Sanyo Co2 ECO ja sen parhaat asetukset vol. II

J

ju5u

Vieras
Vs: Sanyo Co2 ECO ja sen parhaat asetukset vol. II

Tyrkkölän Mies sanoi:
A-P.K sanoi:
Palataan äijät asiaan ;D

Näillä mennään kevääseen. Viimeisenä virittelynä muutin DIFDSTARTSTOP S 6 asteeseen.

Lisälämmänlähde eli Panasonicci on Quit moodissa ykkösasennolla.
Aika sumuset kuvat...

T

Tyrkkölän Mies

Vieras

ju5u sanoi:
Aika sumuset kuvat...

No niimpäs oli, noi Nokialaiset... ...lisäsin tekstinä.

J

ju5u

Vieras

Headfuse 35 A
Max el heater 6kw

Monellakaan ei ole tuollaisia päävarokkeita?
Miksi rajoittaa lämmitysvastusten teho tuohon?
Summer limit 15C astetta?

T

Tyrkkölän Mies

Vieras

ju5u sanoi:
Headfuse 35 A
Max el heater 6kw

Monellakaan ei ole tuollaisia päävarokkeita?
Miksi rajoittaa lämmitysvastusten teho tuohon?
Summer limit 15C astetta?

Moi! Minulla tuollaiset ovat, en ole joutanut vaihtamaan pienempiin. Tuo 6 kW ei ole missään tekemisissä minulla tuon sulakekoon kanssa, tuossa ellin oppaassa http://www.callidus.fi/doc/lampopumput/EcoEl_ja_Air_toiminta1208.pdf kun kuulutettiin, että tuo voisi olla hyvä arvo niin laitoin sen tuonne. Todennäköisesti tuolla ei ole suurempaa käytännön merkitystä kulutukseen, tai oikeastaan mihinkään ennenkuin yli 26 C pakkaset tulevat...

Summer limit 15 astetta asetuksella ei ole mitään merkitystä kun laitteessa on asetettu tuo minimi pattereille lähtevä lämpötila (25). Eli laite ei mene kesätilaan ennenkuin tuo asetus on pois päältä.

E

esko

Vieras

Suoralla sähköllä tämä 30000kwh(Lämm+KV) talo tekee 3450e, MLP 1150e => erotus 2300e eikö nii.

Jos on tehty esim. 200m kaivo 29e/m => 5800e

MPL 5500e (nibe) + asennus 6000e

Tekkeekö yhteesä 11800

Energia avustus (200:cool: keskimäärin 1500e

Kotitalousvähennys työosuudesta (1/3 osa työtä porauksesta + 500 MPL asennus) siitä 30 % =>730

Vähennykset yhteensä TUKI+ Kotitalousvähennys = 1500e + 730e => 2230 e

Takaisinmaksuajan laskuu jää 11800 - 2230 = > 9570e eikö?

Kuoletus vuodeT siis ovat: 9570e/2300e => 4 VUOTTA

Hei Sanyölaiset täällähän on kaima käynyt sohaisemassa ampiaispesää.. :D

Minun mielestä aivan oikean suuntainen tuo laskelma, mikä tuossa on vikana? ;D

Voi ei äläkää hyökötkö...vielä poistun ensin..taka vasemmalle. :-X

J

Japp78

Vieras

ettei vaan ois sama esko ;)

Espeliini

Aktiivinen jäsen

samahan se taitaa olla, eipä tuo haitanne jos pysys jutut ihmismäisenä
ja vielä kun oppis lukemaan nuo otsikot, Sanyo CO2 ja sen asetuksiin ei tämä liity millään lailla:

esko sanoi:
Minun mielestä aivan oikean suuntainen tuo laskelma, mikä tuossa on vikana? ;D

tällä Sanyolla muuten takaisinmaksuaika liki 100v... jos pelkillä vastuksilla pääsee liki samaan, mitä hyötyä on 10 kWh/vrk takia pyörittää ulkoyksikköä?
no, jospa se kesällä tekis niin hyvällä COP:lla sitten että tasaantuu :p

eipä kyllä liity omakaan teksti juurikaan asetuksiin... prkl :cool:

sähkövastuksilla lämmitettäessä niin sillä alaosan varaaja LT anturilla ei taida olla mitään virkaa?

M

marko

Vieras

ulkona +1c lämmintä,puoli tuntia pumppu jauhanut ja yrittänyt nostaa 53c:sta 55c:een. ulkoyksiköltä tulee varaajaan 55 asteinen vesi ja varaaja on sen 53 astetta.ainut mikä muuttunut on ulkoyksikköön menevän veden lämpötila 44 asteesta 45 asteeseen. ei mikään ihme että pumpun käyntiaika näinkin lämpimällä ilmalla on ainakin sen 20 tuntia. juurihan jossain mainoksessa (pirkka +) mainostettiin kuinka erinomaisen nopea laite on nostamaan lämmöt. järki tämän kans menee.

M

marko

Vieras

kävin taas katsomas lämmön kehitystä, mitään ei ollut tapahtunut :'( ehkä kumminkin sen verran että ulkoyksiköltä alkoi tulla astetta viileämpää vettä. aikaa kulunut edellisestä n.1,5h. on se kone perkl.

B

Backwoods

Vieras

Seuraan asetusten viimeisimpiä säätömuutoksianne omassa 9kWn laitteessani kuin ajokoira rusakon jälkiä,
mutta:
onko kukaan teistä törmännyt mielestäni käsittelemättömään ns. yölämpötilan pudotukseen ja sen toimimattomuuteen?

Minulla kellonajoilla ja lämpötilan pudotuksella (tai nostolla) ei ole mitään merkitystä, sääteli kellonaikoja ja lämpötiloja miten hyvänsä
- ei mitään vaikutusta esim. lähtevään patteriveteen.

Harrastaako kukaan tälläistä yöläpötilan pudotusta ja vielä onnistuneesti ?

A

asiamies

Vieras

Harrastaako kukaan tälläistä yöläpötilan pudotusta ja vielä onnistuneesti ?

Mikä sitä ohjaa on ilmeisesti mootori-shuntti. Shunttiventtiili tiputtaa lämpötilaa esim. 9 tunninajaksi 1-3 astetta. Näin ainakin useammissa järjestelmissä. sanyosta ei kokemuksia.

[/quote]

B

Backwoods

Vieras

Joo, nimenomaan sydänkäpyseni Sanyon jännitävien asetusten softan tämä kohta kiinnostaa juuri tällä hetkellä. Yritin säästää kilovateissa ja
koneen jäätymisessä ( 1 per puolituntia) ja asettaa yö ja työajaksi alhaisempaa lämpöä, niin ei mitään vaikutusta.

Muutoin pidän hetken aikaa suurin piirtein Tyrkkölän miehen viimeisimpia asetuksia voimassa.

Tämän lisäksi sisälämpöanturi näyttää nykyisin samaa lämpötilaa 21,3´C jatkuvasti näytöllä, joten ajan talokäyrällä.

Eli onko kokemuksia yölämpötilan toimivuudesta voi onko tämä pikku hienostelu jäänyt kokeilematta muun toimimattomuuden ohessa.

Muutoin voin sanoa, että mökki ja käyttövesi lämpiää nätisti, eli siinä mielessä tekee mitä on luvattu, mutta jäätyminen ja murina kompurasta jne.
ovat "normaalit". - uutta softaa ainakin kaivataan.

Espeliini

Aktiivinen jäsen

hepskukkuu

4 vrk koko talon kulutus ~ 104 kWh/vrk (2x -5 asteen ja 2x -15 asteen pv karkeasti)

3 vrk koko talon kulutus ~ 118 kWh/vrk (1x -15 asteen 1x-10 ja 1x -5 asteen karkeasti)

Boldatut lukemat mitattu kun ULKOYKSIKKÖ oli POIS päältä
siis pelkillä vastuksilla mentiin...

hurraa! :p

A-P.K

Vakionaama

Espeliini sanoi:
hepskukkuu

4 vrk koko talon kulutus ~ 104 kWh/vrk (2x -5 asteen ja 2x -15 asteen pv karkeasti)

3 vrk koko talon kulutus ~ 118 kWh/vrk (1x -15 asteen 1x-10 ja 1x -5 asteen karkeasti)

Boldatut lukemat mitattu kun ULKOYKSIKKÖ oli POIS päältä
siis pelkillä vastuksilla mentiin...

hurraa! :p

taishan tuosta jotain jäädä ;D eka 4 päivää ja sitten 3...

Espeliini

Aktiivinen jäsen

jep :p

laitoin eilen päälle ulkoyksikön, huomioitavaa oli että meni heti 11 kWh kolmen seuraavan tunnin aikana... muu talo oli jo hiljentynyt, joten sähköä vei tuon lisäksi ainoastaan 1 lamppu ja tietsikka.

kova on kopteri, katotaa jos japanialaiset ja ruottalaiset sais tolkkua tuohon....

A-P.K

Vakionaama

Kuka osaa kertoa, miten tuo vastuksien ohjaus toimii. Tässähän on releet alemmalla tasolla ja sitten ylemmällä. En tajua tuota kytkentää ???

Niin - yks vaihe on jatkuvasti kiinni ja rele kytkee sitten toisen vaiheen kiinni ja vastus lämpenee. Valitettavasti, kun tietäisi, että miksi ???

zadah

Vakionaama

A-P.K sanoi:
Kuka osaa kertoa, miten tuo vastuksien ohjaus toimii. Tässähän on releet alemmalla tasolla ja sitten ylemmällä. En tajua tuota kytkentää ???

Niin - yks vaihe on jatkuvasti kiinni ja rele kytkee sitten toisen vaiheen kiinni ja vastus lämpenee. Valitettavasti, kun tietäisi, että miksi ???

Joka vastus pakalla on kaksiportainen tehon säätö:

1.rele vetää = 3 kw
2.rele vetää = 6 kw

A-P.K

Vakionaama

Soitin EcoEllin maahantuojalle - sieltä lipsahti, että ylä- ja alatilan välillä on sisäinen seuranta lämpötilan suhteen, joka ohittaa käyttäjän asetukset.

Tänään irtoaa taas piuhat pannusta ;D

Espeliini

Aktiivinen jäsen

A-P.K sanoi:
Soitin EcoEllin maahantuojalle - sieltä lipsahti, että ylä- ja alatilan välillä on sisäinen seuranta lämpötilan suhteen, joka ohittaa käyttäjän asetukset.

siis täh?

eli se napsuttaa noita alavastuksiakin päälle vaikka ne ois ns. 0:ssa?

W

wattis

Vieras

Minun havaintojen mukaan alavastuksia ei kyllä napsutella päälle, vaikka syytä olisi (tilanne jossa jurrattu 3 vuorokautta n. 3 asteen päässä tavoitearvosta).

Espeliini sanoi:

COP siis n. 1,1. Tuo on jopa vähän huonompi kuin minun omissa mittauksissa (niissä -4:ssä COPksi tuli 1,2 - 1,3).

A-P.K

Vakionaama

Espeliini sanoi:
A-P.K sanoi:

siis täh?

eli se napsuttaa noita alavastuksiakin päälle vaikka ne ois ns. 0:ssa?

Näin on näppylät. Ylätilan lämpötila pitää olla yli 60 °C, jos alatilan lämpötila on matala. Mistä lienee tullut kehotus laittaa käynnitysraja > 50 °C ;D Taisi olla Norjassa ja sitten Suomessa.

Nyt ei pauku vastukset - piuhat irti ja lämmöt alas. Ylätankkiin jätin sen 45 °C, koska kone ei jaksa tehdä dT:tä kuin sen 20°C. Yritetään ajaa nyt sitten pelkällä koneella väliä menovesi +5°C ja pysäytys 10 °C. Myöhemmin vaikka rele ja ohjaus jostakin muualta. Vaikka pyynti (meno) - toteutunut > 5°C tai jotain muuta.

W

wattis

Vieras

A-P.K, mille päivälle sinun varaajan softa on päivätty?

A-P.K

Vakionaama

Tuo kysyinen softa minulla kuin tällä hemmolla ;D

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5838.msg72362#msg72362

Uusi malli. Versio Id. 1011111 ja Päivitys 15.4.08. Varmistan vielä päivämäärän :eek:

M

MrAndy

Vieras

wattis sanoi:
Minun havaintojen mukaan alavastuksia ei kyllä napsutella päälle, vaikka syytä olisi (tilanne jossa jurrattu 3 vuorokautta n. 3 asteen päässä tavoitearvosta).

Espeliini sanoi:

COP siis n. 1,1. Tuo on jopa vähän huonompi kuin minun omissa mittauksissa (niissä -4:ssä COPksi tuli 1,2 - 1,3).

Onko kukaan ollut Ahlselliin yhteyksissä, siinä mielessä, että meinaavatko ne tehdä asialle jotain?? Tai meinaako valmistaja tehdä asialle jotain?? Softapäivitystä tms..

Itselläni tilanne se että 4.5kW pömpeli ja uusi varaaja odotelleet nurkassa asennusta reilun pari kuukautta ja huolestuneena olen lukenut teidän viestejänne siitä että laite ei toimi niinkuin pitäisi. Soitin tänään kuluttajaneuvojalle ja jäi vähän sellainen maku suuhun, että vaikeaa on käydä taisteluun tuulimyllyjä vastaan, sen verran sekaisin se täti oli siellä. Rupesi puhumaan puolueettomista virallisista mittauksista ja tutkimuksista yms yms. Eli siellä on tajunnan taso sitä luokkaa että ihmisellä ei ole lupa edes keittiön lamppua vaihtaa itse, kun se on niin asiantuntemusta vaativaa hommaa ja itsetehdyillä tutkimuksilla ei juuri arvoa ole, kun ei kuluttaja voi tällaisista asioista itse mitään ymmärtää, kun ne on niiiiii-in vaikeita.

Onko tilanne oikeasti kaikilla noin paha (aito COP liikkuu välillä 0.90-1.30) vai onko täällä ketään, jolla uusi varaaja toimii millä tahansa kombinaatiolla edes jollain tavalla järkevästi ja asiallisella suorituskyvyllä??

Itselläni asennus tulisi 1978 100m2 patterilämmitystaloon keski-uudellemaalle, jos sitä nyt yleensä koskaan asennetaan..

-A-

W

wattis

Vieras

A-P.K sanoi:
Uusi malli. Versio Id. 1011111 ja Päivitys 15.4.08. Varmistan vielä päivämäärän :eek:

Sitten on eri versio kuin minulla, tuo saattais selittää että en ole ainakaan huomannut koskaan alavastusten menevän päälle.

W

wattis

Vieras

MrAndy, kyllä Ahlsell ainakin nyt yrittää korjata tilannetta jollain tavalla. Sanovat kyllä että useat koneet toimivat niin kuin pitää, mutta minä epäilen asiaa ainakin hiukan, koska jos tätä foorumia lukee niin en ole kenenkään vielä nähnyt mainitsevat että 4,5kW laitteesta lähtisi se 4,5kW tehoa tai 9kW laitteesta täydet 9kW. Tai edes lähelle noita luvattuja arvoja. Lisäksi COP on heikko, mutta se nyt vaan johtuu noista sulatteluista pääasiassa.

Ongelmien alku ja juuri on sulatuksissa, eli laite ajetaan liian nopeasti jäähän.

M

MrAndy

Vieras

wattis sanoi:
MrAndy, kyllä Ahlsell ainakin nyt yrittää korjata tilannetta jollain tavalla. Sanovat kyllä että useat koneet toimivat niin kuin pitää, mutta minä epäilen asiaa ainakin hiukan, koska jos tätä foorumia lukee niin en ole kenenkään vielä nähnyt mainitsevat että 4,5kW laitteesta lähtisi se 4,5kW tehoa tai 9kW laitteesta täydet 9kW. Tai edes lähelle noita luvattuja arvoja. Lisäksi COP on heikko, mutta se nyt vaan johtuu noista sulatteluista pääasiassa.

Ongelmien alku ja juuri on sulatuksissa, eli laite ajetaan liian nopeasti jäähän.

OK, Eli eivät sentään vaikene kuin muuri. Uskon että jos on mahdollista duunata softakorjauksella maltillisempi tehojen otto ja/tai blokata ne liian usein ajettavat pöpösyklit pois, niin saattavat laittaakin homman kuntoon ja jopa antaa meillekin uudet softat, joilla on ongelmakone kotona.

Sitten taas jos korjaukseen tarvitaan mekaanisia/sähköisiä muutoksia, ollaan astetta vaikeammalla tasolla, kun jokaista viallista laitetta pitää tulla paikanpäälle korjaamaan ja tehdä työtä.. Saattaa olla ettei löydy halukasta maksajaa tuolle työlle..

Laitoin äsken reklamaatiota K-Rautaan ja Ahlsellille. Katsotaan mitä vastaavat.

