tuuma: Aurinkolämpö projekti

T

tuuma

Vieras
Sattuipas sopivasti :)

Enpäs ole huomannut koko ketjua :eek: Hmmm. Parempi nimitys aurinkopaneeleille tässä tapauksessa olisi aurinkokeräimet, ettei sotketa niitä suoraan sähköä tuottaviin aurinkokennoihin.

Itse asiassa tänään oli ensimmäinen kerta kun tuli auringonlämpöä hieman talteen :) Olen tuossa pikku hiljaa viritellyt talon lämmitysjärjestelmää uuteen uskoon. Ensin laitoin öljykattilan lämpimän käyttöveden kierukan "eläkkeelle" asentamalla erillisen lämminvesivaraajan näin sain sammutettua ainakin kevät-kesä-syksy ajaksi tuon energiatuhlarin. Seuraus oli että kesä kulutus tipahti 30litraa/vko => 50kWh/vko!!! Sitten aloittelin noiden aurinkokeräimien asentelun. Kyseessä ns. tyhjiöputkikeräimet, joilla pitäisi saada hieman pilviselläkin ja eritoten pakkas ja tuulisäässä paremmin säteet "purkkiin" kuin tasokeräimillä ja ovat huomattavasti helpommat asentaa yksin. Ennen talvea lisään vielä VILP:in samaan hässäkkään, vaikkakin niiden yhteiselo täällä hieman tuomittukin.

Nyt kun olen vihdoin löytänyt omaa mieltä tyydyttävän kytkentäsuunnitelman niin alkaa tuntua ihan O.K. jutulta. Ajatus on antaa VILP:in levätä aina kuin se auringon popsahdettua taivaalle on mahdollista. Minulle VILP:in 2,3kW on 2,3kW liikaa...
Eilen kun olin laittanut muutaman (5) putkea kuudestakymmenestä ja kun kiertovesipumpun ohjaus ei vielä toiminut niin tietty tänään sitten hieman paistoi ja aika pian lämmöt keräimessä nousi seitsemäänkymppiin ja hetken päästä olikin sitten jo maksimi eli 99°C!!! Itse en tietty ollut kotona mutta vaimo sai ohjeistani sen verran selvää että sai pumpun käyntiin aina kolmeksi minuutiksi, jonka säädin mahdollisti. Tuo kolme minuuttia auttoi jäähdyttämään keräimet siedettävään lämpötilaan. Nyt on tullut laitettua 15 putkea lisää ja ohjaus automatiikalla. Toivottavasti huomenna edes vähän paistaisi niin näkisi toimiiko ohjaus. Noiden asentaminen on kohtuu helppoa ja se on myös hyvä että putkiasennukset sai testattua ennen yhdenkään tyhjiöputken asennusta. Tyhjiöputket toimivat "heat pipe" -tekniikalla, joten eivät ole suoraan kiertovedessä vaan höyrystynyt neste "heat pipe":ssa nesteytyy kiertoveden jäähdyttävän vaikutuksen ansiosta ja tiivistyy jälleen höyrystyäkseen uudestaan. Yksinkertaisen nerokasta!

Auringolla en yritä saada suoraan lämmintä käyttövettä niinkuin en VILP:illäkään vaan se esilämmitetään aurinkovaraajassa, jolloin keräimien hyötysuhde saadaan paremmaksi. Kesällä sitten selvästikään tuo lämpimänkäyttöveden tuotto suoraan ei ole mikään ongelma. Liitteenä jo muuallakin esittämä kytkentäsuunnitelma.

Tällaiselle ketjulle luulisi jo olevan kysyntää kun tuo muu energia jatkaa kallistumistaan mutta aurinko on edelleen aika lähelle 0 EUR/kWh.
 
T

tuuma

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Kylmäkäsi sanoi:
Mielellään kuulisin missä päin "projekti" sijaitsee ja mistä olet aurinkokeräimet tontillesi haalinut.

Projekti sijaitsee Tuusulassa ja keräimet on oma tuontina kun ei niitä kannata Suomen hinnoilla laittaa kun eivät taitaisi muuten maksaa itseään takaisin vasta kun itse en enään olisi näkemässä ::) Sama idea tuon VILP:in kanssa :-X

Kylmäkäsi sanoi:
Huumorilla höystettynä voisi vieä kysyä, että mitenkäs tuo aurinkoenergialla toteutettava esilämmitys toimii, kun pakkasta on -20 ja taivas kaamospilvessä? Siihen varmaan kannattaa miettiä joku sulku, jottei varaaja jäähdy...
;D

:D Ei kai sekään olisi paha sitten olisikin tullut kerättyä talven miinus merkkinen energia talteen, jota voisi käyttää sitten kesällä jäähdyttämiseen ;) Nooo pumppulinjassa on takaiskuventtiili, joka estää kierron lähtemisen itsestään väärään suuntaan. Tyhjiöputkilla olen tosin kuullut tuotetun ihan mukavasti helmikuun -20°C pakkaskeleissä...

-Juppe- sanoi:
Odotan mielenkiinnolla lisää käytännön kokemuksia, joten raportointinakkia pukkaa tuuma, kiitos ;)
nakki on napsahtanut. Aion kylmän viileästi suurempia kaunistelematta laitella raporttia miten nuo todellisuudessa pärjää a) talven b) talven tuotto ja c) onko tässä ylipäätään mitään järkeä. Olen kuullut niin paljon ylistäviä puheita (niiltä jolla systeemi on) ja toisaalta aivan maanrakoon lyötyjä kommentteja (niiltä jolla systeemiä ei ole) ja nyt olen puun ja kuoren välissä "myytinmurtajana" :-\

VILP:illä uskon saavani hyvin sitten katettua tuon "kaamosajan" pikkupakkaset, jonka pahemmalla puolella öljy, sähkö, puu tai antrasiitti kaksoispesäkattilassa antaa mahdollisuuksia selvitä jäätymättä. Kutsuisin järjestelmää monihybridiksi ;D Eikä loppujen lopuksi mitenkään niin monimutkainen miltä saattaa kuulostaa. Putkea sulkuja ja hieman automatiikkaa mutta yritän pärjätä mahdollisimman pienellä budjetilla.

Pölyssä tosin odottelee täysiverinen teollisuus luokan "midi-PLC" jos tarvetta sen käytölle ilmenee. Yksi asia kiinnostaisi ylitse muiden jos sen PLC:n laittaisi ja joku osaisi talonpoikaismaisesti selittää miten tuollaisen VILP:in ja ylipäätään noiden kylmälaitteiden ohjauslogiikka kaikkine varotoimenpiteineen ja ohjauksineen pitäisi toteuttaa. Mulle riittäisi sanallinen selitys niin voisin tuon VILP:in ohjauskortin korvata oma tekemällä ohjelmalla ja näin saada lisää joustavuutta tähän monihybridi kehitelmään sekä myös varmuutta toimintaan jos Kiinalainen elektroniikka pettää, muutenhan tuo VILP näyttää jääkaapilta... Kuten tekstistä paistaa läpi niin tunnustan tässä vaiheessa olevan ihan noviisi kylmäkoneikkoiden ja lämpöpumppujen sielunelämästä. Tämän pyydä vastapalveluna raportointinakista ;D
 
T

tuuma

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Aika hurjalta idealta kuulostaa valmistaa tyhjiöputket itse :eek: No mutta mikä ettei. Kannatan itse "heat pipe" -tekniikkaa koska mahdollistaa putkien vaihtamisen lennossa ja asennus on myös helppo. Heat pipe putki työnnetään "jakotukkiin" ja ei suoraan ole keräysnesteen kanssa tekemisissä. Tyhjiöputki tekniikka on vanhaa kuin mikä vrt. televisio ja radioputket. Kiinalaiset sattuu tämän tekniikan soveltamisessa aurinkokeräimiin olla alan guruja, joten tämä on ala, jossa ei heitä tule "morkata". Suurin osa (ellei kaikki) myös ns. laatuputkista tulee loppujen lopuksi sieltä. Hajoitin tuossa yhden putken mutta en sitten vesisateessa alkanut kuvaamaan mutta jospa huomenna laitan hieman "sisälmyskuvia" niin kaipa tuollaisen voisi joku täällä suomessakin väsätä ???

Raportointiosio:

6.9.2008

-Sää utuinen/puolipilvinen ja lopulta sateinen lämpötila jotain +17°C.
-Putkia mukana 34kpl eli reilu 4m2, kasvustoa on hieman vielä keräimien tiellä, eristystyöt myös vielä vaiheessa.
-esilämmitysvaraajan (300litraa) lämpö aamulla +24° illalla +34°C.
-Karkea tuotto: 4,20kJ/kg * 300kg * (34°C - 24°C) = 13860kJ -> 3,85kWh.

EDIT: tuosta varaajasta on tietty otettu päivän tarvittu lämminkäyttövesi varsinaiseen LVV:hen. Kulutus ei tosin tänään ollut suuren suuri mutta ehkäpä jos tuon tuoton pyöristäisi 4kWh niin olisi aika lähellä.

-Huomioita:
1) Vaikka ei juuri tänään paistanut eli ei mitenkään iholle lämmittänyt niin silti keräimet tuotti noinkin paljon vasta puolella keräinpinta-alalla. Tuota +34°C olisi ollut jo kiva ajella esim. lattialämmitysverkostoon tai puhallinkonvektoreihin mutta järjestelmän putkitustyöt eivät siihen vielä anna mahdollisuutta.

2) Yli +100°C kestävät solukumieristeet ovat oikeastaan pakolliset (Valittu EUROBATEX AT 19mm, jossa tuo AT tarkoittaa että on speksattu aurinkolämpöjärjestelmiin. Muitakin on, esim. Armacell:in tuotteistossa (en nyt just muista tyyppiä) ja sitten K-Flex:in SOLAR)
 
T

tuuma

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Paljonhan tänne oli tullut tekstiä :eek:

Pahoittelen tuon kaavan yksinkertaistamista/oikomista. Bongasin sen wikistä mutta laskin vaan ajatuksena saada kJ:t kilowattitunneiksi jotka on paremmin hahmotettavissa.

teukka sanoi:
Kuinkahan paljon tulisi arvion mukaan sellaisesta karvahattumallista, jossa on mustaksi maalattu lämpöpatteri?

Tuo sinisen musta väri, joka on yleensä keräimissä on mun käsittääkseni Tinox:ia, joka pystyy absorboimaan jotain 98 prosenttia säteistä. Mustalle maalilla sanotaan luokkaa 50 prosenttia. Jotta se patteri ei hohkaisi paljon lämpöä ympäristöön täytyisi laittaa lasi päälle, joka mieluiten olisi selektiivinen. Jos haluat vain kesäkuukaudet lämpöä niin varmaan toimii ihan hyvin, koska silloin paistaa muutenkin liikaa (paitsi tämä kesä...).

oonakonna sanoi:
Perusteletko tietämättömälle tätä esilämmitys varaajan parempaa hyötysuhdetta vähän lisää; minkä merkkinen ja mikä malli energiavaraaja sinula on, ja perustuuko ajatuksesi juuri tämän varaajan ominaisuuksin vai onko asia yleensäkin niin? Eikös Ultin varaajan ilmoiteta mahdolistavan aurinko+vilp+käyttövesi lämmönvaihtimien liittämisen. Lisäksi sähkövastus 1-2 kpl, jotka varmaankin järkevä lisä silloin kun ei käytössä jo olemassa olevaa öljypoltinta.

Minä ja muutkin lukijat varmaankin kuulisisivat enemmänkin laite valinnoistasi ja niiden kustannuksista, sekä miten helppoa niitä oli ise tilata. Niin ja työmääristä kun olet itse asentanut. Kovasti kun kulee sanottavan
että aurinkoenergian kokonaisinvestointikustannukset ovat mahdottomia?

Mä käsitän hyötysuhteen tässä tapauksessa kahdella tavalla: Jos yritän saada varaajan +60°C:seksi niin mun pitäisi odottaa että neste lämpenisi keräimissä yli tuon (joka esim. tänään ei tapahtunut), jolloinka lämpöä ei voi ottaa ollenkaan eli tuotto 0kWh mutta jos haluan pöntön +40°C:seksi niin tänäänkin jotain on tullut, ehkäpä 1kWh?

Toinen asia hyötysuhteeseen liittyy tyhjiöputken ominaisuuteen, joka tuossa teukan kirjoituksessakin ilmeni. Tyhjiöputkessa oleva neste on alipaineessa ja höyrystyy noin +25°C:ssa sitten kun se höyry nousee yläosan nuppiin niin tiivistyy takaisin nesteeksi. Nyt jos ajatellaan että kiertovesi olisi esim. +80°C:tta niin sen tiivistyminen takaisin nesteeksi ei olekaan enään niin tehokasta, jolloin tuotto heikkenee.

Varaajan ominaisuksilla on sen verran tekemistä että kierukassa olisi hyvä olla mahdollisimman paljon pinta-alaa, jotta kerätty lämpö saadaan tehokkaasti siirrettyä varaajan veteen ei oikeastaan muuta. Se miksi olen tämmöisen putkijärjestelyn suunnitellut ei ole ainoa oikea, tuskin edes järkevä mutta yritän löytää kompromissin VILP:in ja Auringon yhteiskäytölle ja jos minulla olisi vain yksi varaaja jota pitäisin käyttövettä silmällä pitäen +60°C:ssa niin eipä tuota aurinkoa paljonkaan talteen saisi muuta kuin kesällä ja VILP:kin olisi aika hyödytön.

Laitevalinnat ja kustannukset kiinnostaa aina ;) Näistä mun hommaamista vimpaimista voin vähän laittaa ettei juttu mene mainostamiseksi.

VILP on Kiinasta, jonka sisällä Copeland Scroll kompressori. Tyyppiä en muista ulkoa mutta yksivaiheinen 2,3kW:n ottoteholla ja kylmäainemäärä on 1800g. Pömpelissä kiertää patteriverkoston vesi ulkoyksikössä!!!, aina voi väliin laittaa vaihtimen mutta itse asiaa pähkäilin ja tämän hetken ajatus on että virtaava vesi ei jäädy ::) Asennus alkaa muutaman viikon sisään joten siitä ei sen enempää ja tuontihommista sen verran että onnistuu itse jos omaa pitkää pinnaa ja löytää Kiinasta oikean ihmisen eikä jotain sähköpostinkirjoittajarobottia... Vaikeaa se on ja hankalaa ja riski menettää rahansa on suuri (pitää maksaa etukäteen ja mieluummin ostaa kontillinen vimpaimia ja toivoa saavansa myydyksi). Kulut olivat luokkaa 2200EUR

EDIT: kuikuilin kompuran tyyppikilpeä, ZR36KH-PFJ-522 oli malli Ja kylmäaineena R417A, siitä olisi mukava tietää lisää...

Keräimet ovat tietty myös Kiinasta, jossa tämä homma osataan ja samasta paikasta tuli pumppuyksikkö ja säädinyksikkö näyttöineen näiden hinnaksi muodostui seuraavaa: Keräimet 400EUR/kpl (15 putkea, jakotukki, maa/kattoasennusteline). Pumppuyksikkö ja säädinyksikkö jotain 350EUR ja varaaja, joka on tosin turhaan ruostumatonta terästä oli jotain 1000EUR. Emalinen tai ihan rautainen halvempikin olisi käynyt kun en ota käyttövettä pöntöstä suoraan vaan esilämmitän sen varaajan yläosan kierukassa ja itse pöntössä majailee patteriverkoston vesi. Tämä myös siksi että suositus Suomessa kertoo niin että pitää olla kaksoiseristys ja paineet olla siten ettei pääse keräimien siirtoneste ihan helpolla suuhun. Paine keräimissä max. 6 bar sitten väliaine eli patteriverkosto max. 1,5bar ja käyttövesi on max. 10bar, joten jos aurinkokierukka pamahtaa niin se kyllä menee patteriverkostoon mutta jos käyttövesikierukka pamahtaa niin siellä oleva paine estää pääsyn käyttöveteen, joten aika huono tuuri pitää olla että joisi siirtonestettä.

Työmäärä jos en ota suunnittelua pitkin vuotta huomioon on ollut tähän mennessä jotain 3 viikkoa pari tuntia illassa. Putkikiemurat vaativat näin ensikertalaiselta turhaan aikaa mutta nyt jo sujuu :-\

Eli ei tuo investointina ole mikään kymppitonnin juttu. Ton varaajan jos saisi hieman edullisemmin niin tulisi vielä halvemmaksi mutta jos tuosta ynnää niin Aurinkohärpäkkeisiin ilman varaajaa putkijuttuineen on mennyt noin 2400EUR ja neliöitä siis noin 8m2, joten neliöhinta 300EUR/m2. Hyvinkin riittää varmaan vähempikin neliömäärä mutta sen aika näyttää.

Abraham sanoi:
Minkälaisilla säädöillä ja asetuksilla ajat tuota latauspumppua?
Itselläni on myös 37putkea katolla ja 300l varaaja. Olen mietiskellyt, että pitäisikö nestettä ajaa mahdollisimman pienellä lämpötilaerolla (keräin vs. varaaja) ja suurella virtauksella vai suuremmalla lämpötilaerolla, jolloin virtaus on pienempää :-\
Tällä hetkellä olen asettanut tavoitelämpötilaeroksi 12C, jolla varaajan lähtevän ja tulevan nesteen ero on noin 8-9C.

En ole päässyt vielä tuunaamaan systeemiä kun ei ole liiemmin paistellut ainoat lähtökohdat joita olen kuullut on: meno- paluulämpötilojen ero olisi hyvä olla noin 30°C ja virtaus 0.1 - 0.2 l/min per putki, joka mun tapauksessa on 60*0.15l/min=9l/min Pumppuyksikössä on WILO:n kolminopeuksinen pumppu ja sitten on vielä virtausmittari (lasiputki, jossa muutama säädettävä asento, jolla virtausta voidaan kuristaa ja asettaa sopivaksi).

Kuvia tuli otettua mutta siirto tähän ei ottanut onnistuakseen ehkä seuraavalla kerralla...

Huh, kun on tullut tekstiä ja seuraavaksi raporttia:

7.9.2008

-Sää täysin pilvinen lämpötila jotain +16°C.
-Putkia mukana 60kpl eli n. 8m2, kasvustoa on hieman vielä keräimien tiellä, eristystyöt myös vielä vaiheessa.
-esilämmitysvaraajan (300litraa) lämpö aamulla +34° illalla +34°C.
-Karkea tuotto, joku lisätköön yksiköt ;D: 4,20 * 300 * 34 - 34 = 0 -> 0kWh.

-Huomioita:
1) Vaikka ei tänään paistanut ollenkaan :mad: niin silti keräimet olivat +40°C tuntumassa ja joskus pumppukin oli kai pyörähtänyt (lähtee käyntiin kun keräimien lämpötila kymmenen astetta yli varaajan lämpötilan). Koska varaajan lämpö on pysynyt samana, vaikka kulutusta on jonkin verrana ollut, niin olettaisin että talteen on tullut 1kWh.

2) Kaikki 60 putkea on nyt pelissä :)
 
T

tuuma

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

8.9.2008

-Sää aamulla utuinen, päivällä hieman pilkisti mutta ei mitenkään mainittavasti ulkolämpötila jotain +14°C.
-Karkea tuotto, suoraan kWh:ksi muutettuna (jos 4,2kJ = n. 0.0011667kWh) => 0,0011667 * 300 * 7 = 3,5kWh (yksiköistä ei edelleen hajuakaan...)

-Huomioita:
1) Vahvistuu tuo kannattavuus olla yrittämättä muuta kuin esilämmitykselle pilvisellä säällä mutta positiivista sekin. Paistaisipa nyt kunnolla edes joku päivä ennen ensi kesää ;D

2) Pitäisi investoida oikeaan lämpömäärä mittariin ettei tarvisi arvioida tuota tuottoa kun en tiedä mitä menee päivisin kulutukseen ja miten vaikuttaa se kun joudun varaajan ylä ja alaosan lämpötilasta repiä vain raakasti keskiarvon...
 
T

tuuma

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Tilator sanoi:
Vilkaskaas tätä ja koettakaa unohtaa tuo neitokainen:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=370083812073

Laitehan on tarkoitettu aivan muuhun, mutta mahtaisiko tämmöisellä hyvissä olosuhteissa kuitenkin lämpöä irrota? Vai onko sittenkin täysin leikkikalu?

Yritin löytää tuosta enemmän tietoja mutten äkkipäätä löytänyt, olisiko tuo muovia ja tarkoitettu kesäkäyttöön? Uima-altaan lämmittämiseen aurinkolämpö onkin oiva kun hyötysuhde on parempi kun lämmitetään suht viileää vettä vain vähän niin saa hyvin kilowatteja irti. Samalla myyjällä oli vielä halvempi ratkaisu vedenlämmitykseen auringon avulla:

Camp Shower

Ja sitten raportointia:
-Tänään alkoi täällä paistaa puolenpäivän jälkeen ja tulikin säteitä purkkiin tähänastinen ennätys -> 0,0011667 * 300 * 14 = 4,9kWh
 
T

tuuma

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Nää mun jutut nyt olisi vissiin joutanut tuonne projektien puolelle mutta jatketaan nyt hieman. Moderaattorit saa siirtää mun lähetetyt niin saa tän vapautettua tavalliseen keskusteluun.

Raportointia:
11.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 7 = 2,45kWh
12.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 19 = 6,65kWh :eek:

Täytynee laittaa joku lämpömäärä mittari väliin, kun ei tuo kovin tarkka lasku ole kun siinä ei näy mitä täällä päivällä jo tuosta otetaan.

Vaikka noi ei suuria lukuja ole niin silti ollaan jo kohta syyskuun puolessa välissä ja tänäänkin ulkona oli aamulla +2°C. Ja pumppu jo alkoi keräämään säteitä purnukkaan. Ennenkaikkea tässä on hauskinta että tuo on verotonta tuloa... Varmaan joku päivä hallitus päättää alkaa sumuttamaan keinopilviä taivaalle tonttien ja auringon väliin :( Ai niin hehän pian määrää kaikki ottamaan kaukolämmön, jolloin tämäkin ilo tapetaan kannattamattomana.
 
T

tuuma

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Moderaattorit on hereillä ;) Nythän tämä ketju meni oikeaan osoitteeseen. Hienoa.

Tarkoitus tosiaan liittää vielä IVLP eli paremmin suuhun sopivasti VILP:pi tähän härdelliin. VILP aluksi vain kattilan varaan, jolloin saa kokemusta siitä ja myöhemmin tuohon aurinkovaraajaan.

Ensi viikolla on työreissu, joka hidastaa hieman projektia, koska suurempia muutoksia ei uskalla jättää ilman valvontaa. Jeps, nyt nukkumaan ja jatkoa seuraa ilta/yömyöhällä.
 
T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
11.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 7 = 2,45kWh
12.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 19 = 6,65kWh

Täytynee laittaa joku lämpömäärä mittari väliin, kun ei tuo kovin tarkka lasku ole kun siinä ei näy mitä täällä päivällä jo tuosta otetaan.


Tuskin tarvitset lämpömäärämittaria, joka ei ehkä ole niin yksinkertainen juttu. Sehän riittää, että laskee veden lämpiämisestä nuo kilowattitunnit. Koska niihin aina liittyy epätarkkuuta, niin jätä nuo desimaalit pois tai ainakin vähennä niitä.
Siis 11.9.2008 2,5 kWh tai noin 2 kWh ja vastaavasti 6,7 tai noin 7. ;)
 
J

Joppe112

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti


Hienoa että jaksat raportoida foorumille kaiken tekemäsi työn tuuma ! :)

EDIT: kuikuilin kompuran tyyppikilpeä, ZR36KH-PFJ-522 oli malli Ja kylmäaineena R417A, siitä olisi mukava tietää lisää...

Ilmeisesti tämä on joku vanhempi linjoilta jo lopetettu Copeland:n versio, jota vastaavin nykyinen voisi olla spekseiltään tämmöinen:

* www.ecopeland.com/products.cfm?what=detail&prodid=729&bra=1&fam=2&prod=c&Ar=AC&title=ZR34K3%20-%20PFJ

Kyse on siis HVAC-mooottorista yleseen ilmanvaihtosovellukseen alun perin R22 kylmäkkeelle. Kuten toisaalta foorumilta voit lukea se on sitten vihreämmän R417A:n kanssa yhteensopiva "heittämällä":

* http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3748.0

Kaikki nuo vanhat R22-systeemit säilyvät siis hengissä jatkossakin ja tullevat kilpailemaan markkinoista R410/R407/R404 -rintamalla jos vain komponenttien valmistuskustannukset sen sallivat. Kiinassa on jo sitten oivallettu tämäkin fakta. :cool:
 
T

Tilator

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

tuuma sanoi:
Raportointia:
11.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 7 = 2,45kWh
12.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 19 = 6,65kWh :eek:

Jestas! Suoraan sähköllä lämmitellessä olisi maksanut melkein euron.

Millaisella teholla olet laskenut investoinnin olevan kannattava puhtaasti taloudellisessa mielessä ajatellen?
 
T

teukka

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Näissä kokeiluissa tulee yleensä taloudellisesti tappiota. Pitää kuitenkin jotakin maksaa siitä henkisestä orgasmista... :)
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Joppe112 sanoi:
Kaikki nuo vanhat R22-systeemit säilyvät siis hengissä jatkossakin ja tullevat kilpailemaan markkinoista R410/R407/R404 -rintamalla jos vain komponenttien valmistuskustannukset sen sallivat. Kiinassa on jo sitten oivallettu tämäkin fakta. :cool:

Kiitti tiedoista, mulla on sitten vaan vanha pumppu, jota on tekohengitetty :D

teukka sanoi:
Tuskin tarvitset lämpömäärämittaria, joka ei ehkä ole niin yksinkertainen juttu. Sehän riittää, että laskee veden lämpiämisestä nuo kilowattitunnit.

Niin mutta kun muo häiritsee kun tämä talo elää 24h niin menee kilowatteja ohi päivisin kun on käyttöä. Hmmm. Eikö se menisi jotenkin näin: Jos mulla on tiedossa litraa/min tai mieluummin m3/h ja tiedän varaajaan menevän veden lämpötilan keräimiltä (T1) ja varaajasta kierukan jälkeen jäähtyneenä poistuvan (T2) niin bongasin tämmöisen kaavan kWh = (T1 - T2) * m3/h * 1,167 (taas mun yksiköt on mitä on...) Elikkäs tarvisi saada vähintään yksi anturi lisää eli tuo paluuveden lämpötila. Toisaalta tähän on tulossa toivomuslistalla pumpuksi Grundfos:in taajuusmuuttajalla varustettu UPE -sarjan pumppu niin silloin ei tuo virtaus olekaan enään vakio, jolloin tarvisi jonkin virtausmittarin josta saa m3:t ulos sähköisesti. No jatketaan toistaiseksi näin.

Ai niin mähän laitoin tuon normi lämminvesivaraajan kuukausi sitten ensin ja siitä mulla on viikottainen kulutus ruutupaperilla (3-vaihe-energiamittari, joka tulee mittaamaan kaiken mitä menee lämmitykseen). Siitä kai saisi jotain osviittaa laittelen illemmalla siitä jotain.

Tilator sanoi:
Jestas! Suoraan sähköllä lämmitellessä olisi maksanut melkein euron.

Millaisella teholla olet laskenut investoinnin olevan kannattava puhtaasti taloudellisessa mielessä ajatellen?

Älä muuta sano ;D No kolikolla on toinenkin puoli. Eletään syyskuuta ja paistaminen on ollut vähän niin ja näin mutta onhan tuo 1€ kuitenkin 365€/vuosi... Luulen kun saan tuon lämmityksen tähän mukaan niin alkaa säästöä tulla enemmän. Mulle henkisesti tää projekti maksoi jo itsensä ensimmäisestä kWh:sta takaisin ;)

teukka sanoi:
Näissä kokeiluissa tulee yleensä taloudellisesti tappiota. Pitää kuitenkin jotakin maksaa siitä henkisestä orgasmista... :)

Niin tuo jo tulikin tuossa yllä. Mulla on myös harrastuksena motskarit joihin uppoaa tonneja joka vuosi, eikä ne maksa itseään koskaan takaisin. Miksiköhän niitä on silti jo aika paljon tuolla liikenteessä ???

Raporttia pukkaa illalla tahi aamulla. Pari kuvaa alle: Itse keräimet, rikki mennyt putki ja ihan omatekemän näköinen pumppuasema :D
 
T

teukka

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Lämpöenergian määrän saa kyllä selville, kun mittaa menevän ja palaavan veden lämpötilaeron ja virtauksen. Jos halut tarkasti päivän saaliin, niin nuo lukuarvot on otettava jollakin tavalla ylös vaikkapa kerran minuutissa. Siinäkin palaa ainakain kaljaa, ellei laita tietokonetta rekisteröimään lukemia... ;D
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

teukka sanoi:
Siinäkin palaa ainakain kaljaa, ellei laita tietokonetta rekisteröimään lukemia... ;D

Niin, onhan sekin hyvä syy viihtyä a-tallissa... ;D

Taitanee olla päivän saalis purkissa. 10°C nousi lämmöt 39°C -> 49°C:een.

Raportointia:
13.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 10 = 3,5kWh

Huomioita:
Aika lailla oli pilvessä päivällä. Nyt ymmärrän mitä se tarkoitti että nuo tyhjiöputket kerää hyvin hajasäteilyn, sillä keräimet oli +49°C noin klo 10 aikaan, jolloin keräily tällä kertaa alkoi. Taivas oli harmaa eikä ollut itsellä toivoakaan että mitään tulisi.

Keräimet ovat suunnattu lounaan ja etelän väliin, joka ei ollut tällä kertaa paras mahdollinen. Samoin alkaa tuo aurinko olla jo aika alhaalla ja kun en keräimiä katolle laittanut niin noin klo16 on jo puut edessä. Silti se hajasäteily senkin jälkeen tuotti jotain.

Täytyy joku aurinkoseuraaja viritellä niin on naapureilla ihmettelemistä ;D
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
14.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * -2 = -0,7kWh :mad:

Huomioita:
Elikkäs tänään harmaa päivä, keräimet oli kyllä parhaimmillaan +40°C mutta olisi pitänyt vielä kymmenellä nousta... Eilen laitoin glykolin (normi automaailman tuote, kun en noita hienompia aineita tuosta kyläkaupasta löytänyt). Täytynee vaihtaa sitten kun tulee käytyä paremmin varustellussa kaupassa. Helppo homma tuo vaihto kun koko nestemäärä vain noin 11litraa. Tämä myös "heat pipe" -mallien plussa. Clas Olssonin halvempi porakonepumppu toimii erityisen hyvin kun tajusin että pitää laittaa toiseen suuntaan pyörimään :-[ Ilmatkin lähtee hyvin järjestelmästä kun antaa pyöriä pumpulla siten että imevä ja palaava putki on kanisterissa niin kauan ettei tule enään pahemmin kuplia.

Nytten tuleekin paussia tähän kun tuo leipätyö lähettää reissun päälle :(
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
19.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 3 = 1kWh

Huomioita:
Poissaollessa oli pönikän lämpö laskenut +49°C -> +22°C:een eli kulutusta ollut enemmän kuin saantoa: 9kWh. Kyllä tuo pilvisyys on aika sitkeässä näemmä ollut ::) VILP -projekti jäissä kun nyt tullut taas mieleen jos sitten kuitenkin laittaisi glykolikierron sinne, hyötysuhteen kustannuksella mutta mielenrauhan parantamiseksi. Ainoa asia tässä hommassa välillä "hieman" ottaa ruukkuun on se että vaihtoehtoja on niin monta ja yhtään ainoaa oikeaa ratkaisua ei ole. On se joskus ollut helppoa kun ei ole tarvinnut valita kuin että laittaisko tänään tulen vai palelisiko aamulla ja säästäisi tulet huomiseen... No onhan toisaalta siinäkin ollut pähkäilemistä.

Maanantaina pitäisi muuten pihaan saapua pari puhallinkonvektoria, jotka tulee mukaan haastetta lisäämään kun on tälle tielle lähtenyt. Laitan ne tod. näk. tällä hetkellä poistettujen normi radiaattoreiden tilalle yläkertaan vaikka paremmin ne tietty sopisi alakertaan mutta ajatuksena varovasti kokeilla (kastepisteen rajalla) kesällä jäähdytyksessä tai paremminkin kaiketi viilennyksessä.
 
K

kiileppi

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Olisiko sulla antaa speksejä noista puhallinpattereista?
 

zadah

Vakionaama
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

tuuma sanoi:
Raportointia:
19.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 3 = 1kWh
Huomioita:
Poissaollessa oli pönikän lämpö laskenut +49°C -> +22°C:een eli kulutusta ollut enemmän kuin saantoa: 9kWh. Kyllä tuo pilvisyys on aika sitkeässä näemmä ollut ::) VILP -projekti jäissä kun nyt tullut taas mieleen jos sitten kuitenkin laittaisi glykolikierron sinne, hyötysuhteen kustannuksella mutta mielenrauhan parantamiseksi.

Samanlaiset huomiot täällä, eli pilvisellä kelillä saan nuo keräimet korkeintaan 40 asteeseen, eli ei niistä juuri tehoja saa. Mielenkiinnolla odotan kevtätalven kelejä josko valkoinen hanki katolla antaisi lisäpotkua keräimelle, sillä tyhjiöputkien pitäisi absorboida tuota hajasäteilyä kohtuu tehokkaasti...
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

kiileppi sanoi:
Olisiko sulla antaa speksejä noista puhallinpattereista?

Jotain tietoa on mutta enemmän kun pääsee käpistelemään. Alla pari screenshot:ia. Korkeilla menoveden lämpötiloilla mitattuja arvoja mutta tulossa on kaava, jolla pitäisi simuloida mitä milläkin lämpötiloilla olisi odotettavissa. Itselle tulossa nuo VEF032.
 
J

Joppe112

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Hmmm, veikkaisin että noilla konvektoreilla saat ulos semmoiset n. 3 kW lämpötehoa jos ajelet sisään VILPin kannalta sitä suotuisinta +45 C:n vesimassaa koska ilmanpuhallusnopeus lieneepi vakio riippumatta veden lämpötilasta.

Puhallintahan voisi tuunata tehokkaammaksi itsekin jos meteli ei siitä ylly liikaa valitussa sijoituspaikassasi.

Aika yllättävän korkeilla lämpötiloilla ovat mittailleet tehoja myyntiesitteeseen: saadaan näin parempia lukuja. :p
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
20.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 13 = 4,5kWh

Huomioita:
Jotain tullut vaikka pilviseksi meni päivä :( Tuo säädin käyttäytynyt kummallisesti vaikka kyse pitäisi olla yksinkertaisesta asiasta niin muutaman kerran huomasin tänään että keräimien lämmöt nousi yli 70°C:een eikä pumppu lähtenyt päälle ennenkuin annoin "hard reset:in" Luottamus kadonnut ja nyt otettava aika pian jo tuo PLC mukaan. Siitäkin syystä pakko laittaa, koska tuo ominaisuus että ei anna keruunesteen mennä alle +5°C:n ja alkaa pyörittämään pumppua ettei vaan glykoli jäädy... Toimii varmaan etelän maissa ja on ihan hyvä idea mutta en viitsi talvella pihalle hukata keräämiä tehoja.

zadah sanoi:
Mielenkiinnolla odotan kevtätalven kelejä josko valkoinen hanki katolla antaisi lisäpotkua keräimelle, sillä tyhjiöputkien pitäisi absorboida tuota hajasäteilyä kohtuu tehokkaasti...

Tuo minuakin kiinnostaa vaikkakin oma asennus maatasossa niin luulisi maastakin kimpoilevan noita säteitä?

Joppe112 sanoi:
Hmmm, veikkaisin että noilla konvektoreilla saat ulos semmoiset n. 3 kW lämpötehoa jos ajelet sisään VILPin kannalta sitä suotuisinta +45 C:n vesimassaa koska ilmanpuhallusnopeus lieneepi vakio riippumatta veden lämpötilasta.

Puhallintahan voisi tuunata tehokkaammaksi itsekin jos meteli ei siitä ylly liikaa valitussa sijoituspaikassasi.

Aika yllättävän korkeilla lämpötiloilla ovat mittailleet tehoja myyntiesitteeseen: saadaan näin parempia lukuja. :p

Jotain tuollaista mäkin pähkäilin ja riittäisi enemmän kuin mainiosti. Tosiaan nuo menolämpötilat aika mainosmaiset ::) olisiko ettei kestä enempää lämpöä ja sen takia ei ole laittanut +100°C ja +110°C lämpötiloilla :D Nuo puhallinkonvektorit tulee kahdesta syystä. Ensimmäinen on että lattialämmitys juuri tehtyyn lattiaan ei innosta ja toinen on tuo mahdollinen viilennys vaikutus kesällä. Siksi sijoituspaikka yläkerta, ehkä jos kokeilu onnistuu niin laitan alakertaan ja jopa kellariin omat.

Eipä ole tullut kaiketi mainittua kohteesta: Kyseessä kolmikerroksinen rintamamiestalo vuodelta 1947, öljylämmitys kattila Jämä Miniter 17S vuodelta 1974. Talossa asuu 5-6 henkeä ja asuinkerroksien pa. 120m2 sekä lämmintä kellari/autotallitilaa 60m2. Saunassa puukiuas tai siis puulämmitteinen ::) Sähköä mennyt noin 14000kWh/a ja öljyä riippuen talvesta jotain 24000-34000kWh:n edestä. Näistä luvuista voi jo päätellä miksi investointi todennäköisemmin kannattaa vaikka ei noita kaikkia hilavitkuttimia olisi tarvinnutkaan... Yrityksenä tekniikalla tehdä tästä "matalaenergiatalo". Eristykset on mitä on eli hengittää sanan varsinaisessa merkityksessä loistavasti ;D
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
21.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 29 = 10kWh

Huomioita:
Mukavasti paisteli. Pensasaidan leikkaus ennen kevättä edessä kun peittää tuolla auringon korkeudella noin 1/3 osan keräinpinta-alasta. Pönikkä ensimmäistä kertaa yli +60°C :)

Ajattelemisen aihetta vaikken mikään vihreä olekaan: 10kWh sähköä vastaa jostain netistä bongatun jutun mukaan jotain 7500g CO2:sta eli voin ajella omalla 109g/km CO2:sta tuottavalla autolla tän päivän tuotolla ja hyvällä omalla tunnolla ja tupruttaakseni saman määrän kuin nyt säästin (7500g/109g)*1km = 68,8km En ymmärrä miksi autoilua mollataan???

Myös kun tuo COP täällä usein vilahtaa niin tuon 10kWh:n tuottamiseen meni kutakuinkin 0,2kWh (46W ja 4h) eli COP on 10kWh/0,2kWh = 50

Meniköhän vähän hehkuttamiseksi? Pakko kai se on kaivella vaikka mitä syitä että tulisi ainakin itselle perusteltua investoinnin järkevyys :-[

EDIT: Moderaattorit siirsivät keskustelun autojen CO2 -päästöistä toiseen ketjuun http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4596.0 ja itse korjasin noita kertoimia tuossa CO2 laskussa.
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

pvalila sanoi:
(minun kattilani kävi jo rippikoulua kun Tuuman kattila vielä kolisteli valmistuslinjalla).

;D ;D ;D

pvalila sanoi:
Eli mitä tilalle tulee, Tuuma, kun öljykattilastasi aika jättää?

Sitä päivää en toivoisi näkemän vielä vähään aikaan, olet oikeassa että se on tän ketjun heikoin lenkki. Pelletit on käyny mielessä mutta mitä olen kuullut niin silloin tällöin saattaa tulla syöttöongelmia ja siihen pitäisi taas jollain vara systeemillä varautua. Kukaan ei ole osannut myöskään kertoa miten niiden papanoiden käy kun imee kosteutta itseensä eli miten lämpöarvo muuttuu. Nykyinen tila, jossa öljysäiliö on nyt sopisi muuten ihan hyvin mutta se kosteuden vaikutus mietityttää. Mäkin haluaisin tuon hormin muuhun käyttöön (saunan siirto). Ehkä mä silloin kun se liruttaa elämän nesteensä lattialle käännän vaakakupin puhtaasti sähkökattila linjalle. Helppo ja huoleton vaihtoehto ja VILP/Aurinko systeemi säästää sitten mitä säästää siinä rinnalla.
 

mk

Aktiivinen jäsen
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Aattelin vaan kun noita rönsyjä...

tuuma sanoi:
Kukaan ei ole osannut myöskään kertoa miten niiden papanoiden käy kun imee kosteutta itseensä eli miten lämpöarvo muuttuu. Nykyinen tila, jossa öljysäiliö on nyt sopisi muuten ihan hyvin mutta se kosteuden vaikutus mietityttää.

Olisko suunnilleen yksi puu ~ neljä vettä.
Eli esim. 100kg vettä haihtuu 25kg:llä puuta.
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

mk sanoi:
Aattelin vaan kun noita rönsyjä...

tuuma sanoi:
Kukaan ei ole osannut myöskään kertoa miten niiden papanoiden käy kun imee kosteutta itseensä eli miten lämpöarvo muuttuu. Nykyinen tila, jossa öljysäiliö on nyt sopisi muuten ihan hyvin mutta se kosteuden vaikutus mietityttää.

Olisko suunnilleen yksi puu ~ neljä vettä.
Eli esim. 100kg vettä haihtuu 25kg:llä puuta.

Täs nyt menee pari keskustelua limittäin :D ehdottaisin jos arvon Moderaattorit pystyisi siirtää ketjusta ainakin sopivimmat takaisin tuonne mun aurinkolämpöprojektiin? Miten tuo vesimäärä puussa vaikuttaa sen lämpöarvoon? Eli jos mulla olisi pellettejä joiden kosteus olisi esim. 10% ja sitten se nousisi 20%:iin niin miten niiden lämpöarvo muuttuisi? Tähän olen yrittänyt löytää vastausta ja sitten siihen että kuinka hanakasti ne sitä imee, mikä pitää olla säilytystilan olosuhteet? Tiedän että on olemassa myös pellettifoorumikin mutta jospa täälläkin joku asiasta tietäisi.
 

mk

Aktiivinen jäsen
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

(tietämiset nyt on vähän miten sattuu milloinkin)

Ymmärtääkseni kyse on absoluuttisesta kosteudesta.
Eli 10% = yksi osa vettä ja yhdeksän puuta, 20% siten 2 ja 8 jne.
Tuottavaa puuta tonnista katoaa siis 100kg(10% muutos) + 25kg(lisäveden poisto)

Jos Vapon 4.8kWh/kg sisältää kosteuden niin
5468kWh/t kuivaa (4800 / (0.9 - 0.025))
4800kWh/t 10% kosteaa
4115kWh/t 20% (5486 * (0.8 - 0.05))
3429kWh/t 30% (5486 * (0.7 - 0.075))

Kosteuden imeytymisestä ei ole edes intuitiota.

E,
(mitenkäs se tietäminen oli)

Sinullahan ei tietenkään puu mihinkään katoa
Eli
4663kWh 20% (5486 * (0.9 - 0.05))
4526kWh 30% (5486 * (0.9 - 0.075))

E2,
enkä muuten muuta niitä kertoimia
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Kiitti Moderaattorit.

"mk" mä olen jo melkein jyvällä ja juurikin tuon johdosta mä hiukan karsastan tuota pellettimaailmaa, kiitos vaivannäöstä.

Jos saunaan pistän ulkona kuivattua puuta niin sen lämpömäärä on hyvin äkkiä (ainakin tänä kesänä) noin puolet verrattuna siihen että laitan "puusepän kuivaa". Tämä omakohtainen huomio. Se mitä piipusta tulee kosteilla puilla myös hirvittää ja sama kai se on pelleteilläkin? Ehkäpä sitten tosiaan on helpointa/järkevintä siirtyä sähkökattilaan kun tuo keski-iän melkein saavuttanut "Jämä" laskee alleen.

Raportointia:
22.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 19 = 6,5kWh

Huomioita:
Vaikka paistoi niin ei tullu niin paljoa tänään ja syy siihen on tuon PLC:n kytkeminen systeemiin, joka tietty jäi illalla/yöllä kesken. Jouduin pumpun laittaa käsikäytölle koko päiväksi ja alkuun se lämmitti kerääjät ja kun tulin myöhään kotiin niin oli jo jäähdyttänyt varaajaa. No nyt on ohjelmoitu ja kytkennät on kuin Pekingin olympialaisten päänäyttämö ;D P***le kun ei ehdi tehdä siistiä jälkeä. Se tässä DIY-ratkaisussa ottaa eniten kaaliin.
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Sain saunassa kauan mieltä kaivartaneen ongelman ratkaistua, omasta mielestäni :) Ongelma on ollut tuo VILP:in ja Auringon yhteispelin hyödynnettävyys.

Nyt kun lähes koko poppoo kävi tänään saunassa niin lämpimän veden kulutus oli runsasta. Ihme juttu muuten että nyt oikein toivoin sitä ja jopa vähän annoin asian niin ymmärtää, kun tuo pönikkä oli jo +70°C:ssa kauttaaltaan. Sitten kun itse viimeisenä tulin pois niin huomasin pönikän alalämmön eli sen, joka käynnistää keräimien pumpun muuttuneen +70°C:sta -> +14°C ja ylälämmön yhä ollessa lähes ennallaan (+68°C) niin tajusin tuon lämpötilan kerrostuksen idean. Nyt siis keräinpumppu lähtee aamulla käyntiin jo kun keräimien lämpötila ylittää +24°C:tta. Hyvä juttu! Sitten pähkäilin että miten tuon saisi hyödynnettyä kun vihdoin saan kytkettyä tuon VILP:in systeemiin mukaan ettei tuo kerrostuksen hyöty menisi hukkaan niin samalla tajusin että teen tuon putkikytkennän siten että öljykattilasta palaava vesi meneekin tuonne aurinkovaraajan yläkierukkaan ja sieltä sitten takaisin VILP:ille. VILP:in anturi tulee myös Aurinkovaraajan yläosaan. Hyötynä seuraavat asiat:

1. Jos pönikkä (siis yläosa) ei Auringon ansiosta ole noussut niin VILP lämmittää.
2. Jos Aurinko lämmittää pöntön yli VILP:in käynnistyslämpötilan niin VILP huilaa.
3. Kun käyttövettä käytetään niin alaosa jäähtyy reilusti, jolloin Auringosta saa jo pienemmällä keräinlämpötilalla energiaa talteen.
4. Kun Aurinkoa ei näy eikä kuulu niin VILP lämmittää vain yläosan.
5. Kun anturi on Aurinkovaraajassa niin VILP on ennen sammumista väkisinkin lämmittänyt kattilan lämpimäksi.
6. Kun VILP ja Aurinko on poissa pelistä (Sydäntalvella) niin öljy tai sähkö joutuu lämmittämään vain Aurinkovaraajan yläosan.
7. Ei tarvitse viritellä mitään kummaa monimutkaista logiikkaa, sillä kiertopumppu vaan käy kokoajan ja muun hoitaa Aurinkologiikka ja VILP:in logiikka itsekseen, toisistaan tietämättä.

Täytynee piirtää vielä kuva jossain vaiheessa. Tämä kun tuli juuri mieleen niin ajattelin äkkiä laittaa tänne muistiin... Kommentteja toivon jos jotain hölmöä löytyy ajatuksesta ::)

Raportointia:
23.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 17 = 6kWh

Huomioita:
Ihmettelin vaan että pönikkä oli noussut +70°C:een vaikka pensaat varjostaa ja ulkona kuitenkaan mikään kesälämpötila ole enään. Ongelmat tuon lämmön hukkaamisen kanssa on todelliset kesällä, kommentteja edelleen toivotaan ideoista.

Puhallinkonvektoreja ei ole näkynyt, huomenna kuuleman mukaan pitäisi tulla.

Huomioita 2:
Ei juuri nyt mitenkään mieltä ylentävä päivä ole ollut ja kaiken lisäksi joku täällä kuulostaa juuri ammuskelevan tai paukuttavan jotain pommeja tähän aikaan juuri tuolla kylällä!!! Eikö jo ole paukuteltu viime aikoina ihan tarpeeksi!!!
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Nyt hiukan pohdittuani löytyi tietty "ansoja".

1. Legioonalaispöpö majailee aurinkovaraajassa talvisin. Tosin kuolee veden siirtyessä varsinaiseen LVV:hen.
2. VILP:kin tykkäisi kerrostumisesta ja alkuun kylmästä vedestä. Tosin lattialämmityksen lisäämisellä samaan piiriin ongelma poistuisi.
3. Tuo nyt aurinkopiirissä oleva standardiglykoli täytyy vaihtaa propyleeniglykoliin, joka ei ole niin myrkyllistä jos ollenkaan. Kaksoiseristys menetetään ja vaarana sotkea glykoli LKV:een.

Perskules kun toiseen päähän kumartaa niin toiseen...

No täytynee vaan tehdä ensin joku kytkentä niin vaihtaa sitten jos osoittautuu sudeksi, ei tää muuten edisty ollenkaan :(
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
24.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 27 = 9,5kWh

Huomioita:
Monta päivää jo mennyt ilmaisella käyttövedellä (tai siis lämmitys ilmaista). Se jos mikä lämmittää mieltä. Ajattelin tällaisia tehoja alkuun ostamilla 10:llä keräimellä ja kesällä mutta nyt on siis neljä keräintä ja kohta lokakuu. Olen positiivisesti hämmästynyt.

Toinen asia mistä olen hämmästynyt että Kiinasta kun nuo konvektorit tuli tänne reilussa kuukaudessa niin Vantaalta siirto Tuusulaan on kestänyt jo toista viikkoa siitä kun saapuivat Suomeen :eek: ja tavaran hinta on triplaantunut... ;D Jospa huomenna???
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
25.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 17 = 6kWh

Huomioita:
Pönikkä laukkasi tänään uuteen maksimiin (+76°C). Ei ole konvektoreita näkynyt...
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
26.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * jotain = jotain kWh

Huomioita:
Tänään ei ehtinyt ottaa lukemia ylös kun olin niin täpinöissä kun nuo konvektorit oli ilmestynyt pihalle... Ainakin tehokkaan näköinen kenno niissä on ja laatu on päällepäin ihan O.K. Täytynee huomenna tarkastella päivänvalossa enemmän.
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
27.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * jotain = jotain kWh

Huomioita:
Kyllä tuo muutaman kerran keräsi mutta ei tänäänkään tullut otettua arvoja talteen kun oli muuta puuhaa = VILP putkiasennus suunnittelut ja sähköistykset myös. Täällä surffaillessa törmäsin tosiasiaan että taitanee tuo VILP tuottaa melkoisen määrän vettä ja jäätä, joten muutin viime tipassa tuon asennuspaikan ja samalla taas putkikytkentä ajatuksen, JÄLLEEN!!! Enään en laittele kuvaehdotuksia, koska koko ajan tuo näemmä muuttuu ja nyt on tuloillaan halvin/yksinkertaisin versio, sillä talvi alkaa häämöttää ja VILP on PAKKO saada hurisemaan edes jotenkin. Kesällä paremmalla ajalla voi sitten tuunata jos tarvetta on. Nyt teen vain ja kirjoittelen jos onnistui/epäonnistui.
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
29.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 14 = 4,9 kWh

Huomioita:
Enpä uskonut mitään tänään tulevan mutta tulipahan vaan. Toissapäivänä sain eristykset valmiiksi ulkona niin olisikohan siitä ollut jotain apua? Nyt alkaa olla tarvittavat putkiosat VILP:iä varten laatikossa, joten jännitys senkuin tiivistyy. Laitan muuten tuon VILP:in pyörille kun ajattelin että voi sitten siirtää helposti jos paikka ei miellytä tai jos sattuu tulemaan pidempi pakkasjakso niin työntää sen autotalliin värjöttelemään ;D ei tarvitse silloin kierrättää vettä turhaan ulkona.
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
30.9.2008 -> 0,0011667 * 300 * 19 = 6,7 kWh

Huomioita:
Tänä aamuna oli pakkasta ja tuotto alkoi tuossa puoli kymmenen aikaa kun ulkona jotain 2-3°C plussan puolella. Ei paha kun pönttö on kuitenkin seilaillut 45-50°C:een tienoilla. Käyttövesi riittää siis lähes kokonaan vielä tuolla Auringolla. Tähän tuli nyt tosin yksi todella hyvä syykin. Suihkun joku halpis termari on jämähtänyt jotenkin niin että ei tule tällä hetkellä kuin jotain +30°C vettä... On muuten todella hyvä energiansäästö keino ;D Täytyy ostaa joku missä ei ole termaria ollenkaan kun tuolla normivaraajassa on kohtuu hyvä omavoimainen säädin niin en näe syytä että tarvisi säädettyä vettä vielä toistamiseen säätää.

VILP:in putkisto edistyi tänään metrin verran kun löysin lopulta kiertovesipumpulle ja sulku/tyhjennys hässäkälle suht hyvän paikan. Kyllä se vielä ennen Joulua varmaan valmistuu... Korkea hatunnosto asennusliikkeille, jotka päivässä pystyvät tuollaisen asentamaan. Vaikka nyt itse tuon aion viritellä loppuun asti niin olen tullut tulokseen ettei tuo loppujen lopuksi mikään ihan mahdoton asia ole. Ainut asia mikä vie aikaa on suunnittelu. Kun ei tahdo millään löytyä yhtä tyydyttävää ratkaisua vaan päässä pyörii joka vaiheeseen 2-10 eri vaihtoehtoa ja niiden joukosta (omasta mielestä) parhaan valitseminen vie 95% ajasta.

Tuli tuossa jossain toisessa ketjussa innostuttua "köyhän miehen" maalämpöpumpusta, joka ottaisi lämpöä 70-luvun porakaivosta, jossa ns. ejektoripumppu kellarissa. Jospa siitä löytyisi ratkaisu myöhemmin että uskaltaisi viipaloida öljysäiliön siivuiksi ja tehdä päädyistä kohtuu isot "muurikka" pannut ::) mukavilla aromeilla...

Tuollaisen linkin takana on vastaava kuin omani: http://www.merlintreks.com/wik/index.php/Porakaivo Tuohon ideaan käyttää vanhaa porakaivoa MLP tarkoituksiin kaipailen kommentteja niin puolesta kuin vastaan. Tarkoitus olisi vain kovilla pakkasilla ottaa energia porakaivosta ettei vaan jäädy. Tietty tuota ylimääräistä Aurinkoenergiaa voisi tuonne "sulloa" keskikesällä mutta taitaisi mennä pohjavesien mukana naapurustoon?
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
1.10.2008 -> 0,0011667 * 300 * -20 = -7,0 kWh

Huomioita:
Se mikä eilen tuli on tänään mennyttä :D Tänään keksin miten saan hyötykäyttöön joskus bongamani vanhan KL-paketin, joka ei koskaan ole ollut käytössä. Otin siitä VILP:iä varten pumppupaketin ja painemittarin ylä- ja alarajahälytyksellä sekä takaiskuventtiilin. Se miksi oikeasti sen valjastin uusiokäyttöön oli hyvä teline. Käytän asennuksissa Aurinkokeräimissä hyväksi havaittuja rosterihaitariputkia ja niillä ei oikein tahdo saada tukevia asennuksia pumpuille sun muille painaville osille.

Mitenköhän noi putket pärjää patteriverkosto käytössä? Speksattu ovat 16bar:iin mutta seinämä on hyvin ohut. Ajattelin vaan noita sähkö-kemiallisia reaktioita. Eipä tuo tiskiallas toisaalta ole ketään "syönyt" eikä sekään ole "syönyt" muita. Taitanee olla sen suhteen stabiili, kai?
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
2.10.2008 -> 0,0011667 * 300 * 0 = 0 kWh

Huomioita:
Ei ole mitään tässä sateessa tullut. Tosin aurinko vissiin kävi näyttäytymäsää kun pönikkä on illalla sama lämpöinen kuin aamulla tai sitten kukaan ei ole käyttänyt lämmintä vettä = Ei totta.

VILP:iä varten tein noin pulen metrin pätkän menovesi linjaa, johon loppujen lopuksi tuli 11 liitosta! Vielä joku reilu kaksikymmentä niin putkitus olisi valmis.
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Pistetääs lukemia ylös niin on tallessa.

Raportointia:
3.10.2008 -> 0,0011667 * 300 * 17 = 6 kWh
4.10.2008 -> 0,0011667 * 300 * 4 = 1,5 kWh
5.10.2008 -> 0,0011667 * 300 * 10 = 3,5 kWh

Huomioita:
Vielä VILP:pä varten yksi T-haara ja sähkötöitä vähän niin pääsisi kokeilemaan ensi kertaa...
 
T

tuuma

Vieras
Vs: tuuma: Aurinkolämpö projekti

Raportointia:
6.10.2008 -> 0,0011667 * 300 * 26 = 13 kWh

Huomioita:
Vaikka ei aamusta asti paistanut niin loppupäivän kirkas sää yllätti mut täysin. Huomenna pitäisi paistaa aamusta asti ::) Koko keräimien olemassaolon aikana ei ole ollut aivan täysin kirkasta aikaa.

Nyt alkaa tuntuu siltä että kaipa tuosta olisi mahdollista irroittaa jotain lämmitykseenkin kunhan nuo pilvet saisi pysymään poissa :) Nyt kun tuo Aurinko käy korkeimmillaankin aika matalalla niin tuo mun asennuspaikka ei ole kovinkaan hyvä. Naapureiden puut jo varjostaa ja sitten noin klo 14:00 on omatkin puut esteenä. Upea ja korkea "tuija" tai joku semmoinen ja sitten hopeakuusi... Ei oikein viitsisi eikä taida kyl lupakaan irrota noiden poistamiseen :-X

VILP:in putkikytkennät ei muiden kiireiden johdosta edistynyt mutta osat sentään tuli hankittua.
 
Back
Ylös Bottom