Tuohon varmaan vastaus on jo joskus saatu jonnekin ketjuun...Voisi kuvitella, että koneen omat mittaukset osaa sentään ottaa sulatukset huomioon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuohon varmaan vastaus on jo joskus saatu jonnekin ketjuun...Voisi kuvitella, että koneen omat mittaukset osaa sentään ottaa sulatukset huomioon.
Voit kuvitella mitä haluat, mutta ottaako se vai ei?Voisi kuvitella, että koneen omat mittaukset osaa sentään ottaa sulatukset huomioon.
Pelletin lämpöarvo on varsin tarkaan 4,7 kWh/kg. Kosteus on käytännössä vakio ostettaessa ja siitä sitten jollakin hyötysuhteella lämmitykseen.Samoin voit kuvitella sen ämpärillä kannetun pelletin kilowattimäärää, sitä ei tiedä kukaan edes 5MWh tarkkuudella.
No olen vähän miettinytkin, että paljonkohan sitä tohtii muuttaa. Oottako muuttanut noita starttaus asteminuutteja kelien mukaan, vai pidättekö vakiona ympäri vuodenSäädä starttaus-asteminuutit vaikka -180 näin aluksi kun kyseessä on lattialämmitys
Vakionahan ne kannattaa pitää. Tai ainakin omasta mielestäni mitä vähemmän tarvii "harrastella" lämmitysjärjestelmän kanssa, sitä parempi. Parhaimmillaan tilanne olisi se että kun kerran saa asetukset kohdalleen, ei masiinaan tarvi koskea säätöjen johdosta enää koskaan.No olen vähän miettinytkin, että paljonkohan sitä tohtii muuttaa. Oottako muuttanut noita starttaus asteminuutteja kelien mukaan, vai pidättekö vakiona ympäri vuoden
Uusi "vakio" on -180 kun muutat sen. Sitä ei tarvi muutella kun sopiva on kokeilemalla haettu.No vakiona oli - 60:ssa käynnistys
Vakiolla tarkoitin sitä, että kerran kun on hyvän köynnistyspisteen löytänyt, vaikka siellä -200 paikkeilla, niin sitten pitää siinä, eikä säätele kelin mukaanNo vakiona oli - 60:ssa käynnistys
Joo, pitää mennä pikku hiljaa sitä kohtiUusi "vakio" on -180 kun muutat sen. Sitä ei tarvi muutella kun sopiva on kokeilemalla haettu.
Miksi halusit toimivasta oumanni-säädöstä eroon?Sitten se, että olen yli 10 vuotta pitänyt sisätilan lämmön säädön ainoastaan oumannin hoidettavana, mutta nyt kun päivitin lämmitysjärjestelmän tähän VILP:Iin, niin sovein että laitetaan samalla termostaatti ohjaukset lattiakiertoihin kuntoon, mutta ilmeisesti tämä ei välttämättä olekkaan hyvä idea
No se oumanni oli pellettikattilassa ja lähti nyt sitten romuttamolle tämän lämmitys laitteiston päivityksen yhteydessä. Saman tyyppinen säätöhän tässä nykyisessäkin on integroituna lämpökäyrineen. Tuli vaan ehkä vähän hätiköityä tämän lämmityksen uudistuksen vimmassa ja ajattelin, että laitetaan nyt kaikki kuntoon samalla, eli myös lattiakierron termostaatit jotka olin poistanut sitä mukaan kun ne menivät aikoinaan epäkuntoon. Ajattelin, että jos ne tuovat toimiessaan hieman lisää taloudellisuutta ja mukavuuttakin, mutta näin ei ehkä kuitenkaan ole.Miksi halusit toimivasta oumanni-säädöstä eroon?
Pelkkä BT25 riittää.Seuraavaa voisit kysästä.
Miksi tuo SMO40 tarvii nuo lisäanturit, ulkoinen menoanturi BT25 ja ulkoinen paluujohto BT71, eikö SMO40 voisi ohjelmallisesti käyttää vaihtimen HBS05 antureita, lauhduttimen meno EB101-BT12 ja paluulämpötila EB101-BT3.
Anturithan ovat HBS05 sisällä jo tehtaalla valmiiksi asennettuna ja paremmin kontaktissa putkistoon, nyt näyttää arvot samasta asiasta näin, heittoa on +-2C.
Tämä sen vuoksi kun asennan virtausmittarin Nibe EMK300 ja lämpötila-arvot otetaan BT25 ja BT71, ei mittaustulos ole todellinen, koska siihen vaikuttaa irtoantureiden paikka, kiinnitys,eristys yms.
Onko tuon pumpun osalta tietoa minkä verran on syötön puolelle napannut?Vertailun vuoksi, Etelä-Karjalassa Marraskuun alussa asennettu polar, lv tuotto vähä reilu 2000kWh, lämmitys vähän vajaa 8000kWh.
Ei kovinkaan montaa pakkaspäivää ole kuulemma tähän mahtunut.
Ihan kohtuullinen cop, lähemmäs 3,6.
Onko teilläpäin ollut millainen keskilämpötila ko aikana? Kahlasin osan ketjua läpi muttei osunut silmään maininta siitä missä kohde sijaitsee.
Kuuleman mukaan alle 3000kWh.Onko tuon pumpun osalta tietoa minkä verran on syötön puolelle napannut?
Tätä luokkaa pitäisi olla. Vanha, iso talo, lämmönjako 2-lehtisillä pattereilla. 0-kelissä menee about 40asteinen vesi.Aika lailla samoihin coppeloihin nuo menisi sit jos laskisi vaikka 2900 kWh syöttöä ja 10000kWh tuotto niin olisi hiukan reilu 3.4
En laittanut minäkään ja vuoden testin jälkeen en ikinä laitakaan.Itse en meinaa ainakaan alkuun laittaa vaihtoventtiililä eli lämpimän käyttöveden esilämmitys kierukan kautta ja loppukuumennus vastuksella
Aika vahvasti tältä osin pökön kanssa samaa mieltä, vaihtoventtiili on minun mielestäni ylimääräinen vikakohde joka turhaan mutkistaa tuota järjestelmää.En laittanut minäkään ja vuoden testin jälkeen en ikinä laitakaan.
Minulla esilämmitetyn veden loppukuumennukseen 55 asteeseen sähköä meni alle 800kWh vuodessa, vajaa 100e.
Kärsin sen mielelläni.
joulukuun keskilämpötilaa lappeenrannan lentoaseman mittarista
162 m3Paljonko on vedenkulutus m3 vuodessa?
Eli nollan paikkeilla kelit pyörineet. Kiitokset!
Viimeksi mainitun talon osalta on ilmeisesti kyseessä hiukan isompi versio tuosta F2120:sta, onko -16 vai -20?
Noh, kerrankos sitä vähä alimitoittaa![]()
Juuri näin.Eikö sitä mitoitusta tuollaisessa tapauksessa ole tapana kutsua osatehomitoitetuksi? Eli mitoitus sinänsä onnistunut mutta ei vaan kata tarvetta ihan kokonaan kun siihen ei tietty pyrittykään![]()