Tarvitsin apua aloittajana NibeF470 säätöihin

Tonttu13

Aktiivinen jäsen
Vs: Tarvitsin apua aloittajana NibeF470 säätöihin

Kiitos!! Täytyy sitten säätää tuo kiertovesipuppu ykköselle uskalsin laittaa aluksi vain kakkoselle kun huomasin että täysillä.

Tuo shuntti näytti meillä melkein ykkösellä, siirränkö sen siis nollaan?

JUu kyllä tänään täytyy uskaltaa säätää rs 1 ruuvia nimittäin kun muutin menoveden minimilämpötilan 24:ään aiemman 21:n sijaan niin tuloilma oli tietenkin lämmennyt myös se näytti nyt 22.3.

Tämän kerkeen rekeen illalla nyt lähden töihin

burmanm

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Tuo shuntti näytti meillä melkein ykkösellä, siirränkö sen siis nollaan?

Anna olla, se siirtyy automaattisesti (nollassa kun ei tarvitse lämmittää).

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Ny toi rm1 väännettiin myötäpäivään täysin kiinni eka meni muuten 5 kierrosta ja vartin!!!!
Ja sitten vääntö vartin auki. Tuloilma noussut nyt 0,6 astetta eli noussut vaan . Kuinka kauan tuossa mahtaa mennä että alkaa laskea?? Jäteilma on nyt kun kompura käy 5 astetta.

Espejot

Hyperaktiivi

Tanttu sanoi:
Ny toi rm1 väännettiin myötäpäivään täysin kiinni eka meni muuten 5 kierrosta ja vartin!!!!
Ja sitten vääntö vartin auki. Tuloilma noussut nyt 0,6 astetta eli noussut vaan . Kuinka kauan tuossa mahtaa mennä että alkaa laskea?? Jäteilma on nyt kun kompura käy 5 astetta.

Ihan normaalia. Talvella painuu sitten nollan nurkille tai alle. Ihan hatusta vedä että talvella kun lämmitystä tarvitaan niin kiertovedesipumpun nopeus vois olla 2:lla koska kämppä aika pieni. Enemmän tietävät voi kertoa enemmän.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Säädöt taitavat olla aika persiilleen kun kiertopumppu oli täysillä onneks teiltä saa apua laitettiin ykköseen jos talvella sitten kakkoseen?

burmanm

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Säädöt taitavat olla aika persiilleen kun kiertopumppu oli täysillä onneks teiltä saa apua laitettiin ykköseen jos talvella sitten kakkoseen?

Ei sillä ole hirveän suurta merkitystä vaikka "liian lujalla olisi", aika vähän nuo pumput syövät sähköä.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Tarkistan vielä kuvan kera eli täs kiertovesi pumppu tuo oikean puoleinen varmaan kertoo kuinka ns lujalla on eikä tuo vasemman puolen I, II III. ? Koska kun säädettiin niin valo on siis oikealla puolella nyt ei näytä valoa kun ei oo ilmeisesti nyt kierrä vesi?

Espejot

Hyperaktiivi

burmanm sanoi:
Ei sillä ole hirveän suurta merkitystä vaikka "liian lujalla olisi", aika vähän nuo pumput syövät sähköä.

Ei mutta turhaan pitää liian suurella - rasittaa pumppua ja kuluttaa kuparia jos sitä on ja sen matkaa kuin sitä on. Edut on sitten että Niben sähkönkulutus laskee kompuran osalta koska lauhtuminen tehostuu. Lisäksi lämmitysteho paranee mistä ainakin teoriassa lyhyemmät käyntiajat. Itse olen pitänyt kesät 1:llä ja talvet 2:lla mutta apuna on ollut ILP. Ja PILP hajonnut 10v iässä - RIP. Mutta tämä menee jo aloittelijan aihepiirin ohi.

Tanttu sanoi:
Tarkistan vielä kuvan kera eli täs kiertovesi pumppu tuo oikean puoleinen varmaan kertoo kuinka ns lujalla on eikä tuo vasemman puolen I, II III. ? Koska kun säädettiin niin valo on siis oikealla puolella nyt ei näytä valoa kun ei oo ilmeisesti nyt kierrä vesi?

Noilla on joku ero, liityen automatiikkaan mutta en nyt muista mikä se ero on. Joku Grundfos immeinen kertokoon. itse olen käyttänyt oikean puolista asteikkoa/säätöä.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Espejot tarkistaisin vielä että siis jos käy " lujalla" niin niben sähkönkulutus laskee? Hmmm pitäisköhän sittenki nostaa yhdestä kahteen nopeutta... mistäs tänkin ny tietäis

Espejot

Hyperaktiivi

Tanttu sanoi:
Espejot tarkistaisin vielä että siis jos käy " lujalla" niin niben sähkönkulutus laskee? Hmmm pitäisköhän sittenki nostaa yhdestä kahteen nopeutta... mistäs tänkin ny tietäis

Omien testien perusteella kompura syö sähköä vähemmän kun pumppu isomalla ja/tai kattilan lämpötila matala. Tämä nyt on vain sivuhuomautus aiheeseen. Ero oli luokkaa 100W suurinmillaan. Koska minulla ei ole mittausdataa niin tätä ei pidä uskoa totena ennen kuin joku vahvistaa asian... mutta näin sen itse tulkitsin. Oman kokemuksen mukaan varsinkin lämmisvaraajan lämpötila laskeminen laski kompuran tehoa. Eli kompura kuluttaa alussa vähemmän ja mitä lämpimämmäksi varaaja läpeää niin sitä suurempi kulutus. Mutta tämä on nyt tälläista ei niin vakavasti otettavaa asia - lillukan varsia isossa kuvassa.

burmanm

Vakionaama

Espejot sanoi:
Omien testien perusteella kompura syö sähköä vähemmän kun pumppu isomalla ja/tai kattilan lämpötila matala. Tämä nyt on vain sivuhuomautus aiheeseen. Ero oli luokkaa 100W suurinmillaan. Koska minulla ei ole mittausdataa niin tätä ei pidä uskoa totena ennen kuin joku vahvistaa asian... mutta näin sen itse tulkitsin. Oman kokemuksen mukaan varsinkin lämmisvaraajan lämpötila laskeminen laski kompuran tehoa. Eli kompura kuluttaa alussa vähemmän ja mitä lämpimämmäksi varaaja läpeää niin sitä suurempi kulutus. Mutta tämä on nyt tälläista ei niin vakavasti otettavaa asia - lillukan varsia isossa kuvassa.

Meinasin tuohon aiempaan jo vastailla, mutta en kerennyt. Nibe ei varsinaisesti kykene ottamaan hyötyä tuosta lattiaveden paremmasta kierrosta, joten sen merkitys lauhtumiseen on merkityksetön kun se lauhtuminen tapahtuu kattilaveteen kuitenkin. Sen sijaan pienempi kattilan lämpötila vaikuttaa toki - huomattavastikin ainakin itselläni. Sen lisäksi että kompura syö vähemmän sähköä niin ainakin itselläni myös jäteilma laskee alemmas. Tuota olen monesti pohtinut miten onnistuisi hyödyntämään tuota paremmin, mutta en ole keksinyt varmaa tapaa. Ehkä F470 käyttää sähkövastusta varten korkeampaa anturia jolloin se alaosa kattilasta jäähtyy hieman enemmän - mene ja tiedä. Tuo toki vaikuttaisi LKV:n määrään tietyillä ajojaksoilla, joten ei se ihan win-win olisi. Jos vaan jaksais, niin voisihan tuota kokeilla talvella. Tosin taitaa jäädä (antaisi esim. öisin kun tietää ettei LKV:tä käytetä niin paljon niin tuon kattilan lämpötilan laskea enemmän).

Sen sijaan en usko että pumpun elinikä tulee ongelmaksi - eiköhän se Nibe antaudu ensin. Itse käytän kanssa oikean puoleista asteikkoa, tosin Pollucomista olen aina tarkistanut kiertonopeuden myös.

