Kysymyshän oli miksi se USB tikku ei toimisi vain radiona ——
Mulla ei taas ollut muuta pointtia tähän asiaan kuin se, että se pieni USB-potikka jonka näin yhdessä noista 3v vanhoissa LTTn videossa käytettävän on hyvin kaukana sellaisesta ratkaisusta mitä tuollaisessa ”äly”talossa itse käyttäisin vuonna 2026, mutta toisaalta lopulta ongelma taisikin olla yleisesti 2.4GHz verkon tukos - eli en tiedä mikä se pihvi oli, vai oliko se sitten se Z-wave self-healing tms… en tiedä.
Tässä on oma tuleva Zigbee-koordinaattori, eikä sillä ole mitään tekemistä suoraan tietokoneen virransyötön kanssa. Virran voi ottaa joko omalla USB-C:llä, PoE:llä ja niitä voi olla verkossa vaikka 2kpl, koska tukee Zigbee Multinetwork toimintoa ja niissä on myös oma selainpohjainen käyttöliittymä ARM-prosessoreineen yms. Ne saa vaikka omille kanavilleen, toinen backupiksi tai toimimaan rinnakkaisena verkkona ym. Ulkomuodosta varmaan jo erotat, että puhutaan hieman eri kapasiteetin laitteista:
Suurin syy siihen miksi mä haluan ennemmin langallisen järjestelmän on se että mulla on ollut langattomien systeemien kanssa ongelmia.
Minulla oli joskus kauan sitten langattomien systeemien kanssa ongelmia, mutta kun aloin investoimaan kunnon laitteisiin ja perehtymään niiden ominaisuuksiin niin ei ole enää ollut mitään ongelmia. Hirvittihän se ensimmäisen kerran kun yhtäkkiä pelkkä koko kämpän kattava laadukas wifi maksoi á 500€ ja siihen saakka oltiin kitkuteltu jollain 50€ Telewellillä. Muutoin oli kyllä muistaakseni hyviä vehkeitä kun sai konffattua hyvin.
Näin siis omalla kohdalla enkä sano, että ongelmasi johtuisivat laitteistosta vaan oli vain esimerkki omasta kokemuksesta sinun kokemuksen vastapainoksi.
Mutta jokatapauksessa näin esimerkkinä mulla tuollainen hyvin yksinkertainen zigbee lamppu ruokapöydän päällä vaatii aina ivobuutin syksyllä, kun on ollut kesällä muutaman kuukauden käyttämättä. No eihän se tietysti valtava vaiva ole hamuta valaisimen sisään ja pyörittää lamppua hieman kannassaan, jotta sen saa taas toimimaan, mutta ei tuo myöskään ongelmatonta toimintaa ole.
Minulla on mökillä saaressa 20 kpl Ikean Zigbee-lamppuja ulkovaloina (taitaa muutama Philips Hue olla myös joukossa) ja toimineet moitteetta 5-10 vuotta (laajentanut hiljalleen) vaikka ovat hieman jäätalvista riippuen siellä odottelemassa käskyä joko etänä tai paikanpäällä 3-5kk vuodesta virrat kytkettynä.
Koitappa ensi kesänä laittaa se lamppu pois päältä kännykästä eikä kytkimestä ennen kuin lähdette landelle niin veikkaan, että ongelmasi katoaa. Jos olet näin jo tehnyt niin sitten vaihtaisin lampun tai tutkisin mikä siinä zigbee-infrassa on vikana.
Tämä on se syy, miksi Dalin etu on pienempi virrankulutus, koska zigbee vie sen 0,3-0,5w ollessaan jatkuvasti tavoitettavissa, mutta jos tiputat sen verkosta viikoiksi tai kuukausiksi niin en osaa varmuudella sanoa mitä minkäkin valmistajan lamppu siihen reagoi.
Juuri tästä syystä haluan:
1: Jousipalautteisen keinuvipukytkimen tai painonappikytkimen, jotta on aivan yksi ja sama onko se ulkopuolelta katsottuna päällä vai poissa, koska se ei kerro kytkimen todellisesta tilasta mitään.
2: Zigbee-releen kytkimeen
Sitten voi naksutella miten lystää siitä kytkimestä JA kännykästä JA etänä - etkä tarvitse välttämättä mitää erikoista kalliimpaa ”äly”lamppua vaan aivan tavanomainen tuikku riittää.
Toki sitten kun noita erilaisia systeemejä testaa, niin todennäköisyys joidenkin keskenään riitelevien konbojen kanssa on paljon suurempi. Myös eri protokollien välillä tapahtuvan liikenteen välillä tapahtuu helposti sekoamisia, ja mitä luovemman systeemin on kehittänyt sen suuremmalla todennäköisyydellä niin käy.
Osittain totta yleisellä tasolla. Enemmän on enemmän. Täytyy ymmärtää mitä rakentaa ja mitkä järjestelmän rajoitukset / toimintaperiaatteet ovat.
Se, että on monta protokollaa tai järjestelmää päällekkäin ei automaattisesti tarkoita, että ne sotii keskenään. Sujuvasti monen arjessa pyörii ympärillä jatkuvasti ties kuinka monta erilaista langatonta härpäkettä vailla kenenkään kiinnostusta: 4G, 5G, IoT, GPRS/UMTS, GSM, NMT, Bluetooth, IR, Iridium/Starlink, FM, AM, RFID, NFC, LA, MF/HF, UHF, VHF, GPS, Glonass…….. Sitten kun ne toimii niin niitä ei ajattele.
Mutta jos nuo kaikki tungetaan yksikaistaiselle mökkitielle joka menee Pekingin keskustan läpi ilman liikennevaloja, liikenneympyröitä, eritasoliittymiä, lentokoneita, laivoja, busseja, rekkoja, satelliitteja, kännyköitä ja kaikkiin tuupataan litrasen automaatti-fiestan moottori niin maailma pysähtyisi.
Tietysti nykyään ihan oma aspektinsa on valmistajien pilvet. Esim mulla oli aluksi hyvältä näyttänyt Telldus hubi, mutta yksi päivä tuli sitten automaattinen ohjelmistopäivitys ja ilmeisesti kaikki ihan perus on-off kytkentää lukuunottamatta olisi edellyttänyt jotain kk maksua.
Mm. näistä syistä tuleva järjestelmä tulee olemaan täysin paikallinen ilman pilvipalveluja. Muita syitä on reaktionopeus, tietoturva ja yleinen kiinnostus kontrolloida kaikkea omaa dataa - oli kyse sitten signaalista himmentää laiturinnokan lamppua tai merkityksellisemmästä tiedosta. Philips Huen maksuttomat pilvipalvelut on toisaalta toimineet tähän saakka täysin moitteetta omalla kohdalla.
Tuota ei mielestäni kovin halpana voi pitää, mutta olen etsinyt ——
Toivottavasti löydät sopivan kytkimen.
——
Langallinen yhteys on aina langallinen, siitä ei pääse yli eikä ympäri enkä sano, että langaton olisi aina oikea vastaus.
Toisaalta kategorisesti langattomien ratkaisujen teilaaminen peilaten ainoastaan omia kokemuksia ja tekemällä niistä johtopäätöksiä: ”minulla ei toimi ja minulla on ollut ongelmia = kenelläkään ei toimi ja kaikilla on ongelmia > ainoa ratkaisu on langallinen järjestelmä” - on myös hieman erikoinen ajattelutapa.
Itse en ole valmis investoimaan koko talon kattavaan KNX- / DALI-järjestelmiin, koska kriittiset laitteet (LTO, MLP, Invertteri+kotiakku, latausasema, energiamittari, lämmönjaon ohjaus…) ovat jo nykyään kytkettävissä yhteen lähiverkossa kaapelilla.
Jäljelle jää valaistus / kytkimet ja valaistuksesta on jo 10 vuoden positiivinen kokemus zigbeellä. Lähtisinkö siis sitomaan käteni johonkin johtovetoisiin järjestelmiin jonka infra, ylläpito, muokkaus on hankalampaa ja tuplahintaista. Olen kuullut tuon 2x hinta-arvion sekä täältä, että mm. sähkösuunnittelijaltani ja kuuntelin kaupparatsujen höpinät niin pidän sitä tässä asiassa faktana. Piti vielä tekoälyltä hakea tukea tähän käsitykseen ja sieltä tuli sitten jo haitarilla alkaen 3x hinta keskimääräiseen 100m2 taloon, niin jo aiemmin mainittu 10 000€ > 20 000€ on varmasti aika lähellä totuutta.
Jos on ammatiltaan sähkäri, omaa asiantuntemuksen ja laitteet sekä intoa tuollaisen järjestelmän rakentamiseen ja ylläpitoon niin varmasti kannattavaa. Myös kannattavaa jos haluaa välttää radiolaitteita tai avaimet-käteen ratkaisun eikä ole aikomusta / kiinnostusta järjestelmän omatoimiseen ylläpitoon, huoltoon tai integrointeihin.