Timanttilaikat roilotukseen

pjr

Aktiivinen jäsen
Yks kikka mikä itsellä toimi hyvin oli pyöräyttää laikat ympäri(pyörimissuunta) siinä vaiheessa kun alko tökkimään.
 

dbwarrior

Vakionaama
Hiltin laikat kulahti loppuun noin 135m matkalla.
Kuvassa vähän verrokkina uudet terät
 

Liitteet

  • IMG_20220527_143938.jpg
    IMG_20220527_143938.jpg
    183,3 KB · Katsottu: 273

dbwarrior

Vakionaama
Piikkaukseen tein jatketun terän ja kiinnitin koneen raivaussahan valjaisiin. Noin 3varttia menee 45min putsailuun
 

Liitteet

  • IMG_20220528_061206.jpg
    IMG_20220528_061206.jpg
    426 KB · Katsottu: 343

dbwarrior

Vakionaama
Tänään kokeilin jmajan kehumaan Mirka diamond SE laikkaa. Kraudasta löytyi 14euron hintaan. Tupla hinta ja kesto jo ihan eri luokkaa.
 

dbwarrior

Vakionaama
Ja sitten tuli testattua Mirka Diamond SE DIY. Ei edennyt yhtään vaan välittömästi alkoi kuumeta.
Päällepäin aika samannäköisiä
 

Liitteet

  • IMG_20220530_200349.jpg
    IMG_20220530_200349.jpg
    90,5 KB · Katsottu: 170

VesA

In Memoriam
Joskus kun näitä laikkoja ihmettelin niin hinta riippui lopulta aika suoraan siitä paljonko näkyi timanttia - terä on loppu kun timantit ovat liian vähissä. Milwaukeen laikkoja en ole koskaan koittanut, mutta puukkosahanterissä, purkuhommissa, lopulta valinta oli Milwaukee sawzall. Vaikka se maksaa ihan hölmöjä, niin siitä kannattaa se hinta maksaa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Joskus kun näitä laikkoja ihmettelin niin hinta riippui lopulta aika suoraan siitä paljonko näkyi timanttia
Se ei ole kuitenkaan ainoa kriteeri. Mullahan oli kokeilussa myös tuplahintainen Mirkan malli, muttei ollut yhtään parempi. Enkä oikein usko siihenkään, että kaikki 100 € laikat olisi hyviä.
 

VesA

In Memoriam
Se ei ole kuitenkaan ainoa kriteeri. Mullahan oli kokeilussa myös tuplahintainen Mirkan malli, muttei ollut yhtään parempi. Enkä oikein usko siihenkään, että kaikki 100 € laikat olisi hyviä.
Niitten timangien pitää vielä pysyä kyydissä. Sitä on paha katselemalla arvostella. Vedettiin jollain tollasella halpistomberilla - tosin ison rälläkän kanssa - betoniseen välipohjaan porrasaukko. Eise terä siitä pahemmin kärsinyt vaikka laatta oli käytännön syistä pakko ottaa aika pienissä paloissa, metrejäkin tuli. Mutta sinne pantiin vettä ihan kunnolla, vaikka terässä taisi olla lupaus että kuivanakin saisi vedellä. Ihmeteltiin ensin että kuinka tää nyt vielä voi pölytä - mutta huone olikin hetkessä täynnä höyryä siitä terän jäähdyttelystä.
 
Meillä roilotettiin Warmian toimesta 700 m 30 mm x 30 mm uraa Kopadin kld 150 mm laikoilla. Kone oli jokin Hiltin malli, jossa 4 laikkaa rinnan. Koitin kattella minkä hintasia nuo laikat olis, mutta en löytänyt kovin helpolla.

Tuolla 4 laikkasella tuli suoraa uraa aika valmista, mutkissa täytyi vähän piikata.
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Vaikka tuo mainitsemani Milwaukee tekee ammattilaislaatua, niin löytyy sieltä myös hiukan halvempaa joka sopii paremmin kotiremppoihin. Olen asioinut ainoastaan yhdessä Vantaan Milwaukee liikkeessä ja ainakaan siellä eivät yrittäneet myydä ylilaadukasta ja kallista työkalua vaan suosittelivat halvinta joka olikin loistava omaan projektiini.
 

dbwarrior

Vakionaama
Päivitystä edelliseen havaintoo tuosta Mirka Diamond SE DIY vs Mirka diamond SE.
Satuinpa tänään aloittaa päivän noilla uusilla luotto Mirkoilla. Kun laskin kylppärin lattiaan koneen vähän huolimattomasti niin samaan tien lämmöt lähti lapasesta ja ääni enteili huonoa. Nostin terät ylös ja aloin ihmettelen että näinkö homma loppui tähän. Toinen laikoista näytti lämmenneentä ja kiillottuneelta. Kävin hakeen tallista lamellilaikalla varustetun rälläkän ja vähän pyörivää terää sillä karhentelin. Sitten varovaista testiä ja sehän lähti leikkaan. Kesti koko päivän kun ei Metrejä tullut mahdottomasti.

Päätelmäni oli että ilmeisesti se muinainen märkä eristys aine ja tasoite muodostaa sellaisen kombon että se saattaa tukkia terän ja altistaa sen lämpenemiselle. Huomenna kokeilen miekan DIY laikat uusiksi...
 

Foxtrot

Jäsen
Tämän keskustelun perusteella tuli hankittua roiloustyö ammattilaiselta. Millä olette kiinnittäneet lattialämmitysputket betoniin ennen putkien peittämistä massalla? Kuumaliima? Olen itse ajatellut käyttää Kiilto Floor Heat DF massaa, mutta olisiko muita hyviä vaihtoehtoja?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tämän keskustelun perusteella tuli hankittua roiloustyö ammattilaiselta. Millä olette kiinnittäneet lattialämmitysputket betoniin ennen putkien peittämistä massalla? Kuumaliima? Olen itse ajatellut käyttää Kiilto Floor Heat DF massaa, mutta olisiko muita hyviä vaihtoehtoja?

Lattialämmitysputken pätkiä kiilaamaan putki roilon seinämään.
 

dbwarrior

Vakionaama
Tämän keskustelun perusteella tuli hankittua roiloustyö ammattilaiselta. Millä olette kiinnittäneet lattialämmitysputket betoniin ennen putkien peittämistä massalla? Kuumaliima? Olen itse ajatellut käyttää Kiilto Floor Heat DF massaa, mutta olisiko muita hyviä vaihtoehtoja?
Itse kiiloilla mutta yks tuttu laittoi kuumaliimalla.
Paljon kustannuksia tuli metrille ja minkä syvyinen toimi?
 

dbwarrior

Vakionaama
Tässä mun lapsos kävikin. Tuli varmaan suorille osuuksilla alle 17mm eli käytännössä LL5500 massaa ei varmasti ole uranpohjalla putkea vasten joka paikassa. No hyvin tuo on pelannut
 

Foxtrot

Jäsen
Nyt kun kaikki tulee kysyttyä niin laitoitko Fesconia vain roiloihin vai kaikkialle? Jos vain roiloihin, niin saitko roilot hyvin tasoitettua?
 

dbwarrior

Vakionaama
Kävin kopsaan tuolta toisesta topikista tän pätkän:
.16mm komposiitti putket aseteltiin roilojen pohjille ja kiilailtiin komposiittiputken paloilla tarvittavista kohdista. Perään valuteltiin kastelukannulla 5500 lattialämmitystasaoite. Pinta rosot tasoiteltiin lattiahioma koneella. Mainittava on, että pulnator imurilla roilottaminen ja hiominen oli lähes pölytöntä, jos ei imurin letkun irtoamisen aiheuttuvaa pikku pöllähdyksiä lasketa.
 

Liitteet

  • IMG_20220609_164515.jpg
    IMG_20220609_164515.jpg
    530,2 KB · Katsottu: 244
  • IMG_20220609_165313.jpg
    IMG_20220609_165313.jpg
    438,8 KB · Katsottu: 232

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Olipas mielenkiintoinen keskustelu. Pitää oikein laittaa kirjoitustakin, niin jää talteen ainakin omiin tietoihin, kun ei tämä oikein helpolla osunut edes hakuun mulle.
Eli tuosta roilotuskoneesta olisi kiinnostusta kovasti, vaikka nyt aluksi löytyi kotoa vasta 20 neliötä, joille se tulee nyt tehtyä. Onko tuo mainittu perässä käveltävä IQ ihan ”must” kone, vai pystyykö tuollaisen tekemään konttaus menetelmällä? Putkena tarkoitus käyttää 17x2 mm Uponor.
Ja pystyykö tuolla vetämään esim 22 mm uraa ensin 2:lla terällä ja tekee mutkat erikseen sillä 18 mm ”limpulla”?

