Rivitaloyhtiössä pistettiin lämmitysjärjestelmä uusiksi (Keskilaakso 14.7.2009)

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Mitäs tämmöiselle reikäpeltipäädyistä rakennetulle höyrystimelle sitten voisi tehdä, että ei se ei hinkkautuisi puhki lämpöliikkeiden vuoksi.
Nyt kun se on vielä ehjä.

Nuo putkethan lämpenevät ja jäähtyvät eri tahtiin ja ainakin osa niistä siis liukuu noissa rei'issään.

VesA

In Memoriam
Mitäs tämmöiselle reikäpeltipäädyistä rakennetulle höyrystimelle sitten voisi tehdä, että ei se ei hinkkautuisi puhki lämpöliikkeiden vuoksi.
Nyt kun se on vielä ehjä.

Nuo putkethan lämpenevät ja jäähtyvät eri tahtiin ja ainakin osa niistä siis liukuu noissa rei'issään.

Voitelua... eiköhän nämä ole optimoitu kestämään suunnileen se minkä kompurakin, siksi ei mitään ihmeellisiä ripustuksia. Kun aikoinaan kaivoin on/off kompuroiden kestoikiä niitä oli kovin hankala löytää. Ne mitä löysin olivat välillä 20000h - 50000h. Gaussin käyrä.. mutta jos remalla on 45000 mittarissa niin kompuran lupaus alkaa olla kiinnostavan puolella..

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tuntejahan tuohon kertyy. Noin 6 kk putkeen ja aika paljon tuolla kesäpuolellakin. Yli 5000 tuntia vuodessa, äkkiä päätellen, mutta ei suinkaan täysillä.
Joku silikoni suihke sattaisi pysyä siinä aika pitkäänkin.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Koska tuo on metallia, mistään rasvasta tai silikoneista tuskin mitään haittaa on. Mikään ei haprastu eikä mihinkään tunkeudu.

Sitten tuota konetta voi käyttää ihan normaalisti ilman kuoria. Vaikutuksen kuulisi heti äänestä kun sulatus koittaa. Silloin kun tuo on oikeasti jäässä, pitää ihan selvästi kuultavaa napsetta sulatuksen alussa ja käyntiin lähtiessä. Voisin kuvitella, että ääni tulee sitä kun nuo putket sulavat ja jännitykset laukeilevat putkien lämmetessä. Käyntiin lähdettäessä taas toisin päin. Tuo napse osuu juuri siihen kun nuo putket alkavat sulaa ja taas jäätyvät.

Jos tuon rasvaisi jollakin silikonilla, veikkaan että napse poistuisi. Kesällä kun lähtee käyntiin tai pysähtyy, mitään rapsetta ei kuulu. Eikös nuo toimi aika hyvin autojen ovien tiivisteissä.

Ei nyt olis kallis eikä vaikea homma. Kuivailu ehkä hankalin rasti, sillä veden päälle tuskin mitään kannattaa suihkuttaa. Aluksi hiukan tenua ja lämpöpuhallinta.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kun aikoinaan kaivoin on/off kompuroiden kestoikiä niitä oli kovin hankala löytää. Ne mitä löysin olivat välillä 20000h - 50000h. Gaussin käyrä.. mutta jos remalla on 45000 mittarissa niin kompuran lupaus alkaa olla kiinnostavan puolella..
Täällä invertteri ILPin kompuran mittarissa noin 65000 h. Katsotaan myöhemmin missä kohden käyrää sitä nyt oltiin. :cool:
Panasonic lupailee 100 000 h rotary kompressoreille. Mitsulle lupailee 10 vuotta ja 170 000 sykliä

Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Täällä invertteri ILPin kompuran mittarissa noin 65000 h. Katsotaan myöhemmin missä kohden käyrää sitä nyt oltiin. :cool:
Aika paljon tunteja on kertynyt myös minun fujitsuun kun ensimmäiset 10 vuotta se kävi lähes yhtämittaa kesät talvet. Voi olla yli 80 000 ( arvio)

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Aika paljon tunteja on kertynyt myös minun fujitsuun kun ensimmäiset 10 vuotta se kävi lähes yhtämittaa kesät talvet. Voi olla yli 80 000 ( arvio)
Jossain oli arvio (NIBEllä) että invertteri lämpöpumppu kävisi noin 6000 h/vuodessa, kesällä mennään yleisesti ON/OFF ja laite on pääasiassa OFF.

Itse arvioin nuo Mitsun tunnit mitatun energiakulutuksen mukaan maltillisella keskiteholla 400 W.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Muovit tuli itsellenikin mieleen, mutta tuossa kompuran päässä on kovin paljon juotoksia ja aika lähellä. Ne pitäisi kaikki siirtää 10 cm kauemmaksi. Toisessa päässä ei ole joten sen voisi varmaan tehdä muovistakin.

rema

Vakionaama
Mikä on höyrystimen paine max ? Voisi irroittaa höyrystimen , laittaisi höyrystimen vaaka-asentoon tekisi altaan muovikalvosta, nostaisi muovikalvon reunat jonkinverran korkeammalle kuin höyrystin, täyttäisi altaan vedellä. Seuraavaksi pumppaisi höyrystimen putkistoon ilmaa n. 10 bar ja kuplista näyy vuotokohdat. Sen jälkeen vuodot merkataan. mahdollisesti päätypelti vuodon kohdalta hiotaan ja vuotokohta juotetaan. Korjauksen jälkeen altaassa testataan onko höyrystin ehjä.
Pitäisikö muut putkien pellinläpiviennit juottaa kiinni, estäisi liikkumisen sillä kohtaa ja uuden vuodon syntymisen?

Viimeksi muokattu:

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
En ehkä menisi paineilmaa tuohon höyrystimeen laittamaan, saattaa olla aika savotta saada käyttökuntoon uudelleen jos sen saisi korjattua. Tavan paineilmassa on kuitenkin aika paljon kosteutta. Mutta jos tuollaisen vastaavan homman tekisi typellä niin olisi kuivaa kaasua ja paineenkin saisi säädettyä sopivaksi nollasta ylöspäin. Typpipullo jossa regulaattori mukana ei montaa sataa euroa maksa.

rema

Vakionaama
En ehkä menisi paineilmaa tuohon höyrystimeen laittamaan, saattaa olla aika savotta saada käyttökuntoon uudelleen jos sen saisi korjattua. Tavan paineilmassa on kuitenkin aika paljon kosteutta. Mutta jos tuollaisen vastaavan homman tekisi typellä niin olisi kuivaa kaasua ja paineenkin saisi säädettyä sopivaksi nollasta ylöspäin. Typpipullo jossa regulaattori mukana ei montaa sataa euroa maksa.
Kiitos ! Typellä voi testata korjauksen jälkeen myös putkiliitokset kun höyrystin liitetään ( juotetaan ) paikoilleen putkistoon.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Minulla löytyy Albee:n ostopullo tuohon tarkoitukseen, oli se hiukan kalliimpi kun mitä muistin, 11l pullo säätimellä 365 euroa.

Paineen saa säädettyä puolesta baarista viitenkymmeneen baariin.

rema

Vakionaama
Vuosi 2020
Sähkö yht. 95,504 MWh, auto 0,146 MWh valaistus arvio 1,8 MWh. Sähkö lämmitykseen 93,558
Öljy 310 L = 3,100 MWh
Lämmitys yhteensä 96,658 MWh
Lämmityksessä suoran sähkön osuus 11,186 MWh
Alkavalla vuodella tulemme lisäämään aurinkoenergian osuutta, laitamme ainakin n. 5 m2 aurinkolämpöpaneleita katolle ja tulemme lisäämään kattokiertolämpöpumpun toiminta-aluetta, lisäämällä Reventon lämpöpuhaltimen varaajahuoneeseen.( lisätään nestekierron lämpöä ennen Ecopart lämpöpumppua, syksystä kevääseen)
Olemme tilaneet taloon 22, 8 kpl Purmo Belize E2 puhallinpatterit asennuksineen. eli talon kaikkiin makuuhuoneisiin tulee nämä patterit.

Janos

Vakionaama
Edelleenkään en tiedä mitä sanoa tästä järjestelmästä, kokoajan hakataan lisää rahaa ja tehdään siitä monimutkaisempi järjestelmä jota ketään muu sinun lisäksi ei osaa käyttää.
Missä kohtaa meinaatte myöntää että metsään meni suurimmalla osalla hankinnoista ja pihaan tulee poravaunu tekemään maalämpöä?

rema

Vakionaama
Janos.lle vastaisin.. että on esimerkiksi autoja hyvin monenlaisilla konstruktioilla. Meidän järjestelmä on yksilöllinen, siinä on hyvää paljon, esim vanhin Ecoair 25 kW:n tehoinen on epäkunnossa, mutta sen korvaamisella ei ole kiirettä, mahdollisesti ensi syksynä korvataan se.

Mikki

Hyperaktiivi
Huikein innovaaatio on tuo kattokierto. Eli suomeksi maalämpömppuun liitetty puhallinpatteri, jolla on saatu aikaan maailmanhistorian huonoin tee-se-itse VILP.

Luulin että tuo polku olisi jo käyty. Eikä mitä... Lisää lapioidaan siihenkin. Jos oikein ymmärsin niin nyt sitä liian kylmää kattokiertoa yritetään lämmittää jäähdyttämällä teknistä tilaa. :)

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Miksi ihmeessä makuuhuoneeseen pitää laittaa puhaltimia? Saahan niistä tietysti nukkumisen ajaksi sen ropellin kiinni...
Mä en ikimaailmassa hyväksyisi tuota makkariini , mutta eipä ole mulle tulossa :)

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Tunnetko tuon laitteen niin hyvin että voit taustoittaa väitettäsi, vai oliko MUTUa?
En tunne, ja minulla on käsitys, että puhaltimien ääni ei ole olenkaan kova ja siinähän on ne tason säädöt puhallin voimakkuudelle. Mutta siitä huolimatta en huolisi puhaltimia korvan juureen jos yritän nukkua.

Janos

Vakionaama
Janos.lle vastaisin.. että on esimerkiksi autoja hyvin monenlaisilla konstruktioilla. Meidän järjestelmä on yksilöllinen, siinä on hyvää paljon, esim vanhin Ecoair 25 kW:n tehoinen on epäkunnossa, mutta sen korvaamisella ei ole kiirettä, mahdollisesti ensi syksynä korvataan se.

Varmasti paljon hyvää mutta silti sanoisin että jos hyvät ja huonot puolet laitetaan vaa’an eri kuppeihin niin kyllä huonot puolet kolahtaa maahan ja kovin.

Ihan mielenkiinnosta vaan että mitä jos sinä nyt muuttaisit talosta pois niin ketä hoitaa tuon laitteiston että lämmittää muullaki kuin sähköllä/öljyllä? Koska aika epävarmalta tuo näyttää kun kokoajan joku hajalla.
99,9% taloyhtiöistä ei ikinä hyväksyisi tuollaista sekamelskaa laitteistoista jotka lievästi sanoen hieman näkyy julkisivuun.

Alkuperäinen investointi ollut järkevä mutta nämä stellaattorit ja itse tehty maalämpövesiilmalämpökattokiertoaurinkopumput ovat kyllä ihan täyttä huuhaata ja rahojen hukkaan heittoa.

Nyt kun Vilpit alakvat hajoamaan yksitellen kun tunnit täynnä niin unohtakaa nuo investoinnit ja ostakaa se MLP ja kaivo pihalle ja nauttikaa lämpimästä talosta, luopukaa öljystä kokonaan ja nauttikaa elämästä ja lämmöstä eikä pannuhuoneessa olosta jossa jonkun täytyy vähän väliä säädellä laitteistoa että lämpöä tulee

rema

Vakionaama
Meillähän on pohjana IVLP systeemi. Sen lisäksi 10 m3 varaaja, aurinkolämpöpanelit, joiden antamaa energiaa on lisätty maalämpöpumpulla.
Meillä on edelleen öljykamina, ajatellen poikkeusoloja ja varalämmönlähde. LKV:n tulistus huippu suoralla sähköllä.
Meillä on toinen henkilö, joka osaa käyttää laitteistoa, kolmas on opissa Jos ei ole osaajaa, niin 3 IVLP hoitaa lämmityksen. Purmo belize E2 on hiljainen, hiljaisempi kuin normaali patteri.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Meillähän on pohjana IVLP systeemi. Sen lisäksi 10 m3 varaaja, aurinkolämpöpanelit, joiden antamaa energiaa on lisätty maalämpöpumpulla.
Meillä on edelleen öljykamina, ajatellen poikkeusoloja ja varalämmönlähde. LKV:n tulistus huippu suoralla sähköllä.
Meillä on toinen henkilö, joka osaa käyttää laitteistoa, kolmas on opissa Jos ei ole osaajaa, niin 3 IVLP hoitaa lämmityksen. Purmo belize E2 on hiljainen, hiljaisempi kuin normaali patteri.
Kuinka kovaa teillä sitten normipatterit kurlaa? Ootko kuunnellut itse noita belizejä esim 10m2 huoneessa?

rema

Vakionaama
Meidän makuuhuoneessa on Belize E2 ja se on hiljainen. Eräs asukas jolla on normaali Purmon 3 lehtinen patteri makuuhuoneessa valittaa äänestä, hänellä on erittäin hyvä kuulo. Heillä on toisessa makuuhuoneessa Belize E2 ja hän on sanonut että se on hiljainen.
Belize E2 jos se on oikea mittainen meillä 600x1200, niin pienillä kertolämmöillä sen puhallusnopeus on pieni, ääntä ei eroita, ainoastaan kun kädellä kokeilee, tuntee ilmavirtauksen. Jos mitoitus on väärä, niin Belize käyttää suurta pyörimisnopeutta ja sen kuulee, meillä ei ole ollut tälläistä tapausta. Myös kesällä viilennys on ääneltään hiljainen

Mikki

Hyperaktiivi
Belize patterit on varmasti ihan laadukkaat. Ei siinä mitään jos budjettia on.

On teillä aika yhteistyöhaluinen yhtiö. Siitä pointsit.

rema

Vakionaama
Belizen ainoa ongelma on kaksi kertaa vuodessa, kun se pitää muuttaa lämmitykseltä jäähdytykseen ja myös kun muuttaa sen lämmitykseen. Toimintatilan muuttaminen onnistuu kyllä, mutta se vaatii kikailua, virtajohto pois pistokkeesta ym.

pökö

Kaivo jäässä
Belizen ainoa ongelma on kaksi kertaa vuodessa, kun se pitää muuttaa lämmitykseltä jäähdytykseen ja myös kun muuttaa sen lämmitykseen. Toimintatilan muuttaminen onnistuu kyllä, mutta se vaatii kikailua, virtajohto pois pistokkeesta ym.
Mitä siinä muutoksessa tapahtuu?

rema

Vakionaama
Belize, punainen merkkivalo = lämmitys ja sininen merkkivalo = jäähdytys. Kun saa valon vaihdettua, niin toiminta on sen mukainen ja ainoastaan nuolinäppäimillä asetetaan lämpötila Meillä on ollut paras asetus lämpötilasäädön keskivaiheilla.
Kun saamme taloyhtiön kaikkiin makuuhuoneisiin( pienet huoneet) Belizet vaihdettua, niin voimme lämmitysveden kiertolämpötilaa laskea, kun aikaisemmin olemme vaihtaneet olohuoneiden patterit kolmelehtisiin.
Kolmelehtisten patterien vaihto oli menestys, koska niiden antama lämpö jakautuu isolle alueelle. Tosin myöhemmin tulemme mahdollisesti laittamaan niihin säädön joka mahdollistaa myös jäähdytyksen.

pökö

Kaivo jäässä
Belize, punainen merkkivalo = lämmitys ja sininen merkkivalo = jäähdytys. Kun saa valon vaihdettua, niin toiminta on sen mukainen ja ainoastaan nuolinäppäimillä asetetaan lämpötila Meillä on ollut paras asetus lämpötilasäädön keskivaiheilla.
Mitä kikkailua ja johtojumppaa tuo nyt sitten vaatii?

rema

Vakionaama
Talon 18 sokkelin päädyn ja osan pohjoispuolen huoneen eristys montavuotta sitten oli merkittävä muutos, koska pohjoipuolen makuuhuoneen lämpö on sen jälkeen ollut pienellä patterilla hyvä, siihen ei ole vielä vaihdettu Belize patteria.
Eristys patolevy ja sen päälle 8 cm:n polyuretaanilevyt. Lisäksi kun sokkeli oli paljaana käsittelimme sen harjalla levittämällä laimentamattomalla hypokloriitilla kahteen kertaan, koska huoneistoon oli tullut epämääräistä hajua. Lisäksi vaihdomme salaojaputket ja johdimme putkistolla katolta tulevat vedet ojaan
Meillä on suunitelmissa vaihtaa samanlainen ratkaisu talon 20 päätyyn ja pohjospuolen huoneen sokkelin eristykseen.

rema

Vakionaama
Mitä kikkailua ja johtojumppaa tuo nyt sitten vaatii?
Voi olla, että kun tekee ohjekirjan mukaan, toiminta on ok. Kun tekee ohjekirjan mukaan ja odotta esim. 15 min, onko toiminta ok Minä olen tehnyt niin, että olen irroittanut pistotulpan pistokkeesta monta kertaa ja koskettanut kevyesti termostaatin Belizen puoleista alaosassa olevaa osaa ( onko lämpötila-anturi )? ja olen saanut toimintatilan vaihdettua.

pökö

Kaivo jäässä
Minä olen tehnyt niin, että olen irroittanut pistotulpan pistokkeesta monta kertaa ja koskettanut kevyesti termostaatin Belizen puoleista alaosassa olevaa osaa ( onko lämpötila-anturi )? ja olen saanut toimintatilan vaihdettua.
Siis ihan tuurilla mennään?

Kannattaisi varmaan jättää se sähköjohdon nykiminen ettei kalliin belizen elektroniikka pimahda ja tehdä ohjekirjan ohjeilla.

Janos

Vakionaama
Mitä enemmän kerrot järjestelmästä ja jäähdytyksestä niin sitä enemmän ihmettelen, ei voi kuin hattua nostaa jos asukkaat jaksavat tuota rumbaa

Back
Ylös Bottom