimimaan, lisäsin konffiin kohdan: @MEASURE = outdoor:OWFS.outdoor ja laitoin sen viimeiseksi tuonne konffiin
Tarvitsee vähän muutella noita nimiä vielä kun tuo on sisälämpötila ei ulko.
Tuo = merkin jälkeen on ilmeisesti se mitä käppyrässä lukee? Mutta mikä tuo OWFS:n jälkeinen outdoor kohta on?
Voiko tuon nimen keksiä itse ja mihin kaikkialla nuo tarvitsee vaihtaa?

O

olammi

Vieras

Alla minimaaliset esimerkinomaiset konfiguraatiot, joilla mittauksesi pitäisi toimia:

taloLogger.conf
Koodi:
CONSOLE_LOGGING = false
VERBOSE_LOGGING = false
DAEMON_MODE = false
LOGFILE = /home/talo/log/taloLogger.log
LOG_INTERVAL = 120 
LOG_INTERVAL_LIMIT = 5

@DATASTORE=SQLITEDB:SQLITEDB
SQLITEDB:NAME = /home/talo/data/talo.db
SQLITEDB:DB_SCHEMA_VERSION = 1

@DATASOURCE=OWFS:OWFS
@OWFS:OWFS = indoor:1:/home/talo/owfs/28.51F84A050000/temperature12

@MEASURE = sisalampo:OWFS.indoor

taloLoggerGraph.conf
Koodi:
DB_TYPE = SQLITE
DB_TALOLOGGER_SCHEMA_VERSION = 1
SQLITEDB_NAME = /home/talo/data/talo.db 

HIDE_CALENDAR = false

*CHART*
TITLE = Temperatures
AXIS_1 = 10:70:10:5:C
AXIS_2 = -30:30:10:5:C
SIZE = 800:694
LEGEND = 6:2

@SERIES = NORMAL:sisalampo:sisalampo:orange:1:1.0

Lyhyesti noista nimeämisistä: [list type=decimal]
[*]DATASOURCE-rivillä määritellään minkä tyyppinen moduuli on lähteenä ja annetaan sille nimi (samantyyppisiä moduuleita voi olla eri nimisiä useita eri konfiguraatioilla, ei relevantti OWFS:n kanssa, mutta esim. sarjaporttityyppisillä hyvinkin, jos samanlaisia laitteita on useita eri porteissa). Tässä nimetty moduuli tylsästi OWFS.
[*]OWFS-nimisen moduulin konfiguraatiossa kerrotaan sitten noita mittauspaikkoja ja nimetää niitä. OWFS:ssä ne nimetään itse, joissain muissa moduuleissa moduuli nimeää sen toteutuksessaan (esim. Ouman). Nyt piste nimetty indoor.
[*]MEASURE-riveillä sitten poimitaan mitattavaksi jollakin talletusnimellä eri moduuleista arvoja. Edellä valitaan OWFS-nimisestä moduulista indoor (OWFS.indoor). Tämä talletetaan tässä kantaan sitten avaimella sisalampo.
[/list]

M

Myst

Vieras

Kiitoksia olammi.
Kokeilen noilla koodeilla mutta herjaa:
06.02.2014 22:12:56: Starting taloLogger.py (v1.5c).
06.02.2014 22:14:00: TaloLoggerThread: Unknown command source OWFS
06.02.2014 22:14:00: TaloLoggerThread: Received none or unknown data for command OWFS.indoor.
06.02.2014 22:14:00: TaloLoggerThread:
sisalampo:

Miten muuten tuon databasen aikaa voi muuttaa? Näyttää olevan muutaman tunnin jäljessä.

O

olammi

Vieras

Myst sanoi:
Kokeilen noilla koodeilla mutta herjaa:

Ok. Oli kirjoitusvirhe tuossa DATASOURCE-rivillä. Korjasin.

Myst sanoi:
Miten muuten tuon databasen aikaa voi muuttaa? Näyttää olevan muutaman tunnin jäljessä.

Mistä katsoen ne ovat jäljessä? Graafeista? Jos näin, niin Raspberryn kello on väärässä. Jos taas katsot jollain tietokantatyökalulla, niin ne eivät ole vääriä kellonaikoja vaan UTC-kellonaikoja. Jos haluat niistä suomalaisessa aikavyöhykkeessä olevia aikoja, niin SELECT-lause pitää rakentaa sen mukaan. Jos kuvaajat kuitenkin piirtyvät oikein, niin silloin missään ei ole kello väärässä.

M

Myst

Vieras

Kiitos nyt toimii, ja näkyyhän se kellonaika oikein graafissa.
Katsoin tosiaan ajan ensin kannasta.

V

Jäsen

Ei vaan ala toimimaan kotiverkossa

onko kokemuksia onko porukalla pelannut cat5e verkossa rj45 liittimillä lämpötila-anturit?

teknisessä tilassa siis rj45 liitinrima mistä huoneisiin menee putkituksia pitkin cat5e piuha jossa sitten taas rj45 liitin huoneessa.. Testasin katkasemalla 1m cat5e piuhan johon toiseen anturi ja toinen tuonne raspille siihen rj11:n kiinni.. luonnollisesti saman väriset langat... sitten vaan anturi rj45 huoneen pistokkeeseen..

ei vaan ala toimimaan eikä löydä anturia?

Back
Ylös Bottom