Onko sulla uudet patterit? Meille tulossa sama pumppu rintsikkaan alkuperäisillä 1- ja 2 lehtisillä. Hieman epäilyttää miten käy enstalvena.
Jäi vastaamatta ajallaan, mutta vastaillaan nyt kuitenkin, kun samanlaisia olen miettinyt itsekin. Patterit on vanhat 1-lehtiset. Nollakelillä menoveden lämpö on jossain 37 asteen tienoilla ja pakkasen painuessa -20 asteeseen se on noin 47 astetta. Vain yhtenä päivänä huomasin koneen ottavan vastuksia avuksi, kun käyttöveden lämmitysjakson aikana olivat sekä sisälämpötila että kiertoveden lämpötila selvästi pudonneet, eikä kone vissiin mielestään saanut kiertovettä tarpeeksi nopeasti lämpenemään. Silloin oli parikymmentä astetta pakkasta.
Eli toiminnallisista syistä ei uusia pattereita vastaavassa talossa tarvita. Kone pitää talon lämpimänä (+20) ja käyttöveden myös (+50). Vuoden COP välillä 1.5.2021-30.4.2022 oli 2,6 koneen omien mittarien mukaan. Sitä jos haluaisi parantaa, niin voisi ne patteritkin vaihtaa. Kannattaako se, onkin jo eri juttu. Käsittääkseni COP voisi parantua esimerkiksi 0,5:llä, jolloin se olisi 3,1.
Jos käyttää koneen omia laskelmia pohjana, niin katettava energian tarve olisi ollut meillä em. 12 kk jakson aikana 16217 kWh. Jos nyt tekisi uuden sähkösopimuksen, niin sähköenergian hinta näyttäisi olevan noin 12 snt/kWh ja siihen verkkoyhtiön ja verottajan lisät päälle, niin ollaan noin 22 snt/kWh hinnassa. Suoralla sähköllä meidän talon lämmitys maksaisi 3568 euroa. VILP ja nykyiset patterit tekee 3568/2,6 = 1372 euroa. Jos vaihtaisi patterit ja COP olisi 3,1, niin lämmityksen vuosikustannus olisi 3568/3,1 = 1151 euroa eli vuosisäästö olisi 221 euroa.
Noin vuosi sitten laskeskelin, että pienehkön talomme patterien vaihto maksaisi parin tonnin luokkaa, jos työn tekisi itse. Silloin sähkö oli paljon edullisempaa kuin se nyt on ja tulin siihen tulokseen, etten taida ryhtyä huhkimaan pattereiden kanssa. Mutta nyt sähkön hinnan pompattua näyttää siltä, että suunnilleen 10 vuotta olisi pattereiden vaihdon takaisinmaksuaika, eli ihan siedettävä. Edellyttäen, että homman tekee itse. Jos pitää putkimiehelle maksaa, niin sitten takaisinmaksuaika olisi jotain ihan muuta. Ja lieneekö patteritkin tällä välin paljon kallistuneet, en ole selvittänyt.