Monoblock kytkentä

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Tiivistitkö vastuksen kiinnitysreiät, ne muuten tiputtaa hiukan koneen alle.
En vielä mutta lujin kyllä tuosta aijemmin juttua toisessa säikeessä että moinen tapahtuu... Pitääkö tuohon muuten vielä asentaa tuo CZ-NS4P Valinnainen lisäpiiri kortti?

35mm putkella menee nyt varaajalta lähelle monoblokia mutta tuo loppu 1m pätkä mikä olisi ilmeisesti hyvä olla joustava niin se on nyt vain hakusessa. Kohtuu hintaista 1-1/4" kytkentäletkua ei näytä oikein löytyvän.

Tämmöisen mieluiten laittaisin jos löytyisi 1-1/4 kokoa
katso liitettä 80049

1" kokoa löytyisi haittaisikohan se jos se tuon pikku pätkän olisi pienempää
Minä tilasin Rejko verkkokaupasta kytkentäletkut. Ovat diffuusiosuojattuja ja leveällä tiivistepinnalla. 1 1/4 " letkussa reikä on 26mm mutta 1" letkussa vain 21mm. Tilasin ensin 1 tuuman letkut mutta vaihdoin ne tuuman ja vartin letkuihin. Vaihto kävi ns. lennossa, erittäin nopeat toimitukset

KYTKENTÄLETKU 750 mm RST DN 32 SK11/4" X SK11/4" happidif.suojattu 443313​

kaihakki

Vakionaama
Tilasin tämmöiset asennusletkut. Näillä seinän läpi. Joustaa joka suuntaan sopivasti, että jos Pana ulkona jonkin verran liikkuu mihin tahansa suuntaan. Pakkauksessa on 260 mm mitassa. Sitä voi venyttää tuhon 520 mittaan.

r290

Aktiivinen jäsen
Minä tilasin Rejko verkkokaupasta kytkentäletkut. Ovat diffuusiosuojattuja ja leveällä tiivistepinnalla. 1 1/4 " letkussa reikä on 26mm mutta 1" letkussa vain 21mm. Tilasin ensin 1 tuuman letkut mutta vaihdoin ne tuuman ja vartin letkuihin. Vaihto kävi ns. lennossa, erittäin nopeat toimitukset

KYTKENTÄLETKU 750 mm RST DN 32 SK11/4" X SK11/4" happidif.suojattu 443313

"On syytä epäillä" -väittämä juolahti mieleen happidiffuusion suojauksen suhteen
kyseisen letkun suhteen .Missä maineessa maahantuoja on?Minkähän standardin mukaan väittämä on rustattu?

===============================
KYTKENTÄLETKU 750 RST DN 32 SK11/4″ X SK11/4″ (happidif.suojattu) 443313

maahantuoja:LVI Pörssi Oy

TEKNISET TIEDOT:
– Sisäpinta poimutettu HDPE-kalvo, jonka ansiosta letku ei litisty taivuttaessa kuten EPDM kumisella sisäputkella olevat kytkentäletkut
– Ulkopinta ruostumaton teräspunos AISI304
– Liittimien kaulus terästä AISI304

======================

Miten foorumin tietäjät ovat aiemmin suhtautuneet näihin diffuusion (tai laajemmin permeabiliteetin ) merkitykseen
lämmityssysteemitasolla.
Suomessa varmaan PEX on valtavirtaa.

Saksassa kampitetaan (kilpailysyistä?) seuraavasti argumentoiden:

Yleisesti ottaen tuntuu saksalaisajattelun mukaan kuin itse liittimet ovat se ratkaisevin happivalskaaja systeemeissä ?
Itse putkiston suhteen DIN-standardi näyttää lepsulta -oli sitten PEX:ä,EVOH:a etc. käytössä tai ei!

Ottakaa kantaa!

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Putket nyt viimmein asennettu nyt odotellaan vielä Sani Flexiltä kytkentä letkut niin saapi koneen lyödä tulille

Putkien kiinnitys pannat näppärä asennella tasolaaserin avulla
IMG_0483.JPG

Semmoiset niistä tuli kun sain liitokset puristeltua jätin nyt mutasihdin pois kun koneessa kumminkin on oma ja kun katsoin 2" rööristä varaajan pohjalle kameralla niin sekin näytti puhtaalta.
IMG_0499.JPG

Päät odottelevat saniflexiltä pakettia missä tulee myös isolla tiivistepinnalla olevat adapterit
IMG_0500.JPG

lmfmis

Vakionaama
Jos pohjavastukseksi laittaa jotain muuta kuin Panan johdon (halvempaa) niin siitä dummy liittimestä saa ihan hyvän tehtyä monisäikeiselle johdolle kun poraa miniporalla reunimmaiset reiät isommaksi ja johtimen päät kuorittuna 3mm sisään. Jää napakasti kiinni. Keskimmäistä voi käyttää vaikka kevi:llä vedonpoistimena.

Omalla vastuulla tietenkin :rolleyes:

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Jos pohjavastukseksi laittaa jotain muuta kuin Panan johdon (halvempaa) niin siitä dummy liittimestä saa ihan hyvän tehtyä monisäikeiselle johdolle kun poraa miniporalla reunimmaiset reiät isommaksi ja johtimen päät kuorittuna 3mm sisään. Jää napakasti kiinni. Keskimmäistä voi käyttää vaikka kevi:llä vedonpoistimena.

Omalla vastuulla tietenkin :rolleyes:
Hyvä niksi

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Kohta alkaa koneen käynnistely kun saan sani flexiltä viimmein letkut.. mitä asetuksia kannattaa ottaa huomioon??? tai millä asetuksilla lähtä kokeileen.

Tämän hetken kamat
Anturi CZ-TK1 kytketty
Pohjavastus asennettu

ilmeisesti lisäkortti kannattaa hommata mutta sitä ei tähän hätään nyt ole joten kokeillaan ensin ilman sitä. Mitä lisäkortti tarkalleen auttaa samuttaako se kiertovesi pumpun välillä jos se muuten pyörii kokoajan?

https://www.maalampotukku.fi/product/3517/panasonic-ilma-vesi-varaaja-anturi-cz-tk1

PuuhaPate

Jäsen
Itsellä lähti 12kw J sarjan mono pyöriin viikko sitten. Ilman mitään lisäantureita. Käyrällä ajan vanhaan ö.pannuun josta shunttaan patteri ja lattia piireihin. Pätkäähän se käy tälläsillä keleillä. Asetuksista päällä hiljainentila 3. Jollon käynistuksessä ottoteho noin 1.7 ja siitä tippuu 1. Ja kiertopumpun virtaus nopeutta olen tiputtanut noin 15l/min. Vuorokausi cop pyörinyt panan laskemana 4-5 välissä. Hieman optimistisesti näyttää kun vertaa erillisiin mittareihin mutta ei isoa eroa.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Itsellä lähti 12kw J sarjan mono pyöriin viikko sitten. Ilman mitään lisäantureita. Käyrällä ajan vanhaan ö.pannuun josta shunttaan patteri ja lattia piireihin. Pätkäähän se käy tälläsillä keleillä. Asetuksista päällä hiljainentila 3. Jollon käynistuksessä ottoteho noin 1.7 ja siitä tippuu 1. Ja kiertopumpun virtaus nopeutta olen tiputtanut noin 15l/min. Vuorokausi cop pyörinyt panan laskemana 4-5 välissä. Hieman optimistisesti näyttää kun vertaa erillisiin mittareihin mutta ei isoa eroa.
Okei tässä olen miettinyt että minkä muunnelman otan käyttöön kun käynnistän vai kysyykö se siinä niitä ensimmäisenä?
Itellä kans menee puu/öljy pannun läpi lattia lämmitykseen. lämmitän ismompaa lisä säiliötä joten siinä on siksi tuo CZ-TK1 Lämpötila-anturi muun valmistajan varaajalle..

Tämä olisi varmaankin se ideaalisin minun tapauksessa
1663610612898.png

Mutta mitenkähän tämä toimisi itsellä ei ole vaan tuota komitie ventiiliä
1663610684203.png

Scannasin tuon ohjekirjan minkä siitä otit käyttöön kaikissa on melkein tuo lisäkortti

PuuhaPate

Jäsen
Sen enempää panan kytkentä ohjeita katselematta... Pana ottaa kattilasta alhaalta ja palauttaa päälle paisunta yhteeseen. Molemmille lämmitys piireille on omat erilliset shuntit.
Molempien piirien paluu palautuu pannun omalle shuntille joka on täysin auki asennossa.

Panan ohjaimesta valittu lämmitys vedenlämpötilan mukaan. Ja käytössä kompensaatio käyrä. Panassa itsessään on anturit meno ja tulovedelle.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Ei näköjään tuossa edellisessä tullut tuota manuaalia liian iso tiedosto koko

Joten tässä se tuolta googelin kautta
Panasonic asennusopas ilma-vesilämpöpumppu mono bloc 5-16Kw

Okei sie ajat sitä noin onko sulla erillistä ulkolämpötila anturia vai koneessa kiinni oleva varmaankin? Onkohan kuin paljon eroa jos vie koneesta hieman kauemman anrurin niin kone ei lämmitä sitä. Saankohan jotenkin ajettua varaajan lämmön mukaan kun on tuo anturi?? pitääpä selvitellä kun saan koneen tulille kun liitäntä letkut saapuu

PuuhaPate

Jäsen
Ei ole muita antureita käytössä kun laitteessa olevat. Ainakin näillä plussa keleillä näyttää ulkolämpötilan oikein. Tulo ja meno vesikin näyttää oikein kun hiukan lisäeristin putkia laitteen sisällä.

Itsellä kone lämmittää käyrän pyyntiin ja sitten kun on lämpö tippunut 5 alle pyynnin niin lähtee takaisin käyntiin.

Tuossa ohjeessa jonka laitoit niin sanotaan että työsäiliö asetus ei ole käytössä jos ei ole asennettu valinnaista piirikorttia.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Ei ole muita antureita käytössä kun laitteessa olevat. Ainakin näillä plussa keleillä näyttää ulkolämpötilan oikein. Tulo ja meno vesikin näyttää oikein kun hiukan lisäeristin putkia laitteen sisällä.

Itsellä kone lämmittää käyrän pyyntiin ja sitten kun on lämpö tippunut 5 alle pyynnin niin lähtee takaisin käyntiin.

Tuossa ohjeessa jonka laitoit niin sanotaan että työsäiliö asetus ei ole käytössä jos ei ole asennettu valinnaista piirikorttia.
OK eli sulla lämmittää koko pannut tuohon pyynti lömpötilaan katosta lattiaan tuolla anturilla tietääkseni saa säädettyä sen että varaajan yläosa lämpenee vaan siihen tuohan toimii varmaan pienellä varaajalla hyvin :bileet:itse kyllä en näe tarpeellisena koko 1,5m2+puukaminan varaaja lämmittää sitä siihen minulle riittää että se 1/4 varaajasta on siinä pyynti lämpötilassa kun vilp on kytketty tuohon isompaan varaajaan.

Joo tuo mikä mulle olisi varmaan paras niin vaatii tuon lisäkortin eli se on hommattava ilmeisesti.

PuuhaPate

Jäsen
Juu turha edes yrittää ö.pannun kerrostumista. Tuskin onnistuu ainakaan hyvin. (180L muistaakseni)

Sinulla hieman eri lähtökohta. Mutta pystyt kyllä ajeleen ilman lisäkorttiakin. Käyrä koneesta mahdollisimman lähelle lämmityspiirien tarvetta ja hidastaa vilpin kiertovesipumppua hieman.. toki jos minimi teho on liikaa niin tuuppaa varaajan tasalämpöseksi. Mutta onko se paha asia jos varaaja on tasalämmin vaikka 35°c? Saa pumppu pidemmät lepoajat. Näin varmaan itse kokeilisin ajaa lämpimillä keleillä ja sitten kun on kylmempi niin kone pyörii kokoajan tarpeen vaatimilla tehoilla.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Jos otetaan tähän keskusteluun sähkön hintakin mukaan hämmentämään soppaa...
Sähkösopimuksesta riippuen voisi olla hyvinkin järkevää ajaa isoa varaajaa ylilämpöiseksi yöllä halvan sähkön hinnan aikana. Usein päivisin lämpötilat lauhtuu/lämpeää, jolloin lämmitystarve hiukan myös vähenee.
Vaikka yöllä on kylmempää ja täten COP huonompi, niin pörssisähköilijälle olisi silti kannattavampaa ajaa yöllä ylilämpöä varaajaan ja purkaa sitä päivällä.
Ihan vaan, että kyllä näiden kanssa voi harrastella kaikenlaista tilanteesta ja laitteistosta riippuen myös "säästömielessä".

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Juu turha edes yrittää ö.pannun kerrostumista. Tuskin onnistuu ainakaan hyvin. (180L muistaakseni)

Sinulla hieman eri lähtökohta. Mutta pystyt kyllä ajeleen ilman lisäkorttiakin. Käyrä koneesta mahdollisimman lähelle lämmityspiirien tarvetta ja hidastaa vilpin kiertovesipumppua hieman.. toki jos minimi teho on liikaa niin tuuppaa varaajan tasalämpöseksi. Mutta onko se paha asia jos varaaja on tasalämmin vaikka 35°c? Saa pumppu pidemmät lepoajat. Näin varmaan itse kokeilisin ajaa lämpimillä keleillä ja sitten kun on kylmempi niin kone pyörii kokoajan tarpeen vaatimilla tehoilla.
Joo tuotahan mie kokeilenkin ekana eiköhän se toimi kuten sullakin öpannun kautta menee sitten kiertoon.. katotaan sitten tartteeko hommata lisäkorttia. :hattu:

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Jos otetaan tähän keskusteluun sähkön hintakin mukaan hämmentämään soppaa...
Sähkösopimuksesta riippuen voisi olla hyvinkin järkevää ajaa isoa varaajaa ylilämpöiseksi yöllä halvan sähkön hinnan aikana. Usein päivisin lämpötilat lauhtuu/lämpeää, jolloin lämmitystarve hiukan myös vähenee.
Vaikka yöllä on kylmempää ja täten COP huonompi, niin pörssisähköilijälle olisi silti kannattavampaa ajaa yöllä ylilämpöä varaajaan ja purkaa sitä päivällä.
Ihan vaan, että kyllä näiden kanssa voi harrastella kaikenlaista tilanteesta ja laitteistosta riippuen myös "säästömielessä".
Onneksi paikallinen yhtiö pitää toistaiseksi voimassa olevan sähkön paikkakuntalaisille 9c/kw hintaisena eikä ole lähtenyt nostamaan.. pitää nyt paivisin ajaa varaaja ylilämpöön kun aurinko paneeleilla on ylituotantoa.. Hyvin on muuten tullut kesällä paneeleilla palautusta kun pörssisähkö on ollut ylhäällä.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Tänään hajin ashellilta tippa-altaan panan alle

Tippa-allas
10503149.jpg

Otin tuon pinemmän isompi on liian leveä tuohon mun kehikkoon tuo on nyt ilma-ilma versio ilma-vesi versio olisi ollut liian syvä ei ei mahdu tuonne kehikon väliin. Altaalla oli hintaa 91,14€

Kiinitys tuli nyt tuommoisella kaluste kulmalla niin sain mahdollisimman ylös koska nytkin voi olla että en saa vedettyä seinän läpi putkea :(
IMG_0528.JPGIMG_0529.JPGIMG_0531.JPGIMG_0532.JPG

Sähkön syötön ajattelin lämmityskaapelille että panan taakse laitan pistorasian ja siihen otan sähköt tuolta lisälämittimen syötöltä tällöin saan sen pois päältä kesällä tai milloin haluan seinässä olevasta turvakytkimestä tai nappaamalla pistokkeen irti rasiasta.
IMG_0533.JPG

Nihan

Aktiivinen jäsen
Tänään hajin ashellilta tippa-altaan panan alle

Tippa-allas
10503149.jpg

Otin tuon pinemmän isompi on liian leveä tuohon mun kehikkoon tuo on nyt ilma-ilma versio ilma-vesi versio olisi ollut liian syvä ei ei mahdu tuonne kehikon väliin. Altaalla oli hintaa 91,14€

Pääsikös Alhsellille asioimaan ihan tavallinen tuulipukukansakin ettei tarvi y-tunnusta ja tiliä? Hinta ei ole paha, oliko sinulla jotain alennuksia? Voisin melkein hakea saman kaukalon.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Pääsikös Alhsellille asioimaan ihan tavallinen tuulipukukansakin ettei tarvi y-tunnusta ja tiliä? Hinta ei ole paha, oliko sinulla jotain alennuksia? Voisin melkein hakea saman kaukalon.
Ylivieskassa on se onni että siellä pystyy tavallinen tallaaja asioimaan kans omistaja on halunnut pitää sen ominaisuuden jäänyt hankkija ajoilta ei tartte y-tunnusta taitaa muut ashellit olla että pitää olla firma kun käy mutta kannattaa käydä kysymässä. Lähtö hinta näytti olevan 210€ alv/0%..

mutta saat tuota allasta muualtakin lähes samaan hintaan eli ei kannata yhteen firmaan masentua
Tippa-allas 7068359

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Tuommoisen laitoin saattokaapelille syötöksi

Paikka löytyi koneen takaa läpivientien viereen
IMG_0540.JPG

Tuommoinen töpselö
IMG_0541.JPGIMG_0542.JPG

IMG_0543.JPG

Syötön laitoin tuosta lisävastuksen yhdestä vaiheesta
IMG_0544.JPG

Johdon päät aina laitan kun on monisäikesistä niin pääte hysyillä
IMG_0547.JPGIMG_0548.JPG
IMG_0549.JPG

Siitä on nätti nyt napata syöttö lämpökaapelille
IMG_0550.JPGIMG_0551.JPG

lmfmis

Vakionaama
Superhieno, en tiedä missä menee se raja sähkölaitteen valmistajassa, mutta hälläväli :bileet:

Nuo asennusjohdot vois olla tietty myös mmj että saisi kiristettyä tuohon vedonpoistimeen....holkeista plussaa!

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Ei olisi enään toinen johto tuohon mahtunut ja nuot kaikki laitteelle menevät johdot on MSK johtoa varalta kärsii vähän liikkuakkin ja ajattelin että tuo on kumminkin laitteen sisällä niin ne voi olla irrallisia kuten muutkin panan johdot laitteen sisällä. Voisin vielä okeastaan niputtaa kun seuraavan kerran avaan kannen niin tulee nätimpi ja asiallisempi.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Normi 43mm rasiapora ja pistokkeen otin caravan adapterista :) erikseen ostettuna ois maksanut enemmän???

Pretor

Aktiivinen jäsen
Mulla on ihan ulkopistorasia koneen sisällä lämmityskaapelia varten. Joutuu siis näkemään sen verran enemmän vaivaa, että joutuu etupellin avaamaan.
Eipähän kukaan irroittele huvikseen/vahingossa tms. kaapelia, kun on sisällä jemmassa.

Sammypiru

Vakionaama
katso liitettä 79823

Kiinnostaisi tietää paljonko on mitta telineen ulompien jalkojen välillä? Tassujen ulkoreunoista mitattuna.
Tuli mieleeni kun tuota kuvaa katsoin, niin monoblockilla asennus seinästä on ohjekirjan mukaan min. 300 mm joka tuossa kuvassa näyttää hyvin täyttyvän, mutta bi-blockissa ohjekirjan mukaan asennus seinästä on min. 100 mm. Mistäköhän moinen ero?

Tämä itsellä ajankohtainen, koska juuri näinä päivinä tapahtuu oman pohjalaatan valu bi-blockia varten.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Tuli mieleeni kun tuota kuvaa katsoin, niin monoblockilla asennus seinästä on ohjekirjan mukaan min. 300 mm joka tuossa kuvassa näyttää hyvin täyttyvän, mutta bi-blockissa ohjekirjan mukaan asennus seinästä on min. 100 mm. Mistäköhän moinen ero?

Tämä itsellä ajankohtainen, koska juuri näinä päivinä tapahtuu oman pohjalaatan valu bi-blockia varten.
Ei kyllä mitään tietoa mutta hyvä siihen on jättää rakoa tuulettimet kumminkin siirtää ilmaa aika tehokkaasti.
Kondenssi vettä tulee kans paljon jatkuvana norona siihen kannattaa myös panostaa

Itse sain koneen eilen tulille asetuksia vielä säädellä.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Mistä kannattaa tilata tuo lisäkortti ja anturi?? itellä tuli ostettua tuo väärä anturi CZ-TK1 en lämmitä käyttövettä tuo mulla on vain työ säiliönä

Eli tarve olisi
CZ-NS4P-TSBU Lisäkortti
PAW-A2W-TSBU Työsäiliö anturi

Eikös näillä saa kierto vesi pumpun pysähtyyn kun tavoite lämpötila on saavutettu ja jos kylmenee liikaa niin se sitten pyöräyttää sitä uudestaan lämpimäksi..

hskt39

Jäsen

Tämä on ihan puhdas arvaus, mutta itse epäilen huollettavuutta. Eihän tuulettimen ilmavirta näissä eroa. Monoblockissa on enemmän komponentteja. Tuumailin myös tätä asiaa perustusten teon yhteydessä.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Sani flexin putket tuli mutta hieman petyin kyllä niiden tekeleisiin o_O tilasin kaksi 1,5m pätkää eristettyinä toinen oliihan ok mutta toiseen ei ilmeisesti ollut löytynyt 1,5m eriste pätkää vaan se oli rakennettu jostain jämistä ja teipattu yhteen.. nyt muutaman päivän jälkeen kun putki on mutkalla niin teippi on irronnut siitä toisesta ja paljas rosteri putki näkyy.. Eiköhän niillä nyt olisi ollut se 1,5m pätkä että olisivat tehneet samanlaisen kuin toisestakin missä oli yhtenäinen eriste ;).. Arvasin kyllä että näin käy pitää korjailla asia mutta laitoin kyllä mailia sinne katotaan mitä vastaavat.

IMG_0573.JPG

Rasse226

Jäsen
Olen tässä muutama viikko ajanut mun pana 9kw monoblock kone peruskytkennällä öljykattilaan. Eli Vilpin meno paisuntayhteeseen ja paluu tyhjennysyhteen kautta. Vaikka ei ole kauheasti vielä ollut lämmitys kelejä olen huomannut että vedet sekoittuvat aika pahasti kattilassa. Pitäisi kytkentä muuttaa sillain että ainakin osa vedestä menisi suoraan kiertoon ja palaisi suoraan vilpille, mutta en nyt tiedä miten tää kytkentä pitäisi oikeasti tehdä kun en itse ole mikään putkimies. Olisiko viisaammilla neuvoja?

pamppu

Hyperaktiivi
Sani flexin putket tuli mutta hieman petyin kyllä niiden tekeleisiin o_O tilasin kaksi 1,5m pätkää eristettyinä toinen oliihan ok mutta toiseen ei ilmeisesti ollut löytynyt 1,5m eriste pätkää vaan se oli rakennettu jostain jämistä ja teipattu yhteen.. nyt muutaman päivän jälkeen kun putki on mutkalla niin teippi on irronnut siitä toisesta ja paljas rosteri putki näkyy.. Eiköhän niillä nyt olisi ollut se 1,5m pätkä että olisivat tehneet samanlaisen kuin toisestakin missä oli yhtenäinen eriste ;).. Arvasin kyllä että näin käy pitää korjailla asia mutta laitoin kyllä mailia sinne katotaan mitä vastaavat.

Ihan suoraan vetoaisin valmistusvirheeseen. Nuo olisi pitänyt ainakin liimata. Armaflex repeää ennenkuin armaflexille tarkoitettu liima.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Olen tässä muutama viikko ajanut mun pana 9kw monoblock kone peruskytkennällä öljykattilaan. Eli Vilpin meno paisuntayhteeseen ja paluu tyhjennysyhteen kautta. Vaikka ei ole kauheasti vielä ollut lämmitys kelejä olen huomannut että vedet sekoittuvat aika pahasti kattilassa. Pitäisi kytkentä muuttaa sillain että ainakin osa vedestä menisi suoraan kiertoon ja palaisi suoraan vilpille, mutta en nyt tiedä miten tää kytkentä pitäisi oikeasti tehdä kun en itse ole mikään putkimies. Olisiko viisaammilla neuvoja?
Kattilassa nuo vedet kyllä väistämättä sekoittuvat, sille ei oikein voi mitään. Tärkein parannus mitä tuohon pystyy mielestäni tekemään olisi se että lämmitysjärjestelmän paluuvedet johdettaisiin mahdollisimman suurilta osin VILP:n otolle. VILP:ltä sit lataus niin että lämmin vesi ensisijaisesti menee lämmitysverkkoon jakoon ja jollei ole tarvetta sillä puolella niin lataisi sit kattilaa. Teoriassa kutakuinkin noin mutta nykytilannetta ja kytkentöjä näkemättä ei kyllä oikein pysty neuvomaan sen tarkemmin. Onko sinulla kattilassa vielä shunttiventtiili joka säätelee jakoon menevää lämpötilaa vai onko meno ns "urku auki" menetelmällä?

Back
Ylös Bottom