-A-

E

esko

Vieras

MrAndy sanoi:
wattis sanoi:

Espeliini sanoi:

Onko kukaan ollut Ahlselliin yhteyksissä, siinä mielessä, että meinaavatko ne tehdä asialle jotain?? Tai meinaako valmistaja tehdä asialle jotain?? Softapäivitystä tms..

Itselläni tilanne se että 4.5kW pömpeli ja uusi varaaja odotelleet nurkassa asennusta reilun pari kuukautta ja huolestuneena olen lukenut teidän viestejänne siitä että laite ei toimi niinkuin pitäisi. Soitin tänään kuluttajaneuvojalle ja jäi vähän sellainen maku suuhun, että vaikeaa on käydä taisteluun tuulimyllyjä vastaan, sen verran sekaisin se täti oli siellä. Rupesi puhumaan puolueettomista virallisista mittauksista ja tutkimuksista yms yms. Eli siellä on tajunnan taso sitä luokkaa että ihmisellä ei ole lupa edes keittiön lamppua vaihtaa itse, kun se on niin asiantuntemusta vaativaa hommaa ja itsetehdyillä tutkimuksilla ei juuri arvoa ole, kun ei kuluttaja voi tällaisista asioista itse mitään ymmärtää, kun ne on niiiiii-in vaikeita.

Onko tilanne oikeasti kaikilla noin paha (aito COP liikkuu välillä 0.90-1.30) vai onko täällä ketään, jolla uusi varaaja toimii millä tahansa kombinaatiolla edes jollain tavalla järkevästi ja asiallisella suorituskyvyllä??

Itselläni asennus tulisi 1978 100m2 patterilämmitystaloon keski-uudellemaalle, jos sitä nyt yleensä koskaan asennetaan..

-A-

Paljonko tuo 4.5kW maksaa k-raudassa ?

M

MrAndy

Vieras

esko sanoi:

Kehä III korkeudella aika tarkkaan 7000E Kerava-Järvenpää-Hyvinkää-Kotka.... pari sataa vähemmän.

Mulla olis tossa yks käyttämätön laitteisto myytävänä ;) Paljonko tarjoat??

-A-

A-P.K

Vakionaama

wattis sanoi:
A-P.K sanoi:

Sitten on eri versio kuin minulla, tuo saattais selittää että en ole ainakaan huomannut koskaan alavastusten menevän päälle.

Heti pärähti 3h lisää tälle päivälle, kun nykäsin vastukset pois (piuhat irti alhaalta vastuksesta) Latauksessa yläosassa oli enää illalla 49°C, keskiväli 59 °C ja alhaalla 42°C. Vesi ei nouse ylös vaan imu vetää yläosan kuuman veden alas ja kylmäksi tai sitten latauksen alussa pumpultatuleva haalea vesi jäähdyttää yläosan.

Kuuluisa pöpösykli menossa ja pumpulle meni sisään 30°C ja ulos 55 °C. Taitaa tulla noutaja ilman vastusta alhaalla ;D Pysäytyslämpötila kasvoi hitaasti ja varmasti, mutta hieman enemmän pakkasta, niin lirissä ollaan ;D Silloin ei nouse enää alaosan lämpö ja pumpulle menevä vesi.

Kappas kappas ;D

W

wattis

Vieras

A-P.K sanoi:
Kuuluisa pöpösykli menossa ja pumpulle meni sisään 30°C ja ulos 55 °C. Taitaa tulla noutaja ilman vastusta alhaalla ;D Pysäytyslämpötila kasvoi hitaasti ja varmasti, mutta hieman enemmän pakkasta, niin lirissä ollaan ;D Silloin ei nouse enää alaosan lämpö ja pumpulle menevä vesi.
Kappas kappas ;D

Siehän oot ostanu liian pienen pumpun, hommaa toinen 9kW ulkoyksikkö niin ei tarvi vastuksia! ;D

E

esko

Vieras

MrAndy sanoi:
esko sanoi:

Kehä III korkeudella aika tarkkaan 7000E Kerava-Järvenpää-Hyvinkää-Kotka.... pari sataa vähemmän.

Mulla olis tossa yks käyttämätön laitteisto myytävänä ;) Paljonko tarjoat??

-A-

Voi voi... tuolla 7000e olisit saanu MLP:n ja 50 m kaivoa. Jos oisit sijoittanut vielä 3500 lisää , Kaivo silloin n.150m ja ois jääny 500e asennuksiin. Olisi sinulla ollut toimiva lämmitysjärj. (8kW) joka ois tehnyt myös kv:n ja tämä kaikki n. 2.5-3.0 cop arvolla ympäri vuoden ilman arpomista , mitähän se cop on tänään.

Tämä ei liity otsikkoon.. :-[

500e tarjoan tuosta asentamattomasta snyosta.

W

wattis

Vieras

esko sanoi:
Voi voi... tuolla 7000e olisit saanu MLP:n ja 50 m kaivoa. Jos oisit sijoittanut vielä 3500 lisää , Kaivo silloin n.150m ja ois jääny 500e asennuksiin. Olisi sinulla ollut toimiva lämmitysjärj. (8kW) joka ois tehnyt myös kv:n ja tämä kaikki n. 2.5-3.0 cop arvolla ympäri vuoden ilman arpomista , mitähän se cop on tänään.

Kyllä kyllä, mutta kaivoakaan ei voi joka paikkaan porata. Itse selvitin mlp-systeemin hinnan ja minimissään olisi tullut hintaa 23000 eskoa.

Jos tädillä olisi munat niin....

A-P.K

Vakionaama

wattis sanoi:
A-P.K sanoi:
Kappas kappas ;D

Siehän oot ostanu liian pienen pumpun, hommaa toinen 9kW ulkoyksikkö niin ei tarvi vastuksia! ;D

Meinasin piiruutta autotallia tehdessä vielä laittaa toisen kokeeksi ;D Merkki on varmaan joku muu :eek: Kyllähän tää vähän haiskahtaa :eek: , mutta ei vielä masennuta poijaat ;D

Katsotaan mihin päädytään ;D ei vielä heitä kirvestä kaivoon ;D

E

esko

Vieras

wattis sanoi:
esko sanoi:

Kyllä kyllä, mutta kaivoakaan ei voi joka paikkaan porata. Itse selvitin mlp-systeemin hinnan ja minimissään olisi tullut hintaa 23000 eskoa.

Jos tädillä olisi munat niin....

Mitä tarjottiin tuo muhkean "minimissään 23000e potin" vastineeksi oulun seudulla?

Kuulostaa hieman kovalta hinnalta.

W

wattis

Vieras

Sitä tarkoitin että tontit ovat erilaisia. Kallis maaperä porata, muuten normipaketti.

K

Kojak

Vieras

Kuulehan Eskoseni. Älä enää kirjottele tänne, jos ei ole asiaa. Tämähän on Vs: Sanyo Co2 ECO ja sen parhaat asetukset vol. II. Aloita vaikka uusi ketju ja v.ttuile niin paljon kuin sielu sietää.
Ei pilata tätä enää toistamiseen. Pidetään tämä meidän luusereiden kesken. Jookosta.

Asiaan. Jos asia on niin, että 4,5Kw napsauttaa alavastukset päälle tietämättä. Noh nyt kun ei ole paljon pakkasta, niin täytynee iteltäkin ottaa alavastuksen piuhat irti ja kokeilla paljonko vie sähköä.

E

esko

Vieras

wattis sanoi:
Sitä tarkoitin että tontit ovat erilaisia. Kallis maaperä porata, muuten normipaketti.

Onko kallio syvällä? jos on.. se kyllä vaikeuttaa asiaa jos useita kymmeniä metrejä.

Kojak sanoi:
Kuulehan Eskoseni. Älä enää kirjottele tänne, jos ei ole asiaa. Tämähän on Vs: Sanyo Co2 ECO ja sen parhaat asetukset vol. II. Aloita vaikka uusi ketju ja v.ttuile niin paljon kuin sielu sietää.
Ei pilata tätä enää toistamiseen. Pidetään tämä meidän luusereiden kesken. Jookosta.

Asiaan. Jos asia on niin, että 4,5Kw napsauttaa alavastukset päälle tietämättä. Noh nyt kun ei ole paljon pakkasta, niin täytynee iteltäkin ottaa alavastuksen piuhat irti ja kokeilla paljonko vie sähköä.

Sinulta ei vielä ole kysytty mitään.... mitä tarkoitat toistamiseen?

Back
Ylös Bottom