Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

mipa

Jäsen
En ole ainuttakaan kaukaloa nähnyt livenä, mutta auttaisikohan tuohon metalliseen kaukaloon edes vähän, jos sen vuoraisi esim. sellaisella liimattavalla solumuovisella eristematolla tai vastaavalla pohjasta ja sivuilta?

iqo

Vakionaama
Valkoisen kaapelin (https://www.innoair.fi/epages/innoair.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Innoair/Products/"120T/75W") metriteho tosiaan on 50W/m ja lämmitetty pituus 1,5m, eli kokonaisteho 75W. On se silti paljon. Termostaatti siinä on ja veikkaan, että kytkeytymisteho on nollan yläpuolella. Itse lämmityskaapeli ei ole itsesäätyvä, eli menee heti täydelle teholle kun termostaatti sulkeutuu.

Kyllä tuo 50W/m on jo todella paljon jos vertaa vaikka näihin joita tyypillisesti käytetään esim avoimissa vesikouruissa. Ränneihin tosin harvemmin tulee mistään vettä kun on 20 astetta pakkasta.

Minulla on itse tehty kaukalo, jossa muovisen IV-putken sisääpinta on vuorattu 10mm solukumimatolla. Kyllä siihenkin jäätä kertyy näillä paukkupakkasilla, mutta tällainen kaapeli on jo tarpeeksi tehokas sulattamaan jääpaakkuja. Käytän tuota kaapelia siis vain kovilla pakkasilla. Muuten riittää, että poistoputkessa on tällainen kaapeli koko ajan päällä. Noita Pistesarjojen kaapeleita voin suositella varauksetta (ja olen monta kertaa täällä suositellutkin). Nykyään niitä saa valmiiksi koottuinakin kohtuu hintaan.

TeemuL

Jäsen
Mulla ainakin puhz-sw75yaa-sc versiossa menee päälle +2° kohdilla ja on koko ajan. Ei siis katkaise virtoja ilman rele muutosta. Itse meinasin koitella laittaa samaa eristemattoa (liima toisella puolen), kuin putkessa käytetty tai sit finfoomia kiinni..

Okin

Aktiivinen jäsen
Okei. Hyvä tietää. Huomasin että oma kaapeli on ritilän päällä kiinnitettynä. Pitäs tulla nollakelit nyt niin laitan alapuolelle sen ja virittelen jotkut kierretanko/tassupainimet pitämään ritilän kourun pohjassa. Nyppäsen samalla saattokaapelia hieman kaukaloon. Ainakin 50cm pitäs olla siellä varoja. Eiköhän sillä ala pärjäämään kun on periaatteessa tähänkin asti pärjännyt. Ja sähkönseurannan minimikulutuksissa ei ole oikeastaan mitään eroa aikaan ennen pumppua ja kaapeleita, niin ei aiheuta toistaiseksi toimenpiteitä, vaikka kyllähän se releohjaus fiksu olisi. Voisi sillä muutaman euron pakkaskuukautena säästää... Tiedä sitten maksaako vaivaa.

Topste

Jäsen
Miä suosittelen kuka meinaa mitsua hommata niin tota kaukaloa missä on toi koko kaukalon pohja lämmitetty!
BEB70DB6-BEF3-457D-A03A-93525ABDE670.jpeg
9632090B-2994-4EB3-84CC-A3E95361AC80.jpeg

iqo

Vakionaama
No tuohan se näyttää fiksulta tekeleeltä! Onko siinä joku rosteripelti pistehitattuna lämpömaton päällä, vai mitä materiaalia tuo kaukalon näkyvä pohja on? Ehdottomasti tuollainen, vaikka varmasti tuollekin on osattu sopiva hintalappu laittaa. Montakohan satasta saisi pulittaa? Toki ei se paljon tunnut yli 10ke investoinnissa...

Okin

Aktiivinen jäsen
Mun investointi kun oli 9700€ tuosta setistä ja 4000€ avustus siittä pois, niin ei haittaa vaikka vähän joutuu nyppimään. Tosin samalla periaatteella tuommonen olis kannattanu ottaa ku ei se olis tuntunu senkä vertaa. Mimmosetkohan tehot tuon kaukalon lämmityksessä?

Topste

Jäsen
Siinä on rst pellit molemmin puolin lämmitysmattoa ja se on irrallisena kaukalon pohjassa. Tosiaan meni viemäristä lämpökaapeli rikki niikun tuola aiemmin sanoin ja viemäri ei tietysti vetänyt ja kaukalossa about 20l vettä -26 pakkasessa niin silti ei jäätänyt kun syvemmästä päädystä vähäsen. Hintaa en nyt ihan varmaksi muista kun ei ole eritelty mutta muistelisin asentajan sanoneen ~600€ tuo kaukalo sekä maateline.

Topste

Jäsen
Mun investointi kun oli 9700€ tuosta setistä ja 4000€ avustus siittä pois, niin ei haittaa vaikka vähän joutuu nyppimään. Tosin samalla periaatteella tuommonen olis kannattanu ottaa ku ei se olis tuntunu senkä vertaa. Mimmosetkohan tehot tuon kaukalon lämmityksessä?
Äkkiseltää en löytäny tehoa tolle.
https://www.scanoffice.fi/tuote/dp-aa-fi-sulatusvesikaukalo/ tossa linkki kyseiseen kaukaloon.
Mulla oli 11000€ kustannukset putkitöineen otin ton paremman kaukalon, melcloudin sekä langattoman säätimen. Mulla tuli ja tänää hyväksytty maksatuspäätös avustukseen.

iqo

Vakionaama
Siellä taitaa olla tuota punaista kaapelia kiepillä peltien välissä. Ja sama kliksoni-termostaatti kaapelin päässä. Hyvä kuitenkin, että tuo toimii. Teho olisi tietty kiva tieto, mutta ei kai se normiasiakasta hirveästi kiinnostakaan. 600e kuulostaa kyllä ihan uskottavalta telineestä ja kaukalosta, mutta on se silti hinta jota itse en olisi valmis maksamaan. Siksi valitsinkin DIY-linjan ja etenkin kun pumppu piti saada huomattavasti korkeammalle kuin mihin tuo valmis rosteriteline olisi taipunut.

Tämä sulatusvesien poisjohtaminen on yksi omista lempiaiheista. Ehkä johtuen siitä, että oman VILPin sijainti autokatoksessa on niin herkkä sulatusvesille: en halua niitä tippaakaan muualle kuin viemäriin. Jos joskus vaihdan maalämpöön, on sulatusvesien kanssa kikkailu yksi syistä siihen. Mutta omaa laiskuus ja nuukuus on lähinnä syynä siihen, että oma systeemi ei vielä toimi ihan 100-prosenttisesti ilman vahtimista.

Topste

Jäsen
Siellä taitaa olla tuota punaista kaapelia kiepillä peltien välissä. Ja sama kliksoni-termostaatti kaapelin päässä. Hyvä kuitenkin, että tuo toimii. Teho olisi tietty kiva tieto, mutta ei kai se normiasiakasta hirveästi kiinnostakaan. 600e kuulostaa kyllä ihan uskottavalta telineestä ja kaukalosta, mutta on se silti hinta jota itse en olisi valmis maksamaan. Siksi valitsinkin DIY-linjan ja etenkin kun pumppu piti saada huomattavasti korkeammalle kuin mihin tuo valmis rosteriteline olisi taipunut.

Tämä sulatusvesien poisjohtaminen on yksi omista lempiaiheista. Ehkä johtuen siitä, että oman VILPin sijainti autokatoksessa on niin herkkä sulatusvesille: en halua niitä tippaakaan muualle kuin viemäriin. Jos joskus vaihdan maalämpöön, on sulatusvesien kanssa kikkailu yksi syistä siihen. Mutta omaa laiskuus ja nuukuus on lähinnä syynä siihen, että oma systeemi ei vielä toimi ihan 100-prosenttisesti ilman vahtimista.
Tää oli asiallisin tarjous mitä sain niin mukisematta otin.. kauhein riisto yritys oli 13 500€ Ja siihen olisi itse joutunut poraa timantilla reiät ja olisi ollut halvimilla telineillä ja kaukaloilla.. kaukosäädin siihe sentää ois kuulunu!
Asentaja tulee täl viikol takuusee vaihtaa ton saattokaapelin ni miä kysyn mitä toi pohjan vastus ottaa watteja!

Okin

Aktiivinen jäsen
Täälä kämppäki lämmenny takas normaaliin ja vastukset tippunu pois pelistä. Onneks tippu pakkaset. Olis tullu vilu muuten. Ja onneksi on toi takka, jos oikeen paha tilanne olis. Nyt harkitsen vakavasti tota wifiä tohon ja melcloudia ni nään etänä tietoa. Tuleekohan tuohon vikailmoitukset myös? Olis hyvä.

Topste

Jäsen
Täälä kämppäki lämmenny takas normaaliin ja vastukset tippunu pois pelistä. Onneks tippu pakkaset. Olis tullu vilu muuten. Ja onneksi on toi takka, jos oikeen paha tilanne olis. Nyt harkitsen vakavasti tota wifiä tohon ja melcloudia ni nään etänä tietoa. Tuleekohan tuohon vikailmoitukset myös? Olis hyvä.
Joo toi wifi on hyvä! Sielt siä näät etänä kämpän ulko/sisä lämmöt, lämmitysverkon meno/paluu sekä varaajan lämmöt käyrineen kuukauden historialla! Pystyy ajastamaan helposti jos haluaa ja näät mitä se kone just sillä hetkellä tekee.. vikailmotuksia ei oo mulla viel tullu mut sovelluksen pitäs ilmottaa ne.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tämä sulatusvesien poisjohtaminen on yksi omista lempiaiheista.

Ongelmat VILPin kanssa taitavat johtuvat lähinnä kolmesta asiasta:
  1. Sulatusvesien jäätymisestä koneiden ulkokuoriin
  2. Sulatusvesiviemäröintien jäätymisestä
  3. Sulatusvesien jäätymisestä maahan koneiden alle ja ympäristöön
Tämä on helposti todettavissa, kun käy pienellä kävelylenkillä. Epäilen, että pahimmillaan näistä aiheutuu vielä ongelmia rakennuksellekin.

Sulatusvesiin kannattaa todella panostaa ja hoitaa asia kerralla kuntoon, mieluummin jo ennen kuin nostaa sitä VILPiä paikalleen. Nämä ongelmat ovat kuitenkin helposti ratkaistavissa ilman suurempia kustannuksia. Asentajille varmaan aika vaikea paikka toteuttaa näitä talvella, jos putkitus rakennuksen viemäriin ei ole mahdollista. Nämä pitäisi asukkaan itse miettiä tai vähintään selvästi ohjeistaa ja vaatia tehtäväksi.

Nyt on ollut täällä semmoista 3 - 4 asteen pakkasta ja 25 litran saavi on tullut yhdessä yössä täyteen, vettä siis tulee yli 50 litraa vuorokaudessa. Kovien pakkasten jälkeen tuo oletettavasti pyrkisi maan pintaan jäätymään, kun edelleen on ilma pakkasen puolella. Itse kennon sulatukset taitavat kaikilla koneilla onnistua luotettavasti kovillakin pakkasilla.

Suikki

Jäsen
Oma hakemus tuli laitettua Lokakuun 18. päivä ja viime torstaina tuli siihen päätös. Nyt on maksatushakemus sisässä.

Tuo sulatusvesikaukalo on kyllä aivan sieltä. Jotakin tuolle pitää keksiä. Kaapeli alapuolelle ja eristettä? Mutta mitä tuolle telineen reunalle keksii? Ehkä tuon sinisen sulatusvesiviemäröinnin kaapelin kiinnitys niin että se pitää tuon reunan sulana. Pitää tuotakin vaatia myyj korjaamaan.

Oma järjestelmä oli 11300 asennettuna. Kaikki tarjoukset oli hyvin lähellä toisiaan lopulta.

Liitteet

• 20210118_183513.jpg
    20210118_183513.jpg
    47,6 KB · Katsottu: 597
  • 20210118_183157.jpg
    20210118_183157.jpg
    59,6 KB · Katsottu: 671

Okin

Aktiivinen jäsen
Onko tuolla sitä valkosta kaapelia ollenkaan? Vaikka mun vähä jäätä kerääkinja kaapeli vähä huonosti ni pitää se sentään suurimmaks osaks sulana ton. Jään läpi jättää onkalot paikkapaikoin. Sen fiksaan vielä.

mipa

Jäsen
Sisältääkö teillä nuo hinnat kaikki putki- ja sähkötyöt sekä öljyvehkeiden purku -ja hävitystyöt eli kaikki avaimet käteen?

Okin

Aktiivinen jäsen
Itse laitoin kondenssivesiputken ja hoidan öljysäiliön veks. Tuohon 9700€ hintaan kuului siis laitteet maatelineineen ja sisäkaukosäädin, putkityöt, sähkötyöt ja vanhan öljykattilan purku ja pois kanto.

Suikki

Jäsen
Onko tuolla sitä valkosta kaapelia ollenkaan? Vaikka mun vähä jäätä kerääkinja kaapeli vähä huonosti ni pitää se sentään suurimmaks osaks sulana ton. Jään läpi jättää onkalot paikkapaikoin. Sen fiksaan vielä.
Juu, on se siellä pohjalla, ja sen ympäriltä pysynyt ihan ok sulana. Ei vaan riitä noin vapaana asennuksena. Jäästä on muodostunut sellainen kansi tuolle kaukalolle.

Suikki

Jäsen
Noiden vesien kanssa saattaisi jotenkin pärjätä, jos estäisi niiden valumisen ihan kivijalkaan kiinni. Näyttäisi tulleen vettä sen verran runsaasti, että se ei ole alkanut patsaita rakentamaan vaan kehittää luistinrataa koneen ympärille.
Olin tänään taas yhteydessä myyjään ja mainitsin myös tuosta sulatusvesien ongelmasta varojen putkituksen lisäksi. Lupasi ensi Maanantaina asentajan paikalle. En ennen sitä itse rupea mitään touhuamaan vaan katsotaan mitä myyjä asialle meinasi tehdä.

Vilhonen

Jäsen
Täällä oli sulanapitokaapelin ohjaus asetettu niin, että se oli päällä sulatuksen ajan ja sen jälkeen 12 minuuttia. Pienillä pakkasilla riittänee, muttei -25:ssa. Alkoi jäät pikkuhiljaa sulamaan kun viiveen asetti pidemmäksi.

iqo

Vakionaama
Onko tuo vastuksen ohjaus nykyään jopa aseteltavissa käyttöliittymästä? Koneen pohjavastus on minullakin tuollaisen syklin perässä, sitä ei vain pysty säätämään mitenkään. Monesti noita lisäkaukaloiden vastuksia on kytketty ihan uy:n syöttöön riviliittimelle, jolloin ovat aina päällä.

Okin

Aktiivinen jäsen
Mulla on tosiaan aina päällä. Tuo ohjaus kiinnostaisi kyllä, vaikkei vielä mitään asialle tekisikään.

Vilhonen

Jäsen
Onko tuo vastuksen ohjaus nykyään jopa aseteltavissa käyttöliittymästä? Koneen pohjavastus on minullakin tuollaisen syklin perässä, sitä ei vain pysty säätämään mitenkään. Monesti noita lisäkaukaloiden vastuksia on kytketty ihan uy:n syöttöön riviliittimelle, jolloin ovat aina päällä.

Ei ole käyttöliittymässä. Kellokytkintä ohjaa lähtö out12, joka on päällä sulatuksen ajan ja kellokytkimestä säädetään viive.

mipa

Jäsen
No niin, henkisesti olin jo mitsumies, mutta Mitsulla on toimitusvaikeuksia ilmeisesti koronan takia (Skotlannista) ja koko ajan toimitus viivästyy. Öljy loppuu pian ja pitäisi uusi satsi varman tilata.

Tällaista tarjottiin korvaajaksi ja kuulemma 7v täystehdastakuu: Vaillant arotherm VWL 75/5 AS 230 + unitTOWER WML 78/5 IS

Huonosti on täällä palstalla kokemuksia tuosta, ilmeisesti kuitenkin luotettava brändi. Kommentteja?

Edit: pahoittelut tämä ei varmaan kuulu tähän ketjuun, pitänee tehdä uusi

Viimeksi muokattu:

iqo

Vakionaama
Voisi tosiaan Vaillant-keskustelun siirtää omakseen, mutta mielenkiintoinen laitehan tuo on. Pitkä takuu on aina plussaa. Silti vaikka mielikuva on positiivinen, on tuollaiseen lähteminen kokemusten puuttuessa aina pienoinen riski. Toki jos ei ole mitään erikoisia toiminnallisuuksia tai ominaisuuksia toiveissa, ei varmaan pahasti voi pettyäkään. Copeissa ja suorituskyvyssä ei varmaan ole "laatumerkkien" välillä niin suuria eroja, että niiden perusteella kannattaisi valintaa tehdä. Mitä muuten tuollaisesta setistä pyydetään rahaa?

Omalla kohdalla kävi niin, että olin ihan viimeistä vaille tilaamassa Alpha Innotecin maalämpöä ennen kuin päädyin tähän budjetti-VILPiin. Ja onneksi meni näin, noissa AI:n maalämpökoneissa on ollut tosi paljon ongelmia käyttövesivaraajan vuotojen kanssa. Näistäkään ongelmista ei ollut vielä silloin kokemuksia, kun omaa harkintaani tein.

mipa

Jäsen
@iqo Samaan hintaan saa kuin ecodan R32 + SWM80YAA paketti eli tasan 12k€, sisältää 100l puskuri ja jäspi 60/100 tulistusvaraaja. Avaimetkäteen asennus eli kaikki öljyromut + säiliöt purettuna ja poisvietynä ja sisältää sähköt, putkityöt, maatelineet, jne...

Mietityttää vaan, koska kylmäaine R410A ja speksit huonommat eli A-15/W35 on 5.7kw vs. Mitsun 7.3kw. Hyvinä puolina takuu ja internetyhteys, jossa valmistaja/maahantuoja voi myös etänä seurailla pumppua. Ja näyttää, että tuota split-mallia myydään Keski-Euroopassa alennuksilla juuri nyt, oiskohan juuri kylmäaineen takia

iqo

Vakionaama
Ei tuo ihan mahdoton hinta ole nyt, kun saa sen neljän tonnin porkkanan. Tuota kylmäaineasiaa on ihan hyvä kyllä pohtia. Ei sillä muuta väliä ole, kuin että R410:n täyttö tulee olemaan tulevaisuudessa (tai on jo nyt) sikakallista. Mutta toisaalta, jos tarvetta täytölle on, alkaa kone muutenkin olla valmis romulavalle. Harvoin niitä enää kuntoon saa, jos aineet alkaa jostain vuotamaan. Tämä on siis minun mielipide.

Tehossa on myös iso ero Mitsun hyväksi. Se on sitten eri asia, onko sinulla sille teholle käyttöä. Jos on, kannattaa kyllä ottaa mieluummin riittävän tehokas kone. Mutta varmistaa, ettei katkokäynnistä tule sitten lauhemmilla keleillä ongelmaa ;)

Okin

Aktiivinen jäsen
Talli mullakin on samassa piirissä. Kuristin vaan riittävästi ettei turhaan lämmitä. Sisämittauksella siis. Mikäs siinä sit tökki syksyllä? Kylhän sisämittauksen asetuksiakin pystyis säätämään.

SJT

Aktiivinen jäsen
Viimeisen kuukauden käynti Mode. Ei paljon huilaa pumppu
Katos piruuttaan johtuuko huilaamattomuus siitä että kone käynnistelee taukoomatta vai tuleeko käyntitunteja vaan tarpeeseen?

Nämä saa tuolta asetusvalikosta kohdasta käyntiedot ja koodiksi 002 tai 003 :

1611225810430.png

Back
Ylös Bottom