Uusi VILP omistaja ilmottautuu - Nibe Polar 12

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Näillä keleillä ja asetuksilla noin 10 kpl käynnistyksiä kompuralla vuorokaudessa.
Screenshot_20200101_150142_com.nibeuplink.android.jpg

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Säädä starttaus-asteminuutit vaikka -180 näin aluksi kun kyseessä on lattialämmitys
No olen vähän miettinytkin, että paljonkohan sitä tohtii muuttaa. Oottako muuttanut noita starttaus asteminuutteja kelien mukaan, vai pidättekö vakiona ympäri vuoden

Jolberious

Vakionaama
No olen vähän miettinytkin, että paljonkohan sitä tohtii muuttaa. Oottako muuttanut noita starttaus asteminuutteja kelien mukaan, vai pidättekö vakiona ympäri vuoden
Vakionahan ne kannattaa pitää. Tai ainakin omasta mielestäni mitä vähemmän tarvii "harrastella" lämmitysjärjestelmän kanssa, sitä parempi. Parhaimmillaan tilanne olisi se että kun kerran saa asetukset kohdalleen, ei masiinaan tarvi koskea säätöjen johdosta enää koskaan.

Kokeile tosiaan sitä -180, jos lattioissa ei tunnu että menisivät liian kylmiksi (tuskin), niin voit laskea sitä vieläkin alemmaksi.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Siis Tehdas asetuksena oli tuo - 60 ja kyllä sitten jossain vaiheessa kun löytyy sopiva säätö tuolle käynnistyksen asteminuutille, niin kyllä se olisi siinä sitten tarkoitus pitää, jotta ei tarvitsisi tosiaan koko aikaa säädellä. Tiputin nyt ensin -150 ja katson miltä se vaikuttaa.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Olen lueskellut täällä palstalla vähän näitä juttuja ja pari kysymystä herättänyt, mitä ei niin tullut ajateltua kun hankintaa tein. Olin ajatellut kesällä sulkea kaikki muu lattia kiero paitsi saunan ja pesuhuoneen kierto, näin olen aiemmin aina tehnyt. Koituuko tästä haittaa laitteistolle. Tuolla yhdessä ketjussa spekuloidaan asialla kovasti, mutta uskoakseni tämä kyllä pitäisi onnistua ilman ongelmia.

Sitten se, että olen yli 10 vuotta pitänyt sisätilan lämmön säädön ainoastaan oumannin hoidettavana, mutta nyt kun päivitin lämmitysjärjestelmän tähän VILP:Iin, niin sovein että laitetaan samalla termostaatti ohjaukset lattiakiertoihin kuntoon, mutta ilmeisesti tämä ei välttämättä olekkaan hyvä idea. Autotalli, apukeittiö, sauna ja pesuhuone olisi jatkossakin jatkuvalla kierrolla, niin mietin etteikö ne varmista sen että riittävä vesikierto on laitteistolle koko ajan ilman pelkoa laite vaurioista. Ensin säädän toki lämpökäyrän mahdollisimman hyväksi, ettei termostasttien välttämättä hirveesti tarvitsisi puuttua peliin kierrossa joihin se tulisi.

pökö

Kaivo jäässä
Sitten se, että olen yli 10 vuotta pitänyt sisätilan lämmön säädön ainoastaan oumannin hoidettavana, mutta nyt kun päivitin lämmitysjärjestelmän tähän VILP:Iin, niin sovein että laitetaan samalla termostaatti ohjaukset lattiakiertoihin kuntoon, mutta ilmeisesti tämä ei välttämättä olekkaan hyvä idea
Miksi halusit toimivasta oumanni-säädöstä eroon?

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Miksi halusit toimivasta oumanni-säädöstä eroon?
No se oumanni oli pellettikattilassa ja lähti nyt sitten romuttamolle tämän lämmitys laitteiston päivityksen yhteydessä. Saman tyyppinen säätöhän tässä nykyisessäkin on integroituna lämpökäyrineen. Tuli vaan ehkä vähän hätiköityä tämän lämmityksen uudistuksen vimmassa ja ajattelin, että laitetaan nyt kaikki kuntoon samalla, eli myös lattiakierron termostaatit jotka olin poistanut sitä mukaan kun ne menivät aikoinaan epäkuntoon. Ajattelin, että jos ne tuovat toimiessaan hieman lisää taloudellisuutta ja mukavuuttakin, mutta näin ei ehkä kuitenkaan ole.

vwg4

Vakionaama
Seuraavaa voisit kysästä.

Miksi tuo SMO40 tarvii nuo lisäanturit, ulkoinen menoanturi BT25 ja ulkoinen paluujohto BT71, eikö SMO40 voisi ohjelmallisesti käyttää vaihtimen HBS05 antureita, lauhduttimen meno EB101-BT12 ja paluulämpötila EB101-BT3.
Anturithan ovat HBS05 sisällä jo tehtaalla valmiiksi asennettuna ja paremmin kontaktissa putkistoon, nyt näyttää arvot samasta asiasta näin, heittoa on +-2C.

Tämä sen vuoksi kun asennan virtausmittarin Nibe EMK300 ja lämpötila-arvot otetaan BT25 ja BT71, ei mittaustulos ole todellinen, koska siihen vaikuttaa irtoantureiden paikka, kiinnitys,eristys yms.
Pelkkä BT25 riittää.
Itellä tuo nykyjään on puskurivaraajan puolivälin paikkeilla.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Vähän tammikuun puolenkuun lukuja Polarista (1 - 15.1)
Lämmitykseen ja lämpimän käyttöveden tuottamiseen on kulunut 284kWh ja tuotto 1020.9kWh

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Ihan kohtuullinen cop, lähemmäs 3,6.

Onko teilläpäin ollut millainen keskilämpötila ko aikana? Kahlasin osan ketjua läpi muttei osunut silmään maininta siitä missä kohde sijaitsee.

Jolberious

Vakionaama
Vertailun vuoksi, Etelä-Karjalassa Marraskuun alussa asennettu polar, lv tuotto vähä reilu 2000kWh, lämmitys vähän vajaa 8000kWh.
Ei kovinkaan montaa pakkaspäivää ole kuulemma tähän mahtunut.

kurre orava

Vertailun vuoksi, Etelä-Karjalassa Marraskuun alussa asennettu polar, lv tuotto vähä reilu 2000kWh, lämmitys vähän vajaa 8000kWh.
Ei kovinkaan montaa pakkaspäivää ole kuulemma tähän mahtunut.
Onko tuon pumpun osalta tietoa minkä verran on syötön puolelle napannut?

kurre orava

Aika lailla samoihin coppeloihin nuo menisi sit jos laskisi vaikka 2900 kWh syöttöä ja 10000kWh tuotto niin olisi hiukan reilu 3.4

Ei huono.

Itse en meinaa ainakaan alkuun laittaa vaihtoventtiililä eli lämpimän käyttöveden esilämmitys kierukan kautta ja loppukuumennus vastuksella. Täytynee tuolle esilämmitykselle tehdä myös mittarointi vaikka on tavan mukaan ollut hiukan haastava kohde saada oikeita tuloksia.

Jolberious

Vakionaama
Aika lailla samoihin coppeloihin nuo menisi sit jos laskisi vaikka 2900 kWh syöttöä ja 10000kWh tuotto niin olisi hiukan reilu 3.4
Tätä luokkaa pitäisi olla. Vanha, iso talo, lämmönjako 2-lehtisillä pattereilla. 0-kelissä menee about 40asteinen vesi.

Hitsi kun en osaa hakea vaikka joulukuun keskilämpötilaa lappeenrannan lentoaseman mittarista, näkisi sen, kohde sijaitsee melko lähellä sitä nimittäin.

kurre orava

Viimeksi mainitun talon osalta on ilmeisesti kyseessä hiukan isompi versio tuosta F2120:sta, onko -16 vai -20?

pökö

Kaivo jäässä
Minulla esilämmitetyn veden loppukuumennukseen 55 asteeseen sähköä meni alle 800kWh vuodessa, vajaa 100e.
Kärsin sen mielelläni.

kurre orava

Täälläkin edellisillä asukkailla öljyä paloi noin 3m3 vuodessa ja itse arvoin pitkään -12 ja -16 version välillä. Tuli sit kuitenkin loppujen lopuksi päädyttyä tuohon isompaan, nähtäväksi jää miten toimii. Pätkäkäyntiä olisi tullut vähemmän kyllä pienemmällä pumpulla mutta toisaalta tehotkin olisivat sit pakkasella loppuneet jo verraten miedoissa lämpötiloissa.

No, kunhan löytyy toimivat säädöt niin eiköhän se siitä. Kunhan nyt ekaksi saisi nostettua pumpun paikoilleen, nosturiautoa luvattiin alustavasti perjantaiksi.

Jolberious

Vakionaama
Eikö sitä mitoitusta tuollaisessa tapauksessa ole tapana kutsua osatehomitoitetuksi? Eli mitoitus sinänsä onnistunut mutta ei vaan kata tarvetta ihan kokonaan kun siihen ei tietty pyrittykään :cool:
Juuri näin.
Vanhat kohteet on aina aavistuksen haasteellisia mitoittaa, sitä kun ei tiedä, onko edellinen asukas pitänyt sisällä +13astetta lämmintä vai polttanut öljyn lisäksi 20m3 puita.
Toisaalta taas, olen sitä mieltä, että ei ole mitään järkeä täystehomitoittaa IVLP niihin kerran vuosikymmenessä oleviin pariin pakkaspäivään (mutta silti se 16kW kone olisi voinut olla parempi ratkaisu, mutta asiakkaalle taas reilu tonnin kalliimpi investointi, kone + 100l -> 200l varaajan perustelu on hankalaa).

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Mitähän nämä härpökkeet on. Tullut Niben mukana, mutta ei näköjään asennettu mihinkään. Onko mun asennus tapauksessa sitten turhakkeita? Ilmeisesti kun kaikki näyttää toimivan :)
IMG_20200116_143401.jpg

kurre orava

Ovat virtamuuntimia. Pääsyötöstä yksi tuollainen anturi joka vaihejohtimen ympäri tai pitäiskö sanoa et johdin anturin läpi. Nibelle kun kerrot mikä on sähköliittymäsi koko niin se osaa sitten sen perusteella ja antureiden kertoman kuorman mukaan säätää omaa verkosta ottoa niin että pysyy pääsulakkeiden kuormitus raamien sisällä.

Sähkäri pitänyt joko tarpeettomina tai työläinä asentaa kun ei ole niitä laittanut. Toimii toki ilmankin mutta kuormanvalvonta jää silloin uupumaan.

Muoks: korvattu huolimaton termi.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom