Shelly releet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cleaf
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minun ensimmäinen reaktio näihin kauko-ohjattaviin laitteisiin oli epäröivä ja on ne vielä taapero-iässä;-) Kiinteistöhuollossa on ollut vuosikymmeniä vastaavat laitteet mutta hinta on ollut kova.

Toki IOT on täällä jäädäkseen tavalliselle kansalaiselle mutta pureskelematta en niele kokonaisuutta:
- Kokematon voi aiheuttaa itselleen tai muille melkoisen riskin tietoturvassa/ kiinteistövahingot y.m. ellei rajoita ulkopuolisten pääsyä ohjaimeen tai opiskele toimintoja. Jätän tarkoituksella valmistajia mainitsematta kun on buumi ja lähes kaikilla näyttää olevan vastaavat toiminnot
- Esim. puuttuu toistaiseksi pohjoiskalotin käyttämät (ei niin yleiset etelä/keski-euroopassa) lämmitysmuodot: Öljykattilan käyttötuntilaskuri, Lämmityksen suntti-säädöt, ILP:t/ IVLP sekä MLP:t. Toki uusimmissa lämmitys/jäähdytys-kokonaisuuksissa on valmistajan kehittämä ohjain johon pitää "ehdottomasti" ostaa heidän ohjain;-) Vanhat on sitten kärsimässä...
- Positiivista on kotimaan laiteohjaimien ohjelmien kirjoittajat, jopa minä olen onnistunut saamaan ne toimimaan pörssi-ohjauksella neljässä eri laiteversiossa. Viimeisin vaati kolme uudelleen päivitystä ennen kun alkoi toimia niin kun pitää, syy? Enpä tiedä, välillä en edes ymmärrä tekstin sisältöä...
- Olen seurannut miten ohjaimet reagoivat ja suurin huomio on niiden lämpiäminen; esim. Pro1 on vuorokauden aktiivisena lähes 40C. Jos vieressä on samalla Din-kiskossa kontaktori joka itse aktiivisena lämpiää yli 40C alkaa olla ongelmia molemmissa kestävyyden kanssa
- Pilviyhteydet on ollut toimivat, välillä piiitkä viive mutta se on nähtävästi mobiilireititin joka hidastaa, kotona kiinteällä yhteydellä viive on pienempi. Tieto siirtyy riittävällä nopeudella minun tarpeeseen. Saa nähdä mitä tapahtuu seuraavan kaapelikatkon jälkeen->:eek:? Minä olen ainakin pyrkimässä kotimaisuuteen tässä ympäristössä

Toivelista:
- Ilpin halpa ja helppo Päälle/Pois ohjaus tällä laiteohjaimella. On niin tylyä katkoa ilpin sähköt kontaktorilla pörssisähkön tahdissa, 3 kpl tarve
- Joku keksintö jotta näkee pilvessä että ohjattava esim. öljypoltin/ pumppu/ puhallin on käynnissä, PM1 näyttää sähkökulutuksen tietenkin muttei että laite on käynnissä
- Victronin Offgrid viivästetty laturin ohjaus-toiminto. On olemassa AI niin kankea ESS/DESS mutta UPS-toiminnolle se ei ole oikea vastaus ja vanhoille invertterilatureille se ei edes ole järkevä-> Miksikö? Seuraava projekti on jo loppusuoralla rahansäästön nimissä

Öljykattilan käyttötuntilaskuri

Minulla se on polttimessa, mutta kyllä minulla tilasto tulee polttimen käyttöajasta ihan sekunnin tarkkuudella Shellyn kautta.

Lämmityksen suntti-säädöt

Shelly ohjaa minulla shunttia. Siihen riitti ihan tosi halpa Shelly Plus UNI. Lisäksi tarvitsi sille lämpötila-anturin lähtevälle vedelle ja ulkolämpötilalle. Aktuaattoriksi jäi Danfossin tekemä. Korvasin Shellyllä Danfossin säätimen, jotta sain sen täysin hallintaan. Yllättävää tässä oli se, että lankojen kytkemisen lisäksi tässä ei tarvita mitään muuta lisäkomponenttia kun 24VAC virtalähde oli jo valmiina.

Pro1 on vuorokauden aktiivisena lähes 40C.

En käytäkään Pro versioita. Parempi jähdytys kun osa on vapaammin rasian sisällä eikä tiukassa läjässä.

