VILP puu-öljy tilalle ( edullinen) - tuli Rotenso

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jalapa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
asensin kaikki 6 vastusta varaajaa tyhjentämättä, ensin vastus liimalla 2" supistusholkkiin ja kartioholkki hampulla säiliöön.
yhtään ei ole tarvinnut parsia, ei ole edes tihkunut. @pökö 'n kikka ei ollut silloin tiedossani ja jos vielä märkiin läitan videon olosuhteissa niin kierrän kuivan hampun sitten hieman tahnaa ja siihen tiukasti teipin............mene ja tiedä, en mene enkä tiedä

Joskus ei vaan lähde kierteelle, ei millään. Vähän helpottaa kun ei teipitä/hamputa kierrettä alusta asti vaan jättää ekan kierroksen paljaaksi. Patterin vaihdossa kävi kanssa niin ettei meinaa lähteä kierteelle, vai mämmikourako se oli.
Eipä tuolta montaa litraa vettä tullut vaikka videolla lorisi somasti. Ainoo mikä tuossa hommassa arveluttaa on se että varaajan eristeisiin ei kannata vettä kahta tippaa enempää laskea. Siellä lämpösessä eristeissä ruostuminen saa hirveän vauhdin.
Kaverille vastuksen vaihtoa varten suhauttelin ennakkoon kunnon maalikerroksen tuohon vastuksen reijän ympäristöön ettei vahingossakaan vedet valu eristeen alle. Kaveri piti kuraläpästä leikattua kiekkoa reijän päällä silläaikaa kun kävin tupakilla ja teippasin vastuksen.
Tehdäkkö noin vai tyhjentää 2 - 3 kuution varaaja kun vaihtaa alavastuksen?

tässä akva neljä kuutioisessa on neljä roppua alhaalla vastuksille ja hyvin ne yleensä menivät kerralla jengalle mutta aina ei tällä iällä hahmota niin tarkkaan kun ne reiät ei ole kohtisuorassa varaajan pintaan nähden. luontaisesti sitä alkuun yrittää kohti varaajan keskiosaa ja on siinä kuitenkin painettakin hörppäämisen jälkeisessä rekyylissä.

menihän siinä päivä turatessa ja putketkin tuli vasta puolikolmelta.
vedet pysyy rotensossa sisällä, laskin ilmat pois ja kokeilin että käynnistyi.

1788197224122.webp

mutta oumanin kolmitie on viikossa ottanut nokkiinsa, vuotaa piru vettä ja nayttää että on vääntynyt vaikkei pakkastakaan ollut ja sisätiloissa lämpimän pytyn vierellä, aivan käsittämätöntä

1788197170549.webp

en nyt hirvittän tiukkaan ole ainakaan kiristränyt kun nuo 13mm kannat on maalissa ja ehyet.
tässä rempassa en kyllä puuttunutkaan niihin ja aiempia en muista niin tarkkaan, kuivuus alkaa kyllä näillä kymmenillä haittaamaan kainennäköistä rassaamista. jos lie kuivunut viikossa kun oli ilman käyttöä, tutkin aamulla.

ESBE merkkinen, itse olen pilannut kun lämmitin päivittäin 115°C asteeseen.
oli sulanut akseliin ja kanteen kun on muovia
tuskin osia saa, pitäne sitten tehdä itse jollei löydy.....kannen tiukkuudella ei ole mitään tekemistä tiiviyden kanssa.

1788246049927.webp

ESBE merkkinen, itse olen pilannut kun lämmitin päivittäin 115°C asteeseen.
oli sulanut akseliin ja kanteen kun on muovia
tuskin osia saa, pitäne sitten tehdä itse jollei löydy.....kannen tiukkuudella ei ole mitään tekemistä tiiviyden kanssa.

Näytä liitetiedosto 117258
Jos malli on 3G, 3F tai 3H, niin kattava korjaussarja löytyy Esben koodilla: 17000800

Tolla setillä tuli omastani kuin uusi.

Jos malli on 3G, 3F tai 3H, niin kattava korjaussarja löytyy Esben koodilla: 17000800

Tolla setillä tuli omastani kuin uusi.
Jeessus, mitä hintoja tuolla korjaussetillä! Jos haluaa/pystyy koko venttiilin vaihtamaan, niin minulla olisi myynnissä DN25 Kvs 6.3 torissa. Saattaa löytyä myös Ouman EH-800 + sovitteet tuohon VRG-venttiliin, mutta sen hinta on "rapea".

menihän siinä päivä turatessa ja putketkin tuli vasta puolikolmelta.
vedet pysyy rotensossa sisällä, laskin ilmat pois ja kokeilin että käynnistyi.

Näytä liitetiedosto 117248

mutta oumanin kolmitie on viikossa ottanut nokkiinsa, vuotaa piru vettä ja nayttää että on vääntynyt vaikkei pakkastakaan ollut ja sisätiloissa lämpimän pytyn vierellä, aivan käsittämätöntä

Näytä liitetiedosto 117247
Siellä asetuksissa on purge mode, laita siihen 1 ja se ilmaa koneen ja järjestelmän, muuta ei tarvita.

Niin on... itsellä vuoti vain kovettuneet O-renkaat. Setin sijaa ostin parilla eurolla uudet renkaat ja hyvä tuli. Setiss tulee mukana myös tarpeettomia osia.
Minulla jumitti koko venttiili, o-renkaat olin uusinut jo aiemmin. Setistä ei ainakaan minulla jäänyt mitään osaa yli, kaikille löytyi paikkansa. Toki vanhat pultit olisivat sopineet, mutta vaihtoon meni nekin.

Maksoin 124e korjaussarjasta, hetken aikaa hintaa kärvistelin, mutta annoin lopulta arvoa sille että neljän pultin irroituksella sain venttiilistä kuin uuden vs. koko venttiilin irroitus ja uuden sovittaminen samaan paikkaan.

jotenkin tuntui jäykälle tilailla epämääräisen hintaisia epämääräisesti sopivia himpulin näköisiä heikkolaatuisia osia joten kävin aamulla ostamassa puuilosta 30x50 holkin muutama euro ja laakerikeskuksesta 50x60x8 ja 12x30x8 stefat myös muutama hassu euro.
pitää ja on lämmin.......ja kuiva kylläkin ja jotain muuta kuin kovettuvat O - renkaat ja epämääristä murentuvaa materiaalia oleva, mikä se nyt olisi nimeltään

1788345302374.webp

en tiedä millainen ääni näissä yleensä on mutta tämä on minusta kova, mitähän se laitteen led näyttö tarkoittaa, silloin kun siinä on 71-74 lukemia niin ääni on kova

en tiedä millainen ääni näissä yleensä on mutta tämä on minusta kova, mitähän se laitteen led näyttö tarkoittaa, silloin kun siinä on 71-74 lukemia niin ääni on kova
Minulla tuo 14 kw kone on niin hiljainen ollut vielä näillä keleillä, että viiden metrin päästä ei ole kuullut onko se päällä. Pitänyt käydä erikseen katsomassa.

Laita se wifi verkkoon ja Tuya app, näät sieltä sitten etänä niitä arvoja. Mulla on vakio 33 astetta mitä tuo tekee, katotaan sitten talvella ajanko käyrällä vai vakiolla.

Liitetiedostot

• Screenshot_20260902_160504_com_tuya_smart_ThingRCTSmartPanelActivity.webp
    Screenshot_20260902_160504_com_tuya_smart_ThingRCTSmartPanelActivity.webp
    23,1 KB · Lukukerrat: 4
Toisiks alin nappi oikealla, paina sitä 10 sek ja pääset kelaamaan mitä se i/o tällä hetkellä näyttää. Vois kuvitella että se 74 on vaikka se pumpun sisäinen Kv pumpun nopeus prosentteina. Vilkasen sieltä.

Liitetiedostot

• IMG_20260902_160830.webp
    IMG_20260902_160830.webp
    82,9 KB · Lukukerrat: 7
Kerrostumat lämpöpumpuilla tehdään latauspumpun seisoessa, voi olla ettei vilp silti suostu siihen ilman modausta
Juuri näin, mulla tippuu Rotenson Kv pumppu 1% ja Shellyn mukaan ottaa kone 6w levossa. Vasta kuukauden tuota seurannut, mutta eiköhän talven mittaan sitten enemmälti tule mittareita seurattua. Oli aikaa harrastaa ja seurata foorumin juttuja, lämpömittaria on enemmän kuin vanhanajan höyrykoneessa. Jos vihdoin viimein sais vkl aikana sujauttettua solukumit putkien päälle.

Liitetiedostot

• IMG_20260902_190822.webp
    IMG_20260902_190822.webp
    149 KB · Lukukerrat: 23
Viimeksi muokattu:
Toisiks alin nappi oikealla, paina sitä 10 sek ja pääset kelaamaan mitä se i/o tällä hetkellä näyttää. Vois kuvitella että se 74 on vaikka se pumpun sisäinen Kv pumpun nopeus prosentteina. Vilkasen sieltä.
kiitos, on niin outo käyttöliittymä ennenkuin pääsee alkukankeudesta, laitan modbus kaapelin niin saattaa olla sitäkautta helpompaa.
on hyvä kun ei tarvitse toista pumppua kiertoon talveksi ettei jäädy, ominaisuus onkin jo valmiina jos oikein ymmärsin

edit
iloinen yllätys, voimakas vapaakierto vaikkei virrat olleet päällä = ei jäätymisvaaraa

Viimeksi muokattu:
kiitos, on niin outo käyttöliittymä ennenkuin pääsee alkukankeudesta, laitan modbus kaapelin niin saattaa olla sitäkautta helpompaa.
on hyvä kun ei tarvitse toista pumppua kiertoon talveksi ettei jäädy, ominaisuus onkin jo valmiina jos oikein ymmärsin

edit
iloinen yllätys, voimakas vapaakierto vaikkei virrat olleet päällä = ei jäätymisvaaraa
Muistaakseen parsmetri nr 24 jos laitat arvoon 1, niin sitten voit asetella 25 kohtaan Kv pumpun nopeuden. Eilen kokeilin huvikseen ja ainakin 80% teholla meni nätisti, siis ei ainkaan dn32 alupex ja 11/4 mutkat ahdista virtausta. Oletuksena siellä 24 kohdassa on nolla, eli äly hoitaa itse tuon. Meinaan tammi ja helmikuun mennä öljyllä ja jos Rotenson Kvpumpun oma äly riitä lämmittämään, niin yks vaihtoehto olis nostaa vaikka 5 % tuo arvo, mutta mulla on vain vajaa 2x 2 m pihalla putkea, joten luulis jopa prosentin arvo riittävän.

Yks huomio, mulla oli oletuksena backup arvossa 7, eli ei backup käytössä. Rotenson asiakastuen kanssa asiasta viestin ja nyt siis arvo 6 siellä, EH Only, niin 3 + 6 kw vastukset on käytössä, jos siis ei muutoin lämpö riitä koneelle, tuo kannattaa tarkastaa.

Samoin, joku arvo oli siellä, kun virrat sammui koneesta (esim sähkökatko), niin se kone ei muistanut mikä oli edellinen asetus, piti vaihtaa nollasta ykköseen ja homma korjaantui. Ihmettelin kun sulaketta alhaalla käytti, niin kone halusi välttämättä tehdä jotain yli 40 asteen vettä ja nyt on käsiajolla säädetty siihen 33 astetta.

Ebaystä löyty Modbus palikka ja Verkkokaupasta odotan saapuvaksi sitä Home Assist Greeniä.

Mulla on kiertovesipumpun säätö 10% @10W jolloin 6+6m 28mm kupariputket tuuttaa 1250 litraa tunnissa. Pienemmälle ei säätöä saa ja olen kuristanut sitä sulkuventtiilillä kuutioon tunnissa. Kompressorin taajuuden olen rajoittanut (nyt) 35 Hz. Pumppu nostaa veden lämpöä näillä asetuksilla 7-9 astetta tähän aikaan vuodesta. VILP käy (nyt) kaksi kertaa päivässä ja sen sammuessa kiertovesipumppu pysähtyy.

Kuvassa päivän Kamstrup/ Shelly mittaukset kesken päivän.
1788447331820.webp

Mulla on kiertovesipumpun säätö 10% @10W jolloin 6+6m 28mm kupariputket tuuttaa 1250 litraa tunnissa. Pienemmälle ei säätöä saa ja olen kuristanut sitä sulkuventtiilillä kuutioon tunnissa. Kompressorin taajuuden olen rajoittanut (nyt) 35 Hz. Pumppu nostaa veden lämpöä näillä asetuksilla 7-9 astetta tähän aikaan vuodesta. VILP käy (nyt) kaksi kertaa päivässä ja sen sammuessa kiertovesipumppu pysähtyy.

Kuvassa päivän Kamstrup/ Shelly mittaukset kesken päivän.
Näytä liitetiedosto 117288
Mikä ajatus tuolla virtauksen kuristamisells on? Eikö kone osaa itse säätää virtausta, vai onko siinä vakiotehoinen Kv pumppu? Rotesossa saisi säädettyä sitä Delta t arvoa, olikohan 5-10 astetta, mutta oletuksena on 5 astetta.

Mulla käy tuo 7 kertaa päivässä, Oliskohan 5 minuuttia kerran kolmessa tunnissa, vesimäärä on kokonaisuudessaan n 550l.

Entä tuo taajuuden muutos, eikö kone osaa itse sovittaa parhaan mahdollisen taajuuden siihen? Sillä kyselen, kun aika uusia asioita nämä minulle.

Mikä ajatus tuolla virtauksen kuristamisells on? Eikö kone osaa itse säätää virtausta, vai onko siinä vakiotehoinen Kv pumppu? Rotesossa saisi säädettyä sitä Delta t arvoa, olikohan 5-10 astetta, mutta oletuksena on 5 astetta.

Mulla käy tuo 7 kertaa päivässä, Oliskohan 5 minuuttia kerran kolmessa tunnissa, vesimäärä on kokonaisuudessaan n 550l.
Tätä onkin vaikeampi selittää niin että se kuullostaisi järkevältä eikä tämä varmasti ole hyvä ratkaisu kaikiin asennuksiin.

Osaa säätää itse kiertovesipumppua mutta jo 10% säädöllä vettä kiertää paljon enemmän mitä lämmityspiirin virtaus on. Tavoitteena pienemmässä virtauksessa on se että pieni 500 litran varaaja antaisi pohjalta jäähtynyttä vettä pidempään jolloin käyntijaksot olisivat pidempiä ja COP parempi. Kompuran taajuus rajattu samoista syistä.

Power World pumppu säätyy pitkälti pumpulle menevän veden lämpötilan mukaan ja muutenkin toimintalogiikasta minulla on vähän eri näkemys tehtaan kanssa. Olen sotkenut mukaan vähän aloittelijatason HA ohjausta joka on vielä keskeneräinen.

Minuakin kiinnostaa miten Amigo rajoitit kompuran taajuuden?
Power World pumpussa on tehdasasetuksissa silent tilalle asetettavissa kompressorille maksimitaajuus.

Tätä onkin vaikeampi selittää niin että se kuullostaisi järkevältä eikä tämä varmasti ole hyvä ratkaisu kaikiin asennuksiin.

Itse olen rajoittanut sen 50 Hz tasolle, joka on se taajuus, jolla pumppu aina starttaa. Minulla ideana rajoituksessa on se, että pumppu tuottaa näillä ulkolämpötiloilla ihan hyvällä hyötysuhteella tuolla kierrosmäärällä ja päivisin aurinkopaneeleista riittää virtaa sen ajamiseen helposti ilman ostosähköä.

Laitehan osaa itsekin säätää kierroksia kyllä, mutta se osoittautui tässä tapauksessa huonosti toimivaksi logiikaksi. Niinpä ajan pumppua on/off periaatteella tuolla kiinteällä taajuudella ja säädöstä huolehtii oman taloautomaation asteminuuttilaskuri. (Sanottakoon vielä että minulla ei ole sekoittavaa puskuria vaan pieni sarjapuskuri, joten vesi saa virrata aina täysillä.)

Talvella toki nostan kierrokset sitten suuremmaksi kun tehoa tarvitaan enemmän.

Takaisin
Ylös Bottom