Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli ei näyttäisi ainakaan jäähdyttävän, koska puhalluslämpötila ei tipu enempää. Eikä kyllä 4-tie ole lämmitykselläkään, jokin välitila...Laitetaan nyt tähän tuo nukahdus, datan loppupäässä ja vähän yli puoli tuntia. Aivan tuurilla sain kopiksi. Seuraillaan tuleeko näitä enemmän.
Todella järkeenkäypä selitys, jopa minä osittain ymmärrän tuon. Mikä tuon pilotin funktio on tuossa 4-tieventtiilissä?Eli ei näyttäisi ainakaan jäähdyttävän, koska puhalluslämpötila ei tipu enempää. Eikä kyllä 4-tie ole lämmitykselläkään, jokin välitila...
Olisiko vaan liian vähän paineita 4-tieventtiilin pilotille, ottoteho sulatuksen jälkeen vain noin 600W.
Mulla sattuu olemaan tallissa vanha Toshiban raato. Ajattelin tuosta repiä antureita irti ja alkaa hahmottelemaan jos tähän premiumiin saisi tehtyä jonkinlaisen sulatushuijauksen, mutta tämä projekti menee varmaan ensi talvelle.Plussalla tosiaan seuraa dabookkia kun tuntien jälkeen on saavuttanut rusinapullasta copin. Databookin arvot on pakkasella otettu varmaan ilman sulatuksia superkuivassa ilmassa ja pumppua on käytetty tuntitolkulla. Sulatushan näissä katkaisee lämmityssyklin ja kun sulatuksen jälkeen aletaan hommiin laiskasti niin eihän noita databookin arvoja käytännössä saavuteta koskaan.
Toiminta Tossun Arcticissa on ihan erilaista: Sulatuksen jälkeen pumppu alkaa heti kunnolla hommiin. Vaikkakin sulattelee paljon tiheämpään niin kokonaisuuden kannalta cop on selvästi parempi ja säästöä tulee enemmän. Eli ei tiheä sulatusväli välttämättä tarkoita huonoa hyötysuhdetta, ratkaisevampaa on miten pumppu sulatuksen jälkeen lähtee töihin.
Jonkin sortin sulatushuijaus olisi hyvä mutta ei sekään auta kylmemmässä kuin -10 kellosulatusten vuoksi.
Alkaa olla tämänkin pumpun loggailut kohta tehty. Hemmotestit jää ensi talveen kun ei oikein kunnon pakkasia enää ole.

"Pilotti" on mielestäni nuo PDF kuvan 3 kuvan ohuetputket. On tuolle parempikin nimi. Mankulla ohjataan itseasiassa pilottiputkia, niin että 4-tieventtiili liikku oikeaan asentoon.Todella järkeenkäypä selitys, jopa minä osittain ymmärrän tuon. Mikä tuon pilotin funktio on tuossa 4-tieventtiilissä?
Tuossa oli selitetty paremmin"Pilotti" on mielestäni nuo PDF kuvan 3 kuvan ohuetputket.
Minusta tuntuu että itelläkin on ruuvit löysällä kun mittailen näitä vehkeitä mittareilla ja kyyläilen suorituskykyä.Tuossa oli selitetty paremmin
https://www.danfoss.com/en/service-...-heat-pumps-part-5-four-way-reversing-valves/
Kullakin venttiilillä on ilmoitettu oma O.P.D. = Operating Pressure Differentia, jolla venttiili toimii (~1-3 bar).
Voihan siellä 4-tieventtiilin sisällä olla ruuvitkin hieman löysällä, kuten oli joissakin FH Mitsussa.
"Pilotti" on mielestäni nuo PDF kuvan 3 kuvan ohuetputket. On tuolle parempikin nimi.
Seuraillut tätä +35:ttä nyt aika pitkään ja tätä nukahtelua normimoodissa esiintyy aina ajoittain, pisimmillään nukkunut yli tunnin kompressorin ottoteholla noin 400W. Näyttäisi sille että nukahtelut ovat aina nollan tunutumassa. Tämä siis normi lämmitysmoodissa.
Eli Toshiballa on ihan johdonmukainen ongelma laitteisssaan, +25:ssä tuo on selkeästi pahempi mutta sama ongelma toistuu siis myös +35:ssä. Toivottavasti tätä ei esiinny kovemmilla pakkasilla.....
Ei esiinny pakkasilla ainakaan 25-mallissa (ei "plus" vaan vanhempi). Eikä takkamoodissa missään lämpötilassa.
Kyllä esiintyy ilman takkatilaa, niin vanhemmassa 25 premiumissa, kuin uudemmassakin.
Tosin, esiintyminen taitaa olla lähinnä pikkupakkasilla nollan tuntumassa?
Uus tulokas eli Daikinin Perfera N40 ei himmaile vaikka siinä on minimipyynti pumppujen korkein eli 18 astetta ja vaikka sisälämpötila on 20 astetta sen omassa anturissa, nii ei ala vielä rajottaa tehoja. Voimakas-tilassa 1,79kw ottotehon näin korkeimmillaan. Ilmapatsaassa kun seisoskelee niin viilennysteho aika omassa luokassaan.
Tossuistako on kondenssivesipeloissa ja vedonpoistopaaskonnalla rajotettu tehot viilennyskäytössä lilliputti-luokkaan ellei nyt sit alota viilentämään 30 asteista kämppää jollon ne ehkä antas tehoja?

Pienet 25-30m2 autotallin ja saunan ne sentään jaksaa viilentää pyyntiin.
Ei sillä pääse vähänkään isommassa tilassa noihin alhasiin pyynteihin jos vaikka saunan vilvottelualueen haluis viilentää oikein viileeks.Tossun meininki taas on, että yritän tässä hissuksiin hyrskyttää 300-350w ottoteholla viileetä taloon vaikka omanki anturin mukaan oon parin asteen päässä pyynnistä ollu jo "kolmatta päivää" (oikeesti 3-4 asteen päässä pyynnistä), mutta mihinkä tässä kiire on. Voihan sitä pyytää 17 astetta, mutta jos ei vaan huvita nostaa kompuran kierroksiaPienet 25-30m2 autotallin ja saunan ne sentään jaksaa viilentää pyyntiin.
Mitsun FD35 maksimipuhallus jäähdytyksellä on kylläkin 672 m3/h,Mitsu FD antaa näistä pumpuista näemmä eniten viilennystehoa hyvällä yli 5:n EER:illä. Daikinilla EER-tulos on korkea pikkutehoilla ja laskee lineaarisesti suuremmilla tehoilla. Tossun viilennysteho aika vaatimaton. Siitäkin pitäis saada 3,5kw jäähdytystehoa, mutta en tiiä miten sellasen määrän sais ulos - pitääkö sisälämpötilan olla 30 ja ulkolämpötilan lähempänä 20 kuin 30 tjsp.
Mitsu FD35
- pyynti 16, max puhallus (750 m3/h)
Dt 14,3deg (ulostuloilman lämpötila 8,3 astetta)
Otto 723w
Anto 3723w
Eer 5,15
Palataas tähän, nyt on anturit irti raadosta ja osat tilattu sulatushuijausta varten. Service manualista löytyi myös kiinnostava kohta paisuntaventtiilin säädöstä niin ajattelin samalla kokeilla varovasti, jos pienellä viilauksella cop tekisi ihmeparantumisen. Tästä tulee muutamaa pykälää monimutkaisempi keissi kun Mitsubishi vastaavasta, mutta kaiken järjen mukaan tämän luonnoksen pitäisi toimia. Pikkuhiljaa pakkasia odotellessaMulla sattuu olemaan tallissa vanha Toshiban raato. Ajattelin tuosta repiä antureita irti ja alkaa hahmottelemaan jos tähän premiumiin saisi tehtyä jonkinlaisen sulatushuijauksen, mutta tämä projekti menee varmaan ensi talvelle.
![]()
Ei tämä kyllä maksa itseään koskaan takaisin. 8% vuodessa säästää sähkölaskussa. (no ok, menee sen 20v että maksaisi itsensä. Ei taida kestää sinne asti.)
Voiko tuo toimia oikein? otettu siis raakasti edellisen vuoden ja tämän vuoden kulutus kun pumppu ollut käytössä. Eihän vuodet toki ole samanlaisia, mutta odotukset oli huomattavasti paremmat.
Muuten ei ole ollut sähkön käytössä eroa noiden vuosien välillä.
Mikä on lattian pintamateriaali? Jos laatta, niin on hyydyttävää sukankin läpi se lämpötila mihin varsin helposti ajautuu ilman jonkin tason lattialämmitystä..
- Alakerran lattialämmöt kannattaa käyttää päällä vain välillä VAI pitää pienellä teholla jatkuvasti?
- .
Hei. Meille on tulossa 2006 vuonna rakennettuun suorasähkölämmitteiseen omakotitaloon alakertaan Toshiba Premium +25 ja yläkertaan Toshiba Aurora pumppu. Pinta-ala jakautuu karkeasti puoliksi ylä- ja alakerran välillä.
Alakerrassa on varaava takka sekä suorasähköllä toimiva lattialämmitys. Yläkerrassa on neljä 750 W seinäpatteria ja ei lattialämmitystä.
Toiveet ovat kovat sähkönkulutuksen vähentämisen suhteen.
Muutamia varmistuksia lämmityksen pääperiaatteista, olenko ymmärtänyt oikein:
- Pumput kannattaa lähtökohtaisesti pitää aina päällä.
Otatko vastuun, oletko varma jos talon alla ei ole oikea kapillaarikatko ja on kostea paikka? Entä jos paikat ovat juuri ja juuri pysyneet kunnossa lattialämmityksen turvin ja sen sammutus katkaisee kamelin?Ja tosi on, lattialämmitys ei kosteuden takia ole välttämätön kuin pesuhuoneessa.
Jotakin on isosti pielessä jos lattialämmityksellä "kuivatetaan" maasta nousevaa kosteutta..