Robotti ruohonleikkurit - kokemuksia?

RAFU

Vakionaama
Itsekin nappasin nyt keväällä vastaavan laitteen kun löytyi hieman yli 200e hinnalla alennuksesta. Kaivoin piuhan maan sisään ja on noita reunoja saanut säätää jotta ei jää kone sutimaan kivetystä vastaan.

Toivoisi että näissä halvoissakin ruohonleikkureissa olisi jo WiFi sekä hieman älykkyyttä esimerkiksi onboard tutkan osalta ettei tarvitsisi nyt sokkona vetää piuhalla vedetyn alueen sisällä mutta täytyy yhtä tulevaisuudessa panostaa kehittyneempään vehkeeseen. Nyt pitkän säädön jälkeen toimii ok. Vielä kun saisi kulkusuunnan lukittua niin helpottaisi reunamien määrittämistä.
Heti alussa laitoin säätöihin luvan leikata molempiin suuntiin ja se kyllä tarkoittaa myös, että kulkusuunta vaikuttaa kuinka lähelle rajalankaa laite menee. Eroa voi olla jopa 30 - 40 cm. Oletko muuten saanut Bluetoothin toimimaan. Oma ohjelmaversio on 2.0 Android puhelimessa? Vanhempaa versiota en saa enään mistään.

perti16

Aktiivinen jäsen
Täällä myös nikotellut Robomow RC308u bluetooth-yhteys. Toimi sovelluksen ykkösversiossa, mutta nyt pitää käynnistellä leikkuria ja puhelinta uudelleen ja silloin EHKÄ yhteys onnistuu.

hanuri

Jäsen
Täällä myös nikotellut Robomow RC308u bluetooth-yhteys. Toimi sovelluksen ykkösversiossa, mutta nyt pitää käynnistellä leikkuria ja puhelinta uudelleen ja silloin EHKÄ yhteys onnistuu.

Itsellä riittää kun sulkee sovelluksen (2.0) ja ottaa bluetoothin pois päältä. Ja uudestaan päälle.

Fiifu

Aktiivinen jäsen
Heti alussa laitoin säätöihin luvan leikata molempiin suuntiin ja se kyllä tarkoittaa myös, että kulkusuunta vaikuttaa kuinka lähelle rajalankaa laite menee. Eroa voi olla jopa 30 - 40 cm. Oletko muuten saanut Bluetoothin toimimaan. Oma ohjelmaversio on 2.0 Android puhelimessa? Vanhempaa versiota en saa enään mistään.
Kyllä itselläni tuo bt yhteys toimii ihan ok. Mistä ihmeestä sait kulkusuunnan lukittua? En ainakaan kännykkä äpistä, 2.0 versio, löydä kohtaa jossa tuon voi määrittää

RAFU

Vakionaama
Kyllä itselläni tuo bt yhteys toimii ihan ok. Mistä ihmeestä sait kulkusuunnan lukittua? En ainakaan kännykkä äpistä, 2.0 versio, löydä kohtaa jossa tuon voi määrittää
Siitä on jo melkein kaksi vuotta aikaa ja Android App versiokin oli silloin 1.0 tai 1.1
En muuta muista kun sen että valita sai ja se molempiin suuntiin kulku on edelleen voimassa siellä leikkurissa.

Fiifu

Aktiivinen jäsen
Siitä on jo melkein kaksi vuotta aikaa ja Android App versiokin oli silloin 1.0 tai 1.1
En muuta muista kun sen että valita sai ja se molempiin suuntiin kulku on edelleen voimassa siellä leikkurissa.
Noniin, se on pakko olla sitten vain vanhassa appiversiossa. Hieno juttu kun sitä ei enää saa

TNT76

Jäsen
Moro,
Meillä toista kesää Robomowin rx20u hoitaa nurmikoita.
Muuten ihan jees, mutta saako tuota mitenkään kiertämään reunalankaa ja leikkaamaan samalla?

Välillä jää langan kohdissa ruoho pitkäksi, kun etuperin ei leikkaa tarpeeksi ”syvältä” ja takaperin ei osu oikeisiin kohtiin tarpeeksi usein.

Tuo korjaantuisi, kun terä pyörisi samalla kun kierää lankaa potki kotiasemalle...

RAFU

Vakionaama
Kyllä sitä jollain tavalla venkoilemalla saa jopa BT ja koko äpin toimimaan, vaikka välillä tuntui ihan mahdottomalta. Juju oli yllättäen vanhassa Robomow TS1000 leikkurissa, jonka jätin uudelle omistajalle melkein 3 vuotta sitten. Käytin tietämättäni sille kuuluvaa sähköpostia, salasanaa ja valmistusnumeroa ja homma toimi näköjään vain vanhalla 1.0 versiolla. Molemmat koneet piti poistaa sovelluksesta ja sitten muodostaa uudelle kokonaan uusi tili, uudella salasanalla ja sitten alkoi toimia sekä läppärillä että puhelimella. BT meni päälle ilman ogelmia ja nyt vasta pääsen tutustumaan 2.0 version ominaisuuksiin. Siellä se nyt pihalla leikkaa 60 minuutin pätkän puhelimesta käynnistettynä. Kerron vielä lisää jos jotain erikoista ilmenee. :cool:

RAFU

Vakionaama
Tulihan sitä raportoitavaa lisää kun leikkausjaksot alkoivat lyhentyä yllättvän paljon ja nopeasti. Viimeiset kierrokset ovat olleet noin 30 minuuttia vaikka laitan 60 tai 90 minuuttiä asetukseksi. Rupesin epäilemään akun olevan jo vaihtokunnossa ja otin sen irti ja mittasin testerillä joka kylläkin on tehty vähän isommille akuille (minimi 10Ah). Eihän tuo liitteen mukainen testi ilmoittant muuta kuin, että akku on 100% SOH (State of Health) ja 100% SOC (State of Charge) ja sisäinen vastus 30 mohm. Akku siitä vain takaisin ja Robomow töihin 90 minuutin kierrokselle. Seurasin RX20u toimintaa ja huomasin, että terä pyöri koko ajan täysillä kierroksilla ja vauhti oli muutenkin reippaampaa, eikä kovin paljon tullut miettimisiä ja pyörimisiä turhaan, mutta - reilut 30 minuuttia leikkasi ja lähti kesken ajon latausasemaan. Jotenkin näyttäisi 1.1 versio edelleen kummittelevan siellä koneen muistissa vaikka 2.0 versio on ladattuna. Ei laite nyt kuitenkaan näytä osaavan mitata akun lataustilaa oikein ja Robomow jättää homman kesken vaikka akussa ilmeisesti on vielä paljon tehoa jäljellä. Aika mehevät hinnat näyttäisi muuten noissa Robomow akuissa olevan. Heidän erikoisliitin kaapeleineen ja häiriösuojineen ei voi olla syy noin suureen ylihintaan - markkinointikikka ilmeisesti, jolla varaosista kynitään järkyttävää ylihintaa vain jonkun pienen detalin takia, hyi! Samaa tapahtuu autojen varaosissa ja monessa muussakin kuluttajatuotteessa.

Liitteet

• batteryTestImg.png
    batteryTestImg.png
    464,3 KB · Katsottu: 376

RAFU

Vakionaama
Vaihdoin lopulta Robomow RX20u leikkuriin tänään 15,90 eur hintaiseen uuden akun (lyijyhyytelöakku 12 V 7,2 Ah, 151x65x95mm). Uusi akku on ns. UPS ja yleiskäyttöön tarkoitettu ja AGM tyyppinen. Vanha johto/liitin yhdistelmä juotostinalla kiinni ja kaksi tuntia latausta ennen leikkuulle komennusta. Kovin oli innokas leikkaamaan vaikka laitoin aluksi vain 60 minuuttia leikkausajaksi. Ajoi sitten aivan lopussa ulos alamäessä ja käynnistin leikkuun uudestaan ja 120 minuuttia se halusi oman ehdotuksensa mukaan jatkaa. No toisen tunnin loputtua kyseli taas, paljonko leikkuuaikka haluan asettaa. Katsoin kuitenkin, että nyt on leikattu tarpeeksi tältä päivältä ja komensin latausasemaan. Melkoinen ylläys, että vanha akku todella oli jo noin heikossa kunnossa (oli todella leimattu jo 12/2016 ja leikkurin valmistusvuosi 2017). Uudella akulla leikkausteho/jälki oli tietenkin huomattavasti parempi ja meno varsin reipasta ja täsmällistä.

RAFU

Vakionaama
Tänään meni kaksi 60 minuutin pätkää peräkkäin ja sitten lataukseen noin 5 tuntia ja uudestaan 60 minuuttia ilman mitään nikottelua kuten uudella akulla pitääkin. Uuden ohjelmaversion heikkoudet ja epäjohdonmukaiseuudet ovat silti vielä ratkaisematta. Nurmikko alkaa jo olla Juhannuskunnossa.

Hyvää Jussia! kaikille jotka ovat tätäkin kirjoitteluani jaksaneet seurata. :)

hode74

Jäsen

Täällä myös RC308U ja app2.0, puhelimessa android 10, toisinaan sovellus saa eka yrittämällä yhteyden leikkuriin mutta jos ei saa niin annan yrittää ottaa yhteyttä niin kauan että sovellus ilmoittaa out of range ym. Sitten sammutan sovelluksen ja käynnistän heti uudelleen ja avot silloin yhteys aukeaa sanoisin joka kerta.
Toista kesää hommissa tämä RC308U, terä on vähän kulunut mietin että ostaisiko jo uuden, ja reunalankaa olen pistolapion kanssa upotellut piiloon muutamista kohdista missä nurmi kasvanut huonosti ja lanka ei ole siksi ns. Itsestään mennyt piiloon, mutta hyvin pelaa robo, nähtäväksi jää kaunanko riemua kestää

hanuri

Jäsen
Toista kesää hommissa tämä RC308U, terä on vähän kulunut mietin että ostaisiko jo uuden
Terä irti, viila käteen ja teroitus. Alkuperäinen terä on todella pehmyttä materiaalia, eli tylsyy nopeasti. Ostin tarviketerän ja se kestää paljon pidempään terävänä. Itse teroitan terän pari, kolme kertaa kesässä.

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Ukkonen taisi rikkoa eilen omasta robosta virtalähteen. Yleismittari ei sanonut mitään kun sen tökkäsi latauspäähän tulevaan plugiin. Täytyy vielä testaills ja katsella.

Uusi virtalähde ilmeisesti 100-150€ joten kotivakuutuksestakaan tuota ei taida saada. Takuuta on mutta tuskin kattaa ukkosvahingot.

Asiaa kun googlasin niin vastaan tuli että ukkosella pitäisi ottaa virtalähde seinästä ja lisäksi kehäjohtimen liitin latauspäästä ettei ukkonen tule johdinta pitkin ja riko latauspäätä ja jopa latauksessa olevaa leikkuria.

perti16

Aktiivinen jäsen
Terä irti, viila käteen ja teroitus. Alkuperäinen terä on todella pehmyttä materiaalia, eli tylsyy nopeasti. Ostin tarviketerän ja se kestää paljon pidempään terävänä. Itse teroitan terän pari, kolme kertaa kesässä.
@hode74 itsekin viilailin ennen käyttöönottoa terät teräviksi samalla kivellä kuin manuaalileikkurinkin.

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Ohjeissa taitaa lukea että ei saisi itse teroittaa ettei mene epätasapainoon. Ootteko kovinkin tarkkoja terottamaan?

Itse ajattelin vaan ostaa uudet terät enkä teroittaa itse. Ihan vaan sen takia että voi loppujen lopuksi olla kalliimpaa jos jotain muuta hajoaa sen vuoksi

hanuri

Jäsen
Ohjeissa taitaa lukea että ei saisi itse teroittaa ettei mene epätasapainoon. Ootteko kovinkin tarkkoja terottamaan?
Varaosamyynnillähän ne laitevalmistajat lisätiliä tekevät. Jos se terä on muuten kunnossa, eli ei ole osunut kiviin/ei puutu palasia, niin teroittaa voi monta kerta. Yhdellä terällä pärjäis todennäköisesti koneen loppuun asti, jos se ei ota muuten osumaa kiviin tms.

R-410A

Aktiivinen jäsen

Itse ajattelin vaan ostaa uudet terät enkä teroittaa itse. Ihan vaan sen takia että voi loppujen lopuksi olla kalliimpaa jos jotain muuta hajoaa sen vuoksi

En tiedä Robomow ja muut merkit, kuinka ovat tarkkoja jos itse teroittaa leikkuuterät ! Minun Automower on kyllä erittäin tarkka, en ole yrittänyt teroittaa partakoneen ohuita teriä. Vaan kolme vuotta sitten kun keväällä vaihdoin uudet terät ( 3 kpl ) olin laittanut vahingossa kaksi terää yhden tilalle. Johan vemputti/surras ! huomasin heti ja otin yhteen liimautuneen ylimääräisen terän pois. Yksi terä painaa noin 3 g eli yksi kolmesta oli 6 gramman painoinen. Liite kuva teräsetistä

HUQVARNA AUTOMOWER ENDURANCE BLADES
6 kpl läpipainopakkaus 24:99 € Minulle 2 vuoden kestävyysterät
https://www.husqvarna.com/uk/parts-accessories/spare-parts/endurance-blades/595084401/
https://www.husqvarna.com/us/accessories/spare-parts/endurance-blades/595084411

IMG_2238.JPG

Viimeksi muokattu:

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Robomow rs615u terät maksaa noin 70€ joten houkuttaisi kyllä teroittaa itse. Kaapissa on nyt yhdet varaterät valmiina.

Nehän kannattaa kääntää päittäin niin kuluvat toiseltakin kantilta. Varmaan loppukesästä vaihdan uudet terät koneeseen. Täytyy samalla katsoa miten paljon hittiä vanhat on ottaneet. Nurmikolla ei kyllä ole mitään kiviä tai juuria. Joihinkin pieniin osiin kyllä joskus ajanut.

Rakentaja

Jäsen
Hyvä ketju ja hyviä vinkkejä.

Olen ajatellut ostaa hussen. Onko suosituksia 105 vai 305? Myyjä suositteli 305 mallia sanoi että 105 jättää jälkiä nurmikkoon.

Nurmikkoa reilut 300 m2. Alla piha suunnitelma.

15609AA7-BAF4-486F-AC90-BE5F971F45B0.jpeg

Sammypiru

Vakionaama
Eilen tuli tilattua Husqvarna 315X kotitontille noin 1050 m2 nurmea hoitamaan. Heinäkuun alussa pitäisi saapua asennettuna. Vähän arvelluttaa tuo hankinta asennettuna, jotta mahtaako asentaja tehdä langanvedon riittävällä tarkkuudella.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Eilen tuli tilattua Husqvarna 315X kotitontille noin 1050 m2 nurmea hoitamaan. Heinäkuun alussa pitäisi saapua asennettuna. Vähän arvelluttaa tuo hankinta asennettuna, jotta mahtaako asentaja tehdä langanvedon riittävällä tarkkuudella.
Laita itse. Ensin leikkaat sen piuhan seudun niin lyhyeksi kun perinteisellä koneellasi saat, sitten laitat piuhan hakasilla kiinni. Sitten annat koneen leikkailla pari viikkoa ja seurailet että kaikki on ok, jos ei ole siirtelet piuhaa niin että on.
Lisää hakasia voi tehdä vaikka rautalangasta. Kun piuha on optimaalisessa paikassa upotat sen nurmikkoon, eli poistat hakaset käytöstä. Siihen on hyvä esim. petkele, sitä on helppo polkaista nurmikkoon, heilauttaa sivuttain ja aina muutaman metrin uran teon jälkeen painella piuha uraan ja sitten painella jalkapohjilla ura kiinni. Piuha on helppo tökkiä uraan vaikkapa rälläkällä tylsytetyllä ja muotoillulla ruuvarilla. Piuha olisi hyvä saada asennettua niin että se ei ole mitenkään pingotus kireällä, hakasissa se on kireällä mutta kun johonkin jättää vähän ylimääräistä niin upotuksessa ei tarvitse pingottaa sitä. Kestää talvehtia ja muutenkin käytössä paremmin kun kesäkuuma asennus ei ole mikään viulunkielen kireinen. Tässä kun on kaksikymmentä vuotta leikkinyt noiden piuhojen kanssa niin on oppinut että ne kestää paremmin kun se hakanen ei ole lopullisessa käytössä mukana. Katkokset mitä piuhaan tulee vuosien mittaan tulee lähes aina hakasen kohdalle. Lisäksi piuhaksi kannattaa ostaa ainakin 2.5mm2, se luonnollisesti kestää asiallisessa kuoressa paremmin sen 20v mitä tuo Hussekin tulee kestämään ilman isompia ongelmia.
Asentajat tekee hyvin suurpiirteisen langan asetuksen, leikkaamattomia siivuja tulee jäämään sinne tänne. Hakasia he eivät käytä että sikäli hyvä.

RAFU

Vakionaama
Uuden ohjelmaversion heikkoudet ja epäjohdonmukaiseuudet ovat silti vielä ratkaisematta.
Näyttäisi tuo RX20u leikkurin 2.0 versio kuitenkin (ainakin minulla) sisältävän suunta-ohjatun leikkauksen. Huonona puolena sitä käytettäessä on käynnissä olevan ohjelman pysähtyminen ja aikalaskurin nollaantuminen samalla. Robomow väittää tämän manuaaliohjauksen poistuneen "turvallisuusmääräysten" vaatimuksen mukaisesti 2.0 versiossa - höpö höpö heille!

Mistä olette hankkineet varaosia Robomow leikkuriin? Itse olen tilannut Saksasta Egaro.de:stä, mutta varmaan löytyis halvempiakin vaihtoehtoja?

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Mistä olette hankkineet varaosia Robomow leikkuriin? Itse olen tilannut Saksasta Egaro.de:stä, mutta varmaan löytyis halvempiakin vaihtoehtoja?

Piketa oy tampereella joka on myös robomow huoltopiste. Suosittelen vahvasti. Siellä on osaamista jos on ongelmia leikkurin kanssa ja palvelu pelaa. Äkkiseltään katsottuna osatkin taitaa olla halvempia kuin tuolla Saksassa. Tulee 5€ postikululla parissa päivässä.

Itsellä ukkonen särki virtalähteen ja näköjään myös telakan latauspää rikki ja senkin tilasin piketalta yhdellä soitolla. Esim latauspää Saksassa 125 ja piketan hinta 90.

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Ukkonen taisi rikkoa eilen omasta robosta virtalähteen. Yleismittari ei sanonut mitään kun sen tökkäsi latauspäähän tulevaan plugiin. Täytyy vielä testaills ja katsella.

Uusi virtalähde ilmeisesti 100-150€ joten kotivakuutuksestakaan tuota ei taida saada. Takuuta on mutta tuskin kattaa ukkosvahingot.

Asiaa kun googlasin niin vastaan tuli että ukkosella pitäisi ottaa virtalähde seinästä ja lisäksi kehäjohtimen liitin latauspäästä ettei ukkonen tule johdinta pitkin ja riko latauspäätä ja jopa latauksessa olevaa leikkuria.

Robo on saatu taas kuntoon. Virtalähde oli rikki. Tilasin Piketalta uuden ja nyt sai virtaa. Latausasema ei kylläkään sanonut mitään, ihan pimeänä. Soittoa Piketaan ja todettiin että uusi latauspää postiin. Latauspään vaihdon jälkeen alkoi robo taas pelaamaan normaalisti.

Latauspää 90€
Virtalähde 71€.
Laitehan oli Robomow RS615U.

Hyvin mahdollista oli että ukkonen iski reunajohtimen kautta sillä kun laite hajosi, iski ukkonen kerran todella lähelle taloa (rajalanka on 3000 neliön nurmikolla avoimessa tilassa).

HUOM.
Te joilla on riskinä ukkosen aiheuttamat vauriot. Ottakaa virtalähde pois seinästä SEKÄ rajalanka latauspäästä. Ukkonen kun voi huonolla tuurilla lyödä piuhan kautta latauspäähän.

Todettakoon se vielä että samassa pistorasiassa virtalähteen kanssa oli valvontakameran kiinalainen virtalähde. Se ei hajonnut mutta robon virtalähde hajosi. Voisi viitata siihen että ehkä sähköä on tullut rajalankaa pitkin.

Loppuun vielä muistutus että kannattaa nyt usein kurkata robon alle ja putsata sieltä nurmikkosilppu pois. Mulla ainakin jää sinne todella paljon silppua ja se lyhentää leikkuuaikaa.

RAFU

Vakionaama
Sama kohtalo täällä kuin Ryystäjällä. Viikko sitten rysähti oikein kunnolla ja Robomow RX20u löytyi kahden metrin päässä latausasemasta. Verkkolaite ja Robo selvisivät näköjään säikähdyksellä, mutta latauspää sai kipeää. Tilasin perjantaina uuden Piketalta puhelimitse ja tänään tuli paketti. Nyt Robo kiertää taas iloisesti nurmikkoa kun sadekin lakkasi sopivasti. :cool:

Fiifu

Aktiivinen jäsen
Näyttäisi tuo RX20u leikkurin 2.0 versio kuitenkin (ainakin minulla) sisältävän suunta-ohjatun leikkauksen. Huonona puolena sitä käytettäessä on käynnissä olevan ohjelman pysähtyminen ja aikalaskurin nollaantuminen samalla. Robomow väittää tämän manuaaliohjauksen poistuneen "turvallisuusmääräysten" vaatimuksen mukaisesti 2.0 versiossa - höpö höpö heille!
Löytyykö tuo sinulta android applikaatiosta? Voitko ottaa kuvakaappauksen tuosta asetuksesta kun ei itsellä löydy 2.0 applikaatiosta

Fiifu

Aktiivinen jäsen
Löytyykö tuo sinulta android applikaatiosta? Voitko ottaa kuvakaappauksen tuosta asetuksesta kun ei itsellä löydy 2.0 applikaatiosta
Vastaanpa itselleni. Sieltä iOS versiostahan tuo suunta-asetus löytyi. Tosin ei auta itseäni kun olisin halunnut laitteen kulkevan vain takaperin eli lyhyemmin kurottuvalla tavalla. Vaihtoehdot oli vain etuperin tai etu- ja takaperin...... Olisipa joku äppi millä voisi konffata laitetta suoraan eikä tarvitsisi ihmetellä miten huonosti valmistaja saa konffit julkistettua äppeihin

RAFU

Vakionaama
En ole vielä löytänyt asetusta jolla suuntaa voisin nyt vaihtaa 2.0 versiolla. Robo kulkee molempiin suuntiin oman harkintansa mukaan. Käsiohjaus näkyy kuvakaappauksista.

Liitteet

• Screenshot_20200706_201614_com.robomow.robomow.jpg
    Screenshot_20200706_201614_com.robomow.robomow.jpg
    56,6 KB · Katsottu: 270
  • Screenshot_20200706_201630_com.robomow.robomow.jpg
    Screenshot_20200706_201630_com.robomow.robomow.jpg
    48,9 KB · Katsottu: 269

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Tulipa teroitettua RS615U:n terä itse. 1,5 kesää ollut leikkaamassa kovalla tahdilla ja kertaalleen käännetty terät ristiin. Oli kyllä aika tylsät jo, ei helpolla edes haavaa saisi.

Mulla on hyllyssä jo uudetkin terät, joten niihin oli helppo verrata. Uskalsin lähteä teroitus hommaan kun terät on kuitenkin painavat ja niistä otetaan painoa pois todella vähän.

Teroitin ne ihan hiomakivellä varovasti. Ainakin selvästi terävämmät tuli kun voikukan lehteen kokeili. Saattaa olla että teroitan vielä kerran ennen kuin vaihdan uusiin.

Kannattaa myös silloin tällöin putsata Robin pohjaa nurmisilpusta.

pjr

Aktiivinen jäsen
Täällä iskis wanhalle Worx WG794E leikkurille mysteerin päälle. Leikkaa oikein mukavasti, mutta siinä vaiheessa kun pitäs kotia osata niin rajalankaa pitkin ajaessa stoppaa randomilla vasemman pyörän ja alkaa kiertää rinkiä. Jossain vaiheessa jatkaa molemmilla pyörillä ajoa, mutta sillon ollaan menossa jo ihan väärään suuntaan.

Diagnostiikasta näkyy, että tämän tekee tosiaan laitteen oma äly kun pyörän symboli muuttuu. Pitäs keksiä mihinkä anturiin se päätöksensä perustaa kun sitä ei kerennyt pikasella vilkasulla saamaan selville.

Mielessä kävi, että voisko joko rajalangan signaali olla niin rajoilla että se aiheuttaa ongelmaa. Kai se on joku radio viriteltävä ~700kHz taajuudelle ja lähdettävä kiertämään rajalankaa läpi.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Täällä iskis wanhalle Worx WG794E leikkurille mysteerin päälle. Leikkaa oikein mukavasti, mutta siinä vaiheessa kun pitäs kotia osata niin rajalankaa pitkin ajaessa stoppaa randomilla vasemman pyörän ja alkaa kiertää rinkiä. Jossain vaiheessa jatkaa molemmilla pyörillä ajoa, mutta sillon ollaan menossa jo ihan väärään suuntaan.

Diagnostiikasta näkyy, että tämän tekee tosiaan laitteen oma äly kun pyörän symboli muuttuu. Pitäs keksiä mihinkä anturiin se päätöksensä perustaa kun sitä ei kerennyt pikasella vilkasulla saamaan selville.

Mielessä kävi, että voisko joko rajalangan signaali olla niin rajoilla että se aiheuttaa ongelmaa. Kai se on joku radio viriteltävä ~700kHz taajuudelle ja lähdettävä kiertämään rajalankaa läpi.

"Onko nurmikolla jotain pieniä monttuja vai minkälaisiin kohtiin se jää pyörimään?"
Pieniin monttuihin leikkuri ei jumiudu, mutta jos rajoituskaapeli on vedetty väärään suuntaan "saarekkeen" ympäri tai johdot on mennyt ristiin, jolloin signaali laukeaa. Jos vika ilmenee yksittäisillä alueilla, häiriö saattaa johtua metalliesineistä maassa esim. lujiteteräksestä!
Itselläni on kaksi kohtaa jossa vanha 2001 ostettu Moweri jäi" pyörimään. Komento *5#1# käynnisti toiminnon "silmukan haku" näin häiriötekijä löytyi, sai vaikka kaivaa häiriötekijän ylös! Uudessa AutoMowerissa ei ole esiintynyt metalliesineestä johtuvaa häiriötekijää.

Harkinnassa robottileikkurin hankinta, toki päältäajettava myös mittelössä edelleen mukana.

Saisiko täältä infoa ja suosituksia, mikä robotti olisi tarkoitukseen paras hinta-laatusuhteeltaan.

Leikattava alue n. 2000m², tasaista nurmea pääasiassa. Kuvassa näkyvä kaistale on kivetys, joka viettää n. 1,5m alaspäin. Pihassa runsaasti hedelmäpuita ja marjapensaita.

Kiitos vastauksista!

IMG_20200720_102514.jpg
IMG_20200720_102600.jpg
IMG_20200720_102539.jpg

pjr

Aktiivinen jäsen
Nyt tais alkaa mysteeri selviämään.. pari päivää toimi välissä moitteettomasti ja nyt tuli vika taas päälle. Jännä, että se tulee päälle vain takas telakkaan mentäessä, mutta ei sillon kun ollaan leikkaamassa. Toki voinee johtua myös jo parhaat päivänsä nähneestä akusta.

Diagnostiikasta selvisi, että vasemman pyörän metrit hyppää yhtäkkiä korkeaks(10-400m) ja leikkuri stoppaa ko. pyörän. Yrittää ilmeisesti "oikasta" leikkurin ja jää tästä syystä ajelemaan rinkiä. Kokeillaas ensin puhdistella liittimiä ja tyrkätä firmis uusiks sisään jos siellä on päässyt bitti vinoon.

1595343556412.png

kalanteri

Jäsen
308 Husse sai uuden akun 6+ vuoden ja 2800h jälkeen. Äkkiä lopahti sitten, keväällä leikkasi kuitenkin 1h ja latausta 1h. Sitten piti kokeilla myös Clas Ohlsonin halpisterijä (36kpl 14.90€) nyt toinen erä menossa, ei todellakaan vakuuta.

Back
Ylös Bottom