Sakkoja sakkoja sakkoja lisää sakkoja...

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Kyllähän tuon as.vaununkin vedossa huomaa, kuinka paljon keposemmin se boxi tuntuu perässä tulevan 90 kuin 80 mittarissa. Jotenkin vain tuohon 80 ei tahdo oikein löytyä sitä "oikeaa" vaihdetta, joka ei tasaisella huutaisi ja jaksaisi myös mäkeä vetää edes jollain tapaa ylös.

In-Vertti

Jäsen
Tohon on helppo ratkaisu, riittävästi massaa ja tehoa veturissa sekä automaagiloota. Amaroksissa ei 3000kg kärry ”tunnu missään”, jyrkässä ylämäessä huomaa(kuulee) kun aski tiputtaa 4:lle ja kierrokset hyppää 80 vauhdissa hetkeksi sinne 4000rmp.
Tasamaalla ja loivemmissa mäissä vaihtelee 6-8 välityksiä, jota ei huomaa kun mittarista katsomalla.

Lappanen

Hyperaktiivi
Mulla 5 lovinen automaatti, 80 nopeus on ikävä kun turbiinin lukituskytkin ei oikein tahdo vielä pysyä päällä ja sitten joko luistattaa tai vaihtaa pienemmälle pienessäkin ylämäessä ja saattaa jumpata tuota sykliä ärsyttävästi. Tasamaalla jaksaa mennä vielä lukko päällä. No 85 todellista yleensä ajelen 80 alueella niin on just hyvä eikä tolpatkaan värähdä vielä tuolla nopeudella. Kulutus on pienintä juuri tuossa nopeudessa kun turbiini pysyy lukittuna myös ylämäet.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
No 85 todellista yleensä ajelen 80 alueella niin on just hyvä eikä tolpatkaan värähdä vielä tuolla nopeudella.
Olikohan se 83 se raja mutta ne tekee jonkin vähennyksen kun mittalaitteet eivät ole aivan tarkkoja. Kannattaa kuitenkin huomata, että se mittausepävarmuuden vähennys koskee sitä mittaustulosta ja mittaustulos voi olla myös hajonta-alueensa ylärajalla, jollon se sitten voi sen vähennyksen jälkeen olla itse asiassa varsin tarkasti oikea ja 85 tuloksella varmasti postia on tulossa.

Lappanen

Hyperaktiivi
Olikohan se 83 se raja mutta ne tekee jonkin vähennyksen kun mittalaitteet eivät ole aivan tarkkoja. Kannattaa kuitenkin huomata, että se mittausepävarmuuden vähennys koskee sitä mittaustulosta ja mittaustulos voi olla myös hajonta-alueensa ylärajalla, jollon se sitten voi sen vähennyksen jälkeen olla itse asiassa varsin tarkasti oikea ja 85 tuloksella varmasti postia on tulossa.
En tiedä onko muuttunut, mutta mielestäni on niin että 6 tai 7 ylitys menee vielä "läpi". Tuosta se 3 (?) vähennystä mittaustarkkuuden takia.

On tuota tullut testattua, mulla mittarivirhe +-0 ja 7 ylitys ei ole kameraa väläyttänyt. Isompaa ylitystä en ole viitsinyt kokeilla. No yksi yliherkkä kamera Jyväskylän tienoilla aikoinaan oli, se väläytti jostain 4 ylityksestä jo aina, mutta ikinä ei lappua tullut kotiin. Useamman kerran kokeilin. Sittemmin senkin herkkyytä on säädetty vähemmän herkäksi eikä enää väläyttele.

tj86430

Vakionaama
Suomessa saa ajaa +6 varmuusvähennyksen (3) jälkeen. Oma mittari kun näyttää +3, niin mittarinopeus +12 on vielä ok (tosin itse ei tarvitse käytänössä Suomen kameroista välittää kun Suomi ei tietääkseni edelleenkään lähetä sakkoja ulkomaille)

Täälläpäin ei varmuusvähennyksen (Luxissa +3 ja Ranskassa +5) jälkeen saa olla yhtään yli. Pari päivää sitten tuli lappu Ranskasta, olivat mitanneet +6, varmuusvähennyksen jälkeen +1, 45 euroa kiitos. Saksassakin antavat sakon ihan pienistäkin ylityksistä, mutta pienimmät olivat ainakin ennen tyyliin 10 euroa, tosin muistelen lukeneeni että niitäkin on nostettu. Belgiassa en ole vielä saanut sakkoja, joku kertoi, että siellä ovat muita seutukunnan maita kovempia.

e: netin mukaan Saksassa nykyään +10 (varmuusvähennyksen +3 jälkeen) asti taajama-alueella 30€ ja ulkopuolella 20€

HelaKammo

Vakionaama
Itseä ahdisti viime viikolla joku mystinen Skoda, harmaa, sporttinen, tummat lasit. Veti motarin rampin jälkeen 60 aluella ihan puskuriin. Ihan perus Leaf, jolla ajoin, niin roikkui sen 5 km siten, että ei edes etuvaloja näkynyt. Liittymässä käänyin ja veti edelleen puskurissa kiinni samaan suuntaan. Lopulta punaisissa valoissa pisti siniset vilkut päälle ja vaihtoikin suoraan menevälle kaistalle, suoraan menevät veti jarrua! Uskomaton episodi, eikä ensimmäinen poliisilta.

Kyllä tuo oli sellainen poliisin provokaatio, että moni olisi painanut kaasua, todella törkeää.

Tifo

Vakionaama
Itseä ahdisti viime viikolla joku mystinen Skoda, harmaa, sporttinen, tummat lasit. Veti motarin rampin jälkeen 60 aluella ihan puskuriin. Ihan perus Leaf, jolla ajoin, niin roikkui sen 5 km siten, että ei edes etuvaloja näkynyt. Liittymässä käänyin ja veti edelleen puskurissa kiinni samaan suuntaan. Lopulta punaisissa valoissa pisti siniset vilkut päälle ja vaihtoikin suoraan menevälle kaistalle, suoraan menevät veti jarrua! Uskomaton episodi, eikä ensimmäinen poliisilta.

Kyllä tuo oli sellainen poliisin provokaatio, että moni olisi painanut kaasua, todella törkeää.

Tää kikka ei ehkä auta poliisiautoon mutta kerran motarin ohituskaistalla ohitin toista autoa kun puskuriin tuli kiireinen kaveri. Siirryin ohituskaistan oikeaan reunaan ja avasin kuskin ikkunan, josta kädellä huiskutin että tule vaan jos on niin kiire. Kaverin kiire loppui siihen ja tuli pieni turvavälikin. Ei ehkä tehoa kaikkiin sekopäihin.

In-Vertti

Jäsen

Jos mulla joku tulee liian lähelle roikkumaan, varoitan ensin vilauttamalla jarruvaloja ja jos ei tehoa, teen tiukan jarrutuksen ja suoritan napakan väistöliikkeen ”etten aja siilin päälle”. Viimeistään sitten tulee välimatkaa roikkujalla. Ihan sama jos on porsliini tai ei…

Ulkomailta mulle ei ainakaan yhtään ole perille vielä tullut, tosin ylitykset on ollut yleensä hyvin maltillisia, luokkaa ai s@@tana tuos on kamera ja liinat kiinni.
Saksassa porsliinit ovatkin varsin luovia ja kekseliäitä irtokameroidensa kanssa. Nykysin onneksi senverran laiskoja että se kulkuväline on kuitenkin kohtuullisen näkyvällä paikalla, vaikka mittaava/kuvaava irtoyksikkö on laitettu hyvin piiloon.
Baltiassa, tsekki, puola joka ”kelikamera” mittaa ja kuvaa ja tutkii motaritarrat yms tuulilasista, tarkkana saa kulkiessa olla. Enemmän tulee seurattua kameroita kun liikennettä, liekö se sitten sitä liikenneturvaa vai?

HiTec

Miksi ihmeessä se perässätulija ahdistaa? Ei siis että miksi se siellä roikkuu vaan lähinnä miksi itse hermoilet jos joku roikkuu persuuksissa. Se on sen takana tulijan henk.koht. ongelma noudattaa lakia ja pitää riittävää väliä edellä ajavaan. Ja jos se 1m on hänen mielestään riittävä, niin sitten on, ei ole meikäläisen asia siihen yrittää puuttua. Itse huolehdin vain omasta ajamisestani ja jos takanatulijaa ei esim. tikkarinopeus miellytä, niin omapahan on murheensa, ei hän ainakaan puskemalla meikäläiseen lisää saa vauhtia, ei ole isot rekatkaan saaneet vaikka prätkällä olenkin liikkeellä, niin miksi ihmeessä mikään ajoneuvojen koossa mitattuna tasa-arvoisempikaan saisi :hattu:

Jos se takana roikkuja sitten yllättäen tarjoileekin sinistä/punaista merkkivaloa, onkin homma kokonaan toinen ja alkaa itsekin jo kiinnostamaan ihan toisella tapaa. Jos olen prätkällä liikkeellä ja tilanteesta tulee sitten vaikka poliisin kanssa jostain syystä jotain selviteltävää, niin katsotaan sitten vaikka nauhalta miten tuo oikein menikään, prätkässä on nauhoittavat kamerat niin eteen kuin taaksekin päin, autossa vain eteenpäin.

Esäätäjä

Vakionaama
Miksi ihmeessä se perässätulija ahdistaa? Ei siis että miksi se siellä roikkuu vaan lähinnä miksi itse hermoilet jos joku roikkuu persuuksissa. Se on sen takana tulijan henk.koht. ongelma noudattaa lakia ja pitää riittävää väliä edellä ajavaan. Ja jos se 1m on hänen mielestään riittävä, niin sitten on, ei ole meikäläisen asia siihen yrittää puuttua. Itse huolehdin vain omasta ajamisestani ja jos takanatulijaa ei esim. tikkarinopeus miellytä, niin omapahan on murheensa, ei hän ainakaan puskemalla meikäläiseen lisää saa vauhtia, ei ole isot rekatkaan saaneet vaikka prätkällä olenkin liikkeellä, niin miksi ihmeessä mikään ajoneuvojen koossa mitattuna tasa-arvoisempikaan saisi :hattu:

Jos se takana roikkuja sitten yllättäen tarjoileekin sinistä/punaista merkkivaloa, onkin homma kokonaan toinen ja alkaa itsekin jo kiinnostamaan ihan toisella tapaa. Jos olen prätkällä liikkeellä ja tilanteesta tulee sitten vaikka poliisin kanssa jostain syystä jotain selviteltävää, niin katsotaan sitten vaikka nauhalta miten tuo oikein menikään, prätkässä on nauhoittavat kamerat niin eteen kuin taaksekin päin, autossa vain eteenpäin.
Tuo onkin hyvä kysymys. Itse en tiedä miksi, mutta olen itsessäni huomannut että sydän alkaa kummasti tykyttää ko. tilanteessa, vaikka yrittää olla katsomatta peiliin. Olen yrittänyt ajaa vaan eteenpäin vakkarilla mutta kyllä vaan ahdistaa...

Näitä työntäjiä toki riittää, varsinkin jos satut olemaan vasemmalla kaistalla. Vaikka edessä on loputtoman näköinen jono etenemässä ihan tasaista vauhtia, aina löytyy 1 joka tunkee auto kerrallaan jonossa eteenpäin kun edessä ajava joutuu väistämään oikealla olevan jonon väliin.

Minä, minä, minä ja minun muita kiireenpi asia...

In-Vertti

Jäsen
Kyllä minua ainakin perässäroikkujat ahdistaa siksi että jos pitää jarruttaa oikeasti niin eihän se urvelo ehdi sielä mitään tekemään ennen kun on kontista sisällä. Siinäkohtaa kun olet skutsassa kiertyneenä männyn ympärille ei auta vaikka kamera kertoo kuka syyllinen ja kuka maksaa.
Matka stoppasi, aivan turhaa, siihen ja toivottavasti kuitenkaan ei lopullisesti keneltäkään.

Yleensä näissä tapauksissa, vaikka se urvelo sielä kontissa ”maksaa”, niin et saakaan vakuutuksesta autostasi vastaavan hankkimiseen rahaa vaan jonkin heidän arpomansa summan…

HiTec

Yleensä näissä tapauksissa, vaikka se urvelo sielä kontissa ”maksaa”, niin et saakaan vakuutuksesta autostasi vastaavan hankkimiseen rahaa vaan jonkin heidän arpomansa summan…
No tuo on kyllä ihan totta. Itseltäkin joitain vuosia sitten nyysättiin 50cc uudehko skootteri pihasta ja rällättiin se ihan pi...un päreiksi, joten lunariinhan se meni. Vakuutuksesta taisin saada 25% siitä mitä tuo oli maksanut 2v aikaisemmin uutena kaupasta kun joku oli laittanut "vastaavan" nettimotoon myyntiin tuollaisella huudolla. Jo pelkästään kuvienkin perusteella aivan täysin ruoska yksilö jossain juubajoella, mutta siihen yksinäiseen ilmoitukseen vak.yhtiö vetosi ja mukinat pois. Mopon mukana meni myös pizzaboxi ja siellä olleet ajohanskat sekä kallis Schuberthin avattava kuitukypärä. Vaan kun noista ei ollut kuitteja, niin... Ai miten niin jäi koko hommasta "pikkasen" kusetettu fiilis :mad:

Vaan siltikin pointtina että kun jokainen keskittyy siihen omaan ajamiseen, pysyy se akiivinen liikenteen seuranta just siellä missä pitääkin eikä jatkuvasti vain tuijoteta sitä per.peiliä, pahimmassa tapauksessa kenties itsekin tuosta takana hiostajasta provosoiduta ja...

kotte

Hyperaktiivi
Vaikka aivan perässä roikkuvalla ei tietenkään ole reagointiaikaa, jos itse joudut jarruttamaan, lohdutuksena kuitenkin on, että lyhyellä matkalla perässäolevan nopeusero ei lyhyen välin umpeen kuroutuessa kiihtyä suhteessa yhtä paljon oman täysjarrutuksesi seurauksena ennen törmäystä kuin jos takaa tuleva liikennettä huolimattomasti tarkkaileva täräyttää perääsi pitemmän turvavälin takaa. Tiedänpä tapauksen, jossa kaveri ajeli alle metrin päässä edelläajavasta ja ajoi tietenkin ennen pitkää edellä ajan perään (vielä sadatellen edellä ajavaa hölmöstä ajamisesta; kuulin keskustelun tapahtuneen jälkeen), mutta puskureihin ei tullut jälkeäkään, kun vauhtiero oli törmäyksessä pieni.

Ison auton ja etenkin raskaan kuorma-auton tms. roikkumista aivan perässä pelkään erityisesti itsekin ja rupean vaihtelemaan nopeutta (takana ajavan kyllästyttämiseksi tilanteeseen). Jos vaikkapa törmäät johonkin tielle yllättäen ilmestyvään, suuri auto rusentaa kaiken edessä olevan armotta totaalisesti.

Jule

Vakionaama
Jos mulla joku tulee liian lähelle roikkumaan, varoitan ensin vilauttamalla jarruvaloja ja jos ei tehoa, teen tiukan jarrutuksen ja suoritan napakan väistöliikkeen ”etten aja siilin päälle”. Viimeistään sitten tulee välimatkaa roikkujalla. Ihan sama jos on porsliini tai ei…

Jos takana ajava tulee persuksiin, niin sinä maksat jos noin teet. Käytännössä vain niin isoja elukoita "saa" väistää että ne aiheuttavat loukkaantumisriskin.. Joku rusakko ja koirakin on vähän siinä ja siinä, kun aiheuttavat vain taloudellista vahinkoa. Esim lähestyvän auton väistäminen tulee omaksi tappioksi, jos se lähestyvä auto saakin pysäytettyä ennen kolaria. Nämä siis siinä tapauksessa että takana tulija ajaa konttiin "äkillisestä tarpeettomasta" jarrutuksesta.

Ison auton ja etenkin raskaan kuorma-auton tms. roikkumista aivan perässä pelkään erityisesti itsekin ja rupean vaihtelemaan nopeutta (takana ajavan kyllästyttämiseksi tilanteeseen). Jos vaikkapa törmäät johonkin tielle yllättäen ilmestyvään, suuri auto rusentaa kaiken edessä olevan armotta totaalisesti.

Raskaissa autoissa yksi hämäävä seikka on niiden suuremmat mittasuhteet. Ne näyttävät siis peilistä katsottuna olevan aika paljon lähempänä kuin mitä ne oikeasti ovat. Tosin ovat tietysti myös isompia, joten kyllähän sitä toivoisi että ovat vielä hieman enemmänkin kauempana. Ja kyllähän sitä tietysti niitä perskärpäsiä on myös isojenkin autojen ratissa.

Tinkero

Aktiivinen jäsen

Poliisien ajatuksenjuoksu ei aina aukea. Ajelin kerran pikkuteitä pitkin mökille. Yhdessä kohtaa keskellä tietä oli ämpäri ja poliisiauto ämpärin kohdalla sivutiellä puiden takana siten, että näkyi vaan sen ämpärin kohdalla. En tiedä mitä oli tekeillä, jäi hämmentynyt olo.

katve

Aktiivinen jäsen
Ja vaikka jäisi henkiin, ei naurata jos Whiplash-vamma eli niskanretkahdusvamma osuu omalle kohdalle. Paljon on mediassa juttuja työkyvyttömistä ihmisistä aiheen parista.