Itse ottaisin mielelläni shellyn, jossa olisi IR-lähetin/vastaanotin. Tuolla olisi monenlaista käyttöä ja laitettahan voi käyttää kokonaan kotiverkossa ilman pilvipalvelujakin. Nedisin IR-lähetin/vastaanotin olisi muuten hyvä (halpa, hinta muutaman kympin), mutta sitä on vähintään vaikea käyttää ilman pilvipalvelua ja tuonkin omatoiminen ohjaaminen on hiukan hankalaa pilivipalvelunkin kautta. Toisaalta laitteen IR-vastaanotto rajoittuu lähinnä muiden IR-lähettimien signaalien nauhoittamiseen pilvipalvelun kautta myöhemmin tapahtuvassa kontrollissa.

Kiinasta tietenkin saisi kaikenlaista lisävärkkiä, joita voisi ripustaa esim. Shelly Uniin, mutta tuollaisen lisääminen on oikeastaan ylimääräinen askel, joka vaatii lähinnä ylimääräistä ja turhaa työtä tai ainakin toivoisi jonkinlaista yksinkertaista ja helposti sovellettavaa "voittajaratkaisua".

Vastaavia interfaceja toivoisi tietenkin zigbeen ym. kaltaisille radioprotokollille.

Itse ottaisin mielelläni shellyn, jossa olisi IR-lähetin/vastaanotin. Tuolla olisi monenlaista käyttöä ja laitettahan voi käyttää kokonaan kotiverkossa ilman pilvipalvelujakin. Nedisin IR-lähetin/vastaanotin olisi muuten hyvä (halpa, hinta muutaman kympin), mutta sitä on vähintään vaikea käyttää ilman pilvipalvelua ja tuonkin omatoiminen ohjaaminen on hiukan hankalaa pilivipalvelunkin kautta. Toisaalta laitteen IR-vastaanotto rajoittuu lähinnä muiden IR-lähettimien signaalien nauhoittamiseen pilvipalvelun kautta myöhemmin tapahtuvassa kontrollissa.

Kiinasta tietenkin saisi kaikenlaista lisävärkkiä, joita voisi ripustaa esim. Shelly Uniin, mutta tuollaisen lisääminen on oikeastaan ylimääräinen askel, joka vaatii lähinnä ylimääräistä ja turhaa työtä tai ainakin toivoisi jonkinlaista yksinkertaista ja helposti sovellettavaa "voittajaratkaisua".

Vastaavia interfaceja toivoisi tietenkin zigbeen ym. kaltaisille radioprotokollille.

UNI:lla voit painella kahta eri nappia IR-kaukosäätimestä.

Itse olen aikoinaan tehnyt sarjaporttiohjetun yleiskäyttöisen IR-ohjaimen videolaitteiden kaukosäätöön. Sinänsä olisi varsin helppoa tehdä tuote, joka lähettää IR-signaaleja. Niissä on vain takaisinkytketäongelma eli jos yhdellä napilla laite käynnistetään ja sammutetaan niin kauko-ohjain ei tiedä onko se käynnissä vai sammutettuna.

ESP-pohjaisiin laitteisiin saa valmiita firmiksiä, joissa on IR-tuki sisäänrakennettuna. Esim. tässä härvelissä on IR led sisäänrakennettuna, tosin sen kantama on varsin lyhyt. Tuohon on mm. olemassa valmis firmis jolla voi ohjata useampaa eri ilmalämpöpumppumallia, tai TV:tä jne.

Yhden proton kerran väsäsin raspi zeroon. Tuossa siis oli lisäbackplate ja siihen tinattuna TSOP-tyyppinen vastaanotin sekä transistori ja IR-diodi. Sähköt tulivat suoraan raspi zerolta. En vain pitänyt ratkaisusta, kun se on tosiaan niin prototyyppimäinen, ellei rupea suunnittelemaan ja tulostelemaan itse 3-D tulostimella koteloa ja backplate on oikestaan turhan juhlava. Pitäisi tehdä itse pikkuprintti, jonka siten juottaa suoraan piikittömään raspi zeroon. Sinällään tuo toimi hyvin ja sillä sai nauhoitetuksi kaukosäätimellä lähetettyjä yksittäisiä komentoja tai komentosarjoja.

Jotenkin vain kiinnostaisi löytää valmiita vastaavia ratkaisuja, koska tuotantoprototyypin suunnittelu ja sarjan toteuttaminen ei niin ihmeesti innosta. Tarvitsisin noita ainakin 4 ... 6 korvaamaan aikaisempia pilvipohjaisia, jotka sinällään toimivat siedettävästi tarkoituksessaan (nedisejä ja tadoja). Noissahan tappelu on sovittaa ne toimimaan yhteen muiden automaatioiden ja etenkin niiden parametrien muutosten kanssa (on pelannut juuri ja juuri siedettävästi viime vuosina, joten en ole viitsinyt ryhtyä enempään).

Minun ensimmäinen reaktio näihin kauko-ohjattaviin laitteisiin oli epäröivä ja on ne vielä taapero-iässä;-) Kiinteistöhuollossa on ollut vuosikymmeniä vastaavat laitteet mutta hinta on ollut kova.

Toki IOT on täällä jäädäkseen tavalliselle kansalaiselle mutta pureskelematta en niele kokonaisuutta:
- Kokematon voi aiheuttaa itselleen tai muille melkoisen riskin tietoturvassa/ kiinteistövahingot y.m. ellei rajoita ulkopuolisten pääsyä ohjaimeen tai opiskele toimintoja. Jätän tarkoituksella valmistajia mainitsematta kun on buumi ja lähes kaikilla näyttää olevan vastaavat toiminnot
- Esim. puuttuu toistaiseksi pohjoiskalotin käyttämät (ei niin yleiset etelä/keski-euroopassa) lämmitysmuodot: Öljykattilan käyttötuntilaskuri, Lämmityksen suntti-säädöt, ILP:t/ IVLP sekä MLP:t. Toki uusimmissa lämmitys/jäähdytys-kokonaisuuksissa on valmistajan kehittämä ohjain johon pitää "ehdottomasti" ostaa heidän ohjain;-) Vanhat on sitten kärsimässä...
- Positiivista on kotimaan laiteohjaimien ohjelmien kirjoittajat, jopa minä olen onnistunut saamaan ne toimimaan pörssi-ohjauksella neljässä eri laiteversiossa. Viimeisin vaati kolme uudelleen päivitystä ennen kun alkoi toimia niin kun pitää, syy? Enpä tiedä, välillä en edes ymmärrä tekstin sisältöä...
- Olen seurannut miten ohjaimet reagoivat ja suurin huomio on niiden lämpiäminen; esim. Pro1 on vuorokauden aktiivisena lähes 40C. Jos vieressä on samalla Din-kiskossa kontaktori joka itse aktiivisena lämpiää yli 40C alkaa olla ongelmia molemmissa kestävyyden kanssa
- Pilviyhteydet on ollut toimivat, välillä piiitkä viive mutta se on nähtävästi mobiilireititin joka hidastaa, kotona kiinteällä yhteydellä viive on pienempi. Tieto siirtyy riittävällä nopeudella minun tarpeeseen. Saa nähdä mitä tapahtuu seuraavan kaapelikatkon jälkeen->:eek:? Minä olen ainakin pyrkimässä kotimaisuuteen tässä ympäristössä

Toivelista:
- Ilpin halpa ja helppo Päälle/Pois ohjaus tällä laiteohjaimella. On niin tylyä katkoa ilpin sähköt kontaktorilla pörssisähkön tahdissa, 3 kpl tarve
- Joku keksintö jotta näkee pilvessä että ohjattava esim. öljypoltin/ pumppu/ puhallin on käynnissä, PM1 näyttää sähkökulutuksen tietenkin muttei että laite on käynnissä
- Victronin Offgrid viivästetty laturin ohjaus-toiminto. On olemassa AI niin kankea ESS/DESS mutta UPS-toiminnolle se ei ole oikea vastaus ja vanhoille invertterilatureille se ei edes ole järkevä-> Miksikö? Seuraava projekti on jo loppusuoralla rahansäästön nimissä
Itsellä Mitsun ILP asennettu ESP ja ko.laitteessa API jota saa komennettu Shellyllä.
Shellyn gen3 / pro laitteeseen saa sen tehtyä omaksi virtuaali laitteeksi, lisäksi halutessaan voi yhdistää ohjauksen skriptiin.

Oma lämmityksen ja jäähdytyksenohjaussysteemini on muodostunut sellaiseksi sekamelskaksi, jota haluaisin yksinkertaistaa. Shellyt ovat kyllä avanneet uusia mahdollisuuksia. Mielestäni osuva innovaatio on avarassa keittiö-, olohuone-, eteishallitilassa ratkaisu, jossa maailmalämpöpumpun keskeisellä paikalla oleva (shellyihin perustuva) ON/OFF-ohjaus on yhdistetty radiaattoreiden ohjaukseen niin, että edellisen ohjaussysteemi tulee "add-on"-muodossa komentamaan suurella auktoriteetilla radiaattoreita. Toteutus on sellainen, että kussakin radiaattorissa on ON/OFF-termomoottori, jolla venttiilin voi sulkea (ilman sähköä avautuu). Sulkua ohjataan Shellyn himmentimillä. Lisäksi radiaattoreissa on termostaattinen paluuventtiili, jolla huoneen lämmitystä voi hiukan justeerata ylös tai alas (verrattuna käyräohjauksen tulokseen, eli efektiivisesti ikään kuin säätää radiaattorin pinta-alaa). Lisäksi on Nedisin pilvipalvelun ja sisäisen termostaatin ohjaama puhallinkonvektori jäähdytystä varten (IR-lähetimen komentamana).

Makuuhuoneissa on Danfoss-Ally-venttiileitä. Yhdessä puolittain ylimääräisessä on jäähdytyspuhallinkonvektori, jonka ohjain hajosi, enkä löytänyt varaosaa tilalle. Niinpä laitoin shellyistä oman ohjaimen, joka on kytketty Danfossin pilivipalvelun ja välitys-/ohjaustietokoneen kautta radiaattoriventtiiliin, niin että jäähdytys menee päälle, kun huoneen mitattu lämpötila menee runsaan asteen venttiilin asetusarvon yläpuolelle ja suuremmalla teholla, kun mitattu lämpötila menee yli kaksi astetta asetusarvon yläpuolelle. Niinpä jäähdytystäkin voi säädellä joko radiaattoriventtiiliä kiertämällä tai soveltaa monimutkaisempia kelloasetuksia kännykkäapin radiaattoriasetusten kautta.

Parissa muussa makuuhuoneessa jäähdytysasetukset ovat Nedisin komennossa ja radiaattori normaalisti Danfosin kännykkäapin/pilvipalvelun ohjauksessa (toisessa myös sisäanturi). En ole ollut tyytyväinen Danfossin venttiiliohjauksen reagointinopeuteen, kun lämpötilatavoitetta justerataan kelloasetuksin yötä ja päivää varten. Niinpä tuohon on lisätty lisäjusteerausta pilvipalvelun kautta niin, että reagoinnin jyrkkyys kasvaa. Samalla on lisätty säätelyjä ulkolämpötilan mukaan (radiaattorin lämmityskiihdytykset tulevat päälle vain pakkaskeleillä ja lämmityskauden ulkopuolella radiaattori suljetaan visusti). En kaiken kaikkiaan ole kovin tyytyväinen tähän sotkuun enkä jäähdytys- ja lämmitysasetusten epäsuoraan kytkentään, mikä tekee asetusohjelmien muuttamisesta kömpelönoloista. En nyt viitsisi ruveta korvaamaan puhallinkonvektoreiden ohjaustakaan Shellyillä (malli 4PM Pro omaa juuri sellaiset ominaisuudet, mitä tarvittaisiin), jollaisen toki voisi yhdistää juuri Danfossien ohjaukseen kuten edellä.

Alakerrassa on lattialämmitetty huone, jossa hukkalämmön määrä vaihtelee suuresti. Sielläkin on jäähdytystä varten puhallinkonvektori vakioasetuksin Nedisin pilvipalvelun ja IR-lähettimen ohjaamana. Tuonkin ohjelmaan vaikuttaa ulkoilman lämpötila. Lämmitystä puolestaan ohjataan varsin samoin kuin em. olohuonetilan radiaattoreita paitsi että termomoottoriventtiilin ohjaus perustuu aivan mekaaniseen kalvotermostaattiin, jossa on lisäksi takaisinkytkentävastus (alkaa lämmetä, kun termomoottorin lämmityksen katkaisun jälkeen venttiili aukeaa ja lattiapiiriin alkaa virrata lämmitysvettä; termostaatin kärjet sulkeutuvat nopeammin, kuin lämpötilan nousu edellyttää ja sen seurauksena termomoottori sulkee taas lämmityskierron). Tuo toimii riittävän hyvin nytkin, ei kaipaa etäohjausta eikä lattilämmitystä säätämällä kykene laatan varaavuuden takia muutoinkaan säätelemään huoneen lämpötilaa sillä tavoin joustavasti kuin vastaavasti puhallinkonvektorilla tapahtuvaa (jäähdytystä tai radiaattoreillakin lämmitystä pystyisi).

Tänään kun muutin kokeeksi Wi-Fi tukiaseman asetuksia niin siitä seurasi se että lähes kaikki Shellyt hukkasi yhteyden pilveen. Vain Gen1 laitteet tuntuivat jäävän toimiviksi. Debug lokeista selviää että yhteys pilvipalvelimeen sanoo timeout. Onko muut huomanneet tällaista ongelmaa... se voi olla että ongelmaan liittyy tuo päivitys, jota ovat tekemässä. Mutta noloa silti. Paikallisverkossa ne silti toimii ja sikäli kun pilveä ei tarvita niin kaikki automatiikka pelaa kuten ennenkin.

ps. Korjasivat serverinsä muutaman tunnin kuluttua niin yhteydet palasi.

Viimeksi muokattu:
Vahingossa törmäsin tllaisiin Shelly tuotteisiin, joista en ollut lainkaan tietoinen. Jos joku kaipaa useampaa kuin yhtä tai kahta I/O-liitäntää niin tässä on halpa ja helposti integroitava Shelly tuote siihen tarkoitukseen. 16 kpl input / output. Muista Shelly tuotteista poiketen näihin on jopa kytkentäkaavio tarjolla.

Tarvitseeko L haaroittaa SW jos ei ole mekaanista kytkintä? Jos täytyy niin miksi?

Liitetiedostot

• 1738929268756.png
    1738929268756.png
    34,3 KB · Lukukerrat: 65
Tarvitseeko L haaroittaa SW jos ei ole mekaanista kytkintä? Jos täytyy niin miksi?

Jos et haaroita ja kytke sitä SW liittimeen, niin laite näkee että kytkin on auki asennossa. Jos haaroitat ja kytket, niin laite näkee että kytkin on kiinni asennossa.

Huomioitavaa myös, että jos haaroitat SW liittimen N johtimeen niin silloinkin laite epäintuitiivisesti näkee että kytkin on kiinni asennossa.

PS. Laiteella ei ole silmiä, joten "näkeminen" tapahtuu tässä tapauksessa sähköisesti.

Ainakin monista shellyistä (en muista/tiedä, josko kaikista), voi kytkintoiminnot vielä erikseen poistaa asetuksilla tai ohjelmallisesti käytöstä (ei toki pysyvästi tehdasasetusten palautuksellakin muuttumattomaksi) niin, että switcheillä ei todellakaan ole mitään vaikutusta lähtöjen tilaan tai käyttäytymiseen.

Miten shelle switch kehyksen saa irti... mitä nettia kuulasin niin en ole ainoa joka asiaa pohtii? Vastaus: ruuvarilla vääntää irti.

linkin Shelly Wall Switchistä? Huonosti.
Voimaa ja usein se kirkas kehys irtoaa pohjasta. Leveä ruuvari on hyvä apu

Ainakin monista shellyistä (en muista/tiedä, josko kaikista), voi kytkintoiminnot vielä erikseen poistaa asetuksilla tai ohjelmallisesti käytöstä (ei toki pysyvästi tehdasasetusten palautuksellakin muuttumattomaksi) niin, että switcheillä ei todellakaan ole mitään vaikutusta lähtöjen tilaan tai käyttäytymiseen.
Saa kaikista. Jopa plug S vaikka sille ei ole laitteessa sisällä erikseen input määrettä

Saa kaikista. Jopa plug S vaikka sille ei ole laitteessa sisällä erikseen input määrettä

On siinä nappi, josta sen saa päälle ja pois. Mulla on just tuollainen "Shelly Plug S" eikä sen asetuksissa ole sille napille "detach" tai muutakaan asetusta. Ainoastaan actionin saa säädettyä napille. Vähän outo juttu muuten tuo ettei sitä olekaan.

On siinä nappi, josta sen saa päälle ja pois. Mulla on just tuollainen "Shelly Plug S" eikä sen asetuksissa ole sille napille "detach" tai muutakaan asetusta. Ainoastaan actionin saa säädettyä napille. Vähän outo juttu muuten tuo ettei sitä olekaan.
Itseasiassa, tuossa vanhassa gen1 Plug S mallissa saa näemmä tehtyä actionin napille, mutta plus ja gen3 mallissa ei saa tehtyä, mutta niissä saa asetettua napin detached tilaan

Joissain tilanteessa ois näppärää jos pystyisi sillä ohjaamaan jonkun automaation päälle/pois
BLU H&T tarjoaa napin jolla voi esimerkiksi ohjata ulkovalot päälle/pois. Itsellä siis terassilla H&T ulkolämpötilaa mittaamassa

Pari viikkoa ollut Shelly Plug Gen3 käytössä.
Mittaakohan se oikeasti jännitettä, kun on aina tasaista viivaa eli 236,4V mobiiliapissa? Vai ottaako se kerran viikossa tms ja jakelee sitä tietoa sitten jatkuvasti.

Mietin kun tuo herjaa että wifi unusable, että pudottaako tuon jännitteen jakelun veks.

Watit päivittyy kyllä.

Pari viikkoa ollut Shelly Plug Gen3 käytössä.
Mittaakohan se oikeasti jännitettä, kun on aina tasaista viivaa eli 236,4V mobiiliapissa? Vai ottaako se kerran viikossa tms ja jakelee sitä tietoa sitten jatkuvasti.

Mietin kun tuo herjaa että wifi unusable, että pudottaako tuon jännitteen jakelun veks.

Watit päivittyy kyllä.
Kyllä se sieltä graafi valikosta löytyy myös jännite
1741354601450.png

Katso käppyrästä.. MInulla ainakin PM mini tarjoaa sellaisen

Näytä liitetiedosto 105606

Missä se sitä herjaa? Onko sinulla joku bluetooth yhteys siihen vai millä katselet jännitettä?
Juu löytyy käppyrä ja se ihmetyttääkin, kun näyttää siis vain suoraa viivaa 236,4V. Tasan sama lukema on päivästä toiseen AVG ja min ja max.

Katselen jännitettä mobiiliapilla netin yli, ei ole BT:lla yhteydessä. Muistaakseni mobiiliapissakin on näkynyt tuo wifi unusable jossakin valikossa, mutta tietsikkasovelluksessa ainakin (muistaisin että kohdassa wifi1, mutta nyt en pääse tarkistamaan).

Mutta noista teidän kuvaajista päätellen sen pitäisi vähän sentäs heilua, eli kysymykseni on relevantti

Muistaakseni mobiiliapissakin on näkynyt tuo wifi unusable jossakin valikossa,

Viime aikoina on ollut paljon ongelmia pilviyhteydessä. Sellainen ongelma estäisi tiedon päivittymisen tilastoihin, mutta se estäisi myös sinua katselemasta tietoja pilvestä. Kerrot katselevasi netin yli ei vielä kerro katsotko tietoja pilvestä vai WiFistä. Mutta mitäs tämä sanoo:

1741359808388.png

Aaa, aivan.
Juu mobiiliappini näyttää samat tiedot wifin toiminta-alueen ulkopuolellakin eli pilvestä tulee.
Ja tuo Cloud valikko on juuri kuten kuvassasi eli enable ja connected.

Mutta voisiko tuo, jos on yhteyksissä ollut ongelmia, pudottaa ekana tuon jännitemittauksen pois (tai tapahtuu kerran viikossa tms), jotta tärkeämmät toimii esim scripti ja on/off ohjaus

Liitetiedostot

• Screenshot_20250307_172238_Shelly Smart Control.jpg
    Screenshot_20250307_172238_Shelly Smart Control.jpg
    84,9 KB · Lukukerrat: 56
Ja tuo Cloud valikko on juuri kuten kuvassasi eli enable ja connected.

Mutta voisiko tuo, jos on yhteyksissä ollut ongelmia, pudottaa ekana tuon jännitemittauksen pois

Kun pilvi putoaa niin kaikki data lakkaa kulkemasta. Kaikesta päätellen yhteys toimii ja data kulkee. JOs näet joskus sen virheen niin ota kuva.

Luulisi tosiaan kaiken katkeavan. No ehkä tuo sitten vain on noin ihmeen stabiili tuo jännite, että pysyy useita päiviä desimaalilleen samana.

Liitteenä pari kuvaa Shellyn sivulta. Kun läppäri on Shellyn vieressä niin se sanoo täyttä wifiä.

1741373870600.png

1741373808069.png

RSSI -93 on kyllä huono. Shelly etsii parempaa wifiä kun rssi menee alle rajan (default -80, näkyy kun shellyyn ottaa suoraan yhteyden selaimella)
1741379355892.png

Yhteys pilveen saattaa pätkiä tommoisella -93 arvolla.

Appissa pitäisi näkyä milloin laite on viimeksi ollut yhteydessä
1741378943703.png

Takaisin
Ylös Bottom