Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämmöset asiat kalvaa minua, lämmityssysteemin pitää toimia ilman näpelöintiä ja vahtimista aina ja joka hetki.
Ratkaisin tuon itse käyttämällä Vexven ohjelmoitavaa relettä, ohjelmassa löytyy ns poltinohjaus joka käynnistää "öljypolttimen" halutussa lämpötilassa tai jos varaajan lämpötila putoaa liikaa.
Tätä juuri tarkoitan. Miksi varavastus on turvakytkimellä estetty kun termostaatti tekee saman, ja samalla muuttaa toiminnan automaattiseksi?Kattilassa on vastus, jonka voi kytkeä omalla termostaatillaan hätävaraksi esim. poissaolojen ajaksi. Se on normaalisti pääkytkimestä pois. Ei ole tarkoitus sillä lämmittää.
Kun oikein automatisoi, sitten ei kohta tiedä, mitä milloinkin tapahtuu.
Pampullahan ainakin oli Nibe. Mitenkähän siinä ? Sulatus pitäisi kellottaa ja mitata takaisin otettu, sulatuksen vesi saanto ja edeltävän käynnin aika ja tuotanto.
Käynnistää halutussa ulkolämpötilassa vai varaajan lämpötilassa? Millainenhan tuossa olisi logiikka sitten pois kytkemiselle ? Sekään ei välttämättä ole hyvä, jos poltin menee päälle eikä sitten itse palaudu pois.
Tätä juuri tarkoitan. Miksi varavastus on turvakytkimellä estetty kun termostaatti tekee saman, ja samalla muuttaa toiminnan automaattiseksi?
ES:ssä tuntuu olevan sellainen ominaisuus, että ilmat kun kylmenee tarpeeksi, johonkin -22C:n niin ei jaksa enää startissa nostaa paineita vaan katkaisee alipainekytkimestä toiminnan. Odottaa sit 3 minuuttia ja koittaa uuden startin, ihan yhtä huonolla menestyksellä. Ulkolämpötilan ollessa -25C tuon pitäisi mennä tauolle kokonaan
Juuri noin.Olen itse pitänyt nämä ohjaukset riittävän yksinkertaisina.
Kattilan sähkövastus säädetty +30 (varalla) Vilp häärää +35-45 asteessa
Ei sitten ole eikä tulossakaan vaihtovena latausta maalämmölläkään?Juuri noin.
Minulla varavastus on välilaipiollisen varaajan yläosassa (300 litraa) asetus 40 astetta, silloin se lähtee lämpiämään noin 32 asteessa. Vilpin alaraja on 35 astetta, milloinkaan ei vastus lähde päälle jos vilp ei hajoa. Vilp lataa varaajan alaosaa (600 litraa) ja bivalent-suntti ottaa lämpöä alhaalta niin kauan kuin siellä sitä on ja yläosan vesi seisoo eikä sen lämpö juurikaan muutu.
Maalämpö kytketään aivan kuten vilp nyt on. Kuvassa punainen viiva varaan yläosa, vilp pyynti 39 ast
Ei ainakaan alussa, kokeilen ensin näin, näkee sitte erot vilppiinkin samalla.Ei sitten ole eikä tulossakaan vaihtovena latausta maalämmölläkään?
F2040 ilmeisesti kans kellon perästä, ja tuohon arvoon ei pysty itse vaikuttaa.Mutta joo, typerähän tuo on, uudemmat toivottavasti on viisampia.

Näinköhän COP olisi sama jos sulatuskertoja olisi vähemmän? Mun epäilykseni olisi että tuon käyntijakson aikana COP laskisi siihen nähden että sulatuksia on enemmän, toki laskentaa hankaloittaa se jos pumpun käynnistys/pysähdys kohdassa COP heikkenee merkittävästi. Mutta muussa tapauksessa voisi kuvitella että kasvanut virtausvastus puhalluksessa, jään kenties laskema höyrystymislämpö ja vastaavat voisivat itseasiassa heikentää tuota COPpia aika paljon.
Tuotahan voisi toki jollain sulatushuijauksella testata vehkeessä jossa sulatellaan liian helposti.

Mikähän lie COP sinä aikana kun vilp yrittää saada lämmöt takaisin ylös?
Nyt pattereissakin lämmöt tippuu reilusti eli paluupuolelle tulee aika ”viileää” vettä. 20 pakkasella patterit eivät ole tasaisen lämpimät vaan alareuna on kylmempi. Kädelle tuntuu kyllä lämpmälle.
Ongelma vain on se että taitaa putket ahdistaa jos kiertovesipumpun laittaa kolmoselle. Ilmaa syntyy.
Toinen ongelma on että isä ei uskalla oikein edes kokeilla muita säätöjä. Heti tulee kylmä jos edes ehdottaa käyrän tiputtamista ja kiertovesipumpun nopeuden lisäämistä.
Positiivisinta silloin oli että kävivät samaan hintaan jälkikäteen lisäämässä 100l purkurivaraajan kun pumppu kävi lyhyttä pätkää.
Muinoisten mittausteni mukaan huurtumisen vaikutus kennoon ei ole tasaisesti huonontava, vaan tilanne muuttuu selvästi huonommaksi aika nopeasti vähän ennen sulatusta - jotain itseään ruokkivaa ilmeisesti alkaa tapahtua.
Muinoisten mittausteni mukaan huurtumisen vaikutus kennoon ei ole tasaisesti huonontava, vaan tilanne muuttuu selvästi huonommaksi aika nopeasti vähän ennen sulatusta - jotain itseään ruokkivaa ilmeisesti alkaa tapahtua.