VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

wictro

Jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

Itse en pex-putkia laittaisi, ne kai laskevat diffusion kautta happea läpi ja ruostuu patterit ja putket. (ehkä)

tai jos laitat niin pitäisi olla diffuusiosuojattua, eli joku alumiinikerros niissä tmsp.
 

VesA

In Memoriam
Vs: VILP+Öljykattila

wictro sanoi:
Itse en pex-putkia laittaisi, ne kai laskevat diffusion kautta happea läpi ja ruostuu patterit ja putket. (ehkä)

tai jos laitat niin pitäisi olla diffuusiosuojattua, eli joku alumiinikerros niissä tmsp.

Lämmityspexi on tosiaan erikseen, siinä on diffuusiosoujakerros päällä - jossain merkeissä kirkkaan punaisena. Ja sitten on näitä komposiittiputkia joissa on erilaisia kerroksia.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

28mm kuparilla näytti ohjeissakin olevan.
Eilen kaivettu styroxit maahan ja tänään jos laatat saisi haettua ja liimattua kiinni.
Laskeskelin tarvikkeisiin menevän noin 700€ + timanttiporauksesta pitää maksaa parisataa. Satanen "hätävaraksi", niin ollaa vielä tonnin alle.
Tuo summa ei sisällä lämminvesivaraajaa käyttövedelle, sillä se saatiin joululahjaksi.

Telinekin saapui tänään. Pitääkö muuten teline ruuvata kiinni laattoihin?
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

janti sanoi:
”Säädin PC-ARFHE tilattava erikseen”
https://www.ahlsell.fi/34/kylma/06-lampopumput/ilma--vesi/hitachi---ilma-vesilampopumppu/61050294/
Oli Yutakit loppuneet briteistä ja ainakin uusimmassa mallissa/erässä tuo säädin tulee mukana.
Aikaisemmin ei ole tullut mukana.
Vähän myöhästyy toimitus, mutta tuleepahan tuoreinta versiota kaukosäätimen kera ja vanhalla hinnalla.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Vs: VILP+Öljykattila

Pretor sanoi:
Laskeskelin tarvikkeisiin menevän noin 700€ + timanttiporauksesta pitää maksaa parisataa. Satanen "hätävaraksi", niin ollaa vielä tonnin alle.

Niitä onteloteriä saa tavallisista saippuakaupoista. Tuolla 200 €:lla saat jo usemman poran. Onteloterät maksavat jokusen kympin kipale. Itse porasin reiät ihan Lidlin terällä, johon tosin jouduin itse jatkamaan sitä putkimaista osaa.
 
R

Riku84

Vieras
Vs: VILP+Öljykattila

Mä olen tehnyt 20€ motonetin kivikuppiporalla mikä menee hiltin sds istukkaan. Menee hyvin betoniin ja tiileen. Betonissa olen vähä suihkuttanut vettä.

itse olen käyttänyt geberit sinkkiputkiosia, huohkeampi hinta kupariin nähden.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

Kaksi 30cm seinää luonnonkiveä/betonia/rautaa, niin menee jo kokopäiväisestä työnteosta reikien porailu kuppiterillä.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

Se ois putket juotettu ja vedetty valmiiksi koneen saapumista varten. Samoin sähköt kulutusmittaria vaille valmiina kytkemistä varten.

Meinasin jos olisin samassa tohinassa asentanut kellariin yhden vesipatterin. Pesu-/saunahuoneelta tulevassa paluuputkessa olisi yksi lähtö/tulo tulpattuna, joten tuohon saisin ylimääräisen patterin paluuveden kytkettyä.
Voinko vain katkaista vähän shuntin jälkeen lähtevän menovesiputken (28mm kupari) ja juottaa t-haaran putkeen kiinni, josta voisin ottaa menoveden tuolle ylimääräiselle patterille? Pitäisi ilmeisesti kuristaa tuon uuden patterin kiertoa mahdollisimman pienelle, jotta paluuvesi ehtisi jäähtyä tarpeeksi?
Patteri tulisi melkein suoraan pannuhuoneen seinän taakse, joten matka on lyhyt (toki joutuisi mutkittelemaan kattilan ohi), mutta minkä kokoisella putkella tuon voisi vetää? Onko 15mm liian pieni?
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

