MSZ-LN - käyttökokemukset

puu

Aktiivinen jäsen
Oliko sulla vielä piirikortti vaihdettu?
Sinulla on sen ikäkauden laite, että siinä on vika softassa... Joka on monella korjautunut piirikortin vaihdolla. Ja veikkaanpa, että kaikilla se on korjautunut jotka ovat saaneet uuden piirikortin... Mutta sitten on toki se fyysinen vika, joka ei ole korjautunut, joka oireilee lähes samalla tavalla.
Ei ole auttanut ainakaan minulla eikä Juhanistolla. Myöskään tämän tekemäni kyselyn perusteella hyvin harvalla on auttanut (pitäisi päivittää tuonne lisää vastauksia):

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Ja nuo ilman anturiin kajoamista tehtävät muutokse ei todennäköisesti tule sinun laitetta korjaamaan käyttötarpeeseesi. Tulet kärsimään tästä samasta ongelmasta, joka todennäköisimmin johtuu vaan siitä että sulla tulee ne sulatusajat pitkiksi kylmän sisäkennon takia. :(
Näin itsekin oletan, koska vika on sisäänrakennetussa sulatusohjelmassa, joka ei tähän käyttöön, eikä paljon muuhunkaan tehokäyttöön sovellu. Anturi pitää siirtää viimeistään ensi marraskuussa, jolloin takuu loppuu.
Jos tuo 5min hitaampaa puhallusta toimii. Voit toteuttaa tällä tavalla takuuta muuttamattoman workaroundind:
PC, tai raspberry Pi --> Openhab pyörimään. Openhabiin pumpun etäohjausta varten Melcloud binding, Anturi, jolla tunnistat sulatuksen rytmin (lämpötila). Openhabiin toteutat Noderedillä softan, jolla seuraat lämpötilojen rytmin ja aina 5min ennen oletettua sulatusta lasket puhalluksen 1:lle, muulloin 5:llä koko ajan. Tuolla Openhabilla voi sitten tehdä kaikkea muuta mukavaa. Samat, mitä minä olen tehnyt...
Kiitos, tämä pitää laittaa kirjanmerkkeihin talteen, ja alkaa tutustumaan tähän.
Onko sinulla siis myös persulämmössä 30/10 min kierto aina? eikä vain pelkästään kun alat lämmittämään mökkiä?
Alkuun en seurannut peruslämmöllä sulatusjaksoja ollenkaan. Luulin, että hullunkierto tulee vasta lämmitysvaiheessa. Mutta nyt kun olen seurannut, niin ainakin 5/5 ja 4/5 puhalluksella menee peruslämmölläkin hullunkiertoon. Pumppu jäi sunnuntaina 80 min lämmitysjaksolle, kun laitoin +16 peruslämmölle. Jätin puhalluksen automaatille, niin aamulla silmäilin kamerasta ja MELCloudin lämpötilaeroja, niin lämmitysjakso oli pysynyt 60 min tai 80 minuutissa. Kameralla on vähän epävarmaa tulkintaa, kun puhallus on automaatilla niin heikko ja epätyötkin tuppaavat häiritsemään :D

Velsku

Aktiivinen jäsen
Ei ole auttanut ainakaan minulla eikä Juhanistolla. Myöskään tämän tekemäni kyselyn perusteella hyvin harvalla on auttanut (pitäisi päivittää tuonne lisää vastauksia):
Lähinnä viittasin siihen, että siellä on maahantuojan kautta pidetty kierrätetty "toimivat" piirikortit laitteesta toiseen. Eli kaikki eivät ole saanut uutta. Ihan vain epäilen, koska eivät ole myöntäneet tätä vikaa --> varastoon on tullut valittavilta asiakkailta toimivia piirilevyjä... Jotkut ovat saaneet tehtaalta uudet ja jotkut ovat saaneet tehtaalta "uudet, mutta varastosta" jossa vanha softa...

Ja vaikuttaisi, että tuossa listassa on hyvin paljon edustettuna henkilöt joidenka pumppu ei ollut korjautunut. Näppituntumalta, tuolla on listaa enemmän henkilöitä, joilla piirikortin vaihto auttanut, eli vastauksen listaan olet saanut pääosin tyytymättömiltä ja toimivan korjauksen saaneet ovat lopettaneet tämän asian kanssa puuhastelun, eivätkä ole viitsineet vastata... Ja eihän se piirikortin vaihto huopaa vaihda, joten siitä johtuvat viat ovat edelleen jääneet...

Piirilevyihin tyypillisesti laitetaan revisio numero.
--> Tässäkin piirilevyssä aika takuulla sellainen lukee jossain kohdassa.

Aletaanpa keräämään dataa siitä, mitä revisioita meillä on.

Sehän ei takaa sitä, että ereissä tai samoissa piirilevyissä olisi sama softa. Mutta voi kuitenkin antaa indikaatiota, onko jokin revisio ongelmallinen.

Onko kenelläkään piirilevystä kuvaa, josta nähtäisii? Veikkaan, että silloinkun laitetta käyttää auki. Etupuolelta pääsee kännykällä kuvaamaan piirilevystä kohtaa, jossa on revisio teksti. Toki voin veikata väärinkin... Kenellähän on seuraavana laite auki, voisi kuvailla ja katsoa.

Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Juu, eipä tuosta kyselystä voi minkäänlaista tilastoa muodostaa, se vaan kertoo lähinnä sen, että on useita henkilöitä, joilla piirikortin vaihto ei ole auttanut. Kuitenkaan ei voi tietää suhdetta niihin, joilla se ei ole auttanut. Toki kyselyyn vastaavat mieluiten ne, joilla on ongelmia, ja ne jatkuvat.

Tuo piirilevyn revisio pitäisi tosiaan tsekata jossain välissä, viimeistään kun virittelen huijausvastukset. Paras olisi toki ollut, jos olisi tullut katsottua jo ennen vaihtoa.

Omassa Mitsussa kanssa tuo hullunkierto 30/8min ollut jo jonkin aikaa.
Perjantaina tein seuraavan toimenpiteen:

Kun sulatus loppui, niin heti laitoin modesta jäähdytyksen päälle n. 5min ajaksi ja pyynnin +25"C, ja sitten modesta taas lämmityksen päälle, jonka jälkeen kone meni tietenkin sulatukselle.

Mutta kun tuo sulatus loppui, niin nyt toimii loistavasti kone!
Sulatusväli n.85-95min ja ulkokenno kunnon kuurassa sulatuksen alettua, joka kestää tuon n.8min.

Nyt tosiaan kone tehnyt tuon jo kaksi vuorokautta, saas nähdä milloin palautuu taas hullunkiertoon. Mutta jos noin helposti saa koneen toimimaan edes tuon kaksi vuorokautta, niin kyllä tuon toimenpiteen viitsii tehdä.

Ulkoyksikköä en ole avannut, varmaan siellä jäätä anturissa. Ja pakkasta on ollut -8"C ja -18"C välillä.

Eilen testattu tää. 30min menty pitkän aikaa. Nyt noin 90min menty kohta vuorokausi. Pumppu syksyllä asennettu msz-ln25

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Mä tänään kurkkasin sitä piirilevyä. Se on paikallaan juotospuoli ylöspäin. Eli vaatii aika paljon purkamista. Merkinnät on luultavasti siellä komponentti puolella.

Lisätäämpä.. en kyllä muista oliko vaan ruuveilla kiinni että ne irrottamalla saa käteen. Se peltikansi lähti kyllä helposti. Vain sellaisilla haitoilla kiinni.

Viimeksi muokattu:

Hartsa82

Jäsen
Morjesta, pumppu jauhanut iloisesti ja kolmen päivän loggaukset lisätty graafiin. Hyvin näkee miten hienosti pumppu reagoi lämpötilan muutokseen, pari päivää oli lämpimämpää, jolloin tiputtu sulatusvälit 90 minuuttiin ja nyt kun on taas pakastunut, palannut hiljalleen takaisin ja nyt kaksi viimeistä väliä menty maksimilla. Näyttää, että paras lämpötila olisi juuri tuo -10 astetta, jolloin myös aiemmin oli maksimiajat.

210215_defrost_times.PNG

Muistutuksena vielä, että ennen tämän graafin mittauksia oli jumittunut 60-70 minuutin "hullunkiertoon" ja anturin yläputkeen siirtämisen jälkeen on toiminut loistavasti.

puu

Aktiivinen jäsen
Mä tänään kurkkasin sitä piirilevyä. Se on paikallaan juotospuoli ylöspäin. Eli vaatii aika paljon purkamista. Merkinnät on luultavasti siellä komponentti puolella.

Lisätäämpä.. en kyllä muista oliko vaan ruuveilla kiinni että ne irrottamalla saa käteen. Se peltikansi lähti kyllä helposti. Vain sellaisilla haitoilla kiinni.
Onkohan se sulatuslämpötilanvalintajumpperi juotospuolella vai komponenttipuolella?

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Sitä olisin juuri katsonut. Näkyvillä oli ainoastaan niitä pieniä koneladottuja komponentteja. Kaikki muu sillä toisella puolella. Eli luulisin että toisella puolella jos on sellainen normi painettava jumpperi.

puu

Aktiivinen jäsen
Jos pääsee piirilevyyn käsiksi, niin punaisen nuolen kohdalla pitäisi olla jumpperin. Itse jos noin paljon auon, katkaisen ja laitan siihen johdot, joilla pääsen tarpeen tullen myös sulkemaan sen:

1613416823098.png

1613416834001.png

puu

Aktiivinen jäsen
Ilmeisesti jonkun verran hommaa on ainakin jos piirilevyn irroittaa. En tiedä kuinka paljon tarvitaan että siihen pääsee kunnolla käsiksi.

1613417052056.png

1613417137017.png

1613417146379.png

1613417157185.png

helmert

Aktiivinen jäsen
Oliko sulla vielä piirikortti vaihdettu?
Sinulla on sen ikäkauden laite, että siinä on vika softassa... Joka on monella korjautunut piirikortin vaihdolla. Ja veikkaanpa, että kaikilla se on korjautunut jotka ovat saaneet uuden piirikortin... Mutta sitten on toki se fyysinen vika, joka ei ole korjautunut, joka oireilee lähes samalla tavalla.
Ei ole uutta softaa. Olen talon myötä pumpun toinen omistaja, joten en ole 100 %:n varma, mutta 99 %:n varma. Minäkin jaan käsityksen puun kanssa siitä, että piirikortin vaihto ei ole läheskään kaikilla toiminut. Monilla se on korjannut tilanteen, mutta monilla ei. Edit: Niin ja ilmeneehän näitä samoja ongelmia tuoreimmissakin yksilöissä, eli ei täysin softasta voi olla kiinni tuo ero anturikikkailujen jälkeen. Varmasti softalla on positiivinen vaikutus ja monissa tilanteissa se on se ratkaiseva ero.

Aikaisemmin kun kyselin liikkeen kautta Scanofficelta päivitetyn kortin hintaa, vastattiin sieltä hinnan lisäksi uuteen korttiin tehdyt muutokset. Noissa järjestelmissä uusi kortti on siis omalla tunnisteellaan/koodillaan/vast. ja siitä on mahdollisesti jokin service bulletinikin olemassa. Kyseessä on siis käsitykseni mukaan eri tuote eri tunnisteilla. Jos Scanofficelta on siis lähtenyt päivitettyinä kortteina noita vanhoja "hylkyyn" menneitä vanhalla softalla, niin puhutaan jo aivan törkeästä ja rikollisesta kusetuksesta sekä Scanofficen että asentavan liikkeen osalta.

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Itse olin vieressä kun tuo piirilevy vaihdettiin mutta yhtään muista paljonko piti purkaa. Niin voihan sen juottaa takaisin juotospuolelta kun vaan paikan merkitsee.

helmert

Aktiivinen jäsen
Kyllä minäkin uskoisin (tai ainakin tahdon) Scanofficen noudattavan valmistajan service bulletinejä, joten en pidä todennäköisenä, että noihin olisi "vääriä" kortteja asenneltu. En tosin tunne alan rakennetta ja vertaan tätä mielessäni nyt lähinnä autojen jälkimarkkinoihin. Scanoffice kiertää kyllä vastuuta ja ongelmaa viimeiseen asti, mutta luulisi heidän tarttuvan tehtaan antamiin oljenkorsiin vihastuneiden asiakkaiden hiljentämiseksi omien denialististen metodiensa lisäksi.

Edit: Aamupäivällä -13 °C:ssä tehdyn buuttauksen jälkeen on nyt pitänyt loppupäivän ajan n. 80 min lämmitysjaksoa. Ei siis mitään muutoksia toiminnassa.
Edit2: Joku tässä ketjussa "vuosia sitten" mainitsi, että joko häneltä päivitettiin tai että Ruotsissa ovat päivittäneet suoraan jollain laitteella piuhan nokassa tuon ulkoyksikön firmiksen. En nyt muista kummin päin homma meni, mutta Ruotsin maahantuontia hoitaa käsittääkseni ihan Mitsu itse, eikä Scanofficen kaltainen esiintyjä, eli heillä voi olla yhteydet/luotto tehtaan suuntaan saada em. kaltaisia vimpaimia.

Viimeksi muokattu:

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Joo oli joskus legendaa että päivitys voidaan ajaa korttiin läppärillä. Mutta ainakin se asentaja joka minulle vaihtoi kortin niin sanoi että eipä taida olla mahdollista kun kortissa ei ole edes kunnon porttia mistä mennä sisään.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Ei ole uutta softaa. Olen talon myötä pumpun toinen omistaja, joten en ole 100 %:n varma, mutta 99 %:n varma. Minäkin jaan käsityksen puun kanssa siitä, että piirikortin vaihto ei ole läheskään kaikilla toiminut. Monilla se on korjannut tilanteen, mutta monilla ei. Edit: Niin ja ilmeneehän näitä samoja ongelmia tuoreimmissakin yksilöissä, eli ei täysin softasta voi olla kiinni tuo ero anturikikkailujen jälkeen. Varmasti softalla on positiivinen vaikutus ja monissa tilanteissa se on se ratkaiseva ero.

Aikaisemmin kun kyselin liikkeen kautta Scanofficelta päivitetyn kortin hintaa, vastattiin sieltä hinnan lisäksi uuteen korttiin tehdyt muutokset. Noissa järjestelmissä uusi kortti on siis omalla tunnisteellaan/koodillaan/vast. ja siitä on mahdollisesti jokin service bulletinikin olemassa. Kyseessä on siis käsitykseni mukaan eri tuote eri tunnisteilla. Jos Scanofficelta on siis lähtenyt päivitettyinä kortteina noita vanhoja "hylkyyn" menneitä vanhalla softalla, niin puhutaan jo aivan törkeästä ja rikollisesta kusetuksesta sekä Scanofficen että asentavan liikkeen osalta.
Veikkaan, että näin on, mitä @helmert ja @Juhanisto kirjoittaa. Mutta; Nämä laitteet on täysin toistensa kaltaisia toiminnoiltaan ja jos niissä on sama softa, se softa toimii samalla tavalla joka laitteessa. Jos ongelma johtuu softasta, mutta ei korjaudu softan vaihdolla, niin silloin softa ei ole vaihtunut vaikka piirikortti on tai sitten uudessa softassa on sama bugi (jolta ei vaikuta, koska osalla on korjautunut). Jos ongelma johtuu märästä huovasta yms. mitä näissä on, niin softan (piirikortin) vaihto ei sitä ole korjannut. Suurin ongelma tässä näyttää olevan Scanofficen / Mitsubishin piittaamattomuus/osaamattomuus näiden laitteiden kanssa. Tässä vain on rakenteellinen vika ja algoritmi soveltuu huonosti useisiin käyttötilanteisiin.

Tässä yksi esimerkki tältä päivältä, näitä on historiassa nyt riittävästi että voin pitää tätäkin jo varmana:
Nyt on selvinnyt algoritmista sellainen, että vaikka lämpötilan lasku vaikuttaa "resetiltä". Se ei sitä tee lämpötilan laskun takia. (moden vaihto voi tehdä?). Vaikutusmekanismi tulee sulatuksen pituudesta tässä tapauksessa. Lämpötilan lasku helposti johtaa tilanteeseen, jossa sulatus tehdään kylmällä kennolla. Joka johtaa pitkään sulatusaikaan, jolloin joko lyhenee 10min tai resetoituu (yli 5min sulatusaika)

1613423778299.png

helmert

Aktiivinen jäsen
Minulle kerrottiin ainoan muutoksen uudessa softassa olevan tuon sulatuksen referenssikeston pidentäminen. Tällöin minun järkeeni kävisi sellainen, että jokin oletettu fyysinen seikka koneyksilöissä eroaa siten, että toisilla se saa koneen näkemään sulatuksen hitaampana kuin toisilla, vaikka esim. sulatusanturin paikka olisi sama. Tällöin sama uusi softa korjaa toiselta ongelman (jolla tätä oletettua fyysistä hidastetta sulatukselle ei ole) ja toiselta ei (jolla se jokin fyysinen hidaste on). Komponentit ja logiikka on sama, eli se jokin fyysinen eroavaisuus johtuu siis olosuhteista tai kokoonpanon laadunvaihtelusta ja voi olla tosiaan vaikkapa märkä huopa, kuten joillain/monilla on ollut, mutta minä olen omassa heurestiikassani nyt siinä vaiheessa, että etsin (tai kaipaan:D) myös muita sulatusta hidastavia kohteita. Omani käy tekemieni kellotusten ja Velskun datan mukaan hyvin "rajalla" tällä hetkellä tarkoitetunkaltaisen toiminnan suhteen, eli minulla tuo uusi softa pidempine referensseineen voisi tuoda yläputkiasennukseen yhdistettynä jopa jotain järkeä tähän kikottimeen.

Edit: Uusi kortti on tosiaan 250 € pintaan + asennus, eli puhutaan katteineen päivineen useamman satasen hommasta ja sitä rahaa en tähän paskaan tai Scanofficen taskuun enää laita :help:

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Kuinkahan pitkä tuo sulatusaika on tässä uudessa ohjelmassa. Jos se on näissä uusissa Mitsuissa jo. Kun niilläkin tuntuu samaa ongelmaa olevan.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Kuinkahan pitkä tuo sulatusaika on tässä uudessa ohjelmassa. Jos se on näissä uusissa Mitsuissa jo. Kun niilläkin tuntuu samaa ongelmaa olevan.
Tuossa minun raporteissa on vuoden ikäisen mitsun sulatusajat LN35:ltä. LN25:ltä kaipaisi ihmisiä ottamaan kellolla aikoja ja havainnoimaan. Tai sitten asentamaan jotain, jolla voi päätellä ne. Nyt, kun logiikka on avautunut, niin hirveästi ei tarvita LN25:stä aktiivisen sulatusajan mittauksia ja niiden seurauksien toteamisia, jolla nähdään, eroaako LN35:stä ja jos eroaa, niin minkälaisita ajoista siinä on kyse. Ja ongelmathan eivät johdy yksinomaan softasta...

Veikkaanpa, että ei ole merkittäviä muutoksia MSZ-LN v2:ssa näihin. (jos liene mitään, hyväähän ei kannata korjata ;D )

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Mun 2017 tehty ja 2018 päivitetty menee Velskun kanssa tuohon 3min kerhoon. Tänään pidentänyt 2.50min kellotuksella. Eli ohjelma toimii kunhan sulatusteho riittää 3min alitukseen. 4min ylitykseen ja lyhennykseen se riittää hyvin :sormet:

Viimeksi muokattu:

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Mun 2017 tehty ja 2018 päivitetty menee Velskun kanssa tuohon 3min kerhoon. Tänään pidentänyt 2.50min kellotuksella. Eli ohjelma toimii kunhan sulatusteho riittää 3min alitukseen. 4min ylitykseen ja lyhennykseen se riittää hyvin :sormet:
Eli sinulla ainakin näyttäisi olevan kortti ja softa kunnossa. Kyllähän tämä helpottaa paljon vian etsintää. Kaikki jotka epäilevät korttia tai softaa, niin seuraamaan vain sulatusvälejä @Velsku sulatusaikamittauksen avulla ja tavalla.

Millähän tuota sulatusta voisi helposti manibuloida pidemmäksi ja lyhemmäksi, jotta ei tarvisi useita viikkoja tehdä testejä?

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Pelkät karkeat lämmitysjaksot voi todeta MELCloudillakin kynä ja paperi kirjanpidolla. Olisikohan mahdollista MELCloudista poimia reaaliaikaista tietoa huonelämpötiloista esim. 1 min välein tai mikä olisikaan järkevä aikaväli? Tämä olisi jo hyvä apuväline, jotta ei tarvitsisi kellolla mitata lämmitysjaksoja.

Edit: korjattu sulatusvälejä -> lämmitysjaksoja. Koska nimenomaan tämä riittäisi vain lämmitysjaksojen arviointiin. Nehän näyttää menevän 10 min välein.

Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Tässä eiliseltä logattu sulatus, joka lyhensi seuraavaa lämmitysjaksoa, vaikka aktiivinen sulatus oli 3min 36s kompuran käynnistymisestä kompuran sammumiseen. Lyhensi näytteistysvälin kahteen sekuntiin tehon osalta, niin sain näkyviin nuo pienet piikitkin (kun puhallin käynnistyy?). Ulkona -10°C.

Onko mulla nyt sitten kuitenkin vanha softa tässä, vaikka kortti vaihdettu? Kortti vaihdettiin alkuvuodesta 2018 ja maahantuojan kommentti asiaan helmikuussa 2019 oli, että siinä on uusin mahdollinen ohjelmistoversio.
1613467421926.png

Viimeksi muokattu:

Velsku

Aktiivinen jäsen
@puu Hyvä, että sulta tulee LN25 dataa.

Siinä on tehottomampi ulkoykiskön kompressori, voi hyvinkin olla että samat ajat eivät päde, eli siellä voi olla säätöä. Mutta voipa hyvinkin olla, että tässä on juuri sen vanhan softan ja uuden softan eroista kyse ja, että sulla on vanha softa.

Tämän ymmärtämiseksi LN25 omistajat, mittailkaahan vain lisää näitä aikoja, niin alkaa selviämään.

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
@puu Hyvä, että sulta tulee LN25 dataa.

Siinä on tehottomampi ulkoykiskön kompressori, voi hyvinkin olla että samat ajat eivät päde, eli siellä voi olla säätöä. Mutta voipa hyvinkin olla, että tässä on juuri sen vanhan softan ja uuden softan eroista kyse ja, että sulla on vanha softa.

Tämän ymmärtämiseksi LN25 omistajat, mittailkaahan vain lisää näitä aikoja, niin alkaa selviämään.
Minulla LN25, niin esim. 3:47 ei vielä jatka.

Edit: siis ei vielä lyhennä.

Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Päivittelinkin vähän tuohon aiempaan viestiin, eli 2019 alkuvuodesta asiaa tarkisteltiin maahantuojalta, ja heidän mukaansa siinä pitäisi ollu uusin softa.
Minulla LN25, niin esim. 3:47 ei vielä jatka.
Velskun tutkimusten mukaan ei pitäisikään jatkaa, mutta ei kyllä lyhentääkään. Mutta tosiaan Velskulla LN35, joten voihan näissä olla jotain eroja toki. Mittauksessa voi olla pientä epätarkkuutta, joten kai se voi mennä alle 3:30:kin tuossa tapauksessani, mutta ei silläkään pitäisi lyhentää edes kovalla pakkasella.

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Enhän minäkään tuota lyhentämisaikaa ole saanu haltuun. Eilen illalla lyhensi kyllä. Mutta kenno kyllä ihan tukossa. Aikaa en ottanut. Eikä ole loggeria. Pitää tarkkailla kun ilta taas tulee ja kosteus nousee. Voihan olla että se ei ole tuo 4min.

puu

Aktiivinen jäsen
Jos jotain kiinnostaa tehonloggausjärjestelyni, niin laitoin sähkökaappiin ILP:n vaihejohtimen ympärille tällaisen 1000:1 virtamittausmuuntimen:

Tuolla mustassa laatikossa on sitten 230 ohmin vastus, jonka läpi tuo virta kulkee. Siihen sitten mittarin probet reikiin mittaamaan vastuksen jännitettä (laatikon sisältä en muistanut ottaa kuvaa). Tällöin voin mitata suoraan loggaavalla TrueRMS-mittarilla siten, että 1mV (AC) = 1W.

1613468840625.png

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Velskun tutkimusten mukaan ei pitäisikään jatkaa, mutta ei kyllä lyhentääkään.
Joo siis tietenkin ei pitäisi lyhentää. Anteeksi sotku. Kävin korjaamassa myös edellisiä viestejä. Mutta kyllä se alustavasti näyttää, että jotakin eroa sinulla ohjelmassa on, jollei sitten sulatuksen mittaustapa aiheuta eroa.

• Tykkää
Reactions: puu

puu

Aktiivinen jäsen
No nythän on mielenkiintoista, laite teki 2min 10s sulatuksen, mutta ei vieläkään pidentänyt lämmitysjaksoa! Lämmitti vaan saman 50 minuuttia kun edellisellä lämmitysjaksolla.

Ulkona -6°C, kenno kuiva sulatuksen alussa. Tehoa otetaan pumpusta 300-700W luokkaa.

Tehologista näkee, että sulatus alkaa 13:29:24 ja loppuu 13:31:34.

1613478882514.png

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Täällä pidensi 2.50min sulatuksella. Seuraava sulatus 2.32min. Kenno oli jälkimmäisellä sulatuksella lähes kuiva. Illalla oli 70min jakso nyt viimeinen 90min. Nämä ajat mitattu kompuran käynnistymisestä sulakseen -- puhaltimen käynnistymiseen. Eli kyllä mun softa osaa muutella väliä. Kunhan sulatusteho riittää. Nyt anturi keskiputkessa eristettynä. Ei jää sulamatonta raitaa.

puu

Aktiivinen jäsen
Täällä pidensi 2.50min sulatuksella. Seuraava sulatus 2.32min. Kenno oli jälkimmäisellä sulatuksella lähes kuiva. Illalla oli 70min jakso nyt viimeinen 90min. Nämä ajat mitattu kompuran käynnistymisestä sulakseen -- puhaltimen käynnistymiseen. Eli kyllä mun softa osaa muutella väliä. Kunhan sulatusteho riittää. Nyt anturi keskiputkessa eristettynä. Ei jää sulamatonta raitaa.
Mullahan jää yhä tota raitaa, mutta sen ei pitäisi ainakaan tuohon vaikuttaa, sillä sulatuksen keston perusteella kuitenkin pitäisi lähteä pidentämään aikaa. No, tosiaan "uudempi softa" tässä pitäisi olla mutta onko tässä sitten kuitenkin 2 minuuttia tuo lämmitysjakson pidennyksen raja. No, ainakin joku ero löydettiin meidänkin pumppujen välillä, vaikka tähän mennessä ovat aika samanlaisilta vaikuttaneet.

Hiustenkuivaajalla tämän saa pidentämään lämmitysjaksoa. Sellainen pitäisi tulla vakiona LN25:n kanssa.

puu

Aktiivinen jäsen
Outoa. Melkein tulee mieleen että sulatusanturissa jotain vikaa.
Tuskin. Ihan oikeinhan se teki lyhyen sulatuksen, kun kennossa ei juuri kuuraa ollut. "Fuzzy logicin" suunnassa se vika selvästi on, kun ei noinkaan lyhyellä sulatuksella säädetä pidemmäksi aikaa.

Edit: Ja tosiaan kohtalaisen fiksusti on lämmitysjaksojen säätö toiminut toiseen suuntaan. Esimerkiksi eilen illalla oli kenno kunnolla kuurassa kun lähti lyhentämään. Ei se anturi yläputkessa hirveästi turhaan lyhentele, mutta kun pidennys ei toimi käytännössä ollenkaan...

Viimeksi muokattu:

helmert

Aktiivinen jäsen
Mulla ei ole mitään jatkuvaa loggausta, enkä osaa/uskalla sellaista kiinteään kytkentään virittää pl. sisäyksikköön jemmattavat RuuviTagit yms., mutta saadaanko noilla sitten sekuntitarkkaa tietoa aikaiseksi ja ovatko niillä mitattavat suureet vertailukelpoisia? Sekuntikellon kanssa logaaminen on vaikeaa, sillä tämä junnaa pääasiallisesti samaa sykliä ja hyvin satunnaisesti (ei ennustettavissa) lyhentää - pidennetä ei koskaan.

Back
Ylös Bottom