Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei niilläkään siis ihan halvaksi tule! Hidastuiko ennen loppumista vai toimivatko hyvin loppuun saakka?Hiltin laikat kulahti loppuun noin 135m matkalla.
Juu, 3 varttia on 45 min, mutta mikä oli matka?Noin 3varttia menee 45min putsailuun

Se ei ole kuitenkaan ainoa kriteeri. Mullahan oli kokeilussa myös tuplahintainen Mirkan malli, muttei ollut yhtään parempi. Enkä oikein usko siihenkään, että kaikki 100 € laikat olisi hyviä.Joskus kun näitä laikkoja ihmettelin niin hinta riippui lopulta aika suoraan siitä paljonko näkyi timanttia
Niitten timangien pitää vielä pysyä kyydissä. Sitä on paha katselemalla arvostella. Vedettiin jollain tollasella halpistomberilla - tosin ison rälläkän kanssa - betoniseen välipohjaan porrasaukko. Eise terä siitä pahemmin kärsinyt vaikka laatta oli käytännön syistä pakko ottaa aika pienissä paloissa, metrejäkin tuli. Mutta sinne pantiin vettä ihan kunnolla, vaikka terässä taisi olla lupaus että kuivanakin saisi vedellä. Ihmeteltiin ensin että kuinka tää nyt vielä voi pölytä - mutta huone olikin hetkessä täynnä höyryä siitä terän jäähdyttelystä.Se ei ole kuitenkaan ainoa kriteeri. Mullahan oli kokeilussa myös tuplahintainen Mirkan malli, muttei ollut yhtään parempi. Enkä oikein usko siihenkään, että kaikki 100 € laikat olisi hyviä.
Tämän keskustelun perusteella tuli hankittua roiloustyö ammattilaiselta. Millä olette kiinnittäneet lattialämmitysputket betoniin ennen putkien peittämistä massalla? Kuumaliima? Olen itse ajatellut käyttää Kiilto Floor Heat DF massaa, mutta olisiko muita hyviä vaihtoehtoja?
Itse kiiloilla mutta yks tuttu laittoi kuumaliimalla.Tämän keskustelun perusteella tuli hankittua roiloustyö ammattilaiselta. Millä olette kiinnittäneet lattialämmitysputket betoniin ennen putkien peittämistä massalla? Kuumaliima? Olen itse ajatellut käyttää Kiilto Floor Heat DF massaa, mutta olisiko muita hyviä vaihtoehtoja?
Noin 6 euroa tulee metrille. Lattialämmitysmassalla on 5 mm kerrospaksuus minimi, joten 22 mm syvä roilo.Itse kiiloilla mutta yks tuttu laittoi kuumaliimalla.
Paljon kustannuksia tuli metrille ja minkä syvyinen toimi?
Kuinka paljon putkea leveämmän uran teit?Fescon LL5500 oli käytössä. Urien syvyydet oli siellä 24-27mm paikkeilla
Eikös putkille ole yleensä ilmoitettu maksimipituus yhdelle piirille?120 m on 17x2 mm kiepissä ja siitä pitäisi laittaa sen mitä sopii laittaa, jotta ei ala ahdistamaan vielä. Toisaalta taas vaarana olisi isommalla putkulla että menee solkenaan läpi ja muut piirit kyykkää. Joten vähän kompromissia yritetään ettiä. Back uppina on jäljellä vielä tuo Alpha 2 pumppu, jos meinaa hyytyä. Täytyy huomenna ensin piirtää ja laskea vähän metrejä, josko tulisi järkeville mitoille. Koneet on varattu viikonlopuksi.
Ajatuksena tietty putkikoon kasvattaminen on houkutteleva ajatus, jotta selviää yhdellä piirillä. Epäilen tosin että johtaako se parhaaseen lopputulokseen.Kiitos tuosta vinkistä. Nuo sivut oli mulla mennyt kokonaan ohi, vaikka putkista muutoin tuonne eksyinkin. 4 m/neliö näkyy olevan tuo 20 mm jo ja 6 m menisi 17 mm. Eli alkaisi näyttää, että pitää kuitenkin laittaa tuota jöötiä, kun pannuhuoneeseen tulee maanalta vetoa jo melkein 6 m. Ei kiinnostaisi vetää mitään jakokaappiakaan tukkeineen tuonne, jos 2 piiriä pitäisi vetää.
Taidanpa tehdä niin, että vetää 200 mm jaolla ja kattoo, mitä tulee piirtäessä. Tekee sitten roilon leveyden sen mukaan. Noista kuvista, kun kattoo, niin nykyinen 12 mm putkitustiheys on melko kaukana jostain suositellusta 8,2 m/neliö. Ei tuolla ole edes puolta vaadittavasta ja ihan turhaa yritin jollain lisäpumpulla haaveilla tehon noususta matalilla lämmöillä. No oppia ikä kaikki. Ja rahan menoa.
Miten voin arvioida putkimenekin?
Karkean putkimenekin voi laskea seuraavasti; 20mm putkelle 4m/m2, 17mm putkelle 6m/m2 ja 12mm putkelle 8,2m/m2. Huomaa kuitenkin, että putkimenekki on sidoksissa asennusväliin, joka voi vaihdella kohteesta/tilasta riippuen. Uponorin suunnittelu määrittelee kohteen lämmitystehontarpeiden ym. mukaan asennusvälit ja laskee tarkan putkimenekin.
Ihan mielenkiinnosta, millainen lämpötila huoneessa on ollut? ts paljonko on vajautta tarpeeseen nähden? Pattereilla ei varmaan olisi saanut tilannetta korjattua matalan kiertoveden lämpötilan takia?Ritsilanka jättikin kivasti näkyville ohuet viivat lämpökameraan, niin voisi olla pienet mahdollisuudet välttää vanhojen putkien hiomista, jos laikka ei menisi niin helpolla tukkoon.
Putkeksi valikoitui lopulta tuo Thermotech, koska ne lupailee erityistä taipuisuutta sille ja mullehan sellainen kyllä käy. Eli vetelen 30 mm uraa ja piukkaan roilot auki tuollaisella siipitaltalla, jos en löydä huomenna jostain kapeampaa versiota. Vuokraaja väitti, että 100 m roimia tulee kevyesti yhdellä laikkaparilla, joten saa nähdä miten mahtaa olla.