Noniin. Pumppukin saapui viime viikolla pihaan ja pari-kolme päivää meni vielä loppuasenteluissa.
Tänään sammutettiin öljypoltin ja ilmalämpöpumppu, eli nyt puhisee pelkkä Yutaki M 11kW VILP lämpöä tönöön. Ulkona noin -11c, joten pääsee heti jännittämään onko aamulla vielä tönö lämmin ;D
Eli pumppu ottaa "kylmän" veden kattilan alaosan poistoyhteestä ja palauttaa lämmitetyn veden paisuntayhteen kautta takaisin kattilaan. Lämmin käyttövesi otetaan kattilan käyttövesikierukan kautta esilämmitettynä 50l varaajalle loppulämmitykseen.
Kattilassa on Ouman (sisä- ja ulkoanturi kiinni), joka säätää menoveden lämpöjä, joten laitoin toistaiseksi pumpun käyrän noin 1-2'c yli Oumanin käyrän.
Itse asiassa näytti olevan Yutakin kauko-ohjaimessakin termostaatti ja näyttää sekin toimivan lämpötilan kompensoijana Yutakin omalle käyrälle.
Vähän laitoin jyrkempiä käyriä entiseen verrattuna, koska ilmalämpöpumppu ei enää ole päällä, niin saa nostella menoveden lämpöjä ylemmäksi. Kunhan jaksan perehtyä enemmän säätöihin yms, niin ehkäpä kattilasta voisi laittaa shuntin täysin auki ja käyttää ainoastaan pumpun käyrää ajamaan lämpöä pattereille.

Kellarin vesipatteri edelleen kytkemättä. Putket on aika lailla puolivalmiina, mutta saas nähdä milloin viitsii asennella.

Niin ja se hinta... kaikkineen noin 5000-5100€. Pumppu oli pihaan kannettuna sen vajaa 3800€ ja kaikki mahdolliset asennustarvikkeet + tarvittavat ylimääräiset työkalut nieli lähemmäs 1300€, sisältää myös kellarin vesipatterin ja tarvikkeet.
Öljyä menisi noin 1500-1800l/v. Kellarin kolmelehtisellä vesipatterilla olisi vielä tarkoitus korvata kellarista kaksi sähköistä lattialämmitystä.
 

HelaKammo

Vakionaama
Vs: VILP+Öljykattila

No on siis toinenkin laitos tällä foorumilla. Seuraan mielenkiinnolla millaisia tuloksia saat, kun itsellä ei ole mitään ohjauksia. Lisävastukselle tuossa on mahdollisuus oumanin kautta, mutta nyt on reilun 5'C alle pumpun pyynnin, ettei mene päälle kun hätätapauksessa.

On kyllä koko rahalla rautaa noissa vehkeissä, ja sinullakin oli hinta kohdallaan.

Ihailehan ensimmäistä sulatusta, on melkoinen näky tässä kelissä jos ei tuule ;D
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

Mietin sellaiatakin, jos jossain vaiheessa laittais vaikka kattilan sähkövastuksen releohjatun pistorasian perään. Eli esim -20'c pakkasella kytkeytyisi sähköt vastukselle. Saattais jopa saada pumpunkin tuota ohjaamaan, on vaan opiskelut kesken. Pääasia oli saada pumppu päälle.

Kuningasideana väsäsin ylijäämäosista tuon kellarin patterinkin eilen toimintaan. Laitoin jo asennusvaiheessa VILPin tulo- ja menoputkiin t-haarat suluilla, niin varastin niistä lähdön ja paluun kellarin patterille. Sulut hiukan auki, niin VILPin pumppu kierrättää patterillekin vettä.
Kellarista otin samalla lattialämmöt eilen illalla pois ja tänään aamulla oli lämpö noussut kellarissa melkein 4'c.
Kyllä kannatti. Tehdään stten kesällä lopullisesti kunnolla noi patterivedot.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

Kysellääs vähän vesien lämpötiloista, eli minkälaiset arvot olisi optimoinnin kannalta siellä sopivassa haarukassa?
Patteriverkon meno- ja paluuvesien lämpötilaero on noin 1'c luokkaa. Termarit on irti ja venttilit on säädetty talon kaikista pattereista asteikon mukaan täysin auki asentoon.
Pollucom näyttää VILPin meno- ja paluuveden erotukseksi noin 3.5-4'c, kun taas kaukosäädinyksikkö näyttää useimmiten 1'c (1-2'c) eroa.
Pumppu on tällä hetkellä säädetty käyrän mukaan toimivaksi.

Esimerkkinä eiliseltä:
Patteri lähtö 40'c
Patteri tulo 39'c
Vilp meno 40'c (pollucomin mukaan, 43'c säätimen mukaan)
Vilp tulo 44'c (pollucomin ja säätimen mukaan)

Aika reilustikin saa nostaa patterivesien lämpöjä, kun ILP ei ole päällä, jolloin tullaan kysymykseen, että pitäisikö ILP pitää päällä ja tehdä VILPillä vähän haaleampaa vettä.
Toki nyt on ulkolämpötilat seilannut laidasta laitaan, niin säätöjen hakeminen vähän vaikeampaa.
VILPin käyrän käyttöä vähän hankaloittaa se, että lämpötiöa-anturi on jossain koneen sisällä ja hukkalämpö vääristää oikeaa lukemaa muutaman asteen -> Ulkona -10'c, niin vilp näyttää -6'c. Pakkasilla näytti olevan 3-4'c heittoa.
 
Vs: VILP+Öljykattila

Itsellä varsin vastaava systeemi ollut 4 vuotta. Erona vain se että öljy menee päälle automaattisesti jos pakkasta yli 15 astetta. Ouman ja sen sisälämpöanturi säätävät lämpötilaa ja se pysyy täysin stabiilina. Oumanin lukemien mukaan vilpin pyyntö minimiin, meillä tuossa pakkasessa juurikin 44c ja ero 4 astetta.
4 vuoden lämmitysenergiakulut km. 520 €/vuosi (siirto 3 snt/kwh, energia n 4), eipä jaksa viritellä kun säästö jäisi olemattomiin. Toiminut täysin ilman ongelmia, valitettavasti ilman huoltoakin. Talo 209 m2, 4 hlö, yläpohja ei mitenkään hyvin eristetty, Etelä-Suomessa.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: VILP+Öljykattila

Pretor sanoi:
Kysellääs vähän vesien lämpötiloista, eli minkälaiset arvot olisi optimoinnin kannalta siellä sopivassa haarukassa?
Patteriverkon meno- ja paluuvesien lämpötilaero on noin 1'c luokkaa. Termarit on irti ja venttilit on säädetty talon kaikista pattereista asteikon mukaan täysin auki asentoon.
Pollucom näyttää VILPin meno- ja paluuveden erotukseksi noin 3.5-4'c, kun taas kaukosäädinyksikkö näyttää useimmiten 1'c (1-2'c) eroa.
Pumppu on tällä hetkellä säädetty käyrän mukaan toimivaksi.

Esimerkkinä eiliseltä:
Patteri lähtö 40'c
Patteri tulo 39'c
Vilp meno 40'c (pollucomin mukaan, 43'c säätimen mukaan)
Vilp tulo 44'c (pollucomin ja säätimen mukaan)

Aika reilustikin saa nostaa patterivesien lämpöjä, kun ILP ei ole päällä, jolloin tullaan kysymykseen, että pitäisikö ILP pitää päällä ja tehdä VILPillä vähän haaleampaa vettä.
Toki nyt on ulkolämpötilat seilannut laidasta laitaan, niin säätöjen hakeminen vähän vaikeampaa.
VILPin käyrän käyttöä vähän hankaloittaa se, että lämpötiöa-anturi on jossain koneen sisällä ja hukkalämpö vääristää oikeaa lukemaa muutaman asteen -> Ulkona -10'c, niin vilp näyttää -6'c. Pakkasilla näytti olevan 3-4'c heittoa.
Meillä on ihan normaali vesipatterisysteemi. Varaajan lähdössä on sekoitusventtiili Esbe CRC111, joka ulkolämpötilan mukaan säätää pattereille menevää vettä. On todella kätevä säädin. Käyrän voi rakentaa itse.
Pettereille menee tällä hetkellä n. 40 asteinen vesi ja palaa n. 30 asteisena.
VILPille tulee tällä hetkellä n. 35 asteista ja lähtee n. 41 asteista.
Systeemi toimii kaikissa oloissa moitteetta. Sisällä on melko vakiolämpötila n. 24 asteen paikkeilla.
Kaikissa pattereissa on normaalit termostaatit.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

Meinasin vaan kun eipä juuri omassa patterikierrossa vesi viilene matkan varrella. Kiertovesipumppu on ykkösellä.

Nyt on vähän selattu ohjemanuaaliakin (kellä nyt enää cd-rom -asemaa on, joten piti käydä kopioimassa muistitikulle muualla).
Pumppu siis ohjaa suoraan käyrällänsä. Tuntuisi pumppu tekevän nyt lähes koko ajan lämpöä ja vesi kiertää yhtä kyytiä kattilan/pumpun väliä, eikä juurikaan huilaile.
Asennusvalikkoon pääsee salasanan syöttämällä ja siellä olisi aika paljon säätömahdollisuuksia.
Tuolta asetuksista pystyy asettamaan lämmönlähteeksi VILP + boileri (tai vilp+heater).
VILPillä on muuten output-lähtö "Auxiliary boiler or electric heater". VILPin sulake ei kyllä kestä kattilan vastuksia, joten mitenköhän tuon saisi hyödynnettyä ohjaamaan kattilan vastusta oman sulakkeensa takana? Tai voisihan tuon tietty laittaa käynnistämään öljypolttimenkin automaattisesti, kun tarpeeksi pakkasta.

Tuossa -15'c päivänä laskeskelin, että pumppu tehdessään 50-55'c vettä kiertoon vei aika lailla saman verran sähköä, mitä suhteutettuna olisi mennyt sähkölattialämmitykset/ilp/öljy -yhdistelmälläkin. Tuosta siis pohdin, että olisiko noilla keleillä parempi tehdä hieman haaleampaa vettä ja pyörittää ilppiä rinnalla. Voisi testailla (jos vielä tulee etelässä yhtä kylmiä kelejä).
 

VesA

In Memoriam
Vs: VILP+Öljykattila

Pretor sanoi:
Meinasin vaan kun eipä juuri omassa patterikierrossa vesi viilene matkan varrella. Kiertovesipumppu on ykkösellä.

Nyt on vähän selattu ohjemanuaaliakin (kellä nyt enää cd-rom -asemaa on, joten piti käydä kopioimassa muistitikulle muualla).
Pumppu siis ohjaa suoraan käyrällänsä. Tuntuisi pumppu tekevän nyt lähes koko ajan lämpöä ja vesi kiertää yhtä kyytiä kattilan/pumpun väliä, eikä juurikaan huilaile.
Asennusvalikkoon pääsee salasanan syöttämällä ja siellä olisi aika paljon säätömahdollisuuksia.
Tuolta asetuksista pystyy asettamaan lämmönlähteeksi VILP + boileri (tai vilp+heater).
VILPillä on muuten output-lähtö "Auxiliary boiler or electric heater". VILPin sulake ei kyllä kestä kattilan vastuksia, joten mitenköhän tuon saisi hyödynnettyä ohjaamaan kattilan vastusta oman sulakkeensa takana? Tai voisihan tuon tietty laittaa käynnistämään öljypolttimenkin automaattisesti, kun tarpeeksi pakkasta.

Tuossa -15'c päivänä laskeskelin, että pumppu tehdessään 50-55'c vettä kiertoon vei aika lailla saman verran sähköä, mitä suhteutettuna olisi mennyt sähkölattialämmitykset/ilp/öljy -yhdistelmälläkin. Tuosta siis pohdin, että olisiko noilla keleillä parempi tehdä hieman haaleampaa vettä ja pyörittää ilppiä rinnalla. Voisi testailla (jos vielä tulee etelässä yhtä kylmiä kelejä).

Voisihan sitä käyrää ottaa vähän alas ja laittaa ILPin hoitamaan lämpötilan hienosäätöä.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

No nyt kun lämpötila on ollut siinä 0-4'c välillä, niin kyllähän tässä vanhaan sähkölattia-/ilp-/öljylämmityksen kulutukseen suhteutettuna 40-50kWh/vrk pienemmällä kulutuksella mennään tällaisella pikaotannalla, kun käytössä nyt pelkkä VILP ja 50l LKV tulistusvaraaja.
Ennen oli yläkerrassa noin 3-4'c lämpimämpää ja kellarissa 2-3'c viileämpää keskikerrokseen (20,5-21,5'c) verrattuna.
Nyt kellarissa noin 1'c enemmän ja yläkerrassa taas 1-2'c vähemmän.
Noita pattereita oli tarkoitus muutenkin hommata olohuoneeseen kaksilehtisen H20 tilalle isompi C21 ja siirtää tuo vanha kaksilehtinen makuuhuoneeseen pienemmän yksilehtisen tilalle. Yläkerrassa yhteensä kolme yksilehtistä patteria (2h+aula), joten pitänee sinnekin pari patteria vaihtaa vähintään C11 malliseen isompaan/pitempään ja makuuhuoneen yksilehtisen voi hyödyntää korvaamalla yläkerran aulan pieni yksilehtinen sillä.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: VILP+Öljykattila

Pretor sanoi:
Kysellääs vähän vesien lämpötiloista, eli minkälaiset arvot olisi optimoinnin kannalta siellä sopivassa haarukassa?
Patteriverkon meno- ja paluuvesien lämpötilaero on noin 1'c luokkaa. Termarit on irti ja venttilit on säädetty talon kaikista pattereista asteikon mukaan täysin auki asentoon.
Pollucom näyttää VILPin meno- ja paluuveden erotukseksi noin 3.5-4'c, kun taas kaukosäädinyksikkö näyttää useimmiten 1'c (1-2'c) eroa.
Pumppu on tällä hetkellä säädetty käyrän mukaan toimivaksi.

Esimerkkinä eiliseltä:
Patteri lähtö 40'c
Patteri tulo 39'c
Vilp meno 40'c (pollucomin mukaan, 43'c säätimen mukaan)
Vilp tulo 44'c (pollucomin ja säätimen mukaan)
Pattereilla tapahtuva lämpötilan lasku on tosi pieni. Mahtaako lämpöä pattereilla paljoa edes siirtyä kämppään. Taitaa kämpän lämmitys perustua johonkin muuhun kuin VILPpiin.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

kaihakki sanoi:
Mahtaako lämpöä pattereilla paljoa edes siirtyä kämppään. Taitaa kämpän lämmitys perustua johonkin muuhun kuin VILPpiin.
Kerro nyt ihmeessä, että mihin se lämpö siirtyy, jos ei kämppään ???
Ilmeisesti ainutlaatuinen talo, joka lämpeää pyhällä hengellä.
 

HelaKammo

Vakionaama
Vs: VILP+Öljykattila

Jos patteri on kovalla kierrolla, niin sen lämpöero tietty pienenee, mutta luovutettu lämpöteho on "tapissaan". Kiertonopeutta pienentämällä paluuvesi väkisinkin kylmenee, tosin patterien teho myös alenee.

Patteri luovuttaa lämpöä, koska on huoneilmaa kuumempi, 20 astetta oletan, joku voi laskea tai katsoa taulukosta. Purmon lakentaan voi syöttää myös paluuveden eron, eikös voinut?
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: VILP+Öljykattila

Pretor sanoi:
Kerro nyt ihmeessä, että mihin se lämpö siirtyy, jos ei kämppään ???
Ilmeisesti ainutlaatuinen talo, joka lämpeää pyhällä hengellä.
Veden lämpötila laskee vain yhden asteen, kun on kiertänyt koko kämpän patterisysteemin. Pitää olla melkoinen veden virtaus, että noin pienellä lämpötilaerolla pysyisi kämppä lämpöisenä. Jos virtaus on esim. 500 litraa tunnissa, niin yhden asteen erolla lämpöteho on n. 600 W.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP+Öljykattila

Editoin ensin tuohon aikaisempaan, mutta laitetaas vastausta tähän perään:

Saattaa vähän vääristää todellisuutta, sillä lähtevältä vedeltä haarautuu sellaista nilkan/säären paksuista putkea suoraan saunan kautta pesuhuoneeseen ja takaisin. Tuo siis toimii "patterina" noissa tiloissa. Tuossa putkessa ei ole mitään mahdollisuutta säätää virtausta, joten sieltä vesi myös ensimmäisenä palaa paluuputkeen ja mulla on lämpömittari paluuputkessa kiertopumpun jälkeen.
Kuristin samalla testiksi keskikerroksen pattereiden venttiilejä, sillä yksi yläkerran patteri (oletettavasti linjan viimeisin) ei lämmennyt yhtä paljon, kuin muut (ja ilmattukin on). Nyt kyllä tippuu paluuveden lämpö keskikerroksen pattereilla, eikä mene yhtä kyytiä läpi.
Pannuhuoneen mittareiden mukaan parhaimmillaan oli noin 3-3.5'c lämpötilaerot tulo-/paluuputkien välillä. Mutta siis tuohon paluuputkeen sekoittuu pattereilta tulevan viileämmän veden sekaan just ennen kiertovesipumppua tuo sauna/pesuhuone-linjan yhtä kyytiä läpi kiertävä (ainakin lähes) menoveden lämpöinen vesi mukaan.
Eli kyllähän tuo patteriverkoston vesi todellisuudessa viileni aikaisemminkin jonkin verran ja nyt viilenee vielä enemmän.

Tässä nyt vasta haetaan optimointia laitteille. Laitoin eilen testiksi juuri ennen vuorokauden vaihtumista ILPin päälle 21'c ja VILPin vesi lämpötilakompensoituna tippui 8-9'c (eli myös pattereille lähtevä vesi). Katsotaan parin päivän päästä kulutuksia tälle yhdistelmälle.

kaihakki sanoi:
Veden lämpötila laskee vain yhden asteen, kun on kiertänyt koko kämpän patterisysteemin. Pitää olla melkoinen veden virtaus, että noin pienellä lämpötilaerolla pysyisi kämppä lämpöisenä. Jos virtaus on esim. 500 litraa tunnissa, niin yhden asteen erolla lämpöteho on n. 600 W.
Niin itseasiassa enemmänhän nuo patterit lämpöä luovuttavat, mitä pienempi on lämpötilaero, kuten HelaKammokin tuossa jo totesi. Omassa tapauksessani taitaisi olla niin, että saattaisi olla jopa parempi pitää venttiilit mahdollisimman isolla ja lämpötilaero pienenä, koska patterit on pääasiassa vanhoja yksilehtisiä, jotka ei ole ihan optimaalisia tähän kokoonpanoon, jolloin saisi pattereista paremmin "kaiken" irti.
Toisaalta pitäisi saada vesiä myös kerrostumaan tuolla kattilassa, joten joutuu tasapainoilemaan kahden asian välimaastossa.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: VILP+Öljykattila

Näinhän se on. Pienellä lämpötilaerolla patterin koko pinta-ala luovuttaa tehokkaasti lämpöä. Mutta fysiikan laeille ei voi mitään. Pieni lämpötilaero tarkoittaa, että lämpöä on luovutettu vain vähän.
Voit laskea lämmönluovutustehon kaavalla:
(virtausmäärä tunnissa x 4,18 x lämpötilaero asteina) / 3600 = lämpöteho kilowatteina
Esim. (500 x 4,18 x 1) / 3600 = 0,581 kW
 

VesA

In Memoriam
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Muutama sata Wattia/patteri on se mitä perinteisitä öljylämmön pattereista kuuluu lähteä lämpöpumpun lämpötiloilla. Taloon siirtyvää lämpötehoa ei silti ole helppo laskea kuin mittaamalla koko kierron hukkaama teho jollain Pollulla tms.

Vaikkapa meillä olen kokeillut kääntää patterit kylmiksi kun on kunnolla pakkasta ja kiertovesi kuumaa. Silti vesi kiertää ja taloon menee edelleen 3-4kW ja paluuvesi on lämmintä - joka johtuu siitä että talossa on ollut alunperin lämmitys jota ei voi noinvain sammuttaa ja kiertojen sulkeminen olisi laittanut systeemit kiehumaan. Tuntuu jokaisen piirin perässä olevan jonkinlainen oikosulku.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Ymmärsin, että luvut tarkoittivat patteriverkostoon lähtevän ja sieltä palaavan veden lämpötilaa.
Jos Pretor tarkoitti yhden patterin lukuja, niin sen virtaaman mittaus onkin hankalampi juttu. Mutta yhden patterin kautta lienee virtaa kuitenkin alle 100 litraa tunnissa. Jos tuossa esimerkissä esim. 50 litraa tunnissa, tekee yksi aste n. 60 wattia lämpötehoa, eli yhden hehkulampun verran.
 

VesA

In Memoriam
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

kaihakki sanoi:
Ymmärsin, että luvut tarkoittivat patteriverkostoon lähtevän ja sieltä palaavan veden lämpötilaa.
Jos Pretor tarkoitti yhden patterin lukuja, niin sen virtaaman mittaus onkin hankalampi juttu. Mutta yhden patterin kautta lienee virtaa kuitenkin alle 100 litraa tunnissa. Jos tuossa esimerkissä esim. 50 litraa tunnissa, tekee yksi aste n. 60 wattia lämpötehoa, eli yhden hehkulampun verran.

Näitä kannattaa katsella ja mittailla / patteri - niin että etsii vaikka Purmon sivuilta mahdollisimman samannäköisen patterin laskurin. Kyllä se patteri joutuu väkisin hukkaamaan energiaa pinta-alansa ja ilmaan olevan lämpötilaeron suhteessa - tehoa ei voi laskea enää ihan noinpäin vesimääriä arvaamalla, vaan pikemminkin sen todellisen senhetkisen virtauksen voi sitten laskea kunkin patterin lämpöhukasta.

Tutkin näitä itse aikoinaan kun meillä oli sähköllä/öljyllä lämpiämässä parisenkymmentä patteria, suurin osa yksilehtisiä. Nyt on osaan tiloista laitettu lattialämpö.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Mittaappa Pretor yksitellen lämpöpatterien tulo- ja lähtölämpötiloja. Patteriin vaan mittari kylkeen. Saataisiin tarkempaa dataa tähän keskusteluun.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Muutama patteri:

OH H20 600x1250 28,9/26,9'c

MH H10 600x1000 29,3/26,1'c
K2 H10 600x800 29,3/26,2c

K1 H10 600x1400 29/28'c
MH2 H10 600x1200 29,5/28,2'c

Noista MH+K1 on talon samalla seinustalla samassa kerroksessa ja K2+MH2 samalla seinustalla eri kerroksissa.
Venttiilit nyt noissa keskikerroksen pattereissa asennossa 3 ja yläkerran MH2 täysin auki.
Pumppu työnsi just lämmitettyä vettä lisää kattilaan/kiertoon MH2 mittauksen aikana.

Kaukosäätöyksikkö näyttää pumpun tekevän 29'c vettä, kun taas Pollucom näytti pumpulle meno/paluu noin 30.2/34'c

Pannuhuoneessa näytti koko verkoston meno/paluu 29,9/28,3'c

IR-mittarikin kyllä tilattu kiinasta, tulee joskus ;D
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Meillä tällä hetkellä pattereille menee n. 38 asteista ja palaa n. 29 asteisena. Ja sisällä on n. 24 astetta lämmintä.
Sinun luvut näyttää, että pattereiden kautta ei kämppä kovin paljoa lämpene.
Onko sinulla ilmalämpöpumppuja päällä, suoraa sähkölämpöä, tai puiden polttoa, tms. samaan aikaan.
Oletko mitannut, paljonko VILP ottaa tehoja.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Verrokkina meillä pattereiden meno/paluu -1 asteessa. Eroa noin 4 astetta
 

Liitteet

  • Screenshot_20180127-205533.jpg
    Screenshot_20180127-205533.jpg
    81,7 KB · Katsottu: 397

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

kaihakki sanoi:
Meillä tällä hetkellä pattereille menee n. 38 asteista ja palaa n. 29 asteisena. Ja sisällä on n. 24 astetta lämmintä.
Sinun luvut näyttää, että pattereiden kautta ei kämppä kovin paljoa lämpene.
Onko sinulla ilmalämpöpumppuja päällä, suoraa sähkölämpöä, tai puiden polttoa, tms. samaan aikaan.
Oletko mitannut, paljonko VILP ottaa tehoja.
Kuten jo aikaisemmin kerroin, niin nyt on kahden päivän testi menossa, jossa ILP on päällä 21'c, joka tiputti pattereiden menovesiä noin 9'c.

Sitä ennen oli näillä keleillä pelkkä VILP ja vedet noin 38'c.

Edelleen on talvikeleillä eteisessä lattialämmitys minimissä ja väliovi kiinni, joten ei lämmitä itse asuntoa.
Myös kellarissa pesutiloissa on lattialämmitys ja sielläkin ovi kiinni.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Sain aikaiseksi vaihtaa yläkertaan toiseen huoneeseen yksilehtisen H10 patterin tilalle (joka oli aivan seinässä kiinni) isomman kaksilehtisen konvektiolamelleilla varustetun C21 mallin patterin. Vähän joutui askartelemaan 90' mutkilla irti seinästä. Taisi muutenkin seinä imeä hyvin lämpöä, sillä tuo huone ei tuntunut lämpeävän kunnolla. Vähänkin enemmän pakkasta, niin ei tuntunut teho riittävän patterissa.
Lieneekö noissa vanhoissa pattereissa ero isokin nykyajan pattereihin, sillä tuo C21 patteri ei ainakaan "päästä" lämmitysvesiä ihan samalla tavalla yhtä kyytiä läpi, joten ainakin tuossa patterissa on nyt selkeämmät erot meno- ja paluuvesien lämpötilassa noihin yksilehtisiin verrattuna ja lämpöä kuitenkin puskee nyt mukavasti.
Nyt patteri on ylhäältä kuuma, keskeltä lämmin ja alhaalta viileä
 

HelaKammo

Vakionaama
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Miltä Yutaki nyt näyttää? Taidetaan painaa öljyllä jo? En ole kertaakaan vielä saavuttanut manuaaleissa mainittua -20C rajaa, ilmeisesti pumppu kytkee itsensä pois, likellä ollaan oltu varmasti jo pari kertaa. Kiinnostaisi tietää toimiiko cut-off rajana, vai onko vain speksi, jolla luvataan saavuttavan tavoitteensa? Ulkona nyt -18C ja kone jyystää yli 7kW tehoa pollulle ja pitää lämmöt edelleen varaajassa hyvin.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Säiliössä on about 1700l öljyä, joten nyt on polteltu öljyä alle -5´c lämpötiloissa. Sitä jää säiliöön kuitenkin muutaman vuoden tarpeiksi pumpun rinnalle. Jopa ILP on ollut pois päältä.
Maaliskuun puolivälissä tulee vuosi täyteen talossa, joten siitä olisi tarkoitus alkaa ajamaan pelkällä vilpillä.
Menee siis ens talveen ennen kuin alkaa tulemaan enempi käyttödataa ;D

Mulla on kyllä ollut vähän aikomuksena askarrella öljypoltin menemään automaattisesti päälle, kun lämpötila laskee alle -10´c.
Syksyyn asti on sitten aikaa metsästellä halvalla noita C21/C22 pattereita 3-4kpl yksilehtisten tilalle viimeistään ens talvea varten.
Ja koska nälkä kasvaa syödessä, niin voisi yrittää saada aikaiseksi vetää eteiseen ja yläkerran vessaan putket ja patterit.
HelaKammo sanoi:
pitää lämmöt edelleen varaajassa hyvin.
Jurnuttaako pumppu ympäri vuorokauden?
Öljykattila kyllä ainakin hukkaa sen verran lämpöä, että käy aika lailla yhtä soittoa koko ajan kovemmassa pakkasessa.
 

HelaKammo

Vakionaama
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Kyllä tuon -10 kohdilla käy kokoajan ja teho vaihtelee. Sulatuksen jälkeen spurttaa maksimiin, kunnes tasoittuu.

