Ei paketit kiinasta tule!

Linnalahti

Aktiivinen jäsen
Tänään lunastin yhden 1,85€ paketin. 0,44 € meni tullia ja 2.90 postin käsittelymaksua. 3 muuta saavat lähettää takasin. Soitin postin helppiin josta vastasivat että kiinan pakeita ei voi digitullata!

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Minun ympäristöoppini mukaan muistelen Rotterdamin sijaitsevan Hollannissa mutta väliäkös tuolla kunhan paatti pääsi perille.

Espejot

Hyperaktiivi
Kiinalaiselta firmalta tilattu tavara tuli Belgian kautta perille suoraan kotiovelle. Paketti oli uudelleen tarroitettu eikä sisältänyt mitään laskua. Toimitus Ubi Express... kotiin tuotiin mutta ei mitenkään vauhdikkaasti.

sulo_s

Vakionaama
Ei voi kyllä kovin paljoo kehua tuota nykyistä systeemiä.
Yksi pikku paketti on tullut maahan 5.7 ja lajiteltukkin samana päivänä kertaalleen, nyt lajiteltu samassa Vantaan 01530 keskuksessa 27.7 ja 28.7. Hyvin on lajiteltu, saa nähä milloin joku hoksaa sen myös jakaa eteenpäin.

fraatti

Hyperaktiivi
Kiinalaiselta firmalta tilattu tavara tuli Belgian kautta perille suoraan kotiovelle. Paketti oli uudelleen tarroitettu eikä sisältänyt mitään laskua. Toimitus Ubi Express... kotiin tuotiin mutta ei mitenkään vauhdikkaasti.
Itsellä toimi homma ihan yhtä hyvin kuin aikaisemminkin. Paketti oli käynyt Budapestissä välietapilla. Alvit taisi periä jo aliex...

1628090002554.png

fraatti

Hyperaktiivi
Ei voi kyllä kovin paljoo kehua tuota nykyistä systeemiä.
Yksi pikku paketti on tullut maahan 5.7 ja lajiteltukkin samana päivänä kertaalleen, nyt lajiteltu samassa Vantaan 01530 keskuksessa 27.7 ja 28.7. Hyvin on lajiteltu, saa nähä milloin joku hoksaa sen myös jakaa eteenpäin.
Tuosta lajitteluloopista oli juttuakin.

fraatti

Hyperaktiivi
Jotakin viilunki kiinalaiset harrastaa kun pakettiin oli laitettu hinnaksi 13,5 EUR ja oikea arvo n. 30EUR
hmm... mulla paketissa taisi olla joku 5 ja 10€ väliin oleva hinta ja sinnepäin myös tuotteesta maksoin. Täytyy katsoa tulevaisuudessa jostain kalliimmasta sama juttu tarkemmin.

iqo

Vakionaama
Voisiko joku vahvistaa, että tuleeko Aliexpressin kiinanpaketit nyt Suomeen ilman tulliin jäämistä kun niistä maksetaan alv suoraan myyjälle? Minulla jäi heinäkuussa yksi pikkupaketti tulliin, mutta se oli tilattu keväällä ja silloin ei kaiketi alv-riviä maksaessa vielä ollut.

fraatti

Hyperaktiivi
Voisiko joku vahvistaa, että tuleeko Aliexpressin kiinanpaketit nyt Suomeen ilman tulliin jäämistä kun niistä maksetaan alv suoraan myyjälle? Minulla jäi heinäkuussa yksi pikkupaketti tulliin, mutta se oli tilattu keväällä ja silloin ei kaiketi alv-riviä maksaessa vielä ollut.

Itselle ainakin tuli samalla tavalla kuin ennenkin.

Linnalahti

Aktiivinen jäsen
Posti yritti viimehetkellä muuttaa 2,90€ maksut digitullaudeksi. Kun niitä viimein katselin, se olivat jo vanhetuneet. Kolme lähti takaisin lähettäjille.

fraatti

Hyperaktiivi
Ihan mielenkiinnosta odotan mitä tämän kanssa käy.

Paketti on siis tulossa englannista ja myyjäliikkeen (wiggle) mukaan alvien yms mukaan ei pitäisi tulla ongelmia vaan ne on hoidettu jo maksettaessa. Pari pv sitten joku soitti jostain tullauksesta ennekuin paketti oli edes suomessa ja kysyi mitä paketissa on ja hlötunnusta. Seuranta näyttää tällhetkellä moista mutta katsotaan kuinka tuo pelaa. Ainakin järjestelmissä on jotain hieromista vielä jos pakettien perään joutuu soittelemaan. Olettasin että ainakaan itse en joudu tekemään mitään tullausta.

1628175889225.png

Espejot

Hyperaktiivi
No joo, tullaus tehty.

Muutama huomio... jos tuote on maksanut yli 150 EUR niin siitä joutuu maksamaan ALV:n oli ne alvit maksettu lähtömaassa tai ei. Eli jos ostaa IOSS myyjältä niin kandee huolehttia että tavaran hinta on max sen sataviisikymppiä jos maksaa alvit jo kaupassa. Yleensä myyjän tiedot välittyy lähetteen mukana tulille. Mutta esim Ebay GmbH on IOSS kauppapaikka mutta koska tavaran lähettää kolmas osapuoli niin IOSS tietdot ei välity tullille. Ja sitten se sekava osuus - normaalisti alvit maksetaan kaikesta (tuote + kuljetus + tulli + postin käsittelymaksu + kaikki muut maksut kuten vakuutus jne) mutta IOSS kaupassa tuotetta ei tarvitse tullata jos tavaran hinta lähtömaassa on sen max 150EUR mutta kuljetuksesta peritään alvit mutta sitä ei lasketa tavaran arvoon. Eli naputelemalla tavaran arvon alle 150EUR niin tulli kysyy onko alvit maksettu ja IOSS tunnuksen. Jos alvit maksettu niin tulli luovuttaa tavaran kuljetukseen. Jos tuote maksanut yli sen 150EUR niin alvit lasketaan automaattiseti tullin päälle.

Eli tavaran arvo yli ja alle 150EUR ostoksessa tarkoittaa eri asiaa.

puuteknikko

Vakionaama
Tullasin yhden paketin kuukausi sitten. Se lojui varastossa muutaman viikon sen jälkeen. Kyselin postilta sen perään, lupasivat selvittää. Eilen paketti oli lähetetty takaisin vastaanottajalle, oli tänään jo ulkomailla.

En ymmärrä miten voi palauttaa paketin, joka on tullattu ja jota ei ole seurannankaan perusteella edes yritetty toimittaa vaan se on ollut Postin varastossa kaiken aikaa. Odotan mielenkiinnolla Postin vastausta. Viimeviikkoisesta selvityspyynnöstäni ei kuulemma ole mitään jälkeä.

Pari pakettia on ollut pitkään odottamassa vapauttamista kun alvit on hoidettu jo maksuvaiheessa. Osa kiinatavarasta tulee suoraan kirjeenä kotiin bulvaanien kautta ilman mitään tullaustarvetta.

Pientä laittoa vailla koko systeemi.

Espejot

Hyperaktiivi
Tullasin yhden paketin kuukausi sitten. Se lojui varastossa muutaman viikon sen jälkeen. Kyselin postilta sen perään, lupasivat selvittää. Eilen paketti oli lähetetty takaisin vastaanottajalle, oli tänään jo ulkomailla.

En ymmärrä miten voi palauttaa paketin, joka on tullattu ja jota ei ole seurannankaan perusteella edes yritetty toimittaa vaan se on ollut Postin varastossa kaiken aikaa. Odotan mielenkiinnolla Postin vastausta. Viimeviikkoisesta selvityspyynnöstäni ei kuulemma ole mitään jälkeä.

Pari pakettia on ollut pitkään odottamassa vapauttamista kun alvit on hoidettu jo maksuvaiheessa. Osa kiinatavarasta tulee suoraan kirjeenä kotiin bulvaanien kautta ilman mitään tullaustarvetta.

Pientä laittoa vailla koko systeemi.

Mulle tuli omapostiin ilmoitus että tulli-ilmoitus hyväksytty ja lähetys on matkalla.

VesA

In Memoriam
En ymmärrä miten voi palauttaa paketin, joka on tullattu ja jota ei ole seurannankaan perusteella edes yritetty toimittaa vaan se on ollut Postin varastossa kaiken aikaa.
Ei sieltä mitään järkevää vastausta saa. On minunkin pakettini - jolle olin tehnyt systeemin mukaiset ilmoitukset että tää on nyt hukassa - löytynyt takaisinlähetettäväksi josta sitten tuli tosiaan ilmoitus että meni pois kun et ollut vastaanottanut. Perään kyselyihin ei tullut sen enempää - eine tiedä itsekään.

kaihakki

Vakionaama
Minulla Aliexpress on myös toiminut hyvin.
Mitä tulee tuohon alv-veloitukseen, niin oletan, että Alibaba on tehnyt alustalleen sovellutuksen, joka poimii alv osuuden maksusta ja tilittää sen Suomen verottajalle. Eli että alv osuus ei mene myyjälle.

ollikuhta

Vakionaama
Minulla Aliexpress on myös toiminut hyvin.
Mitä tulee tuohon alv-veloitukseen, niin oletan, että Alibaba on tehnyt alustalleen sovellutuksen, joka poimii alv osuuden maksusta ja tilittää sen Suomen verottajalle. Eli että alv osuus ei mene myyjälle.
Jos tuohon on jätetty aukko puijaukselle niin mitäpä luulet tapahtuvan?

Espejot

Hyperaktiivi
Jos tuohon on jätetty aukko puijaukselle niin mitäpä luulet tapahtuvan?

Joku jää kiinni kun tarpeeksi kauan puijaa? Kun tänne tulee IOSS tullauksia niin niitä verrataan maksuihin ja jos löytyy klappia niin eiköhän ko. firma pääse erikoistarkkailuun ja lähetyksistä vaaditaan dokumenttia.

K

korsteeni

Vieras
suomesta tulee sitäkin nopeammin, tilasin männän marineparts'ilta maanantai ammulla, tiistaina mäntä tuli, maanantai iltana moposportista läpät, ne oli keskiviikkona postilaatikossa....kyllä nimittäin liikettä on

oem

Aktiivinen jäsen
Kas, eBay herännyt.
Tuli sähköpostiin tiedote jossa oleellista:
From 1 July 2021, you will pay no extra charges upon delivery** for orders from outside the EU with a value not exceeding EUR 150.​
You will see the final price including VAT at checkout. eBay will collect and remit this VAT amount to the responsible tax authorities.​

Espejot

Hyperaktiivi
Nyt posti haluaa sen 2.90EUR käsitelymaksun... olen ollut siinä käsityksessä että maksua ei tarvitse maksaa jos ei tarvitse maksaa tullia tai alvia?

oem

Aktiivinen jäsen
Ostin 10€ tavaran josta pidätetty veroa 24% juuri kuten eBay tiedotti.
On IOSS ID.
Toivon ettei mene tulliin enkä joudu maksamaan postin käsittelymaksua josta menisi myös ALV.

Espejot

Hyperaktiivi

Juu, tuolta kun kahlas kysymykset läpi niin lomakkeella voi anoa vapautusta 2,9EUR maksusta jos veroja tai tulleja ei tullut maksettavaksi Suomen päässä. Aika työläs menettely 2,9EUR takia, varsinkin postille.

On IOSS ID.
Toivon ettei mene tulliin enkä joudu maksamaan postin käsittelymaksua josta menisi myös ALV.

Menee tulliin jos myyjä ei lisää lähetysinfoon ebayn IOSS numeroa ja tietoa että alvit maksettu. Jos menee tulliin niin tullilta tulee vapautava päätös ja haet postilta vapautusta käsittelymaksusta. Suurin homma on etsiä tullauskoodi tavaralle. Tällä varmistetaan ettei mahdolinen valmistevero jää saamatta.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
On IOSS ID.
Netpostiin oli ilmaantunut tälläinen mainos.

Kannattaa lukaista se läpi.

Espejot

Hyperaktiivi
Netpostiin oli ilmaantunut tälläinen mainos.

Kannattaa lukaista se läpi.

Tosta oikeastaan puuttuu eBayn tapaus - on IOSS numero mutta tiedot ei välity postille koska myyjä ja lähetäjä on eri. Teknisestihän myyjä on Ebay ja mutta tavaran lähettää ebayn sopomuskumpani eli tavaran todellinen myyjä.

Mutta joo, kun lähetystunnus on tiedossa voidaan tullaus tehdä heti ja siitä ei tule lisämaksua jos tullauksen lopputulos on "Luovutus vapaaseen liikkeeseen" eli tuote saa vapaasti liikkua EU-alueella.

Viimeksi muokattu:

oem

Aktiivinen jäsen
Vaikutelma on että eBay GmbH maksaa sen veron ja toimii jälleenmyyjänä.
"eBay acting as deemed reseller as per Art.14a of VAT Directive 2006/112/EC has accounted for any VAT due in accordance with the local VAT legislation."
Ei ole tietoa, näkyykö IOSS ID paketissa. Tilauksen liittenä on kyllä verolasku TAX-INVOICE jolla sen todistaa jossa eBay saksan veronumero.

Espejot

Hyperaktiivi
Vaikutelma on että eBay GmbH maksaa sen veron ja toimii jälleenmyyjänä.
"eBay acting as deemed reseller as per Art.14a of VAT Directive 2006/112/EC has accounted for any VAT due in accordance with the local VAT legislation."
Ei ole tietoa, näkyykö IOSS ID paketissa. Tilauksen liittenä on kyllä verolasku TAX-INVOICE jolla sen todistaa jossa eBay saksan veronumero.

Ongelma on että lähettäjän täytyy tajuta laittaa IOSS numero ja muut tiedot lähetykseen sillä muuten tieto ei välity postille ja noi täytyy naputella itse. En nyt tiedä miten noi tullasukoodit esim on mahdollista laittaa, onko nekin kansainvälisiä. Ainakaan minun lähetyksessä ei noita tietoja ei oltu liitetty, ei tavara nimikettä, ei IOSS numeroa, ei myyjä eikä hintaa.

oem

Aktiivinen jäsen
Kirjoitin jo sähköpostin lähettäjälle jota pyysin lisäämään tuon IOSS numeron. Jätin lähettämättä. Katsotaan nyt mitä eBay tekee.

Espejot

Hyperaktiivi
Kirjoitin jo sähköpostin lähettäjälle jota pyysin lisäämään tuon IOSS numeron. Jätin lähettämättä. Katsotaan nyt mitä eBay tekee.

Sinä pystyt tullaamaan lähetyksen heti kun koodi/lähetys ilmestyy postin järjestelmään ja silloin todennäköosesti tulee läpi ilman nikottelua. Kaivat tosiaankin sen tullauskoodin esille, muuten aika suoraviivainen juttu.

markok

Aktiivinen jäsen
Itse tein ensimmäisen tilauksen AliExpress:stä uuden lain voimaantulon jälkeen ja omapostiin tuli seuraava ilmoitus "lähetyksen alv on maksettu osto vaiheessa, mutta posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen."

Onko tässä nyt kyse samasta asiasta kuin tuossa edellä mainitussa IOSS numeron puuttumisesta? Periikö Posti 2,90 käsittelymaksun jos teen itse tuon tulli ilmoituksen? Pitääkö paketin kulkua kytätä itse ja tehdä tulli ilmoitus kun huomaa paketin saapuneen Suomeen?

Espejot

Hyperaktiivi
Itse tein ensimmäisen tilauksen AliExpress:stä uuden lain voimaantulon jälkeen ja omapostiin tuli seuraava ilmoitus "lähetyksen alv on maksettu osto vaiheessa, mutta posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen."

Onko tässä nyt kyse samasta asiasta kuin tuossa edellä mainitussa IOSS numeron puuttumisesta? Periikö Posti 2,90 käsittelymaksun jos teen itse tuon tulli ilmoituksen? Pitääkö paketin kulkua kytätä itse ja tehdä tulli ilmoitus kun huomaa paketin saapuneen Suomeen?

Minun mielestä ei peri. Tullauksen voi tehdä ennen kuin lähetys saapuu Suomeen, itseasiassa heti kun läheryskoodi on tiedossa. Se mikä puuttuu on tullausnimike & sitä vastaava koodi, veikkaan minä. Syötä se lähtyskoodi tullausjärjestelmään niin näet mitä puuttuu.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Sinä pystyt tullaamaan lähetyksen heti kun koodi/lähetys ilmestyy postin järjestelmään ja silloin todennäköosesti tulee läpi ilman nikottelua. Kaivat tosiaankin sen tullauskoodin esille, muuten aika suoraviivainen juttu.
1628335823447.png

Suosisin ensijaisesti tuota ensimmäistä vaihtoehtoa mistä ei tule kuluja ennen muuta hötkyilyä.

Espejot

Hyperaktiivi
katso liitettä 72604
Suosisin ensijaisesti tuota ensimmäistä vaihtoehtoa mistä ei tule kuluja ennen muuta hötkyilyä.
Toi kakkos vaihtoehto pätee vain jos on tullatavaa. Jos ei ole tullatavaa niin ei tule maksuakaan vaikka itse tekee tullauksen. Kun hötkyilee niin lähetys tulee suoraan tilaajalle sen sijaan että menee jonnekin välivarastoon. Eli ykkösvaihtoehto toimii vain jos kaikki tiedot on ilmoitettu. Kakkosvaihtoehto jos tietoja joutuu täydentämään JA maksaa alvin Suomessa. 1b ei ole tossa ilmoitettu eli tekee tullauksen itse ilman että joutuu maksamaan mitään. 1b vaihtoehto on hidas (paitsi jos ilmoittaa etukäteen?) ja ja joutuu anomaan vapautusta posti käsittelymaksusta. Itsellä meni pitkänkaavan mukaan ja prosessi on vielä kesken.

Mikä on Postin käsittelymaksu?
Postin käsittelymaksu koskee EU-alueen ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta tavaralähetyksiä, jotka tarvitsevat tullausta. Maksa Postin käsittelymaksu osoitteessa posti.fi/kasittelymaksu. Jos saat Tullilta ilmoituksen, ettei lähetyksestä tarvitse maksaa veroja, siitä ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua. Tee meille vapautuspyyntö käsittelymaksusta posti.fi/palaute -lomakkeella. Kirjaa lomakkeelle lähetyksen lähetystunnus, kerro että pyydät vapautusta käsittelymaksusta ja lisää liitteeksi Tullilta saamasi tullauspäätös.

www.posti.fi/fi/henkiloille/paketit-ja-seuranta/lahetyksen-seuranta-ja-hakeminen/paketin-tullaus-ja-kasittelymaksu

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom