Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Izya sanoi:I have made COP calculator using enthalpy of air.
This method is more accurate. For calculation of COP we need air pressure in the house, temperature of air in the house and humidity of air in the same compartment, close to thermometer. Humidity, temperature and air pressure should be measured in the same compartment (room) where you have Heat Pump.
teukka sanoi:COP on sellainen suure, että sen arvo muuttuilee satunnaisesti koko ajan eli siinä on kovasti kohinaa.
Käyttäisin tässä taas vanhaa mielikuvaa: pitää mitata ulkona olevan lumikerroksen vahvuus. Vaikka siihen kehittelee kuinka monimuotoisen ja tarkan menetelmän, niin jokainen tietää, että lumen määrä vaihtelee erittäin suuresti ajan ja paikan mukana. Onko siis mitään järkeä yrittää mitata luotettavasti lumikerroksen paksuutta esim. millin tarkkuudella.
Lumikerroksen paksuushan selvitetään riittävän luotettavasti katsomalla ikkunasta ulos.
Samaa voisi miettiä myös vaikkapa tuulen suunnan mitaamisesta. Kuinka tarkasti....?
Tuo ehdotukseni COPin arvioimiseksi on tarkoituksella tehty helpoksi ja yksinkertaiseksi.![]()
Understood. OK. If you make calculation for 1 hr, you will have 1 kWh.Izya sanoi:There are many different formulas to calculate enthalpy of air with different approximation.
There are many different formulas to calculate density of wet air too.
Izya sanoi:Where you see differences?
Check the formula on page 32.
Izya sanoi:There are no other way to measure heat capacity of Air-to-Air Heat Pump.
Alla kuva E12DKE lämmöntuotosta, kompurassa biltemanjousidbwarrior sanoi:Näin kevät keleillä saapi aikaan aika erikoisia käyntijaksoja ja mieleen tuli noita koti-coppi arvoja kattelessa että mikähän mahtaa olla sellanen käytännön maksimi coppiloinen vaikka tilanteessa että ulkona +10, sisällä +20 ja tuollainen scorlli käy minimiteholla ?
Tuolle omalle panalle kun laskinta naputtelee niin delttaT 8.0 asteella , med 3 puhalluksella ja PowerIN ollessa 212W tulee aika hurjia lukuja. Sellasta seiskaa huitelis. Epäilen kyllä vahvasti että ei se noin kova voi olla, mutta ilmeisen kova kuitenkin.
tms sanoi:Edit: Maalämpökin asennettu kun suhteellisen halvalla sai, mutta ei sillä noihin ilmalämpöpumppujen COPpeihin pääse patteritalossa välikeleillä. Hoitakoon maalämpö toistaiseksi toisarvoisia tehtäviä tallin yms. tilojen ylläpidossa. Kovilla pakkasilla sitten vaaditaan lisää jos tarve vaatii. Viime talvi ei tuota vaatinut. Ilmalämpöpumppu on kaikenkaikkiaan hyvä keksintö
![]()
mstr sanoi:Enemmän on minusta ollut merkitystä sulatuksilla tai oikeammin huurtumisella. Asia josta ei ole mittaustuloksia näkynyt. Voisi kuvitella että samankokoiset, erimerkkiset pumput huurtuvat yhtä paljon mutta onko näin? Entä miten paljon koko vaikuttaa?
mstr sanoi:Pari kohtaa tuosta listasta uumoilinkin noin. Jos noita periaatteita koettaa pumpun valintaa varten muuttaa käytännön tasolle niin pumppujen speksejä tutkimalla ei taida päästä kuin jonkinmoiseen arvioon 1. kohdasta. Voi verrata pumppujen ulkomittoja ja painoja ja kylmäaineen määrää. Toki niissä lienee muistakin syistä johtuvaa vaihtelua. Mutta karkea periaate olisi se että valitsee isomman pumpun, siis mieluummin 16-sarjaa kuin 13-sarjaa (vai miten uudet luokitukset menee). Tästä periaatteesta kärsii valitettavasti kukkaro jonkin verran. Vai tuleeko tätä periaatetta vastaan toisaalta jokin muu tekijä? Lisäksi kuvittelen että sijainti (rannikolla/sisämaassa) hieman vaikuttaa siihen miten paljon painoa kannattaa laittaa asialle.
Listan kolme viimeistä kohtaa ei taida löytyä pumpun brosyyreistä. VTT testien kuvia tarkkaan katsomalla saattaa erottaa jotain.
Voin mainita omasta kokemuksesta sen että meillä sy anturin siirto kauemmas auttoi listan 3. kohtaan. Pumppu sijaitsee syvennyksessä jossa talvella lämpötila nousee selvästi.
Mutta aika heikoilla perusteilla joutuu tässä asiassa toimimaan. Asioita selviää vasta käytössä ja silloinkaan ei pääse vertaamaan eri merkkejä. Vai olisiko parempaa tietoa foorumilla?
P.S. Mulla on huono tapa poiketa ketjun aiheesta, koetan parantaa tapani.
kelvin sanoi:Tiedän että jm kaavassa on oikaistu rajusti mutta paljonko siitä voi tulla virhettä verrattuna ns pitkään kaavaan kun puhutaan ilpon sisäyksikön lämmitystehon laskemisesta , puhallushan vaihtelee useimmiten rajoissa 30°-60° ja tässä huomioidaan vain lämpötilaero.
Eli: Δt x puhallus/h x 0,34 = lämmitysteho watteina , tämä siis koticopin laskemiseksi..
Edit: kirotuksia oikaisin
Viimevuoden 12 kk liukuvat lukemat ja samalla kalenterivuoden kulutukset ja arvioidut edellisv. kulutukset olivat ennen meitä:Onko kukaan laskenut noita ILPin COPeja lämmityksessä saavutetun säästön kautta?
Eli jos sähkönkulutus on suorasähköllä vaikka 20 000 kWh, sitten se pienenee ILPin kanssa X kWh ja ILP on itse syönyt Y kWh. Tästä periaateessa saa jonkinlaisen arvion myös. Jos tuo ILPin osuus on suuri, tulos voisi olla melko tarkkakin mutta ei niin kovin erittele kelien mukaan. Ehkä kuukausitasollakin voisi saada jotakin irti.

3000/ilmamäärä eli tässä sulla 3000/864=3,47Tyhmä kysymys, mutta kysyttävä on kun ei tiedä. Kuinka noi alkuperäisen viestin puhallus jakajat on laskettu? Piti laskeskella oman mitsun tehoa maksimipuhalluksella joka on 864m3/h?
Mitä siis haet? Ekassa viestissä on suoraan arvot. Copy pastella vaa exceliinMonenlaista liitettä löytyy ketjusta, ja sitten on nuo toimimattomat linkit. Mistä sais viimeisimmän toimivan version?