Kerran kaupunkiliikenteessä kortin saanut sälli päätti upottaa peräkoukkuni Audinsa etumuoveistaan läpi, itselleni ei autoon vaurioita tullut. Olin vasemmalla kaistalla, kääntymässä vasemmalle. Silti autoani tönäisi eteenpäin aavistuksen ja kivasti tuntui kiihtyvyys niskassa. Sairaalassa piti käydä jonottamassa tunteja jos tulisi jotain jälkiseuraamuksia, oikeusturva. En osaa kuvitella mitä tapahtuisi jos enemmän autoni "sisälle" joku tunkeutuisi ts. nopeusero, ei varmaankaan mitään hyvää olisi odotettavissa.

kotte

Hyperaktiivi
Kerran kaupunkiliikenteessä kortin saanut sälli päätti upottaa peräkoukkuni Audinsa etumuoveistaan läpi, itselleni ei autoon vaurioita tullut. Olin vasemmalla kaistalla, kääntymässä vasemmalle. Silti autoani tönäisi eteenpäin aavistuksen ja kivasti tuntui kiihtyvyys niskassa. Sairaalassa piti käydä jonottamassa tunteja jos tulisi jotain jälkiseuraamuksia, oikeusturva. En osaa kuvitella mitä tapahtuisi jos enemmän autoni "sisälle" joku tunkeutuisi ts. nopeusero, ei varmaankaan mitään hyvää olisi odotettavissa.
Itselleni kävi vuosia sitten niin, että seisoin pitkässä liikennevalojonossa tavanomaisella Helsingin kadulla matkalla töihin (yksi kaista kumpaankin suuntaan). Yksi pölvästi tuli takaa kovalla vauhdilla (huomasin tilanteen ennen törmäystä, mutta mitään ei ollut tehtävissä). Törmäävä auto oli onneksi pienehkö henkilöauto, mutta tuli sen verran kovalla vauhdilla, että auto, jolla olin liikkeellä, meni lunastuskuntoon, paiskautui edellä ajavan perään, joka sekin meni ainakin melkein lunastuskuntoon ja pukkasi puolestaan seuraavaan autoon, joka pysyi sentään sen verran paikallaan, että vaurioitui vain takaa. Paikalle lopulta saapuneille poliiseille törttö vain selitti, ettei huomannut jonon seisovan. Tuollaisiakin tyyppejä teillä liikkuu, vaikka ainakin kortti tulisi ottaa kuivumaan.

Niin, ei jäänyt pysyvää vammaa onneksi itselleni, mutta tälli oli kyllä sellainen, että seuraavana päivänä iski täydellisenä yläselän jumina, johon onneksi työterveydestä sain suhteellisen hyvin toimivat rohdot. Tulihan tuossa pienempiäkin vammoja kuten haava sääreen kojelaudan alapuolesta ym. Poliisit toki ystävällisesti veivät minut tarkastettavaksi HYKSin tapaturmaklinikalle jo tapahtuman selvittelyn jälkeen.

VesA

In Memoriam
Kyllä ne ainakin tähän naapuriin löytävät tehokkaasti perille, ja on niitä aikanaan Suomeenkin jokunen tullut.

Sitä en sitten tiedä miten tehokkaasti lähtevät perimään, jos ei maksa.
Kyllä ne varmaan perivät, koska systeemi on sellainen että Suomi saa ne sakkorahat jos toinen valtio niistä tänne ilmoittaa, rangaistus ikäänkuin toimeenpannaan täällä. Pohjoismaat ovat poikkeus, niiden kesken raha liikkuu.

maanma

Vakionaama
Voihan sitä venkoilla, jos maahan ei koskaan enää palaa. Muuten voi olla jännä yllätys viranomaisasiointi tiedossa.

kotte

Hyperaktiivi
Ei sen tarvitse olla edes minua suurempi pölvästi. Voin tunnustaa ajaneeni perään mutta myös minun perään on ajettu.
Nimesin pölvästiksi, kun vauhti ja vauhtiero oli tosi suuri ja hajotti 4 autoa (mukaan luettuna omansa, samoin lunastuskuntoon). Toisenkin kerran on ajettu perääni (kun silloinkin jonotin liikennevaloristeykseen pysähtyneen jonon perässä), mutta tuolloin vauhtiero oli pienehkö ja vauriot melko vähäisiä (takaluukku ei enää auennut kunnolla). Taisi kaveri katsella katukäytävällä kävelevien nuorten naisten perään.

VesA

In Memoriam
Olen juuri kortin saaneena ajanut bussin perään, mutta sen jälkeen ovat muut tulleet konttiin. Muinoinen C5-sitikka tuli kustannettua peräänajoilla .. se maksoi ostaessa pari tonnia ja sain siitä kaksi kertaa kertakorvauksen vakuutusyhtiöltä - en toki korjannut. Jälkimmäinen kerta oli aika hauska kun tarkastajan kanssa yhdessä eroteltiin uusia kolhuja edellisistä. Ei siinä kärsinyt kuin puskuri, mutta tuon arvoinen auto menee joko lunastukseen tai kertakorvaukseen mistä hyvänsä osumasta.

Tonttuj

Aktiivinen jäsen

Kyllä minua ainakin perässäroikkujat ahdistaa siksi että jos pitää jarruttaa oikeasti niin eihän se urvelo ehdi sielä mitään tekemään ennen kun on kontista sisällä. Siinäkohtaa kun olet skutsassa kiertyneenä männyn ympärille ei auta vaikka kamera kertoo kuka syyllinen ja kuka maksaa.
Matka stoppasi, aivan turhaa, siihen ja toivottavasti kuitenkaan ei lopullisesti keneltäkään.

Oikein omalla hölmöilyllä kerjäämällä kerjätään sitten niitä perässäroikkujia takakontista sisään, että ei vahingossakaan saisi edes kunniallista korvausta autostaan?
Vaikea ymmärtää tuollaista idioottimaisuutta liikenteessä.

jalittam

Aktiivinen jäsen
Mä vedän duunimatkat rennosti, kute muutki siirtymät. Ennakoiden. Ei juur tartte jarrua painaa, kers ja moottorijarrutus hidastaa.

Jos joku konttiin kolahtaa, ni oma häpiä.

HiTec

Mä vedän duunimatkat rennosti, kute muutki siirtymät. Ennakoiden. Ei juur tartte jarrua painaa, kers ja moottorijarrutus hidastaa.
Jos joku konttiin kolahtaa, ni oma häpiä.
Joissain autoissa regenerointi sytyttää jarruvalot vaikka jarrupoljinta ei painaisikaan = tuskin ne sieltä konttia tulee tarkistamaan yhtään sen aktiivisemmin kuin jarrupoljintakaan käyttämällä.

Jule

Vakionaama
Joissain autoissa regenerointi sytyttää jarruvalot vaikka jarrupoljinta ei painaisikaan = tuskin ne sieltä konttia tulee tarkistamaan yhtään sen aktiivisemmin kuin jarrupoljintakaan käyttämällä.
Laki vaatii että sähköauto sytyttää jarruvalot jos hidastuvuus ylittää (muistaakseni) 0,3g. Vanhimmissä sähkäreissä ei tuota välttämättä ole.

Pahimmissa tapauksissa oli että sähkäri pysähtyi 100-0 alle 10 sekunnissa näyttämättä jarruvaloja ollenkaan, joten viranomaisen oli pakko puuttua, koska valmistajat ovat idiootteja.

K

korsteeni

Vieras
onko noissa poliisiautoissa etuvaloissa salamavalot?
tänään tuli hämärässä vastaan ja pirun kirkkaasti välähti niin oletan sen sen olevan muu kuin kaukovalovilkku
autossa ei ollut mitään tunnuksia, valkoinen komerovolkkari
no kyytiä oli siihen malliin että jos se oli salama ja virkavalta niin varmasti kuvalla muistavat laskun kera

fraatti

Hyperaktiivi
tänään tuli hämärässä vastaan ja pirun kirkkaasti välähti niin oletan sen sen olevan muu kuin kaukovalovilkku
no kyytiä oli siihen malliin että jos se oli salama ja virkavalta niin varmasti kuvalla muistavat laskun kera
Eikös kamera-autoissa se tutka ole siellä takana ja auto on tällöin jossain parkissa?

Liikkuva salamavalo taitaisi olla melkoinen liikenneturvallisuus riski.

Ettei olisi jonkun massiiviset lisävalot vaan sokaisseet?