 

dbwarrior

Vakionaama
Tuon koneen rakenne on sellainen että kykenee vain 28mm syvyyteen. Riittääkö se?
Leveys säätyy timanttilaikkojen väliholkilla.
Konttausmenetelmä on ihan Jes vaihtoehto, jos sen hitaus sopii aikatauluun.
Imuri kandee vuokrata. Se jäähdytys vaikutus on se juttu jos ei vedellä jäähdytetä
 
Viimeksi muokattu:

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
17 mm putkelle kyllä riittää tuo syvyys. Nurkkien tekemiseen sitten täytyy kaiketi orientoitua kuitenkin pienemmällä, niin taidetaan vetää konttauskoneella koko homma. Oma ravistava imuriin löytyy, mutten taida sitä pilata tuolla lattia betonilla, kun se on ollut erinomainen esim Mirka es 5650 kanssa muussa hiomisessa. Eli tuollainen Starmix 1635 impulse joskus tullut hommattua, mutten mä maksanut tosta kun 545 € jostain poistomyynnistä uutena. Näkyy olevan nykyään jo arvoimuri, niin pitää säästää tuota ja vuokrata joku Brontosaurus vuokraamosta. Piti oikeen tarkastaa tarrasta, että on samasta imurista kyse, kun näin tuon hinnan.

 
Viimeksi muokattu:

dbwarrior

Vakionaama
Millainen metri määrä hakusassa?
Minulla ei kyllä nurkat ollut ongelma tai sitten mulla oli eri tavoite kuin kulmaan oli hyvä saada :)
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
120 m on 17x2 mm kiepissä ja siitä pitäisi laittaa sen mitä sopii laittaa, jotta ei ala ahdistamaan vielä. Toisaalta taas vaarana olisi isommalla putkulla että menee solkenaan läpi ja muut piirit kyykkää. Joten vähän kompromissia yritetään ettiä. Back uppina on jäljellä vielä tuo Alpha 2 pumppu, jos meinaa hyytyä. Täytyy huomenna ensin piirtää ja laskea vähän metrejä, josko tulisi järkeville mitoille. Koneet on varattu viikonlopuksi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
120 m on 17x2 mm kiepissä ja siitä pitäisi laittaa sen mitä sopii laittaa, jotta ei ala ahdistamaan vielä. Toisaalta taas vaarana olisi isommalla putkulla että menee solkenaan läpi ja muut piirit kyykkää. Joten vähän kompromissia yritetään ettiä. Back uppina on jäljellä vielä tuo Alpha 2 pumppu, jos meinaa hyytyä. Täytyy huomenna ensin piirtää ja laskea vähän metrejä, josko tulisi järkeville mitoille. Koneet on varattu viikonlopuksi.
Eikös putkille ole yleensä ilmoitettu maksimipituus yhdelle piirille?

Esim tuollainen tuli nopeasti vastaan.
Mikä on lattialämmityspiirin maksimi piirinpituus? Maksimi piirinpituus riippuu käytettävästä putkikoosta. 20mm putkea käytettäessä maksimi piirinpituus on 100m, 17mm putkella 90m ja 12mm putkella 60m.

edit. mulla on 16mm putkea yhteensä 180m 40m2 olkkarissa kolmessa eri piirissä kaksoisspiraalilla.
 
Viimeksi muokattu:

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Kiitos tuosta vinkistä. Nuo sivut oli mulla mennyt kokonaan ohi, vaikka putkista muutoin tuonne eksyinkin. 4 m/neliö näkyy olevan tuo 20 mm jo ja 6 m menisi 17 mm. Eli alkaisi näyttää, että pitää kuitenkin laittaa tuota jöötiä, kun pannuhuoneeseen tulee maanalta vetoa jo melkein 6 m. Ei kiinnostaisi vetää mitään jakokaappiakaan tukkeineen tuonne, jos 2 piiriä pitäisi vetää.
Taidanpa tehdä niin, että vetää 200 mm jaolla ja kattoo, mitä tulee piirtäessä. Tekee sitten roilon leveyden sen mukaan. Noista kuvista, kun kattoo, niin nykyinen 12 mm putkitustiheys on melko kaukana jostain suositellusta 8,2 m/neliö. Ei tuolla ole edes puolta vaadittavasta ja ihan turhaa yritin jollain lisäpumpulla haaveilla tehon noususta matalilla lämmöillä. No oppia ikä kaikki. Ja rahan menoa.

