Itse otin ton alkamaan heinäkuun lopusta. Pääsee just tammikuun loppuun tuolla omalla kulutusvaikutuksella n. 3,2sentin kwh hintaan. Mielestäni ei paha, vaikka elokuussa maksaa todennäköisesti sen 4,93sent, kun ei saa kulutusvaikutusta pösän hinnan halpuuden ja tasaisuuden vuoksi. Elokuun sähkö on varmaan neljäs osa tammikuun kulutuksesta, et ei sillain haittaa.
Huhtikuussa 2025 oli näitä lainauksen ajatuksia, niin nyt Itse itselleni vastaten.
6kk 4,93c kulutusvaikutussopimus Väreellä loppui 28.1.2026, eli eilen.
Laitan tähän ensin paljonko voitin/hävisin pörssisähköön verrattuna. Ennakkoarvailuista huolimatta elokuussa voitin eniten pörssiä v2025, mutta kulutus oli pientä, niin tammikuu oli sitten se jättipotti sopimuskaudella, mitä osasin huhtikuussa jo ennustellakin.
Pörssisähkön keskihinta miinus minun sopimushinta eri kuukausina.
Elo 6,93 - 4,93=2,00c/kWh
Syys 5,25 - 4,93=0,32c/kWh
Loka 6,14 - 4,93=1,21c/kWh
Marras 6,02 - 4,93=1,09c/kWh
Joulu 4,51 - 4,93=−0,42c/kWh
Vajaa tammi 13,55 - 4,93=8,62c/kWh
Kulutustietoja sen verran, että tammikuussa tuohon 28. päivään asti 2551 kWh. Elokuu oli 861 kWh.
Sitten paljonko maksoin sähköstä eri kuukausina. Kulutusvaikutus ensin ilmoitettu ja sitten maksettu hinta.
Elo kv-3,29. 1,64c/kWh
Syys kv-2,61. 2,32c/kWh
Loka kv-2,50. 2,43c/kWh
Marras kv-1,31. 3,62c/kWh
Joulu kv-0,52. 4,41c/kWh
tammi kv-1,91. 3.02c/kWh
Kulutusvaikutus näyttää olevan parempi lämmityskauden ulkopuolella, jos pörssisähkön hinta ei ole matala. Sähköauto latautuu lähes joka yö, joka tämän selittää. Tammikuussa käytin polttopuita leivinuunissa loppukuun kovilla hinnoilla päivittäin ja lepuutin ilmavesilämpöpumppua kovimpien tuntien kohdalla. Ajoin myös yöaikaan lattiaa lämpöisenmäksi halvemmilla hinnoilla.
Miten jatko 29.1.2026 eteenpäin? Black friday tarjous Väreeltä 5,88c 24kk kulutusvaikutteisena. Tulevaisuus näyttää kaksijakoisena: Nollahinnat vähenet sähköpatojen takia, jolloin kulutusvaikutusta ei enää saa noin suureksi sähköautoa lataamalla. Toisaalta pörssisähkön keskihinta tämän takia nousee, joten on hiukan parempi mahdollisuus voittaa se joinakin kuukausina tällä uudella lähes sentin kalliimmalla 24kk sopimuksella.
Yhteenveto: Näen meidän kulutusptofiililla kv sopimuksen olevan paras ja se sisältää ”vakuutuksen” näitä tälläisiä tämän vuoden tammikuita vastaa, jos sattuu vielä kahden vuoden aikana samanlaisia vastaan tulemaan.