Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

fraatti

Vakionaama
Palautepisteet
60

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
56
Vs: Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Pari päivää nyt testaillut 'uutta' autoa ja todettava on että varovainen saa olla ettei kortti lähde kuivumaan :p tommoiseen pikkuautoon 3l diesel on kyllä 'turhan' iso kone ;D päästötkin kasvoi 35% että varmaan täytyy unohtaa Vihreät kun seuraavan kerran on äänestysuurnalla.
No, tulihan ne ohitusylinopeussakot vihdoin... 20 päiväsakkoa. Sen verran arvokasta puuhaa että taidan viisastua.
 
Palautepisteet
89
Viisastumisen välitön seuraus taitaa olla juuri nuo uudenmalliset kamerat, joilla voidaan edelleen täyttää sitä sakkobudjettia. Poliisien partiointi lienee jo muuttunut tappiolliseksi.

Ratkaisu voisi olla sakotuskäytäntöjen laajentaminen esim. pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin. Valot, heijastimet ja jarrut kuntoon, polvi ja kyynärsuojat pakollisiksi, valvontaa pyöräteille ja niiden risteyksiin ja entäs koiran kakat, tupakan tumpit, roskat ja juomatölkit. Eiköhän sitä sieltäkin 100 miljoonaa saisi kerättyä ja sillä voisi hoitaa parin miljardin lainan. Nythän sakotetaan vain käytännössä autoilijoiden ylinopeuksista ja erilaiset tekiset apukeinot umpeuttavat tämän tyystin pikkuhiljaa. Joka tapauksessa on keksittävä uusia keinoja.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Palautepisteet
8
Ratkaisu voisi olla sakotuskäytäntöjen laajentaminen esim. pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin.
Johan nuo ovat jo muutamaan kertaan yrittäneet haltijavastuun voimaansaattamista => pelkkä rek.kilven tunnistus riittäisi maksumääräyksen postittamiseen haltijalle ja se on sitten hänen murheensa etsiä se maksaja tuolle lapulle. Näin aut.valvontaan saataisiin myös mm. moottoripyörät ja varsinkin näin kauden alkajaisiksi kun heistä monet tuolla painavat kuin nuoret oriit kevätlaitumilla niin... ;D
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
80
Tuohonhan pitää vissiin jo kaasutella ihan reippaasti?
Taitaa riittää että ohittaa leveäkaista tiellä niin että on kolme rinnakkain (osittain vastaantulevien kaistalla) tai muuten liikenneturvallisuus vaarantuu ohitustilanteessa. Tai sitten on nopeutta mittattu vähintään 23 km/h nopeurajoituksen ylitse (esim. 80 km/h rajoitusalueella 103 km/h).

Mikähän tutka siellä on ollut mittaamassa ja onko mitattu liikkuvasta vastaantulevasta poliisiajoneuvosta?
 

tj86430

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
32
Tai sitten on nopeutta mittattu vähintään 23 km/h nopeurajoituksen ylitse (esim. 80 km/h rajoitusalueella 103 km/h).
Jokos tuosta tulee 20 päivää? Muistelen, että kun mennään rikesakkorajan yli (eli 21km/h), on sakko 12 päivää. Joko se 23:n kohdalla pomppaa 20:een? (Toki on aina mahdollista, että muistan väärin)

Liikenneturvallisuuden vaarantamiset (vaaralliset ohitukset jne) tietysti erikseen, mutta jos kyseessä sattui olemaan pelkkä ylinopeus....
 

fraatti

Vakionaama
Palautepisteet
60
Mulla on ollut takaraivossa että 40kmh yli niin korttia kuivaan ja 50 pääsee käräjille kun muuttuu törkeäksi liikenteenvaarantamiseksi.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
70
Mulla on ollut takaraivossa että 40kmh yli niin korttia kuivaan ja 50 pääsee käräjille kun muuttuu törkeäksi liikenteenvaarantamiseksi.
Ei ne ihan niin mekaanisia ole. Jos ajaa 105 keskellä kaupunkia niin varmaan saa sapiskaa.. minä heitin työkaverin yöllä kotiin enkä välittänyt jonkun tyhjän työmaantapaisen 50 kyltistä paluumatkalla kun se paikka oli jo toiseen suuntaan ajaessa katsottu. Perässä vaan sattui tulemaan tunnukseton pollisiauto.
 

fraatti

Vakionaama
Palautepisteet
60
Ei ne ihan niin mekaanisia ole. Jos ajaa 105 keskellä kaupunkia niin varmaan saa sapiskaa.. minä heitin työkaverin yöllä kotiin enkä välittänyt jonkun tyhjän työmaantapaisen 50 kyltistä paluumatkalla kun se paikka oli jo toiseen suuntaan ajaessa katsottu. Perässä vaan sattui tulemaan tunnukseton pollisiauto.
Juu kyllä se varmaan jollaintapaa ottaa kantaa myös liikenteenmäärään ja siihen mikä on rajoitus ko paikassa. Itse olen suhauttanut kaikki sakot maantiellä tai moottoritiellä.
 

pamppu

Vakionaama
Palautepisteet
53
Pari viikkoa sitten näin tapauksen kun selvästi päin honkia kuormattu perävaunu oli varmaan ottanut ohjat ja yhdistelmä pöheikköön. Sitten vähän myöhemmin nenäni edestä napattiin kärrynvetäjä sivuun kun molemmat ajettiin satasta satasen alueella.

Jäin siinä vähän miettimään, että mitenköhän näissä määritellään törkeyksiä yms. asteita kun ylitetään ajoneuvokohtainen tai yhdistelmäkohtainen nopeusrajoitus, mutta ei tien nopeusrajoitusta ja toisaalta että otetaanko siinä vaara-asteena huomioon että millaista vaunua vedetään, esimerkiksi hyvin vakaasti kulkevaa telilavettia vai jotain takapainoista pomppulautaa.

Nythän säädökset on minusta menossa väärään suuntaan kun on puhuttu että noiden kevyiden pomppijoiden nopeutta nostettaisiin, kun tosielämässä iso tukeva pitkä jarrullinen lavetti on kuitenkin selvästi turvallisempi vetää, vetoautossa sen huomaa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Palautepisteet
8
Nythän säädökset on minusta menossa väärään suuntaan kun on puhuttu että noiden kevyiden pomppijoiden nopeutta nostettaisiin, kun tosielämässä iso tukeva pitkä jarrullinen lavetti on kuitenkin selvästi turvallisempi vetää, vetoautossa sen huomaa.
No näinhän se nyt vaan menee, jarrutonta nyytti-palloa saa kohta vetää kesäslikseillä talven lumipuurossa 100km/h, mutta asianmukaisin talvitenkain varustettua jarrullista teli-vaunua ei :hmm:
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
70
Pari viikkoa sitten näin tapauksen kun selvästi päin honkia kuormattu perävaunu oli varmaan ottanut ohjat ja yhdistelmä pöheikköön. Sitten vähän myöhemmin nenäni edestä napattiin kärrynvetäjä sivuun kun molemmat ajettiin satasta satasen alueella.

Jäin siinä vähän miettimään, että mitenköhän näissä määritellään törkeyksiä yms. asteita kun ylitetään ajoneuvokohtainen tai yhdistelmäkohtainen nopeusrajoitus, mutta ei tien nopeusrajoitusta ja toisaalta että otetaanko siinä vaara-asteena huomioon että millaista vaunua vedetään, esimerkiksi hyvin vakaasti kulkevaa telilavettia vai jotain takapainoista pomppulautaa.

Nythän säädökset on minusta menossa väärään suuntaan kun on puhuttu että noiden kevyiden pomppijoiden nopeutta nostettaisiin, kun tosielämässä iso tukeva pitkä jarrullinen lavetti on kuitenkin selvästi turvallisempi vetää, vetoautossa sen huomaa.
Ehkä niille kärryille voisi myös laittaa jotain vaatimuksia. Tuo minun oma kärryni ei pompi eikä heijaa. Lehtijouset ja kunnon iskarit - mutta huoltsikalta lainatut tulevat tosiaan ilmassa puolet matkasta.
 

Hempuli

Jäsen
Palautepisteet
2
Tuo minun oma kärryni ei pompi eikä heijaa. Lehtijouset ja kunnon iskarit - mutta huoltsikalta lainatut tulevat tosiaan ilmassa puolet matkasta.
Lehtijouset toimii hyvin tyhjälläkin kopalla. Kumipuslat toimivat vasta kun kärryssä on punttia oman empiirisen kokemuksen mukaan. Vaimon jarrullisessa yhden akselin kärryssä on kumipuslat ja omapaino 650 kg ja kokonaispaino 1400 kg. Tulee perässä tasaisesti, kuten edellinenkin vastaava. Muutamia kaksiakselisia jarrullisia kärryjä 1500-2000 kg kokoluokassa olen joutunut vetämään ja ihan samanlaisista toinen nypyttää ja toinen ei. Vieläkään en ole keksinyt, ovatko ne kärryn vai yhdistelmän ominaisuuksia. Osa vaan toimii hyvin ja osassa on jotain sanomista.
 
Ylös Bottom