Miten voin arvioida putkimenekin?​

Karkean putkimenekin voi laskea seuraavasti; 20mm putkelle 4m/m2, 17mm putkelle 6m/m2 ja 12mm putkelle 8,2m/m2. Huomaa kuitenkin, että putkimenekki on sidoksissa asennusväliin, joka voi vaihdella kohteesta/tilasta riippuen. Uponorin suunnittelu määrittelee kohteen lämmitystehontarpeiden ym. mukaan asennusvälit ja laskee tarkan putkimenekin.
 

Liitteet

  • 20250116T144855.jpeg
    20250116T144855.jpeg
    72 KB · Katsottu: 59
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Kiitos tuosta vinkistä. Nuo sivut oli mulla mennyt kokonaan ohi, vaikka putkista muutoin tuonne eksyinkin. 4 m/neliö näkyy olevan tuo 20 mm jo ja 6 m menisi 17 mm. Eli alkaisi näyttää, että pitää kuitenkin laittaa tuota jöötiä, kun pannuhuoneeseen tulee maanalta vetoa jo melkein 6 m. Ei kiinnostaisi vetää mitään jakokaappiakaan tukkeineen tuonne, jos 2 piiriä pitäisi vetää.
Taidanpa tehdä niin, että vetää 200 mm jaolla ja kattoo, mitä tulee piirtäessä. Tekee sitten roilon leveyden sen mukaan. Noista kuvista, kun kattoo, niin nykyinen 12 mm putkitustiheys on melko kaukana jostain suositellusta 8,2 m/neliö. Ei tuolla ole edes puolta vaadittavasta ja ihan turhaa yritin jollain lisäpumpulla haaveilla tehon noususta matalilla lämmöillä. No oppia ikä kaikki. Ja rahan menoa.

Miten voin arvioida putkimenekin?​

Karkean putkimenekin voi laskea seuraavasti; 20mm putkelle 4m/m2, 17mm putkelle 6m/m2 ja 12mm putkelle 8,2m/m2. Huomaa kuitenkin, että putkimenekki on sidoksissa asennusväliin, joka voi vaihdella kohteesta/tilasta riippuen. Uponorin suunnittelu määrittelee kohteen lämmitystehontarpeiden ym. mukaan asennusvälit ja laskee tarkan putkimenekin.
Ajatuksena tietty putkikoon kasvattaminen on houkutteleva ajatus, jotta selviää yhdellä piirillä. Epäilen tosin että johtaako se parhaaseen lopputulokseen.

Uponorin suunnitelmat taitaa olla yleensä oktssa 20mm putkella ja riviasennuksena, joten kaippa se isokin putki siellä toimii. Muista laittaa putki kulkemaan alkuun ulkoseinälle.

Ja jos kyseessä autotalli ja nosto-ovi, niin oveen pitää jättää väliä.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Autotalli oli alkuperäisenä talon sisällä, mutta se on muutettu aikoja sitten kirjastohuoneeksi ja ovien tilalle muurattiin tuplaikkunat. Pihalla on 80 neliön erillinen autotalli ja harrastus rakennus.
Piirtelin alkuun 20 cm jaolla roolituksia ja matkaa kertyisi putkistolla 97,2 m jakotukille. Tuosta saa pienellä harvennuksella tehtyä lenkkien määrän 6 => 5, eli poistettua 23 cm väleillä n 15 m. Eli mun mielestä oltaisiin ihan kintaalla, että 17 mm käy ja 20 mm olisi mahdollista tehdä master tasoa tehossa. Tähtäimessä kuitenkin reipas teho ja suurella virtaamalla matalampi lämmönkiertolämpö. Pelottaa vain tuon 20 mm vääntely, mutta se kyllä alkaa houkutella, jos vetääkin kunnolla lattian täyteen. 100 m ehkä saisi menemään tuonne jos laskin oikein nuo piirtelyt.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Ritsilanka jättikin kivasti näkyville ohuet viivat lämpökameraan, niin voisi olla pienet mahdollisuudet välttää vanhojen putkien hiomista, jos laikka ei menisi niin helpolla tukkoon.
Putkeksi valikoitui lopulta tuo Thermotech, koska ne lupailee erityistä taipuisuutta sille ja mullehan sellainen kyllä käy. Eli vetelen 30 mm uraa ja piukkaan roilot auki tuollaisella siipitaltalla, jos en löydä huomenna jostain kapeampaa versiota. Vuokraaja väitti, että 100 m roimia tulee kevyesti yhdellä laikkaparilla, joten saa nähdä miten mahtaa olla.

 

Liitteet

  • IMG_4317.jpeg
    IMG_4317.jpeg
    128,7 KB · Katsottu: 73
  • 20250124T143818.jpeg
    20250124T143818.jpeg
    83,4 KB · Katsottu: 77

fraatti

Hyperaktiivi
Ritsilanka jättikin kivasti näkyville ohuet viivat lämpökameraan, niin voisi olla pienet mahdollisuudet välttää vanhojen putkien hiomista, jos laikka ei menisi niin helpolla tukkoon.
Putkeksi valikoitui lopulta tuo Thermotech, koska ne lupailee erityistä taipuisuutta sille ja mullehan sellainen kyllä käy. Eli vetelen 30 mm uraa ja piukkaan roilot auki tuollaisella siipitaltalla, jos en löydä huomenna jostain kapeampaa versiota. Vuokraaja väitti, että 100 m roimia tulee kevyesti yhdellä laikkaparilla, joten saa nähdä miten mahtaa olla.

Ihan mielenkiinnosta, millainen lämpötila huoneessa on ollut? ts paljonko on vajautta tarpeeseen nähden? Pattereilla ei varmaan olisi saanut tilannetta korjattua matalan kiertoveden lämpötilan takia?
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Viileäksi on väitetty tilaa ja patteri tosiaan saisi olla varmaan C33 ja mitat 2000 x 6000, kun pitäisi jollain max 33 asteella pitää tila mukavana. Tuo yläkerran alumiinilattia on kyllä törkeän tehokas järjestelmä ja tästä tavoitellaan vähän samaa, vaikka betonia onkin nyt varaavana oikeestaan ihan kunnolla, kun tulee 10+5 cm köntti. Sen on nyt oppinut, että vanhat putket ei ole hääppöisiä, kun pitää laskea kiertovesien lämpöjä öljyjen jäljiltä kunnolla alas. Ei ole meillä pattereille oikein enää käyttöä näillä lämmöillä. Oma arvio tuosta lattiasta on, että puuttuu yli 2/3-osaa tarvittavasta tehosta ja tuontimatka mukaanlukien 12 mm putkella on selvästi ylipitkä. Pala kerrallaan tämä on edennyt muutenkin ja nyt tulee seuraava pala. 12 mm on kyllä ihan hyvä putki, muttei tässä saa sitä mitenkään edes hyödynnettyä. Onneksi löytyi tulojen suojaputkien päät betonien alta vielä käyttökelpoisina, niin saa helpon tuonnin ainakin. Jos Hilti ja laikat kestää, niin maanantaina on jo jotain. Kattoin tuolla pannuhuoneessa just ja Alpha 2 painaa erillispumppuna lisää kiertoon nyt 14 W teholla ja lisää painetta sen 4 m verran yli muiden piirien, mutta kylmältä tuntuu paluuputki. Ulkona +2 astetta ja viilein huone talossa. Virtausmittari näyttää pumpussa vain 0,1 kuutiota/h lukemaa ja ainoastaan jos se on laitettu Teho 3, eli max arvoonsa. Muilla asetuksilla se pomppii 0 ja 0,1 kuution väliä. Eli näin pienillä virtaamilla ei ole oikein kunnollista info arvoa tuolla pumpun mittarilla. Arvaus on n 1,5 L/ min ja sen levittää 20 neliön huoneeseen, jonka katon eristys on osaksi parvekkeen lattiaa 10 cm styrox eristeella, jossa betonivalu ja 2 muuta seinää on ulkoseinää. Betonia lattiassa arviolta 15 cm ja eristystäkin oli vissiin vain Leca soraa 15-20 cm. Oikeaoppisesti koko köntti olisi pitänyt hävittää, mutta nyt pitää tehdä minimaalisesti. Lattiapinnalle tuli pakkovaihto, mutten taas viittinyt jättää tuota lämpöhoitoa enää tekemättä, kun betoniin asti jo kaikki esillä. Valut ei kiinnostanu odotteluiden takia, niin roilotuksella sitten täytyy hoitaa ja saa suht nopeasti taas hommat valmiiksi. Laikkatesti tästä on vissiin tulossa, kun lukee noita vanhempia postauksia täältä.
 
Viimeksi muokattu:

dbwarrior

Vakionaama
Muista se lämpömittari siihen imurin ilmaan niin saat kontrolloitua laikkojen kuormitusta. Ilmajäähdytyksen suurin haaste on sen rajallinen kyky.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Parhaat mahdolliset laikat kelpaa mulle kyllä. , niin mitäs ne nyt sitten olikaan. Vaihtolaikoiksi kun mulle laittoi 180 mm parin, niin hieman on skeptisyyttä niiden suhteen. Voisi vielä yrittää hakea 125/150 mm luokasta parempaa paria ja hinnallakaan ei niin väliä, vaan laatu edellä mennään.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Laikkoja saa helposti menemään, kun ei ole ihan viimeisen päälle huipulla tuossa roiloajien kastissa. Mutta tulipahan valmista tuo 20 neliötä roilokoneen osalta ja sen vuokran osuus oli imureineen tasan 100 €. Laikkoja taisi mennä jotain 2-300 € väliltä ja osa jäi vielä käsiin, jotka pystyy palauttamaan. Alkuveto otettiin 20 mm ja toinen kierros loppusyvyyteen 30 mm tehtiin rouhinta timanttilaikalla, joka meni jo kuin juosten olisi tehnyt. Rouhintalaikat jäi molemmat lähes uudenveroisina jäljelle. Muutama noista laikoista oli kyllä ihan rehellistä paskaa ja en tiedä mitä käyttöä niille on missään. Piikkaus jäi huomiseen ja roilon leveyshän oli 30 mm, koska tuo siipikourutaltta mahtuu just siihen roiloon siistimään. Tulee pyöreä pohja ja tavarat lähti iloisesti irti liipasimen painalluksella kun kokeilin. Tuo on vissiin rälläköity alkuperäisestä 35 mm kapeammaksi tuolle SDS max koneelle. SDS + on melkoisesti tehottomampi ja en tiedä sitten, miten olisi lähtenyt sen huomattavasti kapeammalla siipikourulla. Ehkä jopa paremmin, mutta omat piikkailut kyllä lähtee SDS max koneella vähemmällä työllä.
Tuossa vähän väliaikakuvia, josko huomenna saa jostain tilattua Thermotecin putkia ja muuta sälää ja kourut saa viimeisteltyä. Kiekensin ja Hiltin vein jo kärryyn ja Starmix on pölypussilla käytössä helpompiin hommiin. Kuten esim vanhat lattiaputket imuroitiin sillä tyhjäksi ja pussi takaisin. Suodattimet kustantaa melkein 300 €, niin tulee helposti ennemmin käytettyä pusseja, vaikka kuinka olisikin ravistaja koneessa. Korkeintaan sahanpuruja, tai muuta karkeampaa ilkeää tuolla oikeasti ilman pussia vedellä. Aika vähällä pöllyttelyllä meni ainakin tähän asti tuo lattialaitto. Keskilattiassa tuli vähän säästettyä kiemuroissa, niin metrimäärän näkee sitten vasta putken kyljestä, kun Jakotukki on kiinni.
 

Liitteet

  • IMG_4326.jpeg
    IMG_4326.jpeg
    146,4 KB · Katsottu: 96
  • IMG_4325.jpeg
    IMG_4325.jpeg
    144,1 KB · Katsottu: 89
  • IMG_4322.jpeg
    IMG_4322.jpeg
    139,1 KB · Katsottu: 90
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom