Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuolta kaivoin haulla:En tiedä mikä kerroin tuo 1,25 on. Itse käytän ilman ominaislämpökertoimena 1,02 tai 1,04. Tällä kaavalla saan sulle tehoksi 3,5kw. Tämä siis tohon Puun lämpöteho laskelmaan
Joo löytyi forumi ja kääntäjällä lueskelen.. hieman tökkii sanat kun joulupumppua ja höyryävää lihalaatikkoa seassa mut kyllä siinä suunnilleen jutussa pysyyKoitin joskus etsiä ja törmäsinkin johonkin foorumiin (en muista nimeä), jossa keskustelu ei ollut kovin vireää, mutta samojen ongelmien kanssa siellä painittiin. Erona se, että paikallinen maahantuoja (osa Mitsua, ei mikään Scanofficen kaltainen puulaaki) otti tuosta ongelmasta saman tien jonkinlaisen kopin ja tarjosi ulkoyksikön uutta firmistä ratkaisuksi. Uuden firmiksen vaikutukset jäivät kai aika samankaltaisiksi kuin täälläkin, eli joillain toimii joillain ei. Uudemmissa laitteissa tuo uusi pitäisi olla jo tehtaalta ja silti ongelmia on, että ei se miltään taikasanalta vaikuta.
Joku paremmin ruotsia taitava voisi ilmoittautua, itse liikun lähes täysin Google Translaten varassa![]()
AUTO-puhallus ja pyynti 31, niin on sisäyksikön kenno mahdollisimman kuuma sulatuksen alussa tai sitten tulee boxereissa hiki.Ei tunnu oikein järkevältä vaihtoehdolta laittaa laite puhaltamaan täydellä teholla että saisi sulatukseen lisälämpöä

Mitä nyt tämän päivän aikana käynyt pari sulatusta kyttäämässä, niin kenno on lähes puhdas tuon n. 70 min vedon jäljiltä. Ei siis mitenkään vastaa todellista tarvetta tuo reippaan tunninkaan välein sulattelu, vaan voisi ihan helposti vetää vaikka parin-kolmenkin tunnin välein säälisulatuksia. Vettä on ilmassa Vaisalan laskurin mukaan alle 0,4 g/m^3 eli todella vähän. Ensi viikoksi on luvannut lauhoja kelejä niin pääsee (joutuu) taas pumpun kimppuunNyt on tämän viikon ollut hieman kireämpiä pakkasia -17 °C ja -28 °C väliltä. Edelliseen pakkasjaksoon muutoksena anturien ja päätykotelon eristykset Armaflexillä, sekä se, etten ole uskaltanut käyttää puhallusta täysillä, sillä se tuntuu ainakin pikkupakkasilla lyhentävän jaksoa, enkä halua alkaa tuosta -25 °C:stä buuttailemaan. Pyyntiä pidetty 24 °C ja puhallus 4/5, buuttasin ennen tätä pakkasjaksoa ja näyttää nyt siltä, että hyvin on pitänyt jaksot tuolla tunnin pinnassa! Ei olla kyllä pidenneltykään vaikka ilma on niin kuivaa että naama irtoaa päästä, eli vekotin ei edelleenkään toimi niin kuin pitäisi, mutta tämän perusteella uskaltaisin väittää tuosta anturin eristämisestä olevan hyötyä kovilla pakkasilla ehkäisemään ihan vain siitä pakkasesta johtuvaa lyhennyspainetta.
So far so good - tämä noin tunnin jakso on ihan jees verrattuna puoleen tuntiin, mutta oishan tämäkin ns. kiva saada oikeasti mukauttamaan noita välejä tarpeen mukaan. Erityisesti tahtoisin käyttää täyttä puhallusta tehostuksena, mutta nyt ollaan tilanteessa, jossa joutuu parin päivän välein buuttaamaan sillä sen käyttö lyhentää jaksoja. Vaikea sanoa onko tuosta täydestä puhalluksesta siten edes positiivista kokonaishyötyä minun tapauksessani. On tämän viikon aikana muuten ollut päällekkäisten kalsareiden määrässä mitattuna (sekä toissijaisesti kilowattitunteina) aivan selvä ero tuolla tunnin syklillä vs. puolen tunnin.
Vähänä epävarma olen, tarkoittaako "nelitieventtiili" tässä siäyksikön suhahdusta, vai kompresorin käynnistymistä vai mitä. Oletan, että kompressorin käynnistymistä, jossa kierrokset alkavat nousemaan, vai jotain aikaisempaa suhahdusta. Tarkoitus on kuitenkin alkaa mittaamaan siitä, kun kompressori käynnistyy.Kävinpä äsken ulkoyksikön vieressä kellottamassa sulatustapahtuman. Pakkasta n. -18°C. Sain seuraavat aikaleimat tapahtumille, korjatkaa toki jos olen tulkinnut väärin:
0:00 neliventtiili kääntyy (suhahdus) - sulatus alkaa
2:45 kompressorin kierrokset alkavat laskea (surinan taajuus laskee)
2:56 kompressorin kierrosten lasku loppuu
4:00 tuuletin käynnistyy
6:50 kompressori käynnistyy (surina alkaa)
9:50 kompressorin kierrokset alkavat nousta (surinan taajuus kasvaa)
Eli onko tässä nyt se aktiivinen sulatus 2:45 vai 2:56 vai peräti tuo 4 minuuttia? Joka tapauksessa olen 99% varma, että seuraava lämmitysjakso ei ole edellistä (60min) pidempi. Edit: saman mittaisena jatkoi läpi yön.
Tässä vielä kuva, mitä sisäyksilöllä tapahtuu samaan aikaan. Pahoittelen typerää x-akselia, excel bugitttaa. Tuosta nähdään, että sisäyksikön kenno kylmenee siihen asti, että kompressorin kierrokset ovat laskeneet. Sitten sisäkennon lämpötila alkaa nousta, kunnes kompressori käynnistyy, ja ilmeisesti sisäyksikön puhallin samalla(?), jolloin puhallusilma alkaa lämmetä. Tässä puhallusilma lämpenee tavallista nopeampaa, sillä oli kokeeksi puhalluslämpötila pienimmällä.
Voi kunpa olisikin noin yksinkertaista. Mulla ei ole mitään hajua logiikasta, kumman "default välin" valitsee resetin jälkeen. Kovalla pakkasella todennäköisesti pitkän... Mutta missä raja kulkee? Nimittäin -14 pidän jo kovana pakkasena. Sulla taisi olla lyhyt resetointi ja kompura vielä lämmin (senkin lämpöä mitataan), eli saattaapa sekin vaikuttaa mm. jotta öljy kiertää.Itselläni on ainakin lisäksi joku välitila tuossa -10°C ja -20°C välissä. Esimerkiksi eilen resetoin -14°C lämpötilassa, niin lähti liikkeelle 60min lämmitysjaksolla.
Firmiksellä korjautuu vain firmisviat. Fyysisiä märkiähuopia ja niihin kiinnijäätyneitä sensoreita ne eivät korjaa.Koitin joskus etsiä ja törmäsinkin johonkin foorumiin (en muista nimeä), jossa keskustelu ei ollut kovin vireää, mutta samojen ongelmien kanssa siellä painittiin. Erona se, että paikallinen maahantuoja (osa Mitsua, ei mikään Scanofficen kaltainen puulaaki) otti tuosta ongelmasta saman tien jonkinlaisen kopin ja tarjosi ulkoyksikön uutta firmistä ratkaisuksi. Uuden firmiksen vaikutukset jäivät kai aika samankaltaisiksi kuin täälläkin, eli joillain toimii joillain ei. Uudemmissa laitteissa tuo uusi pitäisi olla jo tehtaalta ja silti ongelmia on, että ei se miltään taikasanalta vaikuta.
Joku paremmin ruotsia taitava voisi ilmoittautua, itse liikun lähes täysin Google Translaten varassa![]()
Joo, ei tämä ihan selkeätä taida olla. Viime aikoina olen tehnyt niin, että olen aktiivisen sulatuksen perään ottanut hieman yli kahdeksi minuutiksi virrat pois. Tänään kun resetoin päivällä tuolla tavalla n. -12°C pakkasessa, arpoi lämmitysjaksoksi 50min, mikä oli tosin ennen resetointiakin. Ei tuosta ota tolkkua, ehkä tässä on se kuuluisa fuzzy logic.Voi kunpa olisikin noin yksinkertaista. Mulla ei ole mitään hajua logiikasta, kumman "default välin" valitsee resetin jälkeen. Kovalla pakkasella todennäköisesti pitkän... Mutta missä raja kulkee? Nimittäin -14 pidän jo kovana pakkasena. Sulla taisi olla lyhyt resetointi ja kompura vielä lämmin (senkin lämpöä mitataan), eli saattaapa sekin vaikuttaa mm. jotta öljy kiertää.
Nelitieventtiilillä tarkoitin tässä ulkoyksikön suhahdusta, sisäyksikkö taitaa suhahtaa samaan aikaan? Onko suhahduksesta kompuran käynnistymiseen vakioaika. Helpompi on nimittäin havaita tämä suhahdus, etenkin jos sen voi napata ulkoyksikön suhahduksesta.Vähänä epävarma olen, tarkoittaako "nelitieventtiili" tässä siäyksikön suhahdusta, vai kompresorin käynnistymistä vai mitä. Oletan, että kompressorin käynnistymistä, jossa kierrokset alkavat nousemaan, vai jotain aikaisempaa suhahdusta. Tarkoitus on kuitenkin alkaa mittaamaan siitä, kun kompressori käynnistyy.
Kun kuuntelet tarkasti 2:56 jälkeen, niin kuulet ettei kompressori sammunutkaan. Se jatkaa hiljaista käyntiä vielä tuon jälkeenkin, kunnes tuuletin käynnistyy.
Eli Aktiivinen sulatusaika olil 4:00
4:00 osuu aikavälille 3:00 - 4:22, jolloinka ei tee muutosta lämmitysjakson pituuteen. (jos lämpymänpää kuin -20, jos kylmempää, niin raja on 3:14/3:15 --> jotain...)
Eli sulla oli laite mitsuun ohjatussa "halutussa sulatuspituudessa".
Tuota ulkoyksikön suhahdusta en pysty helposti scriptillä kulutuskäyröistä mittaamaan. Eli siitä ei jää toistettavissa olevaa jälkeä kulutuskäyrään. Tuo piikki, jonka voi tunnistaa käyristä algoritmeillä voi tulla kompressorin käynnistyksessä tulevasta kulutuspiikistä. Aikaisemmin ajattelin sen olevan venttiilin kulutus, mutta ilmeisesti se ei ole sitten se. (en ole käyrää livenä seurannut, vain kuuntelemalla verifioinut, saavani korvakuulolla tuosta kompressori+tuuletin välistä riittävällä tarkkuudella samat ajat)Joo, ei tämä ihan selkeätä taida olla. Viime aikoina olen tehnyt niin, että olen aktiivisen sulatuksen perään ottanut hieman yli kahdeksi minuutiksi virrat pois. Tänään kun resetoin päivällä tuolla tavalla n. -12°C pakkasessa, arpoi lämmitysjaksoksi 50min, mikä oli tosin ennen resetointiakin. Ei tuosta ota tolkkua, ehkä tässä on se kuuluisa fuzzy logic.
Nelitieventtiilillä tarkoitin tässä ulkoyksikön suhahdusta, sisäyksikkö taitaa suhahtaa samaan aikaan? Onko suhahduksesta kompuran käynnistymiseen vakioaika. Helpompi on nimittäin havaita tämä suhahdus, etenkin jos sen voi napata ulkoyksikön suhahduksesta.
Ja olet oikeassa, ei se kompressori sammu vaan menee matalemmille kierroksille. Vähän vielä harjoittelen tätä ulkoyksikön kuuntelua.
Mielestäni näistä Velskun (ja muidenkin) sulatushavainnoista ja sen mittaustavasta voisi tehdä oman topicin, etteivät huku tänne, mihin tulee kymmeniä viestejä päivittäin. Erinomaista työtä!
Itse olen tehnyt omat resetit kun sulatus loppuu ja ulkoyksikön puhallin käynnistyy kuivauspuhallukselle. Sähköjä pidän pois päältä vain sen aikaa että puhallin pysähtyy ~10s. FD-mallissa tällaisen IVO-bootin jälkeen tulee aina 1 h 30 min lämmitysjakso.--> sillä on merkitystä, milloin resetin tekee. Ja ehkä silläkin, minkä kestoinen resetti on.?
Itse en ole tätä vielä ihan tällä tavalla kokeillut, mutta tämä varmaankin toimisi ainakin minun laitteessa. Mökin peruslämmitys meni jo alkuviikosta hullunkiertoon jopa 4/5 puhalluksella. Aiemmin on mielestäni mennyt vain 5/5 puhalluksella. Peruslämpö aleni vain koko ajan. Lämpötila oli jo laskenut +14 -> +10.AUTO-puhallus ja pyynti 31, niin on sisäyksikön kenno mahdollisimman kuuma sulatuksen alussa
Mikähän tämä musta möykky oikein, ja minkähän vuoksi se on?Itseä alkanu kiinnostamaan se bitumimöykky.. pitääkö se joku päivä avata pakkasella tai hiukan edes lämmittää. Onko siellä jäätä sisällä. Ainakin sieltä tulevat putket oli ihan jäässä. Ja tehdasasennus paikka sulatusanturille oli siinä heti alapuolella.
Siellä sisällä on kapillaariputkea kiepillä.Mikähän tämä musta möykky oikein, ja minkähän vuoksi se on?
Onkohan sen merkitys jakaa lämpöä noiden putkien välillä, vai mikähän voisi olla. Kapilaariputkesta tulee vain ensimmäisenä mieleen maarakennusala, jossa esim. suodatinhiekalla estetään kapilaarinen vedennousu yläpuolisiin rakenteisiin.Siellä sisällä on kapillaariputkea kiepillä.
Ei vaan se, tasoittaa tässä syöttöä EEV:lle (LEV). Tässä ei ole kennosyötössä (EEV:n jälkeen) kapillaareja, kuten FT-mallissa on.Onkohan sen merkitys jakaa lämpöä noiden putkien välillä, vai mikähän voisi olla.
Jonkun pätevän henkilön pitäisi yksinkertaisesti saada tuollainen seonnut laite kiinni johonkin laitteeseen, joka pystyisi keräämään ja lukemaan sitä dataa mitä laitteen viisaus siinä mielessään pyörittää. Olen aika varma, että sieltä löytyisi lopulta joku selkeä logiikkavirhe, koska se tuntuu esiintyvän nyt niin monella tietyissä olosuhteissa. Tähän puoleen kun löytäisi Mitsulta jonkun kehittäjän ja saisi innostumaan aiheesta niin se ratkeaisi paljon helpommin. Nythän tämä on ihan musta laatikko-touhua kun kaikki tekijöitä ei tunneta.Olisihan se kiva kun maahantuoja laittaisi edes yhden miehen viikoksi kulkemaan ja ihmettelemään näitä hullunkierto vehkeitä. Jos sieltä joku vikakin löytyisi kun joku "ammattimies" tutkisi laitteen joka on mennyt tuohon tilaan. Itse epäilen vahvasti että jossain on jäätä joka häiritsee sulatusta pahasti. Jos ei huovassa niin jossain muualla. Nämä kun paranevat aina kun keli käy plussalla. Ainakin hetkeksi.
Itseä alkanu kiinnostamaan se bitumimöykky.. pitääkö se joku päivä avata pakkasella tai hiukan edes lämmittää. Onko siellä jäätä sisällä. Ainakin sieltä tulevat putket oli ihan jäässä. Ja tehdasasennus paikka sulatusanturille oli siinä heti alapuolella.
Lämpötilan ollessa lämpimämpi, mitä -20: 3:01 - 3:03 näyttää olevan sellainen aikaväli, jolloin ei aina triggeröidy jatko ja joskus triggeröityy. Nyt yhteistä noissa on se, että kun katsoo kolmea edellistä sulatusta ja niiden keskiarvoa. ja jos ko. keskiarvo on yli 15s suurempi, mitä sulatuksen joka osuu 3:01 - 3:03 välille, niin ei jatka. Mutta jos niiden keskiarvo on vain 14s suurempi tai sen alle, niin jatkaa.Ok. Eli vaatii muutaman sulatuksen jos menee yli kolmen minuutin tuohon 3.15 asti ja sitten voi pidentää. Ja vertaa aina niin että tuo sarja ei nollaannu. Joskus historian alkuaikoina sitä pohdittiin että yksi sulatus ei riitä pidentämään. Tämä näkyy pitävän paikkansa. Mutta pikasulatus eli alle kolmen pidentää heti. Kiitos Velsku kovasta työstä. Tämähän voi avautua pian
Vai ymmärsinkö ihan väärin. Onko tuo 3.03 se aika mihin pitää keskiarvolla päästä?
Joo, se ei auta ilman tuota referenssiajan pidennystä. Kukaan ei tunnu tietävän, vaikuttaako tuon nosto 10 asteeseen referenssiaikaan vai ei. Oletettavasti ei, jolloin vaihtoehdoksi jää jonkinlainen vastushuijaus + "äly" sulatusanturin kaveriksi.Ja tuo 10 asteen loppulämpö lisää varmaan sulatusaikaa vaikka olisi kuinka ylhäällä anturi. Ja ollaan taas samassa tilanteessa
Loistava havainto kokonaisuudessaan @puu tuo "jos ongelma pumpuissa alaosa sulaa hitaammin"Joo, se ei auta ilman tuota referenssiajan pidennystä. Kukaan ei tunnu tietävän, vaikuttaako tuon nosto 10 asteeseen referenssiaikaan vai ei. Oletettavasti ei, jolloin vaihtoehdoksi jää jonkinlainen vastushuijaus + "äly" sulatusanturin kaveriksi.