Renkaanvaihtoa ja hieman muutakin

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Autoissa ei luulisi pyöränpultteja montaa sorttia olevan mutta 607 pösö käyttää originaali aluvanteissa tämmöistä hökötystä jossa prikka kiristää aluvanteen ja kartio varapyörän peltivanteen
 

Liitteet

  • Screenshot_20181028-121321.jpg
    Screenshot_20181028-121321.jpg
    31,7 KB · Katsottu: 272

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

pökö sanoi:
Autoissa ei luulisi pyöränpultteja montaa sorttia olevan

No jonkun verran kuitenkin, klassikko-Porscheissa (en nyt tarkalleen muista menikö raja jossain 968:n tai 993:n tienoilla) on pulttien sijaan jotain kevytmetalliseosta olevat mutterit. Mutterit ovat ruostumattomat ja höyhenenkevyet, ja renkaidenvaihto on huomattavasti perusautoa mukavampaa kun vaihdettavan renkaan voi nostaa pinnapulteille valmiiksi ja sitten vain mutterit kierteille ja kiristämään, ei tarvitse kannatella rengasta samalla tapaa kuin pulttien kanssa. Ja aika kiva ominaisuus myös se ruostumattomuus, toinen auto kun on baijerilainen jossa on (kuten joku jo mainitsikin) mustaa olevat pultit, ne ruostuvat alta aikayksikön.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

kotte sanoi:
Sinällään irtoamistaipumuksen torjuntaan tarkoitetut prikat tms. ovat mielestäni suunta, jolta ratkaisuja puheena oleviin ongelmiin pitäisi etsiä.

Nuo Nord-lockit ovat kyllä hyviä mutta täytyy tunnustaa että itselläkin on ollut ongelmia saada niitä enää auki vaikka pulttikaan ei olisi edes kovin suuri. Johtunee siitä että nuo luiskavat helposti liian kireälle kiristettäessä ja se että pultti aukeaa vaatii sen että se venyy. Mutta ikinä en ole mistään tavannut löysää tuollaista liitosta. Avaamisen hankaluudesta johtuen en välttämättä haluaisi kyllä noita ainakaan auton renkaisiin.

i1YOLBy.png


Videossakin toiminta on melko vakuuttavaa vaikka mainoksesta meneekin. Tosiaan mm kallioporakoneissa(jumbot yms.) noita käytetään. Ja niissä jos missä käyttöolosuhteet ovat haastavat.

https://youtu.be/IKwWu2w1gGk

Omistaja on nykyään ruotsalainen. Samoin valmistus tapahtuu ruostsissa. Yhden M12 prikkaparin hinta on noin euron joten ei nuo aivan ilmaisiakaan ole.
https://en.wikipedia.org/wiki/Investment_AB_Latour
Näyttäisi myös että alkuperäinen patentinhakija olisi ruottalainen ja patentti on haettu vuonna 1983...
https://patents.google.com/patent/GB2136077A/en?q=nord&q=lock&oq=nord+lock

Sinällään itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia pulttien irtoamisen kanssa. Ja myönnän että olen aikasemmin syyllistynyt ylikiritykseen. Epäilen että jos pultit kiritetään kuten valmistaja aiheesta kertoo niin tällöin pulti pysyvät kiinni kuten pitääkin. Varsinkin uusien vanteiden kanssa jälkikiristeyksen kanssa pitää olla tarkkana.

Aika sekavat tuntuvat käytännöt olevan myös raaskaalla puolella. ::) Moni tuntuu kirjoitavan että pultit napsuvat poikki ylikiristämisen seurauksena. Myös siitä että käytetäänkö mitään ainetta kierteessä vai ei tuntuu olevan montaa mielipidettä.
http://www.rahtihemmot.com/forum/index.php?topic=1437.0
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
Onkohan se tämä suomalaiskeksintö tuon raskaan kaluston Nord-Lock turvamutterin takana?
Jos on, niin niin se taas meni suomalaiskeksintö ruotsalaisen firman ja yhteiskunnan elintasoa kasvattamaan.

Nord-lock perustuu eri asiaan kuin tuo linkkaamasi vasemman ja oikeankäden kierteen yhdistäminen.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

pökö sanoi:
Autoissa ei luulisi pyöränpultteja montaa sorttia olevan mutta 607 pösö käyttää originaali aluvanteissa tämmöistä hökötystä jossa prikka kiristää aluvanteen ja kartio varapyörän peltivanteen

Tuo PSA-perinteinen prikka-pultti tosiaan on ihan oma lajinsa ja siten merkkikohtaiset vanteetkin erikoiset jotka noille pulteille edes sopii ???

pultti-ps12x125-35-17-p625-aluslevylla-psa-s167-82267.jpeg


Mutta noin muutenkin onhan noissa pulteissa eroja myös kartioidensa suhteen, mikä kelpaa alulle, mikä peltivanteelle Smiley211006

images
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Tuosta edellisestä unehtui vielä ns. irtokartio-pultti, joka on vähän kuin tuo PSA, mutta prikka onkin kartio eikä litukka kiekko (kuvassa keskim). Ja noista irtokartioistakin on vielä erikseen epäkeskot irtokartiot, joilla voidaan jopa pulttijakoa hieman sovittaa jonkin mm sivuun (kuvassa oik) :eek:

Wheel_Bolts_and_Nuts.jpg
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
ZNS ja ZN on ovat bimmerologisia termejä.

ZNS lienee sähkösinkitty ja ZN keltapassivoitu. Näin arvelisin.

Kuumasinkitystä ei yleensä harrasteta lujemmissa pulteissa vetyhaurausriskin vuoksi.

Oli noista näköjään selvityskin että mitä ovat. Eipä noita ole koskaan tarvinnut katsoa koska joka kikkareelle mille momenttia on tarvinnut niin ne ovat löytyneet myös suoraan korjausohjeista. ZN pulteilla on tietty kitkakerroin kuin ZNS-pulteilla taas on hiukan hajontaa.
n8eMMdg.png


Tyypillinen ZNS pultti näyttää tälle.
W18cL0G.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

HiTec sanoi:
Mutta noin muutenkin onhan noissa pulteissa eroja myös kartioidensa suhteen, mikä kelpaa alulle, mikä peltivanteelle Smiley211006

images

Nuo pallokartioiset lienevät melko harvoin käytettyjä ja olen ollut siinä uskossa että ne on pelkästään alu vanteille joissa on tuollainen pyöreä viiste. Se sijaan voin kertoa kokemuksesta että pikkukillinä oltiin naapuri Landcruiserilla liikenteessä ja matkalla siitä puhkes rengas. Vararenkaan ja auton alla olevien renkaiden kartio oli erilainen(juuri nuo kuvassa olevat). Auton omistaja kirosi asiaa tienposkessa rengas rikkinäisenä ja ajatteli että eiköhän ne väärillä kartioillakin pysy kiinni koska oikeitakaan muttereita ei ollut mukana. Lopputulema oli että noin 10-20km sen jälkeen kun rengas oli vaihdettu se irtosi noin 80km/h vauhdista. Onneksi ketään ei sattunut tulemaan tuolloin vastaan vaan rengas pyöri vastaantulevien kaistan yli pitkälle metsään. Myöskään autossa irtoamista ei huomannut muutenkuin että irtoamisen hetkellä auto hiukan heilahti. Tästä selvittiin kuitenkin onneksi lopulta säikähdyksellä. Rengas ei varoitellut mitenkään ennekuin se irtosi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
Meinasin jo aiemmin huomauttaa tuosta jatkuvasta väärästä argumentaatiosta tyyliin "tämä kelpaa suihkuhävittäjiinkin, tämä öljy on parasta". (ja sitten se silmäterä-bimmerin kone leikkaa kiinni koska mentiin laittamaan täysin sopimatonta öljyä täysin rikkinäisen päättelyketjun perusteella...)

Minusta tuo on pikkupoikameininkiä ja koneteknisesti täysin vääränlaista meininkiä.

Koska en ole tuolla tieliikenteessä kallioporakoneen kanssa ajelemassa (toivottavasti et sinäkään Fraatti), ei minua voisi vähempää kiinnostaa miten heidän peleissään pultit kiinnitetään. Käytetäänkö siellä vaseliinia vaiko ei. Ei kiinnosta, eikä ole relevanttiakaan.