Espejot

Hyperaktiivi

burmanm sanoi:
Meinasin tuohon aiempaan jo vastailla, mutta en kerennyt. Nibe ei varsinaisesti kykene ottamaan hyötyä tuosta lattiaveden paremmasta kierrosta, joten sen merkitys lauhtumiseen on merkityksetön kun se lauhtuminen tapahtuu kattilaveteen kuitenkin. Sen sijaan pienempi kattilan lämpötila vaikuttaa toki - huomattavastikin ainakin itselläni. Sen lisäksi että kompura syö vähemmän sähköä niin ainakin itselläni myös jäteilma laskee alemmas. Tuota olen monesti pohtinut miten onnistuisi hyödyntämään tuota paremmin, mutta en ole keksinyt varmaa tapaa. Ehkä F470 käyttää sähkövastusta varten korkeampaa anturia jolloin se alaosa kattilasta jäähtyy hieman enemmän - mene ja tiedä. Tuo toki vaikuttaisi LKV:n määrään tietyillä ajojaksoilla, joten ei se ihan win-win olisi. Jos vaan jaksais, niin voisihan tuota kokeilla talvella. Tosin taitaa jäädä (antaisi esim. öisin kun tietää ettei LKV:tä käytetä niin paljon niin tuon kattilan lämpötilan laskea enemmän).

Sen sijaan en usko että pumpun elinikä tulee ongelmaksi - eiköhän se Nibe antaudu ensin. Itse käytän kanssa oikean puoleista asteikkoa, tosin Pollucomista olen aina tarkistanut kiertonopeuden myös.

Kiertovesipumpun nopeus vaikuttaa laudutukseen teoriatasolla (jos kulutausta on eli talvella) joten uskon että se myös laskee kulutusta. Mutta dataa ei ole, pelkästään omia havaintoja. Pienimmät kulutukset olen saanut kun kiertovesipumppu suurella ja varaaja kylmä.

Mutta tästä aloittajan kysymyksiin: pitäisin varaajaa niin kylmänä kun iho sallii. Säästää, ei merkittävää mutta säästö tulee monelta rintamalta. Kompura käy tehokkaammin, varaajan lämpöhäviöt pienempiä jne jne....

burmanm

Vakionaama

Espejot sanoi:
Kiertovesipumpun nopeus vaikuttaa laudutukseen teoriatasolla (jos kulutausta on eli talvella) joten uskon että se myös laskee kulutusta. Mutta dataa ei ole, pelkästään omia havaintoja. Pienimmät kulutukset olen saanut kun kiertovesipumppu suurella ja varaaja kylmä.

Varaaja kylmä on selvä, mutta ensimmäinen ei ihan. Tuon pitäisi silloin pitää paikkansa myös kuumalla kattilalla, koska ainoa mahdollisuus millä lauhtuminen parantuisi olisi jos nopeasti kiertävä lattiavesi tunkisi itsensä paremmin läpi kattilan (suntti auki) suoraan lauhduttimelle. Mutta kun 410P / F470 rakennetta katsoo, niin minun on vaikea nähdä tätä. Kaikissa muissa tapauksissa kattilan lämpötila pysyisi samana - jolloin lauhdutus olisi identtinen.

Olen mielelläni väärässä - olen tätä yrittänyt ratkoa (ei niinkään pienen säästön kannalta vaan mielenkiinnon), mutta en ole keksinyt tapaa saada kylmää vettä lauhduttamaan. Tuo kattila sekoittuu todella nopeasti isolla kierrolla (1,4m^3/h mulla on ollut VILPin käydessä) ja lämpötila joka anturilla on käytännössä sama -> mitään kylmää vettä siellä ei näy missään. Tuotahan pitäisi saada jotenkin esille niin että kompuran anturi olisi kylmempi kuin sähkövastuksen, itse en vaan ole onnistunut siinä.

Mutta tästä aloittajan kysymyksiin: pitäisin varaajaa niin kylmänä kun iho sallii. Säästää, ei merkittävää mutta säästö tulee monelta rintamalta. Kompura käy tehokkaammin, varaajan lämpöhäviöt pienempiä jne jne....

Tästä olen samaa mieltä - jos se vaan softassa onnistuu. Ainakin se onnistuu toki sitä kautta että lisäyksen salliminen on mahdollisimman alhainen, sllloin hetkelliset jäähtymiset eivät vaikuta niin helposti.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Miten saan tuon varaajan lämpötilan alemmaksi, siis mistä säätövalikosta/-koista?

Aamulla kun avasin luukun niin "pisaran" sisällä oli 49 astetta, tämä ilmeisesti aiemmista vastauksista olen ymmärtänyt varaajan lämpötila?

Haluaisin kyllä laskea jos vain säästää edes vähän... (olen vähän tarkka ihminen...).

Toinen kysymys mulla olisi tällainen; kun avasin näyttöluukun aamulla talon ulkona näytti 14 astetta / sisällä 22 astetta?

Olisinkin kysynyt miten tuo sisälämpötila voi olla 22 astetta nimittäin:

- eilen tuli säädettyä tuloilman ruuvia ja nyt aamusta tuloilma oli 17,2 astetta (jee on laskenut) (ulkolämpötilan tosiaan ollessa tuon etupaneelin mukaan 14 astetta (en tiedä mitä tästä voi päätellä)

- huonetermostaatit seinällä on laitettu 20 asteeseen (eli ei pitäisi nousta lämpötila huoneissa suuremmaksi?)

- jakotukilta katsoin niin "tapit" eivät olleet nousseet eli huoneisiin ei pitäisi virrata lämmintä vettä?

---> voiko siis tuo sisälämpö tila 22 johtua siitä että talo "olisi varastoinut itseensä" eilen kun oli lämmintä pihalla illalla/iltapäivällä? Vai mistähän tuo voi johtua.

Espejot

Hyperaktiivi

Tanttu sanoi:
---> voiko siis tuo sisälämpö tila 22 johtua siitä että talo "olisi varastoinut itseensä" eilen kun oli lämmintä pihalla illalla/iltapäivällä? Vai mistähän tuo voi johtua.
Kyllä. Lisäksi koneet ja ihmiset lämmittävät ilmaa.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Espejot: olenko ymmärtänyt oikein vielä että tuo varaajan lämpötila on tuossa pisarassa joka näytti nyt aamulla 49?

Tätä siis haluaisin laskea, jos tämä vie vähemmän "energiaa" kaikki kotiinpäin -periaatteella.

Mutta en ole vielä keksinyt mistä tuota saisi säädettyä?

vwg4

Vakionaama

Espejot sanoi:

Mites veden kulutus?
Meillä esim saa sen speksin mukasen 7sec laskea suihkusta vettä ennenku suihkulämmintä alkaa pukata. Äkkiseltään tuntus että veden lämpötila ei virtaukseen vaikuta ja täten 42c ja 52c vesi tulee yhtänopeaa suihkusta ulos (pukattuaan kylmänveden edeltään) mut kuinkas on?

vwg4

Vakionaama

burmanm sanoi:
Ehkä F470 käyttää sähkövastusta varten korkeampaa anturia jolloin se alaosa kattilasta jäähtyy hieman enemmän
Käppyröitä talvella tutkailin ja sähkövastusta varten F470 käyttää sähkövastuksessa olevaa anturia. Kompuralle taas käytetään jotain muuta anturia. Ovat kaks rinnakkaista ja erillistä järjestelmää. KV-pumpun 4-nopudella sähkövastusanturi arvo tuli nopeammin alas, täten potkien vastukset päälle. Kv-pumpun nopeutta pudottaessa 4->3 noi kaks lämpöarvoa alko paremmin seuraamaan toisiaan. Ainakaan ei niin helposti potki vastuksia päälle ja säästää sähköä.

burmanm sanoi:
...niin voisihan tuota kokeilla talvella. Tosin taitaa jäädä (antaisi esim. öisin kun tietää ettei LKV:tä käytetä niin paljon niin tuon kattilan lämpötilan laskea enemmän).
Tätä koitin talvella; parilla eri tavalla. Raspin ohjauksessa sallin vastukset vasta kun käyttövesi tippu alas tai kattilanlämpö tippu alas. Toinen tapa:säädin käyttöveden hitusen lämmitysvettä lämpimämmäksi. ja sitten manuaalisesti tein kertakorotuksilla käyttövettä 3-4pv välein.
Näppituntuma on että vähemmän menee sähköä lämmitysjaksojen aikana, kovaa faktaa ei ole.

Tässä itseasiassa jäin miettimään että häviääkö matalemman kattilaveden hyöty siihen että silloin tällöin nostellaan 30 -> 55c? eli kumpi on pienempi paha: pitää kokoajan kattila 42-45, vai pitää kattila 28-32 ja sitten jaksoittain korotella 30-> 55?

Toisaalta oon miettiny sitäkin että paljonkohan nämä kokeilut selittää meidän kovahkoa ekan vuoden kulutusta ;D :cool: :'(

vwg4

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Espejot: olenko ymmärtänyt oikein vielä että tuo varaajan lämpötila on tuossa pisarassa joka näytti nyt aamulla 49?

Tätä siis haluaisin laskea, jos tämä vie vähemmän "energiaa" kaikki kotiinpäin -periaatteella.

Mutta en ole vielä keksinyt mistä tuota saisi säädettyä?
Huoltovalikon kautta.
Ohjauspaneelissa painaa "takaisin" nappia 7-10sec niin aukeaa uus valikko. ja sieltä olikohan käyttöasetukset tms.
Lämpötila pisarassa taitaa näyttää sen hetkisen käyttöveden lämmön, eli juurikin varaajan lämpö.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Kiitos! Juu tuota huoltovalikkoa olenkin paljon tutkaillut..(sen jälkeen kun löysin sen - tuli hieno tunne ai tämmöinenkin :D)

Osaatko vielä sanoa mihin tuon voisi säätää, siis kuinka alas? Lähinnä ajattelen sitä että legionellabakteeri sitten kuolee jos on tarvetta. Ilmeisesti tuo kahden viikon välein tapahtuu tuo "käyttöveden automaattinen nostatus", mutta mietin että jos lasken vuota varaajan eli pisaran lämpötilaa niin jos sen lasken vaikka 44 asteeseen (nytnäytti 49 aamulla), niin mistähän sen tietää että jaksaako vehje nostaa vielä sieltä sen "legionella-poistatuslämpötilan", että mietin vain onko siihen säädetty aina jokin minimilämpötila minne nostaa oli sitten tällä hetkellä mikä vain käyttöveden lämpö?

Onko tästä teille hyvät tietäjät tietoa.

vwg4

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Osaatko vielä sanoa mihin tuon voisi säätää, siis kuinka alas?
Siellä valikossa käyttövesi aloitus ja pysäytys lämmöt. Tuo että kuinka alas on makuasia :) eli kuten Espejot tais jossain sanoa: niin alas kuin näpit/jalat kestää.(tai jtn). Eli riippuu siitä kuinka lämmintä vettä haluat suihkussa tai keittiössä, ja miten lämminvesi riittää. Meillä oli talven 42c(pysäytyslämpö) ja vesi suihkussa riittää, mutta taas keittiöstä kuulu mainintaa että lämpimämpää sais tulla. Laita vaikka 45c.

Tanttu sanoi:
Ilmeisesti tuo kahden viikon välein tapahtuu tuo "käyttöveden automaattinen nostatus", mutta mietin että jos lasken vuota varaajan eli pisaran lämpötilaa niin jos sen lasken vaikka 44 asteeseen (nytnäytti 49 aamulla), niin mistähän sen tietää että jaksaako vehje nostaa vielä sieltä sen "legionella-poistatuslämpötilan", että mietin vain onko siihen säädetty aina jokin minimilämpötila minne nostaa oli sitten tällä hetkellä mikä vain käyttöveden lämpö?
Ei merkitystä. tuohon legionella poltto lämpötilaan ei mun mielestä voi vaikuttaa. aikaväliä voi säätää. ja potkii vastuksia avuksi vaikka ois estettynä. ja herjailee hälyllä jos nosto/poltto ei onnistu.

burmanm

Vakionaama

vwg4 sanoi:
Tässä itseasiassa jäin miettimään että häviääkö matalemman kattilaveden hyöty siihen että silloin tällöin nostellaan 30 -> 55c? eli kumpi on pienempi paha: pitää kokoajan kattila 42-45, vai pitää kattila 28-32 ja sitten jaksoittain korotella 30-> 55?

Ei häviä hyöty. En tosin tiedä miksi vertailit 30->55 vs. 42-45, miksei vastaavasti sitten 30->45? Tuon sähkövastuksenhan voi katkoa kesken nousunkin. Kyllähän tuota kannattaa aina välillä nostaa sinne 55, jotta saa sen LKV kattilan yläosan tarpeeksi korkealla pidettyä (jotta hanasta saa tarvittaessa kuumaa). Sen jälkeen voi antaa taas laskea, ei se yläosa sieltä nopeasti jäähdy kuin käyttämällä.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Ei merkitystä. tuohon legionella poltto lämpötilaan ei mun mielestä voi vaikuttaa. aikaväliä voi säätää. ja potkii vastuksia avuksi vaikka ois estettynä. ja herjailee hälyllä jos nosto/poltto ei onnistu.
[/quote]

Kiitos tuhannesti taas. Kyllä tässä oppii kun aina jonkun asian joskus huomaa ja oppii säätämään.
Joo voisin tosiaan säätää tuon 45 nyt aluksi kun kotii pääsen, tuon käyttöveden pysäytyksen. Jos riittää suihkussa ja keittössä lämmin vesi (me ei paljon käytetä) niin lasken vielä 43:een.

Tarkoitatko tuota legionellan aikaväliä että voi muuttaa kuinka usein käyttää veden niissä korkeuksissa?? eikö tuohon ole joku minimi että 2 viikon välein vai olenko ymmärtänyt väärin? Legionellan "häätöön" käyttää siis aina vastuksia vaikka olisi lisäys estettynä? Onpa fiksu vehje:)

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Nyt kun yritin mennä säätämään tuota käyttöveden maksimia, niin tuolla valikossa kohdassa säästö käynnistyslämpötila oli jo 45 astetta ja pysäytyslämpötila 51 astetta.. jos nyt säädän pysäytyslämpötila 45:een niin kuinka alas tuo käynnistyslämpötila olisi hyvä muuttaa?

Mietin vaan että jos kahden viikon välein "legionellahäätö" niin ei kai sitten vain tuo matalampi varaajan lämpö vie hyödyt, mutta ei kai sitten kun joku teistä jo vastaskin.

Liitteet

• IMG_0071.JPG
    IMG_0071.JPG
    90,3 KB · Katsottu: 331

Espejot

Hyperaktiivi

Tanttu sanoi:
Nyt kun yritin mennä säätämään tuota käyttöveden maksimia, niin tuolla valikossa kohdassa säästö käynnistyslämpötila oli jo 45 astetta ja pysäytyslämpötila 51 astetta.. jos nyt säädän pysäytyslämpötila 45:een niin kuinka alas tuo käynnistyslämpötila olisi hyvä muuttaa?

Itse kokeilisin KESÄLLÄ käynnistylämpötilaa esim 40C (tai jopa 35) ja pitäisin pysähtymislämpötilan 51C. Talvella sitten eri asetukset... voin olla kyllä hakoteillä, muut kertokoon asetuksistaan.

Tulihäntä

Vakionaama

Kannattaa sitte tosiaan harkita ja maltillisesti sitten säätää. Noilla käyttöveden lämpötiloilla lämmintä vettä ei hirveästi ole. Joutuu melkein jakamaan suihkuvuorot toiselle aamuun ja toiselle iltaan ????

Mutta toki kerro sitten montako kwh:ta kulutus laski noilla säädöillä.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Taidan laittaa käynnistymislämoötilaksi 40 ja pysäytys 45. En oikeen osaa vertailla kulutusta.
Taidan katsoa nyt sähkömittarin lukeman ja laittaa ylös. Eipä kai tätä muutoin pysty tarkkailemaan?

Tämä tarkkuus ja pihiys elämässä tuo kyllä mielenkiintoista opittavaakin.

Espejot

Hyperaktiivi

Tanttu sanoi:
Taidan laittaa käynnistymislämoötilaksi 40 ja pysäytys 45. En oikeen osaa vertailla kulutusta.
Taidan katsoa nyt sähkömittarin lukeman ja laittaa ylös. Eipä kai tätä muutoin pysty tarkkailemaan?

Minun mielestä pysäytys ja kännistylämpötilojen pitäisi olla suuremmat koska kompuran käyttö tehostuu jos se saa käydä suhteellisen pitkään. Todennäköisesti kompurakin tykkää tuosta.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Mitäs sinä laittaisit, 45 aloitus ja pysäytys??

Espejot

Hyperaktiivi

Tanttu sanoi:
Mitäs sinä laittaisit, 45 aloitus ja pysäytys??

Kokeilisin 40 ja 51C KESÄKSI. Kato riittääkö lämmin vesi. Talveksi sitten ihan sama koska kone käy koko melkein koko ajan.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Ok kiitos!

Mitä mieltä muuten ootte huoneanturin pidosta aktiivisena vai pois pelistä? Jostain luin että kun lähinnä nyt lmmötyskaudella huoneanturi saattaa vaan sekottaa lämmityssydteemin toimivuutta, kun reagoi suht hitaasti??

En kyllä nyt tiedä onko se tässä talossa aktivoituna kun en ole vielä löytänyt kohtaa josta se selviäisi... mutta mietin vain että mistäs järjestelmä siitten saa apuja siihen kuinka lämmin pirtissä on?

Huomasin muuten että meillä menojohdon maks lämpötila oli asetettu 45:een, eikö tuo aika korkea, eikö lattialämmitystaloissa 35-45?

vwg4

Vakionaama

Muistaakseni ohjekirja suosittaa että lattialämmön kanssa sisäanturia ei käytetä. Ainoastaan näytetään sen lämpötila.

Maksimimeno 35/36 taitaa olla suositus

Tulihäntä

Vakionaama

Meillä meni tammikuun kovimmilla pakkasilla prhaimmillaan 32C vettä kiertoon. Tai ainakin näin uplink raportissaan kirjailee.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Hmmm mihinkähän suurin menojohdon lämpötila kannattaisi laittaa? Tosiaan nyt vielä tarkistin niin näytti olevan arvo 45. Jos muutan näitä arvoja niin meneekö jotkut säädöt ylipäänsä päin peetä kun niitä näin vain muuttelen?

Tietäisköhän joku fiksu että mistähän näkisin ettei vaan tuo huoneanturi ohjaa järjestelmää?
( täs asui vanha mies >80 v ja tuntui että se ei oikeen tajunnut mistään mitään (samanlainen ku nykyinen asukas) mutta esim se ihmetytti että tuloilmamutteria sai pistää kiinni yli 5 kierrosta ensin miten sekin mahdollista

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Ja vielä tarkistan teiltä seuraavaa: aamulla kun katsoin huoltotiedot (3.1) näytti seuraavaa:

ilmastointijärjestelmä1 EB100
menolämpötilla 1 (BT2) 23,9 C
paluulämpötila 1 (BT3) 22,8 C
laskettu menolämpötila 1 24 C
huonelämpötila 1 (BT50) 22,5 C
ulkoinen menoanturi (BT25) -- C

ulkoinen säätö ei
lattiankuivaustoiminto pois

Lähinnä tästä että ei kai vaan noihin makkareihin ja olkkariin (tai meillä tuommoinen ruokatila) laskeudu tuota 24 asteista vettä?
Tosiaan että tarkoittaako että vain tosiaan pesutilaan menee? pienin menolämpötilan asetin tuoksi 24 asteeksi ja näyttäisi laskevan juuri sen lämpöistä.

Koko ajan vaan pelkään että laskee tuonne muihin huoneisiin tuon lämpöistä vettä, mutta ei kai sitten? Kun huonelämpötila on noinkin korkea.. mutta ehkä sitten tää lämmin keli vain tekee sen?

Tuloilma oli noin 16 astetta muistaakseni aamulla kun ulkolämpötila näytti muistaakseni jotain 12 tai jotain. Eli se on näyttänyt tulevan alaspäin kun säätöä tehtiin.

vwg4

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Hmmm mihinkähän suurin menojohdon lämpötila kannattaisi laittaa? Tosiaan nyt vielä tarkistin niin näytti olevan arvo 45. Jos muutan näitä arvoja niin meneekö jotkut säädöt ylipäänsä päin peetä kun niitä näin vain muuttelen?
vwg4 sanoi:
Maksimimeno 35/36 taitaa olla suositus
Ei vaikuta muuhun kuin kovilla pakkasilla menoveden lämpöön.

Tanttu sanoi:
mutta esim se ihmetytti että tuloilmamutteria sai pistää kiinni yli 5 kierrosta ensin miten sekin mahdollista
Se on ollu tehdas-asetuksilla, eli "seläällään" eli täysin auki.

vwg4

Vakionaama

Tanttu sanoi:
ulkoinen säätö ei
Tää taitaa sanoa että sisäanturan mukaan ei ohjata. muistaakseni.

Tanttu sanoi:
Lähinnä tästä että ei kai vaan noihin makkareihin ja olkkariin (tai meillä tuommoinen ruokatila) laskeudu tuota 24 asteista vettä?
Riippuu niitten seinätermostaattien asetuksesta.

Tanttu sanoi:
Koko ajan vaan pelkään että laskee tuonne muihin huoneisiin tuon lämpöistä vettä, mutta ei kai sitten? Kun huonelämpötila on noinkin korkea.. mutta ehkä sitten tää lämmin keli vain tekee sen?
käsisäätöisissä piireissä, lähinnä ph-s kiertää tuo 24c.
Kai teillä KHH/PH ovi on muihin tiloihin kiinni? sälekaihtimet auringon puolelta kiinni päivisin?
Eli estetään mahdollisuuksien mukaan ylim lämpöenergian sisälle pääsy.

Tanttu sanoi:
Tuloilma oli noin 16 astetta muistaakseni aamulla kun ulkolämpötila näytti muistaakseni jotain 12 tai jotain. Eli se on näyttänyt tulevan alaspäin kun säätöä tehtiin.
Tää on niin makuasia :) hyvä että säätö vaikutti. Allekirjoittaneella tulee 21/22c ilmaa huoneistoon kesät talvet.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Kiitos tuhannesti. Uskallanko laskea tuon menojohdon vaikka 36:en asteeseen?

Aika jännä jos teillä pysyy tuloilma kesäkuumallakin 21? Eikös sen pitäisi nousta jos vaikka hellettä ulkona? Eilen tarkkailin illalla kun oli ulkona tosi lämmin 28 niin tuloilma nousi siin joku 25. Eihän sitä millään estää voi?

Juu täytyy toi khh piiri varmaan topata vallan meillä se on tos ”keittiötilan ihan vieressä ei ole ovea siis välissä

vwg4

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Uskallanko laskea tuon menojohdon vaikka 36:en asteeseen?
voi laittaa. mut varmasti vähempikin riittää 34, 35. Sitten jos sattuu -30c pakkaset ja kämpän lämpö alkaa laskea -> sit voi vähän nostaa arvoa.

Tanttu sanoi:
Aika jännä jos teillä pysyy tuloilma kesäkuumallakin 21? Eikös sen pitäisi nousta jos vaikka hellettä ulkona? Eilen tarkkailin illalla kun oli ulkona tosi lämmin 28 niin tuloilma nousi siin joku 25. Eihän sitä millään estää voi?
Ei pysy.
päivällä "helteillä" nousee, öisin pakkasella laskee. Tosin toukokuun hellepäivinä olin huomaavani että tuloilmapatteri viilensi tuloilmaa. mut nousi se silti. Tuloilma patteri meillä taitaa olla n. 3/4-kierrosta auki.

Tanttu sanoi:
Juu täytyy toi khh piiri varmaan topata vallan meillä se on tos ”keittiötilan ihan vieressä ei ole ovea siis välissä
Sit varmaan kandee joo. ja ph ovea pitää kiinni.
jos seinätermari khh se lienee jo pienellä.

Back
Ylös Bottom