MSZ-LN - käyttökokemukset

T

Teikku

Vieras
Hei. Olen uus tässä ja kiinnostavia on keskustelut ollut. Hommattiin tämä LN25, ja hoho onpas toimintoja siinä. Mutta miten käyttää parhaiten? Auto tai heat nyt kun kylmät kelit alkanut? Ajattelin jos se toimii niin että se auttomaatisesti lämmittää johonkin asteeseen jos asteet mennee alle +20 sisällä (energiasäästötoimintoko se sit on ?) Meillä myös puuhella tuvassa missä lämmitettään 1-2 kertaa päivässä.

Tehari

Aktiivinen jäsen
Meillä kun paikka ei ole ILPille optimaalinen (mutta se tiedettiin) niin pyynti LN25lla on 23 astetta. Ja puhallus 3lla. Vasen siiveke suoraa eteen ja oikea täysin oikealle.
Ympäri taloa 20,5-21,5 astetta. Viime torstaina tuo siis asennettiin. Alkuun meni muutama päivä että sain asetukset/säädöt kohdilleen. Nyt puhaltaa tosta paikasta niin optimaalisesti kuin voi. Täytyy kyllä sanoo että tehoa kyllä riittää.

Toshiban pumppu ei ole päällä. Se otetaan käyttöön jos tarvetta ilmenee. Nyt tuo uusi pumppu on tehnyt sen että takka lämmittää talon toista päätä mitä se ei ennen tehnyt koska Toshiban ILP puhalsi lämpöä pois päin.

Takkaa poltetaan säästä riippuen joka tai joka toinen päivä. Yleensä se pesällinen eli enempikin vois mutta ei vielä tarvetta enemmälle.

T

Teikku

Vieras
Mutta miten se ylläpitolämpö toimii? Hellassa lämmitettään joka päivä. Mutta jos lähtee pariksi päiväksi reissuun niin pitäis olla joku ylläpitolämpö ettei mökki palele, miten se toimii ja miten sen kaukosäätimellä laittaa? Minkälaiset asetukset?

Santtu89

Jäsen
Mutta miten se ylläpitolämpö toimii? Hellassa lämmitettään joka päivä. Mutta jos lähtee pariksi päiväksi reissuun niin pitäis olla joku ylläpitolämpö ettei mökki palele, miten se toimii ja miten sen kaukosäätimellä laittaa? Minkälaiset asetukset?

Jos sulla on tuo 21 astetta pyyntinä niin eiköhän se riitä pitämään ylläpitolämpöä yllä mökissäs. Ilppi kyllä lisää / vähentää tarvittaessa lämmitystehoa jotta lämpötila pysyisi pyydetyssä. Tuo 21 ei muutenkaan hirveän korkea pyynti ole. Tietysti riippuu mökkisi alasta ja kuinka hyvin hellasta saa lämpöä taloosi :) itsellä lämmitettävää alaa n.170m2 ja pyynti 25 ja puhallus 4. Suorasähkölämmitys.

T

Teikku

Vieras
Nonnii..Kirjotin ruotsin Mitsubishi Electric:ille ja kyselin asiasta. Ne sano että käyttää se "i save" toimintoa.. eli se on se "ylläpitolämpö", ( ruotsiksi "underhållsvärme" )

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Täällä kortti vaihdettu viime keväänä. Sama tasainen 43min käyntijakso jatkuu kun viime talvena. Kellosta saa tarkalleen katsoa seuraavan sulatusajan. Ilmankosteus kyllä 95% ja pakkasta -6.
Miten muilla joilla kortti vaihdettu. Paraniko laite yhtään ja minkälaisia käyntijaksoja käy?

Eilen otin virrat pois pumpulta ja alkuun mentiin yli 80 min jaksoilla nyt 12 tunnin jälkeen palattiin 43min. Ulkoyksikköä kävin katselemassa. Samalta tuo näyttää 40 ja 80 min jälkeen.. hyvin vielä auki joka paikasta.

Tutulla uusi ln25 käytössä. Vetelee 2 tunnin jaksoja ja kenno selvästi enemmän kuurassa. Kävin oikein itse katsomassa.

Tuli mieleen että kun kortti vaihdettiin toukokuussa niin oliko softa sen kummempi kun vanhassa. Muuta eroa en ole huomannu kun että sulatusaika pidentynyt parilla minuutilla. Eli käytännössä meni huonompaan suuntaan.

Pitääköhän odotella vielä pakkasia ja kuivempia kelejä ennen kun kyselee pääkallopaikalta mikä takuukorjaus tälläinen oikein oli...

Ja konehan oli tuo surullisen kuuluisa ln25 :D

M

Mitsuln25

Vieras
Mun LN25:een päivitettiin tänään softa(eli vaihdettiin kortti). Illalla osaan sanoa onko vaikuttanut sulatusväliin.

pumpauttaja

Aktiivinen jäsen
Täällä kortti vaihdettu viime keväänä. Sama tasainen 43min käyntijakso jatkuu kun viime talvena. Kellosta saa tarkalleen katsoa seuraavan sulatusajan. Ilmankosteus kyllä 95% ja pakkasta -6.
Miten muilla joilla kortti vaihdettu. Paraniko laite yhtään ja minkälaisia käyntijaksoja käy?

Eilen otin virrat pois pumpulta ja alkuun mentiin yli 80 min jaksoilla nyt 12 tunnin jälkeen palattiin 43min. Ulkoyksikköä kävin katselemassa. Samalta tuo näyttää 40 ja 80 min jälkeen.. hyvin vielä auki joka paikasta.

Tutulla uusi ln25 käytössä. Vetelee 2 tunnin jaksoja ja kenno selvästi enemmän kuurassa. Kävin oikein itse katsomassa.

Tuli mieleen että kun kortti vaihdettiin toukokuussa niin oliko softa sen kummempi kun vanhassa. Muuta eroa en ole huomannu kun että sulatusaika pidentynyt parilla minuutilla. Eli käytännössä meni huonompaan suuntaan.

Pitääköhän odotella vielä pakkasia ja kuivempia kelejä ennen kun kyselee pääkallopaikalta mikä takuukorjaus tälläinen oikein oli...

Ja konehan oli tuo surullisen kuuluisa ln25 :D
Ei tuo sitten oikein toimi. Mulle vaihdettiin kortti aikaisemmin kun sulle. En tarkkaa aikaa muista mutta pihamaa oli täysin jäässä vielä silloin.
Tuo on nyt lyhimmillään vetänyt 60min lämmityssiivuja. Eroa vanhaan on myös siinä että se tajuaa nyt itse kyllä pidentää lämmitysjaksoa jos keli on kuiva. Eli lämmitysjaksot mulla sen mitä olen seurannut niin noin 1-2h. Kertaakaan en ole viime talven jälkeen käyttänyt pumpusta sulaketta alhaalla.

Jolberious

Vakionaama
Meillä on vajaan vuoden ikäinen MSZ-LN25. Sen melko taajaan toistuvat sulatusäänet ulkolämpötiloilla noin nollasta -10 asteeseen ovat todella häiritsevät. Pitää ihme pulputusta ja koorinaa usean minuutin ajan noin kolmen vartin välein. Ääni kuuluu makuuhuoneeseen asti. Jos tämä on ominaisuus, niin älkää ostako.
Pyydä ohjelmistopäivitys (kortin vaihto) niin sulatusajat muuttuvat (ehkä)

pumpauttaja

Aktiivinen jäsen
Pyydä ohjelmistopäivitys (kortin vaihto) niin sulatusajat muuttuvat (ehkä)
Ei ne sulatusäänet ainakaan mun koneessa mihinkään muuttunut. Eipä itseäni kyllä häiritse edes, vertailu pohjaa ei kyllä hirveästi ole. Mutta sanoisin että isompaa meteliä pitää esimerkiksi wc pöntön vetäminen.

Jolberious

Vakionaama
Ei ne sulatusäänet ainakaan mun koneessa mihinkään muuttunut. Eipä itseäni kyllä häiritse edes, vertailu pohjaa ei kyllä hirveästi ole. Mutta sanoisin että isompaa meteliä pitää esimerkiksi wc pöntön vetäminen.
Kuten sanoin, sulatusajat muuttuvat (nyt oli noin kolmen vartin välein), äänet eivät tietenkään muutu mihinkään suuntaan. Äänet johtuvat lämpölaajenemisesta

Selluköpi

Tulokas
Tänään nollakelillä noin 2,5 tunnin välillä menty sulatuksiin.Pyynti 23. Ulkona ilmankosteus 84-86% ilmatieteenlaitoksen mukaan.

Liitteet

• klo1520.jpg
    klo1520.jpg
    54 KB · Katsottu: 354
  • klo1756.jpg
    klo1756.jpg
    52,5 KB · Katsottu: 359

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Nyt nollakelillä eilisen buuttauksen jälkeen niitä reilun 80min jaksoja käy. Ilmankosteus laskenut 87% ilmatieteenlaitoksen mukaan. Ei yöllä lyhentynyt välit vaikka pakkanen oli käynyt lähellä -8. Kävin katsomassa ulkoyksikköä ennen edellistä sulatusta. Kolme rantua kuuraa oli kertynyt. Ehkä kolme senttiä toisesta päästä kaventuen niin ettei riitä koko ritilän toiseen päähän. Eli oli noin 85% oli kuivaa ja huurteetonta. Silti sulattaa 80 min välein. Sulattaako muillakin uuden kortin saaneilla väkisin 80? Tuntuu ettei tuo minun laite millään pitempään käy paitsi plussakeleillä. Kaverin uusi laite käy pakkasilla ainakin sen 120min ennen kun tekee kai pakollisen sulatuksen. Kun kuulemma kellon tarkasti näin tekee.
Minulla nyt pyynti 24 ja puhallus kolmosella. Eikä nyt kauhean lämmintä puhaltele.. osateholla käy.

Kummallinen laite on.. tuntuu ettei mitään järkeä tuossa toiminnassa :D

Voiko tuosta valittaa edes.. antaa niin sekavia tuloksia.. toimii ihan miten itse haluaa. Onko tää nyt sitä pelättyä keinoälyä joka ottaa vallan ihmiseltä :D

Hartsa82

Jäsen
Täällä myös LN25 ja kirjoittelin tähän ketjuun viime keväänä, jolloin tuntui toimivan normaalisti ja silloin sulatusvälit jopa 120 min, kellotin niitä aina välillä ruutuvihkon kanssa. :) Tilasin silloin loggerin, mutta se ehti saapua vasta, kun pakkaset olivat jo ohi.

Nyt kun pakkaset alkoivat, rupesi jumittamaan 40 min jaksoihin, ivo-bootin jälkeen pidentyi hetkeksi 80 min, jonka jälkeen palasi takaisin 40 min. Laitoin jälleenmyyjälle viestiä maanantaina ja uusi kortti vaihdettiin keskiviikkona. Todella hienosti hoidettu!

Sulatusvälit pidentyivät jo korvakuulollakin ja tänään otin datat ulos loggerista. Aluksi jaksot olivat olleet 90 min ja pidentyneet siitä nopeasti 120 min sekä tänään oli vedetty uudet pohjat 200 min. Nyt näyttää toimivan kuten pitääkin!

1543511067658.png

MiZuPissi

Jäsen
Nyt nollakelillä eilisen buuttauksen jälkeen niitä reilun 80min jaksoja käy. Ilmankosteus laskenut 87% ilmatieteenlaitoksen mukaan. Ei yöllä lyhentynyt välit vaikka pakkanen oli käynyt lähellä -8. Kävin katsomassa ulkoyksikköä ennen edellistä sulatusta. Kolme rantua kuuraa oli kertynyt. Ehkä kolme senttiä toisesta päästä kaventuen niin ettei riitä koko ritilän toiseen päähän. Eli oli noin 85% oli kuivaa ja huurteetonta. Silti sulattaa 80 min välein. Sulattaako muillakin uuden kortin saaneilla väkisin 80? Tuntuu ettei tuo minun laite millään pitempään käy paitsi plussakeleillä. Kaverin uusi laite käy pakkasilla ainakin sen 120min ennen kun tekee kai pakollisen sulatuksen. Kun kuulemma kellon tarkasti näin tekee.
Minulla nyt pyynti 24 ja puhallus kolmosella. Eikä nyt kauhean lämmintä puhaltele.. osateholla käy.

Kummallinen laite on.. tuntuu ettei mitään järkeä tuossa toiminnassa :D

Voiko tuosta valittaa edes.. antaa niin sekavia tuloksia.. toimii ihan miten itse haluaa. Onko tää nyt sitä pelättyä keinoälyä joka ottaa vallan ihmiseltä :D
Onko kylmäaineet mitattu?

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
No ei ole.. Voiko vajaus aiheuttaa turhia sulatuksia?
Kyllähän tuo tasaisesti huurtuu kun käy täydellä teholla. Osateholla tekee noita kolmea raitaa. Muistaakseni joku muukin samaa kirjoitteli joskus.

PolyEsko

Vakionaama
Vs: MSZ-LN
Kuulemma muotoilunsa puolesta sopii hyvin tuohon olohuoneen ulko-oven päälle, niin ei auttanut kuin ostaa :)

Asennuksesta sen verran, että kahdella asentajalla meni aika tarkalleen kaksi tuntia, ja jälki kieltämättä sen mukaista. No putkivedot vedetään uusiksi, artisti tietenkin maksaa reklamoinnista huolimatta, omia virheitä ei myönnetä eikä tarkennuksia asiakkaalta kysellä asennusvaiheessa. No se siitä.

Ilp pyynti 21, lämmitys-mode, muuten automaatilla. 3 eri lämpömittaria näyttää 24-25 astetta, onko normaalia että ilp lämmittää noin paljon yli?

Mitsun LN oli täälläkin ensimmäinen seinälle ulkonäön puolesta hyväksytty malli naisväen puolelta. Itseäkin miellytti, tosin FH-mallikin olisi jo kelvannut. Twkniseltä puolelta kallistuin myös LN-sarjan masiinaan.

Eilen asennettiin LN35 tuohon eteiseen. Eka asentaja tuli klo 8 ja toinen klo 9. Sisäykskkö millin tarkkuudella minun seinään piirtämässä paikassa ja putkisto yläpohjan kautta ulos ulkoyksikölle aivan kuten olin suunnitellut ja toiveeni esitin. Putkea vajaa 8 metriä. Ilman pidempiä taukoja hommasivat ja klo 13.45 lähtivät. Kaikki ok heidän puolestaan. Eli ei mitään valittamista. Kerralla valmiiksi. :)

Asennuksen hinta minusta normaali. Toki olisi varmaan halvemmalla saanut, jos normiasennus ulkoseinän läpi 3 metrin minimiputkella.

Itselle jäi vielä hommia, koska itse rakenteita purkasin tieltä valmiiksi. Ja toki itse ne sitten laittelin paikoilleenkin.

Täälläkin piti ILP laittaa +19 asteeseen, muuten kämppä olisi tullut liian kuumaksi.

Ulkoyksikkö 08/2018 ja sisäyksikkö 09/2018 valmistettuja.

Viimeksi muokattu:

PolyEsko

Vakionaama
Vs: MSZ-LN

Ei mullakaan toiminut toi wps, mutta se wifi moduulihan toimii myös ilman. Se mikä käyttöohjeessa oli huonosti kuvattu metodissa 2, oli että kun moduuli on jakotilassa (5-10 sek nappi pohjassa) niin sitten kännykällä pitää etsiä uusi moduulin luoma wifiverkko ja liittyä siihen wifimoduulin kyljessä olevalla salasanalla. Kun tähän verkkoon on liitytty pitää kännykän internet selaimen kenttään kirjoittaa osoitteeksi se ohjeissa ollut osoite 192.168.11.1/network jotta sinne moduuliin saa syötettyä asunnon wifiverkon yhteysasetukset.

Itse jouduin muutaman kerran ihmettelemään ohjeita ennenkuin niistä ymmärsi miten homma toimii.

Toimi ihan ok, mutta ohjeessa pieni moka. Sitä mode -painiketta pitää painaa n. 5 sekuntia vain.
Jos painaa 7 sekuntia tai yli, niin ei tee sitä omaa verkkoaan, johon jollain wlan-vempaimella voi liittyä ja antaa melcloudin motikälle kotiverkon ssid:n ja salasanan.

Sen jälkeen jäi uneksimaan ilman mitään ilmoitusta, mutta kotvasen päästä oli yhdistynyt kotiverkkoon.

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Nonniin.. Neljä tuntia mitsu veti eilen illalla.. kauempaa en jaksanu valvoa. Nyt aamulla yli kaksi ja puoli tuntia. Näyttäis käyntivälit olevan kunnossa nollakelillä. Katsotaan taas miten käy kun pakkaset alkaa. Mittaakohan ilmankosteuttakin tuo sulatus ohjelma? Nythän oli tosi kosteaa, yli 95% oli ja pakkasta yli kymmenen astetta. Jos toimiikin normaalisti mutta oli vaan niin extreme keli kun pudotti sulatuksen 43min välein.

M

Mitsuln25

Vieras
Mun LN25:een päivitettiin tänään softa(eli vaihdettiin kortti). Illalla osaan sanoa onko vaikuttanut sulatusväliin.
Nyt parin päivän kokemuksella näyttäisi, että sulatusväli on noin 2:30. Aika iso muutos kun ennen pääosin mentiin tunnin molemmin puolin ja välillä 40min välillä.

Xartoja

Jäsen
Sulatusväli täälläkin 2,5h, tosin mitään tarvetta sulatuksille ei ole ollut kohta viikkoon koska kastepiste on ollut useamman asteen alempana kuin ulkoilman lämpötila. Tippaakaan ei irronnut kun hetki sitten sulatti. Miksihän noihin kennoihin ei laiteta valoporttitunnistimia? Säästäisi konetta ja energiaa kun ei tarvis sulatella turhaan koko ajan..

VesA

In Memoriam
Sulatusväli täälläkin 2,5h, tosin mitään tarvetta sulatuksille ei ole ollut kohta viikkoon koska kastepiste on ollut useamman asteen alempana kuin ulkoilman lämpötila. Tippaakaan ei irronnut kun hetki sitten sulatti. Miksihän noihin kennoihin ei laiteta valoporttitunnistimia? Säästäisi konetta ja energiaa kun ei tarvis sulatella turhaan koko ajan..

Veikkaan että 'sulatuksia' tehdään öljynkierron varmistamiseksi.

Santtu89

Jäsen
Tännekkin kortti vaihdettiin torstaina. Heti pidentyi lämmitysjaksot. Eilen puhalteli 2.5 - 3.5h jaksoja ulkolämpötilan ollessa jossain -6 paikkeilla. Tänään lämpötilan noustua alkoi kertyä kennoon tavaraa ja lämmitysjakso alkanut lyhentymään. Viimeksi 1h 50min. Kenno myös selvästi enemmän jäässä kun vanhalla kortilla. Pyynti 25 ja 4 nopeus.

D

donut

Vieras
Keväällä asennettu LN35 lämmittää 30 minuuttia ja sulattaa noin 10 minuuttia. Olen yrittänyt olla yhteydessä asentajaan pari viikkoa, mutta hän ei vastaa. Lisäksi olen laittanut Scanofficelle postia asiasta, mutta ei sieltäkään ole vastausta tullut. Onko muilla ollut samoja ongelmia, ettei saa maahantuojaltakaan vastausta?

D

donut

Vieras
Itselle tuli sama viesti päivityksestä. Päivitys vei noin 10 minuuttia.
Sopivasti hoiti sulatuksen juuri ennen, eli pian selviää auttoiko ko. päivitys tuohon sykliin.

//Toistaiseksi sama sykli jatkuu, eli 30 minuuttia lämmitystä. Taisi olla pelkkä päivitys Wifi sovittimeen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

viljate

Jäsen
Sen verran huomasin tuon päivityksen vaikuttaneen että kotiverkossa olevaan laitteeseen on päässyt IP-osoitetta käyttäen selaimella kiinni, esim vaihtamaan WLAN verkon tai IP-osoitteen, ilman salasanaa. Nyt tuo konfiguraatiosivu kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa, en ainakaan muista että tuohon olisi jotain pitänyt asennusvaiheessa laittaa. Onko mitään tietoa mikä tuossa on oletustunnus/salasana?

Edit:
Avoin sivu tuo on ollut tähän päivitykseen saakka asennusohjeen mukaan. Eipä tuolla tietysti suurta merkitystä ole, jollei tarvitse esim verkkoa vaihtaa mutta eipä toisaalta houkuta vaikkapa resetoimaan wifi adapteria jollei tunnus/salasana ole selvillä :D

https://www.scanoffice.fi/wp-content/uploads/sites/11/2018/01/asennusohje_mac-567if-e_fin.pdf

Viimeksi muokattu:

Micco85

Tulokas
Täälläkin yksi uusi mitsun ln25 ilpin omistaja ilmoittautuu, tänään kävivät ks-ilmalämpöpumpun väki asentamassa laitteen muutamassa tunnissa vm88 suorasähkö puurunkotaloon keski-suomeen. Erittäin siistiä jälkeä, laite oli toivottamassa tervetulleeksi kotiin lämpimällä ilmalla töistä saapuessa.
Lämmitettävää alaa arviolta n. 100m². Puhaltaa keittiön ulkoseinältä sopivasti kohti olohuonetta sekä aulaa josta käynnit 2xmakuuhuoneisiin.

Nyt pyyntinä testiksi pari ensimmäistä päivää 24 ja puhallus 3, eli toiseksi nopeimmalla.
Sähkölämmitykset pudotettiin lämmitettävältä alalta reilusti alas jotta saadaan kone tekemään töitä.

Sulatuksia ei vielä ole ainakaan kuulunut todistettavasti kuin yksi kappale n. klo 14.13. Tämän jälkeen laite olikin pari tuntia pois käytöstä kun taistelin tuon wifin toimimaan.
Eipä saanut ainakaan asuksen wps:llä lisättyä ohjeen mukaan, eli tein siis manuaalisesti xartojan ohjeen mukaan.
Kiitoksia näistä hyödyttävistä vinkeistä kaikille osallistujille!

Ainiin. Sisäyksikkö ja ulkoyksikkö molemmat 08/2018.

Viimeksi muokattu:

Hartsa82

Jäsen
Täällä on vetänyt pääasiassa n. 2,5 h jaksoja kortin vaihdon jälkeen, muutamia 3-4 h jaksoja sekä pisin veto ollut tasan 5 tuntia.

Micco85

Tulokas
Keväällä asennettu LN35 lämmittää 30 minuuttia ja sulattaa noin 10 minuuttia. Olen yrittänyt olla yhteydessä asentajaan pari viikkoa, mutta hän ei vastaa. Lisäksi olen laittanut Scanofficelle postia asiasta, mutta ei sieltäkään ole vastausta tullut. Onko muilla ollut samoja ongelmia, ettei saa maahantuojaltakaan vastausta?

Laitoin tietoa scanofficelle tänään tuosta melcloudin kehnosta suomennoksesta kun melcloudin ruotsin support pyysi heitä tuossa asiassa lähestymään.
Katsotaan tuleeko vastausta..

aseve

Jäsen
Otin yhteyttä suoraan Scanofficeen ja kun selitin miten laite toimii niin lupasivat päivittää ulkoyksikön kortin, mutta asia hoidettava koneen myynnin/asennus firman kautta.

B12

Aktiivinen jäsen
Viikko sitten asennettiin 2kpl LN25 pumppuja. Talo on yksikerroksinen 165m3 asuinpinta-alalla. Ulkoyksiköt tulivat takapihan puolelle päällekkäin. Ylempään tuli sulamisveden ohjain, jotta ei lotise alemman päälle.

Sisäyksiköiden paikat sattuivat hyvin ja koko talo lämpenee nyt pelkillä pumpuilla. Alkutunnelmat erittäin lupaavat. Sulatusvälejä en ole kellottanut, mutta vähintään sen pari tuntia olleet perstuntumalla.

Back
Ylös Bottom