Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

Mikkolan

Vakionaama
Testasin tänään että GPS näytti systemaattisesti 6km/h vähemmän kuin auton digitaalinen mittari vakionopeussäädin päällä. Testasin vauhdit 80km/h, 90km/h, 100km/h, 110km/h ja 120km/h.

Mittari on siis tarkka sinänsä, mutta tarkoituksella säädetty tuon verran yli (nykyisillä rinkuloilla).
Lienee noissa navigaattoreissakin laatueroja. Oma garmin näytti vaihtelevia nopeuksia vaikka olin ajavinani aika tasaisesti 135 kmh. Etenkin siis suuremmilla nopeuksilla mutta pientä heittoa myös 80 alueella.
Vanhemmissa autoissa virhe ei usein ole edes lineaarinen.
Kohtuu hyvin olen pärjännyt lisäämällä 10 kmh sallittuun nopeuteen.

tj86430

Vakionaama
GPS:kin tuntuu näyttävän tuon nopeuden yleensä vain tasosiirtymänä, ilman kolmatta ulottuvuutta, korkeutta :hmm:

Eli kun tiedetään että olit tasolla pisteessä X1,Y1 ajan hetkellä Z1 ja vastaavasti pisteessä X2,Y2 ajan hetkellä Z2, niin se siirtymänopeushan näiden välillä on aika helppo laskea. Näytenopeus noissa on luokkaa puolesta sekunnista sekuntiin, niin sen nop.näytön päivityskin on usein aika riittävä eikä nuo siirtymät kerkiä kovin pitkiä olemaan = tarkkuus on yleensä ihan käyttökelpoinen. Vaan jos matkalle osuikin kovin jyrkkää ylä/alamäkeä, niin vaikka kuinka se nopeus auton mittarin mukaan olisikin vakio, niin GPS silti näyttää hetkellisesti pikkasen pienempää nopeutta :confused:

Kuinka jyrkkä mäen pitäisi olla, että ero olisi esim yli 1%? (voin toki laskea tämän itsekin myöhemmin kun aikaa on, mutta jos sinulla/jollain muulla on vastaus valmiina). Suomessa onneksi (varsinkin pääteillä) jyrkät mäet ovat sangen harvinaisia.

Onko tuo kuinka varma tieto, että GPS laskee nopeuden "yleensä" tasosiirtymänä?

Mikki

Hyperaktiivi
Lienee noissa navigaattoreissakin laatueroja.
Kohtuu hyvin olen pärjännyt lisäämällä 10 kmh sallittuun nopeuteen.

iPhoneen ladatulla sovelluksella mittasin. Lie sitten kuinka tarkka mutta ihan uskottavat luvut.

Säädän kanssa aina +10kmh yli rajoituksen kun vakkarilla ajan. No motareilla +20 kun ne rajoitukset on typerän alhaiset.

Hempuli

Töllintunaaja
Onko tuo kuinka varma tieto, että GPS laskee nopeuden "yleensä" tasosiirtymänä?

Toinen tekniikka on perustuu Doppler-ilmiöön. En osaa sanoa, kumpaa käytetään enemmän tai onko tekniikoiden yhdistelmä yleisin tapa.
Edit: Doppler siis ajoneuvon ja usean eri satelliitin välillä.

kotte

Hyperaktiivi
GPS hiukan huojuu ja mutkaisella osuudella yleensä antaa liian alhaisen lukeman (GPS tavallaan etenee pitkin murtoviivaa). On periaatteessa sama, ovatko mutkat vaaka- tai pystysuuntaan. Sanoisin kylläkin, että navigaattori on susi, jos GPS näyttää väärin aivan suoralla tieosuudella suoraan ajettaessa. Suomessa ei ole niin pitkiä nousevia/laskevia tieosuuksia, että tuolla olisi merkitystä, kunhan tieosuus on suora.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kuinka jyrkkä mäen pitäisi olla, että ero olisi esim yli 1%?

142 m kilometrin vaakasiirtymälle eli melkoista tunturin kuvetta pitäisi olla.
Jos tie nousee 50 m kilometrin matkalla, mikä voisi olla jo yleisempi tapaus, virhe on rapiat 0,1 %

Ainakin itselläni Tom Tom näyttää kyllä varsin vakio nopeutta myös mutkaisella tiellä. Vakkari pitää nopeuden käytännössä 1 km/h tarkkuudella ellei ole suuria mäkiä ja en ole huomannut koskaan, että vaakasuorien mutkien takia nopeusnäyttö vaihtelisi. Se varmaan kuitenkin laskee kuljetun matkan sen verran pienissä pätkissä, että tie ei ehdi tehdä mainittavaa mutkaa integrointivälillä. Mutkatkin ilmestyvät kuvaruutuun ihan mutkan näköisinä joten ehkä se ohjelma jopa ymmärtää, että on kaarre. Eihän tuo ole varmaan vaikea korjata ohjelmallisesti, jos GPS ei itse tahdissa pysyisi.

kotte

Hyperaktiivi
Ainakin itselläni Tom Tom näyttää kyllä varsin vakio nopeutta myös mutkaisella tiellä. Vakkari pitää nopeuden käytännössä 1 km/h tarkkuudella ellei ole suuria mäkiä ja en ole huomannut koskaan, että vaakasuorien mutkien takia nopeusnäyttö vaihtelisi. Se varmaan kuitenkin laskee kuljetun matkan sen verran pienissä pätkissä, että tie ei ehdi tehdä mainittavaa mutkaa integrointivälillä. Mutkatkin ilmestyvät kuvaruutuun ihan mutkan näköisinä joten ehkä se ohjelma jopa ymmärtää, että on kaarre. Eihän tuo ole varmaan vaikea korjata ohjelmallisesti, jos GPS ei itse tahdissa pysyisi.
Autonavigaattorit luultavasti laskevat matkan pitkin tietä ja sisältyisiköhän niiden tiedataan jopa tiesegmentin solmupisteiden välimatka (siis mittanauhan tarkkuudella geodatasta laskettuna)? Laite sitten vain interpoloi nopeutta aikaleimojen sekä mitatun paikan ja tiesegmentin parhaan sovitustuloksen perusteella. Maasto- ja meri-GPS-laitteilla tai peruspuhelimilla (ilman navigointisovellusta) ei ole vastaavia etuja puolellaan.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tuo navin nopeuden selvittäminen on jotenkin hyvin tarkkaa ja toistettavaa. Kun tasaisella tiellä ajaa vakkarin kanssa, se voi näyttää pitkät ajat juuri jämptisti samaa lukemaa. Reagoi kuitenkin ihmeen nopeasti, kun kaasun löysää. Täytyisi joskus ihan katsoa, kuinka pitkä tuo viive on mutta jotenkin näppituntumalta sanoisin, että kiihdytettäessä ja jarrutettaessa kyse on korkeintaan vain muutamasta sekunnista.

Kyllä GPS laitteen pitäisi näyttää varsin oikein. Jos laite pystyy näyttämään sijainnin oikein, näyttä se kohtuullisella varmuudella nyös nopeuden oikein. Kaikkihan perustuu laskentaan, joka ei nyt pitäisi olla ongelma nykyisillä laitteilla.
Hankkikaa tuulilasinäyttö. Itsellä on sellainen joka ottaa tiedon OBD liittimestä. sen voi myös trimmata näyttämään oikein, jos esim rengaskoko vaihtuu. On myös olemassa sellaisia jotka perustuvat GPS tietoon.
Maksoi Kiinasta tilattuna alle 40€. Eipä ole tullut sakkoja sen jälkeen, ollut käytössä jo useamman vuoden.
Lisäksi laite opettaa pitämään nopeuden rajoissa. se kun on aina katseessa mukana. Lisää turvallisuuttakin, kun ei aina tarvitse etsiä katseellan muita mittareita. No tämä viesti on sellaisille jotka haluisivat ajaa rajoituksien mukaan.
Tarkka näyttö antaa myös mahdollisuuden ajaa pientä ylinopeutta, sellaista ettei siitä seuraa rangaistusta.

tj86430

Vakionaama
Hankkikaa tuulilasinäyttö. Itsellä on sellainen joka ottaa tiedon OBD liittimestä. sen voi myös trimmata näyttämään oikein, jos esim rengaskoko vaihtuu. On myös olemassa sellaisia jotka perustuvat GPS tietoon.
Maksoi Kiinasta tilattuna alle 40€. Eipä ole tullut sakkoja sen jälkeen, ollut käytössä jo useamman vuoden.
Lisäksi laite opettaa pitämään nopeuden rajoissa. se kun on aina katseessa mukana. Lisää turvallisuuttakin, kun ei aina tarvitse etsiä katseellan muita mittareita. No tämä viesti on sellaisille jotka haluisivat ajaa rajoituksien mukaan.
Tarkka näyttö antaa myös mahdollisuuden ajaa pientä ylinopeutta, sellaista ettei siitä seuraa rangaistusta.
Minulle on toistaiseksi riittänyt auton oma mittari, joka näyttää varsin luotettavasti 3km/h liikaa (osaan auttavasti sekä ynnä- että poislaskua, joten saan tuon ihan päässäni muutettua todelliseksi nopeudeksi). Katsotaan sitten kun seuraava auto lokakuussa tulee, onko siinä yhtä hyvä mittari (toivottavasti on, kun on 8v uudempikin)

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
E-säännöissä määritellään aika tarkkaan, millainen nopeusmittarin virhe on pakollinen

Siinäpä se ongelman ydin onkin. Renkaita on yleensä useampi virallinen koko ja alle saa mahtumaan myös suurempia ilmeisesti ihan laillisesti. Ei voi edes tehdä mittaria, joka näyttäisi oikein, kun se ei saa koskaan näyttää liian vähän. Harmi kun noihin ei tehdä edes tuunausnuppia, jossa voisi olla "tehdasasetus" vaadittuine virheineen yhtenä optiona. Koska mittarit ovat nykyään pohjimmiltaan digitaalisia, ei olisi mikään ongelma tehdä säätöruuvia, millä näyttämän voisi asettaa juuri oikeaksi edes jonkin haarukan sisällä. Tosin tämäkään ei nyt ihan nyky mittapuun oikein auta, kun ei neulaa voi silmällä lukea riittävällä tarkkuudella. Mielellään laittaa navin päälle ja katsoo siitä että osaa laittaa just oikein niin ei ole tien tukkona eikä turhaan räpsy.

kotte

Hyperaktiivi
Ei olisi kauhean vaikeaa laittaa auton mittaria kalibroimaan itseään Galileon, GPS:n tms. perusteella. Nykyisin on autoissa kaikenlaisia paikantavia hätäpuhelimia vakiovarusteina, joten lähinnä kyse on softasta ja määräyksistä. Taitaa moisessa olla jotakin sellaistakin takana, että ihmiset nyt ovat vain tottuneet joka paikassa ajamaan niin, että mittari näyttää ainakin hiukan yli sallitun nopeuden, jos nopeusrajoituksista yleensä välittää ja vaadittu mittarivirhe on osa samaa "inflaatiota".

tj86430

Vakionaama
Ei olisi kauhean vaikeaa laittaa auton mittaria kalibroimaan itseään Galileon, GPS:n tms. perusteella.
Minulla on sellainen käsitys, että joissain autoissa näin tehdäänkin (ja lisätään muutaman kilsan virhe varmuuden vuoksi). Voin toki olla väärässäkin.

Kyllä nyt mittarin pitäisi näyttää oikein. Mikä äly siinä on että tehdään tahallaan virhe? Juuri tämä seikka on varmaankin ajan mittaan tehnyt sen asenteen että pitää sitten ajaa ylinopeutta (mittarin mukaan) varmuuden vuoksi. Kuka enemmän toinen vähemmän.
Juuri GPS on se joka kertoo oikean nopeuden renkaista yms. riippumatta. Itse joskus verrannut GPS:n näyttämää teiden varrella oleviin mittaustauluihin. Näyttämä on yleensä ollut niin että taulu näyttää 1km/h enemmän kuin GPS. Onko siinäkin tehty pieni tahallinen virhe?
Onko kellään kokemusta sellaisista autoista jotka lukevat liikennemerkit, ja vakionopeus on sitten sen mukaan? Onko niissäkin tehty tahallinen virhe, että toiminta pitää ottaa pois päältä, jotta voi ajaa tarkkaan sallittua nopeutta.

Vanha sanonta. Siinä tarvitaan mieheltä rehellisyyttä kun joutuu myymään kuminauhaa metrimitalla..

No hieman asiasta toiseen. Tästä voisi tehdä vaikka oman ketjun.
Sähkön laskutus tehdään nykyään 2 desimaalin tarkkuudella. Ihmettelen voiko mittaus olla niin tarkka? Kuluttajan mittari ei näytä desimaaleja.
Asian tekee hämäräksi se että laskussa ei näy kuluttajan mittarin edellistä eikä loppulukemaa.
Toisin sanoen laskun tarkistaminen on mahdotonta. Olen usein lukenut mittarin kuukauden viimeisenä päivänä klo. 24h.
Tehnyt siitä sitten exel taulukon.
Laskutus ei koskaan täsmää. Aika usein lasku poikkeaa omasta lukemasta 5-10 kWh.
Lisäksi olen huomannut että yösähkönä käytetty on laskussa siirtynyt päiväsähkön puolelle. Asiasta on turha huomauttaa jakelu tai myyjä yhtiölle. Yritin kerran. Oli silloin kun Caruna muuttui jakelijaksi. Virhe oli kokonaisuudessaan suuri, yli 200kWh. Selityksiä riitti. Asia oli pitänyt riitauttaa jossain kuluttaja ratkaisussa. En viitsinyt, jäi siihen.
Kuluttajansuoja toteutuisi jos laskussa olisi vanha ja uusi mittarin lukema näkyvissä. Niin päivä ja yösähkön osalta. Silloin kokonaisuus pysyisi hallinnassa. Ei tarvitsisi niitä desimaaleja.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Savon voima laskuttaa täysiä kWh ja NGE sadasosan tarkkuudella. Itse olen ihmetellyt että siirto- ja energialaskulla ei ole aina täsmälleen samat lukemat. Yleensä on vain tuo normaali pyöristysero mutta joskus on eroa 1 kWh ja vähän ylikin? Vähän liian pieniin menee lähteä tuon perään kyselemään.

Muutenhan tuota ei ole vuosiin huomannut mutta kun nyt olen yrittänyt pitää kirjaa spot hintojen toteutumasta niin NGE:n laskun loppusumma ei täsmää jos käyttää siirtolaskun kulutusta.

tj86430

Vakionaama
Sähköyhtiön mittaus ja laskutus on kolmen desimaalin tarkkuudella, seurantapalvelut näyttää kahden desimaalin tarkkuudella (näin ainakin Loisteella, mistä kerran kysyin). Itse en ole koskaan törmännyt tilanteeseen, että myyjän ja siirtäjän laskut eivät täsmäisi.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Onko kellään kokemusta sellaisista autoista jotka lukevat liikennemerkit, ja vakionopeus on sitten sen mukaan? Onko niissäkin tehty tahallinen virhe, että toiminta pitää ottaa pois päältä, jotta voi ajaa tarkkaan sallittua nopeutta.
Ei kai yhdessäkään autossa ainakaan nop.rajoituksen nosto mene sellaisenaan kaasupolkimeen, sillä niin paljon on kokemusta tuosta lukijasta kuinka se bongaa esim. Hki keskustassakin vaikka viereisellä kaistalla ajavan bussin perästä 100km/h lätkän niin nätisti o_O

Tosin keskustassahan aika harva nyt vakkarilla ajaakaan, mutta sama ongelma sitä on muillakin monikaistaisilla teillä, vaikkapa 60...80km/h alueilla :hmm:

Tultiin juuri tien päältä. 60km/h alueella välähti kamera. Tuulilasinäytön mukaan olin sovittanut nopeuden jo ajoissa 60km/h. Vaimo vieressä totesi että nyt tuli sakko. Autossani on myös kojelautakamera jossa oma GPS. Se näyttää kaiken, ajan, nopeuden, koordinaatit jopa kartan lisäikkunassa.
Kotiin tultuani laitoin kameran kiinni tietsikkaan. Video näyttti täsmälleen 60km/h.
Tarkasti ruuru ruudulta selatessa selvisi että kamera välähti edellä ajavalle autolle. No on ainakin todiste olemassa, mitenkähän tuo mahtaisi päteä jos sakkolappu tulisi postista?