Jos niitä perusteluja haetaan, niin koitetaan edes hakea sitten relevantista ympäristöstä eli henkilöautoon henkilöautojen referenssit, kiitos etukäteen.

Johan sen tarjosin tarjottimella ja rautalangasta väännettynä ja suoraan valmistajan ohjeista että mitä sinne väliin kuuluu ja mitä ei. Sen verran monta kuvaa asiasta laitoin että oletin että se tuli jo selväksi. Sinun tarjoama ranen rannemomentti ja vaseliini ei missään nimessä ole se oikea ratkaisu. Mielellään näkisin yhdenkin auton käyttöohje- tai korjaamokäsikirjan jossa kehoitetaan voitelemaan pultit vaseliinilla ja vetämään pultit ranen rannemomentilla kiinni. Kun niitä faktoja pyydät niin toivon että myös itse tarjoilet niitä pelkän sen lisäksi että että kerrot vain omia mielipiteitä jotka ovat insinöörikoulutuksen vuoksi aina 100% oikeassa. Vaikka nyt alkuun sen kuvan siitä käyttöohjekirjasta tms. jossa kehoitetaan laittamaan vaseliinia pultteihin ja vetämään ne rannemomenttiin.

Joskus jopa tulee mieleen että oletko koskaan ollut väärässä missään asiassa? Itse ainakin olen ja olen myös muuttanut mielipidettä asiasta kun faktaa on kertynyt lisää. Sen takia näistä asioista keskustellaan ja kysellään muilta että ne toimintatavat olisivat oikeat.

Ehkä jotain muuta kiinnostaa erilaiset lukitusratkaisut tai kiinnileikkautumisen estoaineet. Ei tämä keskustelu ainostaan sinua varten ole ja tarvittaessa sellaisen viestin yli voi hypätä mikä ei kiinnosta. Tuollaisen tökötit sopivat mainiosti mm alustan jumiviin pultteihin.

Sehän tässä parasta on että myös erilaiset toimintatavat, kokemukset yms ovat tulleet esille.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Killi10 sanoi:
Jarrulevyn kierous tuntuu kyllä ratissa "tunnokkaimmissa" autoissa, esim bemareissa. Eteen tullut myös accord, joissa tyyppivikana takajarrusylinterin jumiutuminen. Pelkän sylinterin vaihto ei auttanut. Oli lämmittänyt levyn kieroon. Aina vasemmalle kääntäessä piti outoa ääntä ja ravisti.

Jossain välissä sanoit että kiero levy voi tuntua ratissa myös kun jarruun ei koske. Tyypillisesti jarrupalojen pitäisi olla perskarvan verran irti levystä jatkuvasti. Tällöin sivuttaisheiton ei pitäisi koskea paloihin ollenkaan. Tällöin vain massan vipattaminen voi aiheuttaa tärinää. Mulla ei oo tullut tuollaista vastaan missä levy olisi ollu niin kiero että siitä huolimatta että palat ei koske levyyn rengas täristäisi. En kuitenkaan väitä etteikö sellaisestakin tapausta voisi olla.

Mutu tuntumalla itsellä on sellainen tunne että mitä suurempi jarrulaikka on halkaisijaltaan niin sen herkemmin siitä johtuvat heitot tuntuvat joko ratissa polkimissa tai jossain muualla. Hennosti kiero levy on paljastanut yleensä itsensä niin että kun vaikka liikennevaloihin pysähtyy aivan keveysti jarrua painamalla niin autossa voi tuntea kuinka hidastuvuus on epätasaista. Noissa omissa rotteloissa on ollut jotain +300mm laikkoja.

Käsijarrun jumiminenkin voi aiheuttaa varsin erikoista vapinaa. Tuntuu että kohta lähtee rengas irti. En tiedä sitten mistä johtuu? Mahtaako laakerin välykset mennä perseelleen kun napa lämpiää vai mistä moinen mahtaa johtua? Periaatteessahan välykset voivat mennä tiukemmiksi kun navan keskusta lämpiää ja laakerin ulkokooli pysyy viileänä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
Lause jäi kesken ed. viestissä:

Tässä asiassa nyt kuitenkin on olemassa useita "oikeita toimintatapoja", joka näyttää olevan sinulle ylivoimaisen kova luu hyväksyttäväksi?

Mulle tuossa on yksi ja ainoa oikea toimintatapa, muut on sitten enemmän tai vähemmän vääriä tapoja. Se mitä valmistaja käskee tehdä on se oikea tapa ja samaa neuvoa noudattavat myös merkkikorjaamot. Toki asiasta voi olla myös erimieltä ja tehdä miten huvittaa. Ei se siitä välttämättä kuitenkaan sen oikeampaa tapaa tee. Myös autovalmistajasta riippumattomat tahot ovat antaneet samat suositukset jotka ovat samassa linjassa autovalmistajien kanssa.

Jos haluaisin salvata jollain pultteja niin tekisin sen tuollaisella anti-seize kiinnileikkaantumisen estoaineella. Mieluiten myös sellaisella jossa momentit ovat sitä mitä ne ovat myös kuivalla pultilla. Loctite ei muuten vaikuta millään tavalla kitkakertoimeen vaan sillä pultit vedetään samaan tapaan kiinni kuin kuivat pultit.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Näin modehattu päässä rajoittaisin taas hiukan tätä kusikaarikisaa.. mutta en nyt vielä alkanut siivoustöihin.

Mutta siis - vaihdoin tuossa uuppeliin kitkat alle. Siinä olikin mutterit ja törröttövät pultit. Toinen kesäetupyörä oli jo keskiöstä vähän tiukassa... vahdin myös momentteja. Irrottaessa mutterit aukesivat tosi helposti, muutta joka pyörässä oli yksi selvästi muita tiukemmalla. Nämä ovat siis ensiasennusrenkaat jotka eivät ole tätä ennen olleet irti. Minulla on sellainen Motonetin pitkä varsi joka jossain kuvassa jo vilahtikin. Laitoin sillä pultit myös kiinni 'senverran ettei heilu kun lasken alas'. Eipä ollut momenttiavaimella paljon enää lisäkiristysvaraa...
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Aika aikaisin täällä jengi noita renkaita vaihtelee. Ikkunasta kun katsoo ulos niin talvesta ei ole tietoakaan ja 30 päivän ennuste lupaa käytännössä pelkkää vesisadetta. Näin siis täällä etelässä.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

metsänhoitaja sanoi:
Aika aikaisin täällä jengi noita renkaita vaihtelee. Ikkunasta kun katsoo ulos niin talvesta ei ole tietoakaan ja 30 päivän ennuste lupaa käytännössä pelkkää vesisadetta. Näin siis täällä etelässä.

Kitkat.. niihin autoihin joissa on nastat vaihdetaan sitten kun on pakko. Vesisade ja pakkanen on aamulla paha juttu. Lunta tuskin tulee tänä vuonna. Hajotin esmes viimesyksynä bemarin ( c1 ) kuttaperkkoja meidän postilaatikon eteen kun sain kuningasidean kokeillla kaasulla että olisko täällä vähän liukasta tänään.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Scroll sanoi:
Ensiyöksi lupaa FMI -4 C pakkasta, joten en nyt ihan pelkäksi vesisateeksi tulevia kelejä kuvailisi.

Vaikkei tienpinnassa varsinaista lunta tai jäätä olisikaan, on kesägummin pito aika huono jo nollassa ja sen alle menevissä keleissä kuivallakin pinnalla kun verrataan talvirinkeliin.

Joo, en tiedä missäpäin vaikutatte mutta Helsinki, Turku, Tampere, Lahti näyttää huomiseksi pikkupakkasta aamuksi mutta sade on 0.0 joten tuskin on kovin liukasta.
Sitten alkaa ti-ke vesisateet marraskuun ajaksi joten minä olen ketjun ensimmäisen viestin kannalla.
Varsinkin kun alla on Michelin Crosslimatet
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Laitanpa tähän vain pari linkkiä pulttien löystymiseen liittyen, ja minimaalisen referoin:

http://www.boltscience.com/pages/vibloose.htm
^ei se tärinä niinkään, vaan kappaleen liikkuminen pultin kannan alla avaa pultin

Niitä rasvoja ei siis määräänsä enempää kannata jarrulevyn keskiöön tai napaan hieroa. Kitka noissa paikoissa ei ainakaan haittaa, mitä pulttien kiinni pysymiseen tulee.

https://www.nord-lock.com/insights/knowledge/2018/why-do-bolts-loosen/
^pulttien auki kiertymistä voidaan estää näin:
-aksiaalisen jännityksen (puristuksen) lisäyksellä (isompi momentti)
-kiinnitettävien kappaleiden välisen kitkan lisäämisellä
-vähentämällä lämpövaihteluita, tärinöitä ym.
-lisäämällä kierteiden kitkaa

Jos aksiaalista jännitystä ei haluta lisätä yli autonvalmistajan antamien kuivan kierteen momenttiarvojen, pulttien kiinnipysymistä ei ainakaan pitäisi riskeerata öljyämällä niitä, vaan päinvastoin parempi olisi käyttää kierteissä jotain kitkaa lisäävää, mutta se sitten taas heikentää puristusvoimaa, mikä taas aikaansaa tarpeen vääntää pultti tiukemmalle, ja taas mennään ohi valmistajan ohjeiden. En laita kierteisiin mitään, jos valmistajan ohje on olla laittamatta mitään.

Turvallisin vaihtoehto on jättää napa ja jarrulevyn keskiö kuivaksi ja puhtaaksi kaikista asennusmönjistä, ja noudattaa valmistajan ohjetta käyttäen puhtaan pultin kiristykseen momenttiavainta. Jarrulevy saattaa jumittua kiinni, mutta aika lievällä väkivallalla se siitä irtoaa siinä kohtaa kun sitä aletaan vaihtaa, eikä silloin ole enää tarvetta sääliä sitä. Ikinä ei ole minulta jäänyt levy vaihtamatta käyttöautoista, muutamalla pikku napautuksella ne yleensä irtoaa (ja toyodissa kiertämällä levyn läpi pultti, siinä on kierteet valmiina).
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Täällä on ollut sen verran viileää että terassilta kuura ei ole sulanut koko päivän aikana.

Isäukon renkaiden vaihto tuli myös ajankohteiseksi ja ajattelin tehdä samalla pienen testin. Katsotaan narahtaako pultti poikki sähkö tai paineilmamopolla.

6uJ1kMG.png
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Koitapa ensin vetää tuo pultti 120nm kuivana kiinni. Ja sitten 120nm rasvattuna ja katsot montako astetta pultin asennossa on muutosta. Ja sillain oikeaoppisesti, ensin vaikka 60nm ja sitten tasainen veto ilman rykäyksiä maaliin asti.
Ei mee ryobilla poikki, eikä hazetillakaan. Hazetilla voi kierteet korkata, ryobilla ei mitään vahinkoa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Jos pitäisi veikkaamaan lähteä niin uskon että metsänhoitaja on oikeassa. En usko, että katkeaa.
 

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Joo täällä mennään kahden auton taktiikalla nämä välikelit. Yhdessä nastat ja toisessä kesäset vielä. Mennään alkuviikko nastari autolla töihin ja loppuviikosta pärjää varmasti kesägummeilla.
 

Lurkus

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

metsänhoitaja sanoi:
Aika aikaisin täällä jengi noita renkaita vaihtelee. Ikkunasta kun katsoo ulos niin talvesta ei ole tietoakaan ja 30 päivän ennuste lupaa käytännössä pelkkää vesisadetta. Näin siis täällä etelässä.

Ihmisillä on niin monia syitä siihen renkaanvaihtoon. Minä vaihdoin mersuun nastat, koska se menee seisomaan talveksi. Se on silti valmiina lähtöön jos tarvii. Kahteen muuhun laitoin nastat koska lähden ulkomaille, ja toinen auto jää kentälle. Ei ole kiva jos on kesärenkaat kun tulee 6 viikon päästä takaisin, ehkä. Toinen jää puolisolle ja hän ei vaihda renkaita itse, eikä vaihdata, sillävälin kun olen poissa. Mielestäni nyt on sopiva hetki vaihtaa. Niiltä jotka paasaa että ei vielä tarvi niin kysyn että vaihdatko aina nastat pois kun keli ei niitä vaadi. Harvempi niin tekee. Fiksumpi ymmärtää että talvihan sieltä taas kohta tulee.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

^Se pulttien löystyminen josta kerroit jo poistetussa viestissäsi. On sitä kuulema muillekin sattunut, muistaakseni yksi modeistakin oli moisen ihmeen nähnyt omassa autossaan.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

repomies sanoi:
^Se pulttien löystyminen josta kerroit jo poistetussa viestissäsi. On sitä kuulema muillekin sattunut, muistaakseni yksi modeistakin oli moisen ihmeen nähnyt omassa autossaan.

En varmaan ole juuri tästä maininnut, mutta minulla oli peräkärryssä kertakäyttömukia soviterenkaana - edellisen omistajan patentti. Niin vain se rengas lopulta vuosien jälkeen lähti motarilla irti. Veikkaan, että täällä jo mainittu renkaan liikkuminen keskiön suhteen sen lopulta irrotti.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Noniin nyt olisi tuloksia kerrottavaksi. Alkuun latasin akun täyteen sillävälin kun pesin rengassatseja pihalla. Kierteen rasvasin CRC Super Grease LT + MoS2 vaseliinilla. Lähdin naputtamaan sitten pulttia kiinni tuolla ryobilla. Pultti pyöri pikkuhiljaa kiinnipäin ja allaoleva mutteri alkoi muuttamaan muotoaan. Aikansa levittyään tuntui että jostain syystä pyöriminen keventyi, olisiko sitten pultti alkanut venymään.

Mutteri kasvoi halkaisijan puolesta ehkä 3-4mm kun kartio kiilautui sinne sisään. En mitannut tuota venymää.

Lp2mrFW.png


Lopulta pultti meni varsin yllättäen poikki, oletin että se olisi keventynyt enemmän ennen katkeamista. Hiukan kyllä yllätyin lopputuloksesta. Pultin katkeamiseen meni aikaa alle minuutti. Pisin aika kului siihen kun tuo mutteri levisi. Tuo pultin käsittämätön kiilausvoima hiukan yllätti myös. Katkeaminen tapahtui kierteen pohjasta.

tCJ7JU9.png


Pultti meni hiukan syvempää poikki kuin mitä olisin kuvitellut. Pultti oli alkuperäinen bemarin pultti 10.9 lujuudella ja M12x1.5 jengalla.
N6HDYGu.png


Tein sitten vielä tuohon toiseen läpeen uudella pultilla tuon vaseliinitestin.
Alkuun kuivana kiinni niin että kierteestä oli harjattu teräsharjalla moskat pois. Sitten merkkasin pultin paikan napaan valkoisella tussilla. Sen verran tuonne pultin mutterin alle tuli myös tuossa puritusta että muttari painoi napaan jäljen.

Tässä jenga on rasvattuna ja pultti on menossa uudestaan kiinni. Momenttiavaimena oli tuollainen wurthin tuote minkä paikkansa pitävyyden olen todennut testipenkissä.
73yfE3Q.png


Sitten momenttiin pyöräytettynä pultti kiinni. Pultti meni sen verran pidemmälle kiinni että se oli helppo havaita ja asiassa ei jäänyt mitään epäselvyyttä. En osaa sanoa mitä tuo sitten asteina mahtaisi olla, olisko jonkun 10-15 astetta? Olis tarvinnut virittää astemitta niin olisi nähnyt tuon määrän tarkemmin. No niin tai näin kireämmälle se joka tapauksessa meni. Pultista oli rasvattuna vain kierre, ei kartioo. ::)

6iRqeGB.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Kysyin pahuuttaan veljeltä että millaisia muttereita/pultteja käyttävät duunissa noissa suurissa koneissa renkaissa ja onko nordlockit käytössä.
kLmsDKi.png


Itse laitteethan ovat tämän näköisiä.
bKfSQPd.png


En tiedä onko raskaalla puolella tuo touhu ihan yhtä villiä kuin henkilöautopuolellakin. Täytyy pahuuttaan kysäistä vielä tutulta jolla on kuljetusliike että miten nuo pultit kirraavat.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Kyllä ne raskaalla puolella vetää sellasella pyörillä olevalla isoiskuisella pulttikoneella ne kiinni. Sen jälkeen loput isolla momenttikepillä. Jotkut laittaa tervaa, toiset ei. Varsinaista rasvaa ei koskaan. Jokatapauksessa pultit käydään aina harjan kanssa läpi ennen kun rengas nostetaan paikalleen.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Noniin, seison korjattuna, olin väärässä kun en uskonut että menisi poikki. Kelpo työkalut!
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Tulihäntä sanoi:
Kyllä ne raskaalla puolella vetää sellasella pyörillä olevalla isoiskuisella pulttikoneella ne kiinni. Sen jälkeen loput isolla momenttikepillä. Jotkut laittaa tervaa, toiset ei. Varsinaista rasvaa ei koskaan. Jokatapauksessa pultit käydään aina harjan kanssa läpi ennen kun rengas nostetaan paikalleen.

Joo tuollaisen olen joskus nähnytkin mutta siitä on jo aikaa ja en tiedä onko jotain muita keinoja jo nykyään käytössä.
FzYbs1k.png


Tuollaiseen värkkiin liittyy eräs huvittava tapahtuma ajoilta kun ajelin kouluaikoina pyöräkonetta ja kuorma-autoa iltaisin. Tämän firman omistaja oli aikoinaan käyttänyt jotain vastaavaa laitetta ja katsellut pää kenossa kuinka pultit kietyvät kiinni. Samalla kuitenkin kiertyi jotain muutakin kiinni. Nimittäin omistajan pitkä tukka pyörähti tuohon akselin ympärille ja nyhti puolen kämmenen verran hiuksia irti päästä. /o055
 

raksa11

Ajatusrikollinen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Ihan huippua tämän foorumin anti ;D

Väittelyt viedään tarvittaessa käytännön kokeisiin asti. Rautalangasta vääntäen.
Propsit fraatille. Smiley211001
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Ihme että pultti meni ryobilla poikki. Itse rallihommissa aikoinaan vääntelin niillä ekoilla kunnon akkupulttikoneilla paljonkin noita pyöränpultteja kiinni ja koskaan ei mennyt pultti poikki mutta kierteitä lähti muutaman kerran lähinnä sieltä navasta. Niistä ekoista akkupulttikoneista jotka pyöränpulteista suoriutui puuttui momentti, aivan kuten taitaa nykyäänkin kaikista puuttua.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

^Huomasitko että fraatti rasvasi sen pultin? Sehän pääsee silloin venymään helpommin, mikä edesauttaa katkeamista..
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Hyvin veti ryobi, en olisi uskonut, enkä uskonutkaan. Mutta ihan vahingossa se ei onneksi katkennut vaan tovin jyskyttämällä.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

repomies sanoi:
^Huomasitko että fraatti rasvasi sen pultin? Sehän pääsee silloin venymään helpommin, mikä edesauttaa katkeamista..
Huomasin mutta en huomioinut. Se voi tosiaan vaikuttaa jotain kun ei tuo 400nm nyt ole juuri mitään.
Enkä muuten ole varma vaikka pultit aikoinaan olisi ollut 10.9 vain. Oikeastaan olen vähän yllättynyt että pyöränpultit ovat 12.9 lujuuksisia, lieneekö tuo yleistä ja lieneekö ollut aina?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

pökö sanoi:
Hyvin veti ryobi, en olisi uskonut, enkä uskonutkaan. Mutta ihan vahingossa se ei onneksi katkennut vaan tovin jyskyttämällä.

Jos alla ei olisi ollut tuota mutteria niin olisi varmaan mennyt nopeammin poikki. Mutta jos tuollaisella saa pultin poikki niin silloin tyhmyydestä sakotetaan. Ei se itsestään katkea vaan raikeän väärikäytön seurauksena. Sama se kait on paineilmakoneellakin, tämä toki riippuu koneen koosta.

Joskus irroitettiin pakettiauton kampiakselin hihnapyörää. 1/2" pikkumopolla pärrättiin vaikka kuinka kauan ilman mitään tulosta. Kun paikalle haettiin sitten 3/4" kone niin kesti pari kolme lyöntiä ja pultista putosi kanta lattialle. Se ei kestänyt kauaa. Toki kierreosakin olisi saanut mielellään tulla ulos. ;D Pultti oli joku M16 tms tiheällä kierteellä ja se oli vedetty punaisella loctitellä kiinni. Oikeaoppinen irroitus olisi pitänyt olla niin että pultin pää vedetään pillillä punaiseksi jolloin liimatkin pettävät. Noh, kaveri sitten poraili pari tuntia tuota jämää pois tuolta kampuran sisältä. Onneks ei menny kampiakseli poikki, moinen hölmöly saattaa palkita niinkin.

metsänhoitaja sanoi:
Huomasin mutta en huomioinut. Se voi tosiaan vaikuttaa jotain kun ei tuo 400nm nyt ole juuri mitään.
Enkä muuten ole varma vaikka pultit aikoinaan olisi ollut 10.9 vain. Oikeastaan olen vähän yllättynyt että pyöränpultit ovat 12.9 lujuuksisia, lieneekö tuo yleistä ja lieneekö ollut aina?

Tuo pultti mikä meni poikki oli 10.9 lujuudeltaan ainakin kannassa olevan merkinnän perusteella. Tuo toinen oli näköjään erilainen pultti koska pultti oli tuollaisella montulla, sen kovuudesta ei ole mitään havaintoa mutta kait ne kaikki tuon 10.9 ainakin on?
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Taitaakin noilla akkukoneilla kaikki vaikuttaa kaikkeen. Itselläni on Bosch joka tuntuu aika kesyltä vaikka 650nm ilmoitetaankin kiristysmomentiksi. Ja momenttisauvan kanssa se ei kyllä toimi järkevästi mikä selittyneekin tuolla jutulla. Noissa on momentin säätökin, bossissa ei ole prkl.
https://www.koneviesti.fi/artikkelit/artikkeli-1.270228
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

fraatti sanoi:
Tuo pultti mikä meni poikki oli 10.9 lujuudeltaan ainakin kannassa olevan merkinnän perusteella. Tuo toinen oli näköjään erilainen pultti koska pultti oli tuollaisella montulla, sen kovuudesta ei ole mitään havaintoa mutta kait ne kaikki tuon 10.9 ainakin on?

Niinpäs lukikin tuolla edellisellä sivulla, mistä lienee jostain sain päähäni 12.9 pultin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

metsänhoitaja sanoi:
Joo, en tiedä missäpäin vaikutatte mutta Helsinki, Turku, Tampere, Lahti näyttää huomiseksi pikkupakkasta aamuksi mutta sade on 0.0 joten tuskin on kovin liukasta.
Sitten alkaa ti-ke vesisateet marraskuun ajaksi joten minä olen ketjun ensimmäisen viestin kannalla.
Varsinkin kun alla on Michelin Crosslimatet
Ainakin Helsingissä alkaa olla keli jo aika paha sivukaduilla. Päättelin tämän siitä, kun naapuruston asukki veti T-risteyksestä suoraan puuttuvasta haarasta vinosti vastapäätä sijatisevan naapurin pensasaitaan (huonoilla kesärenkaillaan). Jyrkällä alas riippuvalla penkalla auto jäi killumaan mahastaan, joten saa nähdä, tarvitaanko nosturia hinausauton ohella.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Ihmisillä on kauhee vimma säästää talvirenkaita. Ihan viimetingassa ne hampaat irvessä laitetaan alle ja maaliskuun eka otetaan pois. Näin niistä sitten tuleekin ulisevia kuivia korppuja mitkä ei pidä.
Kai niissä rengasmelua on liikaa, tai ruma kuvio?
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

pökö sanoi:
Ihmisillä on kauhee vimma säästää talvirenkaita. Ihan viimetingassa ne hampaat irvessä laitetaan alle ja maaliskuun eka otetaan pois. Näin niistä sitten tuleekin ulisevia kuivia korppuja mitkä ei pidä.
Kai niissä rengasmelua on liikaa, tai ruma kuvio?

Eiku ne 20" kiinantinavanteet kesänakeilla on nii paljon nätimmät kuin ne talvirenkaiden 16" peltivanteet. ;D
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaiden vaihto ja vähän muutakin

Ei sillä että itsekään olisin vielä vaihtanut, autolla kun ei nyt taas alkuviikosta tarvitse ajaa niin ihan turha vaihtaa vielä kitkoja jotta ne saa sulattaa loppuviikon +10 keleillä. Meillä ei niin yllättäviä ajoja tule etteikö talvirenkaat ehtisi rauhassa vaihtaa alle sitten kun keli niin vaatii.
 
Back
Ylös Bottom