Teho varmaan riittää alle -20C mutta mitenhän kone tekee. Varavastus on niin alas säädettyy, että kämppä kyllä kylmenee, jos -25C patterivesi onkin 35C nurkilla. Jos noin, niin pitää vastuksille miettiä älykkäämpi ohjaus, kenties vuorottelulla pumpun kanssa. Nyt jos pumppu, lämminvesivaraaja ja vastus ovat yhtä aikaa päällä, menee niihin 15kW yhteensä. 6kW riittää juuri pitämään peruslämmöt.
 

VesA

In Memoriam
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

HelaKammo sanoi:
Kyllä tuon -10 kohdilla käy kokoajan ja teho vaihtelee. Sulatuksen jälkeen spurttaa maksimiin, kunnes tasoittuu.

Teho varmaan riittää alle -20C mutta mitenhän kone tekee. Varavastus on niin alas säädettyy, että kämppä kyllä kylmenee, jos -25C patterivesi onkin 35C nurkilla. Jos noin, niin pitää vastuksille miettiä älykkäämpi ohjaus, kenties vuorottelulla pumpun kanssa. Nyt jos pumppu, lämminvesivaraaja ja vastus ovat yhtä aikaa päällä, menee niihin 15kW yhteensä. 6kW riittää juuri pitämään peruslämmöt.

Sitä ohjausta kannattaa tutkia. Tuo Vaillant annostelee vastusta niin, että se nostaa hetken lämpöjä jos tuotos on astesumman mukaan ollut jäljessä tarpeeksi - ja sammuttelee vastuksen kun lämmöt on nosteltu. Ja seuraavan kerran sitten taas joskus. Tähän liittyy astesumman lisäksi kaikenlaisia aikoja joita voi säätää. Varmaan sen lämminvesivarajan ja vastuksen voi laittaa niin etteivät ne ole samaan aikaan sähköissä. Se että lämmitys on vähän pienemmällä jonkin hetken verran ei ehdi tuntua missään.
 

HelaKammo

Vakionaama
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Öljyn käyttö jo -5C lienee turhaa, mutta varmaan -10-15C lienisi kannattava. Kone ainakin nyt vielä käy, vaikka ulkona on -20, tehoa oli polluss 6,3kW ja otta on n. 3,3kW ja COP ihan kohtalainen. Yllättävän hyvin painaa tehoa pakkasista huolimatta. Sulatuksineenkin menee reilusti yli 1,5 COP:lla.

Kompura on kyllä 100% teholla äänestä päätellen, ja varaajan lämpö hiukan tippunut pyynnin alle. Talon kulutus tuntuu siis olevan aika tasan 6kW.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Joo ihan öljyn tuhlauksen vuoksi poltellaan pois, kun sitä on reilusti jäljellä. Sähköä menee muutenkin noiden kahden lattialämmityksen kera ~35kW/vrk "peruskulutuksella", niin voi skipata tän talven isot sähkölaskut öljyä polttamalla.
Toi -10'c - -15'c on varmaan ihan hyvässä haarukassa öljypolttimen käynnistykselle. Puru-/lastu eristeinen talo, niin ei kaikkein lämpötaloudellisin.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP (Hitachi Yutaki M 11kW) +Öljykattila

Olis noita konvektoreita nyt edullisesti haalittu 3kpl ja ensimmäinen asennettuna yläkerran aulaan. Normaalisti yläkerrassa pyörii lämmöt siinä 20-21'c kieppeillä ja kovilla pakkasilla saattanut pari astetta tippua (Öljyllä meni jotain 55'c@-20'c). Tähän asti ILP ollut pienellä (19'c ja minimipuhallus) tasaamassa yläkerran lämpöjä, niin ei ole tullut valituksia ja lämpö pysynyt tasaisempana.
Viime yönä oli pakkasta jossain -6'c ja -10'c välillä. ILP sammutettu ja konvektori oli yön päällä täydellä puhalluksella. Nyt aamulla ulkona -6'c ja yläkerran aulassa lämmöt 27'c ja makuuhuoneissa 24'c ja 25'c ;D
Yksi konvektori tulee keskikerrokseen olohuoneeseen ja yhden kanssa vielä pähkäilen paikan kanssa.
Alustavien laskelmien mukaan lämpötehoa tulee sen verran paljon enemmän noista konvektoreista, että tavoitteena olisi vähintään se 10'c saada tiputettua ensi talvena menovesien lämpöjä noiden ansiosta. Tuskin hirveän kaukana ollaan, sillä paperilla jopa 15'c pudotus voisi onnistua.
Aletaan olemaan hyvässä haarukassa VILPin kanssa Smiley211008
 
Back
Ylös Bottom