Tässä on minun kämpästä vähän vertailua eri vuosien tammikuiden välillä. Eka lämmityskausi siis MLP:llä nyt menossa. Valitettavasti erillistä kulutusseurantaa ei mlp:lle ole. Mutta kyllä tuo jo antaa vähän viitteitä että hyvään suuntaan menossa ollaan.Millaisia vuosikulutuksia ja COP teillä on ollut? Olen koittanut vähän haarukoida meidän taloussähkön kulutusta. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä todellinen ero PILP ja MLP välillä lopulta oli, vaikka ei sillä enää väliä olekaan. Veikkaan, että jotain 3500-4000kWh olisi mennyt taloussähköön, eli joku 3000kWh jäisi Nibelle. Nibeuplink näyttää käyttövedelle 1700kWh ja lämmitykselle 9200kWh vuodessa.
Jos arvaisi, että PILP COP ei lopulta juuri 1,5 enempää ollut ja MLP olisi 3,7 COP, niin 3500kWh taloussähköllä täsmäisi kulutuslukemat. Mutta tämä ihan täyttä arvailua ja luultavasti vieläpä metsässä.
edit: pahoittelut kun menee hiukan offtopicin puolelle nämä PILP-vertaukset.
Tammikuu ohitse ja toistaiseksi tämän lämmityskauden kylmin kuukausi takana. Tässä vähän tilastoja sähköyhtiön kulutusmittareista.
Tammikuu 2016.
Kulutus: 3151 kwh
Keskilämpötila: -15
Puuta päivittäin pesällinen
Tammikuu 2019
Kulutus: 2600kwh
Keskilämpötila -12.6
Tammikuu 2020
Kulutus: 1905kwh
Keskilämpötila: -3.0
Tammikuu 2021
Kulutus: 1160kwh
Keskilämpötila: -10?
Puuta 3 pesällistä
Ei tähän voi olla kuin tyytyväinen. Eli käytännössä 2021 tammikuu menee lähelle tuota 2019 keskilämpötilaa, mutta näyttäisi jäävän hieman alle.
Sähkön hinta on kuitenkin pompannut tuosta 2016 vuodesta jo aika reippaasti ylös. Eli säästöjä tulee mukavasti.
Lisäksi puuta ei tarvitse käyttää enää lämmitykseen. Toisaalta koskaan en ostopuuta ole rahalla ostanut vaan itse kaatanut ja kirveellä pilkkonut. Eihän se tämäkään ilmaista ole. 4 lämmityskauden puut vielä kuivumassa. Tällä tahdilla todennäköisesti kestää meikäläisen eliniän ja pidemmällekin.