Tonttuj

Aktiivinen jäsen
Ei ole.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
FB:ssä tuli tällainen vastaan

1753536732580.png

tuna

Vakionaama
Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto vahvistaa, että Ruotsissa merkit ovat yleensä noin satojen metrien päässä kamerasta, ja autoilijan on helppo ennakoida ajoaan.

– Jos kuljettajalla on tiedossa, että tolppa on vähän ennen kameraa, niin siinä ehtii ottamaan jalan pois kaasulta. Me emme pidä sitä siinä suhteessa tarkoituksenmukaisena ja järkevänä.

Katajiston mukaan Suomessa pyritään juuri yllätyksellisyyteen, jotta nopeusvalvonta olisi tehokasta.

– Kyllä meillä on siis pyrkimys pitää kuljettajat varpaillaan.

Arisoft

Hyperaktiivi
Katajiston mukaan Suomessa pyritään juuri yllätyksellisyyteen, jotta nopeusvalvonta olisi tehokasta.

Myönsi siis että halutaan vain sakkoja. Ainakin yhden paikan hiljattian näin, joissa oli 60 km/h rajoitusmerkin perässä heti kamera ihan muutaman kymmenen metrin päässä. Eivät ne kovin yleisiä ole mutta kertoo juuri siitä että sääntely puuttuu.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Voi se nopeusrajoirtusmerkki olla paljon edempänäkin, joka tapauksessa tyypillisesti yllätyksellisessä paikassa ja kamera sen verran aikaisin, että mikään normaali risteyksen kohdalla hidastaminen ei riitä.

Ainakin Norjassa noista on hyvät opasteet jo ennen kameraa ja millä nopeudella kameran saa ohittaa. Toisaalta käyttävät sitten myös keskinopeuskameroita. Tosin keskinopeusvaatimukset olivat ainakin omasta mielestäni turistille aika höveliä ja vaikutelma oli, että edellyttivät jonkinlaista rallikuskia sakoille pääsemisksi. Vaikea kuvitella, että keskinopeuksien perusteella sakottaminen saisi Suomessa jalansijaa, sillä sehän vaatii kaksi kameraa ja saanto pienenisi pieneen murto-osaan tilannenopeuden mittauksesta. Siellä missä on varaa, tarkoitus on vähän hillitä kovimpia kaahareita. Suomessa halutaan rahastaa se mitä on saatavilla. Sama asia, pieni ero.

Minä

Jäsen
Kyllähän tuo yllätyksellisyys on se juttu. Jos kameroista varoitellaan etukäteen ja ratsioista myös, niin kaikki varmasti hidastaa niihin ja sitten ne välit ajetaan taas kovaa. Lähes turhaa noin valvoa. Onhan tuo vähän rahastusta, mutta kun ei autoilija muuten noudata rajoituksia. Rahan ja kortin menettämisen pelko toimii.

Jule

Vakionaama
Mua kiinnostaisi nähdä jokin tilasto siitä kuinka nopeusrajoitukset asetetaan. Suomalaisia autoilijoita moititaan ylinopeudesta, mutta ei mutuna suomalainen liikenne mitään kaahaamista ole, vaan hyvinkin rauhallista, joten missä se kaahaus on?

Se kyllä on yksi jossainmäärin vaikuttava tekijä että suomalaiset nopeusrajoitukset ovat pääsääntöisesti epätahdissa autojen kanssa, joita autotehtaat optimoivat miljoonilla juurikin parittomille tasakymmenille, joita suomessa ei ole kuin taajama, ja jokin hassu pätkä 70.

Arisoft

Hyperaktiivi
Mua kiinnostaisi nähdä jokin tilasto siitä kuinka nopeusrajoitukset asetetaan. Suomalaisia autoilijoita moititaan ylinopeudesta, mutta ei mutuna suomalainen liikenne mitään kaahaamista ole, vaan hyvinkin rauhallista, joten missä se kaahaus on?

Satunnaisesti joku ajaa reipasta ylinopeutta mutta yleensä ajetaan vain just sen verran ylinopeutta että saa sakon mutta ei ole juurikaan nopeammin perillä. Se on varmaan joku luonteenpiirre, että pitää vähän ajaa nopeammin kuin on sallittu. Varsinkin raskas liikenne sitä tekee lähes pääsääntöisesti eli kun autossa on rajoitin niin se on tarkoitettu käytettäväksi.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom