Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on nykyään ihan alkuperäisessä putkessa ja alkuperäisellä paikalla. Tosin putki ja anturi eristettynä kokonaan. Tuon yhden äskön jakamani kuvan aikaan oli siinä "keskiputkessa", joka tuotti pahalla kelillä liikaa jäätä koneeseen.Niin se varmaan on. Ja kun vielä katsoin kerran kuvia niin minullakin on anturi juuri samassa putkessa kun Velskulla. Eli keskiputkessaPientä sekoilua putkien kanssa. Näyttää niin erilaiselta ylhäältä katsottuna ahtaissa paikoissa. Anteeksi sekoiluni.
Kyllä, kukin neljästä kennokierrosta pitäisi olla hyvin lähellä toisiaan pituudeltaan. Tuossa ei olen nyt kapillaareja tasoittamassa kennokiertoja.Eli lähtevät putket eivät eroa juurikaan toisistaan. Eikä alaputkesta yläputkeen vaihto juuri lyhennä sulatusaikaa?
Onko kellään väittää tästä mitään?Onko kenelläkään tietoa, että pidentääkö jumpperin katkaisu samalla sulatuksen referenssikestoa, vai onko laite suunniteltu niin tollolla oletuksella, että tuohon lämpötilaan pitäisi ehtiä samassa ajassa kuin +5 °C?
Siis nuo punaiset putket ovat ne joiden pitää sulaa viimeiseksi.Kennon sulaminen alkaa noiden jantin merkkaamien kahden ylimmän jakoputken kohdilta ja viimeisenä sulaa alimpien jakoputkien ympäristö.
Mielenkiintoista, että meillä sulaa kenno erissä järjestyksessä! Mulla sulaa ensin yläputki, sitten keski ja viimeisenä vasta alaputki. Näin olen käsittänyt suurimmalla osalla muitakin käyvän.Tässä on pari kuvaa, joista selviävät nuo putket ja niiden kulku. Ekaan merkitsin referenssiksi yläputken / keskiputken ja alaputkien sijainnit. Toisessa kuvassa on kennosto sulamassa itsekseen nollakelissä, kun jumppasin anturin paikkaa keskiputkeen. Tuossa on huomionarvoista tuo sulan/kuurasta vapaan kennon alue, mikä kertoo helposti mitä noiden putkien lämmöt ovat olleet ennen kuin katkaisin sähköt pois. Yläputki on selvästi lämpimin putki noista ja keskiputki vastaavasti kylmin (kumminkin lähellä noita alaputkia). Jos laitat anturin yläputkeen, se katkaisee sulatuksen jossain tilanteessa liian aikaisin, mutta auttaa vastaavasti saamaan koneesta pisimmät lämmitysjaksot (kun sulatus kestää tuosta putkesta mitaten varsin vähän aikaa). Keskiputkessa ainakin omaa kennoa sulatetaan varmasti sulaksi joka kelissä, koska se on kylmin noista putkista (tämä vie hiukan aikaa lämmitysjaksoista pois, muttei liikaa suhteessa muutoin ongelmattomaan käyntiin).
Anturin asennus kannattaa tehdä aina putken yläpuolelle, jolloin se ei kerää itseensä jäätä yhtä herkästi kuin ollessaan putken alapuolella. Samoin anturi kannattaa kääntää hiukan sisäpuolelle yläviistoon asentoon , niin ettei se ota kiinni tuohon äänenvaimennus-huopaan. Viimeisessä kuvassa näkyy eräänlainen anturin minimivälimatka huopaan, koska tämä asennustapa on toistaiseksi pitänyt tuon defrost-anturin jäätymättä omassa laitteessani. Kuva kertoo kuinka ahdasta tuolla on! Ts. asentaisin anturin nyt Juhaniston jäätymiskokemuksen perusteella tuon anturin selvemmin sivulle yläviistoon kulmaan (klo 10:30 suuntaan, nyt se on klo 11:00...11:30 suunnassa putken päästä katsoen).
Kuva ei ole sulatuksen loppuvaiheesta, joten kuvan perusteella on vaikea sanoa, mikä putki noista sulaa viimeiseksi. Videollakuvalla sen mahdollisesti voisi varmistaa.Osaisiko joku selittää, miten Timpellä on eri sulamisjärjestys? Jotain eroa näissä täytyy olla sen suhteen, miten putkissa kiertää lämmin sulatusaine.
Kolme vuotta muuten, kompressorilla viisi. Toki virhevastuu voi yltää pitemmälle, mutta "vastuu" ja "Scanoffice" eivät oikein sovi samaan lauseeseen.Mikä takuu tässä olikaan? Nyt on 3v vanha oma. Mietin noita tulevan kesän modauksia että onkohan tässä jo takuu mennyt.
No jo vain se vastustaa... voimia sinne!Minulla näyttää pakkanen olevan määräävin tekijä sulatusvälin suhteen, ei sulatustatarve. Anturi haistelee nyt ulkoilmaa, ei putkea. Aivan sama mihin anturin työntää. Heräsin näin aamuyöstä ja olin hereillä yhden sulatusvälin. Oltiin palattu tuttuun ja turvalliseen 30 min. Vitutti niin että aloin klo 4.30 lämmittämään takkaa ja sammutin koko paskan.![]()

Minulla anturi keskiputkessa. Aukaisin paketin taas tänä aamuna. Anturi oli kuiva, mitään jäätymistä ei ollut. Huopa oli jäätynyt kauttaaltaan putkistoon kiinni. Leikkasin nyt noin 10cm palan huopaa nurkasta kokonaan pois. Nyt putkisto on sen osalta vapaa. Tuossa huovassa näkyi olevan ohut kenties bitumimatto välissä. Ylempi anturi oli suojauksesta huolimatta aivan jäässä. Tuolla nyt ei taida olla sulatusongelman kanssa tekemistä mutta kuivasin sen ja yritin laittaa paremmin eristyksen päälle. Ulkoyksikön pienet ruuvit alkaa olla vähenemään päin kun kohmeisin sormin niitä tiputtelee lumihankeen eikä enää löydä.No jo vain se vastustaa... voimia sinne!
Onko sinulla anturi ollut nyt missä putkessa ja eristitkö sen millä uudelleen, kun kirjoittelit, että anturin suojaus petti? Mulla ollu sillä Armaflexilla (pyöreä versio) mistä leikattu sopiva pala & nippusiteillä kiinni, niin on pysynyt paikoillaan (toistaiseksi ainakin).
Jos anturiin ja putkiin jää jäätä/kosteutta ennen kuin laittaa anturin paikoilleen, niin sehän voi vaikuttaa kans anturin aistimaan lämpötilaan. Putki ja anturi/johto varmaan hyvä töhötellä kuivaksi ennen eristämistä.
Anturin paikka alaputkessa eristettynä & koko putken eristäminen @Velsku n mukaan toiminut hänellä moitteetta nyt.
Ok. Varmaan tuo jäätynyt huopa sitten ollut syyllinen tuohon. Oon itelle sanonu, että ne ruuvit mitä en löydä / jää yli rojektin jälkeen, ovat tarpeettomiaMinulla anturi keskiputkessa. Aukaisin paketin taas tänä aamuna. Anturi oli kuiva, mitään jäätymistä ei ollut. Huopa oli jäätynyt kauttaaltaan putkistoon kiinni. Leikkasin nyt noin 10cm palan huopaa nurkasta kokonaan pois. Nyt putkisto on sen osalta vapaa. Tuossa huovassa näkyi olevan ohut kenties bitumimatto välissä. Ylempi anturi oli suojauksesta huolimatta aivan jäässä. Tuolla nyt ei taida olla sulatusongelman kanssa tekemistä mutta kuivasin sen ja yritin laittaa paremmin eristyksen päälle. Ulkoyksikön pienet ruuvit alkaa olla vähenemään päin kun kohmeisin sormin niitä tiputtelee lumihankeen eikä enää löydä.
Edit: lisään vielä että tämä on toiminut viime aikoina ihan hyvin mutta nyt kun pakkanen kiristyi johonkin -20 asteeseen niin alkoi horisemaan ja tyhjää sulattelemaan.
Minä testasin tuota kerran puhaltamalla lämmintä ilmaa tuohon ja tekemällä hard-resetin. Alkoi silti lyhyellä kierrolla.Kun laite menee hullunkiertoon -20°C pakkasella, eikä resetointi auta, voisi kokeilemisen arvoinen juttu olla lämmittää tuota ambient temperature thermistoria. Mietin, meneekö laite johonkin paniikkimoodiin jos ulkolämpötila on tarpeeksi alhainen. Lämmittämällä saisi huijattua ehkä sen aloittamaan puolen tunnin jaksoista. Defrost themistorin lämmitys tuossa tilanteessa ei tunnu auttavan.
Edit: Pitää varmaan sillekin laittaa huijausvastus kytkimellä.
katso liitettä 69117
Minusta moni muukin ollut oikeilla jäljillä mutta toimenpiteitä leimannut kauhea hätäisyys. Jotenkin osassa viesteistä paistanut läpi että kun on tehty muutoksia kahdentoista aikaan ja kun ei puoleen päivää mennessä ollakaan 2,5 h jaksoissa niin ollaan pettyneitä ja annetaan ivobuuttia, käännetään jäähdytykselle tms taikka lämmitetään takka/leivinuuni kuumaksi tai kamina mansikaksi ja ajetaan pumppu katkolle... Kannattaa pitää mielessä että mitsun logiikka on h i d a s reagoimaan eli muutosten jälkeen pumppu käyntiin, haluttu pyynti ja puhallus käyttöön ja annetaan olla muutaman päivän ajan. Myös kennoon kertyvän kuuran määrää kannatta tarkkailla sillä ainakaan täällä pohjoisessa ei ole mitenkään tavanomaista että alku-/sydäntalvella sopiva sulatusväli tietyissä keleissä on alle tunti, oikein pahoilla keleillä (riekon kokoisia räntäreutaleita) on jo siinä ja siinä että onko minimijaksokin jo liian pitkä. Toki sitten maaliskuusa kun täällä nostellaan lihoja räystäiden alle kuivumaan niin aurikoisina pakkaspäivinä kosteus on niin matala että jokainen sulatus on turhaa...Täällä ei hullunkierrosta tietoa. Anturi yläputkessa ja vielä ulkopuolelle klo 3 käännettynä, mikä ei nyt jäätymisen kannalta ole viisainta, mutta siihen se jäi toissa kesänä. Virtoja en ole sammutellut koneesta kertaakaan sen jälkeen. 1h30min jaksoja vetelee järjestään ja välillä pidentänyt 1h50min, kun pakkanen -10 tienoilla . Välillä, kun lämmittää 1h30min niin kenno vielä aika vähän kuurassa ja siihen nähden voisi vielä pidentää jaksoja, muttei sitä tee, en tiedä miksi. Viimeksi, kun oli -20 niin puhalteli 2h30min.
Kennon on saanut puhtaaksi aina sulatuksella ja välillä tuntuu, että voisi jo katkaista, kun muutaman sulatuksen seurannut. Jotenkin tuntuu, että viime talvena toimi paremmin tai puhalteli järjestään 2h jaksoja. Puhallus 4/5 ja pyynti 26
Hyviä huomioita. Mainitsemasi hätäisyys johtunee pitkälti siitä, että halutaan saada kämppä lämpiämään. Jos ulkona on yli -20°C pakkasta ja pumppu ei anna kuin lehmän henkäyksen, ei ole varaa odotella kolmea päivää, jos nyt vaikka lämmitysjakso saattaisi piedentyä.Minusta moni muukin ollut oikeilla jäljillä mutta toimenpiteitä leimannut kauhea hätäisyys. Jotenkin osassa viesteistä paistanut läpi että kun on tehty muutoksia kahdentoista aikaan ja kun ei puoleen päivää mennessä ollakaan 2,5 h jaksoissa niin ollaan pettyneitä ja annetaan ivobuuttia, käännetään jäähdytykselle tms taikka lämmitetään takka/leivinuuni kuumaksi tai kamina mansikaksi ja ajetaan pumppu katkolle... Kannattaa pitää mielessä että mitsun logiikka on h i d a s reagoimaan eli muutosten jälkeen pumppu käyntiin, haluttu pyynti ja puhallus käyttöön ja annetaan olla muutaman päivän ajan.
Jos anturi ei varmuudella ole jäässä niin silloin pumpussa on jokin muu vika. Anturin jäätyminen/sulana oleminen syytä tarkastaa omin silmin eikä vain olettaa että täytyyhän sen olla sula kun minä sitä siirsin ja vähän eristinkin.Tuo Juhaniston mainitsema ongelma on mielestäni se suurin. Muuten on sinänsä sama, vaikka olisi lyhttä käyntijaksoa. Esim. -15°C pakkasella pumppu tuottaa omaan kämppääni riittävästi lämpöä vielä 40min lämmitysjakosoilla. Ei haittaisi myöskään, jos vaikka jokunen jakso -20°C pakkasella menisikin lyhyellä lämmitysjaksolla, ei sekään haittaisi jos vain laite osaisi pidentää lämmitysjaksoa tai edes sen saisi käsin korjattua. Mutta kun hullunkierto jatkuu kunnes päästään plussakeleille.
Seen that been there... itse olin FH:n kanssa samassa jamassa ja vaivuin jo lähes epätoivoon kun mikään kokeilemani konsti ei tuntunut auttavan vaan ennemmin tai myöhemmin mentiin vääjäämättä hullunkiertoon.Hyviä huomioita. Mainitsemasi hätäisyys johtunee pitkälti siitä, että halutaan saada kämppä lämpiämään. Jos ulkona on yli -20°C pakkasta ja pumppu ei anna kuin lehmän henkäyksen, ei ole varaa odotella kolmea päivää, jos nyt vaikka lämmitysjakso saattaisi piedentyä.
On mennyt hullunkiertoon niin että olen omin silmin todennut anturin jäättömyyden. Tähän threadiin taisin siitä raportoida joskus 1000-2000 viestiä takaperin.Jos anturi ei varmuudella ole jäässä niin silloin pumpussa on jokin muu vika. Anturin jäätyminen/sulana oleminen syytä tarkastaa omin silmin eikä vain olettaa että täytyyhän sen olla sula kun minä sitä siirsin ja vähän eristinkin.
On mennyt hullunkiertoon niin että olen omin silmin todennut anturin jäättömyyden. Tähän threadiin taisin siitä raportoida joskus 1000-2000 viestiä takaperin.
Tämä haisee väkevästi jäätyneelle anturille.Ei haittaisi myöskään, jos vaikka jokunen jakso -20°C pakkasella menisikin lyhyellä lämmitysjaksolla, ei sekään haittaisi jos vain laite osaisi pidentää lämmitysjaksoa tai edes sen saisi käsin korjattua. Mutta kun hullunkierto jatkuu kunnes päästään plussakeleille.