Robotti ruohonleikkurit - kokemuksia?

remykv

Vakionaama
Miten muilla, minkä aikaa rs615u leikkaa kerrallaan ja paljonko on akussa paukkuja kun lähtee katselemaan laturia?
Täällä oli 1h27min /35%

Ajoaika on vaihteleva...55min - 90min sanoisin. 35% taitaa olla se vakioarvo, jolloin lähtee laturiin...

Tuosta tasapainotuksesta; IMO se tekee sitä aina välistä - pienissä määrin. Tänne tuli heti keväällä takuuna uusi akku, kun alkuperäinen ei latautunut lainkaan täyteen. Ja silti siis balansseeraa sitä harvoin, mutta kuitenkin...

fraatti

Hyperaktiivi
Kyllähän nuo ihan normaaleilta ajoilta kuulostavat. Softassahan oli mAh raja koska kone lähtee takaisin latautumaan.

Tässä yksi pätkä mistä tuon ajonopeuden muutoksen voi huomata. Kannattaa kelata heti videon loppupuolelle. Tosin tuo ajelee tuossa useaa eri vauhtia mutta konetta seuranneet tietävät varmaan mitä tarkoitan.

remykv

Vakionaama
Prkl. Ajelin tuossa pihalla mönkijällä kärry perässä ja nuorimmainen tuli pyytämään että veisin kylälle, sen enempää miettimättä lähdin käyttämään ja takaisin tullessa ruokaa laittamaan.
Nyt hoksasin että leikkuri ei ole laturissa ja sehän löytyi kärryn alle kiilautuneena.
Nyt kannettu lataukseen, saapa nähdä tuliko vaurioita

remykv

Vakionaama
Pihalle kuskattu multaa yhteen paikkaan ja tämäkin kuuluu robotin leikkuualueeseen vaikka ei ruohoa vielä kasvakkaan, tällä alueella robotti tykkää pyörittää "paskarinkiä" mistä tuo voi johtua?

Liitteet

RAFU

Vakionaama
Pihalle kuskattu multaa yhteen paikkaan ja tämäkin kuuluu robotin leikkuualueeseen vaikka ei ruohoa vielä kasvakkaan, tällä alueella robotti tykkää pyörittää "paskarinkiä" mistä tuo voi johtua?
Samaa tekee oma Robomow RX20u paikoissa, joissa ei kasva ruohoa, esim. isomman kuusen alla. Kaikki paljaat kohdat näyttävät kiinnostavan sitä. Syytä en kyllä keksi, ehkä tunnistaa löysän alustaan pyörien ohjauksen kautta. Laita kiertämään paikka reunajohtimella.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Minun robottileikkuri toimii päinvastoin, jos se huomaa että jollakin kohtaa on ruoho pidempää leikkuri jää ajamaan sitä kohtaa. Näin olen huomannut sen tekevän kaksi kertaa keväisin.
Lainaus Husqvarnan sivulta:
Auto Mower AM 220 AC liikerata on epäsäännöllinen ja Automower päättää siitä itse, samaa liikerataa ei toisteta ( ei jätä raitoja ). Jos Automower tulee alueelle jossa ruoho on aikaisempaa pidempää, se voi kulkea neliskulmaista rataa leikatakseen pidemmän ruohon järjestelmällisemmin

fraatti

Hyperaktiivi
Eikö tuossa ole ollut niin pehmeää että etupyörä on juminut siinä?

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Ei ole juminut, pyörinyt toisen takarenkaan ympärillä jäljistä päätellen
Mulla teki kerran samaa. Toinen rengas ei pyörinyt, jostain syystä, toinen pyöri normaalisti eli vehje teki paskarinkiä niin että nurmikko oli ruvella. En tiedä kauanko oli rullannut ympyrää mutta veikkaan että ainakin 10 min

rassi

Aktiivinen jäsen
Verkkokauppa.com:ssa olisi Robomow RX20u hintaan 199€

Aika pienille pinta-aloille (200 - max 300 m2) on tarkoitettu. Tuollaisen alueen leikkaamiseen ei mene 15 min tavallisella leikkurilla mutta ainahan ei toki ole mahdollista olla paikalla leikkaamassa.

Tällä viikolla ilmestyneessä Kuluttaja-lehdessä (8/2019) on robottiruohonleikkureiden testi.
Mikäs tuon testin tulos noin suurin piirtein oli ?

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Kärjistetysti voisi sanoa että kaikissa jotain ongelmaa :). Joku leikkaa yleensäkin huonosti, toisella ongelmia pitkän ruohon kanssa ja kolmannella ongelmia muhkuraisella pihalla, neljäs ajelee vaikka varpaat murskaksi jne .....
Kuluttajalehdessä testit (kirjoitukset) ovat aika lyhyitä. Jokaista laitetta ei kommentoida erikseen muuten kuin pistetaulukon muodossa. Testit ovat usein tehty yhteistyössä muiden maiden kuluttajajärjestöjen kanssa joten mukana on malleja joita täältä ei saa (tai myydään eri mallina joka herättää epäilyksen onko todellakin kyseessä ominaisuuksiltaan sama laite).
AL-KO ”paras” ja Ambrogio ”viimeinen” (turvallisuus puutteiden vuoksi).
Robo RX50U ja 13 muuta laitetta oli mukana mutta Honda, Husky, Stihl ja moni muu puuttui.

Edit: Ja Gigantin kikkailut mallimerkintöjen kanssa sotkee lehden kuvioita vielä lisää. Harrastaakohan samaa jo kaikki muutkin eli mallimerkinnät ovat kauppaketjukohtaisia? Hankala tehdä hintavertailuja.

Viimeksi muokattu:

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
leikkuurytmi on seuraaava.
Joka päivä paitsi ei sunnuntaisin, silloin lepopäivä.
leikkuuaika 7-23
leikkuutiheys jatkuva, ei siis kerran viikossa nurmikko tai kaksi vaan koko ajan.

Perjantaina se tasapainotti taas akkua, illalla leikkasi ainakin kerran, en ollut seuraamassa sen tarkemmin. Lauantaina tasapainotti koko päivän vaikka olisi pitänyt leikata. Tänään kun oli "lepopäivä" niin aamulla tasapainotti mutta joskus klo 10 oli tasapainotus loppu ja sanoi että seuraava leikkuu maanantaina. Nyt kun se on leikannut niin vähän niin laitoin sen leikkaamaan ja siirsin lepopäivän seuraavaan perjantaihin.

Se mikä oli huolestuttavaa oli että tänään aamulla tasapainottaessa kännykän appi näyti akun lukemaksi 67%. Joskus aiemmin tasapainotuksen aikana se on saattanut olla 97-95% mutta nyt noinkin alhainen... jos edes pitää paikkaansa.

Ainakin aiemmin leikkuuaika täydellä akulla on ollut 60-75 min kun ruoho on timmissä kunnossa. Pitkällä ruoholla 50-55 min koska ottaa enemmän tehoja. Täytyy nyt seurata miten pitkiä on leikkuujaksot ja alkaako taas tasapainottamaan. Jos tasapainottaa niin kai se pitää huoltoon olla yhteydessä. Kyseessä on kuitenkin kuukauden vanha laite. Sekin ärsyttää että tuskin edes lähettävät uutta akkua vaan mun pitää lähettää toi laite sinne huoltoon. Laittaisivat vaan sen uuden akun tulemaan niin olis helpompi.
Palatakseni tähän akkuongelmaani, se on nyt ratkaistu. Olin yhteydessä robomow huoltoon aiheesta ja loppujen lopuksi suoraan Piketaan.

Ei siitä leikkaamisesta tullut mitään kun kone seisoi latauksessa koko ajan ilman että akku koskaan tuli täyteen. Piketa sitten lähetti uuden akun takuuseen ja nyt kone on leikannut kolmisen viikkoa ilman ongelmia ja nurmikko on kuulemma siisti. En voi enempää itse kommentoida sillä sain akun vaihdettua laitteeseen jonka jälkeen en ole ollut kotona kolmeen viikkoon.

Toistaiseksi ainakin näyttää hyvältä ja lupaavalta.

remykv

Vakionaama
Onko leikkuri leikannut hyvin? Mitkä on fiilikset laitteesta? Pitääkö ison nurmikon siistinä?

Oman simppelin, 3000 neliön nurmikon pitää kyllä hyvässä kunnossa
Eipä tuota hirveästi pysty moittimaan, trampoliinia kun käy välillä siirtämässä ja trimmeröi seinän yms.vierustat niin siinä on omat hommat.
nurmikko on pysynyt todella siistinä mutta onhan tänä kesänä ollut nurmikon kasvukin hidasta kuivuuden vuoksi.
Tällä hetkellä fiilikset on hyvät ja uskaltaa vaikka suositella muillekin.
Neliöitä se 2500

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Milloin olette ajatelleet laittaa leikkurin talviteloille? Itse ajattelin antaa vielä leikata viikon tai kaksi ja sen jälkeen ottaa pois.

Mikä olikaan se suositeltu talvisäilytys ja lataussykli? Rakensin kopin robomowlle ja latausjohto on kiinteästi asennettu niin mulla taitaa ainoa tapa ladata akkua talvella on niin että pistän vehkeen ulos omaan koppiin latautumaan. Ei vissiin tee hyvää ladata sitä pakkasessa?

Ei viitsisi purkaa kiinteää latauspiuhan asennusta vain sen takia että saa talvisin ladattua akkua.

perti16

Aktiivinen jäsen
Täällä ajattelin ensimmäisiä yöpakkasia odotella. Voisin väittää, että nurmikko kasvoi viime vuonna vielä lokakuussa.

kalanteri

Jäsen
Jahas, nyt mykistyi latausasema. Husse pörrännyt yli 2500h. Pitää mitata toi muuntaja, jos se vaikka olisi mykkä. Halvempi kuin itse latausasema.

kalanteri

Jäsen
Ei tainnut olla vika muuntajassa. Antoi ulos speksatut. Johdosta tuli myös lukemia, samoin aseman koskettimista.
Huomenna piirikortti ulos ja ihmettelemään...

Milloin olette ajatelleet laittaa leikkurin talviteloille? Itse ajattelin antaa vielä leikata viikon tai kaksi ja sen jälkeen ottaa pois.

Mikä olikaan se suositeltu talvisäilytys ja lataussykli? Rakensin kopin robomowlle ja latausjohto on kiinteästi asennettu niin mulla taitaa ainoa tapa ladata akkua talvella on niin että pistän vehkeen ulos omaan koppiin latautumaan. Ei vissiin tee hyvää ladata sitä pakkasessa?

Ei viitsisi purkaa kiinteää latauspiuhan asennusta vain sen takia että saa talvisin ladattua akkua.
Kyllä ajattelin antaa Robomowin silputa lehdetkin...eiköhän selviä aivan hyvin, ja helpottaa haravointia.

Talveksi talliin, ja varmaankin se 1kerta/talvi lataus sitten sisällä, jos nyt ei sitten tule uusinta parasta tapaa sitä akun elämää pidentää...
Timo_talvisäilytys.JPG

Viimeksi muokattu:

perti16

Aktiivinen jäsen
Tuli tuossa hankittua vahingossa väärät Robogrips eli nyt olisi ylimääräisenä uudet pitopyörät RS-malliin.
Jos jollain sattuisi olemaan myytävänä RC-mallin Robogripsejä, saa laittaa tarjousta tulemaan. :)

Viimeksi muokattu:

R-410A

Aktiivinen jäsen
"pertti 16" ja muillekin:) minä olen ladannut Automowerin akun ennen talvisäilytystä virtakatkaisin ON asennossa ja kansi ylhäällä ettei leikkuri lähde liikkeelle, noin vuorokauden ajan.
Puhdistuksen olen tehnyt aivan kuten sinäkin, mutta olen auton pesuharjalla tai vastaavalla ( miksei puutikullakin ) ensinnä kaikki ruohonjätteet pois, myös pyöristä.
Sitten suihkupullolla harjalla tai rätillä pintapuhdistus. EI KOSKAAN painepesurilla eikä juoksevalla vedellä !

Olen samaa mieltä; ei varmaankaan ole hyvä idea päästellä juoksevaa vettä ainakaan koneen katteiden sisäpuolelle=teriin sun muihin. Kun Robomowin avaa katteista, niin näkee että elektroniikka tuskinkaan tykkää ylimääräisestä kosteudesta. Tehty toisinsanoen kestämään vain ne Israelin sadeolosuhteet.

kalanteri

Jäsen
Husse taas iskussa, latausaseman piirikortti oli ottanut kipiää.
Helppo oli itse vaihtaa, 100€ kustannuksia kortista.

Syytä en tiedä mikä tuhon aiheutti. Kortissa hapettumaa ja jotain outoa mustaa "pikeä".
Aiemmin kesällä olin jo käyttänyt saman kortin irti, koska kortilta löytyi hämähäkin muna/pesä, mikälie.
Silloin oireena oli leikkurin ja latausaseman välinen häiriö. (Latausasema suljettu herja).

BUK

Jäsen
Oma Husqwarna 105 meni nyt ensimmäisen kerran talviteloille. Purin koneesta sen ulkokuoren, teräkiekon suojineen, ohjauspaneelin, pyörät yms. Samalla tuli vähän tutustuttua rakenteeseen ja akunkin paikka löytyi sekä USB-portti.

Näyttää siltä, että aika paljon jää koneesta puhdistamatta, jos vain pintapuolisesti harjailee. Laitteen pohjassa teräakselin ympärillä on erikoinen "kanjoni". Kävi mielessä täyttää se jollain massalla, että ei keräisi ruohojätettä. Osat puhdistuivat helposti käyttämällä kotitalous/keittiöpuhdistusainetta ja hammasharjalla harjailemalla. Voin vain kuvitella missä kunnossa tuo olisi 5v kuluttua ilman perusteellista puhdistusta. Laitteen sinettiä tuossa puhdistusioperaatiossa ei tarvitse murtaa.

Leikkuri saa nyt olla koko talven telakassaan latauksessa lämpimän varston hyllyllä. Ensi leikkuukautena kannattaisi varmaan puhdistaa tuon 105-mallin kiinteä takapyörä 1-2 kertaa, jotta se pyörii heleästi.

Leikkuri toimi yleisesti moitteetta koko kauden. Kaikki häiriötilanteet johtuivat käytänössä keskeneräisistä pihatöistä, jossa leikkuualuen rajoja muutettiin kesken kauden ja osa rajoista oli keskeneräisiä.

oope

Jäsen
Onkos tosiaan niin että Husse säilytetään talven yli laturiin kytkettynä? Pikkuserkku McCulloc ohjeistetaan vaan lataamaan täyteen ennen säilytystä.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Itselläni on noita ollut parikymmentä vuotta enkä ole koskaan sen kummemmin lataillut niitä täyteen tai talven aikana muutenkaan. Akut kestävät hyvin 5-10 vuotta.
Putsaaminenkin on toiminnan kannalta turhaa jos laitteen saa semmoiseen varastoon jossa haju ei haittaa.
Mökillä nostan leikkurin kylmään puuliiteriin jossa ruoho kuivuu talvella ja tippuu sitten keväällä pois kun leikkuri pääsee hommiin. Kotona letkutan leikkurin kun joudun nostamaan sen lämpöiseen tekniseen tilaan johon tulee hajuhaittoja jos ruoho alkaa mätänemään leikkurin rakenteissa. Laturit jää yleensä talveksi paikoilleen.

pamppu

Vakionaama
Kotona letkutan leikkurin kun joudun nostamaan sen lämpöiseen tekniseen tilaan johon tulee hajuhaittoja jos ruoho alkaa mätänemään leikkurin rakenteissa. Laturit jää yleensä talveksi paikoilleen.
Ei kai se lämpimässä tilassa mätäne, kuivuu ruutikuivaksi, eikä luulis haisevan kuin korkeintaan hiukan leikatulta nurtsilta, eli lähinnä hyvältä. En minäkään klippoa sen kummemmin pese, kuivaan ja rapsuttelen enimmät pois ja tyrkkään sitten kylmään varastoon.

BUK

Jäsen
Käyttöohjekirjassa viitataan enemmän huoltoliikkeen suorittamaan huoltoon ennen talvisäilytystä. Leikkuri menee joka tapauksessa hyllylle odottelemaan, niin samaan vaivaan sen voi välillä ladata. Ei siis tosiaan koko talvea laturissa, kuten virheellisesti kirjoitin, eikä ole valmistajan vaatimus.

On se muutenkin hyvä vähän pitää huolta tuollaisesta varttia vaille tonnin investoinnista nyt ainakin alkuun. Hyvää terapiahommaa.

kalanteri

Jäsen
Hussekin vain ladataan täyteen, ei siis ohjeissa ole, että pidetään laturiin kytkettynä.
Jokainen tekee omilla laitteillaan mitä tahtoo.

fraatti

Hyperaktiivi
Tuli tuossa huvikseen otettua logia mitä laite kuluttaa sähköä ladatessaan, leikatessaan yms... ennekuin otin laitteen talviteloille. Tässätapauksessa lataus kesti melko tarkkaan 2h ja ajo 1h 15min. Saattaapi olla että tuo 22W kulutus selittyy sillä että laite teki kennojen balansointia latauksen lopussa. Täytyy huvikseen ensi kesänä katsoa myös viikkokulutus.

Ylös Bottom