Telehell

Aktiivinen jäsen
Milloinkahan alkavat laskuttaa noista lähetetyistä huomautuksista. Eilen tuli jo 8 kappale tälle vuodelle. Ajelen vakkarilla aina rajoituksen yli todellista +3-5km/h. Siinäpähän räiskivät, kerta haluavat itseään työllistää.

tj86430

Vakionaama
Jostain syystä minulle ei ole enää aikoihin lähetetty huomautuksia, vaikka käytännössä jokaisella pidemmällä reissulla välähtää keskimäärin kerran (todellinen nopeus 4-7km/h yli, varmuusvähennyksen jälkeen 1-4 km/h yli)

VesA

In Memoriam
Jostain syystä minulle ei ole enää aikoihin lähetetty huomautuksia, vaikka käytännössä jokaisella pidemmällä reissulla välähtää keskimäärin kerran (todellinen nopeus 4-7km/h yli, varmuusvähennyksen jälkeen 1-4 km/h yli)

Veikkaanpa että kuvien prosessointi vaan vaihtelee. Uudet tolpat ja pakut varmaan on paremmin integroitu huomautusautomaattiin, lappu lähtee käsin koskematta, vanhat tolpat taitavat edelleen olla paljolti käsityön varassa ja niissä varmaan priorisoidaan sakkonopeudet käsitelyyn ennen huomautuksia jos kaikkia ei ehditä katsella.

fraatti

Hyperaktiivi

Pitäisiköhän sitä itsekin alkaa viihdyttämään itseään ja alkaa tilailemaan noita huomautuksia. Eikös +7km/h ollut se ensimmäinen mistä tulee jo sakko?

Lappanen

Hyperaktiivi
Omaan kulkineeseen olen valinnut niin isot renkaat (halkaisijaltaan) kuin vain mahtuu ja kesänakeilla mittarivirhe 0 km/h ja talvinakeilla +1 km/h. Tsekattu tomtomista, tienvarsinopeusnäytöistä ja useasta kameratolpasta. Säädän tomtomin avulla nopeuden tarkasti +8 km/h yli rajoituksen ja ajelen vakkarilla sitten rauhassa ohi tolppien ja poliisiautojen. Aina välähtää jos tolpassa kamera, mutta vain kerran tullut huomautus kotiin asti. Tuossa tapauksessa alamäki kiihdytti vauhtia sen verran että lähestyivät sitten ihan kirjeitse :)

Taustapeilistä hauska aina seurata kuinka puskurissaroikkujat tekevät hätäjarrutuksia tolppien kohdalla ja sitten taas hanaa että pääsee taas mun puskuriin kiinni kärkkymään ohituspaikkaa ja jumittamaan mun tasaista menoa sitten kun ohi pääsevät..

VesA

In Memoriam
Varmaan rullaamalla säästäisi, mutta kyllä tuon sähköauton kanssa on tässä mielessä melko kätevää kun vakkarin nopeus pysyy pinnanmuodoista riippumatta.

Harrastelija

Vakionaama
Itsellä päästää pari km/h yli säädetyn ennen kuin alkaa jarruttamaan. Jos kovin hilkulle on säädetty niin saattaa kamera räpsähtää sakon kanssa.

kotte

Hyperaktiivi
Kyllä mersu ainkin jarruuttaa alamäessä ja vakkarinopeus on tasainen.
Perusvolkkareissakin ainakin DSG vaihtaa pienemmälle ja nostaa akun latausjännitettä alamäessä, jotta nopeus pysyisi tavoitteessa kunnon alamäessä. Ääritilanteessa vakkari jopa jarruttaa itse tarpeellisessa määrin, jollei nopeus muuten pysy (jyrkässä alamäessä ja hiljaisessa vauhdissa) samoin, jos edelläoleva jarruttaa tai jopa pysähtyy.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ääritilanteessa vakkari jopa jarruttaa itse tarpeellisessa määrin, jollei nopeus muuten pysy (jyrkässä alamäessä ja hiljaisessa vauhdissa) samoin, jos edelläoleva jarruttaa tai jopa pysähtyy.

Kuinka hyvin nämä peräänajon estojärestelmät toimivat käytännössä? Itselläni on kalusto ollut sen verran iäkästä ettei ole oikein omakohtaisia kokemuksia.

Lappanen

Hyperaktiivi
Hienosti kyllä isän auton adaptiivinen vakkari jarrutti 90 > 40 kun ohitin pyöräilijän maantiellä.. Takana tulevakin onneksi osasi jarruttaa..

Itse suosin autoja, joita ajetaan itse eikä tietokone osallistu kuin moottorin toiminnan ohjaamiseen.

VesA

In Memoriam
Hienosti kyllä isän auton adaptiivinen vakkari jarrutti 90 > 40 kun ohitin pyöräilijän maantiellä.. Takana tulevakin onneksi osasi jarruttaa..

Itse suosin autoja, joita ajetaan itse eikä tietokone osallistu kuin moottorin toiminnan ohjaamiseen.

joo .. ainakin e-mersut ovat jarrutelleet syystä tai syyttä jo vaikka kuinka kauan. Taksikuskit ovat avautuneet asiasta, oli liitinvikoja. Niissä oli varsinkin alkuvuosina varmaan virheitä korjaamaton väylä - varmaan joku Boschin tekele. Sekoilevista väylistä sai mainetta muutama muukin merkki 15-20v sitten - samoja alihankkijoita kun käyttävät. Nykyinen työmatka-auto hokee ämyreiden kautta 'huomio' - kun nopeusrajoitus muuttuu, kun ajaa hiukankin ylinopeutta ja ilmeisesti jostain muustakin syystä. Pitää joku päivä tutkia millä sen hiljentää - tai ainakin vaihtaa se sanomaan Achtung! Ainoa ajamiseen aktiivisesti sekaantuva varuste on jonkinlainen automaattijarrutus jos jotain on edessä.

pamppu

Hyperaktiivi
Kaksi kertaa on sekaantunut ajamiseen. Toisen kerran olis voinu ehkä ihan oikeasti kolahtaakin, katoin just viereistä kaihtaa ja meinasin pyyhältää viereiselle kaistalle, mutta ennenku ehdin, oma kaista pysäs kuin seinään yllättäen samalla ku katoin taakseni.

Toisen kerran se oli sitä mieltä että parkkiruudun edessä oleva ruusupuska tai mikälie käyttäytyi vissiin uhkaavasti. Omasta mielestäni vauhdikkaassa ruutuun ajossa ei olliut vikaa :) Eli tilanne 1-1. Ehkä joku pieni häiriö on siedettävä, jos se joskus pelastaa pellin vääntymisen, tai peräti jonkun hengen.

Lappanen

Hyperaktiivi
Oma mutu on, että nuo auton omat systeemit aiheuttavat jossain vaiheessa sen, että kuski ajelee ajatuksella "kyllä se auto sitten jarruttaa tai korjaa..". Eli kuski ei oikeasti olekkaan kuski, eikä ajotaito tuolleen avustettuna ainakaan parane. Lisäksi tilannenopeudet kasvaa sitä mukaa kuin järjestelmät autoissa kehittyy, uudella autolla voi lumiseen mutkaan ajaa tyyliin tuplavauhtia karvalakkiladaan verrattuna kun ajonvakautus pitää luistot kurissa. Mutta sitten kun ei enää pidäkkään, niin mennään karvalakkimalliin verrattuna metsäänkin tuplavauhtia. Onneksi kolariturvallisuuskin on tuon takia otettu huomioon hyvin uusissa autoissa ;)

Telehell

Aktiivinen jäsen
Ite kyllä tykästynyt adaptiiviseen vakkariin, auto kiihdyttää ja jarruttaa edellä ajavan mukaan. Ei tartte jatkuvasti painella jarrua ja vakkaria taas päälle.

Back
Ylös Bottom