Sanyo/Argo sulatuksen hämäys

P

pellepeloton

Vieras
Vs: Sanyo/Argo sulatuksen hämäys

Haittaako jos on 15min pois pelistä, kun pistorasia kellokytkimellähän voisi ohjata jotain pientä lamppua lähellä kakea :-\ Täälläkin on Sanyon 93ehn ja kenno on tosiaan aivan kirkas aina, joten liikaa sulattanee tämäkin ???

J

Jihala

Vieras

Ei se mitään haittaa. Mulla on 6 min kaken lämmitys päällä eli riittää tähän kaken 5 min seurusteluun.
Sinulla tulee se 15 min katko myös lämmitykseen, mutta sulatuskin vie n. 11 min. Ja turhaa rumppausta.
Sovita lampun teho sopivaksi, ettei ammu kaken lämpöä liian ylös. Tällä saat lepoaikaa säädettyä.
Mulla käy kaken lämpö n. 26 (asetus 23) .

P

pellepeloton

Vieras

Jihala sanoi:
Ei se mitään haittaa. Mulla on 6 min kaken lämmitys päällä eli riittää tähän kaken 5 min seurusteluun.
Sinulla tulee se 15 min katko myös lämmitykseen, mutta sulatuskin vie n. 11 min. Ja turhaa rumppausta.
Sovita lampun teho sopivaksi, ettei ammu kaken lämpöä liian ylös. Tällä saat lepoaikaa säädettyä.
Mulla käy kaken lämpö n. 26 (asetus 23) .

Kävin just laittamassa pienen yövalon kellokytkimeen ja kake telineellä sen päälle ja n.26 tuli siinäkin lämpöä. Mutta minkä ajan välein pitää tuo temppu tehdä?
Ja pitäisikö antaa pari sulatusta tehdä / vrk vai miten on parasta toimia /n055
Tosi hyvä keksintö jos tästä sitten jotain hyötyä olisi?

J

Jihala

Vieras

Minulla on 40 min välein tämä hämäys, tämä tuntuisi olevan ainakin mulla OK.
ILP menee -18 asteen alapuolella menee tähän 35 min sulatussykliin, mutta silloin COP sitä luokkaa, että en ole hämäyksellä enää lähtenyt kikkailemaan.

Tosiaankin nuo 0-kelit, sulatuksia saattaa olla kerran vuorokauteen, sulatusvesiä tosi vähän.
Kerään paljuun, siitä sen huomaa.
Ja aina se automaattisulatus vaanii taustalla, se tulee, kun tarvetta. Koskaan ei ole ollut tarvetta "manuaalisulatukseen".
Ja perussyy, miksi sulatukseen jälkeen tuo järjetön maksimiteho, vetää kennon heti uuteen jäähän.

P

pellepeloton

Vieras

Jihala sanoi:
Minulla on 40 min välein tämä hämäys, tämä tuntuisi olevan ainakin mulla OK.
ILP menee -18 asteen alapuolella menee tähän 35 min sulatussykliin, mutta silloin COP sitä luokkaa, että en ole hämäyksellä enää lähtenyt kikkailemaan.

Tosiaankin nuo 0-kelit, sulatuksia saattaa olla kerran vuorokauteen, sulatusvesiä tosi vähän.
Kerään paljuun, siitä sen huomaa.
Ja aina se automaattisulatus vaanii taustalla, se tulee, kun tarvetta. Koskaan ei ole ollut tarvetta "manuaalisulatukseen".
Ja perussyy, miksi sulatukseen jälkeen tuo järjetön maksimiteho, vetää kennon heti uuteen jäähän.

Tässä on "olut" vähän kiirettä mutta seurataan tilannetta /party4 /party7
Kiitos kuitenkin hyvästä vinkistä!

vsaar

Jäsen

Noniin, nyt on täälläkin hämäysjärjestelmä toiminnassa. Puoli Joensuuta piti kierrellä eri kaupoissa, kunnes Clas Ohlsonilta löytyi sopiva digitaalinen ajastin (ja sieltä tarttui mukaan myös sähkönkulutusmittari). Romulootasta löytyi joutava tupakansytkämuuntaja ja piuhaa yllin kyllin, joten autotarvikeliikkeestä piti hakea vielä käypäinen töpseli ja 3-wattinen auton parkkivalopolttimo kantoineen. Ajastimen ohjelmoin siten että 1,5 h välein lamppu palaa 3 minuuttia. Vielä kun jaksaisi tehdä tuon polttimoviritelmän vähän nätimmäksi... noo, ei ole niin kiirettä kun tässä taloudessa ei ole parempaa puoliskoakaan nalkuttamassa. ;D

Nyt muutaman päivän käytön jälkeen olen todennut että hämäys toimii parhaiten -10...-16 lämpötiloissa, jolloin sulatuksia saattaa tulla kerran pari päivässä jos sitäkään. Tiistaina oli lauhempi (-5) ja kosteampi päivä, jonka aikana pumppu teki muutamankin sulatuksen, jotka oli ihan tarpeellisia. Tänään rupesi kylmenemään ja -16 jälkeen tuli kaksi sulatusta alle tunnin välein, joten pistin pumpun suosiolla seis ja patterit päälle kun huomenna on ainakin -20 astetta.

Tarpeeseen tuo hämäys tulee - paitsi että sillä säästää sähköä, niin uskoisin että se säästää myös itse laitetta. Sulatuksessa kenno lämpiää hetkessä pakkaselta monta kymmentä astetta plussalle, ja sen jälkeen taas nopeasti miinukselle. Kun tätä toistetaan vuosien aikana pari tuhatta kertaa, niin lämpölaajeneminen saattaa tehdä tehtävänsä ja jonnekin syntyy vuoto.

Tuota teidän kuvailemaa nollakelin "hullunkiertoa" mulla ei ole ollut, päinvastoin niillä keleillä kenno saa mennä aikalailla umpijäähän ennenkuin se rupeaa mitään sulatuksia tekemään. Pieni lämmitysala vaikuttanee siihen.

Liitteet

• osat.jpg
    osat.jpg
    23,7 KB · Katsottu: 742
  • valohoitoa.jpg
    valohoitoa.jpg
    30,7 KB · Katsottu: 749

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tämä "Sanyo-hämäys" voisi toimia muissakin laitteissa. Lamppu lähelle imuilma-anturia ja tulos voi olla sama.

Ehkäpä ennen modausta kannattaisi ensin testata lämmittämällä sitä imuilma-anturia sormilla juuri ennen "ajastettua" sulatusta ja katsoa mitä tapahtuu.

J

Jihala

Vieras

Nyt oli tämä "hämäyksen" ylösajo vähän työläämpi juttu.
Ensin tuo aikarele ei lähtenyt toimimaan, keväällä alasajossa kaikki OK. Harvoinhan se niittokonekkaan talvella menee rikki, mutta ::)
Sitten tälläinen "hieno" uusi peli, oikein diskovalot, vilkuttaa kaikkea mahdollista.
Mutta ei tuo ILP reagoi kaken uusiin käskyihin, olisiko vaimolta oppinut?

Syy kaken patterit, tuo kake seinällä ja kädessä piippaili kyllä kaikkiin käskyihin, mutta ei seinällä.
Nyt pelittää niin kuin pitääkin hämäyksellä ;D

Liitteet

• 189_8917.JPG
    189_8917.JPG
    51,1 KB · Katsottu: 642

tet

Hyperaktiivi

Pudottelin tuossa hiljattain pumpun tehot minimiin nostamalla kiertoveden lämpötilaa, tarkoituksena saada hieman tilaa öljykuormalle ennen vuodenvaihteen roimia hinnankorotuksia. Sulatusvälissäkin tapahtui positiivinen muutos, entisen n. 40 min sulatusvälin sijaan nyt mennään keskimäärin noin 2,5 h sulatusvälillä. Ottoteho on nyt ennätysalhaalla jatkuvalle käynnille, n. 300 W kun normaalisti mentiin katkolle jo jossain 325 W kohdilla.

Liitteet

• ilp_lämmöt.png
    ilp_lämmöt.png
    61,5 KB · Katsottu: 652
  • ilp_teho.png
    ilp_teho.png
    39 KB · Katsottu: 660
  • ulko.png
    ulko.png
    31,9 KB · Katsottu: 650
J

Jihala

Vieras

Samansuuntaisia ajatuksia "tet"in kanssa. Ennen "hämäystä" "kriittinen kynnys" sulatukselle oli todella kapea. Ajelin pyynnillä 22 astetta ja suht normaali toiminta. Sitten, kun pyynti 23 astetta, tuntui nuo sulatukset muuttuvan radikaalisti. ILP ei ollut kuitenkaan äärirajoilla tehojen suhteen.

Tietenkin lämmitysalat vaikuttaa, mutta jotenkin tuntui olevan "herkkä" tähän asteen pyyntimuutokseen.

VesA

In Memoriam

Tässäpä samanlainen kuva kuin tet:llä, mutta kuvassa on mukana kaikenlaista lisäviivaa ehkä vähän liiaksikin.

Eli välillä 02-05 ottoteho on mimimissä, mutta nousee 05 500W tienoille ( turkoosi viiva joka on alussa lähellä nollaa.. yksi väli on 200W ).
Niinpä ulkoyksikön kenno käy kylmempänä ja jäätyy runsaassa tunnissa ja uusi sulatus alkaa 6:30.

Ennen sulatuksen alkua näkee kuinka COP ( harmaa käyrä joka alkaa 40 tienolta, 40=4) alkaa laskea, kun laite yrittää pitää ulostulotehon ja alkaa nostaa ottotehoa.
Ottotehon lisäys kylmentää ulkoyksikön kennoa lisää ja sulatusehto laukeaa.

Seuraava jakso ehkä mielenkiintoisempi: 6:30 eteenpäin ajetaan teholla joka on edellisten välissä ja tehoja lisäillään hiukan 9:10. Se ei juurikaan näy COPissa.

Kenno kuitenkin huurtuu koko ajan, ja COP laskee hissukseen 10:30 lähtien. Samaan aikaan ilma lämpenee ( punainen käyrä joka lähtee nollan läheltä ) mutta ilmamassa pysyy samana ( likaisenruskea käyrä on kastepiste, se ei muutu ).

Lopulta tulee sulatus 13:30. Mielenkiintoista tapahtuu sen jälkeen: puhtaalla kennolla ja hiukan alemmalla ottoteholla COP on heti sulatuksen jälkeen selvästi parempi ( 4.2 vastaan 3.5 )

Liitteet

• icecop.png
    icecop.png
    108,3 KB · Katsottu: 669
J

Jihala

Vieras

"VesA", Sulla noita LT-mittauksia paljon, onko sulla anturia sisäyksikön anturilta.
Tästä väännettiin kättä joku vuosi sitten. Mulla oli silloin mittaus sieltä.
Väitin, ettei sisäyksikön anturilla ole mitään tekemistä huone-LT:n kanssa. Eli mittaa sisäyksikön LT:a.
Tämähän nosti Sanyon ulkopuolella verenpainetta, LT-säätö toimii tosi hyvin, joskus täytyy aste säätää, vaimon pyynti ;D
Nyt tuntuu näitä takinkääntäjiä eikun anturin siirtäjiä olevan liikkeellä. Mikähän lienee syy, tuskin vaimo :(

Liitteet

• Sisätermari.png
    Sisätermari.png
    1,9 KB · Katsottu: 645
Back
Ylös Bottom